Høyttalere SUB, kjøpe eller DIY?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.007
    Antall liker
    12.888
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Skal man bygge greier til å ha i stua, så må kjerring helvete fjernes fra ligningen før man begynner.
    Enten får man være mann nok til å vise hvor skapet skal stå, eller kjøpe en REL.
    :p
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.425
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har stor tro på at kapasitet er viktigste moment innenfor øvelsen bassgjengivelse. Men (!) jeg vil heller skille klangfargen av bass strenger, cello og annet som gjengis over 100 Hz «merket» - enn så og så mange dB nede høyt på 25 Hz hvor fint lite hørbar musikk befinner seg.
    Således spør jeg dere med kunnskap; er store tunge drivere beregnet på «hardhente» og «vær-tøffe» utendørs live konserter like gode i øvre som nedre del av bassområdet - i et innendørs lytterom med kun et par tre fire meters lytteavstand dom kast-lengde?
    En test annelder hevdet et eller annet sted at Sigberg bassen hørtes bedre ut en noe gigantiske bassgreier - en mulig relevans til det jeg spør om? (for ordens skyld; å spørre er ikke samme som å hevde!)
    Derfor bygger jeg mellombasser fra ca 70 til 500hz
    For å få smekket der. Du har sikkert fått med deg att det da er snakk om AE TD 15".
    Har jo hørt hva disse gjør i dette området.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Nå skal vel ikke denne tråden handle om mine produkter, men 12" som sitter i kommende Manta og som spiller fra ~90-600hz har et membran som veier under halvparten av det vi bruker i subwooferne og har et helt annet oppheng. Med andre ord helt enig med @Bergfinn.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.425
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Nå skal vel ikke denne tråden handle om mine produkter, men 12" som sitter i kommende Manta og som spiller fra ~90-600hz har et membran som veier under halvparten av det vi bruker i subwooferne og har et helt annet oppheng. Med andre ord helt enig med @Bergfinn.
    Ja det er ett viktig område. Fikk jeg smertelig oppleve i Langesund 😁
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.425
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det største spørsmålet er jo hvor stort man tenker å lage med DIY, det andre er om det får innpass om man har samboer etc. Er man noenhende hendig og tar tiden til hjelp så kan man få til noe fine saker selv, men å kjenne sin egen begrensning er vel så viktig også er det ikke alltid alt blir bra på første forsøk og øvelse gjør mester også finner man jo massevis av tips til hvordan man får til finish på nett (se hvordan man lager gitar-finish er også et tips jeg vil bringe frem her). Jeg vet at det jeg kunne ha mekket selv ikke har vært så halvgalt, men det har aldri kommet til å få innpass i stua av samboer mtp. utseende og muligens at det blir for stort og voldsomt. Personlig så har jeg nok tøyd strikken langt nok med anlegg(ene) jeg har her hjemme, men jeg er allikevel heldig som slipper Sonos! :D
    Om man starter med DSP og sub og får optimalisert litt her og avlaster høyttalerne med sub og delinger på frekvens, så ser man seg aldri tilbake uansett. Så samme hvilken vei man går (kjøpe eller DYI), så blir det uansett bedre. :)
    Seas Roy klarer seg med små kasser og er kanon bra. Har hørt de. Men i tårn. Meget bra.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.514
    Antall liker
    102.816
    Torget vurderinger
    23
    Skal man bygge greier til å ha i stua, så må kjerring helvete fjernes fra ligningen før man begynner.
    Enten får man være mann nok til å vise hvor skapet skal stå, eller kjøpe en REL.
    :p
    Damn right!!
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.007
    Antall liker
    12.888
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Skal man bygge greier til å ha i stua, så må kjerring helvete fjernes fra ligningen før man begynner.
    Enten får man være mann nok til å vise hvor skapet skal stå, eller kjøpe en REL.
    :p
    ...sier jeg som vurderer å bygge høyttalere med 7" basser i bunnen, til stua.
    Snakk om å møte seg sjøl døra.

    (men de er kun tiltenkt taffel/lounge/heis musikk, så da er det vel greit)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.681
    Torget vurderinger
    1
    Seas Roy klarer seg med små kasser og er kanon bra. Har hørt de. Men i tårn. Meget bra.
    Mtp. prisen jeg ga for de knøttene jeg har nå og ikke minst finish så er det ganske umulig å få til selv på DIY. Det var på grensen til en skamfull røverpris kan jeg nevne med en gang. :p Men det var uansett en fin oppgradering, så det beviser bare at man trenger ikke mye for at det hjelper på lydmessig.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.752
    Antall liker
    21.622
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Beymaene mine fungerer fint både som sub- og midbass. 12P1000Nd. Det finnes en som heter 12P1300Md også. Den har større slaglengde og lavere Fs, og oppfører seg fint opppover i frekvens den også.
     

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    258
    Antall liker
    156
    Tråden har vel kanskje allerede beveget seg litt bort fra trådstarter intensjon, men om trådstarter kommer med noen retningslinjer for hva han vil ha, så kan vi komme med konkrete forslag.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Tråden har vel kanskje allerede beveget seg litt bort fra trådstarter intensjon, men om trådstarter kommer med noen retningslinjer for hva han vil ha, så kan vi komme med konkrete forslag.
    Kom med et forslag om å se på Sigberg eller Kvåsvoll sine subber Det er meget gode subber med bra kapasitet til prisen. Er dette for dyrt er det ufattelig mange 10 -12" i lukket med plateamp å velge mellom, og de koste nesten ingenting.
    Hva var budsjettet Igjen.
    Min egen løsning ser jeg som idiotisk å reklamere her. Ingen friske folk lager slike subber.
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Beymaene mine fungerer fint både som sub- og midbass. 12P1000Nd. Det finnes en som heter 12P1300Md også. Den har større slaglengde og lavere Fs, og oppfører seg fint opppover i frekvens den også.
    Veldig stor forskjell på xmax og xmech på den driveren. Hvor linjært oppfører de seg i mellom der tro? 16mm xmax (peak to peak) og 52mm xmech (xdamage skriver de visst) om jeg forstår spekken riktig.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    650
    Antall liker
    2.005
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Wow, tusen takk til dere alle for alle verdifulle innspill, overveldende.

    Hos meg plasseres eventuelle sub`er i et dedikert lytterom så finish eller kone er ikke et issue her. Nåværende stativhøyttalere er i prisklasse 20K inkl. stativer/ 47Hz, men kjøper/ bygger gjerne sub`er som rettferdiggjør mer kostbare kreasjoner. Har sett lenge på REL S512 fra OHC som Cash nevner i tråden.

    En diy sub trenger ikke ligne REL, det var aldri min intensjon. Jeg var mest ute etter best VFM, uten å måtte bruke uker på research og bygging. Dere har lekkert oppsummert fordeler, ulemper og utfordringer med diy, men også fortreffeligheten når det lykkes. Motivasjon er nok stikkordet her.

    Derfor, i utgangspunktet helst kjøpe sub fordi det har tilsynelatende kortest vei til mål. Dersom jeg tenner på konseptet tenker jeg at et byggeprosjekt kan være innenfor, det er tiden som tar meg, det er så mye annet å få flis i fingern av også :) Jeg er blitt endel klokere og skal ta med meg alle de gode rådene dere har gitt meg.

    Vh
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Kommer mest ann på bruksområdet det musicbear. Trådstarter er ute etter sub. Trenger ikke ett element som takler 1k han da. Jeg som har laget en treveis konstruksjon som skal møte ett horn trenger det. Da er PA genialt
    Du må lese innlegget mitt for de orden som står der - ikke lage de om til andre meninger enn jeg selv har gitt de.
    Jeg stilte spørsmål, sågar uten å være høyere i angivelse enn 100 Hz - som du leser/tolker som 1 kHz.
    Hvor jeg med innlegget forsøker bevisstgjøre/tipse trådstarter om at kanskje er ikke bass bare sub-bass, men også den øvre delen av definisjon bass, med direkte spørsmål om hva hans eksisterende høyttalere var i tilfelle disse ikke dekket nettopp øvre bass.

    Stillere videre spørsmål ved at jeg tenker; hvorfor har noen drivere motorsystemer som koster sinnsykt mye mer enn rimeligere alternativer, dersom man typisk (som mange gjør) vurderer bassdrivere ut i fra parametere som (enkelt sagt/forkortet) slaglengde/membranvekt/følsomhet/pris?
    Spurt på en annen måte; vil ikke en driver med en rådyr motor fra la oss si JBL gjøre goddis med selve lyden ut over hvor mange dB den klarer å dunke ut av seg?
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    650
    Antall liker
    2.005
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ville startet med å angi hva du skal bruke subbene sammen med. Husk også at svært mye av trøkket/energien/grunntonen i musikken ligger i området rett over subbers typiske arbeidsområder, løs E-streng på bassgitaren ligger ikke så lavt ned på frekvensskalaen som man skulle tro. Husk også at ikke alle subber spiller like bra oppover i frekvens - oppover i form av å møte/avløse bassen på høyttalerne du allerede har.
    Denne treffer meg litt om jeg forstår rett...... er ikke ute etter den villeste slagkraftige bassen, men heller den som gir liv og nerve til musikken. Der saksofoner med flere gis sitt fulle register.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.752
    Antall liker
    21.622
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Veldig stor forskjell på xmax og xmech på den driveren. Hvor linjært oppfører de seg i mellom der tro? 16mm xmax (peak to peak) og 52mm xmech (xdamage skriver de visst) om jeg forstår spekken riktig.
    Vet ikke. :)
    Til mitt bruk virker det som at de holder seg innenfor xmax i begge applikasjoner.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.007
    Antall liker
    12.888
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Wow, tusen takk til dere alle for alle verdifulle innspill, overveldende.

    Hos meg plasseres eventuelle sub`er i et dedikert lytterom så finish eller kone er ikke et issue her.
    Ok, dedikert rom og ingen kone issues.
    Da er det bare å klinke til.

    Dustcaps mindre en fotballer er pinglete.
    Ikke sant, Shy?

    IMG_20220412_175206__01__01.jpg


    Mine to, og doble 21" tårn tar kun 0,3 kvadratmeter fotavtrykk pr. side.
    Samme formfaktor som @SigbergAudio subene.
    Men 2 meter høye da, så de er vanskelig å få ut av synsfeltet.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Du må lese innlegget mitt for de orden som står der - ikke lage de om til andre meninger enn jeg selv har gitt de.
    Jeg stilte spørsmål, sågar uten å være høyere i angivelse enn 100 Hz - som du leser/tolker som 1 kHz.
    Hvor jeg med innlegget forsøker bevisstgjøre/tipse trådstarter om at kanskje er ikke bass bare sub-bass, men også den øvre delen av definisjon bass, med direkte spørsmål om hva hans eksisterende høyttalere var i tilfelle disse ikke dekket nettopp øvre bass.

    Stillere videre spørsmål ved at jeg tenker; hvorfor har noen drivere motorsystemer som koster sinnsykt mye mer enn rimeligere alternativer, dersom man typisk (som mange gjør) vurderer bassdrivere ut i fra parametere som (enkelt sagt/forkortet) slaglengde/membranvekt/følsomhet/pris?
    Spurt på en annen måte; vil ikke en driver med en rådyr motor fra la oss si JBL gjøre goddis med selve lyden ut over hvor mange dB den klarer å dunke ut av seg?
    Beklager dårlig lesing fra min side. Du har over lengre tid ymtet innpå lignende ting i flere tråder. Forsåvidt ikke noe feil med spørsmålene. Men det virker på meg som du er forutinntatt imot pa elementer. Derfor kommer svaret fra meg at man må se på bruksområdet. Kvaliteten på delene bør uansett være bra hvis resultatet skal bli bra. Det viktigste blir uansett å sette seg noen design mål. Basert på plassen man har til rådighet. Så kan man begynne å se litt på hvilke egenskaper man har bruk for. Hva skal det parres opp i mot. Når disse tingene er klarlagt er det mye lettere å få god veiledning
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Mtp. prisen jeg ga for de knøttene jeg har nå og ikke minst finish så er det ganske umulig å få til selv på DIY. Det var på grensen til en skamfull røverpris kan jeg nevne med en gang. :p Men det var uansett en fin oppgradering, så det beviser bare at man trenger ikke mye for at det hjelper på lydmessig.
    Ikke så rart at du har god lyd, når alt du har av nettversksswitcher og eathernett kabler er ifra A. A.
    Drar vel på en oktav ekstra nedover bare av det.... subben er vel omtrent overflødig allerede, så den kan du sende til meg !!! :p:ROFLMAO::LOL:
     

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    258
    Antall liker
    156
    Beymaene mine fungerer fint både som sub- og midbass. 12P1000Nd. Det finnes en som heter 12P1300Md også. Den har større slaglengde og lavere Fs, og oppfører seg fint opppover i frekvens den også.
    Det var noen spennende elementer. Hvordan bruker du de? Lukket, refleks? Hvor mange?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    4.384
    Torget vurderinger
    0
    Mitt inntrykk er at DIY i bassverdenen lønner seg jo flere enheter man ønske jo større kapasitet man trenger. Det er ikke så mange kjøpesuber som er beregnet å brukes som basssystem, så hvis du ønsker å stacke i høyde eller bredde for å utjevne bassmoder kan DIY være en god løsning. Det finnes flere som tar på seg snekkeroppdrag slik at man ikke nødvendigvis trenger å få flis i fingeren heller. Når man har gjort research for en enhet kan man bygge ut senere hvis man blir fornøyd. Det finnes jo rimelige kjøpesuber som egner seg å bruke til bassystem også. Blant annet SVS har noen lukkete enheter med god kapasitet hvis delingen kan være under 80hz.
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Denne treffer meg litt om jeg forstår rett...... er ikke ute etter den villeste slagkraftige bassen, men heller den som gir liv og nerve til musikken. Der saksofoner med flere gis sitt fulle register.
    Jeg har nettop befunnet meg i tilsvarende dilemma en stund. Nyfiken på diy, null kompetanse. Jeg har også måttet ta hensyn til waf.

    Skal en kjøpe nye elementer og flatpakkede kits, eller få trestokken til å frese, går det en god del høvdinger selv på moderat oppsett, så må en ha forsterker i tillegg.

    Jeg endte opp med å kjøpe en brukt Arendal Sub 2.
    for knappe ti høvdinger får jeg 2*13,8 tommer, 1000w, en Sub som skal spille flatt ned til 20 i en relativt konevennlig finish og tid igjen på garantien.

    For de pengene kan det sikkert konstrueres noe som gruser min Sub. Jeg slipper risiko med å lage noe som låter betydelig dårligere og som uansett blir mye styggere (nå var jo ikke det relevant for deg).

    Det virker gøy å lage selv, men er ikke overbevist om at resultatet blir bedre i budsjett/mellomklassen med mindre en har god kompetanse eller får god hjelp av andre. Spennende å høre hva du ender opp med:)

    Jeg har ikke fått suben i hus enda, så om det var et klokt valg vet jeg ikke. Jeg håper den er god nok til kontrabass og kirkeorgel, og samtidig kan gjøre nytta til lørdagsfilmen:)
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Wow, tusen takk til dere alle for alle verdifulle innspill, overveldende.

    Hos meg plasseres eventuelle sub`er i et dedikert lytterom så finish eller kone er ikke et issue her. Nåværende stativhøyttalere er i prisklasse 20K inkl. stativer/ 47Hz, men kjøper/ bygger gjerne sub`er som rettferdiggjør mer kostbare kreasjoner. Har sett lenge på REL S512 fra OHC som Cash nevner i tråden.

    En diy sub trenger ikke ligne REL, det var aldri min intensjon. Jeg var mest ute etter best VFM, uten å måtte bruke uker på research og bygging. Dere har lekkert oppsummert fordeler, ulemper og utfordringer med diy, men også fortreffeligheten når det lykkes. Motivasjon er nok stikkordet her.

    Derfor, i utgangspunktet helst kjøpe sub fordi det har tilsynelatende kortest vei til mål. Dersom jeg tenner på konseptet tenker jeg at et byggeprosjekt kan være innenfor, det er tiden som tar meg, det er så mye annet å få flis i fingern av også :) Jeg er blitt endel klokere og skal ta med meg alle de gode rådene dere har gitt meg.

    Vh
    Hva har du ellers av utstyr da? Det er jo ganske stor forskjell i potensiale hvis du har komponenter som lar deg kjøre høypass på høyttalerne og EQ på sub og/eller høyttalere også, sammenlignet med om du "bare" lar subben spille helt i bunn og fortsetter å la høyttalerne spille helt ned også. Skal man gå fra ingen sub til en godt integrert sub så ender man gjerne med å måtte bytte ut mer av oppsettet, ikke kun legge til en sub.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    650
    Antall liker
    2.005
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hva har du ellers av utstyr da? Det er jo ganske stor forskjell i potensiale hvis du har komponenter som lar deg kjøre høypass på høyttalerne og EQ på sub og/eller høyttalere også, sammenlignet med om du "bare" lar subben spille helt i bunn og fortsetter å la høyttalerne spille helt ned også. Skal man gå fra ingen sub til en godt integrert sub så ender man gjerne med å måtte bytte ut mer av oppsettet, ikke kun legge til en sub.
    Et godt spørsmål antakelig. Naim Atom HE streamer/ preamp. Denne har rca og xlr pre out, der rca forsyner en poweramp. Ikke særlig å spille på ellers av utganger etc, kun digitale innganger utover det. Antar jeg må koble meg til på forsterkerutgangen, der f. eks Rel Speakon kommer til nytte. Vil tro dette gir begrensede muligheter, selv om det ikke nødvendigvis blir denne i fremtiden er et den som spiller nå.

    Mine kunnskaper om emnet er begrenset noe som sikkert tydelig fremkommer i formuleringene. Noen vil sågar tenke at; i dette tilfellet kjøper du deg en enkel sub... sånn i første omgang, for læringens skyld :)
     
    Sist redigert:

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    650
    Antall liker
    2.005
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tråden har vel kanskje allerede beveget seg litt bort fra trådstarter intensjon, men om trådstarter kommer med noen retningslinjer for hva han vil ha, så kan vi komme med konkrete forslag.
    Overhodet ikke :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg endte opp med å kjøpe en brukt Arendal Sub 2.
    for knappe ti høvdinger får jeg 2*13,8 tommer, 1000w, en Sub som skal spille flatt ned til 20 i en relativt konevennlig finish og tid igjen på garantien.
    For de pengene kan det sikkert konstrueres noe som gruser min Sub.
    Ut i fra prisen på de store Arendal subbene (i hvert fall når det gjelder 1723 1S) og det jeg har lest av tester/omtaler og hva den faktisk inneholder av komponenter/teknologi samt design/finish - vil tro det skal godt gjøres å spare noe på DIY i dette tilfelle.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.474
    Antall liker
    3.291
    Torget vurderinger
    1
    Slår et slag for den amerikanske subwoofer-spesialisten SVS. Jeg bruker SVS 3000 Micro i hytteanlegget, og er meget fornøyd*.
    De har mange modeller. Til musikk anbefaler jeg SB-serien med lukket kabinett (sealed box).

    Etterhvert mange seriøse produsenter av aktive subber. Sikkert ikke så mye som skiller i pris/kvalitet.

    Det unike med SVS er justeringsmulighetene:
    Valgfri delefrekvens
    Valgfri filtersteilhet: 6-12-18-24 dB/oktav
    Trinnløs 0-360 grader fase vender
    PEQ (parametrisk equalizer) for 3 valgfrie frekvenser.
    Konfigurerbar Roomgain (shelving/bass løft)

    Og det aller beste: Alle ovennevnte justeringer er tilgjengelig i gratis mobil-app, og kan tweaks i real time (Bluetooth) mens du sitter i lytteposisjon.
    Selv ikke KEF har slike justeringsmuligheter.

    Å få til en subwoofer kan være vanskelig. Med fullt gain ned til 20Hz trigger du sjenerende romresonanser. Det blir mye "romling". Romresonanser du kanskje ikke var klar over via dine 2-veis stativhøyttalere.
    Derfor blir justeringsmulighetene/romtilpasningen avgjørende.

    LINK: https://www.svsound.com/products/3000-micro-subwoofer

    *Deler på 43Hz til Dali Oberon 5, kompakt bassrefleks gulvstående høyttaler. Bassportene er blokkert med tykke raggsokker, for jevnere avrulling/integrering med subben.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.681
    Torget vurderinger
    1
    Ikke så rart at du har god lyd, når alt du har av nettversksswitcher og eathernett kabler er ifra A. A.
    Drar vel på en oktav ekstra nedover bare av det.... subben er vel omtrent overflødig allerede, så den kan du sende til meg !!! :p:ROFLMAO::LOL:
    Asus router med mesh og trådløst! :eek: Husker ikke hva jeg kjører kablet på engang, fine hvite Cat5e kabler kjøpt på komplett isåfall som uansett bare ligger bak stereobenken.
    Godt mulig det er litt innbilling, men synes det ble enda mindre forvrengning på høyttalerne med å heve til 60Hz ut til høyttalerne og lar subbene ta seg av det under 60Hz med Dirac. Høyttalerne blir litt mer avslappet og slipper å slite nede i frekvenser de uansett ikke klarer å levere til.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.681
    Torget vurderinger
    1
    Wow, tusen takk til dere alle for alle verdifulle innspill, overveldende.

    Hos meg plasseres eventuelle sub`er i et dedikert lytterom så finish eller kone er ikke et issue her. Nåværende stativhøyttalere er i prisklasse 20K inkl. stativer/ 47Hz, men kjøper/ bygger gjerne sub`er som rettferdiggjør mer kostbare kreasjoner. Har sett lenge på REL S512 fra OHC som Cash nevner i tråden.

    En diy sub trenger ikke ligne REL, det var aldri min intensjon. Jeg var mest ute etter best VFM, uten å måtte bruke uker på research og bygging. Dere har lekkert oppsummert fordeler, ulemper og utfordringer med diy, men også fortreffeligheten når det lykkes. Motivasjon er nok stikkordet her.

    Derfor, i utgangspunktet helst kjøpe sub fordi det har tilsynelatende kortest vei til mål. Dersom jeg tenner på konseptet tenker jeg at et byggeprosjekt kan være innenfor, det er tiden som tar meg, det er så mye annet å få flis i fingern av også :) Jeg er blitt endel klokere og skal ta med meg alle de gode rådene dere har gitt meg.

    Vh
    Svaret står med et strek under der, det er bare å starte med basstårn med en gang! :devilish:
    Mange her inne har god kompetanse med hva man trenger, starter du en tråd på DIY så får du mest sannsynlig hjelpen du trenger for å komme igang og sikkert avslutte prosjektet også.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Et godt spørsmål antakelig. Naim Atom HE streamer/ preamp. Denne har rca og xlr pre out, der rca forsyner en poweramp. Ikke særlig å spille på ellers av utganger etc, kun digitale innganger utover det. Antar jeg må koble meg til på forsterkerutgangen, der f. eks Rel Speakon kommer til nytte. Vil tro dette gir begrensede muligheter, selv om det ikke nødvendigvis blir denne i fremtiden er et den som spiller nå.
    Siden den har både RCA og XLR som mest sannsynlig gir ut signal samtidig kan du hvertfall koble subwoofer til en av disse da (XLR hvis det er det som er ledig). Bakdelen med oppsettet slik det står er at du bare får utnyttet subben ganske lavt i frekvens siden du ikke får kjørt høypass på høyttalerne, og du er også avhengig av å kjøpe (eller bygge) en sub med innebygget DSP/EQ hvis du skal få justert inn suben til rommet. Uten noe av dette vil du mest sannsynlig ikke få et veldig godt resultat.

    Og aller helst skulle du hatt et aktivt delefilter i preampen din, slik at du kan rulle av høyttalerne tidligere og la subwooferen spille høyere opp i frekvens. Da får du både avlastet høyttalerne dine, og du får også en sub som spiller i et bredere frekvensområde, og dermed også kan korrigeres i et bredere frekvensområde = jevnere bassrespons. Grunnen til at mange ender opp med å ha på sub kun til film men ikke synes den "fungerer" til musikk, er at responsen er såpass ujevn at det er umulig å få korrekt volum. Forskjellige låter har enten for mye eller for lite bass avhengig av hvordan de treffer på ujevnhetene i responsen. Dette får du ikke ryddet opp i med en sub som bare spiller helt i bunn uten EQ.

    Og nå aner jeg ikke om jeg sier masse du ikke skjønner, beklager i så fall det - men det er litt å sette seg inn i hvis man skal få godt resultat med sub. Men når man først lykkes ser man seg aldri tilbake. :D
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.294
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Bassportene er blokkert med tykke raggsokker, for jevnere avrulling/integrering med subben.
    Raggsokker er undervurdert ! I tillegg til justering av reflekskasser hjelper de også mot kalde gulv på hytta.
    De er nesten på høyde med et håndkle når en er på tur i universet...
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Har lyst til å prøve sub konseptet. I mitt hode er REL subber bygd for musikk, noe som er mitt hovedbehov.
    en eller to subber er også et spørsmål og jeg forstår at det er mange fordeler med to subber.

    Når jeg googler sub på dette forum dukker det imidlertid opp diy`ere som anbefaler folk å bygge sub sjøl, fremfor å kjøpe.
    Diy`erne får det å bygge en sub til å fremstå som såre enkelt, gjort på et par timer. En slik sub vil visstnok utkonkurrere en hvilken som helst REL sub kvalitetsmessig. Basert på utsagnene har jeg googlet litt, i mitt hode er det ikke fullt så enkelt, det er liksom ikke bare å kjøpe seg "en pakke"?

    Bare for å avklare, finnes det byggesett der man basert på tegninger og skisser sjøl kan finne drivere, forsterker og hvor skisser viser hvordan et kabinett bør bygges? Vil dette garantere et høyt musikalsk kvalitetsnivå? Mål etc? Ser for meg at profesjonelle kan kappe til kabinettdeler eller sågar sette dem isammen også, men da begynner det å koste litt igjen.... eller?

    Setter pris på innspill og erfaringer :)
    Byg stort og med enheder der er lavet til Subs
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.258
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har nettop befunnet meg i tilsvarende dilemma en stund. Nyfiken på diy, null kompetanse. Jeg har også måttet ta hensyn til waf.

    Skal en kjøpe nye elementer og flatpakkede kits, eller få trestokken til å frese, går det en god del høvdinger selv på moderat oppsett, så må en ha forsterker i tillegg.

    Jeg endte opp med å kjøpe en brukt Arendal Sub 2.
    for knappe ti høvdinger får jeg 2*13,8 tommer, 1000w, en Sub som skal spille flatt ned til 20 i en relativt konevennlig finish og tid igjen på garantien.

    For de pengene kan det sikkert konstrueres noe som gruser min Sub. Jeg slipper risiko med å lage noe som låter betydelig dårligere og som uansett blir mye styggere (nå var jo ikke det relevant for deg).

    Det virker gøy å lage selv, men er ikke overbevist om at resultatet blir bedre i budsjett/mellomklassen med mindre en har god kompetanse eller får god hjelp av andre. Spennende å høre hva du ender opp med:)

    Jeg har ikke fått suben i hus enda, så om det var et klokt valg vet jeg ikke. Jeg håper den er god nok til kontrabass og kirkeorgel, og samtidig kan gjøre nytta til lørdagsfilmen:)
    Gode betraktninger. Hvis man ser for seg 25k+ så begynner det å bli mange muligheter på DIY siden (hvis man tenker 2 stk). Det er 8 år siden jeg bygget mine basstårn og mener at de da kostet meg 60k pluss et lass med egeninnsats (verktøykostnadene holder vi elegant utenfor regnestykket).
    Den beste kjøpesubben jeg har hatt i hus - og faktisk har fremdeles - er Kef Reference 209. Det er en aldeles super 18’’ subwoofer og kostet i sin tid 115-120k. Jeg var egentlig på jakt etter en til, men fikk ikke tak i en og så derfor mot DIY. Sett i forhold til kapasiteten i basstårnene blir Kef’en totalt overkjørt. Kanskje ville 4x Kef 209 vært en fair sammenligning.
     
    Sist redigert:

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    650
    Antall liker
    2.005
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Siden den har både RCA og XLR som mest sannsynlig gir ut signal samtidig kan du hvertfall koble subwoofer til en av disse da (XLR hvis det er det som er ledig). Bakdelen med oppsettet slik det står er at du bare får utnyttet subben ganske lavt i frekvens siden du ikke får kjørt høypass på høyttalerne, og du er også avhengig av å kjøpe (eller bygge) en sub med innebygget DSP/EQ hvis du skal få justert inn suben til rommet. Uten noe av dette vil du mest sannsynlig ikke få et veldig godt resultat.

    Og aller helst skulle du hatt et aktivt delefilter i preampen din, slik at du kan rulle av høyttalerne tidligere og la subwooferen spille høyere opp i frekvens. Da får du både avlastet høyttalerne dine, og du får også en sub som spiller i et bredere frekvensområde, og dermed også kan korrigeres i et bredere frekvensområde = jevnere bassrespons. Grunnen til at mange ender opp med å ha på sub kun til film men ikke synes den "fungerer" til musikk, er at responsen er såpass ujevn at det er umulig å få korrekt volum. Forskjellige låter har enten for mye eller for lite bass avhengig av hvordan de treffer på ujevnhetene i responsen. Dette får du ikke ryddet opp i med en sub som bare spiller helt i bunn uten EQ.

    Og nå aner jeg ikke om jeg sier masse du ikke skjønner, beklager i så fall det - men det er litt å sette seg inn i hvis man skal få godt resultat med sub. Men når man først lykkes ser man seg aldri tilbake. :D
    Takk for gode betraktninger og for tålmodigheten SigbergAudio. Jeg må definitivt lese meg mer opp rundt temaet, uansett om jeg kjøper eller bygger.
    I første omgang var jeg ute etter å avklare dette med enkelheten ved å bygge sjøl og anser de påstandende som sannheter med tildels kraftige modifikasjoner.
    Det avhenger av øyet som ser selvfølgelig.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.294
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Driver å setter sammen et par basskasser, er basert på Beyma 15sw1300nd elementer.
    Kassene blir på omlag 170 liter netto, og tunet til 26-27 Hz.
    De faller omlag 4-5 db fra ca. 50 til 26 hz. Tanken er å se om en får igjen noe av det fallet med roomgain.
    Alternativt, så kan jeg EQ de opp, trenger da omlag 250 w eller så for å få til det. Det er fortsatt godt innafor det elementet tåler både av effekt og sving.
    Ulempen er at de svinger noe voldsomt ved 20 Hz eller så, skal helst ha et 18-20 Hz 6.ordens høypassfilter.
    Håper å ha de ferdig ila påsken...
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Typiske pa basser som har høy følsomhet, FS over 40-50 Hz, og kort slaglengde egner seg ofte for potent midbass som gir det berømte "brystkasse smekket"

    Jeg har hørt Sigberg setupen i kun få minutter utenfor sweetspot og har ingen grunnlag for å bedømme hva slags midbass kvaliteter det er der.

    PA bass kan også være sub bass. Det er vel like mange varianter der, som i hifi markedet...om ikke mer.
    18Sound, Eminence, BMS...osv. ha vel også elementer beregnet kun for sub bass.

    Vi som driver med DIY, velger i flere tilfeller separate byggverk for henholdsvis dypbass og midbass.
    Eks. jeg har egen midbass kasse som nederste del i en satelitt høyttaler. Dypbass bygg ved siden.

    Man kan vel også bygge kasser som behersker både dypbass og midbass...opp til flere hundre Hz.
    Det krever mer av byggherren og driver.
    Jeg tipper de nye Snickers-is bassene egner seg godt til slik kasse som skal brukes over flere oktaver.
    er Ikke sånne satellittsystemer rimelig vulgært da? spør for en venn
    det er uansett ikke helt egnet som første byggverk å gå i gang med noe som skal fange over så alt for mange oktaver. Man må gjerne inn med dsp for å lykkes, og da i hele oppsettet. En dsp basert amp til bassene er overkommelig da det lett lar seg integrere i eksisterende komponentkjede og sannsynligheten for et god resultat er rimelig god. det er også derfor en sub er rimelig bankers å få til og fallhøyden er ikke stor.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn