Høyttalere Sub; er REL det "eneste" fornuftige valget - og hvorfor?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.224
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Noen som kjenner til denne: Rythmic Audio F12SE?
Virker jo som om den anbefales mer til musikk enn til hjemmekino....
Vil den kunne være kjapp nok til å funke sammen med 1.7?

mvh
PRoffen

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.597
Sted
Stavanger
Noen som kjenner til denne: Rythmic Audio F12SE?
Virker jo som om den anbefales mer til musikk enn til hjemmekino....
Vil den kunne være kjapp nok til å funke sammen med 1.7?

mvh
PRoffen
Uten å være skråsikker på det du spør om, så ville jeg trodd det. Hvis du skal ha siste skrik i DSP på din sub så er det nok ikke tingen. En 12" er ihvertfall kjappere enn en 15" på papiret. Kan være at alu-membranen er enda kjappere?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.224
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Da har jeg bestemt meg for å prøve ut med en Rythmic Audio F12SE, så får man høre hvordan det låter sammen med Maggiene.
Blir spennende, og vil trolig kreve litt learning by doing.... ;-)
Blir en hel del å sette seg inn i, justere og finlytte.

mvh
Proffen

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.597
Sted
Stavanger
Da har jeg bestemt meg for å prøve ut med en Rythmic Audio F12SE, så får man høre hvordan det låter sammen med Maggiene.

mvh
Proffen
Godt valg!
Venter på dine erfaringer etter mottak av subben:)
Hvilken plateforsterker valgte du?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.224
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Ingen som har hevdet det, vel? Men Rythmic var tilgjengelig, det er få REL på bruktmarkedet.....
Og brukt gir ofte vfm ifht nytt

Mvh
Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.224
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6

mvh
Proffen
Godt valg!
Håper, tror og satser på en PEQ eller PEQ3.
Er det store forskjeller mellom de to variantene....?

mvh
Proffen

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.597
Sted
Stavanger

mvh
Proffen
Godt valg!
Håper, tror og satser på en PEQ eller PEQ3.
Er det store forskjeller mellom de to variantene....?

mvh
Proffen
Skal du drive subben med linjesignal eller høynivå?
Du må nesten sjekke ut hva du trenger ut fra hva du har av utstyr og hvor du vil hen og deretter finne den rette utgaven.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.224
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Skal du drive subben med linjesignal eller høynivå?
Du må nesten sjekke ut hva du trenger ut fra hva du har av utstyr og hvor du vil hen og deretter finne den rette utgaven.
Øøøøøøh, nå følte jeg plutselig at jeg hadde lest litt for lite.....
Tanken var nå å kjøre signalet fra pre via rcakabler....
Vel, finner vel ut av det.... :cool::rolleyes:;)

mvh
Proffen

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Rca=linjesignal.
Høyttaler kabel = høynivå.
Ved integrering av subb så er det i min bok viktig å kunne dele bort de dypeste frekvensene fra høyttalerene. Slik at ikke både høyttalere og sub spiller de samme. Da kan man ofte få trøbbel med utfasinger.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.224
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Rca=linjesignal.
Ved integrering av subb så er det i min bok viktig å kunne dele bort de dypeste frekvensene fra høyttalerene. Slik at ikke både høyttalere og sub spiller de samme. Da kan man ofte få trøbbel med utfasinger.

.....og da bør jeg kjøre hvilken av de to tilkoblingene......?

Eller bør jeg til med en sånn Antimode eller tilsvarende?

Mvh
Proffen

Sist redigert:

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Antall liker
788
Det sker vel ikke hvis subben er i fase med højttaleren?

M

Medlem 1792

Gjest
Om man ikke deler bort de dypeste frekvensene fra hoved høyttalerne (som Retep sier) så er det etter mine erfaringer viktig å dele av sub ganske lavt i frekvensområdet. Jeg har to REL S5 sub’er som er koblet på høynivå/høyttaler terminalene (ikke noe DSP her nei) og de kan jeg ikke dele av høyere enn ca. 40Hz da hoved høyttalerne mine går forholdsvis dypt.
Selv om jeg deler såpass lavt så må sub’ene også plasseres presist (litt bak frontene på hoved høyttalerne).
Jeg har brukt laaaang tid på å finne «optimal» plassering og deling av disse sub’ene. Før jeg fant «optimal» plassering og delefrekvens så låt det faktisk bedre uten disse sub’ene tilkoblet…
Jeg tror det kanskje er mange som tror man kan få mere punch i mellombass området med sub’er men det er vel få betalbare/normale sub’er som greier det på en tilfredsstillende måte (uten bruk av DSP)…

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.397
Sted
Saksvik - Trøndelag
En 12" er ihvertfall kjappere enn en 15" på papiret. Kan være at alu-membranen er enda kjappere?
På hvilket papir er 12" kjappere enn 15"? Da er det i såfall fordi 12" ikke går like dypt. Jeg personlig ville gått for så stort membrabareal som praktisk mulig.

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
Jeg lurer også på hvordan 12" kan være "kjappere" enn 15, all den tid at en 15" må bevege seg mindre for å levere samme energi. Gitt at det ikke er store konstruksjonsforskjeller og tuning.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.597
Sted
Stavanger
Jeg lurer også på hvordan 12" kan være "kjappere" enn 15, all den tid at en 15" må bevege seg mindre for å levere samme energi. Gitt at det ikke er store konstruksjonsforskjeller og tuning.
Hmmmm - mulig dette er er en myte som står for fall?
Har sett dette beskrevet mange plasser over årene, hvor eksempelvis subber med 6-8" har fått skryt for god kontroll og transientgjengivelse. Derfor kan også et line array med en membranflate som tilsammen dekker samme volum som en stk. stor luftflytter være fordelaktig (?)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Stemmer at mindre elementer har bedre transientgivelse enn større, men det er neppe hørbart i dypbassen.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.224
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Rca=linjesignal.

Mvh
Proffen
​??

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.597
Sted
Stavanger
Det vanlige problemet er at frontrekka spiller med sammen med subben i subben sitt arbeidsområde hvis man ikke kan kjøre en aktiv deling mot frontene. Her har du vært inne på en mulig løsning, men det finnes også muligheter som ligger i HP (high pass) utgang fra subben, slik at man kan gå fra pre til sub og så videre til frontene gjennom subbens HP utgang. Man kan fort få en boost i nærheten av delefrekvensen. Klarer man å redusere energien som frontene må reprodusere i bassen så puster de også lettere.
Her må man også se på filterets bratthet (avrulling i dB/oct.) for å få dem til å spille optimalt i sammen.

Det man også må huske på er sømløs volumkontroll hvis man går rett fra sub til power amp.
Man må også ha i mente at cut-off her er satt fast på 80Hz. Dette passer ikke i alle oppsett.

Eksempel er vedlagt.

Vedlegg

Sist redigert:

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Rca=linjesignal.

Mvh
Proffen
​??
Kommer helt ann på hva du ønsker. Går du for antimode så er det linje signal som gjelder.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.224
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Takk for innspill. Blir litt å jobbe med når suben er på plass, skjønner jeg....:cool:

mvh
Proffen

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.597
Sted
Stavanger
Takk for innspill. Blir litt å jobbe med når suben er på plass, skjønner jeg....:cool:

mvh
Proffen
Håper du jobber med noe av dette før subben er på plass, slik at du får rett modell for ditt bruk/oppsett..... :rolleyes:
Å skifte plate amp uten å få lekkasjer er utfordrende og anbefales ikke.
Vær også obs på høy inrush som kan ta sikringen din hvis den har B-karakteristikk.

Jeg hadde sent nødvendig info til Brian Ding og bedt ham anbefale konfigurasjonen. Vær obs på at kjapp mailrespons ikke er en av hans sterke sider, dessverre.....

Sist redigert:

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.224
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6

mvh
Proffen
Håper du jobber med noe av dette før subben er på plass, slik at du får rett modell for ditt bruk/oppsett..... :rolleyes:
Å skifte plate amp uten å få lekkasjer er utfordrende og anbefales ikke.
Vær også obs på høy inrush som kan ta sikringen din hvis den har B-karakteristikk.

Jeg hadde sent nødvendig info til Brian Ding og bedt ham anbefale konfigurasjonen. Vær obs på at kjapp mailrespons ikke er en av hans sterke sider, dessverre.....
Suben er betalt, og snart på vei, så den biten er på plass. Og lite å gjøre med. Ser på prosessen som læring. Og har det heller ikke travelt.
Finner nok ut av det, også om sub er "nødvendig"....
Skulle det "skjære seg", er det sikkert greit nok å selge suben igjen, evt gå for en annen....

mvh
Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.224
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Nå fikk jeg studert et mobilfoto av plateforsterkeren. Kan se ut til at det er PEQ2....

mvh
Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.224
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Klippet fra hjemmesiden til produsent: The new A370PEQ2 amplifier, now shipped standard with F12SE, has an additional low pass filter setting --LFE. It extends the upper end -3db extension to 200hz.
(
http://www.rythmikaudio.com/F12SE_specs.html)

mvh
Proffen

Topp Bunn