Stylus Audio besøker hifihub i helga!

Daniel Hofmann fra Stylus Audio i Sverige kommer!

Han har med seg produkter fra både YG Peaks høyttalere, Soulnote elektronikk og Vertere platespiller.

Les mer om YG Peaks

Les mer om Vertere

Les mer om Soulnote

Bare 2 dager igjen til vi åpner dørene!

Vi jobber natt og dag for å få alt klart og har fått med oss en gjeng fantastiske hjelpere i innspurten for å komme i mål. Gleder oss enormt til å vise alle hva vi har fått til i vår villa på Jessheim!

Velkommen til Åpningshelg - hifihub

ÅPNINGSTIDER I HELGEN:
Fredag 10-20
Lørdag 10-18
Søndag 12-17

YG.jpg



Soulnote.jpg



Vertere.jpg


hifihub as
Trondheimsvegen 55
2050 Jessheim
99109242
 

Kommentarer

Janpe

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.08.2015
Innlegg
678
Antall liker
756
Det er Gjallarhorn som er oppført som forhandler på disse merkene i Norge på Stylus` hjemmesider. En forklaring er sikkert fornuftig fra Hifihub. Uten en god forklaring fremstår dette noe underlig.....
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.937
Antall liker
754
Hvis jeg bare skal tippe er det Stylus som har skiftet beite i Norge. Det er vel slikt som skjer innen "business", uten at jeg skal begynne å ramse opp eksempler i denne tråden. Personlig foretrekker jeg en egen norsk importør (i stede for via Sverige eller via Danmark) på merker jeg kjøper, men mulig jeg begynner å bli litt gammeldags.
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.902
Antall liker
26.770
Sted
Oslo/Grebbestad
Som markedet fungerer i Sverige er det noen store aktører som sitter på agenturer av merker så får den enskilde aktør selge fra dem, kanskje det er så i dette tilfellet også?
P.L Audio er en som formidler til butikker.
Main - P.L.Audio (plaudio.com)
 
Sist redigert:

Janpe

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.08.2015
Innlegg
678
Antall liker
756
Tippe gjør man gjerne hos Norsk Tipping eller hos betting-selskaper....

Hvis man ser hva Gjallarhorn har lagt ut av YG og Soulnote i dag på HFS trenger man ikke å være ett geni for å skjønne at det er ganske betydelige investeringer som er gjort fra hans side.
 

hifihub

Bransjeaktør
Ble medlem
25.10.2023
Innlegg
101
Antall liker
428
Sted
Jessheim
Torget vurderinger
0
Her har det tydeligvis oppstått en misforståelse mellom Stylus Audio og Gjallarhorn. De kontaktet oss for en stund tilbake og fortalte at de søkte flere forhandlere på YG Peaks og Soulnote i Norge og at dette var avklart med nåværende forhandler. Dette takket vi ja til, og syns det er veldig leit hvis dette ender med at Gjallarhorn slutter med produktene.
 

Janpe

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.08.2015
Innlegg
678
Antall liker
756
Her har det tydeligvis oppstått en misforståelse mellom Stylus Audio og Gjallarhorn. De kontaktet oss for en stund tilbake og fortalte at de søkte flere forhandlere på YG Peaks og Soulnote i Norge og at dette var avklart med nåværende forhandler. Dette takket vi ja til, og syns det er veldig leit hvis dette ender med at Gjallarhorn slutter med produktene.
Hvor "leit" synes dere at dette er egentlig?? Tydeligvis var det ikke avklart med Gjallarhorn og dere burde kanskje ha konferert med Alan underveis her?

To forhandlere av Soulnote og YG på Østlandet borger vel ikke akkurat for høye salgsvolum heller? Dette stinker lang vei og hadde Stylus avtale med Gjallarhorn om enerett sier vel det mye om Stylus. Har ingen grunn til ikke å tro på Alan, han er en meget ryddig kar.
 

pcnr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
191
Antall liker
367
Uff uff. Høres dessverre ut som om det er ugler i mosen her. Så forskjellige versjoner skal det ikke være mulig at en importør og den ene (forhenværende) forhandleren har..

Samtidig er det nærmest utrolig hvis ikke forhandlersituasjonen har vært nedtegnet i en avtale, eller annen dokumentasjon.
 
Sist redigert:

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.578
Antall liker
35.547
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hvor "leit" synes dere at dette er egentlig?? Tydeligvis var det ikke avklart med Gjallarhorn og dere burde kanskje ha konferert med Alan underveis her?

To forhandlere av Soulnote og YG på Østlandet borger vel ikke akkurat for høye salgsvolum heller? Dette stinker lang vei og hadde Stylus avtale med Gjallarhorn om enerett sier vel det mye om Stylus. Har ingen grunn til ikke å tro på Alan, han er en meget ryddig kar.
Er det Hifihub sin feil at Gjallarhorn og Stylus Audio ikke har mere dialog? Dette her er faktisk ikke Hifihub sin "feil". Men en kan jo håpe at de klarer å finne ut av dette selv uten vår "hjelp".
 

Janpe

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.08.2015
Innlegg
678
Antall liker
756
Er det Hifihub sin feil at Gjallarhorn og Stylus Audio ikke har mere dialog? Dette her er faktisk ikke Hifihub sin "feil". Men en kan jo håpe at de klarer å finne ut av dette selv uten vår "hjelp".
Ansvaret ligger først og fremst hos Stylus slik jeg ser det.

JP
 

pcnr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
191
Antall liker
367
Er det Hifihub sin feil at Gjallarhorn og Stylus Audio ikke har mere dialog? Dette her er faktisk ikke Hifihub sin "feil". Men en kan jo håpe at de klarer å finne ut av dette selv uten vår "hjelp".
Det sies vel ikke at det er Hifihubs feil? Her er man uskyldige inntil det motsatte bevises. Det hadde uansett ikke vært feil, men god kotyme å konferere med eksisterende forhandler/bransjekollega selv om importøren måtte fortelle at situasjonen er avklart.

Resten av historien håper jeg vil framkomme på et senere tidspunkt.

Forøvrig håper jeg at Hifihub får en forrykende åpningshelg!
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.578
Antall liker
35.547
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Nei en kan jo tolke det slik at det bare er Stylus Audio som har tatt et dristig valg..
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.286
Antall liker
9.096
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Nei en kan jo tolke det slik at det bare er Stylus Audio som har tatt et dristig valg..
Er nok Stylus som har brutt en avtale med en butikk for å få en kjapp vinning med en ny..

Har vært bort det samme i en annen bransje jeg jobbet i.. og kan si det slik at jeg ville kastet stylus på dør når de driver på slik bak forhandleres rygg.. who’s next? ;)
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.626
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Her har det tydeligvis oppstått en misforståelse mellom Stylus Audio og Gjallarhorn. De kontaktet oss for en stund tilbake og fortalte at de søkte flere forhandlere på YG Peaks og Soulnote i Norge og at dette var avklart med nåværende forhandler. Dette takket vi ja til, og syns det er veldig leit hvis dette ender med at Gjallarhorn slutter med produktene.
La meg få lov til å komme med min side av saken. Som vanlig møtte jeg Karl fra Stylus Audio under årets høstmesse hos OHC. Under våre samtaler der fortalte han meg at Hifi Hub hadde ytret ønske om å føre bl.a. YG Acoustics fra dem (andre merker, som Simaudio Moon, ble også nevnt, men ikke Soulnote). Da jeg påpekte at vi jo hadde en avtale om enerettigheter til salg av YG Acoustics i Norge, så mente han at det kunne være lurt med flere forhandlere. Å operere med flere forhandlere av et så pass eksklusivt merke i samme salgsregionen er etter min vurdering ikke klokt, og jeg gav klar beskjed om at vi ville avvikle alle våre merker hos Stylus om de åpnet opp for flere forhandlere.

Det neste som skjer er at jeg her på HFS leser om at dere skal begynne å selge YG Acoustics, Soulnote og Vertere fra Stylus Audio. Soulnote er et merke vi nylig gjorde en eksklusiv avtale om hos Stylus. De første produktene (A-1, A-2, E-2 & D-2) ble levert oss den 15/8, og vi var akkurat i startgropen med å markedsføre Soulnote her i Norge med bl.a. avtale om omtale av A-2 i Stereo+.

Introduksjonen av hvert av våre varemerker fra Stylus har blitt annonsert her på forsiden av HFS og der står det tydelig at vi er eneforhandler i Norge. Det er den betingelsen vi har stilt overfor Stylus for å investere i disse merkene. Vi har over flere år nå jobbet med å bygge opp YG Acoustics som varemerke i Norge og bl.a. hatt en annonsepakke gående hos Stereo+. Her har vi ofte brukt våre midler til å annonsere for YG Acoustics. Denne pakken kostet oss NOK 90 000.

Så dere kommer inn på riktig tidspunkt og det er neppe tilfeldig, tenker jeg.

Synes dere for øvrig at det også er trist at OHC ufrivillig (ifølge Geir Tømmervik) må se sine varemerker for salg hos dere? Jeg snakker om Audiovector, Gryphon og Burmester som nå forhandles av dere via egen import. Det kommer ikke frem fra dere at dette er uten OHC sitt samtykke. Det synes jeg dere skal være åpne på.

Når det gjelder Burmester, så har dere på toppen av det hele stukket av med agenturet, og det etter alle de fantastiske årene OHC har bak seg med dette merket. OHC ble sågar kåret til Burmester sin beste butikk av alle i Europa. Hvor illojal er det mulig å oppføre seg i hi-fi bransjen? Jeg må si at Burmester sjokkerer i negativ forstand.

Jeg etterlyser kreativitet fra dere, som jo har lang erfaring i bransjen, til å komme opp med nye merker som ikke allerede er representert i Norge. Det finnes mange gode varemerker der ute. Skal vi liksom respektere og applaudere at dere kaster dere over andres varemerker? I don't think so!
 

Stylus Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
17.11.2023
Innlegg
1
Antall liker
2
Sted
Stockholm
Torget vurderinger
0
På förekommen anledning:

Det är aldrig kul att känna sig sviken och bedragen, och vi beklagar att det är så Alan på Gjallarhorn Audio uppfattar situationen.

Från vår sida menar vi att det uppstått en missuppfattning kring vår överenskommelse. Gjallarhorn har varit en bra, trevlig och seriös samarbetspartner och vi har under flera års tid haft ett nära samarbete gällande YG Reference och Brinkmann och på senare tid även YG Peaks och Soulnote.

YG Reference series har mycket riktigt varit föremål för exklusivitetsstatus i Norge för Gjallarhorn. Att utvidga samarbetet till att även innehålla YG Peaks, senare Soulnote har alltid varit ett icke-exklusivt erbjudande. Vår bedömning är att nämnda produkter och varumärken absolut bör representeras på fler ställen i Norge, vilket också är ett starkt önskemål från dessa tillverkare.

Vi kan bara be om ursäkt till Gjallarhorn att vi inte varit tydliga nog. Vi har erbjudit Alan att fortsätta samarbetet under ovanstående förutsättningar men detta är han inte intresserad av.
 

nadanick

Medlem
Ble medlem
30.03.2009
Innlegg
25
Antall liker
8
Torget vurderinger
2
Virker litt spesielt at det er kardemommeloven som skal være førende for å kunne drive butikk i Norge..?

Hvem som helst må da kunne få lov å kontakte det merket eller den importøren de selv ønsker for å kunne føre merker og produkter de finner hensiktsmessig for sin profil og ambisjon. Så må det være opp til det respektive merket eller importør å opptre redelig i forhold til gjeldende avtaler og kontrakter selvfølgelig. Hvis merke X mener at de har mer å tjene på å bytte importør, potensielt selge mer ved å øke antall forhandlere, eller hva det måtte være, så er vel det en del av det å drive business? Det må enhver næringsdrivende kunne forvente. Er vel ingen av aktørene i Norge eller utlandet som driver med vedledighet..? Økt konkurranse er bedre for konsumenten, så kudos til Hifi-Hub for at de starter nytt og at de satser på et sortiment de mener er det beste for dem og deres kundegruppe.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.761
Antall liker
1.985
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Trist at det blir drama men jeg ser ikke problemet med at et merke føres flere steder.
Hadde vært kjipt om det var slikt på alt, da blir det vanskelig å få konkurranse og forhåpentligvis bedre priser for forbruker.
Grunnen til at vi har så gode priser på elektronikk i Norge er jo fordi det er sterk konkurranse.
Er jo noen som prøver sleipe triks feks på tv med forskjellige produktnummer hos elkjøp og power men det er jo ganske lett å avsløre.
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.626
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
På förekommen anledning:

Det är aldrig kul att känna sig sviken och bedragen, och vi beklagar att det är så Alan på Gjallarhorn Audio uppfattar situationen.

Från vår sida menar vi att det uppstått en missuppfattning kring vår överenskommelse. Gjallarhorn har varit en bra, trevlig och seriös samarbetspartner och vi har under flera års tid haft ett nära samarbete gällande YG Reference och Brinkmann och på senare tid även YG Peaks och Soulnote.

YG Reference series har mycket riktigt varit föremål för exklusivitetsstatus i Norge för Gjallarhorn. Att utvidga samarbetet till att även innehålla YG Peaks, senare Soulnote har alltid varit ett icke-exklusivt erbjudande. Vår bedömning är att nämnda produkter och varumärken absolut bör representeras på fler ställen i Norge, vilket också är ett starkt önskemål från dessa tillverkare.

Vi kan bara be om ursäkt till Gjallarhorn att vi inte varit tydliga nog. Vi har erbjudit Alan att fortsätta samarbetet under ovanstående förutsättningar men detta är han inte intresserad av.
Jeg kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse av vår gentleman's avtale hos dere. Under kan du se hva jeg, i forbindelse med at vi takket JA til å investere i Soulnote, skrev på epost til deg den 25. mai i år (deler av eposten er sladdet ved bruk av et Notepad vindu, så ikke bli forvirret). Synd at jeg må legge ut slik korrespondanse, men usannheter kan ikke stå uimotsagt.

Tildeling av enerettigheter er en betingelse vi hele tiden har lagt til grunn for all representasjon av deres merker i Norge. Som du kan se, lar dette seg dokumentere skriftlig.

epost_stylus-soulnote.PNG
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.626
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Virker litt spesielt at det er kardemommeloven som skal være førende for å kunne drive butikk i Norge..?

Hvem som helst må da kunne få lov å kontakte det merket eller den importøren de selv ønsker for å kunne føre merker og produkter de finner hensiktsmessig for sin profil og ambisjon. Så må det være opp til det respektive merket eller importør å opptre redelig i forhold til gjeldende avtaler og kontrakter selvfølgelig. Hvis merke X mener at de har mer å tjene på å bytte importør, potensielt selge mer ved å øke antall forhandlere, eller hva det måtte være, så er vel det en del av det å drive business? Det må enhver næringsdrivende kunne forvente. Er vel ingen av aktørene i Norge eller utlandet som driver med vedledighet..? Økt konkurranse er bedre for konsumenten, så kudos til Hifi-Hub for at de starter nytt og at de satser på et sortiment de mener er det beste for dem og deres kundegruppe.
Kjenner du til begrepet menneskelige relasjoner? Gode forretninger er, ikke overraskende, ofte basert på slike.
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.626
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Trist at det blir drama men jeg ser ikke problemet med at et merke føres flere steder.
Hadde vært kjipt om det var slikt på alt, da blir det vanskelig å få konkurranse og forhåpentligvis bedre priser for forbruker.
Grunnen til at vi har så gode priser på elektronikk i Norge er jo fordi det er sterk konkurranse.
Er jo noen som prøver sleipe triks feks på tv med forskjellige produktnummer hos elkjøp og power men det er jo ganske lett å avsløre.
Det er ikke et problem i seg selv at et merke forhandles av flere aktører. Saken her er at en avtale er brutt på tynt grunnlag. Vi har gjort innkjøp for rundt en halv million kroner hos Stylus bare i år. Vi gjør ikke det for så å bli dolket i ryggen.
 
Sist redigert:

Janpe

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.08.2015
Innlegg
678
Antall liker
756
Virker litt spesielt at det er kardemommeloven som skal være førende for å kunne drive butikk i Norge..?

Hvem som helst må da kunne få lov å kontakte det merket eller den importøren de selv ønsker for å kunne føre merker og produkter de finner hensiktsmessig for sin profil og ambisjon. Så må det være opp til det respektive merket eller importør å opptre redelig i forhold til gjeldende avtaler og kontrakter selvfølgelig. Hvis merke X mener at de har mer å tjene på å bytte importør, potensielt selge mer ved å øke antall forhandlere, eller hva det måtte være, så er vel det en del av det å drive business? Det må enhver næringsdrivende kunne forvente. Er vel ingen av aktørene i Norge eller utlandet som driver med vedledighet..? Økt konkurranse er bedre for konsumenten, så kudos til Hifi-Hub for at de starter nytt og at de satser på et sortiment de mener er det beste for dem og deres kundegruppe.
De ENESTE som tjener på dette er Stylus og nevnte produsenter. Når innkjøp av produkter er basert på at importøren (i dette tilfellet Gjallarhorn) har enerett på ett merke etter avtale er det mildt sagt oppsiktsvekkende at Stylus starter samarbeid med en ny aktør. Dette er ikke god forretningsskikk, langt der ifra.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.761
Antall liker
1.985
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Det er ikke et problem i seg selv at et merke forhandles av flere aktører. Saken her er at en avtale er brutt på tynt grunnlag. Vi har gjort innkjøp for rundt en halv million kroner hos Stylus bare i år. Vi gjør ikke det for så å bli dolket i ryggen.
Akkurat det skjønner jeg godt og det er etisk veldig dårlig gjort av din motpart (Stylus)
Men samtidig har jo ikke varelageret ditt mistet verdi heller. Vil heller driste meg til å si motsatt, produktet får god eksponering på andre siden av byen og i tillegg litt drama her inne som også øker eksponering.
Uansett synd det skal bli slik
 

nadanick

Medlem
Ble medlem
30.03.2009
Innlegg
25
Antall liker
8
Torget vurderinger
2
De ENESTE som tjener på dette er Stylus og nevnte produsenter. Når innkjøp av produkter er basert på at importøren (i dette tilfellet Gjallarhorn) har enerett på ett merke etter avtale er det mildt sagt oppsiktsvekkende at Stylus starter samarbeid med en ny aktør. Dette er ikke god forretningsskikk, langt der ifra.
Det er meget mulig, og som jeg tydelig nevnte er det en forutsetning at man opptrer i henhold til avtaler og kontrakter. Det fremgår derimot av hele denne litt oppsiktsvekkende tråden at mange (inkludert Gjallarhorn) mener næringslivet rundt HiFi skal drives rundt premisset om å ikke såre enkeltpersoner. Såvidt jeg kan se har HiFi-Hub opptrått i tråd med det man skal kunne forvente av en aktør i hvilken som helst bransje. Stylus er det vanskelig å si noe om siden det fremstår litt som ord mot ord/ misforståelser. Burde kanskje diskuteres et annet sted enn på Hifi-Hub sitt innlegg? Kanskje ikke på et forum i det hele tatt?
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.626
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Akkurat det skjønner jeg godt og det er etisk veldig dårlig gjort av din motpart (Stylus)
Men samtidig har jo ikke varelageret ditt mistet verdi heller. Vil heller driste meg til å si motsatt, produktet får god eksponering på andre siden av byen og i tillegg litt drama her inne som også øker eksponering.
Uansett synd det skal bli slik
Vi har brukt 4 år på å bygge dette merket (YG Acoustics) videre i Norge, og et betydelig beløp på markedsføring. Så regnestykket er ikke så enkelt som du vil ha det til dessverre.
 

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.596
Antall liker
3.719
Torget vurderinger
6
På generelt grunnlag.

Poenget er at når man får «tildelt» et agentur, eller avtale som eneforhandler. Så innebærer det hvor mye kostnader og tid som man er villig til å legge ned med tanke på markedsføring og profilering av merkevarenavnet. For om man IKKE har en avtale. Så kan man ende opp med «svarteper» og tape alt av investerte midler om ikke leverandøren/fabrikanten ikke er å stole på. Noe man faktisk bør forvente! For det koster faktisk både mye tid og penger å markedsføre et produkt.

Om man ikke synes nåværende salgsledd gjør en god nok jobb? Så skal man gå i dialog med respektive forhandler/importør og ta en prat om, hva kan vi gjøre for å øke salget ect.

For om tillitt ikke skal være en viktig del av forretningslivet? Så blir det litt «narsissistisk» og samvittighetsløst. Så kan man tenke hvor skruppelløse er dem med andre ting knyttet til produkt og forretningsfilosofi???

Det finne så MANGE utrolig gode produkter som ennå ikke har funnet veien til Norge. Men det er selvfølgelig enklest og billigst å komme til duket bord. Da slipper man startkostnadene…
 

Iluvatar

Medlem
Ble medlem
24.06.2012
Innlegg
7
Antall liker
7
Synd for små aktører at agenturer forsvinner under nesen på dem men så er det opp til oss som kunder hvor vi vil legge igjen pengene våre,hos små forhandlere som tør å satse på andre produkter eller hos en ohc kloning også får partene ordne opp i dette seg i mellom .
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.937
Antall liker
754
Litt knuffing mellom aktører i et åpent marked hører dessverre med. Alternativet er fort et slags monopol med få aktører. Jeg synes konseptet med en gammel villa på Jessheim høres spennende ut. Men det hadde vært fint om Hifihub også fant seg noen egne merker i tillegg til produkter de har tatt fra andre.
 

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Innlegg
4.157
Antall liker
784
Sted
Oslo
Torget vurderinger
123
La meg få lov til å komme med min side av saken. Som vanlig møtte jeg Karl fra Stylus Audio under årets høstmesse hos OHC. Under våre samtaler der fortalte han meg at Hifi Hub hadde ytret ønske om å føre bl.a. YG Acoustics fra dem (andre merker, som Simaudio Moon, ble også nevnt, men ikke Soulnote). Da jeg påpekte at vi jo hadde en avtale om enerettigheter til salg av YG Acoustics i Norge, så mente han at det kunne være lurt med flere forhandlere. Å operere med flere forhandlere av et så pass eksklusivt merke i samme salgsregionen er etter min vurdering ikke klokt, og jeg gav klar beskjed om at vi ville avvikle alle våre merker hos Stylus om de åpnet opp for flere forhandlere.

Det neste som skjer er at jeg her på HFS leser om at dere skal begynne å selge YG Acoustics, Soulnote og Vertere fra Stylus Audio. Soulnote er et merke vi nylig gjorde en eksklusiv avtale om hos Stylus. De første produktene (A-1, A-2, E-2 & D-2) ble levert oss den 15/8, og vi var akkurat i startgropen med å markedsføre Soulnote her i Norge med bl.a. avtale om omtale av A-2 i Stereo+.

Introduksjonen av hvert av våre varemerker fra Stylus har blitt annonsert her på forsiden av HFS og der står det tydelig at vi er eneforhandler i Norge. Det er den betingelsen vi har stilt overfor Stylus for å investere i disse merkene. Vi har over flere år nå jobbet med å bygge opp YG Acoustics som varemerke i Norge og bl.a. hatt en annonsepakke gående hos Stereo+. Her har vi ofte brukt våre midler til å annonsere for YG Acoustics. Denne pakken kostet oss NOK 90 000.

Så dere kommer inn på riktig tidspunkt og det er neppe tilfeldig, tenker jeg.

Synes dere for øvrig at det også er trist at OHC ufrivillig (ifølge Geir Tømmervik) må se sine varemerker for salg hos dere? Jeg snakker om Audiovector, Gryphon og Burmester som nå forhandles av dere via egen import. Det kommer ikke frem fra dere at dette er uten OHC sitt samtykke. Det synes jeg dere skal være åpne på.

Når det gjelder Burmester, så har dere på toppen av det hele stukket av med agenturet, og det etter alle de fantastiske årene OHC har bak seg med dette merket. OHC ble sågar kåret til Burmester sin beste butikk av alle i Europa. Hvor illojal er det mulig å oppføre seg i hi-fi bransjen? Jeg må si at Burmester sjokkerer i negativ forstand.

Jeg etterlyser kreativitet fra dere, som jo har lang erfaring i bransjen, til å komme opp med nye merker som ikke allerede er representert i Norge. Det finnes mange gode varemerker der ute. Skal vi liksom respektere og applaudere at dere kaster dere over andres varemerker? I don't think so!

💯
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.590
Antall liker
103.089
Torget vurderinger
23
Agenturkåthet med tilhørende undereksponering/lav markedsbearbeiding kombinert med nye salgsformer og større gjennomsiktighet er en grei oppskrift på vaklevorent samarbeid med produsenter....

Skuddsikre avtaler med produsenter er ikke lett å få til dessverre, vanskeligere nå enn noensinne. Særlig dersom en også forhandler andre merker med f.eks. konkurrerende utstyr (slik produsentene oppfatter det)

Vært igjennom slike forhold selv og det er en jungel der ute. Produsenten vil selge mer, alle har noen som maser, og selger man et attraktivt produkt i et marked så er det alltid andre på lur som vil ta fra deg et godt produkt, og lover produsenten gull og grønne skoger bare de får overta...

Bare noen tanker og momenter fra min side, etter 35 år i import/agenturvirksomhet.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.750
Antall liker
7.929
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Hifi Klubben sine rettigheter på salg av B&W og Denon virker relativt skuddsikre. Men mulig dette er fordi avtalene er relativt gamle og som Sluket sier lettere å få avtalefestet den eneretten.

ps. NAD/Dali har jo koblinger mot Peter Lyngdorf som var med å starte HFK, så de blir annerledes
 
Sist redigert:

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.590
Antall liker
103.089
Torget vurderinger
23
De er en (relativt) stor landsomfattende organisasjon og som sådan langt mer interessant for en produsent med langsiktige mål. Og selvsagt bedre i stand til å forhandle frem sunne kontrakter som følge av dette.

Oppskriften på en god forhandlingsposisjon mot produsenter;

klubben.png


De har også en aksjekapital på 3,33 mill. og som vist en sunn økonomi og inntjening. Dette er viktige indikatorer for langsiktige leverandører og andre partnere.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.100
Antall liker
2.291
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Situasjonen med merkene til Stylus/Gjallarhorn virker litt unødvendig. Dette gjelder jo svært smale merker under oppbygging, jeg ser egentlig ikke at noen vinner ved denne manøveren som skaper bitterhet, støy og dårlig stemning mellom kolleger i en bransje som tjener på å holde sammen. For meg som kunde hadde det vært langt bedre om Gjallrhorn hadde YG, mens hifi-hub jobbet inn Rockport for å si det sånn.

Jeg er mer forundret over Audiovector, Gryphon, Burmester, Isotek der OHC har solgt relativt store volum, og bygget opp merkene over svært lang tid. Hvordan kan dette skje, det er jo nesten sjokkerende.

Det får meg til å stille spørsmål med hvem som egentlig har bygget relasjonene med kunder og leverandører vedr disse merkene. Det er jo spesielt at disse merkene, som knapt har vært tilgjengelige utenom hos OHC, plutselig er å finne med stort sortement hos en ny aktør. Og forteller kanskje mye om hvem som egentlig har bygget relasjonene, foruten det rent finansielle.

Om man har jobbet som ansatt i en bransje i 15 år og ønsker å starte for seg selv vil jeg si det er helt naturlig å innlede samtalene med noen man har en relasjon med fra før. Noe man vet det finnes et marked for, og som man i tillegg kanskje mener man selv har bidratt vesentlig til. Så jeg er ikke overrasket over at man ønsker å jobbe med Audiovector/Gryphon/Burmester. Jeg er mer overrasket over at disse tar sjansen på forholdet til OHC.

Det sagt så ønsker jeg hifi-hub lykke til, og jeg har skikkelig sansen for å bygge butikk i en villa i stedet for i et ordinært butikklokale.
 

Informasjon om bruker

hifihub
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
428
Link til alle artikler
44
hifihub sine annonser
Bransjenyheter
Wilson Audio WATT/Puppy

Wilson Audio WATT/Puppy

  • 10
Gammel legende kommer i ny innpakning! Den helt nye Wilson Audio WATT/Puppy lanseres senere i sommer, men allerede nå deler de noen detaljer. Les mer her Meld deg på vårt nyhetsbrev her...
Fortsett
Bransjenyheter
Demoaften med Nordost, Tirsdag 30. April hos HiFiHub!

Demoaften med Nordost, Tirsdag 30. April hos HiFiHub!

  • 2
Alex Brady fra Nordost og Daniel Hofman fra Stylus Audio kommer og demonstrerer et utvalg produkter fra Nordost sitt brede sortiment av kabler og tilbehør. Velkommen innom! Tirsdag 30 April...
Fortsett
Bransjenyheter
Audiovector Trapeze Reimagined

Audiovector Trapeze Reimagined

  • 13
I 1979 lanserte Ole Klifoth Trapeze. Ved å gjøre det skapte han grunnlaget for alle Audiovector-høyttalere – inkludert det banebrytende fokuset på lineær dynamikk og lineær fase gjennom en ekte 6...
Fortsett
Bransjenyheter
Vertere - Nå i demo hos HiFiHub!

Vertere - Nå i demo hos HiFiHub!

  • 3
Nå har vi både Vertere DG1S og MG1 utstilt i villaen vår på Jessheim. Velkommen innom for en hyggelig demo! Les mer om Vertere her HiFiHub AS Trondheimsvegen 55 2050 Jessheim 63976397
Fortsett
Bransjenyheter
Genesis på HiFiHub - Vårhub 13-14. April!

Genesis på HiFiHub - Vårhub 13-14. April!

  • 1
Gary Koh fra Genesis demonstrerer den fantastiske lyden fra acetates på Vårhub! Velkommen innom villaen for en unik lydopplevelse! Åpningstider: Lørdag 13 April 10-18 Søndag 14 April 12-17 Les...
Fortsett
Bransjenyheter
Chord på HiFiHub - Vårhub 13-14. April!

Chord på HiFiHub - Vårhub 13-14. April!

  • 0
Patrick fra Chord Company er i full gang med demonstrasjoner på Vårhub! Velkommen innom for en hyggelig demo! Åpningstider: Lørdag 13 April 10-18 Søndag 14 April 12-17 Les mer om Vårhub her...
Fortsett
Topp Bunn