- Ble medlem
- 19.10.2006
- Innlegg
- 556
- Antall liker
- 0
Re: Studiomonitorhøyttalere?
Gratulerer så meget! Fyldig rapport er herved etterspurt!
Gratulerer så meget! Fyldig rapport er herved etterspurt!
|
Ser bra ut det 2.1-systemet der! Er satelittene aktive, eller er det forsterker i sub`en som forsyner dem med effekt? Hva slags kilde skal du bruke?Jeg får http://www.lydrommet.no/artikkel/produkt/vis.html?id=16897
og 1 stk: http://www.lydrommet.no/artikkel/produkt/vis.html?id=25723
I morgen. Håper det blir bra![]()
Dette så spenstig ut! Innebygd romkorreksjon og fjernkontroll som styrer linkede enheter er elegante løsninger. Ser frem til dine erfarniger med hvordan dette høres ut etter at du har fått tunet anlegget!Jeg får http://www.lydrommet.no/artikkel/produkt/vis.html?id=16897
og 1 stk: http://www.lydrommet.no/artikkel/produkt/vis.html?id=25723
I morgen. Håper det blir bra![]()
Ser bra ut det 2.1-systemet der! Er satelittene aktive, eller er det forsterker i sub`en som forsyner dem med effekt? Hva slags kilde skal du bruke?
Parelius Inc. Ltd & Co. A/S har nettopp fått inne den nyutviklete formidlingshøyttaler, hvor stue og studio forenes i musikkopplevelsen, og musikkens sjel møter ørets lengsel.Et firma som fjerner avstanden mellom studiomonitorer og hifi er engelske HARBETH
vi, Maxwell import, starter fom nyttår med importen av disse til Norge! Jeg har nettopp hatt et opphold i England hvor jeg bla har snakket en del med Harbeth
de har rene monitor høyttalere samt rene hifi høyttalere - noen monitorer er aktive og andre er passive - alle hifi høyttalerene er passive
lydmessig er det interessante at de låter meget likt alle disse høyttalerene
de går for å være blandt verdens mest nøytrale og ufargede høyttalere (sterke ord basert på tester fra AbsouluteSound, hifi World, Stereophile etc - the Harbeth sound som de sier - ingen over ingen ved siden)
skryt skryt skry - sånn blir det bare med egne brands...
uansett poenget var ikke hvor gode de var - poenget var at Harbeth forteller en ganske fasinerende historie om nettopp dette temaet - studiolyd kontra hifi
sjekk ut www.harbeth.co.uk for mer info om enmnet
PS! Harbeth er hovedleverandør av høyttalere til mastering ol til BBC studios i England - når jeg besøkte england var Alan Shaw i gang med å levere siste ordre til BBC som trengte 5 par Harbeth Monitor 30 høyttalere i diverse sudio - BBC vet hva de gjør
Alan Shaw var forresten også meget aktiv i utviklingen av den velkjente ls3/5a - hans nåværende design har mye til felles med denne klassikere skjønt de nye er mye bedre enn de klassiske ls3/5a (men det er jo hemmelig...bare Harbeth eiere skal vite det...)
Trond Seland
Maxwell Import
Jeg har glede av å prøve litt forskjellige variasjoner over temaet lydgjengivere...imponerende variasjon i anleggene dine må jeg si![]()
http://nhthifi.com/2006/products/pchifi/pvc.htmlHar du en link med info om den PVC`en?
Kjekk liten sak, den der. Har selv bitte litt erfaring med noe i samme gate, SM Pro Audio M-Patch 2, http://www.smproaudio.com/MPATCH2.htmhttp://nhthifi.com/2006/products/pchifi/pvc.html
http://nhthifi.com/2006/brochures/Pro/NHT-PVC.pdf
http://nhthifi.com/2006/manuals/current/PVC-manual.pdf
Fåes tydeligvis i forskjellige varianter. Min PVC har XLR både ut og inn. Den som er avbildet i pdf-fila ovenfor bruker Jack-plugger på utgangen. Virker som det følger med adaptere uansett hvilken versjon man velger.
Hvilken modell er det?Alan Shaw var forresten også meget aktiv i utviklingen av den velkjente ls3/5a - hans nåværende design har mye til felles med denne klassikere skjønt de nye er mye bedre enn de klassiske ls3/5a (men det er jo hemmelig...bare Harbeth eiere skal vite det...)
Får gratulere deg og din bror med flotte monitorer. Av det jeg har fått lyttet til av Adam er inntrykket meget bra. Mellomtoneregister og diskant er meget bra, tror det var en A7 jeg lyttet til en stund siden, men det manglet en del i bassregisteret på disse etter min smak. Har også hørt dyrere modeller tidligere, tror det var S3A eller liknende, det låt kanonbra!
Edit: Adam har jo også en hifi-serie det skulle vært meget interessant å hørt næmere på,
http://www.adam-audio.de/hifi/english/index.htm
Vet ikke om noen fører disse i Norge?
Høres bra ut! Spørs hvor lett det blir å gi dem tilbake til broder`nSiden broderen ikke var i byen og hans nye ADAM P11a var det, havnet dem hos meg til prøvelytt.
Etter litt prøving og feiling med plassering falt det hele på plass, og jeg kan med hånden på hjertet si at dette er en av de absolutt beste stativhøyttalerne jeg har hørt. Maken til bass! Den er ekstremt tight og imponerende maktfull. Svært lett å følge bassganger og skille bassinstrumenter fra hverandre. Har aldri hørt noe lignende fra en stativhøyttaler. Mellomtonen er svært detaljert, men blir ikke slitsom å lytte til. Diskanten er meget luftig, men litt lavere i nivå enn jeg er vant til. Totalt sett er lyden svakt hellende mot det mørke, men med svært stram bass. La meg bare nevne at jeg prøvde mange plasseringer for å få til dette resultatet. Med dårlig plassering kan også lyden fra denne høyttaleren låte tynt, masete og bassfattig.
Imponerende saker!
Diskanten er forresten ikke en vanlig bånddiskant, men ADAMs variant av Heil-prinsippet.
Dette høres litt rart ut for meg. Mine ATC er vel mer eller mindre like, om det er studio eller stue. Og hvilken stue er det du har som utgangspunkt? Er det overhodet noe som heter "stue" med en lik karakterisitikk rommessig?Det er med andre ord ganske klart at de ikke egner seg til å bytte arbeidsoppgaver (eller nærmere bestemt arbeidssted).
Jeg har ikke lest hele tråden så ha meg unnskyldt om dette er kraftig OT, men jeg har jobbet en stund med (nok) en konstruksjon som er planlagt lansert i februar-mars. Jeg har også tanker om å lage en studiomonitor på samme lesten.
I den sammenhengen tenkte jeg å skrive litt om hvilke prioriteringsforskjeller som gjøres på disse 2 modellene:
Stuemodellen vil få kompensasjon for en del romakustiske fenomener. Den vil blant annet få en tilpasning for å redusere utfasing rundt gulv/takrefleksjoner, samt den inverse feilen en oktav lenger opp. Den vil også få sidemonterte basser og baffelstepkorreksjon som gjør at den passer til plassering litt i fra bakveggen.
Studiomodellen vil få alle elementene i front. Den vil få en langt større baffel (beregnet for innfelling) og dermed også en helt annen type baffelkorreksjon. Videre vil den bli helt som en punktkilde og det vil ikke bli korreksjoner for gulv/tak-refleksjoner da slikt skal være ordnet på andre måter i et studio.
Det er med andre ord ganske klart at de ikke egner seg til å bytte arbeidsoppgaver (eller nærmere bestemt arbeidssted).
En stue har som regel høyttalerne på gulvet, de står ikke innfelt i veggen, og man har som regel ikke i nærheten så mye romtuning som man har i et studio. Det er etter min mening både typiske og viktige forskjeller.Dette høres litt rart ut for meg. Mine ATC er vel mer eller mindre like, om det er studio eller stue. Og hvilken stue er det du har som utgangspunkt? Er det overhodet noe som heter "stue" med en lik karakterisitikk rommessig?