Studiomonitorhøyttalere

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
556
Antall liker
0
Re: Studiomonitorhøyttalere?

Gratulerer så meget! Fyldig rapport er herved etterspurt! :)
 

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Innlegg
316
Antall liker
1
Re: Studiomonitorhøyttalere?

Dette så spenstig ut! Innebygd romkorreksjon og fjernkontroll som styrer linkede enheter er elegante løsninger. Ser frem til dine erfarniger med hvordan dette høres ut etter at du har fått tunet anlegget!

Hvordan skal du fore dem forresten? Ser at de tar digitalt rett inn - får du testet en slik løsning?
 

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
814
Antall liker
583
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
7
Re: Studiomonitorhøyttalere?

Har hatt ATC SCM 10-2 en stund nå. Aktive med 250W i hver. Meget oppløste og hurtige høytalere. Ikke akkurat stygge å se til heller. Kjørte de med ATC's egne forforsterker med et meget bra RIAA trinn. Anbefaler en lytterunde med disse.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Re: Studiomonitorhøyttalere?

B&W blir brukt som studiomonitorhøyttalere, bl.a. i Abbey Road Studios
 
T

timc

Gjest
Re: Studiomonitorhøyttalere?

Jeg skal kjøre digitalt inn. Jeg kommer til å koble TV'en på analoginngangen.

Av alle ting hadde jeg fått feil høyttalere :(

De hadde sendt LSR 4326. Jeg skal ha LS4328 som er storebroren.....Enda en dag å vente.......
 
T

timc

Gjest
Re: Studiomonitorhøyttalere?

Ser bra ut det 2.1-systemet der! Er satelittene aktive, eller er det forsterker i sub`en som forsyner dem med effekt? Hva slags kilde skal du bruke?

Det er aktivt delefilter og dedikerte forsterkere i både satelitt og sub. Det er ikke et 2.1 system egentlig. Det er fullt modulært og bygges som man vil. Opp til 7.2. Jeg skal med tiden kjøre 2.2 system når jeg får råd til ekstra sub.

Jeg skal kjøre dem digitalt med et enkelt drivverk inntil videre.

Mvh
 

kapellmester

Bransjeaktør
Ble medlem
13.01.2005
Innlegg
170
Antall liker
439
Re: Studiomonitorhøyttalere?

Et firma som fjerner avstanden mellom studiomonitorer og hifi er engelske HARBETH

vi, Maxwell import, starter fom nyttår med importen av disse til Norge! Jeg har nettopp hatt et opphold i England hvor jeg bla har snakket en del med Harbeth

de har rene monitor høyttalere samt rene hifi høyttalere - noen monitorer er aktive og andre er passive - alle hifi høyttalerene er passive

lydmessig er det interessante at de låter meget likt alle disse høyttalerene

de går for å være blandt verdens mest nøytrale og ufargede høyttalere (sterke ord basert på tester fra AbsouluteSound, hifi World, Stereophile etc - the Harbeth sound som de sier - ingen over ingen ved siden)

skryt skryt skry - sånn blir det bare med egne brands...

uansett poenget var ikke hvor gode de var - poenget var at Harbeth forteller en ganske fasinerende historie om nettopp dette temaet - studiolyd kontra hifi

sjekk ut www.harbeth.co.uk for mer info om enmnet

PS! Harbeth er hovedleverandør av høyttalere til mastering ol til BBC studios i England - når jeg besøkte england var Alan Shaw i gang med å levere siste ordre til BBC som trengte 5 par Harbeth Monitor 30 høyttalere i diverse sudio - BBC vet hva de gjør

Alan Shaw var forresten også meget aktiv i utviklingen av den velkjente ls3/5a - hans nåværende design har mye til felles med denne klassikere skjønt de nye er mye bedre enn de klassiske ls3/5a (men det er jo hemmelig...bare Harbeth eiere skal vite det...)

Trond Seland
Maxwell Import
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Re: Studiomonitorhøyttalere?

Ser ut som Harbeth Monitor 30 (pro utgaven) er passive, hva slags pris vil de få i Norge?
 
P

Parelius

Gjest
Re: Studiomonitorhøyttalere?

Et firma som fjerner avstanden mellom studiomonitorer og hifi er engelske HARBETH

vi, Maxwell import, starter fom nyttår med importen av disse til Norge! Jeg har nettopp hatt et opphold i England hvor jeg bla har snakket en del med Harbeth

de har rene monitor høyttalere samt rene hifi høyttalere - noen monitorer er aktive og andre er passive - alle hifi høyttalerene er passive

lydmessig er det interessante at de låter meget likt alle disse høyttalerene

de går for å være blandt verdens mest nøytrale og ufargede høyttalere (sterke ord basert på tester fra AbsouluteSound, hifi World, Stereophile etc - the Harbeth sound som de sier - ingen over ingen ved siden)

skryt skryt skry - sånn blir det bare med egne brands...

uansett poenget var ikke hvor gode de var - poenget var at Harbeth forteller en ganske fasinerende historie om nettopp dette temaet - studiolyd kontra hifi

sjekk ut www.harbeth.co.uk for mer info om enmnet

PS! Harbeth er hovedleverandør av høyttalere til mastering ol til BBC studios i England - når jeg besøkte england var Alan Shaw i gang med å levere siste ordre til BBC som trengte 5 par Harbeth Monitor 30 høyttalere i diverse sudio - BBC vet hva de gjør

Alan Shaw var forresten også meget aktiv i utviklingen av den velkjente ls3/5a - hans nåværende design har mye til felles med denne klassikere skjønt de nye er mye bedre enn de klassiske ls3/5a (men det er jo hemmelig...bare Harbeth eiere skal vite det...)

Trond Seland
Maxwell Import
Parelius Inc. Ltd & Co. A/S har nettopp fått inne den nyutviklete formidlingshøyttaler, hvor stue og studio forenes i musikkopplevelsen, og musikkens sjel møter ørets lengsel.

Mer info om denne revolusjonerende teknologi finner den interesserte leser på:

http://no.wikipedia.org/wiki/Hjul

Bare hos Parelius Inc. Ltd & Co. A/S. Benytt sjansen og send PM.
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Re: Studiomonitorhøyttalere?

Tja, gode monitorer gir kanskje denne effekten som at hjulet omtrent blir funnet opp på nytt ;) ;D
 
P

Parelius

Gjest
Re: Studiomonitorhøyttalere?

Noen som har erfaring med KLEIN + HUMMEL sine aktive monitorer?
 
T

timc

Gjest
Re: Studiomonitorhøyttalere?

Da var endelig JBL LSR4328 og LSR4312 på plass. Etter å ha kjørt romkorreksjonen synes jeg dette låter lovende. Låter uinnspillt men jeg tror potensialet er der.

Kommer tilbake med mer senere :)
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Re: Studiomonitorhøyttalere?

Må nesten få nevne mine egne NHT m-00 aktive monitorer igjen da. Til tross for at jeg har brukt disse i noen år, er de nå på vei til å bli oppdaget av flere. The absolute sound skrev blandt annet en ekstremt god test av disse for et par måneder siden.



Fungerer fint sammen med NHTs passive volumkontroll (PVC) og løsner skikkelig med samme firmas s-00 sub. Meget god lyd for en rimelig penge.

m-00 koster rundt 2000,- stk her i norge.

Her er et bilde fra en periode hvor jeg brukte NHTs sub/sat-system som hovedanlegg.
 

123

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
226
Antall liker
0
imponerende variasjon i anleggene dine må jeg si ;)
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
imponerende variasjon i anleggene dine må jeg si  ;)
Jeg har glede av å prøve litt forskjellige variasjoner over temaet lydgjengivere...

m-00, s-00, og PVC kommer jeg dog aldri til å kvitte meg med. Settet er som en sveitsisk lommekniv. Kan brukes i svært mange sammenhenger og med godt resultat. Den siste tiden har NHT-settet vært utlånt til min bror, som er proffesjonell sanger. Han var svært fornøyd med ytelsen fra det. I fremtiden skal det brukes enten i stuen min eller som PChøyttalere. I hovedanlegget er det ikke lenger plass til NHT, muligens med unntak av den passive "preampen" som heter PVC. Den har jeg ved flere anledninger hatt innkoblet i hovedanlegget over tid. Den tar balanserte kabler inn og ut, og er en grei sak til formålet. Prisen er ca 1000,-

Det er forresten en venn av meg (bosatt i USA, opprinnelig fra norge) som har vært delaktig i utviklingen av disse høyttalerne.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503

kapellmester

Bransjeaktør
Ble medlem
13.01.2005
Innlegg
170
Antall liker
439
pris monitor 30

Samme som i england dvs. ca: kurs + mva differanse
Monitor 30 kommer da på 29'900 / par

Disse høyttalerne er virkelig bra - jeg er personlig forelsket , det er også derfor jeg vil begynne å ta dem inn til Norge - det er ikke av pure forretningsmessige hensyn det kan jeg garantere - jeg tror omsetningen av Harbeth vil være særdeles beskjeden da det vil være vanskelig for mangt en tradisjonell hifi observatør å se verdien i disse produktene uten å lytte til dem - de ser enkle og tradisjonelle ut men sannheten er at om man er på jakt etter presisjon og realisme i mellmtonen er det kun Quad elektrostater som kan sammenliknes med disse luringene fra Harbeth

Mange lyttere vil selvsagt ikke skjønne cluet - eller kanskje de skjønner det men ikke blir spesielt imponert osv - sånn er det alltid - uansett, for lyttere som liker å spille hifi via proffesjonelle monitorer så tror jeg Harbeth er noe som er verdt å forsøke å få en lytt til...
Jeg kjenner mange proff moitorer selv via studio arbeid osv - helt DØNN ØRLIG så er det få proffmonitorer (og særlig aktive typer) jeg liker - i beste fall er mange av dem gode instrumenter for å avsløre feil i innspillingen - men de gir meg ikke helt følelsen av musikken - motsatt gir tradisjonelle hifi høyttalere en overdreven sukkersøt presentasjon av virkeligheten - farget på en annen måte

og det er forskjell på hjul og hjul - bevares man har ikke dekk-tester i "Motor" for ingenting...

Studiomonitorer er generelt anderledes i prioriteringene enn hifi høyttalere - en studiomonitor er mer intelektuell og analytisk mens en hifi høyttaler ofte er mer følsom og allment engasjerende/lyttbar

Harbeth er begge deler...

Men hvorfor i all verden sløse bort tiden på slike trivialliteter som en høflig engelskmann - ta følgende som en oppfordring;

Sett nå at du en dag i fremtiden vandrer rundt i hjembyen din og en kraftig regnskur skulle overvelde deg - da kunne det kanskje hende at du ville søke tilflukt i nærmeste butikk - tenk nå da at dette tilfeldigvis var en hifi butikk hvis integritet var så kløktig at her solgtes Harbeth høyttalere, og at du nå i tillegg oppdaget at stolen du satt i stod i gyldent triangel med et sett Harbeth - favorittmusikken din var i cd-spinneren og volumet var akkurat der du liker det - Ja da - men for all del ikke gå til større anstrengelser enn dette - ja da vil jeg anbefale deg å gi disse høyttalerene en liten lytt - ja, hvis det da kunne passe.... kunne jo være du tenkte på noe annet akkurat der og da... men sett nå at du gav dem en ørliten lytt.... ja da tror jeg piska dausen at det skulle mer enn solskinn til for at du igjen skulle forlate butikken...

nahh - skeptisk ,
prøv!

og moralen;
Ikke gå glipp av de beste opplevelsene her i verden bare fordi det er solskinn ute!
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Litt mye reklame det her kanskje trseland? :)
Forstår at du er begeistret men...
 

kapellmester

Bransjeaktør
Ble medlem
13.01.2005
Innlegg
170
Antall liker
439
ok,
og jeg som hadde så mye mer på lager - men jeg tar hintet ;)

jeg er ingen selger vettu - jeg er misjonær - det tar litt overhånd noen ganger...


trond seland
Maxwell import
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
http://nhthifi.com/2006/products/pchifi/pvc.html

http://nhthifi.com/2006/brochures/Pro/NHT-PVC.pdf

http://nhthifi.com/2006/manuals/current/PVC-manual.pdf

Fåes tydeligvis i forskjellige varianter. Min PVC har XLR både ut og inn. Den som er avbildet i pdf-fila ovenfor bruker Jack-plugger på utgangen. Virker som det følger med adaptere uansett hvilken versjon man velger.
Kjekk liten sak, den der. Har selv bitte litt erfaring med noe i samme gate, SM Pro Audio M-Patch 2, http://www.smproaudio.com/MPATCH2.htm
men jeg har bare brukt den som volumkontroll.
Bruker nå Violet Audio ADP61, en surround forforsterker med et godt utvalg av tilkoblingsmuligheter, også er det behagelig med fjernkontroll. http://www.violetaudio.com/adp61.htm
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Får gratulere deg og din bror med flotte monitorer. Av det jeg har fått lyttet til av Adam er inntrykket meget bra. Mellomtoneregister og diskant er meget bra, tror det var en A7 jeg lyttet til en stund siden, men det manglet en del i bassregisteret på disse etter min smak. Har også hørt dyrere modeller tidligere, tror det var S3A eller liknende, det låt kanonbra!

Edit: Adam har jo også en hifi-serie det skulle vært meget interessant å hørt næmere på,
http://www.adam-audio.de/hifi/english/index.htm
Vet ikke om noen fører disse i Norge?
 

Arne_Langaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Innlegg
180
Antall liker
0
Ang. HARBETH:

Alan Shaw var forresten også meget aktiv i utviklingen av den velkjente ls3/5a - hans nåværende design har mye til felles med denne klassikere skjønt de nye er mye bedre enn de klassiske ls3/5a (men det er jo hemmelig...bare Harbeth eiere skal vite det...)
Hvilken modell er det?
Pris?
Er mellomtoneområdet virkelig like godt som den gamle LS3/5a?
En av de store fordelene, slik jeg ser det, på den gamle LS3/5a, er at absolutt alle ble testet og justert i delefilteret mot en BBC godkjent referanse, (falt høyttalerne utenom toleransen, fikk de ikke lov å selge den som LS3/5a !) -og også at utsorteringen av elementene brukt i produksjonen var ganske brutal, kan Harbeth skilte med en tilsvarende kvalitetskontroll?
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Får gratulere deg og din bror med flotte monitorer. Av det jeg har fått lyttet til av Adam er inntrykket meget bra. Mellomtoneregister og diskant er meget bra, tror det var en A7 jeg lyttet til en stund siden, men det manglet en del i bassregisteret på disse etter min smak. Har også hørt dyrere modeller tidligere, tror det var S3A eller liknende, det låt kanonbra!

Edit: Adam har jo også en hifi-serie det skulle vært meget interessant å hørt næmere på,
http://www.adam-audio.de/hifi/english/index.htm
Vet ikke om noen fører disse i Norge?


Distributor | Norway
FutureWare ApS
Contact person: Mr. Østbygaard

Kirke Vaerløsevej 20B 1
DK - 3500 Vaerløse

Phone: +45-4435 7754
Fax: +45-4435 7753

web: www.futureware.dk
email: ji@futureware.dk

Går via danmark tydeligvis, hvem er først i Norge til å ta inn noen sett til bua si?
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Kanskje interessant med et innspill fra en som har gått over til monitorer...? Jeg har hørt en del av disse, og har gode erfaringer med Dynaudio fra BM6A og oppover, samt Mackie og Event. Behringerne har jeg bare hørt en gang, men det holdt - alt for mye slask i mellombassen.

Jeg kjørte Mackie 824 et par måneder, og var veldig fornøyd med dem etter at den verste øvre mellomtone/diskantperioden hadde lagt seg - de trenger virkelig innspilling. Jeg gikk etter hvert over til Event ASP8, som i mine ører er helt på linje med (og på noen områder bedre) enn Dynaudio BM15A. BM15A har en anelse tørrere og mer definert bass, men taper litt oppover i frekvens, der Event'ene føles mer oppløste og mindre anstrengte.

Mackie'ene måtte hos meg se seg slått av Event ASP 8 - sistnevnte er tørrere i bassen, og mye mindre farget i mellomtonen. Det er noe syntetisk og litt slitsomt i mellomtonen hos Mackiene som Event'ene gjør mer naturlig og lettlyttet. ASP 8 er kanskje ikke den mest livsbejaende (noen må få en definisjon fra Vadseth på dette avsindige ordet) og "larger-than-life"-høyttaleren jeg har hatt, men den er svært oppløst (nyttig når man lytter etter reverb tails) og samtidig svært uanstrengt i toppen. Dette er en sjelden kombinasjon, og i hifi-verdenen er vel min erfaring med mange rimelige og noen halvdyre høyttalere at oppløsning betyr spiss og stygg lyd på suboptimale innspillinger.

Event'ene er relativt rimelige (ca 12k per par hos norsk distributør), har fine justeringsmuligheter og aktiv elektronisk deling/biamping med til sammen 280 watt per kanal. Balansert(XLR,JACK)/ubalansert(JACK) inn (men ikke phono), og en pianolakkaktig front som faktisk har fått skryt av kvinnelige bekjentskaper. Det er nok av bunn, så jeg har dempet med 2 db i min lille stue. Det er også mer enn nok trøkk, nivå og headroom - jeg kan dra det ubehagelig langt før det butter. Andre fordeler er bred lyttevinkel og beskyttelse mot signaler som kan skade høyttalerne. I absolutte hifi-termer mangler det både litt her og litt der på stykkevis og delt, men totalt sett er dette det beste høyttalerparet jeg har hatt til avspilling av et bredt utvalg musikk. Høyttalerne er ikke minst en stor faktor i min manglende interesse for hifi, og relaterte fenomener som voksende sparekonto og større gulvplass.

Om noen er nysgjerrig på hvordan noe slikt egentlig lyder, stikk innom Prolyd i Oslo og få en demo av Dynaudio BM6a og BM15a. Jeg tror nok mange vil klø seg litt i hodet og lure på hva penga egentlig har gått til når de hører oppløsningen, holografien og dynamikken i det førstnevnte aktive paret til ca. 15k - eller er det bare jeg som er skrudd? Styr unna BM5a, den har en billigere diskant og mye dårligere holografi (jepp, hørt side om side A/B) enn storebrødrene.

Jeg liker som sagt Event'ene enda bedre, og de er også billigere og penere enn Dynaudio BM15a, i alle fall. Med den kost/lyd-ratioen Event opererer med, ønsker jeg meg egentlig bare at de lager et dyrere par som låter enda bedre. Og da er vi på en måte inne i hifi-"syklasylusen" igjen... ;D

PS! PC-avspilling er et must. For "kritisk" monitorering, som var det jeg kjøpte disse for, kjører jeg uten EQ, men til koselytting demper jeg ørlittegrann fra 3.5-20KHz med digital EQ. Litt romkorreksjon blir det vel også med tiden...
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Siden broderen ikke var i byen og hans nye ADAM P11a var det, havnet dem hos meg til prøvelytt.
Etter litt prøving og feiling med plassering falt det hele på plass, og jeg kan med hånden på hjertet si at dette er en av de absolutt beste stativhøyttalerne jeg har hørt. Maken til bass! Den er ekstremt tight og imponerende maktfull. Svært lett å følge bassganger og skille bassinstrumenter fra hverandre. Har aldri hørt noe lignende fra en stativhøyttaler. Mellomtonen er svært detaljert, men blir ikke slitsom å lytte til. Diskanten er meget luftig, men litt lavere i nivå enn jeg er vant til. Totalt sett er lyden svakt hellende mot det mørke, men med svært stram bass. La meg bare nevne at jeg prøvde mange plasseringer for å få til dette resultatet. Med dårlig plassering kan også lyden fra denne høyttaleren låte tynt, masete og bassfattig.

Imponerende saker!
Diskanten er forresten ikke en vanlig bånddiskant, men ADAMs variant av Heil-prinsippet.
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Siden broderen ikke var i byen og hans nye ADAM P11a var det, havnet dem hos meg til prøvelytt.
Etter litt prøving og feiling med plassering falt det hele på plass, og jeg kan med hånden på hjertet si at dette er en av de absolutt beste stativhøyttalerne jeg har hørt. Maken til bass! Den er ekstremt tight og imponerende maktfull. Svært lett å følge bassganger og skille bassinstrumenter fra hverandre. Har aldri hørt noe lignende fra en stativhøyttaler. Mellomtonen er svært detaljert, men blir ikke slitsom å lytte til. Diskanten er meget luftig, men litt lavere i nivå enn jeg er vant til. Totalt sett er lyden svakt hellende mot det mørke, men med svært stram bass. La meg bare nevne at jeg prøvde mange plasseringer for å få til dette resultatet. Med dårlig plassering kan også lyden fra denne høyttaleren låte tynt, masete og bassfattig.

Imponerende saker!
Diskanten er forresten ikke en vanlig bånddiskant, men ADAMs variant av Heil-prinsippet.
Høres bra ut! Spørs hvor lett det blir å gi dem tilbake til broder`n ;)
Det er rett og slett vanedannende med slik tight og rikt bassregister.
Hvordan synes du bånddiskanten til Adam låt sammenlignet med f.eks. Dalis bånddiskanter, hvis du har hørt de?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.316
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
Jeg har ikke lest hele tråden så ha meg unnskyldt om dette er kraftig OT, men jeg har jobbet en stund med (nok) en konstruksjon som er planlagt lansert i februar-mars. Jeg har også tanker om å lage en studiomonitor på samme lesten.

I den sammenhengen tenkte jeg å skrive litt om hvilke prioriteringsforskjeller som gjøres på disse 2 modellene:

Stuemodellen vil få kompensasjon for en del romakustiske fenomener. Den vil blant annet få en tilpasning for å redusere utfasing rundt gulv/takrefleksjoner, samt den inverse feilen en oktav lenger opp. Den vil også få sidemonterte basser og baffelstepkorreksjon som gjør at den passer til plassering litt i fra bakveggen.

Studiomodellen vil få alle elementene i front. Den vil få en langt større baffel (beregnet for innfelling) og dermed også en helt annen type baffelkorreksjon. Videre vil den bli helt som en punktkilde og det vil ikke bli korreksjoner for gulv/tak-refleksjoner da slikt skal være ordnet på andre måter i et studio.

Det er med andre ord ganske klart at de ikke egner seg til å bytte arbeidsoppgaver (eller nærmere bestemt arbeidssted).
 
P

Parelius

Gjest
Det er med andre ord ganske klart at de ikke egner seg til å bytte arbeidsoppgaver (eller nærmere bestemt arbeidssted).
Dette høres litt rart ut for meg. Mine ATC er vel mer eller mindre like, om det er studio eller stue. Og hvilken stue er det du har som utgangspunkt? Er det overhodet noe som heter "stue" med en lik karakterisitikk rommessig?
 

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
303
Antall liker
2
dette var intresant, kan du fortelle mere om de praktiske forskjellene, tror jeg vet det, men har aldrig konstruert høytalere, så jeg har derfor ikke hørt kriteriene direkte fra studioteknikere..plz...
Jeg har ikke lest hele tråden så ha meg unnskyldt om dette er kraftig OT, men jeg har jobbet en stund med (nok) en konstruksjon som er planlagt lansert i februar-mars. Jeg har også tanker om å lage en studiomonitor på samme lesten.

I den sammenhengen tenkte jeg å skrive litt om hvilke prioriteringsforskjeller som gjøres på disse 2 modellene:

Stuemodellen vil få kompensasjon for en del romakustiske fenomener. Den vil blant annet få en tilpasning for å redusere utfasing rundt gulv/takrefleksjoner, samt den inverse feilen en oktav lenger opp. Den vil også få sidemonterte basser og baffelstepkorreksjon som gjør at den passer til plassering litt i fra bakveggen.

Studiomodellen vil få alle elementene i front. Den vil få en langt større baffel (beregnet for innfelling) og dermed også en helt annen type baffelkorreksjon. Videre vil den bli helt som en punktkilde og det vil ikke bli korreksjoner for gulv/tak-refleksjoner da slikt skal være ordnet på andre måter i et studio.

Det er med andre ord ganske klart at de ikke egner seg til å bytte arbeidsoppgaver (eller nærmere bestemt arbeidssted).
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Bare for å sjekke hva som skjer i bunn av prisskalaen har jeg kjøpt meg et sett slike som jeg ikke har rukket å koble opp ennå:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=325858


Har ikke store forventninger, de skal primært benyttes på barne-pc'n men esken veide jo litt da......pakket opp og tittet kjapt, ampen ligger i den ene med klemterminalutgang til vanlig høytt.kabel over til den andre som da veier 2/3 av "masteren"

Elementene ligner på noe skandinavisk med sliced paper look ;D ;D ;D
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.316
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
Dette høres litt rart ut for meg. Mine ATC er vel mer eller mindre like, om det er studio eller stue. Og hvilken stue er det du har som utgangspunkt? Er det overhodet noe som heter "stue" med en lik karakterisitikk rommessig?
En stue har som regel høyttalerne på gulvet, de står ikke innfelt i veggen, og man har som regel ikke i nærheten så mye romtuning som man har i et studio. Det er etter min mening både typiske og viktige forskjeller.
 
Topp Bunn