Studiomonitorhøyttalere

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
dette var intresant, kan du fortelle mere om de praktiske forskjellene, tror jeg vet det, men har aldrig konstruert høytalere, så jeg har derfor ikke hørt kriteriene direkte fra studioteknikere..plz...
Jeg er ikke helt sikker på hva slags type info du er på jakt etter?
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Hvordan vil specs`ene bli på dine nye monitorer, Snickers? Kanskje du har et bilde eller sketch av dem?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Jeg har ikke tegnet studiomonitorene ennå, kun stuevarianten (som heller ikke er helt ferdig).

Studioversjonen vil få 2x7"+4x7"slave (1" slaglengde) + 2x 4" mellomtone og domediskant i waveguide. Det blir trolig også en større studioversjon som får 4x4"+4x7" + 8x7" slaver. Elementene i studioversjonene vil bli konsentrert rundt diskanten i senter.

Filtermessig vil de også bli forskjellig da overgangsfrekvensene vil bli tatt hånd om av samtlige basselementer på studioversjonen for å få et gunstigst mulig spredningsmønster til formålet. I hjemmeversjonen vil bare ett (trolig 2 på den større modellen) av basselementene spille opp til 200Hz. Dette for å bedre romintegreringen.

Versjonen med 4 basser/8 slaver til hjemmebruk er heller ikke tegnet ennå siden den vil avhenge av den ferdige mindre versjonen.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Foreløpig er dette de mest oppdaterte skissene:
http://avforum.no/forum/hoyttalere/47131-jeg-trenger-inspirasjon.html#post541282

Men siden dette ikke er studioversjonen blir det vel i overkant OT, MEN

...dersom man et studio med et kontrollrom med normal takhøyde, og som ikke er veldig dempet, man skal ha monitorene stående på gulvet, og man har dem i "normal" avstand fra veggen bak høyttalerne, da er det ikke lenger sikkert at studioversjonen er den som funker best i praksis. Det kan være verdt å merke seg at det også finnes studiomonitorer konstruert for dette formålet, og de fungerer selvsagt også optimalt under akkurat de forutsetningene.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
...planen var forøvrig ikke nødvendig vis å ha dem aktive. Er det et poeng for mange?
 

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
303
Antall liker
2
den praktiske lydmessige forskjellen, blir det å betrakte som en nerfelts monitor som egentlig bare "kaster" detaljene til deg, altå egentlig en høytaler uten "dybdeperspektiv" hver snill å les med store bokstaver. om ikke må jeg forklare unødvendig detaljert..
Jeg er ikke helt sikker på hva slags type info du er på jakt etter?
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
den praktiske lydmessige forskjellen, blir det å betrakte som en nerfelts monitor som egentlig bare "kaster" detaljene til deg, altå egentlig en høytaler uten "dybdeperspektiv" hver snill å les med store bokstaver. om ikke må jeg forklare unødvendig detaljert..
Vel, det er ikke akkurat min erfaring mht. monitorer. Lydforskjellene mellom hifi-ht. og monitorer gjøres slik sett mer prinsipielle enn faktiske, får jeg inntrykk av...
 
Topp Bunn