Studiokabler vs highendkabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.400
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes sikkert noenlunde Ok diy prosjekter..Jeg har hørt noen temmelig dyre rundt omkring, men det var ikke noe særlig..Men er særdeles imponert over håndarbeidet rundt, og det finnes helt sikkert gode anlegg der også. Mine følelser blir forøvrig aldri såret,uansett hvor mye det messes om hvor fantastisk gode billige diy anlegg er..eller noen er visstnok ganske dyre, og som tross alt benytter kommersielle deler
    Ja ja igjen så beviser du din merkelige måte å se ting på.
    Vi gutta som har har holdt på noen år har opplevd det stikk motsatte.
    Har hørt flere million anlegg men ingen av de har nådd de beste DIY ringene opp til sokkestrikken engang.
    Og da snakker jeg om ankelsokker.
    Så du har tydelig ikke hørt noen av de riggene som er blitt presangtert her på sentralen.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det finnes sikkert noenlunde Ok diy prosjekter..Jeg har hørt noen temmelig dyre rundt omkring, men det var ikke noe særlig..Men er særdeles imponert over håndarbeidet rundt, og det finnes helt sikkert gode anlegg der også. Mine følelser blir forøvrig aldri såret,uansett hvor mye det messes om hvor fantastisk gode billige diy anlegg er..eller noen er visstnok ganske dyre, og som tross alt benytter kommersielle deler
    Ja ja igjen så beviser du din merkelige måte å se ting på.
    Vi gutta som har har holdt på noen år har opplevd det stikk motsatte.
    Har hørt flere million anlegg men ingen av de har nådd de beste DIY ringene opp til sokkestrikken engang.
    Og da snakker jeg om ankelsokker.
    Så du har tydelig ikke hørt noen av de riggene som er blitt presangtert her på sentralen.
    Så du mener at feks JBL ikke kan levere noe som matcher Wannabe DIY for same kostnad?

    Me wonder
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.400
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jo da JBL klarer sikkert det.
    Men det er ikke de som er Wannabe jeg snakker om.
    Jeg snakker om de som er langt langt og mer en langt foran disse, og ferdigsaus.
    Der ser du hvordan du vrir på ting igjen.
    Tror du får begynne i politikken.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.916
    Torget vurderinger
    12
    Kjøper kabler og utstyr i hht HypeFiMeteret på denne saiten bla.
    Jaja, er det løye jeg savner et ‘ekkokammer’ for audiofile på HFS.
    Så lager vi et annet ekkokammer for rasjonelle hatere med kongelyd.
    Hatere? Hahahaha liksom ;)
    Dere tror visst dere bidrar med ‘meningsfyll opplysning av forkomne tapere’
    Triste greier.
    Hvem dere? Og hvilken opplysninger har jeg bidratt med (siden det var meg du svarte). Og hva er trist?

    Spør du meg så er det at det lages så mange stråmenn uten rotfeste, at illusjonene holder grepet og at det beskrives leire som om polarisering er nødvendig og reelt i en marginal hobby. Pekefinger fra Stangebyen!
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det finnes sikkert noenlunde Ok diy prosjekter..Jeg har hørt noen temmelig dyre rundt omkring, men det var ikke noe særlig..Men er særdeles imponert over håndarbeidet rundt, og det finnes helt sikkert gode anlegg der også. Mine følelser blir forøvrig aldri såret,uansett hvor mye det messes om hvor fantastisk gode billige diy anlegg er..eller noen er visstnok ganske dyre, og som tross alt benytter kommersielle deler
    Ja ja igjen så beviser du din merkelige måte å se ting på.
    Vi gutta som har har holdt på noen år har opplevd det stikk motsatte.
    Har hørt flere million anlegg men ingen av de har nådd de beste DIY ringene opp til sokkestrikken engang.
    Og da snakker jeg om ankelsokker.
    Så du har tydelig ikke hørt noen av de riggene som er blitt presangtert her på sentralen.

    Når du sier dette, og for all del jeg deler din betraktning om at det er få "millionanlegg" som imponerer, er det ikke egentlig da BASS og KAPASITET du mener med at DIY slår alle kjøpehøyttalere?

    Men, i rettferdighetens navn, for jeg mener det er faktisk mange høyttalere som er så bra at man finner få eller lite som man kan mene de gjør feil. Eksempelvis kostbare utgaver av Response, ATC og PMC for kun å ta tre kjappe - ingen av disse mener jeg gjør noe feil. Derimot mangler de (selvfølgelig) kapasiteten og bassen til veggstore DIY rigger.

    Ta et eksempel til med "my world best speaker" KEF Reference 5. Ikke fortell meg at den gjør 1 % feil i faget; musikkgjengivelse.
    ...Men den får selvfølgelig grisebank av DIY 15-toms bass-vegger & sånt når kapasitet er tema :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke hørt dem selv, men KEF Ref 5 gjør sannsynligvis ikke mye feil, nei. Anmeldelsene tyder på at KEF har fått til noe riktig bra med dynamikk og oppløsning. Likevel er det grenser for hva man kan få til i et rektangulært bassreflekskabinett med fire 6,5’’ basser.

    Mye hifi har vært konstruert for å gi et litt «intimt» lydbilde, gjerne for lytting i nærfelt. Da slipper man å tenke så mye på spredningskarakteristikk i rommet og utfordrer ikke den dynamiske kapasiteten. Det er OK om høyttalerne komprimerer (=økende tredjeordens forvrengning) når det blir høyt, for da låter det bare enda varmere og fetere. Jeg har også hørt relativt dyre høyttalere hvor det åpenbart var prioritert slik.

    Min observasjon er at DIY-høyttalere prioriteres annerledes. Dynamisk kapasitet i mellombassen er det som dimensjonerer hele greia. Da må man tenke både på membranareal og spredningskarakteristikk. Jeg ville ha kardioidekarakteristikk rundt 80-100 Hz for å slippe hele kanselleringen fra vegg som ellers skaper en notch midt i fundamentet for rytmisk musikk. Den kan man ikke unngå i en konstruksjon med alle elementer på frontbaffelen. Jeg ville også ha ~100 dB/W effektivitet for at det hele skulle spille rent og uforvrengt uten å stresse forsterkerne uansett volum. Hvis det er utgangspunktet blir det litt tynt med kommersielle alternativer, uansett pris. Og da forsvinner også den «varmen» av kompresjon når man skrur opp volumet. Det låter likt, bare høyere. Hos meg fikk jeg en liten aha-opplevelse med The Who’s «Live at Leeds» da DIY-høyttalerne sto ferdige. Smådetaljer i lydbildet gjengis like presist selv om bildene i stua er i ferd med å falle ned av veggene. Det er kapasitet. Og mine høyttalere er fortsatt bare hva Sluket kaller «nice compacts».
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hos meg fikk jeg en liten aha-opplevelse med The Who’s «Live at Leeds» da DIY-høyttalerne sto ferdige.
    "Magic Bus" fra tidlig vinylpressing, på "realistisk" nivå fra et anlegg som ikke "holder igjen" på dynamikken eller bassen, er en opplevelse verdt å få med seg. Et av favoritt-demosporene mine. :D
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Det finnes sikkert noenlunde Ok diy prosjekter..Jeg har hørt noen temmelig dyre rundt omkring, men det var ikke noe særlig..Men er særdeles imponert over håndarbeidet rundt, og det finnes helt sikkert gode anlegg der også. Mine følelser blir forøvrig aldri såret,uansett hvor mye det messes om hvor fantastisk gode billige diy anlegg er..eller noen er visstnok ganske dyre, og som tross alt benytter kommersielle deler
    Ja ja igjen så beviser du din merkelige måte å se ting på.
    Vi gutta som har har holdt på noen år har opplevd det stikk motsatte.
    Har hørt flere million anlegg men ingen av de har nådd de beste DIY ringene opp til sokkestrikken engang.
    Og da snakker jeg om ankelsokker.
    Så du har tydelig ikke hørt noen av de riggene som er blitt presangtert her på sentralen.
    Hva er egentlig så merkelig med min måte å se ting på her? Jeg skjønner din iver etter å forsvare diy med utrolige utsagn selv, men det betyr da ikke at dine meninger skulle være mer ‘sanne’ eller korrekte av den grunn? Forklar gjerne hvorfor du og andre her, mener dere lager så mye bedre utstyr enn alt som er å oppdrive nærmest og hva dere synes låter bra med det?
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hos meg fikk jeg en liten aha-opplevelse med The Who’s «Live at Leeds» da DIY-høyttalerne sto ferdige.
    "Magic Bus" fra tidlig vinylpressing, på "realistisk" nivå fra et anlegg som ikke "holder igjen" på dynamikken eller bassen, er en opplevelse verdt å få med seg. Et av favoritt-demosporene mine. :D
    Enig. Jeg skjønte aldri poenget med «Live at Leeds» før jeg fikk disse høyttalerne. Det finnes sikkert kjøpeutstyr som gjengir det bra også, men jeg mistenker at 1970-tallets store rigger med 12’’ papirmembraner kanskje gjorde det bedre enn mye som kom senere. Små elementer med moderat følsomhet vil slite med den der, uansett hvor pent de måler og låter på moderat volum.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Apekister kalles det, nettopp fordi lyden aldri slipper fra kassene.
    Lyden dør der og da, og gir aldri den samme meningen som det dipoler og horn gjør. :cool:
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hos meg fikk jeg en liten aha-opplevelse med The Who’s «Live at Leeds» da DIY-høyttalerne sto ferdige.
    "Magic Bus" fra tidlig vinylpressing, på "realistisk" nivå fra et anlegg som ikke "holder igjen" på dynamikken eller bassen, er en opplevelse verdt å få med seg. Et av favoritt-demosporene mine. :D
    Enig. Jeg skjønte aldri poenget med «Live at Leeds» før jeg fikk disse høyttalerne. Det finnes sikkert kjøpeutstyr som gjengir det bra også, men jeg mistenker at 1970-tallets store rigger med 12’’ papirmembraner kanskje gjorde det bedre enn mye som kom senere. Små elementer med moderat følsomhet vil slite med den der, uansett hvor pent de måler og låter på moderat volum.
    Jeg er ganske fornøyd med hvordan de seks butikkjøpte 6,5-tommerene mine gjør det også, jeg. ....Selv om de i den senere tid har fått hjelp av en 12". ;) Men Klipsch er jo litt løsslupne i forhold til mye annet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Apekister kalles det, nettopp fordi lyden aldri slipper fra kassene.
    Lyden dør der og da, og gir aldri den samme meningen som det dipoler og horn gjør. :cool:
    Jeg tror det har noe med plateresonanser og energilagring å gjøre. Jeg forsøkte å adressere det ved myke elementoppheng og hysterisk avstivede og dempede kasser. Det høres ut til å fungere ganske bra. Jeg tror ikke jeg har sett noen kjøpehøyttaler med innvendig matrise, kasse bygd av aluminium/kryssfiner/aluminium sandwichpaneler, viskoelastisk demping mot en ytre kryssfinerkasse og myke elementoppheng for å minimere energien som går inn i kassen og styre resonansfrekvensene der. Det ville blitt så dyrt å bygge at det hadde vært kommersielt selvmord. I høyden har «high end» høyttalerkonstruksjoner en enkelt av de løsningene og gjør et stort nummer av det i reklamen for å forsvare prisen. F eks B&W Matrix.

    Det hadde selvsagt vært enklere å eliminere kasseresonanser med en dipol uten kasse, men da hadde jeg mistet muligheten til å styre spredningkarakteristikken. Ikke helt enkelt å få en dipol til å bli en kardioide. Kompromisser overalt. En perfekt høyttaler finnes ikke.
     
    Sist redigert:
    2

    2xJ

    Gjest
    ^ Var ikke spesielt adressert til deg Asbjørn. Har fulgt litt med i dine timer.... :rolleyes:

    Og nettopp det er skoleeksempelet på hvorfor DIY har noen fordeler fremfor kommersielle aktører. ALL OUT prinsippet ....

    Edit: Det DIYere ofte søker etter er og få mest mulig HEADROOM, ihvertfall i den ligaen somgjør alt for og tøye strikken,
    og ikke dem som bruker det for å spare portemoneén :rolleyes:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg følte meg ikke spesielt truffet heller, men jeg forstår hva du mener og har slått små knuter på meg for å komme rundt det problemet. Spesielt på høyttalere har en DIY’er fortsatt fordeler fremfor en high end-produsent når vi ikke behøver å regne hjem utviklings-, produksjons- og markedsføringskostnadene mot et bestemt prispunkt i butikk.

    Og, apropos trådtittelen for et lite øyeblikk, å kjøpe proffkabler på kveil og terminere dem selv med proffkontakter er latterlig lønnsomt i forhold til å kjøpe «high end kabler».

    Det som ikke går er å bygge en midsize-høyttaler selv og spare penger vs å kjøpe noe tilsvarende i butikk. Der er produksjonsvolumene så store at det vil være bedre, billigere og mer treffsikkert å kjøpe den i butikk enn å ta bryderiet med å bygge selv. Den muligheten fantes nok på 1970- og -80-tallet, men i dagens internasjonale økonomi er det ikke slik lenger.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Kontakter burde igrunn vært et like hett tema som kabler.... men det er det ikke. :rolleyes:
    Bare det står WBT eller Furutech er du homesafe...

    Jeg i min all naivitet, trodde at det burde være minst mulig gods i en kontakt, og som attpåtil har nettopp det.... KONTAKT.
    Fattig og naiv som jeg bruker jeg kun Neutrik....
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.334
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det som ikke går er å bygge en midsize-høyttaler selv og spare penger vs å kjøpe noe tilsvarende i butikk. Der er produksjonsvolumene så store at det vil være bedre, billigere og mer treffsikkert å kjøpe den i butikk enn å ta bryderiet med å bygge selv. Den muligheten fantes nok på 1970- og -80-tallet, men i dagens internasjonale økonomi er det ikke slik lenger.
    Tja... mulig du har rett, men når en ser prisutvikingen på "mid-size HiEnd " er jeg nå ikke helt sikker på det ...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.334
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Kontakter burde igrunn vært et like hett tema som kabler.... men det er det ikke. :rolleyes:
    Bare det står WBT eller Furutech er du homesafe...

    Jeg i min all naivitet, trodde at det burde være minst mulig gods i en kontakt, og som attpåtil har nettopp det.... KONTAKT.
    Fattig og naiv som jeg bruker jeg kun Neutrik....
    Når du nå sier det, så ser det jo unektelig litt merkelig ut med 10-16kv kabler som ender i en pistrete bananplugg - uansett merke...
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    Kontakter burde igrunn vært et like hett tema som kabler.... men det er det ikke. :rolleyes:
    Bare det står WBT eller Furutech er du homesafe...

    Jeg i min all naivitet, trodde at det burde være minst mulig gods i en kontakt, og som attpåtil har nettopp det.... KONTAKT.
    Fattig og naiv som jeg bruker jeg kun Neutrik....
    Jeg er fortsatt litt forundret over at det beste kommersielt tilgjengelige systemet for høyttalerkontakter - Neutrik Speakon - ikke har fått noen særlig utbredelse i HiFi. På den andre siden så byr Speakon ikke på noe bling.

    Mvh
    KJ
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Apekister kalles det, nettopp fordi lyden aldri slipper fra kassene.
    Lyden dør der og da, og gir aldri den samme meningen som det dipoler og horn gjør. :cool:
    Horn og dipoler, hva har de for felles egenskaper? Jeg spør, fordi jeg fatter at horn "blæser" forover mens dipoler gjør det forover og bakover.

    Jeg også, syntes alltid dipoler og alle andre kosntruksjoner som også gir lyd bakover/til sidene - høres mer livlig ut.
    Men, er det mer riktig (!) enn punktformelig lyd fra én kilde forand deg?

    Konsertsalen, skaper jo refleksjoner fra musikerne med sine vegger, noe jeg mener stueveggene også gjør fra høyttalerne - hvor det lett å tenke "trenger man aktiv refleksjon (fra eks. dipolkonstruksjoner) så lenge en passiv refleksjon uansett kommer fra ens egne vegger?"
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det som ikke går er å bygge en midsize-høyttaler selv og spare penger vs å kjøpe noe tilsvarende i butikk. Der er produksjonsvolumene så store at det vil være bedre, billigere og mer treffsikkert å kjøpe den i butikk enn å ta bryderiet med å bygge selv. Den muligheten fantes nok på 1970- og -80-tallet, men i dagens internasjonale økonomi er det ikke slik lenger.
    Tja... mulig du har rett, men når en ser prisutvikingen på "mid-size HiEnd " er jeg nå ikke helt sikker på det ...
    Midsize highend blir for meg en selvmotsigelse. Da er det bare prisen som er høy. Lydbølger ved 20 Hz er 17 meter lange, og det har en del konsekvenser. Jeg tenkte mer på mellomklasseproduktene som selges i bøtter og spann på Hifiklubben og andre salgskanaler ved prispunkter opp til 30-40000 eller så.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Større DIY høyttalere gir større muligheter for himmelsk lyd.
    Sånn er det bare.

    ...har hørt det flere ganger flere steder.
    Butikk besøk i hifisjapper blir dørgene kjedelig i forhold.
    ..og det hjelper lite at det er mange siffer på prislappen.
     

    geva1

    Medlem
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    35
    Antall liker
    12
    At DIY er mer bang for bucka er vel ikke så vanskelig og forstå. Sånn er det med alt man gjør selv.
    Men man regner aldri med timepris, både for bygging, læring og research. For da ville det jo vært hinsides..

    Men vi har hver vår pengesekk, bruk den som man selv vil. Bare for all del ikke på overprisede kabler.
    DIY er en hobby som går ut på og få det bedre en butikk utstyr.(noe som ikke er så vanskelig, regnet i kroner)
    Med en hobby regner man ikke kostnader i timer. Kun delene som blir benyttet.
    Akkurat det blir litt merkelig at det er så mange diy byggere her som har mer peil enn produsentene selv. Egentlig rart at ikke flere her inne har startet som høyttaler produsenter selv
    Det er ofte snakk om installasjoner som er litt kompromissløse og ikke kommersielt interessante. Og visst er det mange som bedriver hobbyen som har god peiling, også ift de kommersielle aktører. Men tilnærmingen er vidt forskjellig. Diyeren tar gjerne mindre hensyn til arbeidskostnad, delekostnad, utseende, salgbarhet, frakt etc etc

    Er hjemmebakt vondere enn butikkneip?
    DIY-bil bedre enn fabrikkbil?
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Selvfølgelig er en DIY bil bedre enn fabrik bil... samme prinsipper gjelder der.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Apekister kalles det, nettopp fordi lyden aldri slipper fra kassene.
    Lyden dør der og da, og gir aldri den samme meningen som det dipoler og horn gjør. :cool:
    Horn og dipoler, hva har de for felles egenskaper? Jeg spør, fordi jeg fatter at horn "blæser" forover mens dipoler gjør det forover og bakover.

    Jeg også, syntes alltid dipoler og alle andre kosntruksjoner som også gir lyd bakover/til sidene - høres mer livlig ut.
    Men, er det mer riktig (!) enn punktformelig lyd fra én kilde forand deg?

    Konsertsalen, skaper jo refleksjoner fra musikerne med sine vegger, noe jeg mener stueveggene også gjør fra høyttalerne - hvor det lett å tenke "trenger man aktiv refleksjon (fra eks. dipolkonstruksjoner) så lenge en passiv refleksjon uansett kommer fra ens egne vegger?"
    Felles egenskap er at dem ikke har kasse. Og iht mitt lydideal så er det et pluss.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Selvfølgelig er en DIY bil bedre enn fabrik bil... samme prinsipper gjelder der.
    Kommer vel litt an på hva du ser etter. :)

    Hvis du skal ha en familiebil i betalbar prisklasse til daglig bruk er ikke DIY noe alternativ, men hvis du har tenkt å kjøre løp vil du ikke kunne kjøpe konkurransedyktig redskap. Da er det enten omfattende modifikasjoner eller direkte nykonstruksjon som gjelder i de hotteste klassene. Jeg vil ikke anbefale å stille på Le Mans med en standard Passat. Det hjelper ikke nevneverdig om bilen dessuten er grisedyr og det står et fancy navn på den. Sånn sett er det vel de samme prinsippene som gjelder.

    Forskjellen er at prototypene der er så komplekse og dyre maskiner at det er spesialiserte konstruktører og teams som bygger dem med metoder som er et godt stykke bortenfor hva en enslig hjemmebygger kan få til. Våre greier er heldigvis ganske enkle i forhold.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.400
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes sikkert noenlunde Ok diy prosjekter..Jeg har hørt noen temmelig dyre rundt omkring, men det var ikke noe særlig..Men er særdeles imponert over håndarbeidet rundt, og det finnes helt sikkert gode anlegg der også. Mine følelser blir forøvrig aldri såret,uansett hvor mye det messes om hvor fantastisk gode billige diy anlegg er..eller noen er visstnok ganske dyre, og som tross alt benytter kommersielle deler
    Ja ja igjen så beviser du din merkelige måte å se ting på.
    Vi gutta som har har holdt på noen år har opplevd det stikk motsatte.
    Har hørt flere million anlegg men ingen av de har nådd de beste DIY ringene opp til sokkestrikken engang.
    Og da snakker jeg om ankelsokker.
    Så du har tydelig ikke hørt noen av de riggene som er blitt presangtert her på sentralen.
    Hva er egentlig så merkelig med min måte å se ting på her? Jeg skjønner din iver etter å forsvare diy med utrolige utsagn selv, men det betyr da ikke at dine meninger skulle være mer ‘sanne’ eller korrekte av den grunn? Forklar gjerne hvorfor du og andre her, mener dere lager så mye bedre utstyr enn alt som er å oppdrive nærmest og hva dere synes låter bra med det?
    Hvilke seriøse DIY rigger her inne er det du har hørt, siden du påstår at det ikke er bra, bare sånn middelmådig.
    Eller kaller det på norsk (jeg ønsker å få det til men klarer ikke)
    Vi som har gått over til DIY har hatt en grunn til å begynne med det.
    Mye av det handler om kapasitet i det meste av registre.
    Vi har klart å åpne våre øyne og sinn for att det finner en annen vei til rom.
    Det gjør att du får det spesialtilpasset til dine egne preferanser ikke et fabrikk sammensatt anlegg.
    Men når man ikke har det åpne sinnet kommer mann ikke så langt.
    Har aldri sagt at butikk utstyr låter dårlig, men de fleste som driver i den leia tar ikke en gang å går dramatisk til verks når det gjelder akustikk.
    Det virker som det er vi som driver med DIY som har forstått hvor viktig dette er.
    De som driver med horn OB og alee andre løsninger en kasse ht har ikke de samme utfordringene på det området.
    Men dette er også som oftest ganske kostbare løsninger skal du gå hele veien ut.
    Har hørt ett slikt oppsett, det satte varige spor i en stakkars sjel, mer nærhet til musikken kommer jeg aldri til å få høre.
    Da må du ha de live foran deg, det er jo det hifi handler om. Høy troverdighet.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Større DIY høyttalere gir større muligheter for himmelsk lyd.
    Sånn er det bare.

    ...har hørt det flere ganger flere steder.
    Butikk besøk i hifisjapper blir dørgene kjedelig i forhold.
    ..og det hjelper lite at det er mange siffer på prislappen.
    Bergfinn; du som har hatt samme studiohøyttalere jeg selv besitter.

    OK, ta turen til OHC og lån ørene til KET Reference 5 eller Andervik Audio og hør på Response Magma Musicum eller Norsk Audio Teknikk og hør på PMC fact.12 eller på Stereofil og hør på Sonus faber Serafino Tradition eller på Duett og hør på Piega Coax 711 - alle disse under 200.000

    Fortell meg så hvilken av disse som kjeder deg, eller gjengir musikkken dårlig...!

    Ikke si at et DIY oppsett med 2 x 8 stk. 18-tommere gir mer bass, for det skjønner vi på samme måte som at Kiel-ferga gynger mindre enn en 12-fots robåt.

    Eller skal jeg komme opp til deg med Opalane mine, så du kan gjennoppleve hvor sykt godt og riktig de gjengir alt over subwooer nivå ;)
    ...mens du forer meg med rullekaka du hadde avbildet for noen måneder siden, jeg er oppvokst på mors rullekake, faktisk!

    Du viser til dørgende kjedelig lyd i butikksjapper. Jeg har hørt sørgelig mye mangel av (superviktige) tonal klangbalanse i (oppskrytt) DIY men som ellers (blir "verdsatt" etter og) får veggene til å riste.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Alle kverulantene her inne
    Og hvilke opplysninger har jeg bidratt med (siden det var meg du svarte)?
    Å redde audiofile fra lurendreiere og 'innstendig forklare' hvorfor det ikke finnes signifikante kabelforskjeller ut fra naturlover, ol.
    Hva er trist?
    Innstillingen til egen hobby - la meg rette dette til nitrist!

    Føl dere gjerne truffet de som vil - men jeg regner ikke med det.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hehe, jeg skal ta deg på ordet Musicbear.
    Ta med Opalene, så skal vi høre litt på dem.
    ...så hører vi litt på DIY riggen etterpå.
    Jeg er også gammel KEF entusiast så jeg skal titte innom OHC en dag jeg får tid.
    Jeg husker da godt at Opalene låt bra her i kjelleren min, men det blir liksom litt komprimert i forhold til en stor og slem SLOB/HORN rigg.

    PS: dipol bass rister ikke, den bare ER der. :)
     
    Sist redigert:

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Jeg koser meg med mitt stereo-anlegg og mine kabler.Jeg kan vel si at jeg har oppnådd mitt foreløpige mål.Uten kabler ingen godlyd.Ingen godlyd kjedelig lytting.Hi-End kabler og billigkabler.Smak og behag.Jeg har valgt å velge behag.

    Mvh Kenneth
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Alle kverulantene her inne
    Og hvilke opplysninger har jeg bidratt med (siden det var meg du svarte)?
    Å redde audiofile fra lurendreiere og 'innstendig forklare' hvorfor det ikke finnes signifikante kabelforskjeller ut fra naturlover, ol.
    Hva er trist?
    Innstillingen til egen hobby - la meg rette dette til nitrist!

    Føl dere gjerne truffet de som vil - men jeg regner ikke med det.
    Problemet med å redde folk fra svindlere er at folk helst ikke vil reddes, men blir dypt fornærmet hvis man forteller dem at den postboksen de sender penger til er bare tøys. DnB får ofte samme respons når de stopper enkeltes utenlandsoverføringer til romantiske forbindelser som bare behøver en overføring til for å kunne betale for flybilletter til å møtes. Helt uten sammenligning forøvrig, selvsagt. ;)

    Det litt mer seriøse poenget er at dette er et diskusjonsforum, og da er det ingen som har blankorettighet til å bli fortalt at alt de gjør er like genialt. Hvis jeg mener at noen hiver bort pengene sine på tøys ser jeg ingen moralsk plikt til ikke å si det. Fortrinnsvis i litt mer diplomatisk form av hensyn til de som måtte føle seg truffet, men det ville være mer problematisk å bare jatte med og le på bakrommet.

    Å finlytte til minimale til ikke-eksisterende forskjeller mellom overprisede ledningsbiter er forøvrig ikke min egen hobby.
     
    Sist redigert:
    2

    2xJ

    Gjest
    Det blir kanskje litt kjedelig og diskutere om enn ikke setter ting litt på spissen, Selv Distinctive hadde roet seg om vi sa at ting ikke er S/H :rolleyes: (Humor-alert).

    Ting er ofte litt mer nyansert enn det vi beskriver nå, mange fler grunner enn "kapasitet" , headroom" , "only horn" osv.....
    DIY er ikke for alle, kjøpehøyttalere er ikke for alle (lengre). Det er sammensatte årsaker til at enn velger som enn gjør.
    Det er forskjell på kabler! Og dem "kan" utgjøre en forskjell... men hva som faktisk ligger til grunn for det - med det jeg har prøvd, kan jeg for lite om teknikk og specs...
    Men at det blir avgjørende, eller at dem får æren for at det låter bra, DET kommer ALDRI til og skje hos meg...
    Klart det sier "kabeltroende" for jeg bruker jo bare billige Klotz kabler....... OG "no bling" Neutrik kontakter....
    Nuvel.. det bryr meg ikke en kalori engang. For min del, så har alt annet jeg gjør mer og si for lyden enn nevnte kabler.
    MEN dem må være der lissom.. ellers så blir det stille gitt, eneste grunn til det og. MÅ ha det.
    At andre har råd og vilje til og kjøpe så dyre kabler dem bare vil... helt ok det og.

    En stigmatiserende uttalelse: dem som kjøper boutique anlegg, handler dem dyreste kablene, DIYere kjøper dem billigste.
    Allikevel så tror jeg totalsett og samlet at det er DIYere som går "seirende" ut av det lydmessig.
    Ingen av dem kan med hjerte i hånda si at det er kablene som får skylda hvisomattedersomatte......
    HELT andre parametre som er utslagsgivende for lyden.

    Jeg kan bytte et høyttaler element, og endre prioriteringene mine mer enn jeg kan med et skifte av kabler.
    Jeg kan skru litt på DSP, og endre mer enn allverdens haifai kabler noensinne kan.
    Jeg kan bytte horn og endre alt, for ikke snakke om kompresjons driver...



    Skal ikke begynne flere settinger med JEG, men kunne ikke DIY meg :cool:
    Det er jo så populært her inne med "me my self & i"

    /JR
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.916
    Torget vurderinger
    12
    Alle kverulantene her inne
    Og hvilke opplysninger har jeg bidratt med (siden det var meg du svarte)?
    Å redde audiofile fra lurendreiere og 'innstendig forklare' hvorfor det ikke finnes signifikante kabelforskjeller ut fra naturlover, ol.
    Hva er trist?
    Innstillingen til egen hobby - la meg rette dette til nitrist!

    Føl dere gjerne truffet de som vil - men jeg regner ikke med det.
    Siden du svarte meg så blir det pussig å si at meldingen var til den som følte seg truffet. Vis hvor jeg forsøker å redde audiofile for det er vanskelig å kjenne seg igjen i nok en stråmann fra din side. Du virker ikke så glad i vitenskaplige forklaringer virker det som. Fordi det dreper gleden med hobbyen? Ignorer det da vel i stedet for å forsøke å kneble/skjelle ut. Nållidge is pawer vet du. Og du må gjerne synes kunnskap er nitrist, det er ditt problem. Den holdningen er ikke nitrist, den er tragisk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn