Studiokabler vs highendkabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.737
    ^ Jeg undrer meg på hvordan Kortvarig, Hedde mfl. ville gå fram for å fastslå at noe er hørbart forskjellig ?
    F.eks. kabler med ulik oppbygging/konstruksjon men med grunnleggende like elektriske egenskaper (LCR+skjerm).

En liten anektdote om et transparent anlegg - jeg vet ikke om slikt eksisterer. Ikke så mye på grunn av forsterkeri og kabler men på grunn av høyttalere og lytterom. Forsterkere og kabler kan godt bli helt transparente, i betydningen at de ikke gir en kvalitativ endring av signalet fra inngang til utgang som har hørbar konsekvens. For høyttalere og lytterom er det langt vanskeligere å vite hva som evt er transparent.

mvh
    KJ
    Mitt kabelbomkjøp.... Blue Heaven høyttalerkabler for biwireing hadde nu den fordelen at de kunne prøves ut med to ulike koplinger. Det ble grunnleggende like egenskaper for en god del egenskaper, mens andre egenskaper varierer. Det fikk meg til å lure på dette med proximity. Men videre metode begrenset til til lytting av varierende lengder og type musikk. Ingen egentlig prosedyre.

Jeg lagde så noen "low proximity" kabler basert på vanlig PN og tape. Mens jeg drev på med det, prøvde jeg ulike geometrier mens jeg hold R fast. Jeg følte at det bekreftet hva jeg antok at proximity gjorde. Senere har jeg kommet til at det like gjerne kunne være forhold rundt refleksjoner som gav hørbar ITD. Men uansett var det jo på en måte en test for å teste/fastslå om eller hvor hørbart dette var. Men ingen egentlig prosedyre for testing her heller. Det er jo bare en hobby og skal jo være litt gøy.

Jeg føler ikke at dette er en slags tweekers delight. Mitt gjennomgangstema har hele tiden vært emc og magnetiske forhold. Dette kan jeg litt om, det grenser opp mot jobben min, det er interessant for meg å lære mest mulig om dette snevre temaet. Og kanskje kan jeg bidra litt her på sentralen med dette temaet.

Jeg skjønner godt hvorfor mange blir sinte og frustrerte over den kabelindustrien man ser og som knapt mangler magemål. Av det jeg har pirket borti er det ingenting som tyder på at riktige kabler skal koste mer penger enn det nivået som proff/studiobransjen ligger på. Men kanskje har denne bransjen litt å gå på når det gjelder høyttalerkabler. Kanskje.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.720
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenkte ikke så mye på hvordan dere har gått fram. Jeg tenkte mer på om/hvordan dere evt. ville foreslå å gå fram for å få mer objektive resultater fra en lyttetest (dvs sammenliknet med konvensjonell «in situ» «test» med «åpne øyne»). Dvs med resultater som er mer allmengyldige og repeterbare. I det ligger det også at resultatene i større grad kan vurderes uavhengige av lytterens egne meninger, og uavhengig av leserens evt. forhold til/oppfatning av lytterens «autoritet».

Hvordan påvise (bekrefte hypotesen om) at sølvkabler kan låte ulikt ditto kobberkabler?
    Hvordan påvise (bekrefte hypotesen om) at «low poximity» kan være hørbart forskjellig fra en tradisjonelle «zip» som HT-kabel?

mvh
    KJ

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.737
    Jeg tenkte ikke så mye på hvordan dere har gått fram. Jeg tenkte mer på om/hvordan dere evt. ville foreslå å gå fram for å få mer objektive resultater fra en lyttetest (dvs sammenliknet med konvensjonell «in situ» «test» med «åpne øyne»). Dvs med resultater som er mer allmengyldige og repeterbare. I det ligger det også at resultatene i større grad kan vurderes uavhengige av lytterens egne meninger, og uavhengig av leserens evt. forhold til/oppfatning av lytterens «autoritet».

Hvordan påvise (bekrefte hypotesen om) at sølvkabler kan låte ulikt ditto kobberkabler?
    Hvordan påvise (bekrefte hypotesen om) at «low poximity» kan være hørbart forskjellig fra en tradisjonelle «zip» som HT-kabel?

mvh
    KJ
    Jeg har flere ganger gitt enkle oppskrifter på hvordan man selv skal kunne teste det jeg skriver om.

1. Det gjorde jeg flere ganger med flatkabelen, siden den har to biwirepar å spille på. Jeg vet at det er mange som har en slik hengende i skapet.
    2. Jeg laget en egen diy tråd om lav proxi kabler. De er billige og enkle å lage.
    3. Jeg tipset om termineringsmotstand inkl verdier, får å kunne teste dette. Også hva jeg mener man skal "lete" etter.

Jeg tror også videre at dette kommer til å bli min metode for å la andre vurdere og gjøre seg egne meninger.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.737
    Vi vet ganske mye om ulineariteter i høyttalere. Det drives av sånt som talespoler som beveger seg ut av den lineære delen av magnetfeltet, oppvarming av kobbertråd, osv. Flere titalls prosenter ulinearitet av nominell verdi kan du glemme. En typisk høyttaler kan ha 8 ohm nominell impedans. Kanskje 5-6 ohm er seriemotstand ved DC. Altså er den reaktive delen i snitt ca 2-3 ohm, ca 1/4 av totalen, og vi snakker om variasjoner innenfor den delen.

Klippel har publisert en utmerket guide til ulineariteter i høyttalere: http://www.klippel.de/uploads/media/Loudspeaker_Nonlinearities–Causes_Parameters_Symptoms_01.pdf

På side 13 i den finner du et eksempel på hvor mye L endrer seg med utsving. For høyttalermotoren med kortslutningsringer i magnetsystemet endrer L seg med ca +/- 2 % med utsving på +/- 5 mm. For en gitt frekvens er reaktansen proporsjonal med L, så her har vi ulineariteter i størrelsesorden 0,5 % av den nominelle impedansverdien. For å komme opp i +/- 10 % ulinearitet av nominell impedans trenger vi endringer av L i størrelsesorden +/- 40 % av de nominelle 2,5 mH, eller +/- 1 mH. Det skjer ikke, selv ikke med utsving på +/- 15 mm. Selv uten kortslutningsringer skal du forbi +/-15 mm utsving før du får så store ulineariteter i L. Med denslags utsving kan jeg nærmest garantere at all den andre forvrengningen som kommer direkte fra en høyttaler når den presses så hardt kommer til å dominere totalt over de effektene Hawksford og du mener skjer i kablingen. Dessuten er det bare i bassen du får sånne utsving. For mellomtoner, hvor forvrengningsproduktene er mye mer hørbare, vil du aldri komme i nærheten. Ved noenlunde normale lydtrykk og utsving er de ulinearitetene i strømtrekk forsvinnende små.

Edit: Bare for å illustrere de tallene for utsving plugget jeg inn verdier for Seas CA22RNX i BassBox. Elementet har oppgitt +/- 12 mm lineært utsving. Vi antar en bassreflekskasse på 130 liter, avstemt til ca 24 Hz. Hvis vi setter 100 W på det elementet ved 100 Hz har vi ca 108 dB lydtrykk en meter fra høyttaleren. Da er utsvinget +/- 3,5 mm, godt innenfor lineært arbeidsområde.

Det er fortsatt din tur til å legge frem regnestykker, ikke bare blankt avfeie resultater som ikke stemmer med hva du tror. Jeg skal med glede være sensor og lese gjennom ligningene for deg, ja.
    Takk for linken. Jeg var borti den tidligere i dag men ville neppe funnet tilbake når jeg trengte den.
    Jeg har vært borti forvrengninger i høyttaleren før i forbindelse med artiklene til Seas tidligere Ragnar Lian. I hans "vårluft om høsten" går ham gjennom flere mekanismer. En av tingene ham skriver om er hvorfor feritt ikke låter så bra som andre magnetsystem. Han gir ett eksempel på at magnetfeltet moduleres med kraftig ved ett strømstøt på 10 ampere. Dette gav en skjevhet i trekk/drakraft på 21%. En slik modulering av magnetfeltet innvirker på backemf og påvirker vell alle Bl(x) i tabellen.
    Kraftigere magnetfelt moduleres mindre selvsagt. Han prater videre om the alnico sound.

Søk etter "vårluft om høsten".

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark

mvh
    KJ
    Ja rent praktisk da jeg begyndte at arbejde med disse ting lavede jeg simpelthen to netledninger hvor den eneste forskel var at i det ene kabel var ledematerialet kobber og i det andet var det finsølv, det forsøg blev gentaget med signalledninger hvor tendensen var den samme som ved afprøvning af netkabler , finsølv lød mere som "en tone" og mere som instrumenter gør, mens kobber var betonet/"svulstigt" og lidt grumset specielt øvre-bas og "dunkeområdet"

Men det mest fascinerende og mærkelige er at en om-terminering af modstande, i dette tilfælde en Audio-Note Tantal modstand med henholdsvis finsølv og kobber giver nogenlunde det samme resultat hvad angår lydsignatur som kabler, selvom det kun er 1-2 cm det drejer sig om.
    Oprindeligt har Audio-Note modstanden magnetiske nikkel endekapper som igen giver en tredje lyd (lidt "badeværelse-agtig"), dårligt foto men det er en om-termineret Audio-Note Tantal modstand forrest i billedet.
    Som sagt man kan få tre forskelligt lydende modstande bare ved at terminerer dem forskelligt. Og man kan ikke undgår at tænker at det også er en mulighed at selve overgangen mellem forskellige materiale påvirker lyden.

Vedlegg

Sist redigert:

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.149
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ja motstanders egen lyd ,,det er sant , jeg har derfor brukt en kombinasjon av shinkoh tantaluum og caddock mk132 og vishay Z201, Av de desider mest nøytrale er z201

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    finsølv lød mere som "en tone" og mere som instrumenter gør, mens kobber var betonet/"svulstigt" og lidt grumset specielt øvre-bas og "dunkeområdet"
    Marten - Coltrane Supreme 2
    Jorma Design

De som lager det som helt sikkert er en av verdens beste høyttalere, foretrekker tydeligvis kobber, muligens. Kobber eller sølv kan nok være litt hipp som happ i den høyeste ende, muligens, men disse billig- kobber-kablene er selvsagt noe helt annet og simplere. Det er selvfølgelig renheten som avgjør det meste. Om ikke Asbjørn, Hedde eller I_L "tror" på det, får så være, men de som har mest innsikt i den "objektive virkelighet" er opptatt av litt andre ting enn dem, tydeligvis...

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.149
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Min erfaring er nok at en god kobber kabel spesiellt i signal og hook up kan tendere til mørkere lyd bilde , mn om du har stor transparans vil du oppdage att alle detaljer er der , de blir bare formidlet mere nøytralt i lydbbilet synes jeg , i forhold til sølv som gir mer focus i mellom tone og topp , på bekostning av bass , men det kan kle en mørkt gjengivende amp igjen .

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.737
    finsølv lød mere som "en tone" og mere som instrumenter gør, mens kobber var betonet/"svulstigt" og lidt grumset specielt øvre-bas og "dunkeområdet"
    Marten - Coltrane Supreme 2
    Jorma Design

De som lager det som helt sikkert er en av verdens beste høyttalere, foretrekker tydeligvis kobber, muligens. Kobber eller sølv kan nok være litt hipp som happ i den høyeste ende, muligens, men disse billig- kobber-kablene er selvsagt noe helt annet og simplere. Det er selvfølgelig renheten som avgjør det meste. Om ikke Asbjørn, Hedde eller I_L "tror" på det, får så være, men de som har mest innsikt i den "objektive virkelighet" er opptatt av litt andre ting enn dem, tydeligvis...
    Det som nevnes spesielt med disse internkablene er at det er skjermet med stål. Jeg formoder stål med høy permeabilitet for å beskytte mot magnetfelt. Da blir de jo veldig "zero proxi" i tillegg :)

Marten sin side om Coltrane Supreme 2 skrev:
    The internal wiring is the new Jorma Design Statement.
    These are custom-made with a specially designed steel
    shielding giving zero distortion between the cables.
    In total, we use 60 metres of this exceptional wiring.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Jo det legges tydeligvis vekt på skjerming. Magnetfelt er det vel nok av inni en høyttaler, kanskje? Men det legges også mye vekt på det jeg er opptatt av :)

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.737
    Jo det legges tydeligvis vekt på skjerming. Magnetfelt er det vel nok av inni en høyttaler, kanskje? Men det legges også mye vekt på det jeg er opptatt av :)
    Siden vi er i en studio vs highend tråd, så kan det jo nevnes at flere av Blue Jeans sine høyttalerkabler også er ganske motstandsdyktig mot ytre felt. Jeg tenker på star quad kabler som f.eks Canare 4S11. Så kan man jo likegodt bruke samme billige kabel hele veien.

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Og vibrationer er der jo også . Men man forstår jo ikke hvorfor de ikke bare bruger det gode fra biltema.

Sist redigert:

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Og vibrationer er der jo også . Men man forstår jo ikke hvorfor de ikke bare bruger det gode fra biltema.
    Da ville jo "de audiofile" sky disse høyttalerne som pesten, så det kan de selvsagt ikke gjøre, da.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.771
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har vært borti forvrengninger i høyttaleren før i forbindelse med artiklene til Seas tidligere Ragnar Lian. I hans "vårluft om høsten" går ham gjennom flere mekanismer. En av tingene ham skriver om er hvorfor feritt ikke låter så bra som andre magnetsystem. Han gir ett eksempel på at magnetfeltet moduleres med kraftig ved ett strømstøt på 10 ampere. Dette gav en skjevhet i trekk/drakraft på 21%. En slik modulering av magnetfeltet innvirker på backemf og påvirker vell alle Bl(x) i tabellen.
    Interessant. Den hadde jeg ikke lest før, men fant den her: www.dahlgroup.com/AES984.doc

Han beskriver også forvrengningmekanismene i en høyttalermotor og argumenterer for å integrere tilpassede effektforsterkere i høyttaleren, altså aktiv drift. Videre mener han at høyeffektive høyttalere og strømstyring er veien å gå, heller enn dagens vanlige løsning med lav effektivitet og spenningsstyrte forsterkere med hundrevis av watt. Han har jo et poeng, selv om det introduserer et nytt sett problemstillinger (som totalt fravær av dempefaktor...).

Derimot sier han absolutt ingen ting om kabling eller behovet for superrene legeringer eller noe av det andre kabelsprøytet.

Skal vi ta denne artikkelen bokstavelig er det høyttalermotorene og effektforsterkerne som teller. Løsningene som foreslås peker mot høyttalere som Nelson Pass' Rushmore. Den hadde høyeffektive PHL PA-elementer og innebyggede Aleph klasse-A-forsterkere. Da er det ingen utvendige høyttalerkabler å bekymre seg for.

071_Pass_Labs_powered_speakers.jpg

Det er noen likhetstrekk mellom de der og de tingene jeg selv holder på å bygge, selv om jeg dropper strømstyring og klasse A i første omgang. Det er litt krevende å få vekk all varmen fra fem-seks klasse-A-forsterkere i et høyttalerkabinett.

oliphant.jpg

Sist redigert:

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.178
    Sted
    '
    Det med strømstyring (og dertil høy utgangsimpedans) har vel vist seg å ikke fungere for normale høyttalere. "Har vel vist" og "normal" peker i denne sammenhengen på hva som er å få kjøpt og som ligger innenfor et forventet standardavvik av hva som omsettes i Hi-Fi segmentet uten å dra ting ut i det ekstreme..

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.771
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, og derav Ragnar Lians poeng om høyttalermotor og effektforsterker tilpasset hverandre og bygget inn i samme kabinett. Da kan motor og forsterker være så unormale som bare det, så lenge kombinasjonen fungerer som den skal. Nelson Pass har også vært inne på den tanken:
    https://www.passdiy.com/project/amp...e-amplifiers-and-sensitive-full-range-drivers
    FIRST WATT F1
    http://www.firstwatt.com/pdf/prod_f1_man.pdf

En fordel med den typen løsning er at det blir fullstendig likegyldig hva slags ledning som er koblet mellom forsterker og høyttaler, så lenge det går strøm gjennom den. Seriemotstand, induktans, whatever - gjør ingen forskjell.

A current source amplifier delivers a precise current to the voice coil of the loudspeaker driver, ignoring the series impedance elements in the circuit, including the wire, the inductance of the voice coil, the resistance of the voice coil versus temperature – all that stuff. This is potentially valuable in that the current passing through the magnetic field of the loudspeaker produces the force and acceleration on the voice coil and cone, and this translates directly into sound pressure. A current source is simply the most direct way of controlling the acceleration of the voice coil.
    Since most loudspeaker systems are designed around a voltage source, there is only a small subset of products that can take good advantage of this effect. In general, these are high-efficiency drivers (ones that produce more than 90 dB per watt). Of greatest interest is the performance offered to high-efficiency full-range drivers, where not only is the loudspeaker very efficient, but also covers (or tries to cover) the full audio spectrum through a single radiating surface.
    Derimot mister man all elektrisk demping i systemet, så tunge bassmembraner vil fortsette å svinge en stund når de først har kommet i bevegelse. Og et vanlig delefilter vil gjøre noe helt annet enn hva man skulle tro. Derfor må en slik effektforsterker kobles direkte til elementene, enten ett fullrange-element, eller en forsterker til hvert element i en aktivt delt flerveis-konstruksjon med høy effektivitet i alle elementer.

Fin avslutning på bruksanvisningen til F1-forsterkeren:
    OK, You’ve been warned. This is a special experimental and/or developmental product that does not belong in the hands of an ordinary consumer. If you incur damage by ignoring this advice, just remember that you’re dealing with Nevada corporations with no assets and no insurance.

Sist redigert:

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Her er en artikkel som drøfter "misforståelser" om forvrengning. Synes den går i rette med mye av det "ekspertene" her har hevdet. (Ragnar Lien er og nevnt men jeg vet ikke i hvilken forbindelse)

http://www.pearl-hifi.com/06_Lit_Archive/07_Misc_Downloads/Power_Distortion.pdf

Også verdt å konstatere at det finnes knapt noen seriøs høyttalerprodusent som utstyrer høyttalerne sine med hva som helst av ledninger. Kanskje de har skjønt noe? Sjekk feks hva Serblin (Sonus Faber) mente om ledninger.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.737
    Det er ingenting i veien med å bruke passive delefilter også ved strømdrift. Man må bare tenke utenfor boksen og vrenge ting ut inn.
    Nelson Pass publiserte ett notat og flere målinger nettopp rundt dette i forbindelse med den aller første F-forsterkeren F1.

http://www.firstwatt.com/pdf/art_cs_xvrs.pdf

Pass skrev:
    When you switch from designing filter networks for voltage sources to networks with current
    sources, you will find that everything is suddenly turned inside out. Capacitors become
    inductors and vice versa, and “T” networks become “pi” networks and vice versa. Multiple
    filters that used to be placed in parallel off the amplifier’s output terminals are now strung in
    series. Don’t worry, we’ll get you straightened out.
    Og dette med manglende elektrisk dempning ved strømdrift forklarer vell hvorfor lette fullrangeelementer med kraftige motorer passer så bra til denne driftsmåten. De blir lett overdempet med manglende bass som resultat. Kanskje de slett ikke trenger elektrisk dempning.

Sist redigert:

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.697
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Uansett hvor galt det er, så kan det nok fikses av en eller flere KU-K-EN fra Nordost?

nordost-qk1.jpg

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.771
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ingenting i veien med å bruke passive delefilter også ved strømdrift. Man må bare tenke utenfor boksen og vrenge ting ut inn.
    Ja, det er riktig. Jeg mente å si at et konvensjonelt delefilter beregnet for spenningsdrift ikke vil fungere. Man kan derimot lage et delefilter spesielt for strømdrift, men det vil til gjengjeld ikke trives sammen med en konvensjonell forsterker som har dempefaktor > 1. Så vi er fortsatt i kapitlet for sære ting som like gjerne kan bygges inn i samme boks, siden de ikke vil passe sammen med noen andre komponenter likevel. Og det er revnende likegyldig hva man bruker som internkabling i den boksen. :)

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.896
    Torget vurderinger
    1
    Et sted der du ser de, viktig for å bli påminnet at det ble så mye bedre…………:)

8

8x12_TOM

Gjest
    Kommer med et dumt spørsmål. Virker dette når en har bare billigkabler i oppsettet eller er det nødvendig med Nordost hele veien for maksimal ytelse

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.737
    Jeg tror iallefall at noen av Nordost sine produkter betinger at man har RCA mellom komponentene. Gjerne en sårbar type RCA. Men denne Qk1 har jeg aldri hørt om.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.771
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den tar ihvertfall sludder til et nytt nivå. Det er tydeligvis en tunet LRC svingekrets som skal plugges inn i en ledig stikkontakt ved siden av anlegget, omtrent som en PS Audio Noise Harvester, bare uten den blinkende lysdioden. Et enkelt parallellfilter. Men så vil de ha oss til å tro at det som får tingen til å fungere er at den bruker Nordosts magiske kabler innvendig:
    the new QK1 achieves this by using an LRC furnished with Nordost’s patented Micro Mono-Filament technology. Using our MMF technology in a loading application prevents time delay and distortion of the transmitted signal, making the AC current that much closer to the desired “distortionless condition”.
    Det er en selvmotsigelse, siden poenget med et strømfilter er at det skal ta ned overharmoniske spenninger, ikke å sende dem videre uskadd. Og så fortsetter de med en av de vanlige harangene for å påvirke de lettroendes forventningsbias:
    The Sensory results: an improvement in the overtones and pacing of the music as well as a greater sharpness, depth and focus of visual qualities.
    [...]
    Allows for greater musicality and improves tonal balance • Increases clarity of imaging, including sharpness, depth and focus • Lowers the noise floor
    Dessuten vil sikkert hamsteren din trives bedre og få blankere pels. Alt dette for bare kr 1995, ca fire ganger så mye som en Noise Harvester koster. Disse folkene har talent, det skal de ha. Men målgruppen ser ikke ut til å være folk med evne til å tenke logisk og/eller folk som har de minste kunnskaper om elektronikk.

Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Nordost QKOIL QK1
    Music Direct - PS AUDIO - NOISE HARVESTER in BLACK (EA)

8x12_TOMs spørsmål om eksakt hvor denne bør stappes inn er relevant, og dessuten er det naturlig å spørre på hvem. :rolleyes:

Sist redigert:
    V

vredensgnag

Gjest
    Som RoDa påpeker kan det blir morsomme telefonsamtaler:

"Hei, har du kuken inne nå, eller er det leveringstid?"

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Et lite poeng med PS Audio Noise Harvester er at lysdioden ikke er der for å 'opplyse' brukeren om at det forefinnes støy på nettet, men den er der for nettopp å omdanne støy til lys.

• Liker
    Reaksjoner: KW
    X

X186841

Gjest
    Skulle vel holde å legge frem kvittering på en slik QK1 for å komme først i køen på diverse ventelister ...

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Et lite poeng med PS Audio Noise Harvester er at lysdioden ikke er der for å 'opplyse' brukeren om at det forefinnes støy på nettet, men den er der for nettopp å omdanne støy til lys.
    Det var en som i tidenes morgen skapte lyset. Han var vel lei av alt levenet.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.771
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men det kunne man også gjort med en motstand til jord. Ok, den energien blir til varme, som er mer langbølget elektromagnetisk stråling, men det er ingen spesiell grunn til å bruke en lysdiode for å svi av overharmoniske. Et vanlig Zobel-filter er en kondensator og en motstand i serie. Kondensatoren slipper gjennom høyfrekvent energi, som så blir til varme i motstanden. Eneste reelle grunn til den lysdioden på en Noise Harvester er å fortelle brukeren at klumpen "gjør noe".

L

larkus

Gjest
    Den noise harvesteren har ikke jordkontakt, og fjerner vel dermed bare såkalt "differential mode" støy, og ikke det som kalles "common mode" støy?
    Ikke vet jeg om det har noen betydning, og jeg vet heller ikke hvilken av disse støytypene strømnettet er mest befengt med.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.697
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Vet ikke hvor mye det har å si, om noe, men et skikkelig dimensjonert ordentlig DIY strømfilter kunne jeg tenkt meg bak anlegget for sjelefred og nattesøvn. ;)
    Så kan de skjermede ôlflexene ta det ubesudlet videre og BJCene transportere det mellom komponentene og til høyttalerne.

En liten oppdagelse fra siste tiden er at SAM ikke lengre har behøvd et lite minutt i protectmodus etter langvarig Rammstein eller Infected Mushroom på godtogvelhøytnok lydnivå. Tenker litt på om det kan ha noe å gjøre med endrede egenskaper på høyttalerkablene...

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Og når man ser bilder av den frigide strømpadden til Nordost, så skjønner man jo fort at desto flere Qk'er man plugger i, desto bedre.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn