Hedde
Førr evig!
- Ble medlem
- 20.04.2009
- Antall liker
- 3.737
Mitt kabelbomkjøp.... Blue Heaven høyttalerkabler for biwireing hadde nu den fordelen at de kunne prøves ut med to ulike koplinger. Det ble grunnleggende like egenskaper for en god del egenskaper, mens andre egenskaper varierer. Det fikk meg til å lure på dette med proximity. Men videre metode begrenset til til lytting av varierende lengder og type musikk. Ingen egentlig prosedyre.^ Jeg undrer meg på hvordan Kortvarig, Hedde mfl. ville gå fram for å fastslå at noe er hørbart forskjellig ?
F.eks. kabler med ulik oppbygging/konstruksjon men med grunnleggende like elektriske egenskaper (LCR+skjerm).
En liten anektdote om et transparent anlegg - jeg vet ikke om slikt eksisterer. Ikke så mye på grunn av forsterkeri og kabler men på grunn av høyttalere og lytterom. Forsterkere og kabler kan godt bli helt transparente, i betydningen at de ikke gir en kvalitativ endring av signalet fra inngang til utgang som har hørbar konsekvens. For høyttalere og lytterom er det langt vanskeligere å vite hva som evt er transparent.
mvh
KJ
Jeg lagde så noen "low proximity" kabler basert på vanlig PN og tape. Mens jeg drev på med det, prøvde jeg ulike geometrier mens jeg hold R fast. Jeg følte at det bekreftet hva jeg antok at proximity gjorde. Senere har jeg kommet til at det like gjerne kunne være forhold rundt refleksjoner som gav hørbar ITD. Men uansett var det jo på en måte en test for å teste/fastslå om eller hvor hørbart dette var. Men ingen egentlig prosedyre for testing her heller. Det er jo bare en hobby og skal jo være litt gøy.
Jeg føler ikke at dette er en slags tweekers delight. Mitt gjennomgangstema har hele tiden vært emc og magnetiske forhold. Dette kan jeg litt om, det grenser opp mot jobben min, det er interessant for meg å lære mest mulig om dette snevre temaet. Og kanskje kan jeg bidra litt her på sentralen med dette temaet.
Jeg skjønner godt hvorfor mange blir sinte og frustrerte over den kabelindustrien man ser og som knapt mangler magemål. Av det jeg har pirket borti er det ingenting som tyder på at riktige kabler skal koste mer penger enn det nivået som proff/studiobransjen ligger på. Men kanskje har denne bransjen litt å gå på når det gjelder høyttalerkabler. Kanskje.