Studentbulen på Våland

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Påstand:

Dette var kun akkumulert fra Sandefjord (der jeg vasket den for 2. gang på 2 dager) til et sted mellom Flekkefjord og Kristiansand!

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Etter dette gikk det litt fort for seg:

Et fantastisk bilde, jeg vet, jeg vet. Nå bør noen klare å finne ut hva dette greiene er for noe!

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.367
Torget vurderinger
1
Guarneri Hommage. Samme som står rett foran meg. ;D Mine er no 175.

Edit: Vurderte de forrige høyttalerne dine som lå på børsen til stueanlegget, men de var jo forsvunnet før man rakk å summe seg...;)

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Bingo! :)

Cremonaene gikk unna ja!

Dag; det tar jeg personlig :mad:

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.760
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Gratuelerer .Marcus!
Du har kamera, eller ?

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Jeg HAR jo kamera, Jøgga, men jeg har ikke lys, og jeg evner ikke å ta bilder som rettferdiggjør finishen.

De er ikke feilfrie utseendemessig, litt ghosting i lakken på toppen av den ene høyttaleren, og et par småting rundt omkring som jeg tilskriver "16 år gamle" kontoen.

De er i det minste kjekke å høre på, men neiggu om jeg er vandt med så mye detaljer. Cremona var snillere med dårligere innspillinger, og jeg må innrømme at jeg har et snev av hodevondt nå, men jeg har jo kjørt mye og spist lite i dag.

Er ikke bombesikker sikker på om jeg beholder dem faktisk, men det får tiden vise! Får vel ha dem over jul og se om de klarer å overbevise skikkelig til den tid!

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.760
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Morsomt.
...the purity, unmistakable sense of liveness, scale, and sense of presence of real sounds in the listening space—this is what the Guarneri is all about.
In these abilities, the speaker that comes closest to the Guarneri is the Quad ESL-63. I admire the Guarneri's ability to conjure up a Quad-like, electrostatic sound from a pair of moving-coil drivers, even if they're encased in a truly remarkable wooden enclosure. I could easily say, "If you appreciate the broad midrange fidelity of the Quad, but wish for a sensitive, beautifully crafted miniature on a tall, elegant pillar, then look no further than the Guarneri."
(Stereophile)

Jeg kjenner forresten en kar her i byen som har sånne høyttalere, kjent musiker, kjøpte en gang noe utstyr av ham og fikk en fin lyttestund med disse som takk for handelen. Det er høyoppløste og krevende saker, men nydelig delikat lydbilde, det husker jeg, så ikke slipp dem fra deg for tidlig!

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Holder dem til minst over jula! Du må gjerne komme bort på en lytt etter eksamensstria, Jørgen, det er du velkommen til! ;)

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
795
Torget vurderinger
5
På tide med noen bilder. :)
Du har stativene til Homage også?
Hva er forskjellene med untak av detaljrikdommen?

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Stativene er på plass, vet du. Jeg må ta noen bilder i morgen, jeg har vel totalt 50 watt med lyspærer i bula ;D

Jeg tør ikke si noe om forskjellene enda, hodepinen er nok på grunn av kjøreturen i dag og ikke høyttalerne. Håper jeg er bedre i morgen. Jeg merker det sitter bedre for hver sang jeg spiller, men jeg føler meg ikke komfortabel (fysisk) og da blir det aldri like bra som når jeg er i god form uansett. Er det noe jeg har respekt for, så er det psykoakustikk 8)

Merker at det er litt lite bass ute og går, men det er store muligheter for at det er en plasseringssak. De går gjerne ikke like dypt som Cremona Auditor, eventuelt er det mer mellomtone og diskant i forhold, slik at det oppleves som mindre bass.

Ikke vet jeg, må høre mer i morgen tror jeg :) Skal avslutte musikken med en rolig sang og en Ændals pilsner, så blir det så bra i morgen at ;)

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Den mest påfallende forskjellen er forøvrig høyden på de to høyttalerne med stativ inkludert! Cremona var i ørehøyde, men Guarneri overser meg :mad: Høy neseføring er det vel det kalles!

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Antall liker
115
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Gratulerer med herlige høytalere Marcus :) Jeg har jo de samme så er noget inhabil, men
kan ikke få sagt nok hvor flotte jeg synes de er ;D
De er ganske kresne på hva du kobler dem opp til men når det treffer
er gleden stor. Originalstativene har jeg hørt skal være litt i høyeste
laget. Mine er også originale, men etter litt måling fant jeg ut
at de er noe lavere, så det er en spesialutgave som kom som ekstrautstyr.
Vel, lykke til og gi dem optimale betingelser så får du plenty igjen :)
Mvh Gjert

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Takk for det Gjert!

Har stor tro på at ML-utstyret er mer enn godt nok her, ganske heftig oppbygging tross alderen på utstyret - det er nok plasseringen av høyttalerne som må arbeides med i all hovedsak. Du var heldig med ditt par, med de litt lavere stativene! Det hadde nok gjort seg, men jeg har lekt med tanken om å lage en slags kasse å sette stolen min på, slik at jeg kommer høyere opp. Tiden vil vise!

Jeg vinklet høyttalerne mer ut i dag, og det roet seg litt ned med diskanten. Dream Theaters "6.00" var helrå, Sonus Faber er ikke kresne på hva de spiller mener nå jeg 8) Kommer nok ikke til å høre så mye på musikk i dag, litt over en uke til to eksamener på to dager, så jeg må være litt student også dessverre.

Bilder har jeg tatt, og det hersker liten tvil om at det er bra jeg ikke går på fotografskolen.

Misfarging på toppen av høyttaleren, som ikke kommer fra dårlig hold, men er et resultat av at SF hadde så stor pågang en periode at de prøvde å ta noen snarveier, resultatet ble at treverket ikke tørket skikkelig opp, slik at man får sånne hvite flekker. Synes ikke det skjemmer høyttalerne egentlig, de er bare litt mer unike på denne måten! Noen eksemplarer av Amati Homage har f.eks. hele sider med denne misfargingen, så en liten flekk er helt OK!

Og her er akustikkplaten i taket.

Fortsatt uten maling på rammen, altså!

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
795
Torget vurderinger
5
Hvor høye er egentlig disse stativene? Høyde fra gulv til diskant og toppen av høyttaler?

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
127 fra gulv til toppen av høyttalerne, ca. 115-116 fra gulv til diskant.

Ganske voksne, men så er høyttalerne gjerne voicet for å være i denne høyden også. Jeg sitter forsåvidt ganske nær høyttalerne, så da blir de desto høyere.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Så er det sokler, ikke stativ. Klasseforskjeller ute og går ;D

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Synes ikke det så så ille ut det der på høytaleren din. Skal bli spennende å høre på dem når du eksaminert deg og plassert dem ferdig.

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Antall liker
115
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Hei igjen Markus
Skal du spikke deg en kasse til stolen kan du jo prøve med 8cm, det er forskjellen på dine og mine sokler til HT :)
Mvh Gjert

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Det må jo nesten bli bra til slutt, enten om jeg legger beslag på Holmiums Cremona, eller får Guarneri til å synge! ;D

Takk for tips Gjert, løfter jeg lytteposisjon 8 cm kompenserer jeg gjerne for at jeg sitter nokså nærme høyttalerne!

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Antall liker
115
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Hvor nærme sitter du? Jeg har en likesidet trekant ved kritisk lytting med ca 2x2x2m og det funker bra:) Hadde ikke trodd jeg ville falle for nærfeltslytting, men dette faller vel inn under den kategorien vil jeg tro ::) Til vanlig har jeg HT mer tilbaketrukket grunnet knøttliten stue.
Mvh Gjert

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Jeg sitter litt over 2 meter fra hver høyttaler, og det er rundt 2.2-2.3 meter mellom høyttalerne.

Hodet er dog kun ±85 cm over gulvet, på grunn av en lav, tilbakelent stol. Kombinasjonen av kort avstand til høyttalerne og høyttalernes høyde i forhold til sitteposisjon er gjerne avgjørende for opplevelsen - ikke vet jeg, men det er således godt mulig.

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Antall liker
115
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Ikke vet jeg heller, men vil tro at det har noe betydning siden SF har produsert lavere sokler og. Du får prøve deg litt frem :) Og for all del, gi dem tid og ikke bytt dem ut uten at de har fått vist hva de kan, for det er mye ;)
Mvh Gjert

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
De viser stadig mer og mer, jokker litt rundt på plassering mellom studentslagene. On-axis respons ble for voldsomt, så jeg har redusert toe-in, plassert dem litt lenger fra hverandre og da nærmere sidevegg enn før.

Det blir litt bedre, uten at jeg får satt en finger på det.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
795
Torget vurderinger
5
.Marcus skrev:
127 fra gulv til toppen av høyttalerne, ca. 115-116 fra gulv til diskant.

Ganske voksne, men så er høyttalerne gjerne voicet for å være i denne høyden også. Jeg sitter forsåvidt ganske nær høyttalerne, så da blir de desto høyere.
Det var nå høyt ja, hva kommer det av tro?
Cremonaene er ca 110 cm høye med 100 cm til diskant.

Men det er jo fint at lyden begynner å sitte litt etter litt, er sikker på at de er like flotte lydmessig som de visuelt.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Cremona er vel også vinklet litt oppover - så jeg regner med man ender opp med cirka samme spredningskarakteristikk hvis man i sitteposisjon er vinklet.. bakover (!) med Guarneri ;D

Men Franco Serblin hadde nok ikke gjort den tabben å lage de for høye, det er tross alt en Homage. Jeg regner egentlig med at de som ble spesialbestilt med kortere stativer er for de som sitter relativt nærme høyttalerne (Rundt de 2 meterne, som Gjert og meg selv) og at de egentlig er beregnet for lengre sitteavstander.

Men de høres bedre og bedre ut. Jeg kommer nok til å henge opp gardiner på sideveggene for å supe opp litt energi i diskantområdet - det blir jo ikke akkurat mye som blir absorbert, det kommer jo an på stoffet, men jeg ønsker ikke centimetertykke gardiner heller ;D

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
795
Torget vurderinger
5
.Marcus skrev:
Cremona er vel også vinklet litt oppover - så jeg regner med man ender opp med cirka samme spredningskarakteristikk hvis man i sitteposisjon er vinklet.. bakover (!) med Guarneri ;D
Ja de er vinklet litt. Viktig å tune stolryggen korrekt til den spesifikke høyyttaler ;D

Men Franco Serblin hadde nok ikke gjort den tabben å lage de for høye, det er tross alt en Homage. Jeg regner egentlig med at de som ble spesialbestilt med kortere stativer er for de som sitter relativt nærme høyttalerne (Rundt de 2 meterne, som Gjert og meg selv) og at de egentlig er beregnet for lengre sitteavstander.
Du har nok rett i det, men virker allikevel rimelig høyt. Kanskje han hadde en barkrakk som lyttestol :D

Men de høres bedre og bedre ut. Jeg kommer nok til å henge opp gardiner på sideveggene for å supe opp litt energi i diskantområdet - det blir jo ikke akkurat mye som blir absorbert, det kommer jo an på stoffet, men jeg ønsker ikke centimetertykke gardiner heller ;D
Ingenting som gardiner laget av Rockwool, blir fort interiørkunst av slikt :)

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Holmium skrev:
.Marcus skrev:
Ja de er vinklet litt. Viktig å tune stolryggen korrekt til den spesifikke høyyttaler ;D
Visst pokker! ;D

Du har nok rett i det, men virker allikevel rimelig høyt. Kanskje han hadde en barkrakk som lyttestol :D
Man vet aldri med Franco Serblin! Således er det ikke alle høyttaler som skal lyttes til on-axis, for den saks skyld. Om Guarneri er en av disse vet jeg ikke, men velger å anta det ;D

Ingenting som gardiner laget av Rockwool, blir fort interiørkunst av slikt :)
Huffameg, det hørtes voldsomt ut ;D

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Da begynner ørene mine å spilles inn til Guarneri. Ble trollbundet av en Tool-låt jeg trodde jeg visste innholdet på, det var ganske vanvittig i forhold til slik jeg husket den.

Det er tydelig at det bor kvaliteter i Guarneri som Cremona ikke helt når opp til - selv om jeg er veldig stor fan av lyden i Cremona, og er enda litt trist med tanken på at de mest sannsynlig hentes i morgen. Nå har jeg ikke akkurat hatt tusenvis av forskjellige høyttalere, men inget ledd i noen kjede jeg har hatt kan matche lyttegleden som Cremona gav meg. Kanskje kan Guarneri gjøre dette over tid, men jeg husker godt når jeg kjøpte meg fattig på CD-plater etter å ha fått Cremona inn i anlegget :'(

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Da har abstinensene slått inn for fullt, og jeg snakker selvsagt om utskiftninger i TV-anlegget.

T-Ampen har gjort (og gjør fortsatt, enn så lenge) en god jobb med å drive mine Klipsch stativhøyttalere. Problemet er at jeg har lyst på platespiller, så derfor oppgraderer jeg anlegget i kosekroken.

I lys av abstinensene har jeg gått til innkjøp av en defekt NAD 3020i som i praksis vil fungere som forforsterker med innebygget phono-trinn.

I tillegg har jeg rasket med meg en Linn LK100 effektforsterker, som jeg antar er mer enn nok til å drive Klipschene, i og med at den er 5 ganger kraftigere enn T-ampen og vel så det.

Platespiller har jeg også lurt med meg. Regas nye RP1, arvtakeren til P1.

NAD'en blir forsøkt gjenopplivet av en kamerat av meg, og problemet ligger sannsynligvis i strømforsyningen, og er gjerne en kondis som har tatt kvelden.

Etter NAD'en er tilbake fra reparasjon må jeg svinge hammeren, og lage hyller i peisen slik at det ser litt ryddigere ut der enn det gjør nå. I skrivende stund ligger posevis med filmer, kabler, høyttalergitter og annet snacks der - nå må det systematiseres.

Peisen har også fått litt maling på seg, og er mindre dominerende i rommet. En lys gråfarge med en anelse rødt i seg sørger for en peis som er lettere å svelge utseendemessig, og et litt varmt skjær om vinteren.

Så nå blir det å småsamle litt på vinyl på si!

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.760
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
VVVV !
(Velkommen i Vinylens Vidunderlige Verden)

Og den Linn-boksen var rimelig tøff, syns nå jeg da. :)

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Takk for det, Jørgen! Gleder meg til å sette på en plate og slappe av, det blir bra!

Er så heldig at jeg kunne plukke med meg de platene jeg ville ha hos en kamerat av meg hvis foreldre ville bli kvitt samlingen, så da har jeg noen plater å snurre i tillegg.

Linn-boksen virker solid, gjenstår å prøve den!

Topp Bunn