Studentbulen på Våland

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.765
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Herlig tråd, .Marcus!
Du lever farlig, der Sonus Faber utsettes for forførende framstøt fra Linkwitz Orion, Living Voice og elektrostater. Hvordan skal dette ende når så mange gode krefter braser sammen?

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Rett til helv$#%... ;D

Sikler på Klipsch Palladium P17-B også, en kar på nettet sa de kommer ut i ny versjon snart! Men det skorter fortsatt litt på pengene. Kjekt å høre fra deg, Jøgga!

Må kanskje få til et lite TREFF når dagene blir lengre og disse har kommet ut. Så blir det muligens en uhøytidelig shootout mellom Sonusene, LV'ene til Dag og Palladium hvis jeg får lånt dem en plass. Det hadde jo vært kos'li det vel? Da tror jeg faktisk Sonusene får pryl, selv om jeg er glad i dem :'(

Takk for hyggelig besøk igjen Dag, greit å få litt input. Rommet mitt liker nok ikke lave frekvenser så godt, og det hadde jo vært festlig om peisen viser seg å være synderen ;D Tror LV'ene kan ha godt av symmetrisk rom, slik som hos meg, men kanskje er det en større fordel å ha såpass avstand til bakvegg som din noe utradisjonelle høyttalerplassering fremskaffer? Time vill shåvv!

Subbene er nok ikke kommet for å bli, til det er det hverken nok penger eller et bra nok resultat lydmessig. Jeg er nybegynner på slikt, så da blir det fort vanskelig å då det skikkelig bra til, og uten måleutstyr blir det veldig tidkrevende og smått knotete! Jeg tror heller jeg må kjøpe større høyttalere, slik at den bassen som finnes i det minste er rett nivåmessig i forhold til resten. Uansett var det svært hyggelig å ha både subbene og dertilhørende eier på besøk!

Nå skal jeg prøve å sove igjen, må jo dra det trøtte trynet mitt opp fra puta om noen timer :(

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Ka du trur,.Marcus? Er du våken? Får vi til lyttetreff hos deg neste helg, altså 27. eller 28.?

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Neste helg blir vanskelig, da huset blir leid ut for ONS til uka. Helgen etter DET igjen burde passe meget bedre for min del! Så er jo den iMacen på reparasjon igjen, drivverket fusket med en gang :mad:

Hvordan fungerer reklamasjonsregler egentlig? Er fjerde gang den er inne på reparasjon på grunn av fuskete drivverk. Jeg har ikke behov for å få en ny maskin, men klarer de ikke fikse den gamle til den enkle oppgaven jeg bruker den til kunne jeg tenkt meg noe som virket!

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Synd med macen da! Jeg tror det er flere jurister, eller juridisk anlagte personer her inne som kan hjelpe deg med reklamasjonsretten din. Ellers har jeg noen kontakter på Braut, hvis du trenger litt fortgang i sakene. ;)

Helgen etter er jeg ikke barnløs, men kan vi se hva vi likevel får til? Det skal jo passe for litt flere etter det jeg forsto.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Coolbiz og HoJ meldte vel sin interesse for å bli skuffet av anlegget mitt, så de er vel som sådan invitert!

Er det liv i dere, gutter? Hvordan passer første helgen i september for dere?

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Da håper jeg iMacen fungerer som den skal til da, mulig det er å ta vann over hodet ;D

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Stiller med mine LV, silkehansker og badehette, jeg. Kan du skaffe jumpers, .Marcus? Det har jeg ikke.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Jumpers kan selvsagt skaffes! Flott at du tar akustikken alvorlig og stiller med badehette.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.765
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
.Marcus skrev:
........ huset blir leid ut for ONS til uka. .........
Kan´kje leie ut studentbule til ONS-folk vel?
Med Sonus Faber, Mark Levinson og det hele? Tipper gjestene blir passelig forvirra, før de siger tilbake i godstolen din og dropper resten av arrangementet. :D

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Husk at jeg bor hos min mor, Jøgga, stort hus visstnok. Stua mi (bula) blir gjort om til soverom for anledningen. Nei, jeg er ikke fornøyd! Akter absolutt ikke at noen sleipe pølsefingrede ONS-folk skal tukle med anlegget, så jeg tar bort No.39, som også er hjertet i oppsettet! Den får heller en kamerat av meg låne til ONS er over for dette år.

Jeg skal være såpass dristig å la TV-anlegget bli værende, satser på at de er for trøtte eller ikke har tid til å bruke det! ;D

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Det ser ut til at min kjære iMac har tatt kvelden. Reparatøren vil helst ikke røre maskinen mer, for det ser ut til at det er umulig å få fikset drivverket. Alt som har tilknytning til drivverket har blitt byttet, men ikke pokker om den vil ta imot plater. Siden den har vært inne til reparasjon såpass mange ganger for samme feil er det duket for god gammel reklamasjon. Så blir det å se om det er en lett eller udugelig vanskelig prosess å reklamere, da.

HoJ, Coolbiz og Dag:

Jeg foreslår at dere tar med noen plater dere liker. Det verste jeg vet er å fiske ut "gode" plater fra samlingen min, siden musikk er såpass til de grader subjektivt! På denne måten får alle et godt grunnlag for å bedømme hvor mye bedre LV'ene til Dag er sammenlignet med de puslete Cremonaene mine ;D

Jeg kan ta inn noen stoler ekstra, så får alle sitte i sweetspot når musikken "deres" spilles, og ellers får alle høre i noenlunde normal ørehøyde. Det er forøvrig fritt frem å ta med komponenter dere ønsker å teste i oppsettet mitt, men merk at jeg kun har digitale innganger, og kun har balansert kabling tilgjengelig her på huset. Vil dere prøve single-ended utstyr må dere altså ta med RCA-kabler i tillegg!

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Det var da fortærendes med macen. :mad:

Jeg tar med noen cd-er, og du husker jumpers. Har du bestemt hvilken dag det blir?

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Veldig plagsomt, men jeg orker ikke bli sint heller!

Angående dag er jeg fleksibel, passer det best med lørdag eller søndag?

Jumpers skal jeg ordne, godt du minner meg på det!

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
For meg passer det best lørdag, men det går søndag og. Og aggresjonshemning er ikke bra verken for kropp eller sinn. Så få det ut! :mad:

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.112
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Ser ut som helgen går i vasken for min del, jobbing og 70 årslag kommer til å prege den helgen for min del. Det var meget dumt.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
dag1234 skrev:
For meg passer det best lørdag, men det går søndag og. Og aggresjonshemning er ikke bra verken for kropp eller sinn. Så få det ut! :mad:
GHWARHAHRAWHRHAHGRGH!

HoJ skrev:
Ser ut som helgen går i vasken for min del, jobbing og 70 årslag kommer til å prege den helgen for min del. Det var meget dumt.
Det var jo dumt å høre, men vi fikser alltids en reprise. Du får kose deg uansett, HoJ!

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
.Marcus skrev:
dag1234 skrev:
GHWARHAHRAWHRHAHGRGH!

HoJ skrev:
Det var jo dumt å høre, men vi fikser alltids en reprise. Du får kose deg uansett, HoJ!
Sånn, nå ble du vel god og harmonisk inne i deg!

Skulle vi utsette til HoJ også kan være med?

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Vi kan jo forsåvidt det, siden jeg er "kildeløs". Vi kan dytte tilbake en uke, og ta tempen for interesse til neste helg?

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.471
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Neste helg (altså den etter førstkommende) passer i grunnen best for meg også.
Kan forresten ta med en DAC med balansert og variabel utgang, dersom det behøves. (Har faktisk to av dem for tiden..)

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Det trengs nok ikke Coolbiz, med mindre du har interesse av å høre den i oppsettet mitt. No39 gjør alt dette i oppsettet :)

Da er det opp til stemmeren om han kan være med oss neste helg!

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Ja, han må nesten få si om det passer, for det er vel basicly pga at det ikke passet for han at vi flyttet datoen.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.471
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
.Marcus skrev:
Det trengs nok ikke Coolbiz, med mindre du har interesse av å høre den i oppsettet mitt. No39 gjør alt dette i oppsettet :)
Ah, var det sånn det hang i hop. Det kunne forsåvidt vært interessant å høre hvor mye som skiller min og No39, men det tror jeg vi evt. får gjøre en annen gang.

.Marcus skrev:
Da er det opp til stemmeren om han kan være med oss neste helg!
Det stemmer.

:)

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
HoJ, passer det for deg kommende helg? :)

Ellers så har Apple vært i kontakt med meg og formidlet at jeg får en ny iMac på reklamasjon. Selve utbyttingsprosessen ville nok ta en liten stund, da et budfirma må komme og hente maskinen min før en ny sendes ut ifra lageret til Apple (som jeg trooor befinner seg i Nederland). Så det ordner seg heldigvis, selv om jeg må bruke CD-spillere enn så lenge!

ML-spilleren er hos Geir, som er servicereparatøren vi bruker på Resonans. Han skal se om han ikke kan justere drivverket slik at det ikke tar borti chassiset på vei ut av spilleren. Fryktelig irriterende ulyd, selv om den sikkert ikke trenger å være skummel med tanke på spillerens funksjonalitet. Forhåpentligvis er den tilbake fort, slik at jeg igjen får hørt litt på musikk hjemme i bulen.

coolbiz skrev:
.Marcus skrev:
Ah, var det sånn det hang i hop. Det kunne forsåvidt vært interessant å høre hvor mye som skiller min og No39, men det tror jeg vi evt. får gjøre en annen gang.
Det står ingenting i veien for, om du vil høre den i ditt anlegg eller i mitt! Jeg snuser forøvrig på noen Linkwitz-konkurrenter høyttalermessig. GedLee lager ganske interessante ting. Problemet er å få det sendt til Norge, men det fins da løsninger på det også! :)

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.471
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Grattis med at ny Mac er på vei! Kjekt at det løste seg.

Jeg har normalt ikke forforsterker i mitt oppsett, så det dersom ikke No39 har variabel utgang, blir det vanskelig å sammenligne. Men takk for tilbudet. :)

GedLee og LinkwitzLab har, som du er inne på, tildels overlappende filosofier når det gjelder høyttaleres spredemønster, og det hadde vært interessant å høre på GedLee sine saker. Jeg må si at respekten for ham som person falt en del når jeg så hvor nedlatende han kan opptre på nettet..

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
coolbiz skrev:
Grattis med at ny Mac er på vei! Kjekt at det løste seg.
Takk for det! Jeg tenkte det ville være en lang og slitsom prosess å få Apple til å godta reklamasjon, men det ble håndtert på en skikkelig måte som gjorde at jeg følte meg godt tatt vare på. Så blir det kjekt med en ny maskin, selv om det hadde vært mer enn nok å få fikset drevet i maskinen slik at det fungerte skikkelig. Okke som er jeg glad saken nærmer seg slutten med stormskritt.

coolbiz skrev:
Jeg har normalt ikke forforsterker i mitt oppsett, så det dersom ikke No39 har variabel utgang, blir det vanskelig å sammenligne. Men takk for tilbudet. :)
Den HAR jo nettopp det, din tøysekopp! 8) Har du vært under villfarelsen av at jeg har en integrert forsterker, eller forforsterker i anlegget mitt? Det tar jeg personlig altså!

Geddes har vel fått en god del pepper opp igjennom tiden også tenker jeg. Skulle ikke forundre meg om han er lei folk som sier at elementene han bruker er for billige, at komponentene ellers i anlegget er for dårlige og gamle, ditten og datten! Han kunne nok fremstått som litt mer diplomatisk og forstående, men ingen er da perfekte ;D Er det en ting jeg har lært etter å ha vært på internett halve livet er det å ikke bedømme folk på hvordan de oppfører seg på nett. De som fremstår som slitsomme på nett kan fint være svært hyggelige folk på puben!

Jeg har vekslet noen e-mail med ham, og " gammærn' " har faktisk litt humor oppi det hele også!

Men tilbake til saken - "drawbacket" med Gedlee sine høyttalere er jo at de er designet for bruk sammen med subwoofere, og da helst 3 eller flere! Jeg må derfor høre med ham om hvordan jeg må gå frem med tanke på subber. Jeg sendte et lett skissert bilde av rommet mitt med dertilhørende mulige (etter manges mening totalt ukurante) plasseringer, og han svarte at selv om det ikke var ideelt å ha 2 av 3 subber i et hjørne ville resultatet ofte avhenge mer av antallet subwoofere i rommet, og at disse var spredt ut, enn subbenes konkrete plassering.

Subbene skal etter sigende brukes sammen med en Behringer type sak for å kalibreres opp mot høyttalerne, og Geddes liker selv å bruke enkle båndpasskonstruksjoner, så det vil isåfall ikke være spesielt dyre subwoofere det er snakk om. Men det blir jo et prosjekt over en viss tid da. Ikke vet jeg om jeg tenker i de rette banene heller, med tanke på hvordan han liker å sette opp subwooferne. Penger er også en faktor, men jeg har to jobber ved siden av studiene per i dag, så det går seg nok raskt til!

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.471
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
.Marcus skrev:
Den HAR jo nettopp det, din tøysekopp! 8) Har du vært under villfarelsen av at jeg har en integrert forsterker, eller forforsterker i anlegget mitt? Det tar jeg personlig altså!
Sorry. Jeg er for villfaren til å vite sånt og for lat til å google. :-[

.Marcus skrev:
Geddes har vel fått en god del pepper opp igjennom tiden også tenker jeg. Skulle ikke forundre meg om han er lei folk som sier at elementene han bruker er for billige, at komponentene ellers i anlegget er for dårlige og gamle, ditten og datten! Han kunne nok fremstått som litt mer diplomatisk og forstående, men ingen er da perfekte ;D Er det en ting jeg har lært etter å ha vært på internett halve livet er det å ikke bedømme folk på hvordan de oppfører seg på nett. De som fremstår som slitsomme på nett kan fint være svært hyggelige folk på puben!
I den saken jeg tenkte på så var det han selv som delte ut pepperen (til Linkwitz, forøvrig) basert på feilaktig utførte (og noen mener feiltolkede) målinger og selv da det omsider gikk opp for han, var han for arrogant til å legge seg flat, innrømme tabben, og be om unnskyldning.

.Marcus skrev:
Er det en ting jeg har lært etter å ha vært på internett halve livet er det å ikke bedømme folk på hvordan de oppfører seg på nett. De som fremstår som slitsomme på nett kan fint være svært hyggelige folk på puben!
Det er en helt korrekt observasjon. Jeg, for eksempel, virker noenlunde ok på nett men er mer enn slitsom på puben!

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
coolbiz skrev:
.Marcus skrev:
I den saken jeg tenkte på så var det han selv som delte ut pepperen (til Linkwitz, forøvrig) basert på feilaktig utførte (og noen mener feiltolkede) målinger og selv da det omsider gikk opp for han, var han for arrogant til å legge seg flat, innrømme tabben, og be om unnskyldning.

Det er jo litt teit da ;D Man må da være klok nok til å innrømme en feil når den først er gjort.

Villfarelsen din er tilgitt, det skal ikke være lett! Det dumme ved å sammenligne to komponenter som har som oppgave å styre volumet er derimot ikke optimalt, siden nivåforskjeller kan oppleves som forbedringer - heldigvis kan ML'en dytte ut 17.75V ved 1 kHz signal inn, og full pupp ut, ved balansert drift ;D

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.471
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Jeg takker for tilgivelsen! (puster lettet ut)

Nivåmatching burde vel kunne være mulig å få til enten med voltmeter eller dB-meter. Jeg har forresten en forforsterker liggende, men den er ikke helt transparent nok til å være nyttig i dette selskapet. Tror jeg. Det aktive delefilteret mitt er single ended, forøvrig.

Jeg har som nevnt 2 ulike Lavry DACer for tiden og slik jeg oppfatter det, gjør den nyeste et par ting bittelitt bedre enn den gamle, men etter noen timers lytting blir jeg et snev av lyttetrøtt av den på en måte som jeg overhodet ikke blir av den gamle. Jeg blir ikke klok på hvordan dette henger sammen, så jeg er nysgjerrig på hva som finnes av DACer som er bedre over hele fjøla. Skal uansett oppgradere mine Orion+ til Orion-3 før jeg gjør noe mer. Og den DIY PCM1704-DACen og den Pass-forforsterkeren jeg har liggende i deler burde jeg jo også loddet i hop snart..

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Single ended dytter den ut 8.87V på full pupp - begge deler er vel mer enn nok til å få de aller fleste effektforsterkere inn i klipping!

Lyttetretthet er ikke gøy i det hele tatt, det hadde jeg en del av på det gamle EC + B&W oppsettet mitt, uten at jeg får gå dypere inn i hvordan lytteopplevelsen kan beskrives (Bransjeaktør og det der) - og jeg er glad jeg ble kvitt det! Hva som forårsaker lyttetretthet er jeg neimen ikke sikker på, men jeg føler det har noe med energien i de øvre frekvensene å gjøre - uten at jeg har noe dokumentasjon å falle tilbake på.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.471
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Jeg blir så tørst av alt dette snakket ditt om fulle pupper. 8)

Tror du har rett ang. lyttetretthet og høye frekvenser. Modifikasjonen jeg skal gjøre på mitt delefilter endrer den tonale balansen nok til at jeg har håp om at lyttetrettheten med den nyeste DACen (DA-11) forsvinner. Jeg ønsker egentlig helst å beholde DA-11, da den har fjernkontroll så en gjør det praktisk overkommelig å holde avspillingen bit perfect. Lyttetrettheten er et rart fenomen, forresten. Høres knallbra ut sånn med en gang, men etter noen timer sniker det seg inn vag følelse om at nå har jeg hørt nok musikk for i dag. Sånn kan man jo ikke ha det!

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Sånn sett har jeg inntrykk av at mange korrelerer typiske party-kuler i frekvensgangen med lyttetretthet, da låter det jo som oftest kult og imponerende med en gang - men sitter man litt og hører kan man fort bli trøtt.

Jeg fikk jo fjernet en del energi i toppen med disse akustikkplatene mine, og da ble det mindre skingrende (ellers ganske nakent rom) og mer levelig å høre på litt høyere volum. Hvis du har mulighet på å kjøre slike akustiske tiltak selv kunne gjerne det vært en løsning i seg selv.

Men selvsagt, har du den fordelen at du kan endre den tonale balansen via delefilteret er det jo ikke så mye "vits" i å gjøre større inngripen i et rom som kanskje også har andre bruksområder enn haifai - dog antar jeg nesten at du har et dedikert lytterom siden du kjører Orion! 8)

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.471
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Niks, det er ingen imponator-effekt. DA11 er veldig, veldig lik DA10, men ørlite kjappere i bassen og bittelitt glattere og mer finkornet i mellomtonen. Hører umiddelbart ikke noe forskjell i diskanten og den tonale balansen oppfatter jeg som identisk. Men noe er det. En eller annen slags negativ synergi-effekt, muligens.

Intet dedikert lytterom her i gården. Ekte high-end høyttalere behøver ikke "high-end rom". ;)

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Si det til Mike Lavigne ;D

Man tager som regel det man haver, tenker jeg. Merkelig med DAC'ene, kanskje en mail til Lavry hadde gjort seg? Ikke en sint og sur en altså, men en spørrende en!

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.471
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Har spurt Brad hos Lavry Engineering om det er noe i forskjeller ang. overlydsstøy eller digitalfiltrering som kunne forårsake fenomenet, men han hadde ikke noen forslag.

Bra service fra Lavry, forresten. Sendte meg nytt sett kabinettskruer gratis etter at jeg hadde maltraktert de orginale med å prestere å bruke pozidrive-jern på dem. (DA10 må åpnes for å endre konfigurasjon på de balanserte utgangene, mens på DA11 gjøres det med reléer styrt fra fronten)

Herr Lavigne er det da ingen som tar på alvor hva akustikk angår. ;D

Topp Bunn