Studentbulen på Våland

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Det ble bittelitt musikkspilling tidligere i dag. Dessverre kan jeg ikke si at de nye strømkablene gjorde så veldig mye, eller noe som helst. Men de ser flotte ut, og det er mye mindre rot bak racket, så jeg er fornøyd!

I dag fikk jeg fingeren ut, og satte sammen rammene til akustikkplatene mine. Jeg synes det ble ganske bra. Energien i de høye frekvensene ble dempet, som skapte illusjonen av mer bass. Endelig står Cremonaene litt lenger ut fra gulvet!

Noen bilder sier mer enn tusen ord, det vil si, jeg håper disse fæle bildene oppsummerer det aller mest vitale ;D

De med godt syn ser at rammene ennå ikke er malt, kun klampet isammen. Grunnen til det er at de kun skulle opp i en fei slik at de sto klare til subwooferne er kommet og satt opp. Etter dette er overstått skal jeg sparkle litt, og male rammene.

Red.: Jeg har forøvrig én av disse platene fra Rockwool igjen, 5cm tykke. Gis bort mot en god øl på flaske!

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Er det her du holder til .Marcus. Flott å lese om deg, anlegget, ditt og datt

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.079
Torget vurderinger
1
Ja, der er du på rett spor. Gode DIY dempinger.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
65finger skrev:
Er det her du holder til .Marcus. Flott å lese om deg, anlegget, ditt og datt
Her bor jeg, ja! Takk skal du ha finger'n! 8)

bjornh skrev:
Ja, der er du på rett spor. Gode DIY dempinger.
Ganske fornøyd med hvordan det ble til slutt. Valgte å ikke ha plater på siden av anlegget, av den grunn at den ene veggen er.. en vegg, og på den andre siden har jeg store vinduer som ikke er glad i hverken spiker eller skruer ;D

Skal kjøpe gardinstang på IKEA jeg skal henge i taket langs sidevegg og vindu, og henge noen gardiner for litt svak demping. Blir vel til slutt som en noget udugelig diffusor!

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.079
Torget vurderinger
1
Det kanskje er din bolig? -da er det jo alltid med en viss forsiktighet man "begår" inngrep som etterlater merker i boligen. Men demping pleier å hjelpe godt i mange tilfeller.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Det er nok ikke et problem med lettere inngripen her, både vegg, tak og gulv skal skiftes ut med tiden :)

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
191
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Morsom tråd og et lekkert anlegg - bra det finnes andre studenter som også kjører på med fet hi-fi.. ;) ;D

Vurderte selv SF høyttalerene du har for noen år siden - selvfølgelig i grafitt! Ellers ser jeg du bruker iMac/iTunes som kilde, da har jeg ett tips som jeg virkelig anbefaler en test av; Pure Music (det er gratis å teste i 15 dager). Det er lov å være skeptisk, men dette programmet ga virkelig et av de større løftene i lyden hos meg.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.079
Torget vurderinger
1
Det var som student jeg realiserte de flotteste anleggene, men, det var fordi jeg jobbet som hest i tillegg.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
ceroxol skrev:
Morsom tråd og et lekkert anlegg - bra det finnes andre studenter som også kjører på med fet hi-fi.. ;) ;D

Vurderte selv SF høyttalerene du har for noen år siden - selvfølgelig i grafitt! Ellers ser jeg du bruker iMac/iTunes som kilde, da har jeg ett tips som jeg virkelig anbefaler en test av; Pure Music (det er gratis å teste i 15 dager). Det er lov å være skeptisk, men dette programmet ga virkelig et av de større løftene i lyden hos meg.
Takker ceroxol! (høres ut som en rar medisin) :)

Skal prøve ut Pure Music, men først må iMac'en komme seg tilbake fra reparasjon!

bjornh skrev:
Det var som student jeg realiserte de flotteste anleggene, men, det var fordi jeg jobbet som hest i tillegg.
Skyldig! Alt går med litt albueflesk som de sier i US of America, fritt oversatt. Nå er jeg ikke korpulent, men har ikke noe imot arbeid ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.079
Torget vurderinger
1
;D -jobber om så med å forlenge den kinesiske mur, bare anlegget blir fett!

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
bjornh skrev:
Skulle bare mangle! 8)

I kveld har jeg gått løs med målebånd og det hele for å finne en mer optimal plassering av høyttalerne. Siden Linkwitz er en smart fyr brukte jeg hans skisser for oppsett av monopolen "Pluto", og synes det fungerer ganske bra! Der hvor anlegget låt flatt, og stemmer hadde en klar tendens til å absolutt ikke ville være i midten finner jeg nå et lydbilde som i større grad omkranser meg, og Melody Gardot er nærmere midten enn noen gang.

Denne platen plager forøvrig vettet av meg. Ikke søren om hun er klin i midten på det andre sporet på den nye platen. Jeg hører henne litt til venstre uansett hva jeg gjør, på alle anlegg jeg har prøvd platen hennes på :mad:

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
.Marcus skrev:
bjornh skrev:
Skulle bare mangle! 8)

I kveld har jeg gått løs med målebånd og det hele for å finne en mer optimal plassering av høyttalerne. Siden Linkwitz er en smart fyr brukte jeg hans skisser for oppsett av monopolen "Pluto", og synes det fungerer ganske bra! Der hvor anlegget låt flatt, og stemmer hadde en klar tendens til å absolutt ikke ville være i midten finner jeg nå et lydbilde som i større grad omkranser meg, og Melody Gardot er nærmere midten enn noen gang.

Denne platen plager forøvrig vettet av meg. Ikke søren om hun er klin i midten på det andre sporet på den nye platen. Jeg hører henne litt til venstre uansett hva jeg gjør, på alle anlegg jeg har prøvd platen hennes på :mad:
Hun sitter vel inne i den venstre høytaleren din da.... ;)
Nei , det gjør hun så visst ikke. Hun sitter kun 2 mil unna meg. Og i morgen snakker vi meter...

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Kanskje det har noe med frisyren å gjøre? Har du tenktpå det? Du er jo helt skjeiv på håret! ;D Da jeg var hjemme hos deg og lyttet, merket jeg ikke noe til disse tingene.

Kjekt å se at du har fått platene på plass, og de ble slett ikke så stygge som jeg fryktet. Skal bli gøy å høre hvordan det har blitt, både med nytt strøminntak og med demping. Tror det blir veldig bra.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
emotikon skrev:
Hun sitter vel inne i den venstre høytaleren din da.... ;)
Hadde det enn vært vel :(

Heldiggrisen så skal på konsert med henne da! Jeg får nøye meg med Mezzoforte og Spyro Gyra på Sildajazzen nå om noen uker. Det blir kanonbra!

dag1234 skrev:
Kanskje det har noe med frisyren å gjøre? Har du tenktpå det? Du er jo helt skjeiv på håret! ;D Da jeg var hjemme hos deg og lyttet, merket jeg ikke noe til disse tingene.

Kjekt å se at du har fått platene på plass, og de ble slett ikke så stygge som jeg fryktet. Skal bli gøy å høre hvordan det har blitt, både med nytt strøminntak og med demping. Tror det blir veldig bra.
Kanskje jeg må benke frisyren ja, den er vel det eneste som ikke er symmetrisk nå, med unntak av den halvdelen av rommet anlegget ikke står i ;D

Selve platene hadde stygge siden opp i pakningen, de var visst mye mer spiselige på "rett side". Lurer på om jeg ikke gidder å trekke dem med stoff i det hele tatt. Min stefar tullet med at jeg kunne jo bare la en sprittusj ligge oppå platene, så kunne folk skrive, tegne og drodle i hytt og gevær med liv og lyst!

Ser frem til å høre hva du har å si når du kommer bort for en lytt Dag, man hører seg jo lett blind på eget anlegg :)

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
På avataren så er du asymetrisk så det holder, i RL er det ikke så gale, skal jeg si deg ;D

Jeg ser frem til å finlytte på forberdringene dine, når vi er heime from das grosse Ausland. Jeg tror du har fått løftet et godt anlegg til noe enda bedre. Og nå er vel subene og i hus, eller så godt som? Dette ser jeg frem til.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Subwooferne måtte dessverre avbestilles på grunn av min økonomiske situasjon til neste semester, en utgiftspost jeg ikke har regnet med til neste semester dukket opp, så jeg må spare på kroner og øre frem til denne er avklart :)

Jeg hadde gledet meg som et lite barn til dette, og akustikkplatene kom jo opp på veggen i påvente av subbene, men det ble altså ikke noe av. Ergrer meg stort, men det kommer nok ikke til å trylle frem noen subber her i stua mi!

Ellers gjorde akustikkplatene en hel del etter min mening. Mye mer ro i lydbildet, spesielt sammen med å flytte på høyttalerne i følge Linkwitz' prinsipper. Litt mer livlig nå, synes jeg - men savner ennå den laveste oktaven som subbene skulle ta seg av. Det får bli med tiden, rett og slett :mad:

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.078
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Leste jeg ordet TREFF ? Hvis ikke.. kan du skrive det nå snart ? ;D

Flott utstyr du har!

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
TREFF! ;D

Neida, men vi kunne jo prøvd å få både deg og Dag bort samtidig en gang, hadde vært hyggelig det, selv om jeg bare har én god stol å sitte i. Dag må bare se å komme seg hjem fra ferie først, den slasken.

Hadde forøvrig vært gøy å få høre på ditt anlegg også, HoJ. Elektrostater har ikke overbevist meg til nå, men det er sikkert fordi jeg ikke har hørt på mange nok!

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.471
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Underholdende tråd, .Marcus :)

Våland, sier du? Da er vi nesten naboer. På tide med et TREFF eller to utover høsten, kanskje?

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Er det bare jeg som får assosiasjoner til "GRESS"-sketsjen til Antonsen & Co.?

GRE-, nei, TREFF!

Selvsagt bare morsomt med besøk, det er bare å ta turen! ;)

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.471
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
.Marcus skrev:
Er det bare jeg som får assosiasjoner til "GRESS"-sketsjen til Antonsen & Co.?

GRE-, nei, TREFF!
;D

.Marcus skrev:
Selvsagt bare morsomt med besøk, det er bare å ta turen! ;)
Supre saker!

Jeg har forresten et par LinkwitzLab Orion høyttalere stående en kilometer eller to fra deg, dersom det kan være av interesse. Skal bare oppgradere delefilteret til rev.3 først, så snart jeg finner noen som kan levere de kondensatorene som trengs.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Vet ikke om jeg tør, coolbiz. Har ikke råd til Orion ;D

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.471
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Sånn kan det gå når man forelsker seg i lekker, grisedyr elektronikk, .Marcus. :)

Totalprisen på anlegget ditt overstiger mitt, vil jeg tippe.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Jeg har vel punget ut rett under 60 laken for alt i anlegget, altså høyttalere, elektronikk, rack og kabler. Det er ikke så aller verst syns jeg - spesielt med tanke på at nyprisen på No39 visstnok var 65 frognertiere.

Usikker på om rommet mitt er stort nok til å få lyst på Orion, dog. Jeg har vel rundt 3,75 meter i bredden og lytteavstand 2,5 meter fra veggen anlegget står på. Rommet er rundt 24 kvadrat alt i alt, men det er delt inn i lydseksjon og tv-sofa-bord seksjon ;D

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.471
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
.Marcus skrev:
Usikker på om rommet mitt er stort nok til å få lyst på Orion, dog. Jeg har vel rundt 3,75 meter i bredden og lytteavstand 2,5 meter fra veggen anlegget står på. Rommet er rundt 24 kvadrat alt i alt, men det er delt inn i lydseksjon og tv-sofa-bord seksjon ;D
Det er nok i korteste laget for de aller fleste dipoler, ja.

Uansett var det et treff jeg foreslo, og ikke et tupperware-party. ;D

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Prøvde å finne høyttalere fra Tupperware slik at vi kunne kombinere. Den gang ei :'(

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.471
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
8)

Det jeg forsøkte å si var at det var at jeg nevnte Orion som del av et forslag til treff og ikke som et salgsfremstøt.

Men tør du ikke, så tør du ikke. Sikkert fornuftig. ;D

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Jeg misforsto deg rett, coolbiz 8)

Vil såklart gjerne høre på Orion, men da helst før en ferie på noen uker, slik at inntrykket er borte til jeg kommer hjem igjen ;D

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.625
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Artig tråd! Og så Sf Cremona Auditor da gitt. Gud var heldig med dem.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Takk, takk, Valentino :)

Serblinismen følges også i dette hjem! 8)

Hadde veeeldig lyst på Extrema da Ragwo solgte sine "gratis" på grunn av kosmetisk vissvass, men jeg avsto. Har fortsatt veldig lyst på Extrema, men da må jeg vel inn med ny effektklump i tillegg, og da blir det plutselig veldig dyrt å bytte høyttalere.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.078
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
.Marcus skrev:
Hadde forøvrig vært gøy å få høre på ditt anlegg også, HoJ. Elektrostater har ikke overbevist meg til nå, men det er sikkert fordi jeg ikke har hørt på mange nok!
Bare å ta den lange turen til Godeset. Elektrostater har ikke overbevist meg ennå heller.. ;)

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Magnetostater, elektrostater, samma skiten alt isammen! ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.079
Torget vurderinger
1
Close, but no cake.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Hva er egentlig prinsippforskjellene? Elektrostater har vi jo i butikken, så her er det et membran mellom to "plater" som blir påtrykket spenning, og membranet vibrerer mellom de to på grunn av de variable spenningsforskjellene.

Men magnetostater burde vel fungere på cirka samme måte?

Forklar! :-[

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.471
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Magnetostater har ledningsbaner på membranet og statiske magneter i "ramma". Ikke ulikt et konvensjonelt, dynamisk element på sett og vis, men i flat versjon.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Så spenningen påtrykkes membranet - fiffig, som det ble sagt i Flåklypa GP!

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.471
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Helt korrekt, herr sykkelreperatør.

Vel, strengt tatt er vel et magnetostat-element strømdrevet og utgjør en nesten rent resistiv last. Elektrostat-elementer er spenningsdrevet og i prinsippet en kapasitiv last, men i praksis gjør delefilter og annen elektronikk at forsterkerlasten blir mer sympatisk.

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Kjekt å være på ny-lytting hos deg i kveld, .Marcus. Men så er du en veldig hyggelig ung mann, og da ;D.

Jeg synes at dempeplatene dine gjore ganske mye for lyden. Der det tidligere kunne høres litt kvast og enerisk ut i toppen, gled det hele mye mer lekkert og lett. Det var lite lyttetretthet å spore. Jeg synes, som vi snakket om, at du har en del å gjøre angående bass. Vi drøftet litt ulike løsninger, og subene du har lånt er ikke blant dem, imo.

Skal bli gøy om vi får til et treff i løpet av høsten. Da tar jeg med mine LVer. Jeg er spent på hvordan de oppfører seg hos deg. Det kan være at de ikke passer så godt inn hos deg, og at jeg får en skuffelse. I fall den første når det gjelder disse høytalerne.

Topp Bunn