Streamere- reell forskjell eller overtro?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Interessant, Bx. Takk.

    Et spørsmål. Jeg har lurt på å kjøpe Stealth DC-1 dacen til Emotiva. Du kjenner sikkert ikke til denne dacen i detalj, men sånn i prinsippet: Tror du den vil falle under det du beskriver som en av de "perfekte løsningene"? Emotiva skriver dette i manualen sin:

    "Advanced ASRC (asynchronous sample rate converter) reduces jitter, yet preserves original sample rate. The advanced ASRC implementation in the DC-1 eliminates jitter on all inputs (not just USB), yet lets you hear your music unaltered - at its original sample rate".

    Hvis man antar at jitter kan være hørbart selv på lave nivåer: Tror du man kan få et enda bedre resultat med en avsender-dings med ekstremt lavt jitternivå, eller vil en dac som denne klare biffen ganske greit så lenge jitternivået fra avsender ikke er veldig høyt?
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Jeg har vurdert anskaffelse av en eller annen streamer for å gjøre det litt enklere å spille av musikk mens jeg gjør andre ting på tven.

    Det finnes visst mange typer og mange prisklasser her, og i den forbindelse lurer jeg på et par ting;

    - Jeg skal kjøre digitalt ut slik at det blir dacen i de aktive høyttalerne som blir, er, gjeldende dac og volumkontroll. Vil det da være noen forskjell i lydkvalitet på diverse streamere?

    - Noen streamere har ikke wifi, kun Lan. Virker å være noe spesielt for meg, men er det mulig å tape lydkvalitet ved wifi?

    - Både tv og playstation står i nærheten av der streameren vil stå og bruker også wifi - tilkobling. Betyr det noe?

    Utgangspunktet mitt er at jeg ikke har troen på at det vil være noe forskjell all den tid jeg bruker ekstern dac, men tar jeg feil?
    Jeg har tenkt og testet en del med samme utgangspunkt som deg det siste halvannet året. Min erfaring er at det er en klar forskjell, uten at jeg forstår noe mer enn alle andre om grunnene til dette. Jeg har ingen interesse av en "politisk" diskusjon rundt dette, men deler gjerne de erfaringene jeg har gjort meg. Det kan godt være noe placebo ute og går i det jeg har gjort, men jeg er temmelig overbevist om at også skeptikerne hadde blitt overbevist hvis de faktisk hadde testet. Å ikke ville godta muligheten for at det forskjeller på digitale signaler, på et rent teoretisk nivå uten praktisk testing, er ikke et veldig godt utgangspunkt for en diskusjon.

    Det som gjør det vanskelig å lytte etter forskjellene på ulike steamere som kjører digitalt ut, er at de i svært liten grad påvirker lydsignaturen fra anlegget. Når man bytter en annen komponent vil man stort sett enkelt høre forskjell, selv om det kan være vanskelig å si hva som er "best". Men det digitale signalet påvirker ikke den totale opplevelsen på en like umiddelbart hørbar måte som høyttalere, en pickup osv. Derfor er det vanskeligere å identifisere forskjellene i en kort blindtest, men jeg er helt sikker på at jeg skulle klart det i en blindtest over noen timer. Det gode digitale signalet klarer å skape et liv i musikken som ikke er der med de dårligere løsningene. Jeg er temmelig sikker på at skeptikerne også hadde blitt overbevist, hvis de hadde gitt det muligheten.

    Mitt utgangspunkt for halvannet år siden var at jeg brukte en PC koblet til DAC, men ville ha en trådløs løsning av praktiske og estetiske hensyn.

    Jeg kjøpte Chromecast Audio akkurat da den kom på markedet og koblet den til DAC med optisk kabel, og tenkte at jeg hadde løst hele saken for rundt 400 kroner og var ekstremt fornøyd. Jeg merket imidlertid ganske fort at det var kjedeligere å høre på streaming enn på CD gjennom samme DAC (som da var en Audiolab 8200CD-spiller med digitale innganger). Dette kan naturligvis skyldes kvalitet på streamingfilene vs CD, men det fikk meg iallefall til å ville teste litt videre.

    Jeg hadde et par uker med en lånt Bluesound Node, som jeg syntes var mindre brukervennlig en CCA og hørte ingen forskjell på. Stadig forbedret brukergrensesnitt osv, kan godt gjøre Bluesound Node 2 til et godt alternativ nå - det vet jeg ingenting om.

    Deretter byttet jeg litt på hele anlegget mitt og endte med å bruke DAC'en i en Devialet 200 og kjøpte en Oppo 103, som kan streame Tidal. Med Oppo og CCA koblet samtidig inn i samme DAC kun jeg bytte frem og tilbake spille av de nøyaktig samme filene fra Tidal. Som nevnt tidligere, lydsignaturen påvirkes veldig lite og det er lett å avskrive det som ingen forskjell, men ved konsentrert lytting hørte jeg klart forskjellene. Lyden er litt mer fyldig og med bedre bass. Over en kveld med lytting merket jeg fort at det var gøy å høre på streaming igjen, etter å ha endt opp med å foretrekke CD og vinyl til nesten all lytting en stund.

    Oppildnet av dette, og et godt brukttilbud, endte jeg til slutt opp med å teste en Aurender N-100. Dette er naturligvis et stort prismessig sprang, men igjen hørte jeg forbedret bassrespons, og en merkbart forbedret ro i lydbildet. Noen andre kan sikkert beskrive det bedre og mer utførlig. Det er naturligvis ganske mye penger for relativt små forbedringer, men forbedringene er der definitivt. Det forteller meg at mitt utgangspunkt om at alle digitale signaler er like rett og slett er for enkelt.
    Nå har jeg CCA, Oppo og Aurender alle tilkoblet samme DAC, og har lekt meg litt med å hoppe frem og tilbake. Forskjellene er absolutt der, og jeg ville klart å ta dem i en A/B-blindtest. Men hvis noen bare hadde satt på en av de og bedt meg si hvilken, så ville jeg kanskje ikke klart det uten å høre en stund.

    Jeg hadde egentlig regnet med at jeg skulle selge Aurender videre etter å ha stilt nysgjerrigheten, men den har blitt her og kommer til å bli. Jeg ville nok ikke lagt så mye penger i en Aurender hvis det bare var for streaming (eller hvis jeg hadde kjøpt den til nypris), men totalpakka av streaming, innebygget harddisk som jeg uansett trengte osv gjør det til en løsning jeg trives veldig godt med.

    Min konklusjon på denne reisen har vel blitt omtrent den at det definitivt er forskjell på digitale signaler, men at man sikkert kan kjøpe seg større oppgraderinger for de samme pengene andre steder i lydkjeden.

    Etter å ha lest en del, så ser jeg at det også er gitt gode forklaringer på hvorfor det er forskjell på rene digitale signaler. John Atkinson i Stereophile har f.eks. noen pedagogiske og (såvidt jeg kan skjønne med middels teknisk innsikt) meget solide forklaringer på hvorfor det blir forskjeller. Forklaringene kan vel stort sett oppsummeres med noe så lite eksotisk som gode, gamle "jitter". Det kreves ekstrem presisjon i det digitale signalet når det skal gjenskape en analog lydstrøm. Alle forstår jo egentlig konseptet "jitter" - derfor overrasker det meg litt at det likvele tviholdes på at digitale signaler være like.
    Men dette kan godt bety at man kan løse saken med en høypresisjon klokke i DAC'en, istedenfor streameren. Det vet jeg ingenting om. Men DAC'en i min Devialet 200 klarer det iallefall ikke.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Man kan ha to tilnærminger:
    - Det måler identisk og specs er identisk og dermed vil det lyde likt
    - Man hører forskjell i ens system og liker A bedre (eller den lyder bare annerledes) enn B, uavhengig av hva første punkt måtte fastslå.
    Eller den tredje:
    - Det er mulig å måle forskjell med en Rohde & Schwartz målerigg til en halv million, men vi er uansett på et nivå hvor de forskjellene ikke blir hørbare og derfor ikke har noen praktisk betydning.

    Det hadde vært fint om noen demonstrerte at de kan høre forskjell på en Chromecast og en Airport Express, begge dingser som ikke koster stort og hvor vi vet at det er tydelige målbare forskjeller. Ville hatt litt mer troverdighet når man uttalte seg om andre dingser da.

    Personlig mener jeg (som Bx) at det vil være forskjeller, men at over et visst kvalitetsnivå er det ikke lenger noen forskjeller å høre. Spørsmålet er bare hvor det nivået ligger. Mellom en Chromecast til kr 379 og en Airport Express til kr 790, kanskje. Eller kanskje allerede ved Chromecast. Jeg vet ikke.
     
    Sist redigert:

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har Squeezbox Duet, Airport og Simple Audio Roomplayer. Squeezebox og Airport er ikke lett å skille fra hverandre men ingen tvil om at Roomplayern er bedre enn begge, har også to CDspillere det er lett å høre forskjell på. Alle digitalt inn i samme DAC.
    Alt digitalt gjennom samme dac så hører du forskjell 😂😂😂
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Bruker man en slik:
    hfx-mini-metal-black-large.jpg


    Og et slikt lydkort med analoge utganger, så unngår man i grunnen hele problemstillingen:
    9718545_800.jpg


    Med en slik løsning er det ingen digital overføring, kvaliteten på et Lynx E22/44 lydkort er førsteklasses og kan i tillegg erstatte en preamp. Så kan man alltids bruke en dyrere PSU til HTPCen hvis man tror det gjør utslag.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det som blir verdi for andre her på diskusjonsforumet er å få bort negativiteten til hvilket prisnivå enkelte velger å bruke på komponentene i anlegget sitt.
    Det er jeg enig i. Hvordan andre velger å bruke pengene sine får være deres sak, og deres alene. ...Men i riktig setting må det være lov å komme med tips om billigere veier til samme resultat, selvsagt.

    Ditt innlegg #62 bærer preg av lite verdi i så måte.Om du ønsker at vi andre skal begrunne våre meninger med "noe annet" er det noe som bør tas tak i uten all negativitet til prisnivå for å oppnå det beste i våre anlegg.Om det Audiofile sølv og høy prislapp får surre nok rundt i hodet på folk er det bare en utidig ting som blir gjenstand for lite verdi i Trådene her på forumet.
    Du har rett i at jeg lot meg provosere litt der og at tonen nok kunne vært hakket mer saklig, men det sto i stil til innlegget jeg svarte på. Det var uansett ikke prisen på hifi-komponenter i seg selv jeg kommenterte, men det faktum at man hardnakket insisterer med blind tro på at et mer påkostet og dermed dyrere produkt med tilsvarende innmat, lyder bedre enn et masseprodusert, billigere et når det er fullstendig plausibelt at digital- og produksjonsteknologien har kommet dit at resultatet lar seg oppnå for den laveste prisen.

    Hvis noen synes det er stas med et classy og dyrt produkt som gjør samme jobben som det billige: Helt flott. Jeg er sånn selv, men å nekte å høre på logikk og å være fullstendig uvillig til å lytte til logiske forklaringer og argumenter er noe som gjør meg gal. ...Noe som helt og holdent er mitt problem, selvsagt. ...Og når det er sagt holder jeg nok innimellom litt for hardt på mine egne meninger selv, men jeg liker nå i alle fall å tro at jeg alltid prøver å finne ut av hvordan ting fungerer og hvorfor de gjør det, fremfor å bare ta "det som står på esken" for god fisk.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.394
    Antall liker
    725
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Er vel måten og streame på,valg av løsning som utgjør forskjellen,har prøvd ulike streamere og metoder på Devialet
    Best resultat har jeg fått med pc og roon ,kablet air rett inn i Devialet via switch
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Nå har jeg CCA, Oppo og Aurender alle tilkoblet samme DAC, og har lekt meg litt med å hoppe frem og tilbake. Forskjellene er absolutt der, og jeg ville klart å ta dem i en A/B-blindtest. Men hvis noen bare hadde satt på en av de og bedt meg si hvilken, så ville jeg kanskje ikke klart det uten å høre en stund.

    Min konklusjon på denne reisen har vel blitt omtrent den at det definitivt er forskjell på digitale signaler, men at man sikkert kan kjøpe seg større oppgraderinger for de samme pengene andre steder i lydkjeden.
    Spennende innlegg.
    Har du testet streaming fra PC også?
    Og spiller du av FLAC og/eller MP3 filer også?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Interessant, Bx. Takk.

    Et spørsmål. Jeg har lurt på å kjøpe Stealth DC-1 dacen til Emotiva. Du kjenner sikkert ikke til denne dacen i detalj, men sånn i prinsippet: Tror du den vil falle under det du beskriver som en av de "perfekte løsningene"? Emotiva skriver dette i manualen sin:

    "Advanced ASRC (asynchronous sample rate converter) reduces jitter, yet preserves original sample rate. The advanced ASRC implementation in the DC-1 eliminates jitter on all inputs (not just USB), yet lets you hear your music unaltered - at its original sample rate".

    Hvis man antar at jitter kan være hørbart selv på lave nivåer: Tror du man kan få et enda bedre resultat med en avsender-dings med ekstremt lavt jitternivå, eller vil en dac som denne klare biffen ganske greit så lenge jitternivået fra avsender ikke er veldig høyt?
    Stealth ser ut til å være av det rette slaget - over USB.

    ASRC er en mixed bag, og skal være unødigvendig i en USB asynk overføring. ASRC er ikke bitperfekt, og man introduserer en ekstra lavpassfiltrering av signalet. Men det kan fungere bra allikevel. Det står at den kan disables. Da blir det bitperfekt hvis USB inngangen og dac-en er klokket fra den samme klokkegeneratoren.

    Det er forøvrig ASRC på Tact-enheten jeg har stående på loftet. Den er langt fra immun mot kvaliteten på inngangssignalet. Min kunnskap om jitter (eller hva det var jeg hørte av forvrengning fra det digitale domenet) er erfaringsbasert.

    Det er mulig at jitter reduseres ved oppsampling - og at det flyttes høyere opp i frekvens. Men det vet andre mer om enn jeg. Det kan uansett være verdt å sammenlikne oppsampling med ASRC disabled her.

    Alt i alt synes jeg denne enheten ser lovende ut til prisen. Noe jeg kunne tenkt meg å ha på hytta. Den bør være rimelig immun mot kildekvaliteten over USB.

    Jeg håper du kommer med en "review" hvis du går til anskaffelse.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Bruker man en slik:
    Vis vedlegget 436945

    Og et slikt lydkort med analoge utganger, så unngår man i grunnen hele problemstillingen:
    Vis vedlegget 436946

    Med en slik løsning er det ingen digital overføring, kvaliteten på et Lynx E22/44 lydkort er førsteklasses og kan i tillegg erstatte en preamp. Så kan man alltids bruke en dyrere PSU til HTPCen hvis man tror det gjør utslag.
    Jeg er helt enig.

    Jeg har testet med ulike strømforsyninger på LynxTwo B. En stund hadde jeg en strømforsyning som var så dårlig at PC-en fusket fra tid til annen. Bortsett fra litt hakking, som helt sikkert ikke kom fra lydkortet, så var lydkvaliteten den samme før og etter. Og dette kommer fra en som har moddet mange strømforsyninger og hørt store løft i lydkvaliteten etterpå. Men dette er en ferdigmodda løsning.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Bruker man en slik: HFX mini

    Og et slikt lydkort med analoge utganger, så unngår man i grunnen hele problemstillingen: Lynx E22

    Med en slik løsning er det ingen digital overføring, kvaliteten på et Lynx E22/44 lydkort er førsteklasses og kan i tillegg erstatte en preamp. Så kan man alltids bruke en dyrere PSU til HTPCen hvis man tror det gjør utslag.
    Ikke ta dette som annet enn nysgjerrighet, dette er et emne jeg vet lite om og har lyst til å lære og er i undersøkelsesfasen:
    KABINETT:
    Hvorfor akkurat dette kabinettet?

    OPERATIV SYSTEM:
    Hva slags operativ system? Er det ikke hele poenget med å bruke streamere at eksempelvis Windows roter til lyden?

    LYDKORT:
    Hvorfor akkurat dette lydkortet?
    Hvordan tar du lyden ut av den?
    Kan prisen på nesten 9000 kroner rettferdiggjøres? Det vil si at man kan sammenligne med en langt dyrere streamer.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Nå har jeg CCA, Oppo og Aurender alle tilkoblet samme DAC, og har lekt meg litt med å hoppe frem og tilbake. Forskjellene er absolutt der, og jeg ville klart å ta dem i en A/B-blindtest. Men hvis noen bare hadde satt på en av de og bedt meg si hvilken, så ville jeg kanskje ikke klart det uten å høre en stund.

    Min konklusjon på denne reisen har vel blitt omtrent den at det definitivt er forskjell på digitale signaler, men at man sikkert kan kjøpe seg større oppgraderinger for de samme pengene andre steder i lydkjeden.
    Spennende innlegg.
    Har du testet streaming fra PC også?
    Og spiller du av FLAC og/eller MP3 filer også?
    Jeg har ikke testet streaming fra PC på noen "seriøs" måte. Jeg har ikke lastet ned avspillingsprogram à la JRiver e.l. Spilt av fra min rimelige Dell PC, låt PC merkbart dårligere enn Aurender. Testet bare den.
    Grunnen til at jeg ikke har gjort noe mer med PC handler bare om at jeg vil ha noe trådløst, og at det ikke var så ønskelig å ha en åpen PC/Mac stående fremme hele tiden (den er altfor fristende for små barn). Det er mye mulig at en PC/Mac kunne gitt meg svært god kvalitet for en lavere pris.

    Jeg spiller mye FLAC på Aurender. Jeg har rippet noen hundre CD'er som ikke finnes på streaming, og har dem på harddisken på Aurender. Det låter fabelaktig, og inntrykket er at det gjennomgående låter bedre enn når jeg spiller de samme CD'ene fra min Oppo 103. Men her har jeg ikke testet mer enn noen ganske få tilfeldig valgte plater, og på ingen måte gått vitenskapelig til verks.
    Jeg har rippet CD'ene med et program som heter DB Power amp. Det skal gi bit perfect avlesning av CD'en. Først og fremst har det handlet om at jeg foretrekker å ha dem digitalt da CD'ene tildels ikke har plass i stua lenger, og dels fordi jeg har mange CD'er som ikke finnes digitalt og som jeg ville ha en backup av.
    Jeg spiller også en del mp3, men det er stort sett nedlastede hip hop mixtapes, en del sjeldne, gamle utgivelser jeg bare har funnet på illegal mp3-nedlasting opp gjennom årene o.l.

    Jeg har også lastet ned noen høyoppløselige filer, og har blandede erfaringer med hvor bra de låter. På noen er det et klart løft i forhold til streaming av samme plate. På andre hører jeg ikke forskjell, og igjen på andre hører man forskjell, men ikke nødvendigvis at det er "bedre". Da skyldes det nok mest at den nedlastede fila og den streamede fila stammer fra ulike remastringer e.l.
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Det er nok i analogdelen det meste bestemmes om det er en god eller dårlig DAC.Om man strever etter en god DAC så er det nok lurt å se på de produsentene som har gjort analogdelen så påkostet som mulig.Alt dette kan selvfølgelig diskuteres men jeg tror ikke jeg tar så veldig feil.
    Mvh Kenneth
    Her er jeg faktisk uenig. Digitaldelen har stor betydning for lydkvaliteten. Det går både på hvordan signalet mates inn og hvor presist det klokkes fram til DA konverteren. Og så skal jo DA konverteren klokkes med et presist digitalt signal, også. Jeg har moddet det digitale og analoge domenet i en Tact romkorreksjonsenhet - som også er en DA-konverter, samt en DVD-spiller. Det begynner å bli noen år siden, men effekten av digitalmoddingen var stor den gang.

    Når det gjelder det digitale signalet som går inn, så er det i prinsippet to løsninger som er "perfekte". Den ene er at datastrømmen synkroniseres av en klokke som sitter i dac-en. Det kan man for eksempel få til med profesjonelt lydkort og ekstern dac med clock sync. Den andre er en callback-basert overføring, der dacen har styring på hvor store bufre som overføres, og hvor ofte, slik at det aldri blir buffer overrun eller underrun. Asynkron USB fungerer i prinsippet på den måten. Med slike overføringsprotokoller så skal datastrømmen i konverteren i prinsippet ikke bli påvirket av unoter i foregående boks.

    En tradisjonell SPDIF-overføring vil aldri bli 100% immun mot jitter på inngangen, selv om det er store forskjeller på hvor robuste ulike SPDIF-implementeringer er. Men det er ikke sikkert man får et bitperfekt signal inn i da konverteren hvis man overfører via spdif eller optisk fra en vilkårlig laptop, for å si det på den måten.... Og det er samme sak med optisk.

    I tillegg kan det være utfordringer med jordsløyfer og annen støy som vandrer mellom apparatene.
    Ja at du er uenig med meg må jeg tåle.Dette krydrer diskusjonen på en konstruktiv måte.Jeg har nå kommet frem til min konklusjon med å lytte og "forske" litt i analog-delen som vi er avhengig av.Jeg har merket meg at desto mer analogdelen er påkostet desto bedre låter det.Dette gjelder også for cd spillere.Selvfølgelig kan jeg ta feil i min "forsking" men er samtidig klar til å revurdere mitt standpunkt om jeg skulle finne det nødvendig.Dette med lyd er ikke bare enkelt og A4.
    Mvh Kenneth
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Bruker man en slik: HFX mini

    Og et slikt lydkort med analoge utganger, så unngår man i grunnen hele problemstillingen: Lynx E22

    Med en slik løsning er det ingen digital overføring, kvaliteten på et Lynx E22/44 lydkort er førsteklasses og kan i tillegg erstatte en preamp. Så kan man alltids bruke en dyrere PSU til HTPCen hvis man tror det gjør utslag.

    Ikke ta dette som annet enn nysgjerrighet, dette er et emne jeg vet lite om og har lyst til å lære og er i undersøkelsesfasen:
    KABINETT:
    Hvorfor akkurat dette kabinettet?

    OPERATIV SYSTEM:
    Hva slags operativ system? Er det ikke hele poenget med å bruke streamere at eksempelvis Windows roter til lyden?

    LYDKORT:
    Hvorfor akkurat dette lydkortet?
    Hvordan tar du lyden ut av den?
    Kan prisen på nesten 9000 kroner rettferdiggjøres? Det vil si at man kan sammenligne med en langt dyrere streamer.
    Kabinett:
    Fordi det ikke trenger vifter da det har solide kjøleribber og den blir da helt tyst. I tillegg er dette kabinettet veldig solid bygget i motsetning til f.eks Streacom.

    Operativ system:
    Jeg bruker selv W7, men W10 burde også kunne fungere bra. En fordel med W10 er at du kan få surround lyd fra Netflix siden det er basert på app.

    Lydkort:
    Det er det beste interne analoge lydkortet som finnes på markedet. Ekstrem lav forvrengning med transparent gjengivelse, Asio driver som sørger for bitperfect avspilling og volumkontroll som gjør at man ikke koble rett i effektrinn og få enda mer transparent lyd. Lyden går ut ifra analoge balanserte utganger (ekstern kabel).

    Med tanke på hvor lav forvrengning man får her, så er dette en direkte billig high-end løsning. Min gamle Bryston forforsterker til over 30k var en flaskehals sammenlignet med å koble rett fra Lynx lydkort til effektrinn. Men dette er ikke bare en streaming løsning. Her får man streamer, førsteklasses DAC og førsteklasse preamp. I tillegg kan du bruke HTPCen til mye mer enn bare musikkavspilling.

    Jeg har som Bx også skiftet strømforsyning til min HTPC med det utgåtte Lynx Two-B lydkortet. Jeg registerte ingen forskjell selv om den nye PSUen var på papiret klart bedre. Jeg tror Lynx kortet er immun mot slikt.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Først og fremst vil jeg beklage for en inflammerende tittel, det var en litt hjernedød formulering av meg all den tid jeg ikke ønsket å stigmatisere eller provosere. Så jeg kan avkrefte at intensjonen var å skape dårlig stemning (eller ladet tråd) fra starten av.
    Når det er sagt skulle jeg ønske at det var høyere takhøyde på hfs når det kommer til formuleringer. Ofte får man inntrykk av at ting leses i verste mening og at noen leter etter noe å bli fornærmet over. Ikke alt som er skrevet med bokstaver må tas bokstavelig ;)

    Anywho- Jeg er faktisk oppriktig nysgjerrig på om det er teoretiske og praktiske forskjeller på streamere med MITT utgangspunkt, som er å bruke streamer digitalt ut til den innebygde dac/volumkontroll i mine høyttalere. Analog-delen blir dermed irrelevant og uten betydning i denne tråden - med mindre en analogdel påvirker det digitale signalet negativt også til mitt bruk.

    @ Svart-Hvitt; Kii Control er bestilt, men er forsinket en måned eller tre. Signalkilde vil da bli slik som du anbefaler, Streamer digitalt ut- Kii Control digitalt ut - Kii 3.

    @ alle; Angående wifi, jeg opplever ikke at Tidal Hifi via pc - digitalt ut til Hegel HD20 "mister" lydkvalitet når wifien begynner å tøyse. Signalet forsvinner rett og slett helt fullstendig, bufrer en stund og så starter opp igjen med full kvalitet. Det jeg lurer på er da ikke om signalet varierer i kvalitet ved bruk av Wifi, men om Wifi i seg selv påvirker digitalsignalet i en kilde ved for eksempel å introdusere jitter som ikke ville oppstått ved bruk av ethernetkabel?

    Mitt utgangspunkt ved starten av tråden var at jeg ikke trodde det kunne være forskjeller ved fornuftig konstruerte digitale kilder som ikke resampler signalet, men nå er jeg jaggu usikker. Har ingen forståelse av behandlingen av digitale signaler, så ethvert innlegg med en teknisk forklaring på hvorfor det kan/ikke kan være forskjeller høres for meg veldig plausibelt ut.

    Merk at jeg er like interessert i praktiske erfaringer som tekniske forklaringer i forhold til dette temaet - så lenge en er åpen for spørsmål uten å bli fornærmet. I den forbindelse må jeg si tusen takk for ypperlig utgreiing av dine erfaringer @ Sst!
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Jeg har ikke testet streaming fra PC på noen "seriøs" måte. Jeg har ikke lastet ned avspillingsprogram à la JRiver e.l. Spilt av fra min rimelige Dell PC, låt PC merkbart dårligere enn Aurender. Testet bare den.
    Grunnen til at jeg ikke har gjort noe mer med PC handler bare om at jeg vil ha noe trådløst, og at det ikke var så ønskelig å ha en åpen PC/Mac stående fremme hele tiden (den er altfor fristende for små barn). Det er mye mulig at en PC/Mac kunne gitt meg svært god kvalitet for en lavere pris.

    Jeg spiller mye FLAC på Aurender. Jeg har rippet noen hundre CD'er som ikke finnes på streaming, og har dem på harddisken på Aurender. Det låter fabelaktig, og inntrykket er at det gjennomgående låter bedre enn når jeg spiller de samme CD'ene fra min Oppo 103. Men her har jeg ikke testet mer enn noen ganske få tilfeldig valgte plater, og på ingen måte gått vitenskapelig til verks.
    Jeg har rippet CD'ene med et program som heter DB Power amp. Det skal gi bit perfect avlesning av CD'en. Først og fremst har det handlet om at jeg foretrekker å ha dem digitalt da CD'ene tildels ikke har plass i stua lenger, og dels fordi jeg har mange CD'er som ikke finnes digitalt og som jeg ville ha en backup av.
    Jeg spiller også en del mp3, men det er stort sett nedlastede hip hop mixtapes, en del sjeldne, gamle utgivelser jeg bare har funnet på illegal mp3-nedlasting opp gjennom årene o.l.

    Jeg har også lastet ned noen høyoppløselige filer, og har blandede erfaringer med hvor bra de låter. På noen er det et klart løft i forhold til streaming av samme plate. På andre hører jeg ikke forskjell, og igjen på andre hører man forskjell, men ikke nødvendigvis at det er "bedre". Da skyldes det nok mest at den nedlastede fila og den streamede fila stammer fra ulike remastringer e.l.
    Takk for svar. Hva slags modell av Aurender har du?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    @ alle; Angående wifi, jeg opplever ikke at Tidal Hifi via pc - digitalt ut til Hegel HD20 "mister" lydkvalitet når wifien begynner å tøyse. Signalet forsvinner rett og slett helt fullstendig, bufrer en stund og så starter opp igjen med full kvalitet. Det jeg lurer på er da ikke om signalet varierer i kvalitet ved bruk av Wifi, men om Wifi i seg selv påvirker digitalsignalet i en kilde ved for eksempel å introdusere jitter som ikke ville oppstått ved bruk av ethernetkabel?
    Tror alle skjønte innlegget, men noen må provosere og trekke det litt ut for å få frem sine poenger vettu :)

    Fikk du testet CCA på DAC? Merket du større forskjell denne gangen?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tror alle skjønte innlegget, men noen må provosere og trekke det litt ut for å få frem sine poenger vettu :)

    Fikk du testet CCA på DAC? Merket du større forskjell denne gangen?
    Nei, jeg har ikke fått testet det enda. Fikk en lei vannlekkasje fra et toalett i går som jeg måtte rote hele dagen med å få ordnet, så det ble ikke tid til det i går :mad:
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Jeg har ikke testet streaming fra PC på noen "seriøs" måte. Jeg har ikke lastet ned avspillingsprogram à la JRiver e.l. Spilt av fra min rimelige Dell PC, låt PC merkbart dårligere enn Aurender. Testet bare den.
    Grunnen til at jeg ikke har gjort noe mer med PC handler bare om at jeg vil ha noe trådløst, og at det ikke var så ønskelig å ha en åpen PC/Mac stående fremme hele tiden (den er altfor fristende for små barn). Det er mye mulig at en PC/Mac kunne gitt meg svært god kvalitet for en lavere pris.

    Jeg spiller mye FLAC på Aurender. Jeg har rippet noen hundre CD'er som ikke finnes på streaming, og har dem på harddisken på Aurender. Det låter fabelaktig, og inntrykket er at det gjennomgående låter bedre enn når jeg spiller de samme CD'ene fra min Oppo 103. Men her har jeg ikke testet mer enn noen ganske få tilfeldig valgte plater, og på ingen måte gått vitenskapelig til verks.
    Jeg har rippet CD'ene med et program som heter DB Power amp. Det skal gi bit perfect avlesning av CD'en. Først og fremst har det handlet om at jeg foretrekker å ha dem digitalt da CD'ene tildels ikke har plass i stua lenger, og dels fordi jeg har mange CD'er som ikke finnes digitalt og som jeg ville ha en backup av.
    Jeg spiller også en del mp3, men det er stort sett nedlastede hip hop mixtapes, en del sjeldne, gamle utgivelser jeg bare har funnet på illegal mp3-nedlasting opp gjennom årene o.l.

    Jeg har også lastet ned noen høyoppløselige filer, og har blandede erfaringer med hvor bra de låter. På noen er det et klart løft i forhold til streaming av samme plate. På andre hører jeg ikke forskjell, og igjen på andre hører man forskjell, men ikke nødvendigvis at det er "bedre". Da skyldes det nok mest at den nedlastede fila og den streamede fila stammer fra ulike remastringer e.l.
    Takk for svar. Hva slags modell av Aurender har du?
    N-100H med 2TB harddisk. Det er vel den rimeligste med harddisk, tror jeg.
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Det som blir verdi for andre her på diskusjonsforumet er å få bort negativiteten til hvilket prisnivå enkelte velger å bruke på komponentene i anlegget sitt.
    Det er jeg enig i. Hvordan andre velger å bruke pengene sine får være deres sak, og deres alene. ...Men i riktig setting må det være lov å komme med tips om billigere veier til samme resultat, selvsagt.

    Ditt innlegg #62 bærer preg av lite verdi i så måte.Om du ønsker at vi andre skal begrunne våre meninger med "noe annet" er det noe som bør tas tak i uten all negativitet til prisnivå for å oppnå det beste i våre anlegg.Om det Audiofile sølv og høy prislapp får surre nok rundt i hodet på folk er det bare en utidig ting som blir gjenstand for lite verdi i Trådene her på forumet.
    Du har rett i at jeg lot meg provosere litt der og at tonen nok kunne vært hakket mer saklig, men det sto i stil til innlegget jeg svarte på. Det var uansett ikke prisen på hifi-komponenter i seg selv jeg kommenterte, men det faktum at man hardnakket insisterer med blind tro på at et mer påkostet og dermed dyrere produkt med tilsvarende innmat, lyder bedre enn et masseprodusert, billigere et når det er fullstendig plausibelt at digital- og produksjonsteknologien har kommet dit at resultatet lar seg oppnå for den laveste prisen.

    Hvis noen synes det er stas med et classy og dyrt produkt som gjør samme jobben som det billige: Helt flott. Jeg er sånn selv, men å nekte å høre på logikk og å være fullstendig uvillig til å lytte til logiske forklaringer og argumenter er noe som gjør meg gal. ...Noe som helt og holdent er mitt problem, selvsagt. ...Og når det er sagt holder jeg nok innimellom litt for hardt på mine egne meninger selv, men jeg liker nå i alle fall å tro at jeg alltid prøver å finne ut av hvordan ting fungerer og hvorfor de gjør det, fremfor å bare ta "det som står på esken" for god fisk.
    Jeg liker ditt innlegg.Det er ganske lett å bli "overopphetet" når HiFi diskuteres.Mitt innlegg var ikke ment å hogge hodet av noen men en pekefinger i debatten om dyrt og billig kan være like godt.Vi må nok selv velge vår vei å gå og respektere andres valg og meninger.At vi noen ganger tar litt for hardt i er lite praktisk i disse diskusjonene men vi tar vel lærdom av dette får jeg tro.
    Mvh Kenneth
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    N-100H med 2TB harddisk. Det er vel den rimeligste med harddisk, tror jeg.
    Vi snakker likevel om en streamer til 35.000 kroner. Jeg må si det er lettere desillusjonerende at man kanskje må opp i slike summer for å finne noe som duger. :eek:

    sukk

    Det KAN bety at man må virkelig opp i pris og kvalitet på anlegget før man hører stor forskjell på streamere og at CCA for mange kan være et veldig godt alternativ...?!? Må bare fortsette å undersøke, ser det ut til :)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Når det gjelder jitter, så finnes flere typer og grensen av hørbarhet varierer mellom de ulike jitter typene.
    Selv om det er gjort en del undersøkelser her, så er det som Asbjørn er inne på vanskelig å vite hvor grensen går for hva som er hørbart i ens anlegg.

    At folk hører forskjell tror jeg nok skyldes mer enn bare jitter. Det første man i alle fall bør gjøre i en direkte sammenligning er å nivåmatche.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    N-100H med 2TB harddisk. Det er vel den rimeligste med harddisk, tror jeg.
    Vi snakker likevel om en streamer til 35.000 kroner. Jeg må si det er lettere desillusjonerende at man kanskje må opp i slike summer for å finne noe som duger. :eek:

    sukk

    Det KAN bety at man må virkelig opp i pris og kvalitet på anlegget før man hører stor forskjell på streamere og at CCA for mange kan være et veldig godt alternativ...?!? Må bare fortsette å undersøke, ser det ut til :)
    Ja, "rimelig" er knapt ordet.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Først og fremst vil jeg beklage for en inflammerende tittel, det var en litt hjernedød formulering av meg all den tid jeg ikke ønsket å stigmatisere eller provosere. Så jeg kan avkrefte at intensjonen var å skape dårlig stemning (eller ladet tråd) fra starten av.
    Når det er sagt skulle jeg ønske at det var høyere takhøyde på hfs når det kommer til formuleringer. Ofte får man inntrykk av at ting leses i verste mening og at noen leter etter noe å bli fornærmet over. Ikke alt som er skrevet med bokstaver må tas bokstavelig ;)

    Anywho- Jeg er faktisk oppriktig nysgjerrig på om det er teoretiske og praktiske forskjeller på streamere med MITT utgangspunkt, som er å bruke streamer digitalt ut til den innebygde dac/volumkontroll i mine høyttalere. Analog-delen blir dermed irrelevant og uten betydning i denne tråden - med mindre en analogdel påvirker det digitale signalet negativt også til mitt bruk.

    @ Svart-Hvitt; Kii Control er bestilt, men er forsinket en måned eller tre. Signalkilde vil da bli slik som du anbefaler, Streamer digitalt ut- Kii Control digitalt ut - Kii 3.

    @ alle; Angående wifi, jeg opplever ikke at Tidal Hifi via pc - digitalt ut til Hegel HD20 "mister" lydkvalitet når wifien begynner å tøyse. Signalet forsvinner rett og slett helt fullstendig, bufrer en stund og så starter opp igjen med full kvalitet. Det jeg lurer på er da ikke om signalet varierer i kvalitet ved bruk av Wifi, men om Wifi i seg selv påvirker digitalsignalet i en kilde ved for eksempel å introdusere jitter som ikke ville oppstått ved bruk av ethernetkabel?

    Mitt utgangspunkt ved starten av tråden var at jeg ikke trodde det kunne være forskjeller ved fornuftig konstruerte digitale kilder som ikke resampler signalet, men nå er jeg jaggu usikker. Har ingen forståelse av behandlingen av digitale signaler, så ethvert innlegg med en teknisk forklaring på hvorfor det kan/ikke kan være forskjeller høres for meg veldig plausibelt ut.

    Merk at jeg er like interessert i praktiske erfaringer som tekniske forklaringer i forhold til dette temaet - så lenge en er åpen for spørsmål uten å bli fornærmet. I den forbindelse må jeg si tusen takk for ypperlig utgreiing av dine erfaringer @ Sst!
    Jeg har ingen problemer med språkbruken i innlegget ditt. Såpass må man tolerere på HFS. Det eneste jeg syntes var litt uklart, var om vi skulle diskutere digital-til-digital-konvertering eller digital-til-analog-konvertering. Fra analyseståsted er det nok enklere å analysere en ren digital-til-digital-konvertering, for da er det bare én konvertering som skjer og ikke to (en DAC hjelper oss med både digital-til-digital-konvertering og digital-til-digital-konvertering). I og med at du og sikkert mange andre ikke trenger digital-til-analog-konvertering i boksene sine, hadde det vært fint å skille mellom DDC og DAC i diskusjonene. Ellers blir det fort god DAC mann, økseskaft ;-)

    For øvrig kommer et annet problem i tillegg som bare nevnes i forbifarten av et par deltakere, nemlig jordsløyfer, elektromagnetisk og høyfrekvent støy. Slikt har ingenting med konvertering å gjøre, men er relevant likevel. Godt isolerte produkter og kabler kan med andre ord ikke skade? Noen går så langt at de ikke vil ha datamaskin eller mobiltelefon i samme rom som avspillingsutstyret...

    Hva angår Kii-kontrolleren, er den sikkert konstruert etter alle kunstens regler. Bestill deg gjerne en Intona (jeg bestilte en i sin tid), som tilbyr en velfungerende returrett på prøvd vare! I tillegg kan du gjerne få låne min AFIS i sommer hvis du vil leke deg med den; det krever imidlertid henting i Oslo. Eller du kan kjøpe deg en brukt Mutec som koster noen tusenlapper brukt.

    Jeg er åpen for å tro at det faktisk skjer noe med digitalsignaler som vi ikke helt skjønner. En av moderatorene på tyske Aktives Hören seriekoplet 1, 2, 3 og 4 Mutecer og beskrev det hele som om lyden ble bedre jo flere Mutecer som seriekoples: https://www.mutec-net.com/artikel.php?id=1388254422&lng=de

    Jeg har vanskelig for å se at forfatteren, "Fujak", lyver og farer med fanteri; han har nok hørt lydforandringer i eget hode, men vi vet som kjent at det hele kan skyldes placebo.

    Vi har teknologien til rådighet for å gå slike eksperimenter nærmere i sømmene. Det burde være mulig å ta opp datastrømmen fra ulike digitalveier - og sammenlikne datastrømmene på ett eller annet vis for å avdekke forskjeller. Intona-produsenten har gjort dette, men jeg er i tvil hvor relevante de registrerte forskjellene er for menneskers hørsel.

    Uansett kan man prøve seg frem for en relativt billig penge; mye mindre enn en dedikert hifi-streamer ofte koster. Intona-testen koster deg bare frakt. AFIS kan du få lånt gratis. Mutecen koser noen tusenlapper brukt (og kan sikkert selges igjen i løpet av kort tid for en tusenlapp eller to mindre...).

    Til sist ville jeg bare få slengt med en lenke til en digitalboks (DDC) som virkelig ser anvendelig ut og som er produsert av et anerkjent selskap med lang historikk. Denne helt nye boksen fra Bryston har det meste av hva man trenger av tilkoplinger, med unntak av Ravenna/Dante:

    BDP-3 Digital Player - Bryston
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Øyh....CCA testing trumfer vannlekkasje altså!
    Veldig enig! Det trumfer vannlekkasjer på de aller fleste områder - bortsett fra innhogg på lommeboka! :D


    ... trodde jeg, helt til jeg så hva streameren jeg siterer under koster. Da kan det fort bli dyrt å finne ut at CC er ubrukelig i forhold :p

    N-100H med 2TB harddisk. Det er vel den rimeligste med harddisk, tror jeg.
    Vi snakker likevel om en streamer til 35.000 kroner. Jeg må si det er lettere desillusjonerende at man kanskje må opp i slike summer for å finne noe som duger. :eek:

    sukk

    Det KAN bety at man må virkelig opp i pris og kvalitet på anlegget før man hører stor forskjell på streamere og at CCA for mange kan være et veldig godt alternativ...?!? Må bare fortsette å undersøke, ser det ut til :)
    Man må skille snørr og bart, tenker jeg. Man betaler i dyre dommer for funksjoner og design i tillegg til absolutt lydkvalitet. Det koster nok å lage en streamer som har mange funksjoner, god analog utgang, flott design og godt brukergrensesnitt.
    Jeg er ikke spesielt motstander av at folk betaler for gode, flotte produkter som kan veldig mye - det er verdt utrolig mye bare å ha god brukervennlighet.

    Likevel er jeg av den oppfatning av at absolutt maksimal lydpotensial ikke nødvendigvis trenger å koste så veldig mye, så lenge det er det eneste kriteriet. Asbjørn anslo et sted mellom CC til 349,- og Airport Express til 749,- muligens var krysspunktet hvor man går fra hørbart til ikke-hørbart praktisk lydkvalitet i forhold til utgangspunktet til denne tråden.
    Kanskje det er reelt, kanskje det er optimistisk- jeg har vel havnet der at jeg vurderer det som sannsynlig at punktet går et stykke over, uten egentlig å ha noe erfaring eller kunnskap som begrunner den tanken.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    N-100H med 2TB harddisk. Det er vel den rimeligste med harddisk, tror jeg.
    Vi snakker likevel om en streamer til 35.000 kroner. Jeg må si det er lettere desillusjonerende at man kanskje må opp i slike summer for å finne noe som duger. :eek:

    sukk

    Det KAN bety at man må virkelig opp i pris og kvalitet på anlegget før man hører stor forskjell på streamere og at CCA for mange kan være et veldig godt alternativ...?!? Må bare fortsette å undersøke, ser det ut til :)
    Hvorfor i all verden skulle man ha en streamer med innebygget harddisk? En streamer har en enkel funksjon: Den mottar musikkdata over ethernet, enten WiFi eller kablet, bufrer og pakker ut, konverterer til lineær PCM, og sender videre som en synkron datastrøm i S/PDIF eller AES-format. Alt den behøver er en databuffer, litt enkel prosessering, en linjedriver og (ikke minst) en stabil klokkekrystall. Alt det får plass i et par integrerte kretser på størrelse med en fingernegl.

    En "streamer med harddisk" er strengt tatt ikke en streamer, men en kombinert NAS og media-PC. For 35000 kr kan du få en nokså kraftig PC med mye mer kapasitet enn hva som behøves for den enkle jobben en streamer skal gjøre. En separat NAS med en tolv-femten terabyte diskplass med redundans koster heller ikke mange tusenlappene.

    Det er helt OK å kjøpe en medie-PC hvis det er det man vil ha, men i så fall ville jeg også kjørt Audiolense og annen DSP på den i tillegg. Og så ville jeg fortsatt lagret filene som tapsfri FLAC på en separat NAS for å hente dem derfra ved behov. Det er lite som skaper så godt galvanisk skille mellom PCen med harddisker og de analoge audiokretsene som en sju-åtte meter luft med WiFi gjennom. Dessuten er det lett å ha en god automatisk backuprutine på en NAS. Ikke helt uvesentlig, har jeg lært.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Jeg ser stadig ut til å vende tilbake til Hans som på meg virker å gjøre tillitsvekkende tester.

    Her tester han en streamer fra Blue sound og er innom trådens tema. Han sier i løpet av videoen at streameren kommer opp i mot 80% av lydkvaliteten digitalt ut til dac i forhold til lyden direkte fra Mac mini. Dette er bedre enn tidligere testete streamere.

     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    streameren kommer opp i mot 80% av lydkvaliteten digitalt ut til dac i forhold til lyden direkte fra Mac mini.
    Hvordan kommer han frem til dette? Hvordan måles disse prosentene?

    "Her har lydkvaliteten sunket med 20%" høres veldig rart ut, og er det da Mac Mini som er referansen for 100% lydkvalitet?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    streameren kommer opp i mot 80% av lydkvaliteten digitalt ut til dac i forhold til lyden direkte fra Mac mini.
    Hvordan kommer han frem til dette? Hvordan måles disse prosentene?

    "Her har lydkvaliteten sunket med 20%" høres veldig rart ut, og er det da Mac Mini som er referansen for 100% lydkvalitet?
    Tipper det bare er et språkelig uttrykk for en liten degradering i forhold til ren pcavspilling. Han har en egen video om oppsett for musikkPCer.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser stadig ut til å vende tilbake til Hans som på meg virker å gjøre tillitsvekkende tester.

    Her tester han en streamer fra Blue sound og er innom trådens tema. Han sier i løpet av videoen at streameren kommer opp i mot 80% av lydkvaliteten digitalt ut til dac i forhold til lyden direkte fra Mac mini. Dette er bedre enn tidligere testete streamere.
    Vel, ser ikke akkurat noe som er tillitvekkende her. Hans sin subjektive magefølelse på at den er 80% som god som Mac Mini med USB ut er vel omtrent så lite seriøst som man kan finne det.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Bruker man en slik:
    Vis vedlegget 436945

    Og et slikt lydkort med analoge utganger, så unngår man i grunnen hele problemstillingen:
    Vis vedlegget 436946

    Med en slik løsning er det ingen digital overføring, kvaliteten på et Lynx E22/44 lydkort er førsteklasses og kan i tillegg erstatte en preamp. Så kan man alltids bruke en dyrere PSU til HTPCen hvis man tror det gjør utslag.
    Støttes. Bruker Lynx 22 og Two-C og det er suverene produkter. Blir nok innkjøp av Lynx 44 etterhvert. Ekstremt nøytralt lydkort, og er det klart beste jeg har gjort målinger på. Antelope f.eks var ræl til samenligning, og ble sendt i retur.


    -Tim
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Orso, jeg stilte noen spørsmål tidligere rundt denne løsningen med Lynx. Håper du kan ta deg tid til å svare meg. Jeg er genuint interessert i å undersøke alle mulige løsninger på dette.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Jeg ser stadig ut til å vende tilbake til Hans som på meg virker å gjøre tillitsvekkende tester.

    Her tester han en streamer fra Blue sound og er innom trådens tema. Han sier i løpet av videoen at streameren kommer opp i mot 80% av lydkvaliteten digitalt ut til dac i forhold til lyden direkte fra Mac mini. Dette er bedre enn tidligere testete streamere.
    Vel, ser ikke akkurat noe som er tillitvekkende her. Hans sin subjektive magefølelse på at den er 80% som god som Mac Mini med USB ut er vel omtrent så lite seriøst som man kan finne det.
    Siktet til personen, testen og tilnærmingen hans til testing og lyd generelt. Utsagnet om 80% er selvsagt upresist i en så alvorlig og seriøs setting her på forumet, men ville som sagt ikke lagt for mye i det utsagnet.

    Edit: videoen må ses på som et innspill på en som har praktisk erfaring med streamere og ikke en fasit hugget inn i sten.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Interessant, Bx. Takk.

    Et spørsmål. Jeg har lurt på å kjøpe Stealth DC-1 dacen til Emotiva. Du kjenner sikkert ikke til denne dacen i detalj, men sånn i prinsippet: Tror du den vil falle under det du beskriver som en av de "perfekte løsningene"? Emotiva skriver dette i manualen sin:

    "Advanced ASRC (asynchronous sample rate converter) reduces jitter, yet preserves original sample rate. The advanced ASRC implementation in the DC-1 eliminates jitter on all inputs (not just USB), yet lets you hear your music unaltered - at its original sample rate".

    Hvis man antar at jitter kan være hørbart selv på lave nivåer: Tror du man kan få et enda bedre resultat med en avsender-dings med ekstremt lavt jitternivå, eller vil en dac som denne klare biffen ganske greit så lenge jitternivået fra avsender ikke er veldig høyt?
    Stealth ser ut til å være av det rette slaget - over USB.

    ASRC er en mixed bag, og skal være unødigvendig i en USB asynk overføring. ASRC er ikke bitperfekt, og man introduserer en ekstra lavpassfiltrering av signalet. Men det kan fungere bra allikevel. Det står at den kan disables. Da blir det bitperfekt hvis USB inngangen og dac-en er klokket fra den samme klokkegeneratoren.

    Det er forøvrig ASRC på Tact-enheten jeg har stående på loftet. Den er langt fra immun mot kvaliteten på inngangssignalet. Min kunnskap om jitter (eller hva det var jeg hørte av forvrengning fra det digitale domenet) er erfaringsbasert.

    Det er mulig at jitter reduseres ved oppsampling - og at det flyttes høyere opp i frekvens. Men det vet andre mer om enn jeg. Det kan uansett være verdt å sammenlikne oppsampling med ASRC disabled her.

    Alt i alt synes jeg denne enheten ser lovende ut til prisen. Noe jeg kunne tenkt meg å ha på hytta. Den bør være rimelig immun mot kildekvaliteten over USB.

    Jeg håper du kommer med en "review" hvis du går til anskaffelse.
    Takk!
    Interessant. Emotiva skal visst komme med en DC-2 ganske snart, så da venter jeg nok på den tenker jeg. Men ja, synes det virker som veldig mye for pengene.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Orso, jeg stilte noen spørsmål tidligere rundt denne løsningen med Lynx. Håper du kan ta deg tid til å svare meg. Jeg er genuint interessert i å undersøke alle mulige løsninger på dette.
    Vil du jeg skal svare to ganger? Det var litt kravstort ;)
    http://www.hifisentralen.no/forumet...ll-forskjell-eller-overtro-5.html#post2501368
    Sorry! Overså den. Takker så meget :cool:

    PS: men du nærmer deg kjapt 15.000 kroner for en slik løsning?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Orso, jeg stilte noen spørsmål tidligere rundt denne løsningen med Lynx. Håper du kan ta deg tid til å svare meg. Jeg er genuint interessert i å undersøke alle mulige løsninger på dette.
    Vil du jeg skal svare to ganger? Det var litt kravstort ;)
    http://www.hifisentralen.no/forumet...ll-forskjell-eller-overtro-5.html#post2501368
    Sorry! Overså den. Takker så meget :cool:

    PS: men du nærmer deg kjapt 15.000 kroner for en slik løsning?
    Minst det. Husker ikke hva HFX mini kabinettet med nødvendige deler koster. De er ikke spesielt rimelig, men til gjengjeld har man et kabinett som trolig varer livet ut.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Først og fremst vil jeg beklage for en inflammerende tittel, det var en litt hjernedød formulering av meg all den tid jeg ikke ønsket å stigmatisere eller provosere. Så jeg kan avkrefte at intensjonen var å skape dårlig stemning (eller ladet tråd) fra starten av.
    Når det er sagt skulle jeg ønske at det var høyere takhøyde på hfs når det kommer til formuleringer. Ofte får man inntrykk av at ting leses i verste mening og at noen leter etter noe å bli fornærmet over. Ikke alt som er skrevet med bokstaver må tas bokstavelig ;)

    Anywho- Jeg er faktisk oppriktig nysgjerrig på om det er teoretiske og praktiske forskjeller på streamere med MITT utgangspunkt, som er å bruke streamer digitalt ut til den innebygde dac/volumkontroll i mine høyttalere. Analog-delen blir dermed irrelevant og uten betydning i denne tråden - med mindre en analogdel påvirker det digitale signalet negativt også til mitt bruk.

    @ Svart-Hvitt; Kii Control er bestilt, men er forsinket en måned eller tre. Signalkilde vil da bli slik som du anbefaler, Streamer digitalt ut- Kii Control digitalt ut - Kii 3.

    @ alle; Angående wifi, jeg opplever ikke at Tidal Hifi via pc - digitalt ut til Hegel HD20 "mister" lydkvalitet når wifien begynner å tøyse. Signalet forsvinner rett og slett helt fullstendig, bufrer en stund og så starter opp igjen med full kvalitet. Det jeg lurer på er da ikke om signalet varierer i kvalitet ved bruk av Wifi, men om Wifi i seg selv påvirker digitalsignalet i en kilde ved for eksempel å introdusere jitter som ikke ville oppstått ved bruk av ethernetkabel?

    Mitt utgangspunkt ved starten av tråden var at jeg ikke trodde det kunne være forskjeller ved fornuftig konstruerte digitale kilder som ikke resampler signalet, men nå er jeg jaggu usikker. Har ingen forståelse av behandlingen av digitale signaler, så ethvert innlegg med en teknisk forklaring på hvorfor det kan/ikke kan være forskjeller høres for meg veldig plausibelt ut.

    Merk at jeg er like interessert i praktiske erfaringer som tekniske forklaringer i forhold til dette temaet - så lenge en er åpen for spørsmål uten å bli fornærmet. I den forbindelse må jeg si tusen takk for ypperlig utgreiing av dine erfaringer @ Sst!
    Svaret på spørsmålet avhenger i stor grad av hvordan høyttalerne er koplet til den digitale kilde. Er det SPDIF, trådløst, optisk, USB, ethernet eller hva? Noen overføringer er relativt immune iforhold til jitter og andre unoter, mens andre er kilne og svært avhengig av at inngående signal er klokket og timet etter alle kunstens regler.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn