Streamere- reell forskjell eller overtro?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Tiltredes, men pkt. 3 gir seg ikke selv som en absolutt sannhet i alle sammenhenger.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det er klart slikt foregår i større og mindre grad.
    Grad av IP man betaler for varierer selvsagt, men dette er vel en del av kapitalismens ryggrad?
    Man subsidierer også product sustaining og FoU med avansen.
    Når du snakker om bling er vel dette mer ytterpunktene enn regelen.
    Tror ikke du snakker på vegne av den gemene hop hvis du mener at man kan ta en TI chip og lage ens egen streamer.
    Det minner litt om ingeniørene på jobben som lager produkter som andre ingeniører tenner på og tror at disse produktene selger, men dessverre så er ikke disse beslutningstakere.
    Dessuten, de $5.90 du snakker om er kost pluss problematikk. Dette er vel typisk DIY-tenking >:D
    Nja, men det finnes minst en million cybersteampunk kinesere som er fullt i stand til å sette sammen noe slikt og få det i produksjon på en uke eller tre. Vi snakker om en datasheet reference application for noen standard IC'er på et enkelt kretskort, pent installert i en egnet boks. Det er virkelig ikke mye IP i å bufre data fra TCP/IP eller SATA og takte det ut igjen, selv ikke med hysteriske krav til klokkepresisjon. Det var kanskje vanskelig i 1987, men nå er vi i 2017 og det har skjedd en del med data, mobiler, wifi og sånn på de tredve årene.

    Her er en håndfull åttekanals klokkegeneratorer med femtosekund jitter, forresten. Den råeste koster et par hundrelapper:
    http://www.ti.com/lsds/ti/clock-and...age#o7=Ultra-Low Jitter <300fsec-RMS&p441=1;8
    http://no.mouser.com/search/refine.aspx?Ntk=P_MarCom&Ntt=197940540
     
    Sist redigert:

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Jeg sitter fremdeles igjen med følelsen av at mange med sterke meninger mangler grunnlag mhp. å bedømme streamere i forskjellige prisklasser. De som har prøvd og fremdeles mener at en Rasperry Pi, ol. lyder uovertruffent, så flott for dem.
    Da er jo problemet løst og jeg stiller meg 100% bak både løsning og beslutning.
    Hvis synspunktene derimot baserer seg på synsing og egen overbevisning om at det ikke eksisterer forskjeller, dette for å sy sammen en kostnadseffektiv løsning (bla.), så holder ikke argumentasjonen ut fra et objektivt ståsted i mine øyne.
    Det må du så gjerne mene, men det er vel ikke sånn at en må personlig ha prøvekjørt alle oligark-stylede objekter til fantasipriser fra enhver bilmesse for å kunne si noe meningsfylt om hvilken bil som er best egnet til hyttetur?

    Det er kanskje heller ikke sånn at en forhenværende Mercedes strengt tatt blir så mye bedre om noen henger på den en annen logo, forgyller alt utvendig bling, og ganger prisen med fem?

    Kan det muligens, bare muligens, tenkes at det er noe lignende som av og til foregår i hifi også, med forskjellige krabater som bruker de samme integrerte kretsene og en sanntidsversjon av Linux for så å sette kreasjonen i en boks med mye bling på og henge på en prislapp med mange nuller? Hvor mye bedre enn en Raspberry Pi eller Airport Express blir det, sånn egentlig?

    En TI DIT4192 S/PDIF-driver IC med 192 kHz hastighet koster $5.90 i løsvekt hos Digi-Key, forresten. Så trenger man noe som leser og bufrer data fra TCP/IP eller lokal disk og en klokkekrystall, og da har du stort sett en ferdig dedikert streamer. Det er virkelig ingen grunn til at dette skal være dyrt i 2017.
    Digital Audio Receiver | Products | TI.com
    https://www.digikey.com/product-detail/en/texas-instruments/DIT4192IPW/DIT4192IPW-ND/431948
    Synd at selv om man kan svinge loddebolten, ikke nødvendigvis innhar kompetansen til et oppegående trømmesystem. Mon tro hvorfor ingen tar seg bryet med å plukke sammen en bra, brukervennlig OG rimelig slik løsning til hififolket?

    Selv kunne jeg tenke med ett eller annet oppegående produkt som kan strømme musikkdata til en usb dac, MED et avspillerprogram som kan styres fra noe android og som er så intuitivt så selv en vinylfrelst kan takle det.......

    Mvh
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Koser meg med Aurender'n jeg. Gruset min tidligere pc så det holdt. Svei litt å bla opp såpass med grunker, men i ettertid har ikke jeg sett meg tilbake. Brukervennligheten er helt suveren, reagerer lynkjapt på alle kommandoer via ipad og sist men ikke minst er den stasjonære pc'en ute av anegget, befriende...
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Er nok av slike løsninger på markedet, både hel og halvfabrikat. Men som vi har lært av denne tråden så kan det jo ikke være bra hvis man ikke bidrar til tømmerviks årlige 3 millionersutbytte
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.233
    Antall liker
    4.856
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Mitt problem er ikke at noen sier de ikke hører forskjell - det aksepteres fullt ut.
    Problemet kommer når noen som ikke har erfaring med mitt utstyr skal fortelle meg at jeg ikke hører forskjell.

    Men er det ikke akkurat det du selv gjør her?

    Jeg sitter fremdeles igjen med følelsen av at mange med sterke meninger mangler grunnlag mhp. å bedømme streamere i forskjellige prisklasser. De som har prøvd og fremdeles mener at en Rasperry Pi, ol. lyder uovertruffent, så flott for dem.
    ...

    Det er vel ikke utenkelig at Raspberry Pi kan fungere lytefritt i noens oppsett, selv om den ikke gjør det i ditt?
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Er nok av slike løsninger på markedet, både hel og halvfabrikat. Men som vi har lært av denne tråden så kan det jo ikke være bra hvis man ikke bidrar til tømmerviks årlige 3 millionersutbytte
    Kan du nevne opp noen som du ville anbefale å sjekke ut?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Mitt problem er ikke at noen sier de ikke hører forskjell - det aksepteres fullt ut.
    Problemet kommer når noen som ikke har erfaring med mitt utstyr skal fortelle meg at jeg ikke hører forskjell.

    Men er det ikke akkurat det du selv gjør her?

    Jeg sitter fremdeles igjen med følelsen av at mange med sterke meninger mangler grunnlag mhp. å bedømme streamere i forskjellige prisklasser. De som har prøvd og fremdeles mener at en Rasperry Pi, ol. lyder uovertruffent, så flott for dem.
    ...

    Det er vel ikke utenkelig at Raspberry Pi kan fungere lytefritt i noens oppsett, selv om den ikke gjør det i ditt?
    Mulig jeg er litt treig, men sliter med å forstå tilsvaret ditt i første sitat.

    Rasperri Pi kan sikkert låte bra hos noen, og jeg åpner vel også for det i mitt innlegg?
    Har forøvrig aldri prøvd RPi hos meg. Mitt resonnement var ikke for å disse RPi, men var generelt en kommentar som skulle sette lavkost DIY utgaver mot benchmark i perspektiv, derfor slengte jeg på 'ol.' til slutt.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Er nok av slike løsninger på markedet, både hel og halvfabrikat. Men som vi har lært av denne tråden så kan det jo ikke være bra hvis man ikke bidrar til tømmerviks årlige 3 millionersutbytte
    Kan du nevne opp noen som du ville anbefale å sjekke ut?
    Siden vi snakket om raspberry pi så er jo denne sammen med volumio en god start, den kan også suppleres med ny klokke om det er ønskelig. https://volumio.org/
    Man kan kjøpe sd kort ferdig med programvare om man ikke vil laste ned selv.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Svarene her inne bærer ikke bare preg av polariserte uenigheter, men manifesteres også gjennom en utilslørt irritasjon over den annen part's ståsted.
    Her kan nok ikke jeg frikjennes heller, må jeg ærlig tilstå :rolleyes:
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Svarene her inne bærer ikke bare preg av polariserte uenigheter, men manifesteres også gjennom en utilslørt irritasjon over den annen part's ståsted.
    Her kan nok ikke jeg frikjennes heller, må jeg ærlig tilstå :rolleyes:
    Ingen irritasjon herfra egentlig, jeg har fullstendig kapitulert fra hifikjøret. Har slått meg fullstendig til ro med mine dallas 2, bottlehead amper og odroid. Det er nå man ser hvor skullete man har vært. Stort sett off topic som er av interesse her nå
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.233
    Antall liker
    4.856
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Mitt problem er ikke at noen sier de ikke hører forskjell - det aksepteres fullt ut.
    Problemet kommer når noen som ikke har erfaring med mitt utstyr skal fortelle meg at jeg ikke hører forskjell.
    Mitt problem er ikke at noen sier de ikke hører forskjell - det aksepteres fullt ut.
    Problemet kommer når noen som ikke har erfaring med mitt utstyr skal fortelle meg at jeg ikke hører forskjell.

    Men er det ikke akkurat det du selv gjør her?

    Jeg sitter fremdeles igjen med følelsen av at mange med sterke meninger mangler grunnlag mhp. å bedømme streamere i forskjellige prisklasser. De som har prøvd og fremdeles mener at en Rasperry Pi, ol. lyder uovertruffent, så flott for dem.
    ...

    Det er vel ikke utenkelig at Raspberry Pi kan fungere lytefritt i noens oppsett, selv om den ikke gjør det i ditt?
    Mulig jeg er litt treig, men sliter med å forstå tilsvaret ditt i første sitat.

    Rasperri Pi kan sikkert låte bra hos noen, og jeg åpner vel også for det i mitt innlegg?
    Har forøvrig aldri prøvd RPi hos meg. Mitt resonnement var ikke for å disse RPi, men var generelt en kommentar som skulle sette lavkost DIY utgaver mot benchmark i perspektiv, derfor slengte jeg på 'ol.' til slutt.
    OK, da misforsto jeg nok. Jeg tolket "så flott for dem" som ironiserende og en smule nedlatende, i den konteksten. Og mitt tilsvar var ment å vise at ditt andre inlegg var et uttrykk for noe av det samme som du anklaget andre for å gjøre i ditt første innlegg.

    My bad.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Har hørt både pi, burmester 111 og endel i mellom.. det bekreftet egentlig bare at vi audiofile er de største tullebukkene som har gått i 2 sko
    Ja, hvis du har hørt disse i bra oppsett, så skal du få respekt for ditt ståsted, selvfølgelig.
    Det er vel neppe sikkert at 10 av 10 vil ha samme syn.
    Så når noen HAR hørt det du spør etter og ikke hører forskjell er ikke det bra nok heller, naturligvis. ;) Han tar nok feil. :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Synd at selv om man kan svinge loddebolten, ikke nødvendigvis innhar kompetansen til et oppegående trømmesystem. Mon tro hvorfor ingen tar seg bryet med å plukke sammen en bra, brukervennlig OG rimelig slik løsning til hififolket?
    Squeezebox, Sonos, Bluesound, etc.

    Det finnes da massevis. (Vel, Squeezebox finnes ikke mer, men.)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Har hørt både pi, burmester 111 og endel i mellom.. det bekreftet egentlig bare at vi audiofile er de største tullebukkene som har gått i 2 sko
    Ja, hvis du har hørt disse i bra oppsett, så skal du få respekt for ditt ståsted, selvfølgelig.
    Det er vel neppe sikkert at 10 av 10 vil ha samme syn.
    Så når noen HAR hørt det du spør etter og ikke hører forskjell er ikke det bra nok heller, naturligvis. ;) Han tar nok feil. :)
    Poenget mitt var at hvis alle var av denne oppfatning, så var der intet market for highend streamere.
    Iom. at markedet finnes, så betyr det enten at:
    1) Alle audiofile som hører forskjell blir ført bak lyset av andre eller seg selv
    2) Det finnes faktisk forskjeller
    Hvis man tilhører leir 1, så er det ikke mye forståelse for påstander under synspunkt 2.
    Jeg har ingen problemer med synspunkt 1 så lenge mitt synspunkt 2 respekteres.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ...og igjen er det en leir 3, som mener at saktens finnes det forskjeller, ihvertfall målbare forskjeller, men at kvaliteten fort kommer opp på et nivå som er mer enn godt nok til å være transparent (ingen hørbar farging av lyden), og at det heller ikke er noen grunn til at dette behøver å koster spesielt mye penger med dagens status på nettverk og digital kommunikasjon.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Poenget mitt var at hvis alle var av denne oppfatning, så var der intet market for highend streamere.
    Iom. at markedet finnes, så betyr det enten at:
    1) Alle audiofile som hører forskjell blir ført bak lyset av andre eller seg selv
    2) Det finnes faktisk forskjeller
    Hvis man tilhører leir 1, så er det ikke mye forståelse for påstander under synspunkt 2.
    Jeg har ingen problemer med synspunkt 1 så lenge mitt synspunkt 2 respekteres.
    Problemet med dette er jo at de som har synspunkt Nr. 1, og selvsagt aksepterer at mange har synspunkt Nr. 2 (men implisitt mener at de tar feil), bare i det å faktisk ha dette synspunktet blir beskyldt fra de med synspunkt 2 for å idiotforklare dem. Derfor krangles det alltid her.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    ...og igjen er det en leir 3, som mener at saktens finnes det forskjeller, ihvertfall målbare forskjeller, men at kvaliteten fort kommer opp på et nivå som er mer enn godt nok til å være transparent (ingen hørbar farging av lyden), og at det heller ikke er noen grunn til at dette behøver å koster spesielt mye penger med dagens status på nettverk og digital kommunikasjon.
    Jeg har absolutt respekt for leir 3, men jeg kan ikke se at dette synspunktet prinsipielt skiller seg fra å mene at f.eks. alle forsterkere over en viss pris/kvalitetsklasse spiller "mer enn godt nok til å være transparent".

    Det finnes jo utrolig mye bra utstyr som kan gi fantastisk musikkglede, uten at de som som likevel investerer i noe enda bedre kaster bort pengene sine. Dette blir vel en variant av den gamle "90% av lyden for 50% av prisen"-regelen, men jeg er åpen for at vi på dette området kanskje kan snakke "95% av lyden for 10% av prisen" eller hva vet jeg.
    For ordens skyld - jeg tilhører ikke kategorien med anlegg i millionklassen, så jeg driver ikke og "forsvarer mine egne innkjøp" eller noe slikt.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Fikk somlet meg til å prøve chromecast audio med optisk ut til dac i helgen og fikk sammenlignet litt uvitenskapelig opp mot tidal fra pc rett i dac.

    CC spiller helt topp, men innimellom er det litt støy og ulyder - spesielt i bassen- som ikke er der ved pc direkte til dac.
    Dette kan sikkert forklares med at jeg måtte bruke en optisk til coax konverter (199kr lefdal) for å få nok innganger på dacen min. Den overgangen var veldig skjør på coax-tilkoblingen, lyden datt ut hvis jeg kom borti kabelen.

    Alt I alt kan jeg konkludere med at CC audio- spilt av via optisk til en billig signalkonverter inn til hegel hd20 som konverter signalet til analog før mine høyttalere igjen konverterer det til digital, prosesseres og atter en gang konverteres til analogt- virker å være veldig tett opptil pc- usb ut til hd20- analogt til kii i ren lydkvalitet.

    Det virker for meg at frykten for konvertering og signalbehandling er ganske ubegrunnet.

    Skal gjøre ytterlige tester når jeg får control - enheten som unngår en unødvendig da-ad konvertering.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Det er jo det.. at er det feil på digital overføringa.. så er det ikke bare i et frekvensområde den sliter... enten er det feil på hele spekteret når ulyden inntreffer... eller så er det ok.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har absolutt respekt for leir 3, men jeg kan ikke se at dette synspunktet prinsipielt skiller seg fra å mene at f.eks. alle forsterkere over en viss pris/kvalitetsklasse spiller "mer enn godt nok til å være transparent".

    Det finnes jo utrolig mye bra utstyr som kan gi fantastisk musikkglede, uten at de som som likevel investerer i noe enda bedre kaster bort pengene sine. Dette blir vel en variant av den gamle "90% av lyden for 50% av prisen"-regelen, men jeg er åpen for at vi på dette området kanskje kan snakke "95% av lyden for 10% av prisen" eller hva vet jeg.
    Det er forsåvidt riktig, men etter hvert når vi grensene for menneskelig hørsel. Bortenfor det punktet er forbedringskurven flat. En forsterker med flat frekvens- og fasegang og tilstrekkelig lave nivåer av støy og ulineær forvrengning vil være transparent i et gitt anlegg og lytterom. Forutsatt at målet er korrekt og nøytral gjengivelse av opptaket (high fidelity) er det ikke noe mer å hente der. Ytterligere forbedring er sikkert målbar, men ikke hørbar. Det nivået nås ganske fort på digital elektronikk, men krever kanskje litt mer innsats på effektforsterkere. Derimot kjenner jeg ikke til noen transparent høyttaler. Jeg tror ikke det er oppfunnet ennå.

    Hvordan det henger sammen med pris kan vi diskutere, men såvidt jeg kan bedømme er verdens beste effektforsterker pr i dag Benchmark AHB2. Det er ingen ting som tyder på at den tilfører noen hørbar farging. Den koster kr 33548 hos Prolyd. Det er fullt mulig å bruke mer penger, men i beste fall vil det låte klin likt med Benchmark'en, i verste fall vil det tilføre en eller annen mer eller mindre tilsiktet farging.

    I don’t have much to say about the sonic qualities of Benchmark’s new AHB2 power amplifier because there isn’t that much to say. Used within its limitations and for its intended purposes it is in any practical sense perfect. I know this is not the sort of thing we’re supposed to say about products, but it has been evident for a very long time now that solid-state electronics, particularly linestage preamplifiers and power amplifiers, have reached a point where they are effectively a solved problem such that it is exceeding difficult to tell one from another even in the most exacting A/B comparisons.
    Benchmark AHB2 Amplifier | The Absolute Sound
    Benchmark Media AHB2 Stereo Power Amplifier This little unit will change the way you look and listen to amplifiers
    https://www.prolyd.no/avdelinger/pr...-of-the-year-silver-500-18000-100-p0000017639
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Burde gå rett inn i Giant-killer debatten denne...
    “If ever there were a giant-killer of an amp, this is it.”
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Du er flink til å dra frem sitater når disse understøtter ditt synspunkt/ståsted, Asbjørn :rolleyes:
    Andre ganger så er du ikke like imponert over illustrerte hifi magasiner, eksempelvis omtalene av PS Audio DirectStream DAC..... :confused:
    For ordens skyld så tviler jeg ikke på at AHB2 er en forsterker av høy klasse. Har selv vurdert denne til mine surround kanaler, men ender nok opp med ATI for å unngå 2 bokser - Og så var det prisen da, som jeg alltid er ekstremt opptatt av (hehehe)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Med DirectStream var skepsisen mest på grunn av at at den ble lansert som "verdens beste", og så ble "forbedret som dag og natt" for hver firmwareoppdatering, uten at det noensinne kom noen tall på bordet. Transparente DAC'er finnes allerede. Etter en tre-fire iterasjoner av slike forbedringer begynte jeg nok å vakle litt i troen. :)
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Jeg har absolutt respekt for leir 3, men jeg kan ikke se at dette synspunktet prinsipielt skiller seg fra å mene at f.eks. alle forsterkere over en viss pris/kvalitetsklasse spiller "mer enn godt nok til å være transparent".

    Det finnes jo utrolig mye bra utstyr som kan gi fantastisk musikkglede, uten at de som som likevel investerer i noe enda bedre kaster bort pengene sine. Dette blir vel en variant av den gamle "90% av lyden for 50% av prisen"-regelen, men jeg er åpen for at vi på dette området kanskje kan snakke "95% av lyden for 10% av prisen" eller hva vet jeg.
    Det er forsåvidt riktig, men etter hvert når vi grensene for menneskelig hørsel. Bortenfor det punktet er forbedringskurven flat. En forsterker med flat frekvens- og fasegang og tilstrekkelig lave nivåer av støy og ulineær forvrengning vil være transparent i et gitt anlegg og lytterom. Forutsatt at målet er korrekt og nøytral gjengivelse av opptaket (high fidelity) er det ikke noe mer å hente der. Ytterligere forbedring er sikkert målbar, men ikke hørbar. Det nivået nås ganske fort på digital elektronikk, men krever kanskje litt mer innsats på effektforsterkere. Derimot kjenner jeg ikke til noen transparent høyttaler. Jeg tror ikke det er oppfunnet ennå.

    Hvordan det henger sammen med pris kan vi diskutere, men såvidt jeg kan bedømme er verdens beste effektforsterker pr i dag Benchmark AHB2. Det er ingen ting som tyder på at den tilfører noen hørbar farging. Den koster kr 33548 hos Prolyd. Det er fullt mulig å bruke mer penger, men i beste fall vil det låte klin likt med Benchmark'en, i verste fall vil det tilføre en eller annen mer eller mindre tilsiktet farging.

    I don’t have much to say about the sonic qualities of Benchmark’s new AHB2 power amplifier because there isn’t that much to say. Used within its limitations and for its intended purposes it is in any practical sense perfect. I know this is not the sort of thing we’re supposed to say about products, but it has been evident for a very long time now that solid-state electronics, particularly linestage preamplifiers and power amplifiers, have reached a point where they are effectively a solved problem such that it is exceeding difficult to tell one from another even in the most exacting A/B comparisons.
    Benchmark AHB2 Amplifier | The Absolute Sound
    Benchmark Media AHB2 Stereo Power Amplifier This little unit will change the way you look and listen to amplifiers
    https://www.prolyd.no/avdelinger/pr...-of-the-year-silver-500-18000-100-p0000017639
    Jeg har aldri hørt Benchmark AHB2, men ut fra måten du formulerer deg på virker det nesten som om du heller ikke har det? Men likevel skriver du "såvidt jeg kan bedømme er verdens beste effektforsterker pr i dag".

    Mener du at du kan lese deg til at noe er "verdens beste" effektforsterker? Hvilke verdier i spesifikasjonene er det som indikerer at den som helhet er verdens beste?

    Devialet er riktignok integrerte, ikke bare effektforsterkere, men de måler jo også "best i verden". Hvilken forsterker er så best av de beste?

    I Stereophiles også meget positive anmeldelse av Benchamrk har de f.eks. noen klare reservasjoner mot slutten av anmeldelsen. De tar kanskje bare feil fordi den ikke er dyr nok? Jeg mener ikke å provosere, men vil gjerne vite om du mener at man bare helt enkelt kan lese seg til hva som er verdens beste stereokomponenter.
    Benchmark Media Systems AHB2 power amplifier Page 2 | Stereophile.com
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Devialet er ikke målemessig på nivå med de aller beste.

    Benchmarken sin lille svakhet er en dempingsfaktor som er fallende oppover i frekvens og som kan potensielt gi en avrulling i toppen med vanskelige laster. I tillegg yter den ikke veldig mange watt. Men den er definitivt helt i toppsjiket når det kommer til lav forvrengning og støynivå.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Devialet er ikke målemessig på nivå med de aller beste.

    Benchmarken sin lille svakhet er en dempingsfaktor som er fallende oppover i frekvens og som kan potensielt gi en avrulling i toppen med vanskelige laster. I tillegg yter den ikke veldig mange watt. Men den er definitivt helt i toppsjiket når det kommer til lav forvrengning og støynivå.
    Denne Benchmark'en virker helt glimrende, misforstå meg rett. Men det er et stykke fra "helt i toppsjiket når det kommer til lav forvrengning og støynivå" til "Verdens Beste".
    Det siste er en meget stor påstand.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Devialet er ikke målemessig på nivå med de aller beste.

    Benchmarken sin lille svakhet er en dempingsfaktor som er fallende oppover i frekvens og som kan potensielt gi en avrulling i toppen med vanskelige laster. I tillegg yter den ikke veldig mange watt. Men den er definitivt helt i toppsjiket når det kommer til lav forvrengning og støynivå.
    Denne Benchmark'en virker helt glimrende, misforstå meg rett. Men det er et stykke fra "helt i toppsjiket når det kommer til lav forvrengning og støynivå" til "Verdens Beste".
    Det siste er en meget stor påstand.

    Det kommer jo an på hva man selv legger i "best". Den vanlige definisjonen her av "hi-fi" og målet man sikter etter (i alle fall det man tror man sikterf etter og det man ønsker "på papiret") er at en forsterker ikke legger til eller trekker fra noe, men spiller lineært i det hørbare området med lavest mulig forvrengning (og støy). Da kan man jo følgelig lese seg til hvilken forsterker som gjør dette best.

    Hvis "best" er den forsterkeren man liker best å lytte til, er det en HELT annen diskusjon, og man har neppe noen felles holdepunkter som gjør det mulig å diskutere dette på nettet i det hele tatt. ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke hørt den selv, nei. Når jeg skrev "såvidt jeg kan bedømme" er det ut fra kombinasjonen av måleresultater (alle sammen, ikke bare en eller to tall) og subjektive beskrivelser som stemmer overens med tallene. Den subjektive anmelderen i Stereophile skriver som sin kritiske innvending at
    Again, I would describe it as a loss of warmth and resonance in the fundamentals of their voices. Unfortunately for the AHB2, this loss pervaded the sound of whatever recording I played.
    For meg beskriver det (sammen med måleresultatene) et fravær av forvrengning, at også andre- og tredjeordens harmoniske er på et såpass lavt nivå at de ikke lenger farger lyden. Så kan det hende at anmelderen er vant til og foretrekker lyden tilsatt litt "varm" andre- og tredjeordens, men det er en annen historie. Det får man ikke her.

    Hvis det er flat frekvens- og fasegang til langt over det hørbare området, de ulineære forvrengningskomponentene er nede ved -130 dB eller deromkring og støygulvet ligger omtrent på samme nivå, så er det ikke så veldig mye annet enn signalet som kan bli hørbart gjennom høyttalerne. Og det er vel poenget med en forsterker i avspillingskjeden (i motsetning til en effektboks i innspillingskjeden).

    Den filosofiske forskjellen her er om man med "best" legger vekt på hva som er "penest", dvs hva jeg subjektivt liker, eller hva som er "riktigst", dvs hva som objektivt sett formidler signalet med minst mulig skade. Det kan nok være forskjellige ting. Jeg mener at det er mulig å uttale seg om "riktigst" uten nødvendigvis å ha hørt tingen, men det blir nokså vanskelig å uttale seg om "penest" uten å ha hørt det. Det er heller ingen garanti for at man vil oppleve "riktigst" som "penest", ref Stereophile-anmelderen over. Men da er vi i kategorien for smak & behag, og det blir nesten like vanskelig som å utrope verdens beste rockelåt.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det kommer jo an på hva man selv legger i "best". Den vanlige definisjonen her av "hi-fi" og målet man sikter etter (i alle fall det man tror man sikterf etter og det man ønsker "på papiret") er at en forsterker ikke legger til eller trekker fra noe, men spiller lineært i det hørbare området med lavest mulig forvrengning (og støy). Da kan man jo følgelig lese seg til hvilken forsterker som gjør dette best.

    Hvis "best" er den forsterkeren man liker best å lytte til, er det en HELT annen diskusjon, og man har neppe noen felles holdepunkter som gjør det mulig å diskutere dette på nettet i det hele tatt. ;)
    Ja selvsagt. Det ligger vel i kortene her at både jeg og Asbjørn snakker om lavest mulig forvrengning og mest mulig transparent gjengivelse.
    Skal man noe kulør fra forsterkeren, så finnes tross alt ingen svar på hva som er best. Bare masse ulike subjektive meninger.

    Halcro og Hypex Ncore er de jeg kommer på av de beste som både yter mye watt og har svær lav forvrengning.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Lol. Her snakker vi størrelse! Med klasse A varmer de ikke rent lite heller.
    011311Boulder-600.jpg



    Her vil jeg si verden har gått fremover. Ikke fult så mye watt riktig nok fra disse til venstre i bilde, men blir ikke så veldig mye større selv om man skulle konstruere de med 1500W.
    CT6A6565.jpg
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Er ikke så sikker på at rørforsterkere utelukkende appellerer til smak og behag domenet, ellers har de overhodet intet fortrinn.
    Man hadde ikke solgt mange av disse hvis bare forvrengning og transparens avgjør ens forsterkervalg. Viktige objektive parametre, dog.....
    Får jeg ikke fot av en forsterker, så kan den måle så perfekt den bare vil.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn