Juss og økonomi Straffenivået i Norge

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.567
Antall liker
10.115
Blir vanskelig å være politi eller øvrig ordensmakt dersom kriminelle gjerninger ikke medfører statlig styrt sanksjon, gjennom voldsmonopolet. (Frihetsberøvelse, ved fengsling, m.m. er del av dette). Blir i det hele tatt vanskelig å ha en statsdannelse, dersom denne ikke kan håndheve sitt grunnlag. I et demokrati er dette grunnlaget sydd sammen vha lover som er blitt til gjennom flertall i nasjonalforsamlingen og disse er dermed representative for folkemeningen, inntil nye flertall justerer lovene.

Fjerner man straffeansvaret kan man like gjerne kaste Norges lover. Da åpner man for vilkårlig utøvelse av straff, ved at folk "tar loven i egen hånd", eller også åpner man for det man i Elefantmannens innlegg fikk beskrevet som årsak til "sosial uro".
Det er vel ingen som advokerer en "null-respons" på kriminelle handlinger her.
Poenget for samfunnets del er å ha så stor effekt som mulig på kriminalstatistikken, til å lav kostnad som mulig. Og for å oppnå akkurat det resultatet må man være villig til å jobbe kontinuerlig for å finne de beste løsningene. Å sette mennesker i bur er gjennomtestet; det er dyrt, og fungerer ikke spesielt bra på gjentakelsesfaren.

Disqutabel
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.567
Antall liker
10.115
Gjør man noe galt uansett hva det er så er poenget at når man har sonet ferdig og skal ut i samfunnet igjen så er man ferdig med straffen.
Hvis vi skal følte argumentasjonen til Slubbert, så virker det som han mener at straff er unødvendig så lenge det ikke er noen fare for gjentagelse.

Forøvrig er jeg spent på ABB eller Baneheiamordernes framtidsutsikter i det Norske samfunnet etter ferdigsonet straff.
Ingen kan vel mene at ABB skal tilbake til samfunnet?
Han hadde sin sjanse som menneske, og kan under ingen omstendighet få såpass tillit at han kan ferdes fritt.

Riktig, men også uriktig. De fleste mener at han _kan_ slippe ut, (hvis, om og men) ^opphøyd i mente. Fyren er dømt til forvaring, og har derfor teoretiske muligheter til å slippe ut om 20, 25, 30, 35, osv år.
Tror akkurat tilfellet Breivik er såpass ekstremt, at vår samfunnsmodell ikke har noe adekvat løsning for ham. Sånn situasjonen har endt opp, er han blitt en "fengselskonge"; en som lever med helt spesielle privilegier med full betaling fra samfunnet, men som også er forhindret fra å leve et normalt liv. Han kommer til å dø som en frihetsberøvet mann, og jeg kan ikke forestille meg at han noensinne kan eller bør slippe løs så lenge dagens samfunnssystem gjelder.

Disqutabel
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.838
Antall liker
8.810
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Blir vanskelig å være politi eller øvrig ordensmakt dersom kriminelle gjerninger ikke medfører statlig styrt sanksjon, gjennom voldsmonopolet. (Frihetsberøvelse, ved fengsling, m.m. er del av dette). Blir i det hele tatt vanskelig å ha en statsdannelse, dersom denne ikke kan håndheve sitt grunnlag. I et demokrati er dette grunnlaget sydd sammen vha lover som er blitt til gjennom flertall i nasjonalforsamlingen og disse er dermed representative for folkemeningen, inntil nye flertall justerer lovene.

Fjerner man straffeansvaret kan man like gjerne kaste Norges lover. Da åpner man for vilkårlig utøvelse av straff, ved at folk "tar loven i egen hånd", eller også åpner man for det man i Elefantmannens innlegg fikk beskrevet som årsak til "sosial uro".
Det er vel ingen som advokerer en "null-respons" på kriminelle handlinger her.
Poenget for samfunnets del er å ha så stor effekt som mulig på kriminalstatistikken, til å lav kostnad som mulig. Og for å oppnå akkurat det resultatet må man være villig til å jobbe kontinuerlig for å finne de beste løsningene. Å sette mennesker i bur er gjennomtestet; det er dyrt, og fungerer ikke spesielt bra på gjentakelsesfaren.

Disqutabel
Er vel overhodet ingen som har ment at "bur" og "amerikanske" tilstander fungerer så godt.

Men - denne ideen om at "lavt straffenivå = lav kriminalitet" - den ser jo ikke helt ut til å stemme. Er kriminaliteten lav blant våre nye landsmennn i Norge og Sverige...?


Jeg er i grunn for et system hvor man idømmer en en del betingete dommer, og at prøvetiden gjerne er 5 år som standard. På denne måten vil man kunne gi strafferabatt til de som har støsrt mulighet til å komme ut i samfunnet igjen, mems gjengangerne kan få sone mer.

Mvh
OMF
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.567
Antall liker
10.115
Blir vanskelig å være politi eller øvrig ordensmakt dersom kriminelle gjerninger ikke medfører statlig styrt sanksjon, gjennom voldsmonopolet. (Frihetsberøvelse, ved fengsling, m.m. er del av dette). Blir i det hele tatt vanskelig å ha en statsdannelse, dersom denne ikke kan håndheve sitt grunnlag. I et demokrati er dette grunnlaget sydd sammen vha lover som er blitt til gjennom flertall i nasjonalforsamlingen og disse er dermed representative for folkemeningen, inntil nye flertall justerer lovene.

Fjerner man straffeansvaret kan man like gjerne kaste Norges lover. Da åpner man for vilkårlig utøvelse av straff, ved at folk "tar loven i egen hånd", eller også åpner man for det man i Elefantmannens innlegg fikk beskrevet som årsak til "sosial uro".
Det er vel ingen som advokerer en "null-respons" på kriminelle handlinger her.
Poenget for samfunnets del er å ha så stor effekt som mulig på kriminalstatistikken, til å lav kostnad som mulig. Og for å oppnå akkurat det resultatet må man være villig til å jobbe kontinuerlig for å finne de beste løsningene. Å sette mennesker i bur er gjennomtestet; det er dyrt, og fungerer ikke spesielt bra på gjentakelsesfaren.

Disqutabel
Er vel overhodet ingen som har ment at "bur" og "amerikanske" tilstander fungerer så godt.

Men - denne ideen om at "lavt straffenivå = lav kriminalitet" - den ser jo ikke helt ut til å stemme. Er kriminaliteten lav blant våre nye landsmennn i Norge og Sverige...?


Jeg er i grunn for et system hvor man idømmer en en del betingete dommer, og at prøvetiden gjerne er 5 år som standard. På denne måten vil man kunne gi strafferabatt til de som har støsrt mulighet til å komme ut i samfunnet igjen, mems gjengangerne kan få sone mer.

Mvh
OMF
Sverige er et kapittel for seg.
I Norge er faktisk kriminaliteten svært lav også for innvandrerbefolkningen, sett i et internasjonalt perspektiv. Som flere har vært inne på i tråden, er det jo andre samfunnsstrukturer som oppebærer også en lav kriminalitet. Følelsen av å høre med, av å bidra, av å ha en jobb og noe å gå til, er essensielt. Dette har sviktet kapitalt i deler av Sverige, og dermed blomstrer også utenforskapet, samfunn i samfunnet, alternative "lover", og med alt dette enorme kriminalutfordringer. Det er konsekvensen av å påta seg for store bører på for kort tid.
Videre har man omreisende kriminelle på turistvisum, disse kan i grunn ikke uten videre sies å være en del av det samfunnet de tilfeldigvis blir arrestert i, men de vil allikevel vises på statistikkene.

Det er ingen påviselig sammenheng i at lav straff = lav kriminalitet, like lite som at høy straff = lav kriminalitet. Det er åpenbart at det er andre mekanismer som er suksessfaktorer, men det kan ikke bety at man like godt kan droppe straffereaksjoner, ettersom dette selvsagt vil ramme samfunnet på andre måter. Poenget må være at samfunnet som nevnt ikke må legge emosjonelle kriterier inn i sine avstraffelsesmetoder, man må være helt klar på at avstraffelsen er redskap for en ønsket samfunnsutvikling, mer enn det er en hevnaksjon.

Disqutabel
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Ingen kan vel mene at ABB skal tilbake til samfunnet?
Han hadde sin sjanse som menneske, og kan under ingen omstendighet få såpass tillit at han kan ferdes fritt.

Riktig, men også uriktig. De fleste mener at han _kan_ slippe ut, (hvis, om og men) ^opphøyd i mente. Fyren er dømt til forvaring, og har derfor teoretiske muligheter til å slippe ut om 20, 25, 30, 35, osv år.
Tror akkurat tilfellet Breivik er såpass ekstremt, at vår samfunnsmodell ikke har noe adekvat løsning for ham. Sånn situasjonen har endt opp, er han blitt en "fengselskonge"; en som lever med helt spesielle privilegier med full betaling fra samfunnet, men som også er forhindret fra å leve et normalt liv. Han kommer til å dø som en frihetsberøvet mann, og jeg kan ikke forestille meg at han noensinne kan eller bør slippe løs så lenge dagens samfunnssystem gjelder.

Disqutabel
Hvis, om og men opphøyd i mente tilsier at det er usannsynlig at han slipper ut. Hvem vet. En forutsetning for at han skal slippe ut må være at han tar avstand fra handlingene og viser anger. Å i det hele tatt bevege seg inn i de baner medfører enormt psykologisk stress, og da er det mer behagelig å la være.

Jeg er enig med deg at det er utenkelig at han kommer ut, men uenig når det kommer til " noensinne kan og bør slippe ut". Hvis han går gjennom alle nødvendige prosesser så finnes det mulighet. Kanskje om 40 år eller noe. Og når jeg sier kanskje så er det fortsatt usannsynlig.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.838
Antall liker
8.810
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Sverige er et kapittel for seg.
I Norge er faktisk kriminaliteten svært lav også for innvandrerbefolkningen, sett i et internasjonalt perspektiv. Som flere har vært inne på i tråden, er det jo andre samfunnsstrukturer som oppebærer også en lav kriminalitet. Følelsen av å høre med, av å bidra, av å ha en jobb og noe å gå til, er essensielt. Dette har sviktet kapitalt i deler av Sverige, og dermed blomstrer også utenforskapet, samfunn i samfunnet, alternative "lover", og med alt dette enorme kriminalutfordringer. Det er konsekvensen av å påta seg for store bører på for kort tid.

Disqutabel
Har du tall som viser at kriminalitet i innvandrerbefolkningen er svært lav"..? Og hvem sammenligner du med..?

Ellers er vel situasjonen du beskriver i Sverige noe som i grunn er felles for alle områder med mye kriminalitet....og det synes ikke som lavt straffenivå i sverige hjelper på i forhold til andre land med samme problemer.

Mvh
OMF
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.567
Antall liker
10.115
Sverige er et kapittel for seg.
I Norge er faktisk kriminaliteten svært lav også for innvandrerbefolkningen, sett i et internasjonalt perspektiv. Som flere har vært inne på i tråden, er det jo andre samfunnsstrukturer som oppebærer også en lav kriminalitet. Følelsen av å høre med, av å bidra, av å ha en jobb og noe å gå til, er essensielt. Dette har sviktet kapitalt i deler av Sverige, og dermed blomstrer også utenforskapet, samfunn i samfunnet, alternative "lover", og med alt dette enorme kriminalutfordringer. Det er konsekvensen av å påta seg for store bører på for kort tid.

Disqutabel
Har du tall som viser at kriminalitet i innvandrerbefolkningen er svært lav"..? Og hvem sammenligner du med..?

Ellers er vel situasjonen du beskriver i Sverige noe som i grunn er felles for alle områder med mye kriminalitet....og det synes ikke som lavt straffenivå i sverige hjelper på i forhold til andre land med samme problemer.

Mvh
OMF
Det finnes tall, men har ikke tiden til å lete dem fram igjen akkurat nå; fra toppen av hodet forholder det seg sånn av innvandrerbefolkning bosatt i Norge er ca. 4 ganger mer kriminelle enn etnisk norsk befolkning, og da er det sånn at 4 x svært lavt fortsatt representerer et lavt nivå. Videre er det slik at et svært lite fåtall produserer en meget stor andel av de kriminelle tilfellene. Totalt sett ligger Norge meget godt an på krimstatistikkene etter internasjonal standard.
Ellers tenker jeg ikke gå videre med den evinnelige innvandrerdebatten her, de er som gruppe svært sammensatt, en liten gruppe er klart mer kriminelle, mens en relativt stor majoritet faktisk er mindre kriminelle enn etniske nordmenn, bare så det er sagt. Det finnes undersøkelser på dette, men som sagt ikke nok tid til å gå dypt inn i dette nå.

Og vi er fortsatt enige i at nivået på straffene, høye eller lave, ikke ser ut til å ha mye med antallet kriminelle handlinger å gjøre, det er helt andre drivere, uansett om du er født i Norge eller Langtvekkistan.

Disqutabel
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.838
Antall liker
8.810
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det finnes tall, men har ikke tiden til å lete dem fram igjen akkurat nå; fra toppen av hodet forholder det seg sånn av innvandrerbefolkning bosatt i Norge er ca. 4 ganger mer kriminelle enn etnisk norsk befolkning, og da er det sånn at 4 x svært lavt fortsatt representerer et lavt nivå. Videre er det slik at et svært lite fåtall produserer en meget stor andel av de kriminelle tilfellene. Totalt sett ligger Norge meget godt an på krimstatistikkene etter internasjonal standard.
Ellers tenker jeg ikke gå videre med den evinnelige innvandrerdebatten her, de er som gruppe svært sammensatt, en liten gruppe er klart mer kriminelle, mens en relativt stor majoritet faktisk er mindre kriminelle enn etniske nordmenn, bare så det er sagt. Det finnes undersøkelser på dette, men som sagt ikke nok tid til å gå dypt inn i dette nå.
Du tenker ikke å gå videre med den evinnelige innvandringsdebatten? Du ville bare påstå " I Norge er faktisk kriminaliteten svært lav også for innvandrerbefolkningen" - også skal vi la det ligge..?

Du har nok ikke helt kontroll på dette med tall - det virker litt som du bare finner på tall/argumenter igjen.

fra toppen av hodet forholder det seg sånn av innvandrerbefolkning bosatt i Norge er ca. 4 ganger mer kriminelle enn etnisk norsk befolkning

4 ganger mer er vel i grunn nok til å si kriminaliteten ikke er svært lav for innvandrere - den er 4 ganger høyere som er helt enormt.



en liten gruppe er klart mer kriminelle, mens en relativt stor majoritet faktisk er mindre kriminelle enn etniske nordmenn, bare så det er sagt.
La oss tenke en helt vill tanke - etnisk norske er også en sammensatt gruppe, hvor det er en liten gruppe gjør det meste kriminelle, summerer du det, så er fortstt innvandrerene 4 x ganger mer kriminelle.

Mvh
OMF
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.567
Antall liker
10.115
^ Ikke funnet på, om du er interessert, kan jeg sjekke om jeg finner tilbake til det i kveld.

Mitt poeng var mer det at noen er patologisk opptatt av å hekte en bjelle på en eller annen katt, rettferdig eller ikke, i stedet for å se på de store linjene, og diskutere de tema trådens tema dreide seg om.

Jeg forstår at du har et behov for å fremheve at "gruppen innvandrere" er veldig mye mer kriminelle enn "gruppen etniske nordmenn". Jeg aksepterer at du heller ønsker å debattere akkurat langs den linjen, men jeg takker nei til invitasjonen i denne tråden, som altså dreier seg om nivået på straffene i Norge, og hvilke effekter dette eventuelt har på de kriminelle og befolkningen for øvrig.

Disqutabel
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.505
Antall liker
7.838
Torget vurderinger
0
Når det gejlder innvandrere og kriminalitet så ender det bare med ufruktbar krangling her inne, så det skal jeg la ligge. Men at ABB kommer ut fra fengsel? Å joda, han kommer nok ikke til å sitte mer en 30-35 år. Bare vent og se!
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.838
Antall liker
8.810
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
^ Ikke funnet på, om du er interessert, kan jeg sjekke om jeg finner tilbake til det i kveld.

Mitt poeng var mer det at noen er patologisk opptatt av å hekte en bjelle på en eller annen katt, rettferdig eller ikke, i stedet for å se på de store linjene, og diskutere de tema trådens tema dreide seg om.

Jeg forstår at du har et behov for å fremheve at "gruppen innvandrere" er veldig mye mer kriminelle enn "gruppen etniske nordmenn". Jeg aksepterer at du heller ønsker å debattere akkurat langs den linjen, men jeg takker nei til invitasjonen i denne tråden, som altså dreier seg om nivået på straffene i Norge, og hvilke effekter dette eventuelt har på de kriminelle og befolkningen for øvrig.

Disqutabel
Takker ja til tilbudet om at du kan dokumetere at "I Norge er faktisk kriminaliteten svært lav også for innvandrerbefolkningen"

Jeg er nok ikke så patologisk opptatt av dette, ta gjerne en titt i speilet - det er du som har kommet med bombastiske påstander, som jeg har påpekt er feil.

Ellers er jo ikke temaet irrelevant i forhold til trådens tema.
Hva gjør at noen begår lovbrudd - da kan man gjerne skille mellom indre og ytre forhold
*Indre (altså at det er forhold knyttet til personen)
*Ytre (Altså knyttet til straff, lovverk, samfunnsystem osv).

Det er vanskelig å analysere, fordi det er ikke å lett å endre de ytre forhold, og folk bor gjerne i samme land hele tiden. Derimot finnes det jo en gruppe mennesker som flytter fra et sett med ytre forhold til et annet - innvandrere. Og hvis ytre forhold var 100% av forklaringen, så skulle de ha samme krimrate som etnisk norske - det har de da ikke.

At du også påpekter at mange innvandrere er svært lite kriminelle, høres også fornuftig ut. Godt utdannete i gode jobber er gjerne ikke kriminelle , og det gjelder jo de fleste som kommer som arbeidsinnvandring. Og jeg tviler på at du har grunnlag for å si at de er mindre kriminelle enn tilsvarende gruppe i den etnisk norske befolkningen.


Mvh
OMF
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.505
Antall liker
9.242
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Oversikt over innsatte i norske fengsler. Her er det snakk om statsborgerskap og ikke etnisitet eller andre begreper, f.eks. kronisk norske, hva nå det må bety.
3935086.jpg
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.981
Antall liker
6.200
^ Ikke funnet på, om du er interessert, kan jeg sjekke om jeg finner tilbake til det i kveld.

Mitt poeng var mer det at noen er patologisk opptatt av å hekte en bjelle på en eller annen katt, rettferdig eller ikke, i stedet for å se på de store linjene, og diskutere de tema trådens tema dreide seg om.

Jeg forstår at du har et behov for å fremheve at "gruppen innvandrere" er veldig mye mer kriminelle enn "gruppen etniske nordmenn". Jeg aksepterer at du heller ønsker å debattere akkurat langs den linjen, men jeg takker nei til invitasjonen i denne tråden, som altså dreier seg om nivået på straffene i Norge, og hvilke effekter dette eventuelt har på de kriminelle og befolkningen for øvrig.

Disqutabel
Takker ja til tilbudet om at du kan dokumetere at "I Norge er faktisk kriminaliteten svært lav også for innvandrerbefolkningen"

Jeg er nok ikke så patologisk opptatt av dette, ta gjerne en titt i speilet - det er du som har kommet med bombastiske påstander, som jeg har påpekt er feil.

Ellers er jo ikke temaet irrelevant i forhold til trådens tema.
Hva gjør at noen begår lovbrudd - da kan man gjerne skille mellom indre og ytre forhold
*Indre (altså at det er forhold knyttet til personen)
*Ytre (Altså knyttet til straff, lovverk, samfunnsystem osv).

Det er vanskelig å analysere, fordi det er ikke å lett å endre de ytre forhold, og folk bor gjerne i samme land hele tiden. Derimot finnes det jo en gruppe mennesker som flytter fra et sett med ytre forhold til et annet - innvandrere. Og hvis ytre forhold var 100% av forklaringen, så skulle de ha samme krimrate som etnisk norske - det har de da ikke.

At du også påpekter at mange innvandrere er svært lite kriminelle, høres også fornuftig ut. Godt utdannete i gode jobber er gjerne ikke kriminelle , og det gjelder jo de fleste som kommer som arbeidsinnvandring. Og jeg tviler på at du har grunnlag for å si at de er mindre kriminelle enn tilsvarende gruppe i den etnisk norske befolkningen.


Mvh
OMF
•Andelen gjerningspersoner var 6,7 prosent blant innvandrere, 11,3 prosent blant norskfødte med innvandrerforeldre og 4,5 prosent i den øvrige befolkningen blant de over 15 år som var bosatt i 2010.
•Når man tar hensyn til forskjeller i kjønns- og alderssammensetning, reduseres overrepresentasjonen. Andelen gjerningspersoner blant innvandrere går ned fra 6,7 prosent til 5,8 prosent, og blant norskfødte med innvandrerforeldre går den fra 11,3 prosent til 6,8 prosent.

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/artikler-og-publikasjoner/kriminalitet-blant-innvandrere-og-norskfodte-med-innvandrerforeldre
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.838
Antall liker
8.810
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Du trekker sammen litt for store grupper her.

6,7 % gleder alle , flyktninger har 11%.

Se tabell på side 27.

Mvh
OMF
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.567
Antall liker
10.115
Ser jo at folket har funnet fram tall i mellomtiden.

Ser videre at forholdet mellom etnisk norske og innvandrere også har minsket noe de senere år, spesielt om vi ser på de tallene som kompenserer for befolkningssammensetning. Man kan sikkert argumentere både for og i mot justering, men så vidt jeg ser er det ikke tatt høyde for arbeidsledighetstall, eller?

Det jeg finner veldig positivt er videre at de totale tallene for anmeldte lovbrudd går ned, dette til tross for at vi både har befolkningsvekst, og økende andel innvandrere / andregenerasjons innvandrere. Faktum er at ser man spesifikt på det, har antallet lovbrudd pr. capita blitt halvert siden 2007! Holdt sammen med det faktum at Norge ligger svært langt nede på internasjonale krim-statistikker, og at forholdet mellom antall kriminelle etnisk norske, og antallet kriminelle flyktninger/innvandrere/annengenerasjons minsker, mener jeg det er god dekning for at innvandrerne i Norge har en relativt lav kriminell aktivitet i internasjonal målestokk. Det sagt, det kan selvsagt alltid bli bedre. Indere og Filippinere burde drive opplæring av folk fra Irak og Kosovo! :)


Disqutabel
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.838
Antall liker
8.810
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
S

Slubbert

Gjest
En relativt stor andel av lovbrudd er narkotikalovbrudd, som imo ikke har noe med kriminalitet å gjøre i det hele tatt. Og så er det veldig mye småtyverier og økonomisk kriminalitet. Hvis man vil vurdere om samfunnet har blitt mer eller mindre trygt bør man nok se på voldsforbrytelser/seksualforbrytelser/drap og ikke antall lovbrudd i sin helhet.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.567
Antall liker
10.115
En relativt stor andel av lovbrudd er narkotikalovbrudd, som imo ikke har noe med kriminalitet å gjøre i det hele tatt. Og så er det veldig mye småtyverier og økonomisk kriminalitet. Hvis man vil vurdere om samfunnet har blitt mer eller mindre trygt bør man nok se på voldsforbrytelser/seksualforbrytelser/drap og ikke antall lovbrudd i sin helhet.
Antallet drap har i Norge hatt en jevn og lang nedadgående kurve, med et grotesk unntak for Utøya-året. Under 30 pr. år, nesten alle oppklart. De aller, aller fleste drap begås av en mann som kjenner offeret fra før.
Vold har en signifikant stigning siden 2002, der gruppen "vold i nære relasjoner" er den absolutt største posten, hva økninger angår. Gjetting / spekulasjon: Her har innvandrerkvinnene etter hvert lært seg at det ikke er lov å banke kona si i Norge, dvs. mørketallene har kommet til overflaten. Den neste posten med stor økning er seksuallovbrudd. Samme spekulasjon som over, men også at en del profilerte saker i pressen, har fått flere til å anmelde, samt en lavere terskel de senere år for hva som anses å være seksuallovbrudd. Mørketall har alltid vært et stort og kjent problem mht. voldtekter og overgrep.

Narkotikalovbrudd: Overraskende nok en viss nedgang fra 2002 til i dag. Det var en periodisk oppgang i mellomtiden.
Tyveri: Halvvert siste 15 år.

https://www.ssb.no/lovbrudda/

Disqutabel
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.567
Antall liker
10.115

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.838
Antall liker
8.810
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Nå er det vel ting som tyder på at mange av disse er ferdig "utdannet" og trussel om at man faktisk blir straffet for å bryte loven kan også ha en positiv virkning!

edit: Og burhøns driter nå ihvertfall ikke ned hagen til andre.

Mvh
OMF
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Nå er det vel ting som tyder på at mange av disse er ferdig "utdannet" og trussel om at man faktisk blir straffet for å bryte loven kan også ha en positiv virkning!

edit: Og burhøns driter nå ihvertfall ikke ned hagen til andre.

Mvh
OMF
Jeg tror samfunnskostnaden ved å ha folk gående som "tapere" i 60+ år er såpass høy at man bør fokusere på å få flest mulig av de til å bli en del av samfunnet fremfor fengsel.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.838
Antall liker
8.810
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Nå er det vel ting som tyder på at mange av disse er ferdig "utdannet" og trussel om at man faktisk blir straffet for å bryte loven kan også ha en positiv virkning!

edit: Og burhøns driter nå ihvertfall ikke ned hagen til andre.

Mvh
OMF
Jeg tror samfunnskostnaden ved å ha folk gående som "tapere" i 60+ år er såpass høy at man bør fokusere på å få flest mulig av de til å bli en del av samfunnet fremfor fengsel.
Det er vel alle enig om, men synes du det virker som dagens fremgangsmåte fungerer bra...?

De det er snakk om går faktisk til angrep på politiet når de politiet kommer, da virker det vanskelig å foreslå dialog.

Mvh
OMF
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.505
Antall liker
7.838
Torget vurderinger
0
De kan vel sikkert tvangsutskrives til å jobbe ombord i russiske krabbefiskebåter Barentshavet i en sesong eller to!
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.567
Antall liker
10.115
De kan vel sikkert tvangsutskrives til å jobbe ombord i russiske krabbefiskebåter Barentshavet i en sesong eller to!
Såda, dødsstraff var vel ikke akkurat planen? ;) Trur nok en sånn passe værbitt Finnmasjksfeskarj holder i lange baner for å oppdra rampegutter!

Disqutabel
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Fine tanker om å oppdra guttene utenfor murene. Men for en gruppe mennesker som lever i ghettoer enten i Sverige eller Norge og som ser på samfunnet og politiet som sine største fiender, så kan veien være utrolig lang for omvendelse. Du kan holde på i åresvis med tiltak og terapauter og sosialarbeidere, uten å få noen resultater.
Noen ganger må man sette hardt mot hardt.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Jeg setter spørsmålstegn ved den konsekvente bruk av strafferabatt i Norge.
Angående rettssaken om denne 45-år gamle faren som misbrukte sønnen seksuelt og drepte ham. Harald Rønneberg sier til NRK at faren uansett vil få strafferabatt åkke som hvor grusomt dette er. Dette grunnet at faren tilsto drapet og hjalp til med etterforskninga.

Dette blir omtrent like dumt som at politiet skulle komme inn i rommet og faren skulle stå med kniven i halsen på gutten og etterpå tilsto og da fikk strafferabatt. Bevisene er uomtvistelige i saken; moren ble sprerret inne av faren, moren hørte skrik mellom far og sønn, masse strips på gutten, tusen fingeravtrykk, strips på dører og vinduer, tilståelse overfor slekninger like etter drapet. What to say? Dette blir for dumt. Det er den prinsipielle anvendelsen av strafferabatt jeg er imot.

Likeledes stiller jeg spørsmål om folk som lyver og lyver og stadig endrer forklaringer i retten, helt til de blir trengt inn i innerste hjørne, at ikke disse får straffeskjerpelse for å vise forakt for retten.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.706
Antall liker
13.196
Du får det vel fordi det står i Straffeloven paragraf 78 at du skal ha det?

Ved straffutmålingen skal det i formildende retning især tas i betraktning at:
...
f) lovbryteren har avgitt en uforbeholden tilståelse, eller i vesentlig grad bidratt til oppklaring av andre lovbrudd,


I paragrafen før, står skjerpede omstendigheter. Å juge er ikke en av de.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Det er ikke ulovlig å lyve for retten når du selv er tiltalt.

Som vitne derimot (om du ikke er i nær familie med tiltalte) så kan(vil) du bli straffeforfulgt om du lyver.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Du får det vel fordi det står i Straffeloven paragraf 78 at du skal ha det?

Ved straffutmålingen skal det i formildende retning især tas i betraktning at:
...
f) lovbryteren har avgitt en uforbeholden tilståelse, eller i vesentlig grad bidratt til oppklaring av andre lovbrudd,


I paragrafen før, står skjerpede omstendigheter. Å juge er ikke en av de.
Ja, fordi det står der. Men det gjør ikke saken mer riktig av den grunn, sett ut ifra et større objektivt ståsted enn lovanvendelsen.
Det er omtrent ingen skilnad i mitt eksempel hvor eventuelt politiet skulle komme inn i rommet og siktede står med kniven i halsen på gutten, legger alle kort på bordet, innrømmer drapet og får strafferabatt. I denne saken er det ikke en sjans på 1:ti millioner at faren ikke skulle bli dømt for drapet, uten en tilståelse. Og det seksuelle misbruket ville helt klart bli sannsynliggjort.

At folk skal få strafferabatt for å tilstå en ugjerning når det ikke fins den minste mulighet for å bortforklare at ugjerningen fant sted, er for meg merkelig.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.505
Antall liker
7.838
Torget vurderinger
0
I saken som Espen referer til viser jo ikke denne grobianen noen tegn til anger, heller tvert om! Han burde fått ekstra straff evt mistet rabatten av den grunn!

Og gjengangere i voldssaker, der det ofte dreier seg om uprovosert evt rasistisk motiivert vold, burde faktisk etter 3 sak få lov til å se fram til å tilbringe resten av sin levetid innenfor dertil egnede murer!
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
I saken som Espen referer til viser jo ikke denne grobianen noen tegn til anger, heller tvert om! Han burde fått ekstra straff evt mistet rabatten av den grunn!
"Anger" er jo bare et ord. "Jeg angrer" betyr ingenting. Jeg skulle saktens ha angret og lagt meg flat hvis jeg var i en situasjon hvor det kunne ha redusert straffen for noe jeg hadde gjort. Skulle t.o.m. ha klart å fremføre det på den aller troverdigste måten. Men det betyr fortsatt ingenting - alle kan "angre".
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
I saken som Espen referer til viser jo ikke denne grobianen noen tegn til anger, heller tvert om! Han burde fått ekstra straff evt mistet rabatten av den grunn!

Og gjengangere i voldssaker, der det ofte dreier seg om uprovosert evt rasistisk motiivert vold, burde faktisk etter 3 sak få lov til å se fram til å tilbringe resten av sin levetid innenfor dertil egnede murer!
Ja, denne grobian sier at han ikke angrer drapet. Og faren er den personen som i størst grad burde beskytte barnet mot all verdens urett.

Det er en del merkelige ting som har skjedd i landets rettssaler. Per og Veronica Orderud fikk ikke strafferabatt for ikke å tilstå drapene de muligens ikke begikk eller var delaktige i. Derimot ble de dømt til 21 år i fengsel kun på indisier og antakelser.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.505
Antall liker
7.838
Torget vurderinger
0
I saken som Espen referer til viser jo ikke denne grobianen noen tegn til anger, heller tvert om! Han burde fått ekstra straff evt mistet rabatten av den grunn!
"Anger" er jo bare et ord. "Jeg angrer" betyr ingenting. Jeg skulle saktens ha angret og lagt meg flat hvis jeg var i en situasjon hvor det kunne ha redusert straffen for noe jeg hadde gjort. Skulle t.o.m. ha klart å fremføre det på den aller troverdigste måten. Men det betyr fortsatt ingenting - alle kan "angre".
De fleste forbrytere "angrer" når de står der i retten. Kanskje ikke anger over forbrytelsen, men en genuin anger over at de ble tatt!

Men i slike saker det tiltalte så klart og utvetydig gir utrykk for at han fortsatt mener at han gorde det "rette" ved å drepe sønnen, da burde han miste strafferabatten.

Jeg mener ikke at anger i seg selv skal gi rabatt, men fravær bør absolutt redusere rabatten!
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
I saken som Espen referer til viser jo ikke denne grobianen noen tegn til anger, heller tvert om! Han burde fått ekstra straff evt mistet rabatten av den grunn!
"Anger" er jo bare et ord. "Jeg angrer" betyr ingenting. Jeg skulle saktens ha angret og lagt meg flat hvis jeg var i en situasjon hvor det kunne ha redusert straffen for noe jeg hadde gjort. Skulle t.o.m. ha klart å fremføre det på den aller troverdigste måten. Men det betyr fortsatt ingenting - alle kan "angre".
De fleste forbrytere "angrer" når de står der i retten. Kanskje ikke anger over forbrytelsen, men en genuin anger over at de ble tatt!

Men i slike saker det tiltalte så klart og utvetydig gir utrykk for at han fortsatt mener at han gorde det "rette" ved å drepe sønnen, da burde han miste strafferabatten.

Jeg mener ikke at anger i seg selv skal gi rabatt, men fravær bør absolutt redusere rabatten!
Jeg synes ikke dene fyren vi snakker om her, fortjener noen form for straffrerabatt, jeg heller - misforstå meg rett. Mitt poeng er bare at "som man roper i skogen får man svar". M.a.o. hvis lovverket skulle være slik at man mistet strafferabatten hvis man sier at "man gjorde det rette", vel: da sier man det ikke. Man "angrer". Med mindre man er en slags fanatiker eller noe slikt. Mister man ikke strafferabatten, kan man trygt si hva som helst - også at "man gjorde det rette"
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Aktor ber om 21 år i fengsel og unntak for strafferabatt i dette tilfellet.

Blir barnemorderen dømt til 21 år i fengsel, blir dommen anket av forsvarer på grunnlag av straffeutmåling og manglende strafferabatt.
I en eventuell anke vil tiltalte sannsynligvis få medhold.
Ikke vanskelig å være spåmann her.
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.315
Antall liker
3.473
Torget vurderinger
4
bedre med forvaringsdom på 15 år
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
bedre med forvaringsdom på 15 år
Forvaring? Kan det forsvares i dette tilfellet? Jeg trodde at for å få forvaring så må det være stor risiko for nytt alvorlig lovbrudd og samfunnet må beskyttes. En ulempe med forvaring er også at hvis fyren blir erklært trygg, rehabilitert, så kan han slippe ut rimelig raskt.
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.315
Antall liker
3.473
Torget vurderinger
4
En som kalkulerer som ham må vel kunne sies å ha en stor risk for nytt lovbrudd uten at jeg er noen ekspert
 
Topp Bunn