Strømsterk forsterker. Hva betyr det?

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.842
Antall liker
17.346
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
OK. Jeg ser meg om etter en strømsterk forsterker og googler rundt.
Men der slår meg plutselig; hva kjennetegner en strømsterk forsterker?
Trafo størrelse? Forsterkerteknologi? Hva ser du etter i forsterkerspec for å gjenkjenne en strømsterk forsterker.
Jeg har bl.a en Ayon Spark III med kjempetung (!) trafo. Er den derfor strømsterk? Hvordan vet man det? Betyr utgangstransisrorene noe her?
Fint tenker jeg. Da drar den sikkert høyttalere oppført med sensitivitet under 85db.
Så møter du Hr. Google. «With SET amp you must have speakers which are 97+db.»



En slik tråd utarter seg fort til geek-heaven, så fint om vi holder forklaringer på lekmannsnivå :)
For der er jeg :)

Kjør Folkeopplysning!
 
Sist redigert:

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
En effektforsterker er i prinsippet en spenningskilde.

Høyttalerne omsetter denne spenningen til effekt slik: P = U^2/R, der R er høyttalerimpedans.

Legg merke til at høyttalerimpedansen er under brøkstreken. Det betyr at jo lavere R, desto større effekt. Så en ideell forsterker som f.eks leverer 100 W i 8 ohm skal kunne levere 200 W i 4 ohm og 400 w i 2 ohm. Lavere impedans = høyere strøm. Ohms lov!

Det er her strømforsyningen til forsterkeren kommer inn i bildet. Hvis den er dimensjonert for 8 ohms last så klarer den ikke lavere impedans uten å gå tom for strøm. Hvis den er mer konsevativt dimensjonert klarer den kanskje også 4 ohm, men ikke helt til dobling av effekten. Strømforsyning er dyrt, så her kan det spares -- på bekostning av evne til oommphh,

Du kan tildels lese fra en forsterkers spesifikasjoner hvor strømsterk den er. Jo lavere impedans den er dimensjonert for desto større strøm kan den dytte ut.
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Eksemplene over tar ikke hensyn til fase og annen styggedom i høyttalerne. Sjekk J.A's målekurver i Stereophile for impedans i høyttalere....
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.077
Antall liker
2.495
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Eksemplene over tar ikke hensyn til fase og annen styggedom i høyttalerne. Sjekk J.A's målekurver i Stereophile for impedans i høyttalere....
Det hjelper med en strøm sterk klasse A amp og stooore trafoer
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.812
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Eksemplene over tar ikke hensyn til fase og annen styggedom i høyttalerne. Sjekk J.A's målekurver i Stereophile for impedans i høyttalere....
Start her: https://www.stereophile.com/reference/707heavy/index.html

Det er flere ting som avgjør hvor strømsterk en forsterker er, dvs hvor lave impedanser og hvor store strømmer den kan håndtere for et gitt spenningssving over lasten. Det mest fundamentale er safe operating area for utgangstransistorene. For tilstrekkelig onde kombinasjoner av strøm, spenning og temperatur sier de adios, og hasta la vista. Det arter seg ofte som en secondary breakdown. Forsterkeren må konstrueres slik at den ikke kommer inn i en slik sone for noen kombinasjon av driftsbetingelser, ofte med en eller annen form for beskyttelseskrets som registrerer strøm og spenning over utgangstransistorene og struper ned moroa i tide.
https://en.wikipedia.org/wiki/Safe_operating_area

Forutsatt at utgangstransistorene holder uten å bli til sveiseelektroder er det gjerne strømforsyningen som begrenser i neste trinn. En strømforsyning som kan levere tilstrekkelig mye strøm til å spille grisehøyt i lave impedanser over litt tid er gjerne stor, tung og dyr, og da vil de fleste forsterkerprodusenter velge å spare litt penger der. Trafoens rating i VA sammenlignet med oppgitt utgangseffekt er en pekepinn med lineære strømforsyninger. Kommersielle effektforsterkere kan ha 1 VA trafo for hver 2 W output, og satser på at glattekondensatorene kan håndtere topper i strømtrekket. Det kan kamufleres med de finere detaljene i effektspesifikasjonen, eksempelvis hvor lenge forsterkeren kan opprettholde angitt effekt, med forskjellige varianter av «music power» eller lignende som de mest imaginære tallene.

DIY'ere tenker kanskje ikke helt sånn og synes heller at en 600 VA trafo er omtrent passe for en klasse D monoblokk med 200 W i @ 8 ohm, men det er nå oss. Hvis vi i tillegg setter på overdimensjonerte glattekondensatorer blir det såpass strømsterkt at det er nokså uinteressant hva slags impedanskurve høyttalerne har. De blir dratt avgårde med jernhånd av effektforsterkeren uansett.

Klasse A er forresten ikke så "strømsterke" i største almenhet. Det som karakteriserer dem er at det alltid går strøm gjennom utgangstransistorene. Typisk vil tomgangsstrømmen være halvparten av maksimal strømleveranse på utgangen, med tilsvarende massive strømforsyninger og kjøleflenser, og da begynner man fort å se hvor man kan knipe inn litt, der også. Man må dimensjonere det hele omhyggelig for å bli kvitt all varmen.

Edit: Enig i at en enkel indikasjon på strømreserve er om effekten dobler seg når impedansen halveres, men vær OBS på at det er enkelt å fuske litt med effektkurvene sånn at man når de forholdstallene selv med moderate strømforsyninger. Husk at effekten oppgis for et gitt forvrengningsnivå, f eks 100 W @ 8 ohm @ 1 % THD+N. Hvis utvikleren står der med en forsterker som f eks gir 120 W i 8 ohm og 210 W i 4 ohm, og markedsavdelingen protesterer med krav om effektdobling, kan man legge inn en soft clip-krets på inngangene som setter THD+N til 1 % ved eksakt 100 W i 8 ohm og eksakt 200 W i 4 ohm (samme spenningsnivå på signalet), og hey presto, en «strømsterk» forsterker uten å bruke en krone ekstra på bedre strømforsyninger. Selv om man avstår fra det trikset viser en dobling av effekt i halvert impedanse mest at forsyningsspenningen er godt regulert, spesielt hvis dette bare er oppgitt for 8 og 4 ohm, men ikke for 2, 1 eller 0,5 (!) ohm impedanse. Hvis en 100-watter i 8 ohm også leverer 1600 W i 0,5 ohm kan vi snakke om en strømsterk forsterker. :)
 
Sist redigert:

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
I hovedsak to ting kjennetegner en strømsterk forsterker; evne til å levere effekt ved lave ohmske belastninger og forholdet mellom belastningsmotstand og forsterkerens indre motstand.

En annen ting er kretstekniske løsninger som kan «drepe» dynamikken i en strømsterk forsterker slik at den oppleves som kraftløs.

Mao; det finns ikke 100% vanntette regler her.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det som først og fremst kjennetegner strømsterke forsterkere er vel at de er spenningssvake?
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Det som først og fremst kjennetegner strømsterke forsterkere er vel at de er spenningssvake?
Ja, ja. Det er lov å prøve seg. Men dette blir jo bare dumt. Trådstarter ønsker en teknisk forklaring som er lett å forstå. Men dette er langt ute i tåka. Håper du bare prøver å vise din uutgrunnelige sans for humor. Det er nok woodoo-nisser her på Sentralen.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det som først og fremst kjennetegner strømsterke forsterkere er vel at de er spenningssvake?
Ja, ja. Det er lov å prøve seg. Men dette blir jo bare dumt. Trådstarter ønsker en teknisk forklaring som er lett å forstå. Men dette er langt ute i tåka. Håper du bare prøver å vise din uutgrunnelige sans for humor. Det er nok woodoo-nisser her på Sentralen.
Er det?

Min påstand er at en strømsterk forsterker like mye er en forsterker som leverer mye strøm i forhold til spenning, som en strømsvak forsterker er en forsterker som leverer mye spenning i forhold til strøm.

En stor forsterker, derimot, eller en kraftig en, det er en som leverer mye av begge deler. En stor nok er en som leverer nok.
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Det som først og fremst kjennetegner strømsterke forsterkere er vel at de er spenningssvake?
Ja, ja. Det er lov å prøve seg. Men dette blir jo bare dumt. Trådstarter ønsker en teknisk forklaring som er lett å forstå. Men dette er langt ute i tåka. Håper du bare prøver å vise din uutgrunnelige sans for humor. Det er nok woodoo-nisser her på Sentralen.
Er det?

Min påstand er at en strømsterk forsterker like mye er en forsterker som leverer mye strøm i forhold til spenning, som en strømsvak forsterker er en forsterker som leverer mye spenning i forhold til strøm.

En stor forsterker, derimot, eller en kraftig en, det er en som leverer mye av begge deler. En stor nok er en som leverer nok.
Nei, det er rett og slett ikke slik det henger sammen.

Dette er i beste fall en avsporing, men hvis du insisterer: En "spenningssvak forsterker" er i så fall en forsterker med spesielt lav dempingsfaktor, altså høy utgangsimpedans. For oss som kan ohms lov betyr det at den også er strømsvak. Rørforsterkere uten negativ tilbakekobling oppfører seg slik.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.077
Antall liker
2.495
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Eksemplene over tar ikke hensyn til fase og annen styggedom i høyttalerne. Sjekk J.A's målekurver i Stereophile for impedans i høyttalere....
Start her: https://www.stereophile.com/reference/707heavy/index.html

Det er flere ting som avgjør hvor strømsterk en forsterker er, dvs hvor lave impedanser og hvor store strømmer den kan håndtere for et gitt spenningssving over lasten. Det mest fundamentale er safe operating area for utgangstransistorene. For tilstrekkelig onde kombinasjoner av strøm, spenning og temperatur sier de adios, og hasta la vista. Det arter seg ofte som en secondary breakdown. Forsterkeren må konstrueres slik at den ikke kommer inn i en slik sone for noen kombinasjon av driftsbetingelser, ofte med en eller annen form for beskyttelseskrets som registrerer strøm og spenning over utgangstransistorene og struper ned moroa i tide.
https://en.wikipedia.org/wiki/Safe_operating_area

Forutsatt at utgangstransistorene holder uten å bli til sveiseelektroder er det gjerne strømforsyningen som begrenser i neste trinn. En strømforsyning som kan levere tilstrekkelig mye strøm til å spille grisehøyt i lave impedanser over litt tid er gjerne stor, tung og dyr, og da vil de fleste forsterkerprodusenter velge å spare litt penger der. Trafoens rating i VA sammenlignet med oppgitt utgangseffekt er en pekepinn med lineære strømforsyninger. Kommersielle effektforsterkere kan ha 1 VA trafo for hver 2 W output, og satser på at glattekondensatorene kan håndtere topper i strømtrekket. Det kan kamufleres med de finere detaljene i effektspesifikasjonen, eksempelvis hvor lenge forsterkeren kan opprettholde angitt effekt, med forskjellige varianter av «music power» eller lignende som de mest imaginære tallene.

DIY'ere tenker kanskje ikke helt sånn og synes heller at en 600 VA trafo er omtrent passe for en klasse D monoblokk med 200 W i @ 8 ohm, men det er nå oss. Hvis vi i tillegg setter på overdimensjonerte glattekondensatorer blir det såpass strømsterkt at det er nokså uinteressant hva slags impedanskurve høyttalerne har. De blir dratt avgårde med jernhånd av effektforsterkeren uansett.

Klasse A er forresten ikke så "strømsterke" i største almenhet. Det som karakteriserer dem er at det alltid går strøm gjennom utgangstransistorene. Typisk vil tomgangsstrømmen være halvparten av maksimal strømleveranse på utgangen, med tilsvarende massive strømforsyninger og kjøleflenser, og da begynner man fort å se hvor man kan knipe inn litt, der også. Man må dimensjonere det hele omhyggelig for å bli kvitt all varmen.

Edit: Enig i at en enkel indikasjon på strømreserve er om effekten dobler seg når impedansen halveres, men vær OBS på at det er enkelt å fuske litt med effektkurvene sånn at man når de forholdstallene selv med moderate strømforsyninger. Husk at effekten oppgis for et gitt forvrengningsnivå, f eks 100 W @ 8 ohm @ 1 % THD+N. Hvis utvikleren står der med en forsterker som f eks gir 120 W i 8 ohm og 210 W i 4 ohm, og markedsavdelingen protesterer med krav om effektdobling, kan man legge inn en soft clip-krets på inngangene som setter THD+N til 1 % ved eksakt 100 W i 8 ohm og eksakt 200 W i 4 ohm (samme spenningsnivå på signalet), og hey presto, en «strømsterk» forsterker uten å bruke en krone ekstra på bedre strømforsyninger. Selv om man avstår fra det trikset viser en dobling av effekt i halvert impedanse mest at forsyningsspenningen er godt regulert, spesielt hvis dette bare er oppgitt for 8 og 4 ohm, men ikke for 2, 1 eller 0,5 (!) ohm impedanse. Hvis en 100-watter i 8 ohm også leverer 1600 W i 0,5 ohm kan vi snakke om en strømsterk forsterker. :)
I DIY HI fi sammen heng har jeg alldri opp levd at over dimensjonering blir overkill , og det Asbjørn nevner om sikrings kretsløp er viktig å være klar over , Jeg er over gjennomsnittet intressert i topologier som unngår disse i grad .Jeg har hørt å sett forsterkere gå i nød modus , enten de er av termisk eller elektronisk overvåket , Inntresant å se uten landske tid skrifter har test resultater og gjerne scoopbilder som viser forløpene .Ikke alltid stemmer teori med praksis. Tiligere jeg bygget en del subber , og forelsket med i lyden av compound typen , store dobble i push pull , Jeg ville prøve noe annet enn mine 100 w diy amper . Ampen jeg lånte hadde doc utskrift på over 800 watt hver kanal seg i 2 ohm
Ved tilkobling av dette monsteret " trodde jeg subben var død eller ikke fikk signal ?Den hørtes ut som den var muted i forhold . Jeg måtte koble opp låne ampen til hoved høytalene for å verifisere at den var ok , og det var den , men sub kunne den ikke . Deet gjorde til at jeg senere dobblet opp utgangen på min egen , trafo , og lytter , det gjorde imidlertid susen .Samme amp ble senere år modifisert , ny heat sink som tålte 1A .Litt mer " klasse A ,,, Oboy ble det bass ? yes sir . Til alle dere motstandere av klasse A , once u heard class A , U never go back, Og en annen ting , en forsterker oppgitt til gitt effekt sjekk hva norm den er etter og ikke bare rms 1khz :)
 
S

Syncrolux

Gjest
Strømsterk er dessverre et buzzword som ofte tas ut av sammenheng og brukes til mye rart. Men skal man være bokstavelig så er det en forsterker som kan levere mye strøm, og derav også mye effekt i lave impedanser.
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Volt, kontra current forsterker ala Audioflight konstruktionerne, er vel i praksis som 2 forskjellige veje til Rom.

De havde i hvert tilfælde tidligere et monster forsterker på specifisere til 100 watt KL A, med en dobling av effekt hele veien ned.
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Det som først og fremst kjennetegner strømsterke forsterkere er vel at de er spenningssvake?
Skjønner ikke hva du mener. Spenningen blir satt av spenning i veggen...
Å nei, du. Mellom veggen og forsterkeren sitter den dyreste komponenten i en effektforsterker, den som gjør om 230VAC til en likespenning som forsterkeren kan bruke. Siden fabrikanter kan spare store penger på å være kjipe her så får vi "strømsvake forsterkere".
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.077
Antall liker
2.495
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Strømsterk er dessverre et buzzword som ofte tas ut av sammenheng og brukes til mye rart. Men skal man være bokstavelig så er det en forsterker som kan levere mye strøm, og derav også mye effekt i lave impedanser.
Mye humbug det ute , før i tida trålte jeg allt av rewiev og tester før jeg kjøpte noe , og allt skulle finleses flere ganger
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Det som først og fremst kjennetegner strømsterke forsterkere er vel at de er spenningssvake?
Skjønner ikke hva du mener. Spenningen blir satt av spenning i veggen...
Å nei, du. Mellom veggen og forsterkeren sitter den dyreste komponenten i en effektforsterker, den som gjør om 230VAC til en likespenning som forsterkeren kan bruke. Siden fabrikanter kan spare store penger på å være kjipe her så får vi "strømsvake forsterkere".
Nå er jeg spent på hvilken komponent det er som gjør om «230VAC til en likespenning forsterkeren kan bruke». Normalt er det minst 4 komponenter i form av trafo, likeretterbro og 2 kondiser. ;)
 

Kristian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
447
Antall liker
280
Sted
Levanger
Torget vurderinger
32
Så er det kvaliteten på hele konstruksjonen, interkabling og alt sammen. Jeg hadde EC AW120 DMB før. Den hadde vel to trafoer på 650 VA. I dag spiller jeg med Burmester 082, med én 450 VA trafo og (minst) 82 000 mF kondensatorer. Og 082 er en helt annen verden enn EC, langt bedre dreiemoment og kontroll. Så alt spiller inn og skal det være kvalitet, må det gjøres skikkelig!
 
Sist redigert:
M

MusicBear

Gjest
Så er det kvaliteten på hele konstruksjonen, interkabling og alt sammen. Jeg hadde EC AW120 DMB før. Den hadde vel to trafoer på 650 VA. I dag spiller jeg med Burmester 082, med én 450 VA trafo og (minst) 82 000 mF kondensatorer. Og 082 er en helt annen verden enn EC, langt bedre dreiemoment og kontroll. Så alt spiller inn og skal det være kvalitet, må det gjøres skikkelig!
Her er du inne på noe som er vesentlig - vesentlig på den måte at gampetrafoer ikke automatisk forteller hvor mye sakene er gode for i praksis.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.983
Antall liker
20.114
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Blir du noe klokere Jørgen?
 

Outport

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2014
Innlegg
233
Antall liker
39
Kan ikke ohms lov. Jeg tenker på strømsterk forsterker i overført betydning som noen som holder to melkespann med rette armer. Melkespann holding. Fks. Farmen. Strømsterk forsterker klarer å holde armene helt rett 24/7 365 dager i året. Uansett volum innenfor ganske lavt og veldig høyt. Det er begrenset hvor høyt og hvor lavt, men innafor det de fleste mennesker trives med. Armene er rette uansett pga. Strømstyrke. Dette området kalles headroom, linear (transparent), ikke noe distortion. Rent godlyd. Trenger strømstyrke for god lyd.

En strømsvak forsterker vil i denne samme sammenhengen ikke klare å holde armene like rett og vil derfor lage distortion forvrenge lyden for mye og musikken blir slitsom å lytte til. Noen strømsvake forsterkere vil til og med slå seg av selv når det blir for lite strømstyrke.

En strømsterk forsterker spiller gjerne bedre også på lavere volum. Dette kan også være en god grunn til å velge strømsterk forsterker. Mer detaljer i musikken kommer fram også på lavere volum. Avhengig av kvaliteten på selve innspillingen i studio.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Det som først og fremst kjennetegner strømsterke forsterkere er vel at de er spenningssvake?
Ja, ja. Det er lov å prøve seg. Men dette blir jo bare dumt. Trådstarter ønsker en teknisk forklaring som er lett å forstå. Men dette er langt ute i tåka. Håper du bare prøver å vise din uutgrunnelige sans for humor. Det er nok woodoo-nisser her på Sentralen.
Er det?

Min påstand er at en strømsterk forsterker like mye er en forsterker som leverer mye strøm i forhold til spenning, som en strømsvak forsterker er en forsterker som leverer mye spenning i forhold til strøm.

En stor forsterker, derimot, eller en kraftig en, det er en som leverer mye av begge deler. En stor nok er en som leverer nok.
Spenning og strøm hører uløselig sammen.

U=R*I

Alltid
Overalt
Uten unntak
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Jeg tenker på en strømsterk forsterker som at den klarer å levere effekten den skal inn i enhver belastning. Selv om det ofte bare kan være snakk om en enkelt watt, så skal en strømsterk forsterker klare å levere nok strøm til å ha stålkontroll på lasten den skal drive.

Så en strømsterk forsterker kan godt ha lite effekt (få watt), men den skal ha et powersupply som er stivt nok til å levere full effekt mest mulig uforvrengt, eller med mest mulig kontroll.
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.867
Antall liker
645
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Så er det kvaliteten på hele konstruksjonen, interkabling og alt sammen. Jeg hadde EC AW120 DMB før. Den hadde vel to trafoer på 650 VA. I dag spiller jeg med Burmester 082, med én 450 VA trafo og (minst) 82 000 mF kondensatorer. Og 082 er en helt annen verden enn EC, langt bedre dreiemoment og kontroll. Så alt spiller inn og skal det være kvalitet, må det gjøres skikkelig!
Burmester med 450va og kondensator på82000 mf, synes jeg er pinglete. Min er på 800va og kondensator bank på 262000 mf pr blokk.
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.842
Antall liker
17.346
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Blir du noe klokere Jørgen?
Leser så øyet blir stort og vått!
Mangler innspill fra deg Retep, hva synes du? Hvordan definerer du det? Du er jo midt i jakten nå og bytter/prøver ut mange.
Du vurderer jo alt fra «strømsterk» ss forsterker og nå snart skal rør inn.
Hvordan tenker du ift tema i tråden her?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Så er det kvaliteten på hele konstruksjonen, interkabling og alt sammen. Jeg hadde EC AW120 DMB før. Den hadde vel to trafoer på 650 VA. I dag spiller jeg med Burmester 082, med én 450 VA trafo og (minst) 82 000 mF kondensatorer. Og 082 er en helt annen verden enn EC, langt bedre dreiemoment og kontroll. Så alt spiller inn og skal det være kvalitet, må det gjøres skikkelig!
Burmester med 450va og kondensator på82000 mf, synes jeg er pinglete. Min er på 800va og kondensator bank på 262000 mf pr blokk.
Men hva slags internkabling har du?
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Jepp, dette er en helt klart strømsterk forsterker. Dessuten: fin målemetode som har mye nyttig informasjon.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.222
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Ingen grafer, men dette er også en strømsterk forsterker:, men den er ikke billig.

Stereo operation (both channels driven)
500 watts per channel into 1 ohm (*)
360 watts per channel into 2 ohms
180 watts per channel into 4 ohms
90 watts per channel into 8 ohms
Monophonic operation (bridged connection)
1,000 watts into
720 watts into
360 watts into
2 ohms (*)
4 ohms
8 ohms
● Total Harmonic Distortion Stereo operation (both channels driven)
0.05% with 2 ohm load
0.02% with 4 to 16 ohm load
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.842
Antall liker
17.346
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Takk for mange gode innspill og forklaringer.
Mye av dette viste jeg litt om fra før, men godt med både oppfriskning og utdyping.
Neste blir da å forstå gain i samme setting :)

Har satt opp en Ayon Spark III nå på høyttalere som har oppgitt følsomhet på 82db. Lyttevolum allerede på første knepp på volumhjulet. Burde det ikke være omvendt? At lyttevolum kommer senere pga lav effektivitet? (82db)
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Så er det kvaliteten på hele konstruksjonen, interkabling og alt sammen. Jeg hadde EC AW120 DMB før. Den hadde vel to trafoer på 650 VA. I dag spiller jeg med Burmester 082, med én 450 VA trafo og (minst) 82 000 mF kondensatorer. Og 082 er en helt annen verden enn EC, langt bedre dreiemoment og kontroll. Så alt spiller inn og skal det være kvalitet, må det gjøres skikkelig!
Her er du inne på noe som er vesentlig - vesentlig på den måte at gampetrafoer ikke automatisk forteller hvor mye sakene er gode for i praksis.
Ikke automatisk men højst sandsynligt.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Dette er vel helt greit på en rimelig forsterker:

Vis vedlegget 528588
Grei illustrasjon. Mulig det kokte litt bort i kålen, men mitt poeng var at 'strømsterk' strengt tatt innebærer at kuben er kubisk. Varierende grad av fall mot lavere impedanser (spenningsfall) betyr at forsterkeren leverer spenning i høy impedans som den ikke klarer å levere i lav impedans.

Men legg merke til juksespråket på det som tross alt er en meget fin ytelse. Produsenten oppgir 200W i 8 Ohm, mindre enn den faktisk kan levere. Hvorfor? Fordi de da kan vise at den leverer det dobbelte i 4, og det 4-dobbelte i 2. Det lages ikke mye som dobler i realiteten, men markedet vil tro det, og de lar seg lure.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Når man måler spenningsforvrengningen ut av en spenningsstyrt forsterker får man et ganske eksakt bilde av hvor strømsterk den er. Svakheten er selvsagt for det første at dette stort sett alltid gjøres i resistiv last, og at det sjelden gjøres med ulike effekter og i hele frekvensområdet.

En typisk svakhet med tradisjonelle målinger er at man måler med sinuskurver, og man måler ved ulike effekter, men man måler kun den rene harmoniske forvrengningen. La oss si at spenningen ut av strømforsyningen faller. Alt etter hvor høy PSRR er så vil dette påvirke forsterkertrinnets gain. Gjør man en multitone-måling får man tydeligere frem slike ting. Men selv intermodulasjonsforvrengninger gjøres gjerne ved relativt moderat effekt.

I dag kan man ikke lenger avgjøre om en forsterker er strømsterk basert på vekten. Det finnes forsterkere man kan ha i carry on-baggasjen, sammen med klesskift, toalettsaker og PC, men som allikevel er strømsterke nok til at man kan sveise med dem, selv ved ganske slemme fasevinkler.

Forsterkere som booster bassen mye har ofte høy utgangsimpedans. Forsterkere med dårlige strømreserver har også ofte høy utgangsimpedans. Samtidig kan man fint bygge verdens mest strømsterke forsterker som en ren current drive, noe som betyr uendelig høy utgangsimpedans. Den vil i såfall forsterke de lave frekvensene hinsides mye, men forsterkeren kan allikevel fortsatt være verdens mest strømsterke forsterker. Kort sagt kan man si at forsterkere som booster bassen en del ofte er strømsvake, men det finnes strømsterke forsterkere som også gjør det, og det finnes også strømsvake forsterkere som ikke klarer å få trykket ut noe særlig bass fordi de går helt tom for energi.

...ikke så lett med andre ord. Vi leter etter denne enkle fasiten, eller tommelfingerregelen, men så viser det seg at den gjerne ligger hinsides forstanden til selv de fleste som utvikler og produserer slikt utstyr, og det har preget hele markedet siden tidlig i forrige århundre da man begynte med dette.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
913
kondensatorbanker overvurdert og bare for markedsføring?

"No problems so far. However, many audiophile expectations will demand that the capacitance be at least 10,000µF, around 50,000µF for passable performance, but (of course) 100,000µF would be much better. This is (IMO) rather pointless. I won't argue with 10,000µF, but any more is really wasted and not necessary"

"For the sake of the exercise, we will assume that we need 8,000µF at a minimum of 50V, and with a ripple current rating of 7A - this is more than adequate for a 100W amp, and meets all the design criteria"

Linear Power Supply Design

i en 100w forsterker:

pow.JPG
 
Topp Bunn