Strøm relatert Strømrensere og har det noe effekt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.423
    Antall liker
    35.203
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan skulle en elbil som lades opp skape støy på strømnettet?
    Laderen må nødvendigvis inneholde en stor likeretter, tilsvarende en SMPS eller lignende, dimensjonert for f eks 16 A tre-fase. Den støyer kanskje ikke helt på høyde med smelteverkene i nærheten av der ymir holder til, men kanskje enslags skalamodell av det. Filtrering tilbake mot nettet vil være nødvendig.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Det er vel dette som er noe av problemet på HFS.
    Synsing selv med den tyngste dokumentasjon som er å oppdrive i Norge.Selv det er ikke godt nok.
    NVE er den tyngste og øverste myndighet,
    som gir bl.a Sintef og da som oftest og Seljeseth oppdraget med tallfesting,forskning etc. .......som for ikke lengesiden skiftet beite til Statnett.
    Jeg påpekte kun at Norge har veldig høy leveringssikkerhet. Det er tross alt der viktigste og følgelig er veien ganske lang til at nettet er så dårlig. I samme gate mener mange Tesla-eiere at nettet er dårlig fordi de ikke kan lade bilene sine med 3-fase på IT-nett. Som om det var et relevant kriterie for om et nett er godt eller dårlig.

    Ang TU så lurer jeg på om de starter hvert redaksjonsmøte med om noen har noe negativt å melde om elbiler i dag? Om svaret er ja, så publiseres der uansett hvor mye pølsevev det måtte være.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Det norske distribusjonsnett "State of the art"?
    Hele den setningen du gjengir en del av var
    Sammenlignet med USA er vårt strømnett nokså state of the art.
    Neste gang du er i USA må du gjerne kikke opp på strømkablene ved en stolpe og legge merke til at de vanligvis er et skjærereir av sjeldne dimensjoner. Dessuten er distribusjonsnettet i USA vanligvis TN-C, dvs at det i utgangspunktet fungerer som når vårt nett har fått en massiv kortslutning til jord. Amerikanerne starter der. Det beste man kan si om det er at det er den billigste løsningen. Overføringslinjene og tilstanden på dem er også en lang historie, men Statnett har ikke noe å skamme seg over, sammenlignet med USA.

    Statnett er gjør en bra jobb de,men det er som Seljeseth påpeker lavspenningsnettet som trenger opprustning.
    Å ligge på nedre halvdel sammenlignet resten av Europa............men sånn går det når nettleien går rett i lommen til netteier
    istedenfor til opprustning av nettet.

    USA,wow,seilte ett stykke tid i cruicefart så skjærereira var som vist på filmer,og enda verre var det nedover på de caribiske øyer.
    Men værst var elektriker jobben amerikanerne utførte ombord.Mesteparten måtte vi rette på.
    Da var folkene fra Siemens tyskland på ett helt annet nivå.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.895
    Antall liker
    11.283
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mmmm ... nettleia skal da gå til netteier, og lavspentnettet eies da vanligvis av lokal netteier... i alle fall ute i distriktene....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Uten å ha sett tall på det tipper jeg en veldig stor andel brudd på lavspentnettet kommer av vær og vind. Og anleggsarbeid. Med mindre alt legges i bakken må vi nok leve med det første og det andre er langt på vei en funksjon av at det ligger i bakken. Her jeg bor i Oslo har ikke strømmen gått siden 2002 da jeg flyttet hit (totalt 5 ulike adresser på den tiden) utover noen veldig få veldig korte hendelser jeg antar er arbeid/vedlikehold.

    For 99.999% av kundene (og følgelig netteierne og kraftleverandører) er det viktigste at de får energien de trenger, ikke om mellomtonen er ullen eller ikke.

    Gikk en times tid på hytta utenfor Trysil i sommer. Tar en vill gjetning på at det henger sammen med det voldsomme tordenværet som var da. Innen en time hadde Eidsiva fikset saken.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    https://www.nve.no/stromkunde/nettleie/[FONT=&quot]

    Nettleien skal gi nettselskapet inntekter til dekning av kostnadene ved transport av strøm, gitt effektiv drift, utnyttelse og utvikling av nettet. Det er nettselskapet selv som fastsetter nettleien, men NVE kontrollerer at inntekten nettselskapet henter inn gjennom nettleien ikke er høyere enn det nettselskapet totalt har lov til å ta seg betalt fra sine kunder.

    [/FONT]
    Hva skjer hvis nettselskapet tar inn for mye eller for lite nettleie?
    [FONT=&quot]NVE bestemmer hvilken inntekt hvert nettselskap kan hente inn fra sine kunder. Nettselskapene fastsetter nettleien basert på denne såkalte inntektsrammen hvert år.




    90 prosent av kraftselskapenes overskudd har blitt tatt ut som utbytte - Tu.no

    [/FONT]

    [h=1]UTBYTTE I KRAFTSELSKAPER
    [FONT=&quot]90 prosent av kraftselskapenes overskudd har blitt tatt ut som utbytt[/FONT][FONT=&quot]Kan ikke fortsette om det skal gjøres nyeinvesteringer i nettet, mener Energi Norge.[/FONT][/h]
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Godt spørsmål, Distinctive.

    Det jeg lurer på er strøm regeneratorer ettersom det utelukkende har fått gode kritikker fra diverse blekker. Jeg som bor i et borettslag med 200 husstander lurer naturligvis på om dette har en effekt, ikke fordi min Devialet låter dårlig, men fordi jeg her forleden syntes å høre markant forskjell i retning av skarp og ørefiendtlig lyd på ettermiddagen.

    Jeg vet at det er et problem i statene at nettstrømmen til tider er så dårlig og varierende at den tar livet av apparater hvis man er uheldig. Og siden alt vi lager her i Norge fra det offentlige sin side er middelalder-kvalitet på, så er det nærliggende å tro at strømmen her også kan være av samme kvalitet som resten av infrastrukturen vår...
    Min erfaring er at strømrensere virker, men de tar ikke alt. Jeg bruker både en PS Audio P5 og et DIY nettstøy filter og lyden blir mye bedre, men jeg sliter tidvis med store problemer med nettet og da er ikke dette nok. Har ikke noen problemer med å høre når støyen setter inn, og det er store forskjeller på lyden ettermiddag kontra natt.

    DSC_0186.jpg


    Fikk BKK til å starte målinger på strømmen inn til huser i forrige uke da jeg hadde en episode under en lytteøkt. Det ble skurring i lyden som et rør hadde røket og spenningen føk opp og ned 3-5V. Har fått utført målinger av nettet tidligere men da bare med enkelt utstyr, så denne gangen ba jeg dem ta med skikkelig utstyr slik at jeg kan få utskrift av målingene. Har ikke så store forhåpninger at de finner noe da jeg regner med at det er stort sett støy jeg sliter med...

    DSC_0002.jpg
    DSC_0003.jpg
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.895
    Antall liker
    11.283
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Strømrens og strømrens, - er vel forksjellige ting. Det meste som vises og diskuteres her er rene støyfiltre som har liten og ingen effekt under et par hundre kilohertz. Over denne frekvensen er det nok virksomt for HF støy som på en eller annen måte tar seg en tur i og på nettet. Mye av det som diskuteres her som harmoniske på 50Hz blir nok lite dempet. Uten at jeg har sett så mye data på dette, så er det neppe mye over 100kHz som passerer en høyspenttrafo.
    Strømregenerering, - i form av likeretter-vekselretter, har sine egne problemer og krever etter min mening nokså saftige filtre etter vekselretteren for å komm ei nærheten av lysnettet alene. UPS, som forsåvidt er en del av samme skåla, er en litt annen skål. Filterdelen i en litt større UPS er fysisk sett en vesentlig del av hele UPS-skapet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Mmmm ... nettleia skal da gå til netteier, og lavspentnettet eies da vanligvis av lokal netteier... i alle fall ute i distriktene....
    Slik er det over alt, distribusjonsnett er et lokalt perfekt monopol og følgelig er nettleie o.l. strengt regulert. Ellers kunne jo netteier ta seg betalt omtrent hvasomhelst siden alle må ha strøm og det ikke er særlig praktisk, mulig eller smart å ha en rekke parallelle opplegg til et lass av eiendommer og anleggsadresser. Selv i Oslo må man betale nettleie til Hafslund Nett, det finnes ingen alternativer.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.895
    Antall liker
    11.283
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det var ikke det som var poenget mitt. Det klages ofte på at lavspentnettet er av dårlig kvalitet på grunn av dårlig vedlikehold. Det er jo bl.a. nettopp det nettleia skal brukes til, men når grådigheta hos aksjonærene, som oftest er kommuner og fylkeskommuner, tar overhånd, så blir det som det blir. Nettet her jeg bor er faktsik nokså bra. Finnes nesten ikket eneste luftspenn igjen i tettstedet, og vi har heller ingen store maskinparker som støyer...
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Denne filtrerer strømmen bedre enn mange andre fra Hifibutikkene og til en brøkdel av prisen i hibutikken. Sammenlignet med viss strømprodukter opp til 35000 er denne er langt bedre målemessig.
    Nettfilter for IT og TN, 16A | EMF Consult
    Men, sånn som jeg skjønner bruken av denne, så skal den kobles opp til alle 'støygivere' i huset, og ikke til en mottaker (hifi) som et slags sisteledd; dermed betyr vel det at man trenger ganske mange av disse for å sikre seg optimalt?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.217
    Antall liker
    9.444
    Torget vurderinger
    2
    Funger bra på begge måter, både direkte i hifi og ved støyelementer. Jeg har funnet at det optimal hos meg er en SNS plug på kjøkken på en støyete dimmer , en Bajog på strømskinne for TV/Getbox/Route ++, .For totalt 2200 kr for 2 stk har jeg lavere støymåling enn med XXX og XXXX til hhv 16000 og 35000 kr. XXpluggen til XXX som koster mer enn Bajog 5B, og gjør absolutt ikke noe utslag på nettstøymåleren min, mens kun en Bajog reduserer med 50%.

    Lydmessig er det uansett vanskelig å høre og avgjøre om noen strømdingser gjør noe med lyden, men jeg har i allefall lavere støy gulv enn med YYYY til 45000.
    Effekten avhenger av hvor mye støy du har fra før tror jeg. Hos meg måler jeg opptil 1800mV på den verste kontakten med dimmer på, på hifien er jeg nå nede i 150 mV som halvparten at hva de dyre remediene klarer. Har bestilt en til til å koble på hifien sammen med XXX strømskinne filter til 3600 kr som ikke er særlig effektiv
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Fantastisk diskusjon;)

    Passer kanskje å påpeke inn mot en juletid:

    En ting er hva som foregår i den virkelige verden (definert av fysikkens klare lovmessigheter).

    En annen ting er hvordan det oppfattes inne i hodene våre (definert av psykologiens noe mer vanskelige lovmessigheter).

    ...noe som fører til at noen av oss er skråsikre i sin sak. Mens andre er mer varsom i uttalelsene...;)

    Uansett «legning» ha en riktig god jul, friends:cool:
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    For å rydde unna støy på strømmen fra veggen vil godt konstruerte filtre/isotrafoer eller regeneratorer hjelpe. Men like mye å si for lyden har internkabling og skjerming i filtrene og strømkabler til og fra. Stjernejord og kvalitetsmaterialer bør benyttes.

    Jeg kjøpte også en IsoTek OHC40 for 1 1/2 år siden og det hjalp en del. Men da jeg byttet ut kabelen som fulgte med (EVO3 Premier) til først Extreme (også IsoTek), ble lyden mye større og bedre dynamikk. Deretter Syncro SE med DC-filter som gav dypere bass, ro og varme. Men aller største oppgraderingen var strømkablene FRA filteret og inn i forsterker og spillere. Nordost Tyr 2 og Frey 2 brakte anlegget inn i high-end klassen med masse detaljer, rom og dynamikk. Låter veldig bra nå!

    Det er viktig å holde impedansen lavest mulig hele veien, for renest flyt av strøm inn i komponentene. Det er så mye å hente her for sluttresultatet at det må oppleves!
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.267
    Antall liker
    3.286
    Torget vurderinger
    49
    Jeg liker best de sorte strømkablene produktet blir levert med :)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.217
    Antall liker
    9.444
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror egentlig det er uheldig og negativt informere om rimelige løsninger som i mitt innlegg over.var i tvil om jeg skulle publisere, kan jo medføre at det blir solgt mindre dyre saker og redusere inntjeningen i bransjen og gi økt pris på andre komponenter, dvs ikke en fordel for meg . Men det er litt «metoo» syndrom her. Måtte bare si fra om at jeg ikke lar meg lure av pene bokser lengr og at til de høye prisene som tas bør man forvente å få et produkt som gir en ordentlig effekt , også målbar siden det er såpass lett å måle. Hadde XXX vist en tydelig effekt og målt klart bedre enn «helsekost» produkter hadde jeg ikke reagert med et såpass negativt innlegg her.Nå er det opp til visse produsenter å skjerpe seg. Når jeg kjøper Aprovel på apoteket forventer jeg ikke å få utlevert overprisede vitaminer..,
    God jul til alle med eller uten strøm og facts eller alternative facts...
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.690
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg prøvde eit par modellar frå Isotek, og meinte det hadde ein del for seg. Men så har eg fått meg ein ASR forsterkar der det er gjort veldig mykje for straumforsyninga. Her var det "kolsvart" bakgrunn umiddelbart, og filter utover det medfylgjande har ikkje vore aktuelt sidan eg pakka ned min elles utmerka ARC SP 10, der eg opplevde at desse boksane gjorde god nytte for seg.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.217
    Antall liker
    9.444
    Torget vurderinger
    2
    Du er inne på noe her Arve, min Cambridge 851C DAC/preamp har bra innebygget nettfilter som vist under. Effekten er målbar i og med at nettstøyen i stikkontaktene går klart ned når Cambridgen slås på, det er naturlig da nettfilter påvirker støy både inn, ut og paralellt.
    s-l500.jpg


    På en annen laaangt dyrere dac/preamp jeg har ser jeg noe som ligner på et lite Schaffner nettfilter ( øvre høyre hjørne), som ikke gir noen forbedring ut på nettet ,men heller ingen forverring.
    Capture.JPG


    På sluttrinnet har jeg et meget enklet X-kondensator filter, men det gjør jobben og forsterker har ingen negativ støypåvirkning. Overdimensjonert linjær strømforsyning selvsagt
    Capture2.JPG


    Mens denne streameren som har et Schaffner filter, merkelig nok gir betydelig forværring av målt støy på nett, når den slås på.
    Capture3.JPG
    , Filter typen er low costcFN402-01-02. https://www.schaffner.com/product-storage/datasheets/fn-402/

    Så alle mine komponenter har altså en form for filter på nettinngangen. Allikevel gir eksterne filtre målt forbedring i ulik grad

    PS et tips, ¨det går an å måle strålt nettstøy og elektrosmog med en vanlig AM radio. Prøv ulik frekevenser og så av og på dimmere, router tv etc, det slår kraftig ut. En enklet strømskinne fra Bandrridge fanget opp mere støy , mens en annen non-hifi skinne med overspenningvern reduserte støy og fjernet AM radio 100Hz during helt.
     
    Sist redigert:

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Merkelig dette med filter. Satt inn et Shaffner i min diy dac og det var en dynamikk killer av rang. Ble sikkert for mye av det gode da det er opp til flere choker og stor kondis bank fra før ? Uansett ble det kjapt fjernet.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.217
    Antall liker
    9.444
    Torget vurderinger
    2
    Merkelig dette med filter. Satt inn et Shaffner i min diy dac og det var en dynamikk killer av rang. Ble sikkert for mye av det gode da det er opp til flere choker og stor kondis bank fra før ? Uansett ble det kjapt fjernet.
    På denne nettsiden advares det mot å ha nettfiter i serie ,da det kan ha ufortsette/uberegnelige resultat...samt overbelastning av fiter
    Netzfilter, EMI-Filter, EMV-Filter, HiFi Entstörfilter von THEL, audiophile Netzzentralen selber bauen

    Achtung! Netzfilter dürfen nicht hintereinander geschaltet werden. Wegen unberechenbarer Resonanzen können Bauteile durch Überlastung bersten
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Var på en målejobb i 5 uker på Stor base for et par år siden. Vi skulle mål spenninger i en olje slange eller "Riser" på fagspråket. Det som møtte meg var et støy helvete som lagde masse støy på målingene som gjøres vha forsterker og strekklapper der spenningen er på mV nivå. Ikke uvanlig på en slik base med støy på netter da det er mye kraftkrevende utstyr som slås av og på og i drift.

    Reiset på den locale Clas Ohlson og kjøpte noen slike:

    https://www.clasohlson.com/no/Nettfilter/Pr364512000

    De virket faktisk, men ikke nok så vi måtte til med elektriker og gjordledning til sjø. Tok de med hjem og testes på eget anlegg uten at jeg merket den dri..., men så er heller ikke der jeg bor en olje support base.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.217
    Antall liker
    9.444
    Torget vurderinger
    2
    DETnettfilteret der er bare møkka, røk etter noen dager og luktet svidd, selv om ble belastet under angitt grense
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Skal man først spandere på seg et dyrt instrument kan man like godt koste på seg en PSA P10 regenerator, så får man scope på kjøpet.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    DETnettfilteret der er bare møkka, røk etter noen dager og luktet svidd, selv om ble belastet under angitt grense
    Har et par stående i anlegger på 2 året uten problemer, mest for moro skyld - strømmen er ikke noe problem hos meg. Hadde vel 5 på gang på Stord og uten problemer.

    Men de kan ryke fort hvis man har høy innkoblingsstrøm. Tåler vel ikke stort med enn 3A og har tatt sikringen på en eller to.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.217
    Antall liker
    9.444
    Torget vurderinger
    2
    Skal man først spandere på seg et dyrt instrument kan man like godt koste på seg en PSA P10 regenerator, så får man scope på kjøpet.
    Det pussige er at PS10 ikke fjernet målbar støy mens PPP gjorde det, se 6moons anmeldelse av Blue Horizon nettstøy måler. Merkelig?
     

    Supersound

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2011
    Innlegg
    100
    Antall liker
    15
    P10 Multiwave? Hva gjør den og hvorfor skal den da støye mer enn PPP?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.217
    Antall liker
    9.444
    Torget vurderinger
    2
    Interessant D. Multi wave hører ut som en omskriving av harmonisk forvrengning, En passe dose vil jo nettopp flate ut toppene og dermed matematisk bestå av flere bølger. Skjønner at du har den av, litt paradoksalt å først eliminere forvrengning og så lage en ren sinus og deretter legge på forvregning.Men som Elliot Westhost skriver på sine nettsider at litt forvrengte flate topper kan være positivt.( mindre men lengre strømpulser fra nettet). Hører eller måler du noen effekt av multiwave?
     
    Sist redigert:

    Supersound

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2011
    Innlegg
    100
    Antall liker
    15
    Ja det lurer jeg på og. Hvordan høres det ut når du bruker multiwave. Siden har valgt å ha den helt avslått, så høres det ut for meg at multiwave tilfører noe negativt til lyden. Ikke som PS audio sier at lyden blir mye bedre?
    Uansett er du fornøyd med P10? Jeg lukter på den nye P20 som kommer tidlig neste år. Har du forsøkt med en støytrafo før P10? Kunne vært interessant om det har noe for seg.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Hadde PS Audio PPP.Den hadde Multiwave.MW er ikke annet enn økt verdi av 3 harmoniske.

    Her hva Rhesus sier om harmoniske.

    http://www.hifisentralen.no/forumet...-stra-mrensing-woodoo-eller-na-dvendig-7.html

    "Fordelen med harmoniske på nettet er at en sinuskurve der toppene er flatet ut (dvs 3,5,7 harmoniske osv) gir lengre tid til opplading av kondensatorene i strømforsyningen. Dette gir lavere peakstrøm, og det igjen gir mindre rippelspenning, eller 'støy' på spenningen forsyningen leverer. Det gir også mindre switchestøy fra likeretterdiodene, som kan være en fordel.
    Det kan også gi lengre levetid på produktet.

    Om jeg skulle laget en sk regenerator ville jeg instinktivt lagd en med modifisert sinuskurve, dvs med harmonisk forvrengning."




    Mener også å ha lest at Linn gjør noe lignende på strømforsyningen til Linn Sondek,den gang de brukte synkronmotoren fra Premotec.


    Her en egen måling på PurePower 2000i regenerator.
    3 harmoniske tett på 1%.


    Bilde_1.JPG



    Og Nettet.
    3 harmoniske på ca. 0.05%

    P1010686 (2).jpg



    Har også erfaring med 5 harmoniske på over 6% og THD på langt over 8% som begge er over max i iht forskrift.
    Dette gav ingen problemer,kun en beskjeden temp. økning på utstyret.
    Dette var i "øydrift". dvs at vi ikke var tilsluttet sentralnettet.

    Årsaken til disse høye verdiene er at 5 harmoniske er ett naturlig produkt fra produksjonen,dvs genertoren
    og at det er for liten demping i det lokale nettet (for få husstander,liten belastning).

    Det samme gjør seg gjeldene når vi er i normaldrift og er tilknyttet sentralnettet.
    Vi er for få abonnenter til å dempe støyen som kommer ovenfra sentralnettet.
    Sett i ett støyperspektiv hadde det HOS OSS vert ideelt at alle abonnenter ble forsynt
    fra en forsyningstrafo og ikke som i dag, 4 fordelingstrafoer.


    Har også lagt merke til at etter en dag i "øydrift" og når vi blir tilkoblet sentralnettet igjen
    låter det bedre den første timen.
    Igjen er årsaken en naturlig økning av lavere ordens harmoniske,
    nå fra 66kV trafoen den første tiden etter at den blir lagt inn.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Ja det lurer jeg på og. Hvordan høres det ut når du bruker multiwave. Siden har valgt å ha den helt avslått, så høres det ut for meg at multiwave tilfører noe negativt til lyden. Ikke som PS audio sier at lyden blir mye bedre?
    Uansett er du fornøyd med P10? Jeg lukter på den nye P20 som kommer tidlig neste år. Har du forsøkt med en støytrafo før P10? Kunne vært interessant om det har noe for seg.
    Har ikke gjort noen nitidige tester med MW inne eller ute. Er mest opptatt av støyreduksjon/sort bakgrunn.
    Tror ikke det norske nettet er det som får best utbytte av MW. Dessuten har alle mine apparater temmelig overdimensjonerte, linære PSU’er.
    Har også en del utstyr som ikke er powret med P10 og vil ikke risikere noen artifakter tilbake på nettet, selv om sjansen er liten.

    Har ikke noen iso trafo i forkant av P10, men den står på en PSA vibrasjonsplattform m/filtermuligheter.
    Snuser også på oppgradering til P20.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn