Strøm relatert Strømrens for studiomonitorer?

fudun

Medlem
Ble medlem
14.02.2021
Innlegg
27
Antall liker
6
Sted
Oslo
Hei, jeg tenkte å undersøke om jeg kan senke egenstøyen fra monitorene mine med strømrens. Det kommer nøyaktig null ekstra støy inn via signalveien, og det er ingen lavfrekvent støy. Så jeg mistenker at all støy kommer via DC og RF i strømmen.

Så jeg vurderer å kjøpe inn en https://www.brlelectronics.no/no/artiklar/supra-md08dc-16-sp-grendosa-med-dc-blocker-askskydd.html

Vil det kunne påvirke susing/piping i monitorene? Er det andre produkter i prisklassen som vil fungere bedre uten å strupe effekt/dynamikk?

Monitorene er forøvrig IK iLoud MTM. Det kommer snart på plass en sub eller to, så der også vil jeg trenge strømfilter (som tillater høy effekt)
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.086
Antall liker
20.358
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Som Bambadoo skriver.
Dette er en feilkonstruksjon i forsterker vs følsomhet på ht-enheter.
Sus/støy fra forsterkerkonstrusjon kan ikke fjernes med strømrens.
Om du nå tenker fornuftigt............
Alle andre forsterkere kombinert med forskjellige høyttalere suser ikke i samme vegguttak.
Hva skulle strømrens da hjelpe???? ;)
(Hilsen fra en, som mener at strømrens er en annen måte å stjele penger på.
DC-blockers derimot, om man har problem med ringkernetrafo, som mekanisk brummer).
 

RS1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2006
Innlegg
145
Antall liker
90
Torget vurderinger
2
""Hiss" fra diskanten er en vanlig egenskap hos studiomonitorer som ikke har delelfilter. Det får du ikke bort, uansett hva du gjør. Evt. kjøpe andre studiomonitorer der de har målt hiss eller kommenterer dette i testen.
 

fudun

Medlem
Ble medlem
14.02.2021
Innlegg
27
Antall liker
6
Sted
Oslo
De har vel et delefilter, selv om det er digitalt? Forøvrig har vel alle studiomonitorer en viss susing, selv om det er Genelec eller Neumann.

MTM-en jeg sitter med har en høyfrekvent lyd i tillegg til sus, og det er denne som plager meg mest. Jeg får se når jeg får MTM #2 (Den første var DOA og bekrefter sånn sett skepsisen til IKs kvalitetskontroll), om denne piper på samme måte eller om det er en produksjonsfeil.
 

RS1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2006
Innlegg
145
Antall liker
90
Torget vurderinger
2
Svært mange studiomontitorer har ikke delefilter slik de har i passive høyttalere, en egenskap ved disse delefilterene er at de fjerner høyfrekvent støy. Studiomonitorer har som regel DSP, og ikke delefilter, og dermed også høyfkrevent støy. Noen har omtrent ikke hiss i det hele tatt.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.339
Antall liker
3.690
Torget vurderinger
1
Hiss kommer av for mye gain på forsterkeren i kombinasjon av høyfrekvent støy og høy følsomhet på driverne/høyttalerne.
Delefilter har ingenting med hiss å gjøre nødvendigvis, ofte har man et delefilter i form av en beskyttelses kondensator i diskant sammen med aktive delefilter for høypass.

Hiss kommer enkelt og greit av dårlig tilpasset elektronikk, det er bare å bytte til en annen forsterker om det er den som forårsaker det.
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.628
Antall liker
1.500
Sted
Sunndalsøra
Helt enig med de siste uttalelsene som er gitt hær. Man kan ikke filtrere bort egenstøy som allerede er der. Det er også snakk om tilpassning, oppsett/plasserng av utstyr. Jeg har et veldig lavt støygulv som man populært kaller det. Men jeg hadde mye støy(brum) på bruk av ny RIAA , pga plassering for nære et strømfilter og elektronisk filter. Fikk råd hær inne om å plassere RIAA mere fritt og på god avstand fra andre kildene. Det ble en en helt støyfritt resultat ut fra høyttalerne. Ble veldig oppløftende å høre på vinyl igjen :)
 
Sist redigert:

fudun

Medlem
Ble medlem
14.02.2021
Innlegg
27
Antall liker
6
Sted
Oslo
Hiss kommer av for mye gain på forsterkeren i kombinasjon av høyfrekvent støy og høy følsomhet på driverne/høyttalerne.
Delefilter har ingenting med hiss å gjøre nødvendigvis, ofte har man et delefilter i form av en beskyttelses kondensator i diskant sammen med aktive delefilter for høypass.

Hiss kommer enkelt og greit av dårlig tilpasset elektronikk, det er bare å bytte til en annen forsterker om det er den som forårsaker det.
Det som er litt interessant er at støyen er like høy uansett hva jeg gjør med gain. Det er forøvrig ikke bare å bytte forsterker i en kompakt studiomonitor. Ihvertfall ikke noe jeg planlegger å gjøre.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.339
Antall liker
3.690
Torget vurderinger
1
Det som er litt interessant er at støyen er like høy uansett hva jeg gjør med gain. Det er forøvrig ikke bare å bytte forsterker i en kompakt studiomonitor. Ihvertfall ikke noe jeg planlegger å gjøre.
Er det gain på effektforsterker du justerer på eller gain på forforsterker? Gain på effektforsterker er også gjerne fastsatt.
SNR og THD er også noen parametre som er avgjørende. Egenstøy i billige forsterkere er gjerne et problem, det er derfor slike produsenter som Sure og forskjellige TDA chip amps ikke slår helt an på DIY og ihvertfall ikke fra litt seriøse produsenter innenfor hifi, men de brukes titt og ofte i billige studiomonitorer, her er det kun pris som spiller inn. Hypex og Purifi er det som gjerne går igjen og det er ikke uten grunn, Icepower er også noe som brukes her og der men igjen så må det tilpasses til å bruke rett gain til rett element selv med aktiv deling. Ingen vits i å kjøre 2KW amp når man kun trenger 100W, da er det bedre med gode data på en 100W amp istedet for dårligere data og 2KW. Det er også enklere å finne gode 100W amper foran KW amper.
 

RS1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2006
Innlegg
145
Antall liker
90
Torget vurderinger
2
Det er ikke samme høyfrekvente støy på passive høyttalere, selv med billigere forsterkerere. Jeg har prøvd flere, klasse A, A/B og D. Men på studiomonitorer som har DSP og ikke passivt delefilter, er dette vanlig, uansett gain, samme volum på støyen. Noen produsenter/modeller er flinkere til å gjøre tiltak enn andre. Du må bare leve med det, eller bytte studiomonitor.
 

fudun

Medlem
Ble medlem
14.02.2021
Innlegg
27
Antall liker
6
Sted
Oslo
Er det gain på effektforsterker du justerer på eller gain på forforsterker? Gain på effektforsterker er også gjerne fastsatt.
SNR og THD er også noen parametre som er avgjørende. Egenstøy i billige forsterkere er gjerne et problem, det er derfor slike produsenter som Sure og forskjellige TDA chip amps ikke slår helt an på DIY og ihvertfall ikke fra litt seriøse produsenter innenfor hifi, men de brukes titt og ofte i billige studiomonitorer, her er det kun pris som spiller inn. Hypex og Purifi er det som gjerne går igjen og det er ikke uten grunn, Icepower er også noe som brukes her og der men igjen så må det tilpasses til å bruke rett gain til rett element selv med aktiv deling. Ingen vits i å kjøre 2KW amp når man kun trenger 100W, da er det bedre med gode data på en 100W amp istedet for dårligere data og 2KW. Det er også enklere å finne gode 100W amper foran KW amper.
Støyen er der uansett hva jeg kobler på inngangen, og det kommer null uansett hva jeg gjør med volum og annet der. Gain-innstillingene jeg viste til er på monitoren, altså effektforsterkeren. Det er både et analogt potmeter og en gain-velger for å skille mellom dynamikken i hifi og proff-utstyr.

Poenget er at støyen er den samme uansett, og det kommer da altså ikke signalveien, og er upåvirket av kilde, volum/gain-instillinger etc. Kjører forøvrig balansert.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.986
Jeg har 3 par aktive små høytalere:

JBL 305 - hører det suser i diskanten hvis under 1m avstand - ikke så bra for nærfelt/pc oppsett.

Genelec 8330 - må legge øret helt inntil.

Yamaha HS5 - ca midt i mellom JBL og Genelec, funker fint til nærfelt/pc oppsett.
 

fudun

Medlem
Ble medlem
14.02.2021
Innlegg
27
Antall liker
6
Sted
Oslo
Jeg har 3 par aktive små høytalere:

JBL 305 - hører det suser i diskanten hvis under 1m avstand - ikke så bra for nærfelt/pc oppsett.

Genelec 8330 - må legge øret helt inntil.

Yamaha HS5 - ca midt i mellom JBL og Genelec, funker fint til nærfelt/pc oppsett.
Jeg har kanskje ikke verdens beste hørsel lenger, men jeg hører sus fra MTM-en som står her såvidt fra sitteposisjon, men ganske tydelig når jeg kommer på 25-30 cm. Den blir uansett overdøvet av pc som står på, og en drøss byggtørkere to etasjer ned. Det er en høyfrekvent støy (litt skurrete pip, jevn tone) jeg hører på mye lenger avstand når det ikke er noe lyd på. Den skulle jeg gjerne blitt kvitt.

Anskaffelsen av monitorene er et rent krisetiltak etter at kjelleren min ble oversvømt, og jeg sitter klemt inn på et trangt soverom med pulten min. Har ikke plass til særlig større høyttalere enn det her nå.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.983
Antall liker
11.393
Sted
Ytterst i havgapet...
Et passivt delefilter fordeler frekvensbåndene til de enkelte elementer... hiss /sus/HF-støy tilhører diskantområdet... hvordan kan da et passivt filter fjerne hiss i det området som diskanten likevel skal ta seg av ??? Hvis støyen stort sett er konstant uavhenging av gainkontroll på inngangen, er det egenstøy i effektforsterkerdelen... ikke noe som kan fjernes med hverken aktive eller passive filtre uten at det går ut over frekvenser/ bånd som skal være med. Ved DSP er det absolutt mulig at denne også kan ha egenstøy i diskantområdet......
 

fudun

Medlem
Ble medlem
14.02.2021
Innlegg
27
Antall liker
6
Sted
Oslo
Et passivt delefilter fordeler frekvensbåndene til de enkelte elementer... hiss /sus/HF-støy tilhører diskantområdet... hvordan kan da et passivt filter fjerne hiss i det området som diskanten likevel skal ta seg av ??? Hvis støyen stort sett er konstant uavhenging av gainkontroll på inngangen, er det egenstøy i effektforsterkerdelen... ikke noe som kan fjernes med hverken aktive eller passive filtre uten at det går ut over frekvenser/ bånd som skal være med. Ved DSP er det absolutt mulig at denne også kan ha egenstøy i diskantområdet......
Det gir mening synes jeg. Og derfor lurte jeg på om filtrering av strømmen kunne ha noe for seg. Har ingen erfaring med strømfiltre så langt, men tenkte at det kunne være innslag av RF eller DC i strømmen som forårsaker noe av støyen.
 

RS1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2006
Innlegg
145
Antall liker
90
Torget vurderinger
2
Mine små aktive JBL monitorer har ingen støy.
JBL 305P MkII
Jeg har de samme og de har en konstant hiss i diskanten. JBL 30xP mkii er kjent for dette.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.339
Antall liker
3.690
Torget vurderinger
1
Det gir mening synes jeg. Og derfor lurte jeg på om filtrering av strømmen kunne ha noe for seg. Har ingen erfaring med strømfiltre så langt, men tenkte at det kunne være innslag av RF eller DC i strømmen som forårsaker noe av støyen.
Endel forsterkere som nevnt før har bare mye egenstøy, eneste som hjelper er som nevnt å bytte forsterker...
Man kan ikke skylde på at alt er "støy fra strømnettet". Av og til er det bare brukt dårlige komponenter som ikke er bra nok, og i dette tilfellet er det sikkert brukt både Sure DSP og Sure effektforsterker, det er bare noen ord for det og det er ganske billig og ganske simpelt. For godt under en tusenlapp så får man både forsterker og DSP her, ikke mange valg om man kun skal gå etter lav pris.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.849
Antall liker
21.828
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
De JBL-ene er vel også oppgitt til ca. -60 dB støy ref 2,83 V. Merkelig måte å skrive at «de støyer dessverre litt» på.

Et nettfilter gjør nada med bredbåndet hf-støy fra en effektforsterker.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.086
Antall liker
20.358
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Man kan ikke skylde på at alt er "støy fra strømnettet".
He he......
Jeg må være helt serligt priviligert, siden jeg de sisste 50 årene, hvergang jeg har flyttet til ny bolig,
ALDRIG har hatt noen som helst støy, som relaterer til "strømnettet". Må være usedvanligt dårligt i Norge,
siden så mange herinne tuller om slikt 😂 😂
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.751
Antall liker
1.976
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Mye fjell i norge vettu, mye fjell og lite jord. Blir kluss da
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
785
Antall liker
952
Har noen tilårskomne Klasse D monoblokker. På horn så er det en konstant sus som jeg hører når jeg legger øret inntil. Bruker jeg Parasound P3 Halo preampen på annet forsterkeri eller sammen med nevnte klasse D monoblokker blir dette enda verre. Det har lite med støy på strømnettet å gjøre, det bare er sånn og det er konstant. At "strømrensing" skal være så viktig er for meg en gåte.

Nå sitter jeg daglig med svært bredbåndet utstyr både på elektronikk og høyttalere. Det er 100% stille. Ikke et knyst. Det er kvalitetskomponenter. Kabler er de billigste mic-kablene til Van Damme med egenterminerte neutrik XLR på og Van Damme Blue studiokabler. All strøm hentes fra et enkelt dobbeltstikk på en 16A kurs med ørten skjøtekontakter(de hvite billige fra Clas Ohlsson) på for å få nok uttak til alt. Fortsatt støyfritt og det låter både fint og engasjerende. Jeg gjør alt "feil", fortsatt veldig fornøyd og ingen hørbar støy.
Ikke knurrer det i totalt fire store ringkjernetrafoer, og ikke er det lyd ut av høyttalerne annet enn musikksignalene.
 
Sist redigert:

Medeski

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Innlegg
498
Antall liker
77
Hei, jeg tenkte å undersøke om jeg kan senke egenstøyen fra monitorene mine med strømrens. Det kommer nøyaktig null ekstra støy inn via signalveien, og det er ingen lavfrekvent støy. Så jeg mistenker at all støy kommer via DC og RF i strømmen.

Så jeg vurderer å kjøpe inn en https://www.brlelectronics.no/no/artiklar/supra-md08dc-16-sp-grendosa-med-dc-blocker-askskydd.html

Vil det kunne påvirke susing/piping i monitorene? Er det andre produkter i prisklassen som vil fungere bedre uten å strupe effekt/dynamikk?

Monitorene er forøvrig IK iLoud MTM. Det kommer snart på plass en sub eller to, så der også vil jeg trenge strømfilter (som tillater høy effekt)
Jeg kan i alle fall kommentere DC blokkeren fra Supra som du har linket til, da jeg har kjøpt en slik selv, bare med 6 stikk. Den hjalp noe med trafostøy, men først og fremst hjalp den overraskende mye på lydkvaliteten. Så jeg har i åpenbart et problem med harmonisk forvrengning i leiligheten. Om det kommer utenfra eller innenfra må måles, men sannsynligvis begge deler.
Og som andre har sagt, vil det sannynligvis ikke hjelpe på sus i diskanten på høyttalerne dine.
 

RS1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2006
Innlegg
145
Antall liker
90
Torget vurderinger
2

 
Topp Bunn