En bekjent av en bekjent jobber på kundeservice i et av nettselskapene og vedkommende så rimelig mørkt på høsten siden alle som ikke klarer å bestille med BankID osv var oppfordret til å ringe nettselskapet for å få hjelp. Det er sikkert noen av disse 30% som ikke bryr seg siden de bor i moderne leiligheter, noen er sløve og noen skjønner sikkert ikke så mye av dette. Det er, om ikke annet, i alle fall et datapunkt i hvor vanskelig det er å få betydelige deler av befolkningen til å ta enkle rasjonelle valg.Det som er merkelig er at det er 30% som ikke har valgt norgespris i no2.
Den siste idioten er enda ikke født…Det som er merkelig er at det er 30% som ikke har valgt norgespris i no2.
Eg hadde soleklart valt Norgespris i NO[125]. Strengt tatt meiner eg (NO3) også at det er rett innretting på straumprisen, men fordi eg (som mange) ofte set eigen lommebok høgt, kalkulerte eg med at mjo, spotpris m. straumstøtte kom til å vera billigare.Der var jeg den eneste som hadde valgt Norgespris.
Best bet for noe som er offentlig er nok Elhub, men jeg har ikke sjekket. Nordpool tar betalt for historiske data så vidt jeg vet.(Finst det forresten ei side der historiske time-for-timedata kan lastast ned som CVS)?
Nå har oppmerksomheten rundt dette vært ganske massiv og det er for de langt fleste veldig enkelt å bestille om man er noenlunde på nett (også bokstavelig talt) men det er rimelig mye folk gjør som koster penger men er enkelt å gjøre noe med. Løpende abonnenter man ikke bruker er kanskje det mest opplagte eksempelet, gratis eller svært billige prøverperioder man glemmer å avslutte og ikke minst dårlige vilkår på banktjenester - og det kan være snakk om en del penger. Forsikring et annet men der er det noe vanskeligere å sammenligne siden faktisk dekning ofte er ulik og hvor godt noe faktisk funker vet man strengt tatt ikke før man får en sak, og det får man som regel ikke.Den siste idioten er enda ikke født…
Vi bruker nesten like mye strøm i måneden om sommeren som om vinteren, hovedsakelig pga oppvarmet drivhus fra mai til oktober. Med de spotprisene som var sommer halvåret i fjor så hadde vi tapt 400-500kr i måneden med Norgespris.NO3 har vært dyrere enn Norgespris tett på 100% av tiden siden medio november. Vi får se hvor lenge det varer, men for egen del har de 3-4 kaldeste (og dyreste) vintermånedene historisk stått for røffly 50% av årsforbruket på +/- 20k KW
Jeg vil tippe at det er en korrelasjon mellom det å enkelt velge en gunstigere strømavtale og ha kontroll på andre faktorer som totalt har stor betydning for privatøkonomien.Nå har oppmerksomheten rundt dette vært ganske massiv og det er for de langt fleste veldig enkelt å bestille om man er noenlunde på nett (også bokstavelig talt) men det er rimelig mye folk gjør som koster penger men er enkelt å gjøre noe med. Løpende abonnenter man ikke bruker er kanskje det mest opplagte eksempelet, gratis eller svært billige prøverperioder man glemmer å avslutte og ikke minst dårlige vilkår på banktjenester - og det kan være snakk om en del penger. Forsikring et annet men der er det noe vanskeligere å sammenligne siden faktisk dekning ofte er ulik og hvor godt noe faktisk funker vet man strengt tatt ikke før man får en sak, og det får man som regel ikke.
Over suboptimale privatøkonomiske valg store deler av nasjonens befolkning tar så er målt i penger Norgespris eller ikke et godt stykke ned på listen sammenlignet med mer strukturelle valg som f.eks om man er villig til å ta en del risiko på sin egen (pensjons)sparing eller ikke eller. Gjennom et livsløp er slike valg enormt mye viktigere enn hvilken strømavtale man har.