Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.566
    Torget vurderinger
    1
    Det som er merkelig er at det er 30% som ikke har valgt norgespris i no2.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.371
    En bekjent av en bekjent jobber på kundeservice i et av nettselskapene og vedkommende så rimelig mørkt på høsten siden alle som ikke klarer å bestille med BankID osv var oppfordret til å ringe nettselskapet for å få hjelp. Det er sikkert noen av disse 30% som ikke bryr seg siden de bor i moderne leiligheter, noen er sløve og noen skjønner sikkert ikke så mye av dette. Det er, om ikke annet, i alle fall et datapunkt i hvor vanskelig det er å få betydelige deler av befolkningen til å ta enkle rasjonelle valg.

• Liker
    Reaksjoner: MML

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    16.710
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Den siste idioten er enda ikke født…

Mer alvorlig, jeg var i et juleselskap i no2 hvor gjennomsnittsalderen var temmelig høy. Der var jeg den eneste som hadde valgt Norgespris. Jeg oppfattet at dem mente det var forvirrende og for mye støy rundt dette. Da er det nok enklest å ikke foreta seg noe som helst. En del av oss er ikke digitale nok og orker ikke sitte i en telefonkø. Enkelte andre har ikke engang ett forhold til hvilken leverandør dem bruker.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.566
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes også selv at det er unødvendig mye fokus på denne strømprisen og synes prinsipielt at Norgespris er et dårlig tiltak. Allikevel er det jo en no-brainer å bruke 1 min på å skaffe seg dette i NO2. Jeg ville spart 6000kr med mitt forbruk året før og det ser jo ut til at det blir tilsvarende i år. Da er det rimelig meningsløst å ikke benytte seg av tilbudet. De fleste vil jo få svært god timebetaling for jobben med å skifte. Om ikke annet er det vel et godt eksempel på at folk har dårlig styring av privatøkonomien.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.026
    Sted
    Market Snodsbury
    Der var jeg den eneste som hadde valgt Norgespris.
    Eg hadde soleklart valt Norgespris i NO[125]. Strengt tatt meiner eg (NO3) også at det er rett innretting på straumprisen, men fordi eg (som mange) ofte set eigen lommebok høgt, kalkulerte eg med at mjo, spotpris m. straumstøtte kom til å vera billigare.

Etter at sibirkulda slo inn for ei veke sidan, har eg sjekka prisane ganske ofte, og lurt på om eg tok feil. Men slik ser det altså ut i NO3, døgnsnitt:

1767773849153.png

Dei ganske heftige prisane er altså først og fremst når det er uvanleg kaldt. Ut over det ligg nivået stort sett nær Norgespris. Typisk meg ville vera å byta akkurat no, men inntil vidare har eg bestemt meg for å ha is i magen.

I fjor kosta straumen (NO3) på denne datoen i snitt 11 øre/kWh, og då var det faktisk 5 gradar kaldare enn no (ufatteleg nok). Så noko har skjedd. Om det har med oppgraderingane over Sognefjorden, vassmengdene i fjellet eller prisane frå Sverige, veit eg ikkje.

(Finst det forresten ei side der historiske time-for-timedata kan lastast ned som CVS)?

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.371
    Den siste idioten er enda ikke født…
    Nå har oppmerksomheten rundt dette vært ganske massiv og det er for de langt fleste veldig enkelt å bestille om man er noenlunde på nett (også bokstavelig talt) men det er rimelig mye folk gjør som koster penger men er enkelt å gjøre noe med. Løpende abonnenter man ikke bruker er kanskje det mest opplagte eksempelet, gratis eller svært billige prøverperioder man glemmer å avslutte og ikke minst dårlige vilkår på banktjenester - og det kan være snakk om en del penger. Forsikring et annet men der er det noe vanskeligere å sammenligne siden faktisk dekning ofte er ulik og hvor godt noe faktisk funker vet man strengt tatt ikke før man får en sak, og det får man som regel ikke.

Over suboptimale privatøkonomiske valg store deler av nasjonens befolkning tar så er målt i penger Norgespris eller ikke et godt stykke ned på listen sammenlignet med mer strukturelle valg som f.eks om man er villig til å ta en del risiko på sin egen (pensjons)sparing eller ikke eller. Gjennom et livsløp er slike valg enormt mye viktigere enn hvilken strømavtale man har.

Multikanal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    1.081
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    NO3 har vært dyrere enn Norgespris tett på 100% av tiden siden medio november. Vi får se hvor lenge det varer, men for egen del har de 3-4 kaldeste (og dyreste) vintermånedene historisk stått for røffly 50% av årsforbruket på +/- 20k KW
    Vi bruker nesten like mye strøm i måneden om sommeren som om vinteren, hovedsakelig pga oppvarmet drivhus fra mai til oktober. Med de spotprisene som var sommer halvåret i fjor så hadde vi tapt 400-500kr i måneden med Norgespris.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.566
    Torget vurderinger
    1
    Nå har oppmerksomheten rundt dette vært ganske massiv og det er for de langt fleste veldig enkelt å bestille om man er noenlunde på nett (også bokstavelig talt) men det er rimelig mye folk gjør som koster penger men er enkelt å gjøre noe med. Løpende abonnenter man ikke bruker er kanskje det mest opplagte eksempelet, gratis eller svært billige prøverperioder man glemmer å avslutte og ikke minst dårlige vilkår på banktjenester - og det kan være snakk om en del penger. Forsikring et annet men der er det noe vanskeligere å sammenligne siden faktisk dekning ofte er ulik og hvor godt noe faktisk funker vet man strengt tatt ikke før man får en sak, og det får man som regel ikke.

Over suboptimale privatøkonomiske valg store deler av nasjonens befolkning tar så er målt i penger Norgespris eller ikke et godt stykke ned på listen sammenlignet med mer strukturelle valg som f.eks om man er villig til å ta en del risiko på sin egen (pensjons)sparing eller ikke eller. Gjennom et livsløp er slike valg enormt mye viktigere enn hvilken strømavtale man har.
    Jeg vil tippe at det er en korrelasjon mellom det å enkelt velge en gunstigere strømavtale og ha kontroll på andre faktorer som totalt har stor betydning for privatøkonomien.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.833
    Torget vurderinger
    96
    Hvis folk klarer å betale regninger på nett, så klarer de å bytte strømavtale også. Digitalt utenforskap kan umulig gjelde mange. De fleste pensjonister er på nett, eller har hjelp til det.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn