Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.912
    Hvor mye soper staten inn på kraftinntekter nå for tida? 40-50 milliarder i året eller noe sånt?
    Da synes jeg overskriften kanskje er litt misvisende?

Ja tror man må jobbe i fin dep for å mene at dette blir dyrt for staten. Der er nær definisjonen av selvfinansierende. Aldri skjønt den logikken der

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.385
    Torget vurderinger
    1
    Politisk styring er fantastisk, så lenge politikerne styrer slik jeg vil.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.175
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vi velger våre politikere, og gir de mandat til å STYRE. Er vi uenige i hvordan de styrer, velger vi andre politikere. Slik er demokratiet, og der er det ikke 'fagfolk' som skal styre. Feil fagfolk på feil plass, som feks innen strøm. Strømprisene skal være en del av fordelingspolitikken, da skal ikke 'fagfolk' innen inntjening styre. Det skal politikere gjøre.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.912
    Evt at kvaliteten på er standpunkt er en funksjon av at vår allvitende trønder er enig i det eller ikke.

Det har vært mildt surrealistisk å følge denne debatten samt covid-tråden. Burde i det minste stå som monumenter over hvor lite som skal til før folk fullstendig mister evenen til å tenke (covid) og hvor lite som skal til før man ender opp i populistisk nasjonalisme og isolasjonisme. Men det er selvsagt bare utlendinger som er teite når slikt skjer. Her på berget så er det visstnok det eneste rimelige.

Man har i alle fall lært at grensen for europeisk solidaritet her på berget er et sted mellom noen hundrelapper til en tusenlapp i månende. Dyrere enn det så er det norwegen vor alles. Gjerne samtidig som man er opprøret over at Ungarn ikke støtter russisk energiboycot.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.446
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    At Norgespris eller strømstøtte fører til at staten får noe mindre inntekter må da vel være skremmende innlysende... om man kaller det støtte, tap eller lavere innekter til staten er da bare tøvete semantikk..... på den annen side så kan man jo faktisk vedta å ta gassprisen ut av modellen for prisfastettelse.... men det går kanskje ikke, for da blir det jo politikk..... :cool:

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.912
    Sidan Næss fortel om ei fortid i Bergen Lysverker (BKK?), er det vel sannsynleg at denne rekninga først og fremst er retorisk.

Eg oppfatta innlegget hans først og fremst som eit argument mot dei som er bekymra for at vi kjem til å få eit hovudlaust straumforbruk fordi «prissignalet» vert svekt med Noregspris.
    Om du vil ha en enkel oversettelse av alle hans kronikker så er den: «sjå kor flink eg e. Invester i fondene mine»

det samme gjelder også enhver partner i et advokatfirma som skriver om juss i pressen.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.912
    At Norgespris eller strømstøtte fører til at staten får noe mindre inntekter må da vel være skremmende innlysende... om man kaller det støtte, tap eller lavere innekter til staten er da bare tøvete semantikk..... på den annen side så kan man jo faktisk vedta å ta gassprisen ut av modellen for prisfastettelse.... men det går kanskje ikke, for da blir det jo politikk..... :cool:
    Men inntektene til staten stiger også jo «dyrere» dette blir for staten. Det er merkelig å kun se på utgiftssiden.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.175
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dess lengre unna folket de styrende sitter, dess mindre evner de å se folket. Svært mye av vår styring bestemmes i Brussel. Stort lengre unna er det vel knapt mulig å komme. I tillegg overføres politikk til 'fagfolk', på alt mulig ANNET enn 'politikk'.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.912
    Dess lengre unna folket de styrende sitter, dess mindre evner de å se folket. Svært mye av vår styring bestemmes i Brussel. Stort lengre unna er det vel knapt mulig å komme. I tillegg overføres politikk til 'fagfolk', på alt mulig ANNET enn 'politikk'.
    Det er her man burde legge ned byråkratiet og heller bare spørre deg. Da blir alt riktig, rettferdig og fint.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.912
    Du klarer altså ikke tørke snørra? Makeløst.
    Det er jo bare mer eller mindre hva du sier. Du har svaret på alt, fagfolk er teite (da med mindre de er enige med deg). Det burde være ganske åpenbart at dette er ditt modus operandi. Har svaret på alt. Kan ingen ting om teamet.

Mønstret er helt åpenbart. Du er selvsagt altfor høy på deg selv til å se det, men burde være åpenbart for alle andre. Det finnes ingen ting her i verden du ikke har svaret på.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.175
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er jo bare mer eller mindre hva du sier. Du har svaret på alt, fagfolk er teite (da med mindre de er enige med deg). Det burde være ganske åpenbart at dette er ditt modus operandi. Har svaret på alt. Kan ingen ting om teamet.
    Jeg har politiske standpunkt på alt. Alt, absolutt alt, er politikk.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.912
    Lite speil i ditt nærmiljø?
    I motsetning til deg snakker jeg stort sett om ting jeg faktisk kan noe om. Hva du faktisk kan noe om aner jeg ikke siden jeg ikke tror du kan alt om allting. Elkraft kan du i alle fall ingen ting om, noe som ikke hindrer deg i å utbasunere alt mulig.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.175
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    I motsetning til deg snakker jeg stort sett om ting jeg faktisk kan noe om. Hva du faktisk kan noe om aner jeg ikke siden jeg ikke tror du kan alt om allting. Elkraft kan du i alle fall ingen ting om, noe som ikke hindrer deg i å utbasunere alt mulig.
    Fint det, weld77. Du har jo nå, i påfølgende innlegg og svar, understreket selv det jeg tok opp i mitt første. Keep up the good work, og du skal se eksamen i 10. går brukbart😎 Jeg har tro på deg👍

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fra TU/NTB
    Europower: Norgespris koster staten 14 millioner kroner første dag
    Staten må ut med over 14 millioner kroner i tilskudd til strømkundene som har valgt norgespris fra 1. oktober.

Europower har gjort beregningen basert på en eksempelkunde og onsdagens strømpriser i de ulike sonene.

Norgespris, regjeringens nye strømstøtteordning, trer i kraft 1. oktober. Det er en fastprisavtale på strøm for husholdninger og fritidsboliger. Strømprisen er da 40 øre per kilowattime pluss moms og er et valgfritt alternativ til strømstøtten.

Strømprisen faller aldri under 40 øre onsdag.

Ifølge beregningene vil en gjennomsnittlig kunde i NO2 (Telemark til Sunnhordland) onsdag spare 30 kroner, inkludert merverdiavgift, på å ha norgespris. I NO1 (Østlandet) vil kunden spare 19 kroner, mens innsparingen er 18 kroner i NO5 (Bergen og omegn).

Dermed vil kunder med norgespris i NO1 koste staten 5,1 millioner kroner, i NO2 8,4 millioner kroner og i NO5 koste 900.000 kroner – til sammen over 14 millioner kroner.

Rundt 600.000 kunder har så langt bestilt norgespris. Nesten alle kundene er i Sør-Norge. De få som har bestilt i Midt-Norge (NO3) og Nord-Norge (NO4), vil onsdag gå i minus med henholdsvis 22 kroner og 16 kroner.

strålende fornøyd, har nesten spart en hel flaske 0,33l øl her i Spania .. nydelig
    (Helt på høyde da forrige høyre regjering i BeRRRRgen fjernet eiendomsskatten hvilket medførte at jeg kunne tillate meg å ta en xtra dæsj med jordbærsyltetøy lookalike i kantina til verdi ca kr 3)

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.175
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Denne vinklingen om at staten "taper" penger på å gi folk forutsigbar pris på strøm er smått absurd. Staten har tjent seg smellfeit på å la markedet styre prisene, på bekostning av innbyggere og næringsliv. Når markedet styrer, tas ikke hensyn til betalingsevne hos den enkelte, kun inntjening er viktig. Staten er ikke til for 'staten', derimot for sine innbyggere. Staten har også til oppgave å drive AKTIV fordelingspolitikk, ikke passivt flåeri.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ny «kabel» strømsatt
    Nesten litt omvendt økonomisk teori, når tilførselen øker så skal jo prisene ned… not so much når det gjelder strøm

Multikanal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    1.045
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Ny «kabel» strømsatt
    Nesten litt omvendt økonomisk teori, når tilførselen øker så skal jo prisene ned… not so much når det gjelder strøm
    Spratt i taket er vel å ta litt hardt i, prisen gikk opp ca 17 øre fra 6 til 23 her i NO3, ikke så mye å ta på vei for. Snitt pris for i dag med moms er 20,76 øre ca. det samme i morgen. Kan leve med det. ;)

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.526
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Nei du har absolutter på alt. Fasit. Vet hva som er best i enhver sammenheng. Fagfolkene er teite. Du vet bedre enn alle alltid. Om alt.
    @weld77 nå synes jeg du sier mye tull. Staten/regjeringens oppgave er å gjøre det bra for oss i dette landet. Synes du de gjør det på en god måte, når det gjelder strøm? Da ønsker jeg ett ja eller nei svar.
    Eller må du bare kverulere rundt dette?

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.426
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Spratt i taket er vel å ta litt hardt i, prisen gikk opp ca 17 øre fra 6 til 23 her i NO3, ikke så mye å ta på vei for. Snitt pris for i dag med moms er 20,76 øre ca. det samme i morgen. Kan leve med det. ;)
    Jeg tror nok vi kan si at spratt i taket ikke var så feil. Det var jo bokstavelig talt å vippe over pengebryteren da ting ble kobla opp kl 15
    1759415846471.png

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.912
    @weld77 nå synes jeg du sier mye tull. Staten/regjeringens oppgave er å gjøre det bra for oss i dette landet. Synes du de gjør det på en god måte, når det gjelder strøm? Da ønsker jeg ett ja eller nei svar.
    Eller må du bare kverulere rundt dette?
    Det enkle svaret er «nei» fordi politikken er helt inkonsistent. Det er samtidig politisk vedtatt at kraft skal være noenlunde rimelig og forutsigbart samtidig som det er politisk ønske om at husholdningene skal bruke mindre strøm og gjennomføre ENØK-tiltak. Det er forsåvidt nok et fint eksempel på at norsk politikk skal prioritere alt samtidig for at ingen skal bli sure og ender opp med å prioritere ingen ting til slutt.

Som nevnt tidligere er norgespris kontra eksisterende støtteordning stort sett snakk om småpenger. Noen hundrelapper i måneden. Der er sikkert mye penger for noen men neppe i plagsom grad for folk i villa som bruker mye strøm. Det er masse fagre visjoner om grønt skifte og denslags. Det som nå er gjort dreper i praksis alt. Det er nå masse fordyrende tekniske krav til nye boliger for å spare energi som gjør boliger mye dyrere samtidig som de som bor der ikke får særlig glede av det. Da selvsagt samtidig som politikere vil ha billigere boliger.

Dette har fått en oppmerksomhet helt utover hva det fortjener. Man kunne jo argumentere for en politisk betaler boliglånsrente også slik at folk som har lånt et fjell av penger slipper å ta konsekvensene av den beslutningen. Det er enormt mye viktigere for privatøkonomien til de langt fleste enn hva strømprisen er.

Det er også greit å huske på at Norgespris sin eneste faktiske begrunnelse var å øke oppslutningen til AP. Ikke noe annet.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.526
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det enkle svaret er «nei» fordi politikken er helt inkonsistent. Det er samtidig politisk vedtatt at kraft skal være noenlunde rimelig og forutsigbart samtidig som det er politisk ønske om at husholdningene skal bruke mindre strøm og gjennomføre ENØK-tiltak. Det er forsåvidt nok et fint eksempel på at norsk politikk skal prioritere alt samtidig for at ingen skal bli sure og ender opp med å prioritere ingen ting til slutt.

Som nevnt tidligere er norgespris kontra eksisterende støtteordning stort sett snakk om småpenger. Noen hundrelapper i måneden. Der er sikkert mye penger for noen men neppe i plagsom grad for folk i villa som bruker mye strøm. Det er masse fagre visjoner om grønt skifte og denslags. Det som nå er gjort dreper i praksis alt. Det er nå masse fordyrende tekniske krav til nye boliger for å spare energi som gjør boliger mye dyrere samtidig som de som bor der ikke får særlig glede av det. Da selvsagt samtidig som politikere vil ha billigere boliger.

Dette har fått en oppmerksomhet helt utover hva det fortjener. Man kunne jo argumentere for en politisk betaler boliglånsrente også slik at folk som har lånt et fjell av penger slipper å ta konsekvensene av den beslutningen. Det er enormt mye viktigere for privatøkonomien til de langt fleste enn hva strømprisen er.

Det er også greit å huske på at Norgespris sin eneste faktiske begrunnelse var å øke oppslutningen til AP. Ikke noe annet.
    Dette med rentene var vi jo klar over att kom til å komme, renten er faktisk lav. Men ikke i forhold til det den var for en tid tilbake.
    Jeg har sittet og betalt rente på 14% for mange år siden.
    De som klager idag er stort sett de som ble advart om att den kom til å stige.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.175
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Rentene steg pga av prisstigning. Hva steg mest?

Strømprisene. Som igjen førte til høyere leiepriser, fraktpriser. Rentene ble altså satt opp, for å få ned en inflasjon som i stor grad ikke var styrt av forbruk, men av markedet. Så ikke nok med at strømprisene var galematias, de medførte også til at rentene steg.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.385
    Torget vurderinger
    1
    Vi velger våre politikere, og gir de mandat til å STYRE. Er vi uenige i hvordan de styrer, velger vi andre politikere. Slik er demokratiet, og der er det ikke 'fagfolk' som skal styre. Feil fagfolk på feil plass, som feks innen strøm. Strømprisene skal være en del av fordelingspolitikken, da skal ikke 'fagfolk' innen inntjening styre. Det skal politikere gjøre.
    Opplagt. Derfor blir dette maset ditt om "politisk styring" helt meningsløst. Hva i Norge er det som ikke er poltikk styrt?

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.526
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2

Strømprisene. Som igjen førte til høyere leiepriser, fraktpriser. Rentene ble altså satt opp, for å få ned en inflasjon som i stor grad ikke var styrt av forbruk, men av markedet. Så ikke nok med at strømprisene var galematias, de medførte også til at rentene steg.
    Tror vel att rentene gjorde størst utslag for folk med lån, ikke uvanlig med 5-7 millioner i gjeld.
    Vi lånte litt over 1 i 1997. Når renta gikk ned til slutt betalte vi like godt det samme beløpet. Var gjeldsfrie i 2007.
    Bygde hytte, så betalte vi like godt ned det i samme tempo. Veldig glad for det idag.
    For folk flest tror jeg renta er det som har svidd mest.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.175
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Opplagt. Derfor blir dette maset ditt om "politisk styring" helt meningsløst. Hva i Norge er det som ikke er poltikk styrt?
    En kan forsåvidt si at det er en form for politisk styring å outsource beslutninger til 'fagfolk'. Særlig god politisk styring er det dog ikke. Da er det godt å vite at Ap er avhengig av fem parti, hvorav 2-3 av de er til venstre for de, slik at partiet vil bli presset på nettopp dette.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.912

Nei. For det første er energi holdt utenfor Norges banks foretrukne inflasjonsmål. For den andre utgjør elektrisk energi en svært lav andel av kostnadene til stort sett alt av næringsvirksomhet.

Inflasjon er ikke «styrt av forbruk» eller «styrt av markedet». Det er et mål på prisutviklingen på en bred kurv av varer og tjenester.

I den virkelige verden er den mest brukte forklaringen store problemer i verdikjedene etter covid sammen med stor etterspørsel etter varer og tjenester siden man ikke hadde hatt noe å bruke penger på i et par år. Verden rundt.

Priser og renter har steget over absolutt hele verden, også i nasjoner som ikke akkurat hadde fått strømkabler til utlandet.

Men som alltid vet selvsagt du best om dette også.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.175
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nei. For det første er energi holdt utenfor Norges banks foretrukne inflasjonsmål. For den andre utgjør elektrisk energi en svært lav andel av kostnadene til stort sett alt av næringsvirksomhet.

Inflasjon er ikke «styrt av forbruk» eller «styrt av markedet». Det er et mål på prisutviklingen på en bred kurv av varer og tjenester.

I den virkelige verden er den mest brukte forklaringen store problemer i verdikjedene etter covid sammen med stor etterspørsel etter varer og tjenester siden man ikke hadde hatt noe å bruke penger på i et par år. Verden rundt.

Priser og renter har steget over absolutt hele verden, også i nasjoner som ikke akkurat hadde fått strømkabler til utlandet.

Men som alltid vet selvsagt du best om dette også.
    Energi er holdt utenfor, men prisstigning på andre varer og tjenester pga av prisnivået på energi er IKKE holdt utenfor.

Det gjelder å tenke konsekvenser av konsekvensene, ikke sant. Det alt henger sammen med alt.

Muligens pensum etter jul i 9. klasse.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.912
    Energi er holdt utenfor, men prisstigning på andre varer og tjenester pga av prisnivået på energi er IKKE holdt utenfor.

Det gjelder å tenke konsekvenser av konsekvensene, ikke sant.
    For de langt fleste næringer i Norge utgjør elektrisk energi i området 2-3% av kostnadene (ssb lagde en oversikt over dette den gang). Det forhindrer selvsagt ikke næringslivet fra å rope på staten for strømstøtte. Noe de heldigvis ikke fikk. Innen tjenestenæringer er typisk lønninger og husleie de største kostnadene, innen det meste annet er det i tillegg kostnadene på varene man selger, samt evt kapitalkostnader.

Det du sier er altså at andreordens effekter er viktigere enn førsteordens. Deg om det.

Hvordan forklarer du da at prisene steg selv om strømprisene kom kraftig ned?

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.667
    Torget vurderinger
    96
    Du må ha et svært og luftig hus...
    Jeg overdrev nok litt, etter varmepumpe kom på plass i kjeller bikker det vel 4000 kWh om det er beinkaldt et par uker. Litt dårlig isolert ja, hus er fra '75. Har kastet ut vedovn. Ville ha stor TV og symmetrisk plasserte høyttalere til TV lyden.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.385
    Torget vurderinger
    1
    En kan forsåvidt si at det er en form for politisk styring å outsource beslutninger til 'fagfolk'. Særlig god politisk styring er det dog ikke. Da er det godt å vite at Ap er avhengig av fem parti, hvorav 2-3 av de er til venstre for de, slik at partiet vil bli presset på nettopp dette.
    Poenget er at alt er politisk styrt allerede, men du er ikke enig i politikken. Det er noe ganske annet enn dette du hele tiden gjentar.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.175
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Poenget er at alt er politisk styrt allerede, men du er ikke enig i politikken. Det er noe ganske annet enn dette du hele tiden gjentar.
    Som jeg skrev; dersom outsourcing av politiske beslutninger kan kalles "politisk styring", så har du jo rett. Selv mener jeg nok at det slett ikke kan kalles 'styring'.

Strømstøtte og Norgespris, det er politisk styring.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn