Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Det jeg virkelig ikke skjønner er hvorfor det skal være så krevende å legge om til timesbasert støtte kontra månedssnitt som er tilfelle nå. Gitt at netteier gjennom Elhub eller lignende har tilgang til timesforbruk for hvert eneste målepunkt hos hver kunde, samt tilgang til timesbaserte områdepriser klarer jeg ikke, selv om jeg legger all mullig godvilje til, å se at dette skal være kervende å beregne. Det fremstår i utgangspunktet som en helt triviell programmeringsoppgave gitt at dataene faktisk er tiilgjengelige. Norges største nettselskap har vel 960.000 husstander som kunder, så de må da hver måned beregne støttebeløp basert på i overkant av 700 timer for hvert av disse og så ha noe logikk for hvordan det skal håndteres når man går over taket på 5000kWh forbruk i en gitt måned.

    Hva som skjer videre i regnskaps- og fakturasystemer og alt det andre som hører med aner jeg ingen ting om, men selve beregningen burde være en smal sak. Det er godt mulig dette har en rimelig forklaring, men hva den eventuelt skulle være er i alle fall ikke opplagt.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.520
    Antall liker
    886
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg virkelig ikke skjønner er hvorfor det skal være så krevende å legge om til timesbasert støtte kontra månedssnitt som er tilfelle nå. Gitt at netteier gjennom Elhub eller lignende har tilgang til timesforbruk for hvert eneste målepunkt hos hver kunde, samt tilgang til timesbaserte områdepriser klarer jeg ikke, selv om jeg legger all mullig godvilje til, å se at dette skal være kervende å beregne. Det fremstår i utgangspunktet som en helt triviell programmeringsoppgave gitt at dataene faktisk er tiilgjengelige. Norges største nettselskap har vel 960.000 husstander som kunder, så de må da hver måned beregne støttebeløp basert på i overkant av 700 timer for hvert av disse og så ha noe logikk for hvordan det skal håndteres når man går over taket på 5000kWh forbruk i en gitt måned.

    Hva som skjer videre i regnskaps- og fakturasystemer og alt det andre som hører med aner jeg ingen ting om, men selve beregningen burde være en smal sak. Det er godt mulig dette har en rimelig forklaring, men hva den eventuelt skulle være er i alle fall ikke opplagt.
    Det kan jo vera at ting er akkurat so vanskeleg som ein ynskjer det skal vera?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan vil du gå frem for å spekulere med vindkraft som produserer når det blåser og ikke produserer når det ikke blåser og du ikke har noensomhelst kontroll over om det blåser eller ikke?
    hvordan gjør de det, den som så villig går inn og invisterer?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er visst ikke markedet allikevel, det er politikerne som har bestemt at strømmen skal være dyr.

    "– Noen sier at vi har overlatt kraften og strømmen til markedet og børsen. Det vil jeg si meg sterkt uenig i. Det er politisk styring i Norge, sa Støre."

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    hvordan gjør de det, den som så villig går inn og invisterer?
    For det første er ikke å investere er ikke det samme som å spekulere, selv om det aner meg at den forskjellen ikke blir sett på som vesentlig på seminaret. Den mest typiske bakenforliggende eier av et vindkraftanlegg er pensjonskasser, livselskaper eller lignende som er interessert i en langsiktig noenlunde forutsigbar kontantstrøm. Oljefondet driver for eksempel llitt med denslags.

    Når Balle sa "ukontrollerbare priser" så antok jeg at han siktet til selve krafthandelen og ikke kjøp og salg av selve anlegget. Da er min påstand at den prisen har en vindkraftprodusent stort sett ingen innflytelse over siden det ligger i vindkraftens natur at den må produsere når det blåser og ikke kan velge å produsere når prisene er gunstige og holde tilbake vind ellers. Dessuten er normalen at kraften, som jeg har nevnt tidligere, selges på svært lange kontrakter (typ 15-20 år) så selv om spotprisene går tilhimmels er det ikke automatisk noen superprofitt i denne virksomhenten.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Godt å se at forbrukerne fortsatt har litt makt.

    Jeg føler fortsatt at beløpet de forskuddsfakturerte meg fram til jeg byttet midt i Desember var urimelig fantasifullt høyt, og strømmen ble mye billigere når jeg byttet, så de kan uansett brenne.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.455
    Antall liker
    9.748
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg føler fortsatt at beløpet de forskuddsfakturerte meg fram til jeg byttet midt i Desember var urimelig fantasifullt høyt, og strømmen ble mye billigere når jeg byttet, så de kan uansett brenne.
    That's the spirit! :)

    Her traff de temmelig nøyaktig med forskuddsfaktureringen, men jeg er ikke interessert i å være med på noen crowd funding av et unødvendig mellomledd.
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.345
    Antall liker
    2.166
    Sted
    Nordland
    SISTE NYTT FRA SAKTE-TV
    NRK nyeste tilskudd, SAKTE-TV "Strømprisen minutt for minutt" starter til høsten og tar oss bla. gjennom julen 2023 🤠
    Ryktene sier det blir alt fra stearinlyskos (når strømmen passerer fem kroner) til elektrisk amper(e)-stemning⚡☠. Vi møter også Øyvind-Kraft Blunck👀, som har patentert strømstyring for husholdninger som blinker i takt med øyeblinkingen til den som oppholder seg i ett rom. Blunck sier i en kommentar, "Nyvinningen er rett rundt hjørnet, men de plages med å få julebelysningen ute til å blinke i samme takt". Mange sliter nemlig med at lysene er på når brukerne blinker, og da er jo halve vitsen borte. Man sitter kun igjen med å irritere naboene. Jeg for min del skal se programmet i opptak, i arbeidstiden. GLEDER MEG🥳🥳🥳
    HEBBE LILLE.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Vi har (selvsagt) fått satt ned et nytt utvalg som mellom annet har fått som mandat å se på følgende

    • Et eget prisområde for strøm som fraktes gjennom mellomlandskablene som allerede er bygget
    • Differensiere spotprisen mellom innenlandsforbruk og utveksling mellom land
    • Vurdere forslag til avgift på krafteksport
    • Begrense eksporten når fyllingsgraden avviker fra median fyllingsgrad

    Dette er ikke noen veldig originale tanker, alle ideene har vært luftet og med unntak av den siste i all hovedsak skutt ned ganske tidlig. Jeg skal ikke påstå å vite noe om hva som er gjennomførbart politisk, praktisk og juridisk av dette, men det er vanskelig å fri seg fra inntrykket av at dette utvalget fremfor alt er tiltenkt indremedisinsk bruk og motivert av opprørene internt i partiet og de rimelig begredelige meningsmålingene og kommende lokalvalg senere i år.

    Sånn sett er det muligens en ganske effektiv måte å skyte ned de vanligste innvendigene på da regjeringen kan vise internt og eksternt at dette er under utredning og at det er noe man må komme tilbake til når det foreligger svar. Kjøpe seg noen måneder, med andre ord. Rapporten skal etter planen leveres 15. oktober, det er i underkant av en måned etter valget og datoen er neppe tilfeldig valgt må man anta, selv om det forsåvidt er mulig å lage en takerekke for hvorfor det er gunstig at eventuelle svar kommer både før og etter valget. Min umiddelbare tanke er at forventingen er at svarene i stor grad vil være "no can do" og at det dermed passer best å få det etter valget.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Hvis ikke vår fremste forskningsinstitusjon skal få mene noe om samfunnsspørsmål så er kunnskapsforakten egentlig ganske komplett
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Hvis ikke vår fremste forskningsinstitusjon skal få mene noe om samfunnsspørsmål så er kunnskapsforakten egentlig ganske komplett
    Det er i alle fall en fordel at de som skal utrede dette, i motsetning til Marstad har et visst begrep om hvordan norsk elkraft, kraftuveksling ,kraftbalanse, frekvensbalanse, prisdannelse osv faktisk fungerer. Det er en grunn til at det er omtalt som et "ekspertutvalg", det tilsier at man, for å sitte i det, faktisk må kunne ganske mye om saken. Det ekskluderer stort sett de aller fleste som mener veldig mye om dette og har masse lure løsninger på floken.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hvis ikke vår fremste forskningsinstitusjon skal få mene noe om samfunnsspørsmål så er kunnskapsforakten egentlig ganske komplett
    generelt sett så er det vel litt problematisk at et forvaltningsorgan som fagorgan, også er satt til å tjene mest mulig pæng.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Det der gav absolutt ingen mening, så aner ikke hva jeg skal svare på det
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    tenkte på statnett.
    I den virkelige verden har Statnett, dom ethvert stalig infrastrukturmonopol, et tak på hvor mye overskudd de kan ha. Det er derfor nettleien ikke øker - Statnett deler ut inntektene siden de har altfor store inntekter.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    høres flott ut.
    Jeg skjønner at det er krevende å mene noe særlig om dette om det ikke ligger en Metaversepost klar fra Motvind til å postes, spesielt når man for halvannet års tid siden bestemte seg for at alt med dette er helt katastrof og deretter har brukt tiden til å tråle internett på bekreftelser fra et svært begrenset utvalg kilder som skal bekrefte at hele systemet er nettopp en katastrof.

    For å komme ut av en slik loop anbefales det å prøve å konstruere et resonnement eller en tankerekke på egen hånd, og gjerene kalibrere denne mot hva som faktisk er observerbart at skjer fremfor å vente på at en av ens vante åndelige våpendragere skal gjøre jobben for en.

    Da kan man f.eks finne ut slikt, for deretter vurdere om det muligens kan være formåltjenenelig å justere eventuelle antagelser man må ha gjort som viser seg å stemme dårlig overens med faktiske forhold. Hvor mange selskap, som har som mål å tjene mest mulig penger, vet du om som deler ut opp mot 16 milliarder av overskuddet sitt til kundene?


    Etter at regjeringen nylig vedtok en midlertidig forskrift, kan Statnett nå betale ut 5,9 milliarder av sine ekstraordinære inntekter for 2022 til 55 nettselskaper. Sammen med tidligere vedtak betyr dette at opp mot 16 milliarder av Statnetts ekstraordinære inntekter disponeres til å holde nettleien nede for norske strømkunder.

    Mange nettselskaper har høye kostnader som følge av de høye kraftprisene. Kostnadene til å dekke det fysiske tapet i nettet har medført store ekstrautgifter og en mulig økning av nettleien for norske strømkunder. En midlertidig forskrift ble nylig vedtatt av regjeringen. Denne gjør det mulig å benytte deler av Statnetts ekstraordinære inntekter til å dekke deler av disse kostnadene. Forskriften gjelder ut 2023.

    -Statnetts merinntekter skal tilbakeføres kundene, og vi har allerede besluttet å sette forbrukstariffen til null. Den nye forskriften gjør det mulig for oss å raskere tilbakeføre mer av de ekstraordinære inntektene i år til kundene. Det er vi glade for, sier konsernsjef Hilde Tonne i Statnett.

    Statnett har allerede vedtatt å sette forbrukstariffen til null ut 2023 og fikk nylig en beslutning om at tapskostnadene i det sentrale kraftnettet kan reduseres med 90 prosent fra 1. november. Den midlertidige forskriften tillater at deler av Statnetts ekstraordinære inntekter kan brukes til å dekke tapskostnadene i underliggende nett når de overstiger 35 øre per kWt. Dette vil bidra til å holde nettleien nede for norske strømkunde
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    ingenting er som en litt personlig tone.
    Det er vel relativt liten grunn til at "høres flott ut" skulle forståes som at det faktisk høres flott ut men mer som at det egnetlig i virkeligheten er helt jævlig?

    Av ren nysjerrighet, hvor kom ideen om at Statnett er satt til å tjene mest mulig penger fra? Noen vilje til å justere den oppfatningen gitt at de betaler ut et tårn av penger til sine kunder og ikke til sin eier (altså staten)? Det mest åpenbare Statnett er satt til er å bygge, eie og drifte sentralnettet i Norge samt ha systemansvar for kraftsystemet, ikke å tjene mest mulig penger.

    Dersom Statnett, rent hypotetisk var satt til å tjene mest mulig penger så ville en opplagt strategi være å kjøre alt av tariffer i nettet mye høyere, ikke bygge ut mer nett for å beholde så mye flaskehalser som mulig for å ta ut mest mulig flaksehalsinntekter og sette overføringsbegrensinger i kraftsystemet for å maksimere egne inntekter. Det er generelt ganske enkelt å tjene hur mycket som helst når man har monopol på vital infrastruktur, hvilket også er grunnen til at slikt er tungt regulert i Norge. Oslo kommune kunne i prinsippet ta betalt nesten hvasomhelst fra meg for at jeg skal ha rent vann i springen, kunne skylle ned i dass og få hentet søpla mi men det har de ikke lov til. Det samme gjelder Statnett og nettselskaper i Norge.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Kan noen, gjerne med teskje forklare meg følgede - hva er den prinspipielle forskjellen på:

    - En Trumpist som mener at alt som er statlig eller offentlig er ondskapen selv, og for å bli ordetlig opplyst om hvordan ting egentlg henger sammen så må man lytte til Donald Trump eller se på Tucker Carlson på Fox News. Enhver offenlig person som prøver å si at ting er komplekst er å regne som satan selv. Jo før sumpen kan bli tørrlagt, jo bedre og alle som er en del av konspirasjonen må bort.

    - Noen som mener at alle som jobber imed elkraft i Norge er en del av den store konspirasjonen og dersom man virkelig ønsker innsikt i hva som skjer så må man høre på Motvind, Jon Hustad, Spetalen, Giske, Moxnes eller andre som de, som sjelden til aldri har brydd seg spesielt mye om hvordan elkraftsystemet egentlig fungerer eller giddet å sette seg særlig inn i det. Man må for all del ikke høre på noen som jobber med sakskomplekset - for å finne virkelig sannhet bør man fortinnsvis lese på Facebook og kke under noen omstendighet konsultere alternative kilder som kunne forvirre ens opprinnelige oppfatning.

    For envher med et absolutt minimum av kjennskap til en del ganske basale, greit tilgjengelige og ubestridbare kvantiative fakum så er det rimelig grei skuring å skjønne at nevnte d'herrer prater betydelige mengder tullball uansett hvor pent det er pakket inn. Det er normalt eneste rimelige konklusjon å lande på når noen strør rundt seg meg tallstrørrelser som er til dels spektakulært feil (her står Spetalen i en særstilling - personlig tror jeg han har skjønt det selv og det er grunnen til at man ikke hører særlig fra han nå). Man kan bestemme seg for å tro på dette fjaset fordi konkulsjonen samsvarer med hva man har bestemt seg for på forhånd at er korrrekt, eller så kan man gjøre enkelte ganske enkle undersøkelser selv, for eksempel på internett, og eneste mulige konklusjon på en slik øvelse er at nevnte personer neppe har særlig greie på hva de snakker om.

    Det kan muligens komme som et sjokk på enkelte, men det at man mener at strømprisene i Norge er for høye betyr ikke automatisk at resten av hva man sier henger på greip, selv Statkraft, som i motsetning til Stanett, har et mål om å tjene mest mulig penger mener det. Det er kanskje det minst kontroversielle standpunkt det er mulig å inneha i disse tider. Det gir imidlertid ingen blankofullnakt til å lire av seg tullball. Det har det vært smått absurde mengder av.

    Jeg er en figur med piler, derfor er jeg.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Litt såre tær når noen kritiserer norsk kraftbransje?
    Nei, det må man mer enn gjerne gjøre, spesielt siden jeg selv ikke er en del av den på noensomhelst måte så ingen følelser eller tær såret.

    Jeg er bare fascinert over hvor eksepsjonelt faktaresisente enkelte er og hvor lite research man selv gidder å gjøre. For noen uker siden skrev for ekesmpel en økonomisk forsker ved Frischsenteret (forskningsstiftelse opprettet av Universitetet i Oslo) en kronikk i Aftenposten der eneste mulige konklusjon er at google er stengt på Universitetet i Oslo. Om google faktisk var åpent så ville vedkommende ganske fort funnet ut at han var helt på jordet men det var åpenbart for mye å forlange av en forsker med doktorgrad at man gidder å sjekke sine "fakta" før man hamrer løs på tastaturet.

    Det er, om noen bryr seg, snakk om denne kronikken

    Vedkommende er altså så nedsnødd at han ikke har fått med seg at Statnett deler ut milliarder av kroner av inntektene til nettkunder i Norge. Eller at Statnett har definert hele det norske høyspentnettet minus noe i Lofoten og på Nordmøre som en del av det hele det kan brukes penger på og at det ikke eksisterer noe som minner om planer om flere forbindelser til utlandet. Fyren fremstår som en idiot uten skjønne det selv.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    For envher med et absolutt minimum av kjennskap til en del ganske basale, greit tilgjengelige og ubestridbare kvantiative fakum så er det rimelig grei skuring å skjønne at nevnte d'herrer prater betydelige mengder tullball uansett hvor pent det er pakket inn.
    Tullballet står du for. Det er utrolig hvilken energi du bruker for å lire av deg et forsvar av et system som har spilt falitt. Jeg har forlengst sluttet å lese det meste av det. Det er ekstrem og rabiat ideologi frakoblet forstand.
    Dette dreier seg om at man selger en billig vare dyrt med ekstrem profitt. At man driter i at det er en basal infrastruktur vi er avhengige av. Driter i at det er folkets eiendom. Driter i at næringsliv og befolkning trues med konkurs. Driter i at man har gått til valg med at billig strøm skal være et norsk konkurransefortrinn.
    All annen "forklaring" er et forsøk på tåkelegging. Det er ingenting i veien for at man kan selge norsk strøm billig, men man gjør det ikke av ideologiske grunner.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Strider vel mot historiens og politikkens gang å mene at noe er uforanderlig og evig meislet i stein.

    Det kan være kjensgjerninger herfra til Månen, politisk dynamitt velter selv de høyeste tårn. Og norske strømpriser er politisk dynamitt.

    Å desarmere den bomben er en oppgave politikerne hittil har kviet seg for. Sps ordførere kommer til å ligge strødd på slagmarken etter høstens kommunevalg om Vedum og Støre tror at de har sikret seg mot en smell partiene deres aldri har opplevd maken til.

    Welds idiotforklaringer ser bort fra politikkens vesen: det handler ikke om fakta. Man har forsøkt å tøyle politikkens omveltende kraft ved å gjøre den faktaunderlagt, men innimellom stormes selv dagens Bastiller.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette dreier seg om at man selger en billig vare dyrt med ekstrem profitt. At man driter i at det er en basal infrastruktur vi er avhengige av. Driter i at det er folkets eiendom. Driter i at næringsliv og befolkning trues med konkurs. Driter i at man har gått til valg med at billig strøm skal være et norsk konkurransefortrinn.
    All annen "forklaring" er et forsøk på tåkelegging. Det er ingenting i veien for at man kan selge norsk strøm billig, men man gjør det ikke av ideologiske grunner.
    Husk nå at den ressursen er folkets eiendom, i den bokstavelige forstand at det er Statkraft som står for det aller meste av kraftproduksjonen og innkasserer det aller meste av inntektene. Kommunekasser som de i Oslo, Stavanger og Bergen får også sin rikelige del av fortjenesten.

    Ja, Statnett skal bare dekke sine kostnader via nettleien, men jeg tillater meg også å insinuere at det heller ikke ligger spesielt mye incentiv til å investere offentlige penger i mer innenlandsk nettkapasitet i at Statnetts kasse flommer over av «flaskehalsinntekter» mellom regionene.

    De «ideologiske grunnene» som ligger bak påfallende mangel på rødgrønn politisk vilje til å gjøre noe med det kan enklest forklares med hensynet til offentlige inntekter og offentlige budsjetter.

    Effekten av høye strømpriser tilsvarer jo en massiv skatteskjerpelse, som til og med har en viss progressiv profil med at den slår ut hardest for folk med store hus og energislukende bedrifter. Flå de rike, vettu. Men det kan man jo ikke si høyt, så man nedsetter i stedet et utvalg mens man følger situasjonen nøye. Og deretter enda et utvalg som skal se nøyere på det.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.280
    Antall liker
    2.522
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jo ikke Erna akkurat kommet med noe som skulle tilsi at det vil bli annerledes om hun satt i stolen, det er nok bare å erkjenne at de egentlig gir fanen og høye strømpriser er en del av planen for å minke motstanden mot vindmøller og en industriell rasering av norsk natur, Co2 guden de alle tilber gjør de tydeligvis til idioter.

    Hadde man hatt hang til konspirasjonsteorier er det jo flere ting som peker i retningen man skal ikke eie noe selv kun leie alt og det innen 15min avstand og så blir vi alle lykkelig.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.468
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    Nå har jo ikke Erna akkurat kommet med noe som skulle tilsi at det vil bli annerledes om hun satt i stolen, det er nok bare å erkjenne at de egentlig gir fanen og høye strømpriser er en del av planen for å minke motstanden mot vindmøller og en industriell rasering av norsk natur, Co2 guden de alle tilber gjør de tydeligvis til idioter.

    Hadde man hatt hang til konspirasjonsteorier er det jo flere ting som peker i retningen man skal ikke eie noe selv kun leie alt og det innen 15min avstand og så blir vi alle lykkelig.
    Spot on!
    Som nevnt før har Erna jobbet hardt i mange år for å selge vannet vårt, bare tidsspørsmål før vi betaler skjorta der også.
    Da kommer Knoll og Tott til å forsvare/forklare det også.....
    Pengegriske aktører står i kø, godt hjulpet av en god del av våre politikere!

    Mvh.
    SAL
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jo ikke Erna akkurat kommet med noe som skulle tilsi at det vil bli annerledes om hun satt i stolen, det er nok bare å erkjenne at de egentlig gir fanen og høye strømpriser er en del av planen for å minke motstanden mot vindmøller og en industriell rasering av norsk natur, Co2 guden de alle tilber gjør de tydeligvis til idioter.
    Vel, nå er det vitterlig Støre & Vedum som har makten, det er de som lovet å «ta kontroll på strømprisene» og at nå er det «vanlige folks tur». Nå følger de situasjonen nøye og vurderer å nedsette et utvalg til mens de teller ekstraordinære inntekter til statskassen. Det er vel mest et problem for de som trodde på dem før valget.

    Det lønner seg ikke å flire mens man løper fra løfter.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    ^Du hopper glatt over hvem som innførte strømstøtten. Den tanken var helt fjern for Erna og co. Der i gården var det bare oppfyllelse av ACER-avtalen som gjaldt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^Du hopper glatt over hvem som innførte strømstøtten. Den tanken var helt fjern for Erna og co. Der i gården var det bare oppfyllelse av ACER-avtalen som gjaldt.
    Nå var ikke strømstøtte en veldig aktuell problemstilling ca 2020, siden strømprisene var nær null den høsten, men om du gjerne vil vite hva Høyre har ment om strømstøtte etter at prisene gikk gjennom taket på de rødgrønnes vakt kan du jo se her:
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.280
    Antall liker
    2.522
    Torget vurderinger
    1
    Vel, nå er det vitterlig Støre & Vedum som har makten, det er de som lovet å «ta kontroll på strømprisene» og at nå er det «vanlige folks tur». Nå følger de situasjonen nøye og vurderer å nedsette et utvalg til mens de teller ekstraordinære inntekter til statskassen. Det er vel mest et problem for de som trodde på dem før valget.

    Det lønner seg ikke å flire mens man løper fra løfter.

    Det er helt riktig, men nå er det jo en gang slik at Høyre er et interesseparti for de rike så de ville uansett ikke sluppet unna med et slikt utsagn, poenget er uansett at å vise til målinger som gir borgerlig flertall for å late som ting ville vært bedre er meningsløst for det ville det ikke.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Vel, nå er det vitterlig Støre & Vedum som har makten, det er de som lovet å «ta kontroll på strømprisene» og at nå er det «vanlige folks tur». Nå følger de situasjonen nøye og vurderer å nedsette et utvalg til mens de teller ekstraordinære inntekter til statskassen. Det er vel mest et problem for de som trodde på dem før valget.

    Det lønner seg ikke å flire mens man løper fra løfter.

    Men hadde Høyre noen planer, eller gjorde de noe for å igangsette fjerning av de omtalte "flaskehalsene" i overføringskapasiteten som sies å være en av de prisdrivende faktorene? De hadde jo litt tid på seg i regjering de også liksom.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Høyre forsøkte i det minste å legge frem en plan for kraftutbygging, men den ble skutt ned i flammer av en samlet opposisjon. Not in my back yard.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Vanskelig å mene noe om uten å vite hva planen gikk ut på. Men hvis det handlet om mer privatisering av kraftmarkedet er det kanskje ikke så rart.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vanskelig å mene noe om uten å vite hva planen gikk ut på. Men hvis det handlet om mer privatisering av kraftmarkedet er det kanskje ikke så rart.
    Nasjonal rammeplan for utbygging av vindkraft. Fløy ikke.

    Energimeldingen, like før regjeringsskiftet:

    Plan for utbygging av havvind, kraftig nedskalert av de rødgrønne:
     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.280
    Antall liker
    2.522
    Torget vurderinger
    1
    Nå er min motstand mot vindmøller ikke ukjent, men helt objektivt så er det ikke mulig å holde lav strømpris med havvind, og for en som er opptatt av klassisk miljøvern er det mest feil med vindmøller.

    En slik bejubling av en så dårlig løsning, jeg fatter det bare ikke, man aksepterer enorme inngrep som gjør uberørt natur ubrukelig både for folk og fe, mikroplast og giftstoffer, lavfrekvent støy som blir forsøkt begravd, hvordan vil livet i havet bli påvirket av dette?



    Jeg så heller ikke så mye om energieffektivisering og eventuelle insentiver for å gjøre bygg smartere, er bare å ta en lyssafari og se på hvor mange store bygg lyset står på nesten 24/7.



    Og så bare et lite innspill til prisen på strøm der noen her inne kaster seg over alle som argumenterer for disse påståtte prisforskjellene mellom Norge og resten av Europa, her er hva høyre sier…..

    Rikelig og rimelig kraft har vært et konkurransefortrinn for Norge i flere tiår. De siste 30 årene har Norge hatt betydelig lavere kraftpriser enn øvrige europeiske land, noe som både har vært en fordel for forbrukerne og kraftforedlende næringsvirksomhet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn