Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ North Sea Link ble satt i drift 1 oktober 2021. Den umiddelbare responsen i kurven over var tydeligvis at den norske prisen falt noen øre og differansen til Tyskland økte.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.283
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje det var en vindfull dag og de måtte kvitte seg med noe kraft de ikke får lagret, eller tilfeldighet, hva med de prosentvise avvikene i tidligere tider, det er selvsagt en kort tidshorisont på siste del men påfallende forskjell er det jo tatt i betrakting av vi har fulgt de tyske prisene i lang tid
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For meg ser det mest ut til at forskjellen DE-NO stort sett har vært den samme minimale hele veien, men at 2020 var et uvanlig vått år her nord med vann som måtte slippes på havet fra magasinene, og 2022 et relativt tørt år med bekymring for mulig tømming av magasiner. Sommeren og høsten 2020 var strømprisene i Norge omtrent lik null. Det er selvsagt hendig for enkelte å starte sine tidsserier med 2020, men det gir jo et (tilsiktet) misvisende inntrykk.

    Utviklingen i 2022 ligner ganske mye på 2005, 2008 og 2018, hvor norske priser først har lavere topper enn de tyske, før de etterhvert når dem igjen på slutten av en periode med høye priser, og kanskje faller litt senere enn de tyske. 2022 er samme greia, men på mye høyere nivåer.

    1676148158640.png
    Jeg markerte også regnværet høsten 2018 som fikk prisdifferansen til midlertidig å øke, konket Einar Aas som hadde veddet gård og grunn på det motsatte, før prisdifferansen igjen reverserte seg senere på vinteren og inn i 2019 med høyere priser i Norge enn i Tyskland. Hadde ikke den regnskura kommet ville Aas gjort en episk kule den høsten.
     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.283
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    Vi ser tydeligvis ikke det samme for i min verden ser sammenhengen klart forskjellig ut før og etter og den prosentvise forskjellen markert er da betydelig.


    Førogetter.png
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det mest interessante er kanskje perioden du ikke markerer, dvs hvorfor prisene fulgte hverandre enda tettere enn ellers i 2016-2019. De var jo klin like, med uvanlig få unntak.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    siden ingen hevder at økingen i kabelkapasiteten forklarer alt, og alle er enige om at økingen i kabelkapasiteten har vært prisdrivende (aka høyere pris enn om ikke kapasiteten hadde blitt økt), hva er da den argumentative relevansen av å påstå at tyskland og norge har hatt like priser også før prisgalskapen og kapasitetsøkningen satte inn?

    det er der jeg detter av.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    siden ingen hevder at økingen i kabelkapasiteten forklarer alt, og alle er enige om at økingen i kabelkapasiteten har vært prisdrivende (aka høyere pris enn om ikke kapasiteten hadde blitt økt), hva er da den argumentative relevansen av å påstå at tyskland og norge har hatt like priser også før prisgalskapen og kapasitetsøkningen satte inn?

    det er der jeg detter av.
    du datt av for lenge lenge siden ved å trykke salens evangelium til ditt bryst. Du har kvernet på den samme plata på repeat i evigheter.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Vi ser tydeligvis ikke det samme for i min verden ser sammenhengen klart forskjellig ut før og etter og den prosentvise forskjellen markert er da betydelig.
    Jeg skjønner at det er tungt å fordøye når virkeligheten sparker deg midt mellom bena. Som alle andre eksperter på norsk elkraft så visste du selvsagt at kraftprisen i Norge stort sett har vært den samme som i Tyskland? Eller trodde du at Norge hadde mye lavere priser?
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    At Tyskland og Norge til tider har hatt sammenfallende priser mens de fremdeles hadde nok stabil kraft betyr ikke at Norske prise ville fulgt de Tyske om ikke kablene var der, det betyr bare det at kosten for kraft tydeligvis var noe lunde lik enten den ble produsert med vann eller kull, kjerne og vind. Når vi nå har økt overføringskapasiteten nok til å reelt fjerne vårt energioverskudd vil selvsagt dette gi Tyske priser i Norge.
    Tyskland eksporterer mer kraft enn Norge men la for all del ikke det forvirre deg.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.283
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    Det mest interessante er kanskje perioden du ikke markerer, dvs hvorfor prisene fulgte hverandre enda tettere enn ellers i 2016-2019. De var jo klin like, med uvanlig få unntak.

    Nei det mest interessante er i tiden som kommer og om tid/nivå vil fortsette å være nær identisk
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Nei det mest interessante er i tiden som kommer og om tid/nivå vil fortsette å være nær identisk
    Så lenge Norge har et kraftoverskudd bør man forvente at norske priser i snitt ligger noe under de europeiske. Motsatt dersom normaltilstanden i Norge blir et underskudd og det er som kjent dit vi er på vei innen noen få år grunnet ymse saker som norske politikere har bestemt - da i form av masse nytt forbruk men ingen ny produksjon av betydning med det første. Investeringsplanene til vannkraftprodusentene går stort sett på å installere mer effekt men svært lite mer energi - sistnevnte krever i utgangspunktet nye/større vannmagasiner men det er det ikke særlig med planer om. Det er et underlig skue å se på folk i regjeringen prate om viktigheten av å ha et kraftoverskudd mens særlig næringsminister Vestre springer rundt og gjør alt han kan for å bli kvitt det så fort som mulig ved å ville ha en batterifabrikk på hvert nes i Norge.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    siden ingen hevder at økingen i kabelkapasiteten forklarer alt, og alle er enige om at økingen i kabelkapasiteten har vært prisdrivende (aka høyere pris enn om ikke kapasiteten hadde blitt økt), hva er da den argumentative relevansen av å påstå at tyskland og norge har hatt like priser også før prisgalskapen og kapasitetsøkningen satte inn?

    det er der jeg detter av.
    Det viser at tidligere overføringskapasitet via Sverige og Danmark var evig nok til å koble norske priser til de kontinentale. Økningen det siste året skyldes ikke økt overføringskapasitet, annet enn helt marginalt. De få avvikene som finnes mellom tyske og norske priser begge veier kan forklares med vær, vind vs regn.

    Det er ikke et budskap som passer inn i ditt bilde, men se litt på den postede grafen og kjenn etter om noe begynner å demre. Mye er gjort hvis man ikke starter alle tidsserier på våren 2020, som var et uvanlig vått år her nord.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.283
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    Tyskland eksporterer mer kraft enn Norge men la for all del ikke det forvirre deg.
    Det er helt irrelevant hvor mye man eksporterer har man stor nok overføringskapasitet kan man jo eksportere plenty av energi og fremdeles ha for lite på hjemmebane dette er jo det store problemet med uregulerbar kraft.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det er helt irrelevant hvor mye man eksporterer har man stor nok overføringskapasitet kan man jo eksportere plenty av energi og fremdeles ha for lite på hjemmebane dette er jo det store problemet med uregulerbar kraft.
    Ja, og i tillegg kan man importere plenty når forholdene ligger til rette for det. For eksempel ved kraftunderskudd som de fleste innser at er tilfelle innen 4-5 år.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel stort sett bare Frankrike og Italia som er netto importører over noe tid. Frankrike fordi mye av kjernekraften har vært nede av forskjellige grunner, Italia av mer strukturelle årsaker.

     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det viser at tidligere overføringskapasitet via Sverige og Danmark var evig nok til å koble norske priser til de kontinentale. Økningen det siste året skyldes ikke økt overføringskapasitet, annet enn helt marginalt. De få avvikene som finnes mellom tyske og norske priser begge veier kan forklares med vær, vind vs regn.

    Det er ikke et budskap som passer inn i ditt bilde, men se litt på den postede grafen og kjenn etter om noe begynner å demre. Mye er gjort hvis man ikke starter alle tidsserier på våren 2020, som var et uvanlig vått år her nord.
    takker for klart svar!

    det bekrefter den argumentative rolle jeg tilla det hele i #8.667 , selv om uttrykket «marginalt» ikke var med.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243

    Norge vs. Tyskland har ikke akkurat vært "like" på strømpris.....

    En annen ting å bemerke er jo at vi her til lands stort sett har hatt elektrisk oppvarming, noe som ikke er tilfelle
    i samme grad i Tyskland. Jeg har i hele den viste perioden jobbet med energieffektiviseringsprodukter både i
    Tyskland og her til lands og var rimelig godt inne i disse forholdene.​
    Som nevnt tidligere er dette først og fremst en funksjon av skatter og avgifter, ikke av selve råvareprisen. Norske markedspriser påvirkes jo ikke av at tyske (eller danske) strømkunder til en viss grad er en melkeku for de respektive statene. Tyske bilpriser blir heller ikke høyere av at staten i Norge skal ha et lass med avgifter før en norsk bilkunde kan sette seg i en ny bil - en bil før avgifter koster ca det samme begge steder

    Det som omsettes i kraftmarkedet og prisen som settes på Nordpool er en ren råvarepris før noen form for lokale ekstrakostnader.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Det er vel stort sett bare Frankrike og Italia som er netto importører over noe tid. Frankrike fordi mye av kjernekraften har vært nede av forskjellige grunner, Italia av mer strukturelle årsaker.
    I 2022 var de store importørene i Europa - netto import TWh i parantes
    Italia (43)
    Frankrike (17)
    Ungarn (12)
    Østerike (11)
    Finland (11)

    I tillegg skal det sies at prisene nok har gjort at forbruket er godt ned rundomkring. Italia er alltid en stor importør, Frankrike normalt en stor eksportør når kjernekraften virker som tiltenkt og i Østerike slet de mye med tørke så vannkraften var litt såder men de ser ut til å være netto importør de langt fleste år.

    Som et kuriosa kan det nevnes at alle landene Norge er koblet til - med unntak av Finland var netto eksportører i 2022, men mot Finland er kapasiteten svært liten og går uanset fra Nord-Norge og påvirker ikke flyten sørover.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    takker for klart svar!

    det bekrefter den argumentative rolle jeg tilla det hele i #8.667 , selv om uttrykket «marginalt» ikke var med.
    Sånn helt hypotetisk - finnes det noesomhelst her i verdnen som kunne lede doktoren dithen at muligens Evind Salen ikke er den mest etterettelige kilden når det gjelder elkraft og få doktoren til å kanskje tenke at alle mulige nye "eksperter" som popper opp muligens ikke helt vet hva de snakker om?
     

    Affern

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.07.2008
    Innlegg
    85
    Antall liker
    48
    til det siste:

    det er å anta at det skal kunne forklare at tyskland-/englandkableriet ikke har noen betydning for de syke strømprisene vi har hatt i det siste. de som har vist til disse kablene – aka kapasitetsøkningen – i forhold til den problematikken har jo blitt idiotforklart.
    Takk for et relevant innspill.

    Når det gjelder tallene fra SSB jeg har vist til, som viser forskjeller i priser over en lang periode, så er det mulig disse ikke er representative. Det kan også hende forskjellene skyldes forskjeller i skatte- og avgiftspolitikken, slik Asbjørn synes å mene, men i så fall vil jeg gjerne ha dette dokumentert. For 2013 f.eks. oppgir SSB at prisen i Tyskland var 228 øre, mens den i Norge var 88 øre. Jeg har vondt for å tro at skatter og avgifter forklarer forskjellen, men jeg utelukker det ikke. At Tyskland kan ha hatt høyere avgifter pga. avvikling av kjernekraft og stedvis store CO2 utslipp fra strømproduksjon, mens vi har hatt lavere avgifter pga. relativt ren produksjon og lavere nivå på nyinvesteringer, er til og med sannsynlig, men dette viser bare at vannkraften har vært lønnsom for oss forbrukere i Norge, ikke at prisene har vært like dem i Tyskland. Uansett forklaring, så syns jeg det blir feil å insistere på at det en myte at det har vært til dels store forskjeller.

    Hva kablene isolert sett bidrar med av problemer er jeg usikker på. Jeg tror dagens problemer, som nevnt i innlegget du siterer, er gitt med en kombinasjon av faktorer hvor EU/EØS/ACER/Nord-Pool og kabler inngår. Uansett er det jeg som forbruker som nå får svi på pungen. Strøm produsert i Europa, blant annet på brunkull i Polen og gass i Tyskland representerer nå min skitne og usikre forsyningssikkerhet. Strøm produsert og konsumert utenlands inngår i det handelsregimet, under hvilket min megler handler strøm for meg.

    Da EØS og ACER var til behandling i Stortinget var jeg enig med dem som ville at vannet i vannmagasiner i Norge skulle være under nasjonal kontroll. Vann i magasiner skulle sikre strøm til oss i perioder med lite nedbør. Kall magasinene gjerne en form for nasjonalt beredskapslager. Stortingsflertall ville det annerledes. Det ble derfor tale om rasjonering seinsommeren 2022, etter at magasiner ble tappet uforsvarlig mye (men lovlig) under en lang periode med noe mindre nedbør/tilsig enn normalt. Ivrige Russland- og EU/EØS-tilhengere hadde dessuten gjort oss forbrukere prisgitt gass fra Russland, selv om disse tilhengerne burde ha forstått tegninga allerede i 2014, da Russland invaderte Krim. Siden prisen på gass gikk i været, gikk strømregningene mine i været.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Hva kablene isolert sett bidrar med av problemer er jeg usikker på. Jeg tror dagens problemer, som nevnt i innlegget du siterer, er gitt med en kombinasjon av faktorer hvor EU/EØS/ACER/Nord-Pool og kabler inngår.
    Man kan jo merke seg av strømprisen i NO3/NO4-området (altså nord for Dovre) har vært den samme i 2021 og 2022 som den var før rabaldret startet. Akkurat det kan ikke sies om prisene i den andre enden av landet.

    12VN355YK312GO.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Man kan jo merke seg av strømprisen i NO3/NO4-området (altså nord for Dovre) har vært den samme i 2021 og 2022 som den var før rabaldret startet. Akkurat det kan ikke sies om prisene i den andre enden av landet.
    Det er vanskelig å godta at tyske priser har vært normalen i Norge skjønner jeg?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.247
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor skal vi tyske priser på billig norsk kraft? Et forsøk på total avsporing og apologisme grunnet i blind ideologisk ekstremisme. Utrolig at noen forsvarer galskapen...
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Takk for et relevant innspill.

    Når det gjelder tallene fra SSB jeg har vist til, som viser forskjeller i priser over en lang periode, så er det mulig disse ikke er representative. Det kan også hende forskjellene skyldes forskjeller i skatte- og avgiftspolitikken, slik Asbjørn synes å mene, men i så fall vil jeg gjerne ha dette dokumentert. For 2013 f.eks. oppgir SSB at prisen i Tyskland var 228 øre, mens den i Norge var 88 øre. Jeg har vondt for å tro at skatter og avgifter forklarer forskjellen, men jeg utelukker det ikke.
    Weld77 postet prishistorikken før skatter og avgifter her, ren markedspris på råvaren strøm:
    For den som eventuelt ble sjokkert over den oppsiktsvekkende, ja nær skandaløse påstanden om at normalen i Norge har vært at vi har tyske strømpriser så har Europower Energi laget en fin figur som viser prisen i NO2 (Sørlandet) og Tyskland. Som kjent er dette prisbildet ren inbilning da normalen i Norge har vært kjempelave priser i motsetning til kjempehøye i Tyskland helt til vi fikk forbindelse dit og så kom de skyhøye slemme prisene valsende inn over Norge. For det har Trond Giske og et lass med andre autoriteter på området sagt. En annen stor krafttenker, Jon Hustad mente at det var galskap å koble seg til Tyskland siden prisen der var "fleirfoldige kroner" og slikt kan vi ikke ha her i landet.

    1676227612495.png
    Tyskland er ett prisområde, forresten. Samme pris i hele landet.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.139
    Antall liker
    9.463
    Weld77 postet prishistorikken før skatter og avgifter her, ren markedspris på råvaren strøm:
    Omtrent som å si at prisen på biler er lik i Tyskland og Norge? For meg er prisen hva jeg betaler for en vare og da kan man vel ikke si at prisen er lik i Norge som i Tyskland.
     

    Affern

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.07.2008
    Innlegg
    85
    Antall liker
    48
    Weld77 postet prishistorikken før skatter og avgifter her, ren markedspris på råvaren strøm:
    Hvorfor syns du råvareprisene er relevante?

    Det er ikke strøm til råvarepris jeg som strømkunde får, like lite som jeg får torsk og sylte til råvarepris. Det er flere faktorer som bestemmer prisen, og det er alle faktorene samlet, som gjør at folk er fortvilte over, eller forbanna på, de høye prisene disse faktorene gir.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fordi de er disse meget omtalte markedsprisene, prisene til produsent som driver retningen på strømmen i overføringskablene. Resten er bare hva respektive lands regjering krever inn på toppen. Hva tyskere betaler i nettleie, strømavgifter og moms har liten eller ingen betydning for strømprisene noe annet sted enn hos dem. Din strømpris påvirkes ikke av det med mindre Vedum tenker ‘hmm, det var en god idé - la oss legge på en ekstra krone i strømavgifter i Norge også!»
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Hvorfor syns du råvareprisene er relevante?

    Det er ikke strøm til råvarepris jeg som strømkunde får, like lite som jeg får torsk og sylte til råvarepris. Det er flere faktorer som bestemmer prisen, og det er alle faktorene samlet, som gjør at folk er fortvilte over, eller forbanna på, de høye prisene disse faktorene gir.
    Dere er søte når dere prøver å ro dere bort fra det åpenbart for dere nye faktum at Norge og Tyskland har hatt omtrent helt like markedspriser på strøm leeeenge. Jeg skjønner at dere ikke var klar over dette - de færreste er og det kan smerte litt å få korrigert sine vrangforestillnger når man har vært hellig overbevist om noe som viser seg å være helt på jordet, spesielt når det ikke er mulig å komme opp med en innvending som henger sånn noenlunde på greip. Alle med en halvt fungerende hjernecelle skjønner jo at det ikke er avgiftspolitikken som eventuelt smitter, men markedsprisen. At Tyskland har valgt en annen måte for å få inn pæng (f.eks avgifter på strøm) enn Norge (avgifter på f.eks biler) har ikke noe med saken å gjøre.

    Omtrent som å si at prisen på biler er lik i Tyskland og Norge? For meg er prisen hva jeg betaler for en vare og da kan man vel ikke si at prisen er lik i Norge som i Tyskland.
    Se over.

    Hvordan vil dere forklare prissmitte fra Tyskland om dere plutselig er så fryktellig opptatte av avgifter osv? Det har da aldri vært tema tidligere men dukker nå plutselig opp når dere blir klar over at
    - Kraftprisen i Norge og Tyskland har vært ca lik
    - Tyskland har mye høyere avgifter på strøm til husholdningene enn hva Norge har
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Omtrent som å si at prisen på biler er lik i Tyskland og Norge? For meg er prisen hva jeg betaler for en vare og da kan man vel ikke si at prisen er lik i Norge som i Tyskland.
    Igjen, dette er prisen til produsent, den vi følger på sider som denne:
    Det er den prisen som bestemmer om Statkraft vil produsere eller ikke, og hvilken vei strømmen går i forbindelseskablene og -linjene mellom Norge og utlandet.

    Avgiftene på toppen gjør ikke en døyt forskjell for eksport/import-balansen og de norske strømprisene, bortsett fra å stimulere tyske konsumenter til å være enda mer sparsommelige enn de ellers ville vært og dermed redusere etterspørselen for importert kraft. I den grad høye tyske strømavgifter påvirker norske strømpriser på noen som helst måte, så driver de etterspørselen noe ned, og dermed også de tyske og norske markedsprisene noe ned, alt annet likt. Høye tyske strømavgifter gir deg (litt) billigere strøm enn du ellers ville hatt.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Nei, hvordan leser du det ut i fra det jeg skrev?
    Siden du tydeligvis mente, på side 218 i denne tråden, at det var verdt å bemerke at prisene nord i Norge har vært lavere enn sør i Norge og om man ser stort på det sånn ca om tidligere. Det ville vært et slags mirakel om man ikke hadde fått det med seg.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.363
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Hvorfor skal vi tyske priser på billig norsk kraft? Et forsøk på total avsporing og apologisme grunnet i blind ideologisk ekstremisme. Utrolig at noen forsvarer galskapen...
    Og det virker som man ;) er (meget!) indignert over at det ikke er mulig å få den gemene hop til å tro at vi alltid har hatt lik pris - som tyskerne... :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og det virker som man ;) er (meget!) indignert over at det ikke er mulig å få den gemene hop til å tro at vi alltid har hatt lik pris - som tyskerne... :)
    Nei, hopen får tro hva den vil, men det den tror blir jo ikke automatisk sant av den grunn.
     

    Affern

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.07.2008
    Innlegg
    85
    Antall liker
    48
    Fordi de er disse meget omtalte markedsprisene, prisene til produsent som driver retningen på strømmen i overføringskablene. Resten er bare hva respektive lands regjering krever inn på toppen. Hva tyskere betaler i nettleie, strømavgifter og moms har liten eller ingen betydning for strømprisene noe annet sted enn hos dem. Din strømpris påvirkes ikke av det med mindre Vedum tenker ‘hmm, det var en god idé - la oss legge på en ekstra krone i strømavgifter i Norge også!»
    Beklager, jeg forsto ikke særlig mye av dette.

    Strømretning i kabler, som mange vil regulere/begrense bruken av? Markedspriser, som mange vil temme med fastpris/makspris?

    Jeg forstår at du mener Vedum har myndighet til øke avgiftene for å komme opp til prisene i Tyskland, mens det jeg, og mange med meg, mener han har, eller burde få, myndighet til å få prisene vesentlig ned, gjerne så mye at forskjellene mellom tyske og norske priser blir vesentlig større enn tidligere år.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Beklager, jeg forsto ikke særlig mye av dette.

    Strømretning i kabler, som mange vil regulere/begrense bruken av? Markedspriser, som mange vil temme med fastpris/makspris?

    Jeg forstår at du mener Vedum har myndighet til øke avgiftene for å komme opp til prisene i Tyskland, mens det jeg, og mange med meg, mener han har, eller burde få, myndighet til å få prisene vesentlig ned, gjerne så mye at forskjellene mellom tyske og norske priser blir vesentlig større enn tidligere år.
    Det er ikke veldig vanskelig. Prisen på Nordpool, den mye utskjelte markedsprisen, er den som matcher tilbud og etterspørsel for strøm. Den settes for hver time i døgnet, og aktører som Statkraft bestemmer om det er god nok betaling til å starte turbinene, eller om de heller lar vannet bli liggende i magasinene og venter til en annen dag. Om prisen i en region er høyere enn i en annen region vil strøm sendes fra den billigste til den dyreste hvor den åpenbart behøves mer. Prisdifferansen mellom regionene innkasserer Statnett som flaskehalsinntekt. Om markedsprisen i Tyskland (eller Sverige, Danmark, UK, …) er høyere enn i Norge eksporterer vi, om den er lavere importerer vi. Det er også forventningene til denne markedsprisen som bestemmer om produsentene vil bygge ut fler kraftverk (og om industrien vil bygge ut fler smelteverk og batterifabrikker). Det er den prisen som betyr noe, den «usynlige hånden» som sikrer at produksjon er lik forbruk hver eneste time gjennom året. Den har vært tilnærmet lik mellom Norge og Tyskland i mange, mange år, bare med små svingninger begge veier. Nye kabler endret ikke det så veldig mye.

    Om tyske eller norske myndigheter synes det er hensiktsmessig å bruke strømabonnementet som skatteobjekt er noe helt annet, samme om de vil gi tilbake penger i strømstøtte og subsidier. Påvirker ikke noe av det over. I Norge er elavgiften nå ca 10 øre/kWh, i Tyskland over en krone. Ka-ching, sier statskassene.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Å tro er å vite har meget oppegående hoder høytidelig proklamert ... ;)
    Oooh, epistemologi.

    Andre oppegående hoder mener at kunnskap (viten) er en vel begrunnet sann oppfatning.
    Kunnskap kan defineres som begrunnet sann oppfatning (på engelsk: «justified true belief»)[1]. Denne definisjonen stammer fra Platon, som selv kritiserte den, og kalles gjerne den klassiske definisjonen eller standarddefinisjonen av kunnskap. De tre betingelsene begrunnelse, sannhet og oppfatning er til sammen både nødvendige og tilstrekkeligekriterier for at noe skal være kunnskap for en person:

    • At kunnskap er en spesiell form for oppfatning betyr at noe ikke kan være kunnskap for oss hvis vi ikke har en oppfatning av det. Samtidig er det ikke full enighet om akkurat hva en oppfatning er. Dette kriteriet innebærer også at f eks datamaskiner neppe kan ha kunnskap, siden de ikke er i stand til å tro i vanlig forstand.
    • At kunnskap må være sann betyr at noe som er feil ikke kan være kunnskap, uansett hvor sterk oppfatning vi har om det. Dette kriteriet er ikke kontroversielt, selv om det finnes flere ulike syn på hva sannhet her. Siden vår forståelse av sannhet forandrer seg over tid, kan videre det som på et tidspunkt betraktes som kunnskap senere vise seg å bare være tro, som i beste fall i en periode var begrunnet.
    • At kunnskap må være begrunnet betyr at for at noe skal være kunnskap må vi ha en grunn til å tro at det er sant - helst en grunn vi er i stand til å forklare for oss selv og til andre. Det at vi tror på noe «ut av det blå», det vil si uten grunn, gjør det ikke til kunnskap, selv om det tilfeldigvis skulle vise seg å være sant. Det er mange ulike syn på hva begrunnelse er. Et vanlig syn er at kunnskap må være begrunnet av evidens, det vil si av empiriskeobservasjoner som støtter kunnskapen. Når vi snakker om begrunnelse forutsetter vi gjerne at begunnelsen også skal være akseptabel. En litt mer presis variant av den klassiske kunnskapsdefinisjonen er derfor: velbegrunnet sann oppfatning.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Saken er muligens at det er noe vanskeligere «å få kontroll på strømprisene» enn å bare kutte kablene, lage egne prissoner, frikoble vannkraften fra gassen osv osv.

    Det er bare å innse, og akseptere, at vi har et felles europeisk marked og system for utveksling av strøm.

    Men det som helt soleklart er en politisk beslutning er hvor mye av denne prisen norske forbrukere og bedrifter skal betale. Rødt mener en makspris for alle, både hytter og bedrifter, bør være 35øre, FrP mener 50 øre, mens regjeringen foreløpig avviser å innføre makspris.

    Oppslutningen om regjeringen pr meningsmåling for tiden, tyder vel på at folket mener dagens priser er for høye, og ikke minst for uforutsigbare. Dette kan de ordne om de vil.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn