Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.482
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Ikke Tibber kunde lenger :cool:
    Sa du opp pga av det som skjer? Kan forstå det med de strømprisene som er i sør. Blir nok fortsatt kunde, er blitt avhengig av Pulse og Tibber appen. :cool: Det mest tvilsomme med hele greia er det korte varselet, tror Tibber sliter.:confused:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg hadde Gudbrandsdals Energi i mange år før jeg byttet til Tibber i fjor - mye pga Tibber appen - Gudbrandsdals hadde ikke en slik - men det har de nå - så byttet tilbake igjen.

    Samtidig har de opplegg med gjennomfakturering - alt på en regning. Var også noe 12 mnd avslag på avgift eller noe, men det avgjørende var å ha orden på månedlige utgifter - vil ikke ha noe tull med stipulering, avregning i ettertid osv.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.482
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde Gudbrandsdals Energi i mange år før jeg byttet til Tibber i fjor - mye pga Tibber appen - Gudbrandsdals hadde ikke en slik - men det har de nå - så byttet tilbake igjen.

    Samtidig har de opplegg med gjennomfakturering - alt på en regning. Var også noe 12 mnd avslag på avgift eller noe, men det avgjørende var å ha orden på månedlige utgifter - vil ikke ha noe tull med stipulering, avregning i ettertid osv.
    Har du Tibber Pulse? Tror Tibber kommer til å tape både kunder og anseelse på dette. Får se hva jeg gjør etter hvert.:unsure:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Har du Tibber Pulse? Tror Tibber kommer til å tape både kunder og anseelse på dette. Får se hva jeg gjør etter hvert.:unsure:
    Ja, har Tibber Pulse - går ut i fra at den fungerer til Gudbrandsdals strøm app? - vel det finner jeg ut om ikke lenge :ROFLMAO:
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.482
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Ja, har Tibber Pulse - går ut i fra at den fungerer til Gudbrandsdals strøm app? - vel det finner jeg ut om ikke lenge :ROFLMAO:
    Tviler på at den virker mot Gudbrandsdals strøm app, blir ikke penger av slikt. ;) De fleste større strøm pusherne har sin egen dings og app.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Tviler på at den virker mot Gudbrandsdals strøm app, blir ikke penger av slikt. ;) De fleste større strøm pusherne har sin egen dings og app.
    Det kan du nok ha rett i. Det er uansett ikke så viktig for meg lenger - har kartlagt forbruket godt og gjort tiltak - som jeg bare fortsetter med - mer enn 40% senkning av strømforbruk i år sammenlignet med i fjor.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Tibber pulse virker nok garantert ikke med noe annet enn Tibber.

    Fordelen for min del med Tibber, som har to elbiler og solceller på taket at integrasjonen mellom dette fungerer strålende. Bilene lader når strømmen er "billigst" eller når jeg har overproduksjon på taket.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.482
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Det kan du nok ha rett i. Det er uansett ikke så viktig for meg lenger - har kartlagt forbruket godt og gjort tiltak - som jeg bare fortsetter med - mer enn 40% senkning av strømforbruk i år sammenlignet med i fjor.
    Jeg er avhengig av Tibber appen for se når pris toppene kommer så vi ikke setter på for mye last, bruker den også til styring av varmepumpen via Sensibo Air.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Sjekker Nordpool daglig - akkurat som værmeldingen, og tilpasser bruk av vaskemaskin osv etter priskurven.

    Virker som jeg kan bruke Tibber appen selv uten å være kunde til å følge med på sanntidsmåling.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg kommer å sørge for at styringsutstyr, jeg skaffer, for elektriske dingser ikke er bundet til en strømleverandør i fremtiden.

    Avgjørende for meg å kunne velge vekk slik cowboy virksomhet.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    288
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kommer å sørge for at styringsutstyr, jeg skaffer, for elektriske dingser ikke er bundet til en strømleverandør i fremtiden.

    Avgjørende for meg å kunne velge vekk slik cowboy virksomhet.
    Da har du kanskje ikke AMS måler ?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    Har noen fått med seg dette? Mildt sagt sjokkerende å stenge atomreaktor i disse tider
    Planlagt i fire år.
    However, a postponement or reversal of the process that has been prepared for four years would be “neither wise nor advisable” for technical as well as organisational reasons, Doel director said. Ordering fuel, for example, would take 36 months and training the operators to run Doel would take three years.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    1.937
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Fikk du med deg avsnittet før?


    In theory, a postponement is possible. When Doel 3 gets disconnected from the grid, the shutdown phase will begin with a five-to-six-year period during which the reactor is unloaded, the fuel elements are cooled and the infrastructure is decontaminated to get rid of all radioactive particles.

    “No technically irreversible operations take place during this five-year phase,” Moens explains. This will only be the case in the next phase, the dismantling phase.


    At det tar 36mnd å få levert fuel er bs, og det samme med å lære opp operatører... har de drept de som jobbet der da?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    1.937
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg regner med dere sitter med ekspertise rundt atomanlegg og hva som skal til for å stenge de ned?

    De kunne uten problem ha driftet dette lenger uten mere "drivstoff"
    De skal bruke 5år på å stenge det ned, det første året går bare på å kjøle ned stavene.
    Det kan selvsagt være faktorer utenfor det belyst i artikkelen, men basert på hva som står der så lyser bs alarmen rødt.
    Dessverre er dette en ønsket situasjon og vi må lide
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    Jeg regner med dere sitter med ekspertise rundt atomanlegg og hva som skal til for å stenge de ned?

    De kunne uten problem ha driftet dette lenger uten mere "drivstoff"
    De skal bruke 5år på å stenge det ned, det første året går bare på å kjøle ned stavene.
    Det kan selvsagt være faktorer utenfor det belyst i artikkelen, men basert på hva som står der så lyser bs alarmen rødt.
    Dessverre er dette en ønsket situasjon og vi må lide
    Som sagt, jeg bøyer meg i støvet for din ekspertise. Du har tydeligvis meget god kompetanse på avanserte prosessbedrifter.
    Vi skal i løpet av to år kjøre igang et meget avansert fabrikkanlegg på min arbeidsplass, kunne du tenke deg å komme innom for å lære opp operatørene? (Det er faktisk verdens første fabrikk i sitt slag.)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.742
    Antall liker
    13.231
    men har de ikke operatører nå da?
    Man må vel anta at de som driver dette kraftverket er klar over energisituasjonen i Europa for tiden og også er klar over at under normale omstendigheter så er marginalkostnaden ved å produsere fra et atomkraftverk langt under hva markedsprisen på elektrisk energi er men like vel så velger de å stenge ned.

    Det man egentlig spør om er hvorfor velger ikke dette slemme private selskapet å trykke penger et par års tid til.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    vet ikke hva en egentlig spør om. jeg synes bare at det er litt snodig at et verk som er i drift trenger års opplæring av folk for å forbli i drift…
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    vet ikke hva en egentlig spør om. jeg synes bare at det er litt snodig at en et verk som er i drift trenger års opplæring av folk for å forbli i drift…
    Hvem vet, bemanningen består av folk svært nær pensjonsalder, bemanning skåret ned til beinet, overflyttet til et annet kraftverk... Forberedelsene har pågått i fire år så det er nok ikke en impulshandling. Antageligvis så kjøres det også på overtid ang. vedlikeholdsintervaller.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.423
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Bruker appen til Fortum.
    Holder hele tiden øye med når vi skal sette på diverse strømkrevende ting.
    Klarte å presse forbruket ned til 910 kWt i september. 3 voksene daglig i et hus på 195 m2.
    2-3 dager i uka er vi 4 stk.
    Sparer der vi kan. Lader bilen på jobben da jeg har muligheten.

    Screenshot_20221002-231423_Samsung Internet.jpg
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.242
    Antall liker
    5.193
    Tibber-kunde her, og mottok mail om dette i dag. Forbruket her er ikke verre enn at vi skal stå han av, men tydeligvis har dette skapt reaksjoner. Flere Tibber-kunder her, noen som har byttet leverandør? I så fall, til hvem?
    Nei, med tanke på hvor mye ulovlig dritt som de andre strømselskapene har drevet med, så fremstår Tibber fortsatt som best i klassen. Og ikke minst fordi de ikke driver med det forbanna telefonsalget. Hver gang jeg blir oppringt av en telefonselger som skal pushe et strømselskap, så går det selskapet automatisk inn på listen over aktører jeg aldri skal handle av.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.494
    Torget vurderinger
    2
    Kjøper strømmen direkte fra reell produsent jeg. Disse mellomselskapene er bare en unødvendig fordyrende mellomledd som skal sko seg.
    Gruer meg til fastpriskontrakten går ut, men kommer til å fortsette å kjøpe av noen som er reell produsent og ikke kraftmeglere..
    F634BE3F-9EAD-4D41-827A-C322C99D2709.jpeg
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.242
    Antall liker
    5.193
    Har reservert meg mot telefonsalg for lengst. Enkelte strømselskaper (og møkka-Telenor) ringer allikevel, stort sett fra det som ser ut som helt vanlige mobilnummer. Edit: Sjekka brreg og jeg har hatt reservasjon siden mars 2007. Edit2: Telenor har jeg et ufrivillig kundeforhold til siden sameiet bruker dem til TV og internett. Dermed anser de det tydeligvis som fritt frem å ringe meg støtt og stadig for å pushe mobilabonnement.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.280
    Antall liker
    9.127
    Telenor har jeg et ufrivillig kundeforhold til siden sameiet bruker dem til TV og internett. Dermed anser de det tydeligvis som fritt frem å ringe meg støtt og stadig for å pushe mobilabonnement.
    Du kan reservere deg mot dette også, jeg gjorde det og de gir meg fred.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn