Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vel, rett skal være rett: Responsen hans 25 februar i år var på riktig side:
    Det er utilgivelig av Russland, og av Putin, som nå bringer landet sitt og verden store problemer for lang tid fremover. Det er sykt det ikke er noen i systemet rundt ham, som ikke har klart å advare kraftig nok, hvor avsindig risikoen er og hvor mikroskopisk sjansen er for å lykkes.
    Nå er situasjonen en ganske annen. Nå har Russland gått til krig. Nå er det Russland og Putin som totalt undervurderer og ignorerer hvordan Ukraina og resten av verden vil reagere på det, for du kan ha en så god sak du bare vil, men du kan aldri, aldri gå til krig for å vinne frem med den. Hele verden må reise seg opp og vise hvor dønn uakseptabelt det er. Vi som elsket Russland hater det som nå skjer, hater det Russland som nå viser seg, et Russland som gir kritikerne fullstendig rett og blir helt umulige å elske lenger.

    Nå er det Ukraina.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Forresten, det nederste bildet i forrige innlegg rappet jeg fra Motvind Norges hjemmesider. De som nå er så ekstremt kritiske også mot strømpriser, overføringskabler, ACER, og alt det der. Utlegninger og regnestykker fra Eivind Salen i Motvind har også blitt lagt frem som noe slags sannhetsbevis i denne tråden. Jeg sjekket tilfeldigvis twitter-strømmen hans og ble litt overrasket da jeg leste dette innlegget:

    Hva f…n er dette?
    det var din mulighet til å gå inn i argumentasjonens nadir.

    ««dette lett likandes landet» - i 2018, etter fire års krig i Ukraina, og fire år etter nedskytningen av MH17. Normale folk mente allerede den gangen at russland burde vært utestengt fra VM, og han her skriver dette. Det får da være måte på manglende gangsyn og fortsatt forvente å bli tatt seriøst. Og det er den mest velvillige tolkningen.»

    «OK, da tror jeg at jeg forstår hva dette er for noe. I lys av den historikken er en del av de andre standpunktene hans litt påfallende, synes jeg. Den mest velvillige tolkningen er ikke den mest sannsynlige tolkningen.»«

    etter at vi ble kvitt whataboutgjengen, så gjenoppstår den nå; nesten sterkere enn noen gang.

    NADIR!

    (og skulle vi bruke samme logikk; hvorfor skulle vi nå ta slike argumenterende tunger alvorlig.)
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Mer enn noe annet, har strømpriskrisen vist at de ideologiske ødelagte markedsliberalister åpenbart mener at løgn, vås og pisspreik er helt på sin plass- for å lure det norske folk.

    Vi importerer europeiske priser gjennom utenlandskablene. Hadde de ikke vært til stede, hadde ikke Norge sør for Sognefjorden hatt vulgære sirkuspriser. Da nytter det altså ikke å komme å påstå at "det skyldes lite regn", all den tid overskudd ble eksportert gjennom kablene- og tappet magasinene. Noe som altså fortsatte, selv da overskudd var snudd til nedtapping. Da er det også et ubestridelig faktum at eksporten er årsaken til nedtapping av magasinene. I tillegg presteres det fantasifortellinger om 'Putin' som årsak. Igjen; det er et ubestridelig faktum at prisnivået importeres gjennom utenlandskablene. Jeg har tilgode å se at de skyldes 'Putin'.

    Hele dette uføret skyldes markedsstyrt prissetting, som markedsliberalistene har vært forkjemper for. Intet annet. Det nytter heller ikke med kabler mellom nord og sør, bygge ut mer- all den tid prisfastsetting styres av markedet. Det eneste som da vil skje, er at Norge nord for Sognefjorden vil oppleve samme galskap.
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.067
    Antall liker
    1.498
    Torget vurderinger
    1
    Så "putin" er ikke årsaken til de ekstraordinære høye europeiske strømprisene?? Pussig påstander.

    Det er jo opplagt at man trenger kabler til Europa for å få europeiske priser (og strøm). Om man kutter all forbindelse til utlandet er det klart at man vil få et eget marked med egne priser. Akkurat nå sannsynligvis billigere, men andre ganger dyrere. Ved alle kraftsunderskuddsperioder ville vi jo også sett en eksponentiell prisøkning med påfølgende rasjonering. Jeg stiller meg svært tvilende til om dette hadde vært en bedre løsning for norske strømkunder.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    9.762
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Ikke all norsk vannkraft er regulert, og det er jo fint å kunne eksportere i perioder med overskudd. Alternativet er å la det renne utenom turbinene.

    Det mest irriterende er at politikken synes basert på eventyret om at Norge skal sitte på svaret på klimautfordringene. Norsk vann- og vindkraft skal liksom være tilstrekkelig, samtidig eksporterer vi så mye gass vi klarer. Jeg er sikker på at motstanden mot utbygging av vindkraftverk ville vært mindre dersom behovet hadde vært forklart med stor risiko for å måtte importere uren kraft til skyhøye priser. Det har det imidlertid ikke vært fokus på, innsalget har gått på det grønne skiftet, Norge skal være Europas grønne batteri, dette skal redde klimaet og bla bla bla.

    Hadde man sørget for økt produksjon først, og økt overføringskapasitet mellom nord og sør i landet, hadde kanskje dette gått helt fint. Økt produksjon kunne og burde kommet i form av gasskraftverk - som vi jo faktisk hadde i Norge, og vi kunne brent noe av gassen vi uansett eksporterer. Klimaavtrykket ville være det samme, men ikke Norges interne klimaregnskap. Som tydeligvis er det viktigste. :sneaky: Viktigste motargument slik jeg forstår det er at det er vrient å tilpasse produksjonen til behovet, altså lite lønnsomt om man må strupe produksjonen når det allikevel er god tilgang på kraft for så å skru opp ved behov. Vel, den problemstillingen utgår vel nå som vi har så god eksportkapasitet til et Europa som synes å aldri få tilfredsstilt sitt kraftbehov, nå skulle man kunne kjøre på full pupp hele tiden.

    Om noe fornuftig kommer ut av all elendigheten Putler har stelt i stand er det kanskje og forhåpentligvis at opinionen dreier i synet på kjernekraft. Man må bare være villig til å ofre noe av symbolpolitikken og velge noe som faktisk vil gjøre en forskjell.

    Norge ser ut til å ha trukket vinnerloddet atter en gang da Thorium-forekomstene her er gode.

     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Så "putin" er ikke årsaken til de ekstraordinære høye europeiske strømprisene?? Pussig påstander.

    Det er jo opplagt at man trenger kabler til Europa for å få europeiske priser (og strøm). Om man kutter all forbindelse til utlandet er det klart at man vil få et eget marked med egne priser. Akkurat nå sannsynligvis billigere, men andre ganger dyrere. Ved alle kraftsunderskuddsperioder ville vi jo også sett en eksponentiell prisøkning med påfølgende rasjonering. Jeg stiller meg svært tvilende til om dette hadde vært en bedre løsning for norske strømkunder.
    Jeg skrev om prisene i Norge. Som altså skyldes markedsstyrt prissetting, der prisene importeres gjennom disse kablene. Markedsstyrt prissetting er det altså ikke 'Putin' som står bak, derimot markedsliberalistenes religiøse tro på at markedet ordner opp. Europeiske priser skyldes at enkelte land har begått den genistrek å gjøre seg avhengig av et diktatur, hvilket heller neppe skyldes 'Putin'. Det har akkurat samme årsak; religiøs tro på markedet- uten tanke for hvilket ballegrep det gir diktaturet.

    Markedet har en oppgave; økonomisk vinning. Aldri fordeling til alles beste.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    etter at vi ble kvitt whataboutgjengen, så gjenoppstår den nå; nesten sterkere enn noen gang.
    Nja, karakterdrap, kanskje, men ikke whataboutisme. Ser at du fortsatt legger ut linker til denne fyren.

    Det var en merkelig kjede av tilfeldige sammentreff her:
    - Motvind Norge oppsto litt plutselig som en paraplyorganisasjon for å forene lokale aksjonistgrupper mot vindkraftutbygging. Etter hvert har de tatt en langt bredere rolle med å kritisere strømpriser, utenlandskabler, EU, myndighetene, og mer til. De har ingen selvrefleksjon over sammenhengen mellom deres egen aktivisme og kraftmangel. De utvidede standpunktene deres, langt bortenfor opprinnelig mål, er på linje med russiske interesser: Redusere kraftforsyningen til Europa og skape mistillit til vestlige myndigheter.

    - Fyrens personlige profil og historikk stemmer overens med den typen mennesker som russiske tjenester vil forsøke å rekruttere. Har studert i russland, russisktalende, stor interesse for russisk kultur, pro-russiske standpunkter på nett, gift med etnisk russer, offentlig rolle. Riktignok tok han skarp avstand fra den russiske invasjonen i februar og forsøker nå å tone ned noen av sine tidligere pro-russiske og anti-ukrainske uttalelser, men historikken er nå der. «Bli en del av dette landet som er så lett å like.»

    - Utlegningene hans om strøm henger tildels ikke på greip, som weld77 har kommentert gjentatte ganger. Det er f eks ikke mulig å forklare prisøkning nordenfjells med nye utenlandskabler når det hverken er bygget noen nye utenlandskabler derfra eller nye overføringskabler innenlands. Forklaringer fra ansvarlige myndigheter og bransjeaktører avfeies konsekvent uten at han går inn i substansen. Og putins krig har selvsagt ingen ting med det å gjøre, bare EU, Acer, utenlandskabler, og myndighetenes generelle idioti og uærlighet. Han har sitt budskap og kverner ufortrødent på det. Hakk i plata.

    Dette kan selvsagt være tilfeldige sammentreff og en person som har inntatt sine standpunkter i god tro, og det kan tenkes at jeg ser russertroll bak hver busk, men mitt inntrykk er basert på at jeg brukte noe tid på å lese meg opp på denne fyren (inkludert bloggpostene hans) og så noen mønstre som jeg likte særdeles dårlig. Du må gjerne fortsette å poste linker til ham som ditt sannhetsvitne, men jeg legger eksakt null vekt på hva den mannen sier og skriver.

     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ved å se spøkelser på høylys dag, skyves egen totalt feilslåtte ideologi under teppet.

    Svært behagelig, sikkert, men uhyre lett gjennomskubart. Hverken vi eller Europa hadde vært i denne situasjonen, hadde det ikke vært for blindhet og religiøs tro på "markedet".
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.741
    Antall liker
    13.230
    Demand destruction på norsk. Hydro skal redusere produksjonen med 110-130.000 tonn i året. Om vi bruker den midterste verdien, 120.000 tonn og et tonn aluminium trenger 15MWh så er det 120.000 * 15 MWh = 1.8TWh eller nesten halvparten av Oslos årlige strømforbruk. Noe av denne produksjonen var imidlertid allerede ute for vedlikehold.


    Som følge av redusert etterspørsel etter aluminium i Europa har Hydro besluttet en delvis reduksjon av aluminiumproduksjonen ved Hydro Karmøy og Hydro Husnes. Beslutningen vil føre til en årlig reduksjon i produksjonskapasiteten på 110.000-130.000 tonn primæraluminium, inkludert produksjon som nylig er tatt ut for ordinært vedlikehold og ikke startet opp igjen.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Nja, karakterdrap, kanskje, men ikke whataboutisme. Ser at du fortsatt legger ut linker til denne fyren.

    Det var en merkelig kjede av tilfeldige sammentreff her:
    - Motvind Norge oppsto litt plutselig som en paraplyorganisasjon for å forene lokale aksjonistgrupper mot vindkraftutbygging. Etter hvert har de tatt en langt bredere rolle med å kritisere strømpriser, utenlandskabler, EU, myndighetene, og mer til. De har ingen selvrefleksjon over sammenhengen mellom deres egen aktivisme og kraftmangel. De utvidede standpunktene deres, langt bortenfor opprinnelig mål, er på linje med russiske interesser: Redusere kraftforsyningen til Europa og skape mistillit til vestlige myndigheter.

    - Fyrens personlige profil og historikk stemmer overens med den typen mennesker som russiske tjenester vil forsøke å rekruttere. Har studert i russland, russisktalende, stor interesse for russisk kultur, pro-russiske standpunkter på nett, gift med etnisk russer, offentlig rolle. Riktignok tok han skarp avstand fra den russiske invasjonen i februar og forsøker nå å tone ned noen av sine tidligere pro-russiske og anti-ukrainske uttalelser, men historikken er nå der. «Bli en del av dette landet som er så lett å like.»

    - Utlegningene hans om strøm henger tildels ikke på greip, som weld77 har kommentert gjentatte ganger. Det er f eks ikke mulig å forklare prisøkning nordenfjells med nye utenlandskabler når det hverken er bygget noen nye utenlandskabler derfra eller nye overføringskabler innenlands. Forklaringer fra ansvarlige myndigheter og bransjeaktører avfeies konsekvent uten at han går inn i substansen. Og putins krig har selvsagt ingen ting med det å gjøre, bare EU, Acer, utenlandskabler, og myndighetenes generelle idioti og uærlighet. Han har sitt budskap og kverner ufortrødent på det. Hakk i plata.

    Dette kan selvsagt være tilfeldige sammentreff og en person som har inntatt sine standpunkter i god tro, og det kan tenkes at jeg ser russertroll bak hver busk, men mitt inntrykk er basert på at jeg brukte noe tid på å lese meg opp på denne fyren (inkludert bloggpostene hans) og så noen mønstre som jeg likte særdeles dårlig. Du må gjerne fortsette å poste linker til ham som ditt sannhetsvitne, men jeg legger eksakt null vekt på hva den mannen sier og skriver.

    ikke går du inn i substansen i hans strømargumentasjon – bare en meningsløs henvisning til hva som skjedde nord i landet –, men du greier samtidig det fantastiske å mistenkeliggjøre enhver som argumenter mot den strømpolitikken myndighetene driver. vi er visstnok alle på linje med russiske interesser, såfremt argumentasjonen mot strømpriskrisa fører til å «Redusere kraftforsyningen til Europa og skape mistillit til vestlige myndigheter.» (det siste er jo bare en konsekvens av myndighetenes «bortforklaringer», ikke et mål i seg selv. men det er klart; la oss liste opp spetalen og hele gjengen som divergerer fra partilinjen til erna og jonas; russiske assets, må vite.)

    det står dårlig til når karakterdrapet er den vesentlige motargumentasjonen; men en slipper å forholde seg til de grunnleggende argumentene i saken.

    veldig nadir!

    (artig å se at når motdebattanter gjentar et argument, så er det hakk i plata. når ens meningsfeller kverner på det samme inn i uendeligheten – kabler er ikke årsak; putin er årsak – så er det som originalverk å regne.)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    (det siste er jo bare en konsekvens av myndighetenes «bortforklaringer», ikke et mål i seg selv. men det er klart; la oss liste opp spetalen og hele gjengen som divergerer fra partilinjen til erna og jonas; russiske assets, må vite.)
    Legg gjerne merke til at jeg ikke har mistenkt noen av dem for å være nettopp det, ikke engang Spetalen. Denne ene fyren tenner derimot et antall varsellamper hos meg på flere dimensjoner.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.436
    Antall liker
    12.536
    Sted
    Sørlandet
    I dag har jeg kjørt igjennom Telemark og passert flere kraftstasjoner på min vei. Det har styrtregnet flere dager og det renner vann ned fra fjellsidene overalt. Flere plasser var veien oversvømt. Blir det billigere strøm av dette? Neida.. det kan du være sikker på.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Selskapene har tilbydt fastpris avtaler med mål om å tjene ekstra, la det ikke være noen tvil om det. Når det for en gangs skyld slår andre veien får de jammen være redelige nok til å holde sin del av avtalen.
    Hvis de har tilbydt fastprisavtaler uten å sikre seg, så får de som fortjent. Sayonara! Håper bare at det offentlige plukker opp de strømprodusentene som har driti på draget...
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Legg gjerne merke til at jeg ikke har mistenkt noen av dem for å være nettopp det, ikke engang Spetalen. Denne ene fyren tenner derimot et antall varsellamper hos meg på flere dimensjoner.
    Når det er sagt ... man skal ikke se bort fra at Spetalen prøvde å snakke opp aksjen i det slskapet han er deleier i ... som har fått en horribel strømregning i det siste. Han kan jo ha kjøpt aksjene 3 dager før han var på Debatten. Jeg synes like fullt han hadde gode argumenter .. om ikke hele overblikket.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg har helt andre mistanker til Spetalen. Man må alltid gå ut fra at det han sier offentlig har en eller sammenheng med hvilke long- og shortposisjoner han sitter med den dagen. Business as usual. Noen ganger har han et poeng, andre ganger kanskje ikke.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.741
    Antall liker
    13.230
    Europwer om endring i skatteleggingen av kraftproduksjon i kongeriget

    Dramatiske og plutselige skattegrep kan stoppe ny kraftproduksjon | Europower (europower-energi.no)

    Mye av norsk vindkraft er finansiert av utenlandske investorer, også fordi interessen her hjemme har vært lav. En utenlandsk investor som har satt opp regnestykket for investeringen tidligere, vil få en helt annen sluttsum i Excel-arket med den nye grunnrenteskatten – og ikke minst høyprisbidraget, som er et annet ord for en ekstraskatt.

    I tillegg blir Norge et uforutsigbart land å investere i. For det Støre og Vedum egentlig sier, er at vi må endre skattesystemet fordi prisene er høye. Vil de da endre systemet igjen, når prisene går til normale nivåer om to-tre år, hvis vi da fortsatt har en Ap/Sp-regjering?

    ...


    Ekstraskatten innføres fra i dag. Det er dramatisk i seg selv. Regjeringen kan bare gjøre dette så sant Stortinget gir sin tilslutning i etterkant. Skattevedtak skal gjøres av Stortinget, men det har skjedd også i andre sammenhenger at skatteendringer har blitt innført på denne måten.

    Et argument for at endringen måtte innføres over natten, er også at det ellers ville gi bransjen mulighet til å pøse på med produksjon fram til nyttår, for å maksimere egen gevinst. På den annen side: Er det ett land hvor vi kanskje kunne ha tillit til at kraftbransjen følger politiske signaler, er det i Norge, hvor nesten all vannkraft også eies av det offentlige.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.549
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Leser jeg dette rett?

    Siden strømprisen er høy så øker vi den enda mer med økte skatter?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.741
    Antall liker
    13.230
    Leser jeg dette rett?

    Siden strømprisen er høy så øker vi den enda mer med økte skatter?
    Nei, det er vel ingen grunn til at det skal bli effekten av dette. Men en mindre del av resultatet blir igjen i selskapene som produserer kraften.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    1.937
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    De kan jo ikke øke prisen, da vil jo ingen kjøpe strømmen. Overskuddet blir redusert som følge av ekstra skatt. Syns det er rimelig at kraftbransjen skal få betale mer skatt slik at det nærmer seg det olje og gass produsenter må betale.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Forslaget til Vedum er bra hvis dette blir en permanent skatt. Forutsigbarhet for både produsent og kunder.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Er du TIBBER-kunde - les dette (bak betalingsmur så jeg klipper og limer inn alt her):

    Strømselskapet Tibber tar krisegrep – skal ta forhåndsbetalt av kundene

    Nå ber Tibber-sjefen regjeringen følge i Sveriges fotspor og komme med statlige lån til strømselskapene. – Det er samtlige forbrukere i Norge dette er snakk om, sier Edgeir Vårdal Aksnes.


    Tibber-kunder vil få en unormalt høy regning i posten 1. oktober.

    Da må kundene betale for strømforbruket sitt i september, i tillegg til estimert forbruk for halve oktober.

    Administrerende direktør Edgeir Vårdal Aksnes sier at selskapet ikke lenger har noe valg, om de skal klare å holde strømprisen til kundene så lav som mulig.

    – Vi må gjøre dette grepet for å klare å holde kostnadene nede, sier Aksnes til E24.

    Strømhandelkostnad

    Kostnaden han snakker om er prisen strømselskapet må betale for å skaffe til veie nok penger for å drive med strømhandel. For frem til nå har Tibber tatt opp lån, kjøpt inn og betalt strøm, og lagt ut for kundene i opptil 45 dager, før kundene betaler sin faktura.

    Når strømprisene og rentene går øker, går summen de må ta i lån opp, samt prisen de må betale for lånet også opp.

    Og denne såkalte handelskostnaden blir inkludert i strømprisen, i det som kalles påslag, ifølge Aksnes.

    – Slik har det vært i alle år og er slik hos alle aktører, sier Aksnes.

    – Alternativet hadde vært å heve prisen

    Men ved å ta forhåndsbetalt for kundenes estimerte forbruk en halv måned frem i tid, vil Tibber sitte færre dager med et lån de må betale rente på.

    – Det er mye billigere å betale renter på 16 dager enn på 45 dager. Men da må vi gjøre dette faktureringsgrepet, sier Aksnes.

    Grepet kommer i en tid hvor alle priser går opp. Å få en og en halv måneds strømregning i posten nå som strømprisene er så høye, kan være tøft for mange.

    – Er dere forberedt på at kundene vil reagere på dette?

    – Vi er fullstendig klar over at dette kommer brått på kundene våre, men vi har per i dag ingen annen måte å kunne sikre lavest mulig strømpris på. Alternativet hadde vært å heve prisen eller i det som i strømspråket heter å heve påslaget, sier Aksnes.

    Han legger til at for å kompensere kundene, kommer Tibber også med ulike betalingsalternativer, både med tanke på forfallsdato på faktura og muligheter for betalingsutsettelse.

    For fakturaen som kommer 1. november vil kundene betale for faktisk forbruk i andre halvdel av oktober og estimert forbruk frem til midten november, opplyser selskapet.

    – Superstresset

    Det har tidligere blitt advart om at flere selskaper vil kunne havne i en slik forfallsskvis, at selskapene sitter lenge å betjener lån før innbetalingen fra kundene kommer inn.

    – Hvor alvorlig er dette for Tibber?

    – Vi har solide eiere og mange ulike måter å komme oss gjennom dette på. Men det vi setter søkelys på her er kostnaden på det hele. Den er vi superstresset for. For enten blir det en kostnad for kunden eller så må vi gjøre andre grep, sier Aksnes.

    Ber regjeringen om ny låneordning

    Aksnes mener politikerne nå bør kjenne sin besøkelsestid.

    – Det er samtlige forbrukere i Norge dette er snakk om.

    I Finland, Danmark og Sverige har regjeringene gitt garantiordninger i hundremilliardersklassen til kraftprodusenter.

    Den norske regjeringen har så langt ment at det ikke er behov for tilsvarende ordninger i Norge.

    I Sverige har regjeringen i tillegg lovet statlige lån til strømselskaper for at de skal kunne avhjelpe kunder som har vansker med å betale strømregninger.

    Det er en slik ordning Aksnes ber regjeringen få på bordet.

    – Poenget med det er at da går kredittkostnaden ned, det blir billigere lån enn det man får andre steder i markedet, og det gjør at kundene betaler mindre, sier Aksnes.

    – Det er ikke et tilskudd, eller en strømstøtte, men det dreier seg rett og slett om at staten bruker balansen sin og ansvaret sitt som den største profitøren på hele energikrisen vi nå står i, til å være med å stabilisere ut kostnadene ut mot sluttkundene.

    Aksnes mener det er uforståelig at man ikke har grepet fatt i dette tidligere.

    – Vi er skuffet over at dette ikke er satt på dagsorden i det hele tatt, sier Aksnes.

    E24 har bedt Olje- og energidepartementet om kommentarer til saken, men har så langt ikke fått svar.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.741
    Antall liker
    13.230
    Forslaget til Vedum er bra hvis dette blir en permanent skatt. Forutsigbarhet for både produsent og kunder.
    I starten så må man regne med en del programforpliktet sutring fra produsenter og eiere så får man se etter hvert hva som skjer. Mitt største ankepunkt med dette er at det umulig kan være spesielt godt utredet, noe som normalt er tilfelle når det gjøres betydelige endringer i skattesystemet. Om og i hvilken grad det vil påvirke f.eks investeringsviljen i form av å bygge ut ny produksjon og/eller oppgradere eksisterende er det neppe noen som vet spesielt mye om.

    At det ikke er sendt rundt på grundinge høringer osv bunner muligens i mangel på tid og et stort hull å fylle i budsjettet, samt at man nok har vært redde for at produsentene skal svinge seg rundt og produsere mest mulig før endringen trer i kraft (den trer i kraft umiddelbart).
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    1.937
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Dette opplegget har jo fungert veldig bra for oljenæringen. Til og med så bra at mange sutrer over at staten tar for mye risiko.
    Det vil gjøre at apetitten for investeringer øker, når staten tar mer av risikoen (men også mer av oppsiden)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.741
    Antall liker
    13.230
    Tja, om det er programforpliktet sutring eller noe annet vet jeg rimelig nok ikke noe om. Men det fyren strengt tatt sier er at dersom de må betale ekstra grunnrenteskatt når prisen er over et nivå den aldri tidligere har vært før så vil de ikke gjennomføre disse investeringene. Slike prosjekter tar en del tid og det er ikke slik at de nå ville kaste seg rundt og så være klare innen kort tid for å ta ut mer av gevinsten med nåværende prisbilde.

    Man kunne jo spørre fyren hvorfor de har vært villige til å inngå lange fastpriskontrakter eller selge produksjon i det finansielle markedet på mye lavere priser om litt ekstra skatt over 70 øre skal være døden for investeringslysten. Forventet fremtidig pris på elektrisk energi er langt høyere enn hva den tidligere har vært uansett.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Uansett bidrar det ikke til å øke regjeringens popularitet, for det folk flest leser er at regjeringens skattepåfunn fører til brems og stopp i investeringer i vann- og vindkraft som den samme regjeringen sier de ønsker mer av. Intensjonene er gode, men PR-arbeidet er ikke akkurat imponerende.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.648
    Antall liker
    15.732
    Torget vurderinger
    2
    Grunnrente på oppdrett har vært på tale lenge. Om det er utredet til bunns vet jeg ikke, men det har vært oppe ofte. Og lakselobbyen har klart å få det jagd ut av Stortinget.
    Når man ser hvordan næringen herjer med naturressursene, samtidig som den oppnår store inntekter, er det ikke urimelig at beskatningen blir som når man har tilgang til andre naturressurser i næring.

    DN var tydelige i går og enda tydeligere i dag på at tiden er overmoden for grunnrenteskatt på lakseoppdrett.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.741
    Antall liker
    13.230
    Uansett bidrar det ikke til å øke regjeringens popularitet, for det folk flest leser er at regjeringens skattepåfunn fører til brems og stopp i investeringer i vann- og vindkraft som den samme regjeringen sier de ønsker mer av. Intensjonene er gode, men PR-arbeidet er ikke akkurat imponerende.
    Kraftverket det gjelder var først og fremst en ren effektinvestering - det øker ikke totalproduksjonen noe særlig, men kan produsere dobbelt så mye når behovet er som størst. Lyses plan var altså først og fremst å "skumme fløten" i de dyreste timene ved å kunne guffe på ekstra mye akkrat når det er dyrest (eller når effektbehovet er størst, om man vil). Sånn sett kommer nok dette prosjektet ekstra dårlig ut med de nye reglene, men det er ikke spesielt lett å se at skatteforslaget skal drepe viljen til å bygge ut ny kraftproduksjon - det er uanstet forventet å være mye mer lønnsomt enn hva det var for kun et par år siden og om denne nye ekstraskatten slår inn så blir det enda mer lønnsomt siden det betyr at prisene er høye. Endringen i grunnrenteskatten kan imidlertid antas å ha påvirkning på vurderingene om utbygging er lønnsomt eller ikke.

    Men fremfor alt er det en overføring av verdien fra kommuner til staten siden staten stikker av med en større andel av overskuddet.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    9.762
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Dette har vært utredet, men med fokus på vannkraft da vindkraft ikke har vært like lønnsomt før nå. Men ingen ny tanke med grunnrenteskatt på vindkraft.


     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.912
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det viktigste grepet som kan gjøres for å få opp takten på oppgraderinger i elproduksjonen er å ta bort terskelen med skattefritak på mindre effekter. Det gjør at incentivet for å øke produksjonskapasiteten blir temmelig negativt når du oppnår skattefritak ved å holde kapasiteten lav.

    Johan-Kr
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    9.762
    Sted
    Interiore Simplicitate
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn