Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Spillereglene på Nordpool (tidligere Samkjøringa) er jo politisk vedtatt, og hovedpoenget med ACER er at det utvider samme spilleregler til hele Europa. Strømprisene er en konsekvens av de politisk bestemte reglene, og av politiske vedtak om å bygge ut forbruk og ikke produksjon. Det offentlige eierskapet gjør at politiske myndigheter kan overstyre selskapene (som da styremedlemmer fra Miljöpartiet tvang Vattenfall til å stenge atomkraftverket Ringhals mange år før tiden).

    Apropos husholdninger:
    Vis vedlegget 850752
    Hva skjedde 14.september? :) Månedlig dusj?
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Ja, det blir jo et politisk spørsmål da, hva og hvor mye skal man bruke offentlige midler til.
    Helt klart, men ikke glem alle ekstramilliardene som stat, fylkeskommune og kommune håver inn nå.

    Ikke at jeg er for subsidiering av ved, men greit å ha med seg hvilke himmelhøye beløp som tjenes inn, på toppen av en allerede lukrativ melkeku.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Leser du innleggene så vil du se at det er Polka som nevner 3000 kw. Noe jeg synes høres rimelig ut.
    (Det er cirka dobbelt så mye som vår familie på 3 bruker i vintermånedene, uten vedovn og varmepumpe. Kun elektrisk)
    Hvordan er det mulig?, kona og jeg brukte 3000/mnd og 26k/år i en leilighet i Oslo, gammelt bygg . . Min datter som bor alene i en 60m2 leilighet bruker 1800/mnd om vinteren og 12000kwh/år I et 100 år gammelt bygg. Du må ha noen veldig smarte løsninger, selv vi sikkert kunne ha spart 25% med optimal strømstyring ( påbegynt) mens selv uten oppvarming og kun 2 som dusjer kort er sommerforbruket 700-1000kwh/mnd. Uten Elbil.
    Med varmepumpe og 230m hus i Stavanger brukte vi 4 stk 20k kWh/år i Stavanger. Bruker mer i leilighet med 2 personer i Oslo nå

    Bor du i moderne bygg/hus ? Ikke alle gjør det altså..

    Tipper lavenergihus får gode priser fremover
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Helt klart, men ikke glem alle ekstramilliardene som stat, fylkeskommune og kommune håver inn nå.

    Ikke at jeg er for subsidiering av ved, men greit å ha med seg hvilke himmelhøye beløp som tjenes inn, på toppen av en allerede lukrativ melkeku.
    Det er derfor det er litt vanskelig å si at strømprisene ikke allerede er politisk styrt. Spørsmålet er bare hvor stor andel av ekstraordinære inntekter som skal returneres til hvilke kunder. For husholdninger dekker staten 90 % av alt over 70 øre/kWh opp til 5000 kWh/mnd. Det er veldig nær ved å være en politisk bestemt strømregning, men fortsatt med et visst prissignal for å påvirke forbruket, også det ut fra en politisk vurdering. At forbruk over 5000 kWh ikke dekkes og at hytter ikke dekkes er også politisk bestemt. «Luksusforbruk».

    Egentlig er dagens politisk styrte strømpriser til husholdningene ganske nær det enkelte gnåler etter, så jeg er litt usikker på hva man egentlig ber om. Samme utfall, men gjennomført på en annen måte?
     
    Sist redigert:

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    447
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    En ting er klart og det er at det blir solcelleanlegg hjemme og på hytta når fastprisavtalene mine går ut.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Hvordan er det mulig?, kona og jeg brukte 3000/mnd og 26k/år i en leilighet i Oslo, gammelt bygg . . Min datter som bor alene i en 60m2 leilighet bruker 1800/mnd om vinteren og 12000kwh/år I et 100 år gammelt bygg. Du må ha noen veldig smarte løsninger, selv vi sikkert kunne ha spart 25% med optimal strømstyring ( påbegynt) mens selv uten oppvarming og kun 2 som dusjer kort er sommerforbruket 700-1000kwh/mnd. Uten Elbil.
    Med varmepumpe og 230m hus i Stavanger brukte vi 4 stk 20k kWh/år i Stavanger. Bruker mer i leilighet med 2 personer i Oslo nå
    Det er vanskelig å sammenligne husholdninger fordi det er så mange variabler. Jeg dusjer f.eks nesten aldri hjemme (det skjer i garderoben på jobb), mine døtre er ikke besatt av dusjing (ennå) og samboeren heller ikke det samme. Vi har det ganske kjølig hjemme utover i de to stuene og på kjøkkenet. lader elbil gjør vi, men ikke allverdens da bilen kanpt brukes i det daglige. Kjelleren vår har kun et rom som er et slags oppholdsrom (hjemmekino) mens det resten knapt står på varme i. Soverommet vårt har aldri hatt oppvarming, foretrekker det kjølig der jeg sover. Var på fjellet i går og overnattet i telt og sov som en liten baby- hadde ikke med termometer men antar såvidt over 0 grader ute. Hadde jeg kunnet hatt det slik hjemme utenfor risiko for råteskader hadde det vært helt topp for min del.

    Hadde vi hatt 22 grader i alle rom hele tiden ville ting sett ganske annerledes ut. Du og kona bruker ca det samme som vi bruker på fire personer og en elbil i en langtfra moderene enebolig i Oslo. Din datters forbruk i en leilighet på 60 kvadrat er ca samme som vi brukte i en leilighet på 130 kvadrat på Frogner bygget etter Tek-1896. Vi bodde også i toppetasjen.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.227
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvordan er det mulig?, kona og jeg brukte 3000/mnd og 26k/år i en leilighet i Oslo, gammelt bygg . . Min datter som bor alene i en 60m2 leilighet bruker 1800/mnd om vinteren og 12000kwh/år I et 100 år gammelt bygg. Du må ha noen veldig smarte løsninger, selv vi sikkert kunne ha spart 25% med optimal strømstyring ( påbegynt) mens selv uten oppvarming og kun 2 som dusjer kort er sommerforbruket 700-1000kwh/mnd. Uten Elbil.
    Med varmepumpe og 230m hus i Stavanger brukte vi 4 stk 20k kWh/år i Stavanger. Bruker mer i leilighet med 2 personer i Oslo nå

    Bor du i moderne bygg/hus ? Ikke alle gjør det altså..

    Tipper lavenergihus får gode priser fremover
    Jeg tror du misforstår, vi bruker ca. Halvparten av 3000kWh pr. Måned i de 3 vintermånedene ikke totalt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Noe av det vakreste Norge har å by på. En betongdam i bueform og en normalt fullstendig tørrlagt elv nedenfor. Her foreviget når det er overløp og de må slippe ut vann som ikke får gjort et stykke ærlig arbeide før det renner i fjorden. Zakariasendammen i Tafjord-fjellene.

    Til tross for betydelig utbygging av vannkraft og regulering av flere av fjellvanenne er det fortsatt et av de meste skattede turomrdene på Sunnmøre, og gitt lokal standard skal det en del til.

    Med sine 96 meter var det i sin tid den høyeste demningen i Nord-Europa. Det går god bilvei helt opp og man kan gå på damkronen for å se reservoaret på den ene siden og det tørrlagte elvevløpet på den andre.

    zakkariassen.JPG
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.930

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Med Erna hadde det vært motsatt.
    Vet ikke det, men syntes bare vinklingen var litt morsom og typisk. Vi gikk ganske fort fra «stakkars fattige pensjonister kan ikke betale strømmen!» til «det er urettferdig at de rike får mest støtte!» Men det var visst også sosialt stigmatiserende å gjøre det til en behovsprøvd støtteordning for verdige trengende, så politisk bestemt strømpris måtte det være.

    Noen får bestemme seg, eller er det generell klaging som er selve poenget?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.682
    Torget vurderinger
    23
    Klageviljen er rimelig stor og utbredt i Norge - så uansett løsning/tilbud til folket vil det klages. Folkesporten i Norge blitt. S & B. Syting og bæring.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Men hadde de satt ned prisen til 50 øre for alle så tror jeg sytingen hadde stoppet.
    Men det virker det ikke som de har forstått.
    Da mener jeg alle, hytter, hus og industrien.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.678
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Feilen er jo at de med fastpris- avtaler under 70 øre likevel får tilbakebetalt etter hva spotprisen er. Genialt...

    Strømstøtte på denne måten blir selvsagt en krykke som de med fastpris tjener mest på. Og hvem har så inngått avtaler med fastpris? Skulle forundre meg svært lite om det ikke er de mest bemidlede. Fastpris for alle er løsningen, uten denne generelle 'strømstøtte'. Ved feks makspris på 50 øre, betaler man 50 øre. Uten omvei med tilbakebetaling. Og har man fastpris under det, kanseleres denne avtalen.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Feilen er jo at de med fastpris- avtaler under 70 øre likevel får tilbakebetalt etter hva spotprisen er. Genialt...

    Strømstøtte på denne måten blir selvsagt en krykke som de med fastpris tjener mest på. Og hvem har så inngått avtaler med fastpris? Skulle forundre meg svært lite om det ikke er de mest bemidlede. Fastpris for alle er løsningen, uten denne generelle 'strømstøtte'. Ved feks makspris på 50 øre, betaler man 50 øre. Uten omvei med tilbakebetaling. Og har man fastpris under det, kanseleres denne avtalen.
    Omtrent 4% av husholdningen i Norge pr. 20.01.2022 har fastpris...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Ang krav til minimum fyllingsgrad & sånn. Her er et skjema over kraftverkene og magasinene til Tafjord Kraft i Tafjordfjellene. Det er ikke helt opplagt at å kreve at det skal være et bestemt prosenttall fullt til enhver tid er den ideelle måten å eventuelt regulere slikt på.

    Det er totalt 8 kraftstasjoner og 16 regulerte vann i systemet. Som man kan se brukes det samme vannet flere ganger nedover fjellet.

    tafjord.JPG
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.473
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Usolidarisk. :eek:
    Peanuts. Irriter deg heller over at sykehus må senke temperaturen og at butikker og bedrifter går konk. Og det er ikke de 4-5% som har fastpris sin feil men politikernes. Staten håver inn milliarder på et system som selger ut krafta vår og får prisene til himmels. Og så drar de solidaritets kortet. Skamløst er bare fornavnet.

    For ordens skyld, jeg har alltid ment at strøm burde vært under full politisk styring holdt utenfor et fritt marked. Jeg mener det er hvert land sin oppgave å sørge for sin egen infrastruktur.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Temperaturene faller og det begynte å bli ubehagelig i hjemmet og ovnene ble satt på i Normal ubekymret modus i går , her er resultatet av å oppføre seg som før mht El forbruk og komfort.
    4A9EE44B-02DF-4BD1-A688-BA5A4646C6E6.jpeg
    FC76BE88-B32D-4DF3-9A23-F96236E7C836.png
    Med strømsparing/styring bør toppen komme under 40 igjen kanskje ned mot 35kwh, men lavere enn det krever mer drastiske tiltak..

    Med 20 grader forskjell i inne-utetemperatur er 1 grad lavere innetemperatur 5% oppvarming spart , men siden oppvarming er ca 50- 75% av forbruket er besparelsen 2.5-3.8% pr grad. Skal man virkelig spare gjelder det å stenge av i deler av boligen, + smart tidsstyring nattsenk og kald dusj/kattevask.

    i
    i gamle dager fantes ikke gulvvarme på badet , men man hadde stråleovn oppe på veggen . Ikke så dumt egentlig,. Gulvvarme er helt uegnet for strømsparing ved tidstyring, for stor treghet.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Mye å være enig i her, fra Snorre Valen, selv Weld vil nikke.

    Valen skjeller ut stortingsrepresentantene for å stå med ryggen til hverandre og rope, uten å erkjenne at vi befinner oss i en krigsøkonomi. Han foreslår at de sparer metoden til neste gang de skal diskutere prisen på plastposer.

    Dagsavisen var heller ikke spesielt imponerte

    Det er en fornærmelse å kalle Stortingets hastemøte om strømkrisen for et elevråd – Dagsavisen

    Det er en fornærmelse å kalle Stortingets hastemøte om strømkrisen for et elevråd på barneskolen. En fornærmelse mot elevrådene og barneskolene.
    ...

    Men det skal hun ha, Listhaug nevnte i det minste at det er krig. Hun anerkjente dens eksistens. Det gjorde ikke Rødt-leder Bjørnar Moxnes. Ikke én gang. Ikke med ett ord. Også partikollega Sofie Marhaug så ut til å ha don’t mention the war som sin rettesnor. Det var helt merkelig å sitte å høre på at to medlemmer av landets nasjonalforsamling fullstendig lot være å nevne den viktigste årsaken til krisen de påsto de var så opptatt av. En krise som var så enorm at de ville ha et ekstraordinært møte. For all del, krigen er ikke den eneste årsaken til de problemene vi har nå. Men den er klart viktigst. Å late som om den ikke finnes, er bare rart. Men kanskje det er mest behagelig for et parti som stemte mot at Sverige og Finland skulle få bli med i Nato, og som også er motstander av våpenleveranser til Ukraina.

    Da Sylvi Listhaug ufrivillig måtte gå av som justisminister i 2018, etter å ha påstått at Ap setter hensynet til terrorister foran Norges sikkerhet, kalte hun Stortinget «en barnehage». Mandag gjorde hun sitt for å få den beskrivelsen til å bli sann. Både Rødt og Frp fremmet forslag ved møtets start, forslag ingen hadde fått sette seg inn i, og ville ha dem behandlet og votert over ved møtets slutt. Subsidiært senere i uka. Det ble det ikke flertall for. Men at de to partiene i det hele tatt later til å mene at dette er en smart måte å møte en komplisert og sammensatt krise på, taler ikke til deres fordel. De to partiene kan nå bruke dette i et retorisk spill, og si at Stortinget nektet dem å vedta løsningene de hadde funnet fram til.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Krigen har jo ikke noe med strømprisene å gjøre, derimot er sanksjonene og Russlands motsvar grunnen til at gassprisene er høye i Europa og da (u)logisk nok strømprisene i lille Norge
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    har du tall for hvor mye strøm som fyker til industrien, men som ikke brukes til produksjon, men videresalg av strøm? (ikke retorisk spørsmål.)
    Uansett om så skjer så vil det alt annet like gi lavere priser skulle man tro siden det representerer redusert etterspørsel om noen velger å redusere produksjon og selge billig kraft de har tilgang til i markedet. Nå kan man kanskje innvende at det neppe helt var hensikten, men det ville ikke forundre meg om det er tilfeller av justering av aktivitetsnivå eller tidspunkt på dagen ting skjer om det er noe fleksibilitet å snakke om. Det kan fort være mye mer lønnsomt enn hva man egentlig skal drive med.

    Nå er det veldig lenge siden jeg hadde sommerjobb på kontoret i en kraftkrevende industri, men husker markedsprisen på strøm var et element i produksjonsoptimaliseringen deres. Hvor stort skala det var på det kontra totalforbruket aner jeg ikke. Husker også det var snakk om at den delen av planleggingen var noe politisk kinkig siden en av parameterene som ble spyttet ut av det store regnearket var antall permitteringer og lignende. Jeg drev egentlig med noe annet i rommet ved siden av så ta det med det forbeholdet, det var bare noe som ble nevnt i forbifarten en gang.

    En sak om sakskomplekset her (min utheving)

    Elkem slår alarm om dyr strøm: Ber politikerne begrense krafteksporten – E24

    Hovedtillitsvalgt Hanssen frykter at det skal bli lønnsomt for norsk industri å stenge ned produksjonen og heller selge kraften sin i markedet, noe som skjer svært sjelden.

    Gitt hvor mye bråk det kan bli og hvor mye politisk kapital som kan brennes av på slikt så tipper jeg det sitter temmelig langt inne å gjøre slikt utover mindre justeringer. Men noen kan kanskje "plutselig" justere vedlikeholdsintervallene sine og lignende.

    F.eks her

    Høy strømpris fører til Hydro-kutt – E24


    – Dette er en måte å justere og tilpasse produksjonen til markedet. Slik situasjonen er i dag, er det hensiktsmessig å justere ned produksjonen ved å vente med å sette i drift celler som er ute for vedlikehold, sier Halvor Molland, informasjonsdirektør i Hydro, til Haugesunds Avis.

    Han vil ikke tallfeste hvor mange celler det er snakk om, eller hvor mange tonn det utgjør i redusert produksjon på Karmøy og Husnes.

    – Eventuell kraft som ikke brukes vil bli solgt i markedet, alternativt vil det redusere behovet for kjøp av spotkraft når vi er i en underskuddssituasjon, slik tilfellet er i dag, sier Molland.

    ...

    Hydro i Norge bruker rundt 18 TWh strøm i året. Selskapet har sikret seg langsiktige fastprisavtaler for strøm fram til 2030. Det meste av strømmen kommer fra egen produksjon, men i år er egenproduksjonen av strøm lavere enn normalt.

    – Den lave vannstanden i magasinene gjør at Hydro må kjøpe inn strøm fra spotmarkedet. Vi kjøper og selger strøm hver dag, sier informasjonsdirektøren.


    Hvorfor Hydro selv er den tredje største produsenten av vannkraft i Norge er forsåvidt en historie for seg selv...

    Hydro unngår at staten tar over kraftverk: – En veldig god løsning – E24
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men hadde de satt ned prisen til 50 øre for alle så tror jeg sytingen hadde stoppet.
    Men det virker det ikke som de har forstått.
    Da mener jeg alle, hytter, hus og industrien.
    Neida, det ville blitt avisoppslag om hvor mye penger en eller annen hyttebaron med stort hus i Holmenkollen og megahytte på Hafjell sparte på dette, og deretter om hvor mye penger som ble overført direkte fra det norske fellesskapet (som eier kraftverkene og ville blitt tvunget til å selge kraften til langt under markedsverdi) til f eks Elkems kinesiske eiere og Alcoas amerikanske. Med rette, for det ville være eksakt hva som skjer.

    Deretter ville kraftmagasinene gått tomme på grunn av nada incentiv til å spare på strømmen. Hvordan tror du avisoppslagene ville blitt da, hvis det viste seg at industrien hadde reagert på billigsalget omtrent som enkelte med fastpriskontrakter skryter av i denne tråden? Full pinne mens det varer, steng ned smelteverk alle andre steder og maksimer produksjonen i Norge. Bitcoin-mining så det durer etter, billigere i Norge enn i Kazakhstan. Hvem får da skylden for strømrasjonering til husholdningene i mars? Ville forkjemperne for «politisk styrt strømpris» innrømmet noen sammenheng?
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Neida, det ville blitt avisoppslag om hvor mye penger en eller annen hyttebaron med stort hus i Holmenkollen og megahytte på Hafjell sparte på dette, og deretter om hvor mye penger som ble overført direkte fra det norske fellesskapet (som eier kraftverkene og ville blitt tvunget til å selge kraften til langt under markedsverdi) til f eks Elkems kinesiske eiere og Alcoas amerikanske. Med rette, for det ville være eksakt hva som skjer.

    Deretter ville kraftmagasinene gått tomme på grunn av nada incentiv til å spare på strømmen. Hvordan tror du avisoppslagene ville blitt da, hvis det viste seg at industrien hadde reagert på billigsalget omtrent som enkelte med fastpriskontrakter skryter av i denne tråden? Full pinne mens det varer, steng ned smelteverk alle andre steder og maksimer produksjonen i Norge. Bitcoin-mining så det durer etter, billigere i Norge enn i Kazakhstan. Hvem får da skylden for strømrasjonering til husholdningene i mars? Ville forkjemperne for «politisk styrt strømpris» innrømmet noen sammenheng?
    du verden, dikter du en verden som var før strømpriskrisa?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    du verden, dikter du en verden som var før strømpriskrisa?
    Subsidieelementet kommer jo av hva hainn stat ellers ville ha tjent på dette og slik har det ikke vært før så det er en ny situasjon sånn sett. Tidligere har alle betalt hva det faktisk koster uten noe trinn i prisen som er hva man i praksis har nå (5000 kWh/mnd). De facto makspris betyr mye mindre penger i offentlige kasser enn hva som ellers ville vært tilfelle og stortstillt energieffektivisering er bare å drite i da, ingen vil investere mye for å spare kjempebillig strøm.
    -
    Desssuten har Norge aldri i moderne tid vært nærmere kraftrasjonering enn hva som er tilfelle nå - Norge har vært nettoimportør tidligere i kalde og tørre år, men da har det ikke vært nevneverdig risiko for at forsyning utenfra plutselig kunne stoppe opp, det er stort sett hele grunnen til at det er forhøynet beredskapsnivå i disse tider. Nå ser det imidlertid ut til å bli ganske vått sør i landet fremover og det skal ikke veldig mye til utover høsten før det bør holde greit gjennom vinteren til snøsmeltingen starter.

    Mer prinsipielt, dersom kongeriget Norge over tid har en betydelig lavere pris for gud, hvermann, industribaroner og andre så kan man være rimelig sikker på at det vil tiltrekke seg økt forbruk til fordelen i praksis er borte. Vi er forsåvidt godt på vei dit allerede som tidligere diskutert. Det gir virkelig ingen mening å overetablere kraftkrevende industri og så ender man opp i en situasjon der Norge trenger import rimelig ofte men at denne importen da skal subsidieres for å holde kunstig lave priser innenlands.

    En kompis av meg i sfæren pleier å si at dersom norske kraftpriser er mye lavere enn andre steder så vil noen mine bitcoins til et nytt ekvilibirum inntreffer. Det er litt flåste akkurat med bitcoin-delen av resonnementet, men bytt det ut med noe annet som er den nye vinen for tiden og prinsippet blir det samme.

    Det som har gjort norsk kraft til kraftkrevende industri konkurransedyktig er at den er fritatt for elavgiften. Den alene ville vært mer enn nok til å nulle ut fordelen vs resten av Europa. Yara bruker for øvrig gass i produksjonen i Norge, det har vært og er fortsatt mye billigere enn strøm.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    du verden, dikter du en verden som var før strømpriskrisa?
    Nei, det er jo en realitet at hvis Norge politisk innfører en strømpris på 50 øre til alle, så vil det være en langt lavere pris enn i nabolandene under nåværende strømmangel. Det vil øke etterspørselen etter strøm og trekke virksomhet hit. Det er da også selve poenget med å gjøre noe slikt, arbeidsplasser, ikke sant? Det blir jo ikke mer vann i magasinene av det, blir det vel? Elkems eiere blir vel ikke mindre kinesiske av det? Strømprodusentene som må kutte prisene med ~90 % av hva de er nå blir ikke mindre offentlig eide av det, de heller?

    Tenk over hvem man fordeler verdier fra og til i et slikt scenario. Det er noen grunner til at det ikke finnes politisk vilje til å gjøre noe slikt.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du som ellers er så opptatt av fordelingspolitikk: Hvem går verdioverføringen fra og hvem går den til hvis norske offentlig eide strømprodusenter pålegges å selge strøm for ca 10 % av gjeldende markedsverdi både til private husholdninger og til utenlandskeid kraftkrevende industri?

    Og hvis du leker med tanken om at magasinene på en eller annen måte faktisk går tomme i mars, og at vi ikke allerede har kappet alle kabler til det fæle utlandet, hvem skal da kjøpe kraft til markedspris og selge den til politisk bestemte 50 øre/kWh innenlands? Hvem skal dekke det mellomlegget?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nei, det er jo en realitet at hvis Norge politisk innfører en strømpris på 50 øre til alle
    For private husstander kunne man «enkelt» beregnet og satt et tak på kw/mm2 boareale til en fast pris - og forbruk over det til en annen pris.

    For næringsvirksomhet er noe slikt selvfølgelig ikke like enkelt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    ja det kommer jo nyetableringer over natta. og bitcoin kan løses.
    At datasentere også er fritatt for elavgiften i tråd med den noe merkelige politiske fetisjen for datasentere tyder på at det ikke er noen umiddelbare planer om det. Da må man mellom annet ha en formening om hvor på aksen mellom 0 og 100% av aktiviteten som er mining, og ha en måte å sjekke det på, før man vurderer om det skal betales elavgift eller ikke for eksempel. Og så må man ha en tankerekke for hvorfor å laste opp bilder av en hamburger på Facebook skal frita Facebook for elavgift mens mining skal være pålagt. Jeg synes mining er like koko som alle andre, det er ikke det, men det er et noe tynt grunnlag å utforme en politikk på. Det kan kanskje finnes en eller annen løsning på det, men det kommer til å få en del rare utslag.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.473
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Du som ellers er så opptatt av fordelingspolitikk: Hvem går verdioverføringen fra og hvem går den til hvis norske offentlig eide strømprodusenter pålegges å selge strøm for ca 10 % av gjeldende markedsverdi både til private husholdninger og til utenlandskeid kraftkrevende industri?

    Og hvis du leker med tanken om at magasinene på en eller annen måte faktisk går tomme i mars, og at vi ikke allerede har kappet alle kabler til det fæle utlandet, hvem skal da kjøpe kraft til markedspris og selge den til politisk bestemte 50 øre/kWh innenlands? Hvem skal dekke det mellomlegget?
    Her ble det mye hvis. Tenk strøm uten ordet markedsverdi så blir alt mye enklere. Hvorfor skulle folk begynne å sløse hemningsløst med strøm? Kan den spises? Er 50 øre så rasende billig egentlig? Jeg tipper det er nok strøm til det norske folk, til en normal pris, hvis det er det som er målet. Problemet er at det er det altså ikke.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For private husstander kunne man «enkelt» beregnet og satt et tak på kw/mm2 boareale til en fast pris - og forbruk over det til en annen pris.

    For næringsvirksomhet er noe slikt selvfølgelig ikke like enkelt.
    Jo, det kunne man, og det har man jo nesten gjort når staten dekker 90 % av prisen over 70 øre/kWh for inntil 5000 kWh/mnd. Klart man også kunne lagd en mer komplisert regel med en strømkvote pr kvadratmeter, men det ville jo også ganske fort blitt et ramaskrik om at «se der, de rike med store hus får mest og fattigfolk i små leiligheter nesten ingen ting!»
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn