Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.835
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke enig, vår infrastruktur burde ikke være flernasjonalt spekulasjonsobjekt som vrir garvesyren ut av lommeboka til innbyggeren.
    Tenkte du på Statkraft (kraftverkene), Statnett (overføringsnettet), eller Eidsiva (distribusjonsnettet) her? Noe sånt som 95 % av kraftproduksjonen og 99 % av nettet eies av offentlige instanser, ofte organisert som statlig eller kommunalt eide selskap. Karusellen vrir penger fra private lommebøker til offentlige kasser. Historiefortellingen om «private aktører» er bare røykteppe.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    4.270
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Stemmer, hvor mange ganger er kraftverkene avskrevet ? Ingen i karusellen vil gi avkall på bonuser for "god omsetning". En strukturell katastrofe.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Kjenner noen som fikk over 7k i strømregning for desember. Enebolig med to varmepumper, en i hver etasje, og eieren har spart strøm så godt det lar seg gjøre. Fullstendig FUBAR IMO.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.459
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Avkommet og sambo bor i en "hytte". Det er vel ca 10cm for lavt under taket til at de får registrert det som bolighus.
    Det er vel snakk om 50- max 60kvm.
    Strømregningen desember 2020 var ca 2500,- strømregningen desember 2021 var på ca 5500,-.

    Slikt merkes!
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Det virker helt tilbakestående. Hvorfor har vi ikke politikere som virker i dette landet?
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    810
    Torget vurderinger
    8
    Har merket meg at nesten alle som står fram med skyhøye strømregninger nå for desember sier de har gjort "alt de har kunnet" for å spare på strømforbruket. Jeg lurer på hvor høyt strømforbruk disse da har med "normale"priser på strøm? Det ser ut som det er helt stuereint å bruke så mye strøm som en selv vil i sin egen bolig (+ ev.hytte) så lenge en kan betale for seg...Kjøre og lade sin el bil derimot er for mange fortsatt fy fy..
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.459
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Har merket meg at nesten alle som står fram med skyhøye strømregninger nå for desember sier de har gjort "alt de har kunnet" for å spare på strømforbruket. Jeg lurer på hvor høyt strømforbruk disse da har med "normale"priser på strøm? Det ser ut som det er helt stuereint å bruke så mye strøm som en selv vil i sin egen bolig (+ ev.hytte) så lenge en kan betale for seg...
    Som jeg skrev ca 2500,- i fjor og ca 5500,- i år. Fyrer mye med ved, da de har fått mye gratis ved. Alle lyspunkt har LED pærer.
    Men bor du i en "hytte" så har du vanligvis noe mindre isolasjon enn i et bolighus. Men å "etterisolere" et laftet bygg er ikke billig det heller, og spesielt når det aldri vil bli godkjent som "bolighus" grunnet innvendig takhøyde.
    Og jeg mistenker at de ikke er de eneste som bor slik her i landet.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Det vi trenger er selvsagt mistenkeliggjøring av vanlige folk som har fått en smell med de sinnssyke strømprisene. 🙄
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    810
    Torget vurderinger
    8
    Det vi trenger er selvsagt mistenkeliggjøring av vanlige folk som har fått en smell med de sinnssyke strømprisene. 🙄
    Her er det vel ingen som "mistenkeliggjør" folk som får skyhøye strømregninger.? Jeg ser bare at mange som nå står fram i sosiale media har hatt et strømforbruk som ligger 2-3 ganger over mitt. Vi bor i en enebolig fra1985 og har varmepumpe og vedovn. Nå i desember brukte vi 28% mindre strøm enn i desember 2020. Vi fyrte kanskje mer med ved og satte ned temperaturen i rom med lite bruk + nattsenking. Disse flere hundre kW spart på en måned tilsvarer strøm til å lade vår el bil i 4 måneder.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.558
    Antall liker
    15.594
    Torget vurderinger
    2
    Ikke enig, vår infrastruktur burde ikke være flernasjonalt spekulasjonsobjekt som vrir garvesyren ut av lommeboka til innbyggeren.
    Det neste blir vel at vannverk og renseanlegg privatiseres og legges ut for salg world wide, som f.eks togdrift.
    Kina tør i hvert fall å forske på Thorium-kraftverk, mens vi tyr til Paracet-metoden ved å pumpe CO2 fra forbrenningsprosessene ned i borehullene.
    Det er verken kostnadseffektivt eller langsiktig.
    Det er nå vi har råd til å forske, utvikle og bygge.
    Videre ligger det uavhentede kjempemagasiner med metanhydrat på havbunnen som det ikke er interesse for pga de soveputene som eksisterer.
    Tenker du på nyinvesteringer generelt eller atomkraftverk? Vind og sol er det veldig lett å hente private penger til, bølge- og geotermisk også. Atomkraft, derimot, er helt avhengig av store statlige tilskudd og fordeler, samt at staten garanterer for konsekvensene av uheldige utfall.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    4.270
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Vind- og bølgebaserte drivere til generatorene er utsatt for tung slitasje og høye vedlikeholdskostnader. Pga små enheter pr kw-ytelse vil behov for bakkemannskap og tilgang til service- deler være betydelig. Geotermisk er intr., men i tidlig fase. At oljepenger omsettes til atomkraftverk kan neppe være en ulempe.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.835
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det blåser og regner, men Oslo og Bergen skal blø åkkesom. Til tross for at vi nå importerer dansk vindkraft til 1/10 av sørnorsk strømpris. Fint at vanlige byfolk betaler litt til felleskassen. Vedum trenger jo pengene til å bryte opp fylkeskommuner og ansette flere fylkesbyråkrater.

    1642109218882.png
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Det er en grunn for lave strømpriser her, det regner! Over 100mm i går, over 40 i dag. :cool:
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Er strøm avtalen inngått på netter så har du 14 dagers angrerett. De fleste leverandører starter ikke levering før angreretten er over.
    Om fastpris (og kun det): Man velger om man vil ha angrerett eller ikke. Frasier man seg angreretten, så starter leveringen av strøm så snart det er mulig. Tar man angrerett, så utsettes levering i 14 dager, eller enda litt lengre. Det var slik GE gjorde det da jeg bestilte i hvertfall. Jeg sa kjapt fra meg den, da jeg skjønte at denne prisen ikke ville bli stående lenge. 2 dager senere var tilbudet borte ;)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Det blåser og regner, men Oslo og Bergen skal blø åkkesom.
    Det er fordi private kapitalistjævler, unnskyld, offentlig eide vannkraftverk setter en høy verdi på vannet i magasinene sine og ikke er særlig hyppe på å tappe noe særlig. Liten vits i å produsere masse når man ikke får solgt det til hyggelige priser.

    I Sør-Norge går det i disse dager stort sett import fra Sverige og Danmark som eksporteres til Tyskland, Nederland og UK. Nettoflyten inn og ut av Sør-Norge er ca null.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Om fastpris (og kun det): Man velger om man vil ha angrerett eller ikke. Frasier man seg angreretten, så starter leveringen av strøm så snart det er mulig. Tar man angrerett, så utsettes levering i 14 dager, eller enda litt lengre.
    Leveringen startet etter 4 dager, derfor kunne jeg bruke angreretten som stod i avtalen.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Det blåser og regner, men Oslo og Bergen skal blø åkkesom. Til tross for at vi nå importerer dansk vindkraft til 1/10 av sørnorsk strømpris. Fint at vanlige byfolk betaler litt til felleskassen. Vedum trenger jo pengene til å bryte opp fylkeskommuner og ansette flere fylkesbyråkrater.
    Hva vil høyre ha brukt disse pengene til? Skattelette for de som tjener over 1 million slik at de ikke har det så fælt?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det blåser og regner, men Oslo og Bergen skal blø åkkesom. Til tross for at vi nå importerer dansk vindkraft til 1/10 av sørnorsk strømpris. Fint at vanlige byfolk betaler litt til felleskassen. Vedum trenger jo pengene til å bryte opp fylkeskommuner og ansette flere fylkesbyråkrater.

    Vis vedlegget 781012
    Du forstår at Høyre har sørget for dette her? Vi sender strøm til Tyskland, Holland og England. Kaching i statens kasse. Vi holder igjen vannkraft i påvente av høyre strømpriser i utlandet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.835
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo et fint hypotetisk spørsmål, men nå var det altså ikke Høyre som bablet om å «ta kontroll» og «vanlige folks tur» før valget. Ikke om brillestøtte som argument for offentlige strøminntekter heller. Vanlige folk med strømabonnement spør pent om det ikke snart kan bli noen andres tur.

    Selv var jeg litt overrasket over å se at regjeringens skatteskjerpelse av høytlønte i virkeligheten betyr en litt uventet skattelettelse for min egen del. Riktignok før strømregningen skal betales, men likevel. Det var vel også noen som pratet før valget om hvor viktig det var å gå bort fra regressive avgifter på vanlige folk og over til progressive skatter på rikfolk. Joda.
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Å kunne overføre strøm mellom landene er pragmatisk sett veldig fornuftig. Men å overføre store summer fra husholdningene til stat og kommune over strømregninga er ikke like fornuftig.

    Hvordan Solberg ville håndtert dette får vi ikke vite, men vi vet hvordan den håndteres av Støre-regjeringen, og det henger ikke helt bra sammen med lovnadene før valget.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    810
    Torget vurderinger
    8
    Å kunne overføre strøm mellom landene er pragmatisk sett veldig fornuftig. Men å overføre store summer fra husholdningene til stat og kommune over strømregninga er ikke like fornuftig.

    Hvordan Solberg ville håndtert dette får vi ikke vite, men vi vet hvordan den håndteres av Støre-regjeringen, og det henger ikke helt bra sammen med lovnadene før valget.
    På Dagsrevyen i kveld var det en som også ikke var "fornøyd" med regjeringens strømstøtte...Han fikk 800 kr i strømregning på sin fastpris på ca kr 0.50 og støtte på kr. 73.60 og mente da bla. : " det lønner seg ikke å fyre med ved" , " jeg holder 40 grader i badestampen utendørs" , "jeg trenger ikke bry meg ikke om når vi lader våre 2 el.biler" ..Han mente da at regjeringen ( Støre) ikke skulle gitt han strømstøtte. Sikkert fantastisk for han å få 5 minutt i rampelyset ! Jeg har selv fastpris og har overhode ikke noe dårlig samvittighet med å motta samme støtte som alle andre husholdninger, og jeg hadde heller ikke under noen omstendigheter stått fram på tv i beste sendetid og klaget på dette. Når det er sagt, hadde majoriteten av norske strømforbrukere hatt fastavtale hadde det heller ikke vært noe strømstøtte å diskutere.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jeg mener også å huske at det var mye prat like før valget om å «slutte å gi skattelettelser til de som behøver det minst.» Han du så på Dagsrevyen er kanskje ikke den som behøvde det aller mest, han heller.
    Som en god høyrevelger så ville du syntes det ville vært en god ide å behovsprøve alt dette her. La oss nå sette opp byråkrati til å vurdere alle sakene for å finne verdige mottakere. Vi må også sette opp ankemuligheter og klageinstans.

    Vi ville sett at pengene ville flydd, men vi ville vært sikker på at ingen uverdige fikk ei krone for mye. Og om noen år så kan vi også justete hvem som er verdige. Jo færre, jo bedre. Folk skal virkelig føle at de får penger fra staten. De skal føle seg uglesett og de skal stå der med lua i hånda.


    Men er du en velfungerende bedrift med millionoverskudd så skal de få putte begge feite hendene sine inn i pensjonsfondet og ta ut det de føler er rett. Høyre vet jo at alle rike har moralen på rett sted og ingen av dem vil våge å forsyne seg urettmessig.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    810
    Torget vurderinger
    8
    Jeg mener også å huske at det var mye prat like før valget om å «slutte å gi skattelettelser til de som behøver det minst.» Han du så på Dagsrevyen er kanskje ikke den som behøvde det aller mest, han heller.
    "Skattelette til de som behøver det minst" Dette må jo Høyre og FrP være veldig fornøyd med...men det er jo slettes ikke sikkert at de som var så dumme/kloke å tegne fastprisavtale er de som behøver skattelette/støtte minst..eller ?
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Ps! Hvis denne fjotten føler at han ikke skal ha ei krone i støtte så kan han gi de tilbake i den ekstra-skatteordningen Høyre kastet bort noen millioner for å sette opp.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    noe av det mest meningsløse er vel å gjøre dette til en partipolitisk uenighet mellom parti som er enige. da er det bare aritig retorikk fra heiagjengen…
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Hvis norsk elkraftpris styres av etterspørsel på Nordpool, tvinger det seg frem noen spørsmål:
    - forstår vi systemet som prisdrivende/økende?
    - er det formålstjenlig å holde elkraftprisen lav?
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: gwh

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mye mulig jeg har misforstått noe... men skulle ikke støtten tre inn automatisk hvis kWh-prisen oversteg ca 70 øre???
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Joa, men det er en høyst midlertidig løsning som varer ut mars måned. Dermed blir spørsmålet om vi skal vente slike ad hoc-løsninger fremover, eller om det er på tide å diskutere system?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Joa, men det er en høyst midlertidig løsning som varer ut mars måned. Dermed blir spørsmålet om vi skal vente slike ad hoc-løsninger fremover, eller om det er på tide å diskutere system?

    Ingen gidder å diskutere system. Det er produsert alt for mye prestisje politisk, og redaksjonelt i de toneangivende media, at fri flyt av alt som flytes kan er et gode,..
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    ...vel, ingen regjering vil noensinne bli valgt fremover uten å komme med fagre løfter på området. Å bli kastet vil sannsynligvis bli enklere hvis prisen blir for høy..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn