Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214

    Spot on


    Uttalelse fra Nei til EUs rådsmøte, vedtatt 7. november 2021.
    09. nov. 2021
    Uttalelse ACER
    Nei til EU mener Norge må ut av EUs energiunion og ACER, og ta tilbake nasjonal kontroll med arvesølvet. Nei til EU utfordrer de som hevder at vi fortsatt har full nasjonal kontroll til å vise det ved å regulere vannmagasin og styre hva strømmen skal brukes til. Uten slik regulering vil strømprisene bli varig høye.

    Høy strømpris importeres gjennom utenlandskablene. Eksperter er enige om at de vanvittig høye strømprisene skyldes høy pris på kull, gass og CO2-kvoter. Men norske kraftverk kjøper ikke et kilo kull, bruker ikke en liter gass og kjøper ikke ei eneste CO2-kvote. Det er gjennom utenlandskablene vi importerer EUs strømpris. De tiltakene regjeringen har varslet vil bare hjelpe en liten gruppe og bare i liten grad for dem også. For industrien er disse tiltak helt uten virkning. Industrien har allerede elavgift på et halvt øre/kWh og kvalifiserer ikke til bostøtte. Dersom regjeringen ikke kommer med tiltak som senker strømprisen, er Norges viktigste konkurransefortrinn borte.




    Det må regulering til for å få ned strømprisen. Det mest realistiske forslaget er å regulere vannmagasinene.

    Det er foreslått av Norges nest største selskap i kraftforedlende industri. Det har også leder av fagforbundet IndustriEnergi tidligere gått inn for. Det betyr at eksport må stanses når vannmagasinene kommer under normalen for årstida.

    Dette vil utfordre både ACER og EØS-avtalen, men det må til for å sikre at arvesølvet skal bygge landet vårt. Strøm er og blir en begrenset ressurs og må ikke gå til unyttige formål.

    Norge ble industrialisert ved at strøm ble sett på som infrastruktur for å bygge landet, ikke selges til høystbydende slik prinsippet er i EUs energiunion. Overvåkningsorganet for EØS-avtalen, ESA, presset Solberg-regjeringen til å gi kryptovaluta og datasentre like lav elavgift som vår kraftforedlende industri. Det er svært tvilsomt om norske myndigheter kan bestemme politisk hvem som skal få tilknytning til nett og hvem som skal få avslag. Og det er ACERs underbruk i Norge, Reguleringsmyndigheten for energi (RME), som til syvende og sist avgjør.

    Nei til EU krever at storting og regjering sikrer at energi og strøm skal være under norsk politisk kontroll og ikke fjernstyres fra Brussel.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.482
    Høy strømpris importeres gjennom utenlandskablene.
    Jeg har samme oppfatning. Men har ikke kommet opp med en godt argument når motparten argumenterer at samme gjelder for gass og olje som velferden vår bygger på. Pengene fra energisalget går stort sett i felleskassen så jeg sliter med argumenter som lager bulk i diskusjonen annet enn at det føles urettferdig.


    Mer nært som det burde være mulig få mer gehør for er metodene som innføres fra 1.1.2022 med varierende fastpris (kapasitetsledd).
    Om det er riktig å forstå at forbuk over 5kW i løpet av en enkel klokketimetime setter tariff for en periode av opp til 1054 timer har man muligens lagt grunnlag for at familier gir opp før de har startet med sparing. Og for den inneværende måned man lærer at man likevel har tråkket over blir det veldig enkelt å gi blaffen resten av perioden gitt man behøver varme mat og vaske klær også når man varmer boligen.


    Forresten er det noen av dere som vet om en av menyene på Kaifa måleren viser faktisk strømforbruk over alle fasene slik man belastes for?
    Jeg oppdaget at måleren vår har en knapp[4] som ikke er blombert og display viser ulik info et kort øyeblikk når man trykker repetivt.
    Hver meny er indeksert med en tallkode oppe til venstre. Standard som måleren går tilbake til etter noen sekunder er den heller unyttige totaltelleren med kode 180 som vist på bildet.
    Om noen har samme strømmåler og en såkalt Pulsmåler klarer de muligens rask se om de får samme på målerdisplay som på Puls appen?
    1637168853778.png
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.482
    Jeg tror denne kundemassen frem til nå skal prise seg lykkelig for at at prisen har vært knyttet til strømpris.
    Hadde man fristilt dette mens strømprisen var 12 øre ville det blitt ramaskrik da også. Før man gir sin stemme til dette tror jeg man best skal se tall bransjen mener de kan lever til. Det er trolig et stykke unna hva vi har sett som normalpris for strøm de siste årene.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Hva blir det neste? At yara skal slutte å eksportere gjødsel så norske bønder og terrorister kan få dette til kostpris over hele landet?
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.482
    Hva blir det neste? At yara skal slutte å eksportere gjødsel så norske bønder og terrorister kan få dette til kostpris over hele landet?
    Om det er mitt innlegg du refererer opplever jeg at du forenkler framstilling betydelig selv om jeg forstår hva du hentyder.

    Fjernvarmeanleggene har annen samfunnsfunksjon utover koke varmtvann til innbyggerne. Mest av alt er fjernvarme et offentlig forsøk på kvitte seg med søppel med et biprodukt i håp om å gjøre søppel til bærekraftig industri (populært buzz-ord i offentlig forvaltning). Men det er energi produsent med et CO2 fottrykk og vil i fremtiden konkurere på premisser som trolig er kostdrivere også utover selve anlegg og distribusjon.

    Spørsmål er om man ønsker se flere anlegg i fremtiden gitt nytteverdi man har i slike anlegg utover kraftproduksjon. Da er det et viktig insentiv i at man får kunder til å koble seg på. Trolig også årsaken til at man i sin tid knyttet energien til strømpris gitt man ikke enkelt kan påtvinge private boligutbyggere å koble seg på et nytt prosjekt med store usikkerhetsmomenter.

    Så vidt jeg forstår har flere kunder i Bergen foruten å følge strømpris også en maks pris på 59 øre garantert mange år fram i tid fra oppstart. Selv om dette ser billig ut har de jeg kjenner som er tilknyttet fjernvarme hatt store kostnader med vedlikehold siste 10 år og fleiper med at når neste ventil eller pumpe ryker er det ikke rævasprekk på rørlegger de ønsker betale for, men heller en elektrisk panelovn.
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    649
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    11
    "Avanserte" anlegg kan fort bli veldig store utgiftsposter...;
    Vi bygget hus for 15år siden montert vann-vann varmepumpe med borehull. Har egentlig fungert veldig bra. Men for en mnd. siden så streiket kuldebærer pumpen (den som sirkulerer væske i borehullet)....
    Fikk tak i en helt ny til under halvpris på finn, og fikk gjort hele jobben selv. Byttet pumpe/flushet kollektorslange og kjørt alt opp igjen.
    Total kostnad kom på ca.7000kr. Skulle jeg hatt rørlegger+ elektriker til feilsøking/bytting+++ så hadde det nok komt på 40-50k.
    Så da hadde jo mye av besparelsen de siste årene forsvunnet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    "Avanserte" anlegg kan fort bli veldig store utgiftsposter...;
    Vi bygget hus for 15år siden montert vann-vann varmepumpe med borehull. Har egentlig fungert veldig bra. Men for en mnd. siden så streiket kuldebærer pumpen (den som sirkulerer væske i borehullet)....
    Fikk tak i en helt ny til under halvpris på finn, og fikk gjort hele jobben selv. Byttet pumpe/flushet kollektorslange og kjørt alt opp igjen.
    Total kostnad kom på ca.7000kr. Skulle jeg hatt rørlegger+ elektriker til feilsøking/bytting+++ så hadde det nok komt på 40-50k.
    Så da hadde jo mye av besparelsen de siste årene forsvunnet.
    Enkle anlegg kan også bli betydelige utgiftsposter... vi hadde besøk av feieren tidligere i år og det resulterte i pålegg om å sette inn stålrør i pipeløpet. Det skulle firmaet som utførte det ha 33.500 penger for (de to andre jeg sjekket med skulle ha 45.000 og 50.000) og i tillegg skulle kommunen ha 3800 i søknadsgebyr.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Før hadde vi kommunistisk strøm. En pris for alle forbrukere, og ikke mulig å velge. Nå har vi markedsliberal strøm. Nå kan vi velge den strømleverandøren vi vil ha til den prisen vi ønsker. Mye mer moderne.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Før hadde vi kommunistisk strøm. En pris for alle forbrukere, og ikke mulig å velge. Nå har vi markedsliberal strøm. Nå kan vi velge den strømleverandøren vi vil ha til den prisen vi ønsker. Mye mer moderne.
    Du kan velge den den strømleverandøren du vil ha, men prisen blir bestemt av hvor du bor.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.482
    Før hadde vi kommunistisk strøm. En pris for alle forbrukere, og ikke mulig å velge. Nå har vi markedsliberal strøm. Nå kan vi velge den strømleverandøren vi vil ha til den prisen vi ønsker. Mye mer moderne.
    Om det bare var sant. Strømprisene er styrt av et børsmonopol kalt Nord Pool som er en koalisjon av nasjonale organ ansvarlig for kraftlevering til medlemslandene. Flere av disse medlemslandene lider samme som vi i Norge hvor man har mistet nasjonal styring og blir underlagt hvilken kapasitet kablene mellom nasjoner og regioner er tilrettelagt.

    Og man kan ikke selv velge seg bort fra fjernvarme annet enn å stenge kranen men fortsatt plikter betale fastavgifter.

    Eneste måten man kan velge seg bort fra dårlige betingelser er å flytte. Men du har rett, det er et valg man har :)
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Om det bare var sant. Jeg er 65 år, og jeg vokste opp i en tid da norpool ikke var påtenkt. Nordpool ble etablert ved årtusenskiftet. Forrige innlegg var ment som ironi.
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.482
    Enkle anlegg kan også bli betydelige utgiftsposter... vi hadde besøk av feieren tidligere i år og det resulterte i pålegg om å sette inn stålrør i pipeløpet. Det skulle firmaet som utførte det ha 33.500 penger for (de to andre jeg sjekket med skulle ha 45.000 og 50.000) og i tillegg skulle kommunen ha 3800 i søknadsgebyr.
    Jeg venter på den inspeksjonen takk :). Teglsteinspipen vår har fått ok av feieren ved alle inspeksjoner. Men så kom det fyringsforbud og krav til rentbrennende ildsted. Siden det gamle ildstedet kunne kjøre ut 800 grader i røykrøret og den nye rentbrennende neppe kommer opp i 200 grader tipper jeg motsatt logikk gjelder ;)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    De forrige to gangene har de bare nevnt det i en bisetning og ikke brydd seg. Men nå er det noen andre som har saksbehandlingen og de følger bare regelverket slavisk. Feieren sa at alle skjønner at det vi hadde ikke er brannfarlig men reglene er som de er. Dersom han selv hadde fått bestemme hadde det ikke blitt noe pålegg.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    5.955
    Må ha med tiden - man kan bruke 10kW i 29 minutter og allikevel havne under 5kW. Og hver time har du nye 5 kW i snitt å plukke av.

    Matlaging trenger ikke være så ille - verken plater eller stekeovn har full guffe i særlig lang tid.

    Verste dingsen her (foruten VVB etter dusj) er nok oppvaskmaskinen, den drar mye i hele programmet.
    Testet økoprogrammet på oppvaskmaskinen nå - halverer timesmaks til under 1kW, ble rent på en normal fylt maskin. Fint å vite om dette når kulda kommer :D
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Testet økoprogrammet på oppvaskmaskinen nå - halverer timesmaks til under 1kW, ble rent på en normal fylt maskin. Fint å vite om dette når kulda kommer :D
    Alt har sin pris. Vasker man kun med lav temperatur og lite vann, risikerer man bakterievekst og vond lukt i maskinen over tid. Sparer man inn på vaskemiddelet risikerer man at avløpsslangen tetter seg over tid.:)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    5.955
    Samme mengde vaskemiddel - noe lavere temperatur (60 grader mot 70 grader). Men ingen forvask, ingen mellomskylninger og ingen tørking etterpå.

    Funker nok bra hos meg for de fleste kjøringer. Heller kjøre det kraftigere programmet når det virkelig er behov.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.482
    Miele sitt ECO program vasker med 50 grader. Krever at vi skyller av oppvasken i kalt vann før saker settes på plass.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.307
    Kjører maskinen kun på auto, da bestemmes temp. og tid ut fra hvor skitten oppvasken er. Skyller kun av det groveste. En teskje vaskemiddel holder.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.482
    Vedrørende Kaifa måleren har nettleverandør bekreftet at display 1.7.0 viser gjeldene strømuttak.
    Samt at man ikke kan få denne til å vises permanent og derfor må bla seg fram med knappen vær gang man ønsker se løpende forbruk kW.
    1637312304039.png

    Ellers begynner smart-stikket gi litt lærdom om strømbruk for noen av våre oppsett i her hjemme.
    F.eks. TV benken vår i standby trekker 18,2W. Da står det følgende apparater i standby: TV, Altibox Q22, Blue-Ray spiller, GS108Ev3 - 8-Port Gigabit switch, Squeezebox Touch, samt en 24/7 aktiv RPi3+ med 2,5" spinnedisk som kjører LMS, SMB og PiHole (DNS synkehull)

    Om vi regner at utstyret idler 18 timer av døgnets 24 har vi 6.570 timer x 18,2W = 120kWt x 1,60 = 192,- kroner i året. Det ansees som rimeig for komforten det er å ha utstyr klar til å kjøre med et trykk på fjernstyring/tlf. Når det er sagt betalte jeg 129,- for stikket som kan slå av alt med et trykk på mobilen ;)

    Har egentlig aldri sett på mikroøkonomi tidligere. Men finner det er litt fasinerende å se at en rabatt på 1,71 øre kan bli til et par vinylplater om man bruker litt strøm i løpet av året.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    5.955
    Hvor mye har en slik stikk du kan betjene med mobilen i eget forbruk? Kan du sjekke det?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Som sikkert flere med meg, har jeg nå for noen dager sia mottatt ei strømregning som er dobbelt så stor som forrige måned. Uten noen økning i forbruket mitt.Ligger på omtrent nøyaktig samme nivå. Så det nye nettleieprinsippet har allerede slått inn..i en by som ikke har oppvarmingsalternativer utover strøm svir det i lommeboka da, ja. Fortell ikke meg at dette ikke OGSÅ har med eksport å gjøre. Men selvfølgelig..noe skal vi tjene på. Det vi ALDRI har tjent på er alternativsfri politikk. Vi har det gode forholdet til EU pga gjensidig respekt og - fordel. Samt tildels kulturell felles plattform. Uten dette vil begge sider før eller siden kollapse.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.127
    Jeg ble litt overrasket over siste strømregning. Strømmen utgjorde under 1/3 av nettleien. Men her renner jo vannmagasinene over og regnet bøtter ned.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.482
    Hvor mye har en slik stikk du kan betjene med mobilen i eget forbruk? Kan du sjekke det?
    Dette er et spørsmål jeg selv har forsøkt få klarhet i da vi har 7-8 Mi-Light smartpærer og en del Phillips HUE pærer i drift her i huset. Faktisk unnlot vi montere veggbrytere til lampepunkt i to rom vi renoverte i 2 etg da vi heller planla med smartpærer.

    Beste estimat jeg har funnet er ca 0.15W pr. enhet. Den er i hvertfall lavere enn stikket selv klarer lese av. Selv om innebygget meter har oppløsning i mA er den ikke særlig nøyaktig i lavere regioner, — som er vanlig med tang-instrumenter ment for høyere effekt.

    Jeg har verifisert at voltmeter i stikket er stort sett enig med spenning som strømåler i strømskapet viser. Dette på en veggkontakt mindre enn en meter fra strømskapet.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    5.955
    Dette er et spørsmål jeg selv har forsøkt få klarhet i da vi har 7-8 Mi-Light smartpærer og en del Phillips HUE pærer i drift her i huset. Faktisk unnlot vi montere veggbrytere til lampepunkt i to rom vi renoverte i 2 etg da vi heller planla med smartpærer.

    Beste estimat jeg har funnet er ca 0.15W pr. enhet. Den er i hvertfall lavere enn stikket selv klarer lese av. Selv om innebygget meter har oppløsning i mA er den ikke særlig nøyaktig i lavere regioner, — som er vanlig med tang-instrumenter ment for høyere effekt.

    Jeg har verifisert at voltmeter i stikket er stort sett enig med spenning som strømåler i strømskapet viser. Dette på en veggkontakt mindre enn en meter fra strømskapet.
    Takk, mulig det er for lavt for en slik enkel effektmåler stikk.

    Jeg har et slikt fra Clas Ohlson liggende et sted... men jeg finner det ikke 😁
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.482
    Jeg har et slikt fra Clas Ohlson liggende et sted... men jeg finner det ikke 😁
    He he :) Jeg fant mitt men displayet var helt fadet ut. Jeg ble forresten aldri venn med det helt fra starten med to knapper og kinesisk brulerveiledning. Planen var å lære varmepumpen å kjenne men slik ble det ikke. Ikke før nå :)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    5.955
    Statnett tjener også bra:


    Imponerende argumentasjon:

    Tonne har merket seg at noen ønsker å begrense strømhandelen med utlandet for å dempe prisene.

    – Det som er bra med å ha utveksling mellom Norge og nabolandene er at vi nå øker andelen av vind og sol. Når alt er så værbasert, da må vi utvide systemet slik at vi kan inkludere mer og få den utvekslingen vi trenger for å få forsyningssikkerhet. Det har vi gjort i 30-40-50 år allerede, sier hun.

    – Med utveksling unngår vi å investere mangegangeren i vannkraften. Skulle vi ha forsyningssikkerhet uten utveksling, ville det ha kostet det norske folk veldig mye mer, og ville ha krevd mye større inngrep i naturen. Uten mulighet for å importere kraft i tørrår ville vi ha trengt mange flere vannmagasiner. Den kostnaden er enorm sammenlignet med denne prisøkningen, legger hun til.
    Spørsmålet er begrensning - kanskje særlig med de 2 siste kablene (av totalt 17 forbindelser med utlandet) som har økt strømprisen kraftig her i sør. Men da hopper hun direkte til å inkludere alle forbindelser.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.254
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Vedrørende Kaifa måleren har nettleverandør bekreftet at display 1.7.0 viser gjeldene strømuttak.
    Samt at man ikke kan få denne til å vises permanent og derfor må bla seg fram med knappen vær gang man ønsker se løpende forbruk kW.
    Vis vedlegget 764909

    Ellers begynner smart-stikket gi litt lærdom om strømbruk for noen av våre oppsett i her hjemme.
    F.eks. TV benken vår i standby trekker 18,2W. Da står det følgende apparater i standby: TV, Altibox Q22, Blue-Ray spiller, GS108Ev3 - 8-Port Gigabit switch, Squeezebox Touch, samt en 24/7 aktiv RPi3+ med 2,5" spinnedisk som kjører LMS, SMB og PiHole (DNS synkehull)

    Om vi regner at utstyret idler 18 timer av døgnets 24 har vi 6.570 timer x 18,2W = 120kWt x 1,60 = 192,- kroner i året. Det ansees som rimeig for komforten det er å ha utstyr klar til å kjøre med et trykk på fjernstyring/tlf. Når det er sagt betalte jeg 129,- for stikket som kan slå av alt med et trykk på mobilen ;)

    Har egentlig aldri sett på mikroøkonomi tidligere. Men finner det er litt fasinerende å se at en rabatt på 1,71 øre kan bli til et par vinylplater om man bruker litt strøm i løpet av året.
    Nå blir det vel og 18.2W til oppvarming som vi trenger 8-10 mnd i året her i landet. Blir litt som å bytte alle pærene i huset med sparepærer. Kostnaden til pærer blir mange 10 ganger det du sparer....
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg venter på den inspeksjonen takk :). Teglsteinspipen vår har fått ok av feieren ved alle inspeksjoner. Men så kom det fyringsforbud og krav til rentbrennende ildsted. Siden det gamle ildstedet kunne kjøre ut 800 grader i røykrøret og den nye rentbrennende neppe kommer opp i 200 grader tipper jeg motsatt logikk gjelder ;)
    Man har faktisk et annet problem her også. Lite effektive sentralfyrer og ildsteder sender som sagt mye varme opp pipa - og det gjør at hele pipen blir god og varm.

    Nyere installasjoner sender mye mindre varme ut - og det innebærer at pipa faktisk ikke blir varm - og da kan man få kondens når man nærmer seg taket i perioder det er kaldt ute. Røyken fra forbrenning inneholder mye vann. Så da er gjerne den foreslåtte løsningen å sette ned stålrør og isolere rundt - slik at selve røykløpet holder god temperatur.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Spørsmålet er begrensning - kanskje særlig med de 2 siste kablene (av totalt 17 forbindelser med utlandet) som har økt strømprisen kraftig her i sør. Men da hopper hun direkte til å inkludere alle forbindelser.
    Det ville kanskje vært mer konstruktivt å se på overføringskapasiteten innenlands. Nå er det veldig begrenset kapasitet forbi Dovre, og store prisforskjeller nord og sør for flaskehalsen. En tre-fire overføringskabler mellom regioner med strømoverskudd og regioner med strømunderskudd ville gjort mye mer nytte enn klaging over kabler til utlandet. Holdningen ser snarere ut til å være «sånn er det bare». Overføring av kraft fra nord til sør går i stedet via Sverige og kommer inn til Østlandet som «svensk» kraft.

    Det ser også ut til at flyten i systemet i perioder går motsatt vei, dvs fra områder med høy pris på Østlandet til områder med lav pris lengre nord. Det er en debattartikkel i Teknisk Ukeblad om dette i ukens utgave. Det forstår jeg heller ikke helt.


    Historisk har de største prisforskjellene mellom nord og sør i Norge oppstått når Sør-Norge har hatt lav pris. De siste årene har imidlertid dette endret seg mye på grunn av utviklingen i Sverige med stor vindkraftutbygging i nord og nedleggelse av kjernekraft i sør. Dette har ført til lavere pris- er i Nord-Sverige enn i Sør-Sverige. Fordi det norske og svenske kraftsystemet er tett integrert, har det bidratt til lavere priser i Nord- og Midt-Norge enn i Sør-Norge. Kraftutbygging i Nord- og Midt-Norge har forsterket dette ytterligere. I Sør-Norge har mer forbruk og i driftsettelse av Nord- Link og North Sea Link trukket prisene opp.

    Vi forventer at prisene i nord nå blir varig lavere og jevnere, mens prisene i Sør-Norge varierer mer – fra høy til veldig lav. De store prisforskjellene mellom Nord- og Midt- og Sør-Norge i 2021 reflek- terer utviklingen, men har blitt kraftig forsterket av flere forhold. En er at kapasiteten fra nord til sør i Sverige og fra Sør-Sverige til Sør-Norge har vært unormalt lav. Dessuten har det utover året vært relativt mye vann i magasinene i Nord-Norge, mens det i Sør-Norge har vært unormalt tørt. Til sist har de veldig høye prisene på kontinentet bidratt til at prisforskjellene i Norge har blitt veldig store.

    I 2020 var prisforskjellene mellom Norge og utlandet unormalt høye, som vist i Figur 29 og Figur 30. Hovedgrunnen til dette var at det store energioverskuddet i Norge og en lavere overførings- kapasitet til Sverige enn normalt ga svært lave kraftpriser her til lands. Fremover vil også flaske- halser og prisforskjeller variere mellom ulike år og perioder. Vi forventer i snitt likevel at prisforskjel- lene vil øke vesentlig de neste 10 årene, både internt i Norge og mellom Norge og utlandet.
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.482
    Nå blir det vel og 18.2W til oppvarming som vi trenger 8-10 mnd i året her i landet. Blir litt som å bytte alle pærene i huset med sparepærer. Kostnaden til pærer blir mange 10 ganger det du sparer....
    Ja det er et poeng som mange tar fram og som jeg faktisk ikke direkte merket i det praktiske når utfasing av glødeprærer skred fram her i boligen etter hvert som de gamle sluttet å virke. Men jeg går nå veldig til hvor raskt noen telys som beregnes gi ca 35-50 W kan endre romtemperatur.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    5.955
    Det ville kanskje vært mer konstruktivt å se på overføringskapasiteten innenlands. Nå er det veldig begrenset kapasitet forbi Dovre, og store prisforskjeller nord og sør for flaskehalsen. En tre-fire overføringskabler mellom regioner med strømoverskudd og regioner med strømunderskudd ville gjort mye mer nytte enn klaging over kabler til utlandet. Holdningen ser snarere ut til å være «sånn er det bare». Overføring av kraft fra nord til sør går i stedet via Sverige og kommer inn til Østlandet som «svensk» kraft.
    Håper de i nord slipper unna prisopplegget vi har her i sør.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De er vel på samme kraftbørs, men tilbudet er høyere enn etterspørselen i nord, og da blir prisene lave. I sør er det motsatt. Begrenset overføringskapasitet gjør at ubalansene består og prisforskjellene vil øke. Om jeg forstår Statnetts nettutviklingsplan rett er det store planer for utbygging av både datasentre og hydrogenproduksjon i Sør-Norge som kommer til å øke etterspørselen enda mye mer.

    1637405855340.png

    1637405899035.png
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    5.955
    Det er nok litt tidlig, de 2 siste kablene har vært i drift i mindre enn et år - men går ut i fra at etablering av bedrifter blir veldig påvirket av prisnivået vi har fått.

    Kan også bli vanskelig for mange arbeidsplasser som i dag ikke tåler en slik prisoppgang på strøm.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Aurora: Det gjør dere garantert ikke😎 Men i nord er de fleste såpass oppegående at bilen går på fossil pga avstandene, hytta har generator og flertallet har mer tidsprøvde alternativer for oppvarming av huset. Vinteren er i blodet våres, har vi først opplevd den..Jeg ble selv født under nordlyset nordpå..da lærer man å løse det som måtte komme..med iberegna ressursoverskudd og gode planer.😈😊 Morsmelka inneholder både Omega 3 og frostvæske fra Polet der oppe😎
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Skal faen ikke ha noe overføringskapasitet nordover, skal ikke drive å importere priser fra sør norge, ideellt sett bør det gå en ledning fra det lokale kraftverket rett i veggen
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Alternativ oppvarming er et emne som har blitt diskutert tildels heftig opp igjennom årene.. ble vel faktisk foreslått påbudt en gang for mange år siden... det falt vel pga vanskeligheter med bygging av rugekasser i sentrale strøk..... tilbrakte en lang helg i sovepose under dyna en gang for mange år siden, så alternativer er et absolutt krav i mitt hode....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Skal faen ikke ha noe overføringskapasitet nordover, skal ikke drive å importere priser fra sør norge, ideellt sett bør det gå en ledning fra det lokale kraftverket rett i veggen
    Og hvis det er vedlikeholdsstopp på det lokale kraftverket... ?

    Det er forøvrig bare noen få år siden problemet var kraftunderskudd i Midt-Norge og manglende overføringskapasitet dit. Det var etter utbyggingen på Tjeldbergodden og et par andre industriprosjekter. For meg ser det ut til at enkelte overvurderer betydningen av kraftkabler til utlandet, delvis feilvurderer effekten av dem (husk diskusjonen om import av "skitten" tysk kullkraft og svensk atomkraft som argument mot elbiler i Norge for ikke så lenge siden), og undervurderer betydningen av balansen mellom produksjon og forbruk i de enkelte regionene. Et datasenter for utvinning av bitcoin drar mye strøm.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn