Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.540
    Spiller deg egentlig noen rolle, for samtlige på et hifi forum er det snakk småpenger.. Noen hundrelapper..
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Spiller deg egentlig noen rolle, for samtlige på et hifi forum er det snakk småpenger.. Noen hundrelapper..
    Folk er jo fryktelig opptatte av bensinprisen også så jeg er ikke overrasket. Dette er nok et problem for noen men man finner neppe veldig mange av de på dette forum.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.482
    Antall liker
    901
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Spiller deg egentlig noen rolle, for samtlige på et hifi forum er det snakk småpenger.. Noen hundrelapper..
    Jeg er pensjonist, og har ikke noe heftig anlegg, men koser meg med musikken likevel. Helst i flest mulig kanaler, som nikket mitt antyder. :cool: I tillegg har jeg jobbet med strøm og linjer hele mitt yrkesaktive liv, og hater å betale for mye for strømmen.;)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.851
    Torget vurderinger
    23
    En interessant sak er jo NÅR måletidspunktet til netteier går...ikke sikkert at akkurat det blir publisert..😎😎
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Folk er jo fryktelig opptatte av bensinprisen også så jeg er ikke overrasket. Dette er nok et problem for noen men man finner neppe veldig mange av de på dette forum.

    Må man være velstående for å være hi-fi og musikkinteressert? Det neste er vel at man må være Porsche eier (eller noe tilsvarende) for å delta på et bilforum...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    En interessant sak er jo NÅR måletidspunktet til netteier går...ikke sikkert at akkurat det blir publisert..😎😎
    Det er vel snitt pr. hele klokketime, som for selve kraftprisen. Siden det er hva måleren rapporterer så er det ikke så mye annet man kan basere det på skulle jeg tro.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Må man være velstående for å være hi-fi og musikkinteressert? Det neste er vel at man må være Porsche eier (eller noe tilsvarende) for å delta på et bilforum...
    Jeg tror ikke det er enormt mange på dette forum som får støtte av Husbanken eller lignende. Det er en realtivt liten del av Norges befolkning som i utgangspunktet er definert som verdig trengende for støtte pga høye strømpriser. Jeg tror ikke du finner spesielt mange av de her.

    For de langt fleste er dette irriterende, men ikke spesielt mye mer.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.540
    Det må hvertfall være en veldig deprimerende plass å være om et par hundrelapper i økt nettleie velter husholdninga
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Må man være velstående for å være hi-fi og musikkinteressert? Det neste er vel at man må være Porsche eier (eller noe tilsvarende) for å delta på et bilforum...
    Nei, absolutt ikke. De beste anleggene jeg har hørt er en kombinasjon av utstyr etter prøv og feil metoden ved å kjøpe brukt til en relativt rimelig penge. De dyreste anleggene jeg har hørt er ofte for skarpe og er best egnet til demo av ren lyd, men ikke noe du koser deg med.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    En interessant sak er jo NÅR måletidspunktet til netteier går...ikke sikkert at akkurat det blir publisert..😎😎
    For mitt område er det høyeste snittpris per time (går ut i fra at det starter og stopper på hele timer) - dette burde de (som jeg nevnte for et par innlegg siden) ha tilbydd en app for - i god tid før ordningen starter.

    Håper at forbrukerrådet setter press her - vi burde kanskje sende de en e-post om dette?

    Nettselskapets nettsider har info om dette - men det er labre greier.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ang varmtvannsbeholder,

    så tror jeg det er lurest og mest økonomisk å holde temperaturen akkurat på rette siden av grensen for oppblomstring av uheldige bakterier. Begynner man å trikse med tiden den er innkobler kan man virkelig bli syk for å si det slik. Da detter temperaturen godt under denne grensen en god stund med uante følger.

    Håper de som er griske og vil at vi nå skal betale for oppgradering av ledningsnettet, som ikke er gjort fordi du har hentet ut alle pengene i flere 10 år, tenker litt på dette og :mad:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Når du maks temp (med høy nok temp på termostat) på VVB en gang per døgn så er det greit - med tanke på bakterier.

    Fikk svar fra Tibber - de er raske - de forteller at de har planer om å bruke nettselskapenes nettariffer. Får vente og se hva som kommer.

    Nettselskapene er ikke pålagt annet enn å ha nettariffene tilgjengelig digitalt for andre å bruke. Ingen krav til visning for forbrukere - slik som en brukervennlig app.
     
    Sist redigert:

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.482
    Antall liker
    901
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Når du maks temp (med høy nok temp på termostat) på VVB en gang per døgn så er det greit - med tanke på bakterier.

    Fikk svar fra Tibber - de er raske - de forteller at de har planer om å bruke nettselskapenes nettariffer. Får vente og se hva som kommer.

    Nettselskapene er ikke pålagt annet enn å ha nettariffene tilgjengelig digitalt for andre å bruke. Ingen krav til visning for forbrukere - slik som en brukervennlig app.
    Det var eg trodde, at det var større mulighet for at Tibber laget til noe enn strøm selskapene. :cool:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.851
    Torget vurderinger
    23
    Re. vvberedere... bare tull å dra ned termostaten under forsvarlig nivå. Norge har i flere tiår hatt noen av verdens beste vvberedere både teknisk og ikke minst isolasjonsmessig. Koster ikke mye å holde temperaturen i en bereder. Eneste som er dyrt med med varmtvann er multiple tenåringsdøtre (og enkelte sønner🙄) som dusjer to ganger om dagen, et kvarter hver gang...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Spiller deg egentlig noen rolle, for samtlige på et hifi forum er det snakk småpenger.. Noen hundrelapper..
    Hva om det faktisk er slik at man evner å tenke på andre enn seg selv?

    En uhyrlig tanke, selvsagt.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.540
    Er vel liten vits å installere masse duppedingser i eget hjem for å monitorere effektuttaket i sanntid fordi man tenker på andre?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Er vel liten vits å installere masse duppedingser i eget hjem for å monitorere effektuttaket i sanntid fordi man tenker på andre?
    Det har du rett i.

    Men at man reagerer sterkt på prissetting av strøm, behøver ikke nødvendigvis bety at det er sin egen økonomi man er bekymret for.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Sitter endel sjøltilfredse mennesker rundt om som fnyser forraktfullt av folk som sliter når de får flere tusen kroner i økte utgifter i måneden. Det er gjerne de samme folka som fnyser av de som klager over økt bompengeutgifter på flere tusen. Som regel sitter de sjøl godt i det økonomisk. Mulig det er slags menneskelig reaksjon; minner svært mye om fortidens adel som ikke forsto hva bermen klaget over før giljotinebladet falt....
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.540
    Det har du rett i.

    Men at man reagerer sterkt på prissetting av strøm, behøver ikke nødvendigvis bety at det er sin egen økonomi man er bekymret for.
    Men det var ikke reaksjoner på vegne av andre min kommentar gjaldt, her var det snakk om apper og ekstrautstyr for kontinuerlig monitorering av uttak for å tilpasse seg, slik at man kunne spare noen hundrelapper.

    Men klart, da kan man jo kjøpe mer entrecôte og poster i den andre tråden her..
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.540
    Sitter endel sjøltilfredse mennesker rundt om som fnyser forraktfullt av folk som sliter når de får flere tusen kroner i økte utgifter i måneden. Det er gjerne de samme folka som fnyser av de som klager over økt bompengeutgifter på flere tusen. Som regel sitter de sjøl godt i det økonomisk. Mulig det er slags menneskelig reaksjon; minner svært mye om fortidens adel som ikke forsto hva bermen klaget over før giljotinebladet falt....
    Har du noen eksempler på slike her på sentralen?
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Samtlige selskaper skulle ha vært tvunget til å utlevere hva innbetalt nettleie de siste 20 år har vært benyttet til. Når det sies at strømtapet i nettverket i 2021 blir innbakt i prisen for 2022 så burde også kundene få innsyn i hva pengene er benyttet til. Det jeg er ute etter er om pengene er benyttet til utbytte eller vedlikehold.

    Skikkelig vanskelig når det er prinsippet bukken og havresekken vi snakker om her. Reduser utbyttet og forvent økning i kommunale avgifter. I det hele tatt så ender man opp med samme regningen uansett. Sjøkabel, nye målere, utbytte til stat/fylke/kommune alt satt i system slik at man har full kontroll på verdikjeden og lar innbyggerne ta regningen.

    Bruk strøm om natten sies det, ja det er vel ingen som har behov for oppvarmet hus om dagen/ettermiddagen. Hva sier brannsjefen om vaskemaskiner og tørketromler om natten? Vi er vel i en situasjon der man får tilpasse seg så godt en kan da det ikke finnes en utvei.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Det jeg er ute etter er om pengene er benyttet til utbytte eller vedlikehold.
    Du kan sikkert finne årsregnskapene deres om du gidder. Nettselskaper har for øvrig lov til å betale ut utbytte til sine eiere. De drives stort sett som normale selskaper der det skal være en viss avkastning på innskutt kapital.

    Det største av de i Norge, Eidsiva Energi (eier Elvia) er eid av Oslo Kommune, Åmot Kommune og Innlandet Energi Holding. Det siste høres kanskje litt vel privat ut men det er et selskap som ivaretar eierskapet for og er eid av 26 kommuner og 2 fylkeskommuner. Mao er hele sulamitten offentlig eid.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.851
    Torget vurderinger
    23
    Og det tør være en kjent sak at overskuddet har kommet godt med i de kommunene... Tallrike skryteartikler opp gjennom årene om akkurat dette. Litt stillere nå.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Og det tør være en kjent sak at overskuddet har kommet godt med i de kommunene... Tallrike skryteartikler opp gjennom årene om akkurat dette. Litt stillere nå.
    Så lenge prisen var politisk bestemt og lik for alle, var det forsåvidt greit også.

    Slik det er nå,; not so much.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.851
    Torget vurderinger
    23
    Det er jeg enig i, særlig da prisene også var til å leve med.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Du kan sikkert finne årsregnskapene deres om du gidder. Nettselskaper har for øvrig lov til å betale ut utbytte til sine eiere. De drives stort sett som normale selskaper der det skal være en viss avkastning på innskutt kapital.

    Det største av de i Norge, Eidsiva Energi (eier Elvia) er eid av Oslo Kommune, Åmot Kommune og Innlandet Energi Holding. Det siste høres kanskje litt vel privat ut men det er et selskap som ivaretar eierskapet for og er eid av 26 kommuner og 2 fylkeskommuner. Mao er hele sulamitten offentlig eid.
    Nå var poenget at selskapene skulle gjøre det slik at kundene kunne lese dette i klartekst. Skal man gå løs på regnskapet holder det ikke med årsregnskapet da dette er alt for aggregert til å se noe nøyaktig. Man vet aldri hva som er lagt inn i de enkelte postene uten at man ser posten spesifisert.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det hele koker egentlig ned til dette; noen mener at markedsstyrte priser er som det skal være- uavhengig av følger for forbruker hva gjelder pristopper, uoversiktlighet, fattidomsproblematikk osv, mens andre mener at prisen prinsipielt skal være lik over hele lande - uten disse toppene. Altså politisk styrt.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Tibber appen er fin til å kartlegge forbruk/belastning.

    For effektprising er det gjennomsnittlig timesbelastning som er viktig (for mitt område) - mitt opplegg med å kjøre VVB kun på natten kan gjøre vondt verre - pga av at den da får en lengre konstant innkobling - enn den ville gjort ved å vedlikeholde tempen i kortere intervaller gjennom hele dagen.

    Men jeg har sjekket hvor lang tid den tar på å varme opp til termostat slår inn - ved kjøring kun på natten - mellom 2 og 3 timer.

    Dermed vil å kjøre den kun 30 min per time på natten - i minst 6 timer - gi meg max varmtvann fra morgenen av.

    Dette vil senke timesgjennomsnitt for VVB med det halve.

    Har lagt dette inn i koblingsuret fra Clas Ohlson - så får jeg se om dette også funker bra.

    Var nede å sjekket om VVB har mulighet for å kunne koble om til lavere effekt - men det så ikke slik ut - det var ikke slike demonterbare lasker jeg har vært borti før.
    Jeg får ikke lov å touche VVB her i heimen grunnet kona har lært at legionella foruten å kunne gi den som dusjer lungebetennelse også kan trigge lungesykdommer son kan følge en livet ut. Det er vistnok heller ikke så mye å spare skal en tro dette innlegget

    Jeg fanget et par av disse rimelige Nedis smartkontaktene for utendørsbruk primært for å bruke den innebygde energimåleren. Den har mA oppløsning og klarer måle forbruk på smartpære ned til 2W, men er ikke følsom nok til å måle hvilestrøm for radiodelen i pæren..

    Grunnen til at jeg gikk for utendørsmodellen er at den er merket for 16A last og derfor kan lures midertidig inn på strømkontakten til hybridbilen for å lære hvor mye strøm den trekker på en lading.
    Før andre løper ut for å kjøper merk at denne modellen kun støtter 2.4MHz. Samt appen er oversatt til Norsk via et tilfeldig utvalg norske ord fra en ordbok som gjør at knapper og menyer ofte må testes for å forstå hva de gjør.

    Har nå en på varmepunpen som viser at den putrer gjevnt på ca 600W med 24 grader på displayet. Med enkelte peaker over 1100W. For neste år kan det å redusere temperaturen på VP når en lager middag muligens avhjelpe peaker over 5kW da pumpen da burde ha mindre insentiv for å peake. Det anbefales ikke at den skrues helt av har jeg lest.

    Mer relatert for dette forumet så koblet jeg måleren til en Ikea strømsladd med USB uttak. På denne sladden har jeg en Squeezebox Touch som kun benyttes som fjernkontroll. Med Touch aktiv sammen med et par mobilladere i passiv modus trekker den rett under 7W.
    Siden vi alltid har den a på 24/7 tikker den inn et forbruk like under 62W i året.

    Under normale omstendigheter har den da en kost under 60,- året. Med priser på 4,- kWt all inclusive er vi tett på 250,- i året. Da vil 4 stk Touch á lille 7W og røverpriser på strøm som bransjen drømer om skal bli ny standard i Norge kunne koste en bruker en tusenlapp i året med det gamle bruksmønsteret.
    Med priser på gjennomsnitt á 1,60 kWt all inclusive slik vi har sett siste ukene tikker det inn en årlig kostnad på 100,- pr Squeezebox Touch som står på 24/7.

    Kan få push varsel for høyt strøm trekk, men hadde vært greit med varsel for høy effekt bruk som en kunne definere selv.
    Enig, vi som forbrukere brude stille dette som krav før man kan fakturere kunde. Slik kapasitetsleddet er ment inført er det litt som handlesenteret tilrettelegger for fri parkeing. Men at dette gjelder kun når det er et vist antall plasser ledig. Så mens man er inne og handler så kommer det 15 nye kunder med bil og premissene for avtalen bortfaller og parkeringsavgift starter uten at kunden vet om dette med ditto straffegebyr ettersendt i posten.
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Varmtvannsberedere i serie der den ene alltid ligger på f.eks. 70` og den andre bare får strøm på natten ( eller når den er billig). Da har man vel nok sikkerhet mtp legionella + at man får varmet vann når strømmen er billig. Den berederen som står på 70` må da bare løfte temperaturen fra det bereder 1 leverer.

    Men det koster jo litt plass da....
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg får ikke lov å touche VVB her i heimen grunnet kona har lært at legionella foruten å kunne gi den som dusjer lungebetennelse også kan trigge lungesykdommer son kan følge en livet ut. Det er vistnok heller ikke så mye å spare skal en tro dette innlegget
    Styringen av VVB handler primært om å spare med tanke på effekttariffen - ikke strøm:

    1: Flytte strømtrekk til natten for lavere effekttariff.

    2: Flytte strømtrekk bort fra tiden hvor jeg bruker andre elektriske apparater - for å unngå høye timesmaks.

    3. Begrense drift per time for å senke registrert timesmaks


    Men muligheter for justering finnes - koblingsuret har 8 inn- og utkoblinger per døgn å bruke - jeg trenger maks 6stk 30 mins tilkoblinger på natten for å nå maks temp på VVB under worst case.

    Da har jeg 2 ledige innkoblinger jeg kan fordele under dagtid - kanskje 2 stk 15 mins touch up spredd ut - da vil nettselskapet kun se 500W i de timene den er på der.

    Var inne på El-hub og sjekket mine verdier som sendes til nettselskapet - den siste tilpasningen med kun 30 mins innkoblinger på natten har senket timesregistreringen med 1000W - dette gir meg bra headroom for 5kW grensen.

    Målet er en billig løsning som gjør at jeg havner rimeligst mulig uten å trenge å tenke på noe som helst - og uten noe endring i komfort eller brukervaner, dette ser ut til å fungere. Men det er vel rom for forbedringer videre - får følge med...
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Styringen av VVB handler primært om å spare med tanke på effekttariffen - ikke strøm:
    👍 Samme grunn jeg ser på dette. En tanke jeg lekte med var å montere på en induksjonspole på 25A kabelen til koketoppen slik at når koketoppen trekker strøm fra mer enn en kokesone så detekteres dette og beskjed sendes til smartkontakt på VVB at nå er det opptatt og VVB får pent gå og hvile seg til middagen er klar for servering.

    Edit: Om man har slik Puls-måler på HAN kontakten kan det trolig enkelt lages en trigger på dette i automasjonsprogrammet man benytter.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Må ha med tiden - man kan bruke 10kW i 29 minutter og allikevel havne under 5kW. Og hver time har du nye 5 kW i snitt å plukke av.

    Matlaging trenger ikke være så ille - verken plater eller stekeovn har full guffe i særlig lang tid.

    Verste dingsen her (foruten VVB etter dusj) er nok oppvaskmaskinen, den drar mye i hele programmet.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Mye dust med de nye effekttariffene - men noe bra er det - det favoriserer induksjonstopper - i og med at de er mer effektive, gir de lavere timesmaks enn "gamle" komfyrer. Selv om induksjonstoppen har høyere effekttopper.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Må ha med tiden - man kan bruke 10kW i 29 minutter og allikevel havne under 5kW. Og hver time har du nye 5 kW i snitt å plukke av.

    Matlaging trenger ikke være så ille - verken plater eller stekeovn har full guffe i særlig lang tid.

    Verste dingsen her (foruten VVB etter dusj) er nok oppvaskmaskinen, den drar mye i hele programmet.
    Her hjemme er det timen rundt middag som bruker bikke 5kW. Men her har vi litt bruksmøsnter vi kan endre da det ikke er uvanlig at vaskemaskin blir satt på før man man begynner på middag med opp til 3 keramiske koketopper + stekeovn som typsik har en jobbsekvens nær 3/4 time.
    Men jeg ha også konkludert med at det tappes en del varmt vann i forbindelse med hjemkost sammen med skylling av panner m.m. i forbindelse med matlaging som nok frister VVB til å kjøre en varmesyklus midt oppi alt dette.

    Hmmm... vi har relativt ny oppvask oppgit til 0,64 kWt med et vannforbruk på 8,4 liter - "Energiforbruk i kWh [per syklus], basert på Eco-programmet ved kaldtvannsinntak ". Dette vaskeprogrammet tar 2:50 timer og trekker nok største del av forbruket den første timen.
    Kansje jeg heller bør måle den selv gjennom en oppvask. Nå er tanken at den er mer energieffektiv enn å vaske panner og store salat/bakeboller for hånd så den går nesten hver dag.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Her hjemme er det timen rundt middag som bruker bikke 5kW. Men her har vi litt bruksmøsnter vi kan endre da det ikke er uvanlig at vaskemaskin blir satt på før man man begynner på middag med opp til 3 keramiske koketopper + stekeovn som typsik har en jobbsekvens nær 3/4 time.
    Men jeg ha også konkludert med at det tappes en del varmt vann i forbindelse med hjemkost sammen med skylling av panner m.m. i forbindelse med matlaging som nok frister VVB til å kjøre en varmesyklus midt oppi alt dette.

    Hmmm... vi har relativt ny oppvask oppgit til 0,64 kWt med et vannforbruk på 8,4 liter - "Energiforbruk i kWh [per syklus], basert på Eco-programmet ved kaldtvannsinntak ". Dette vaskeprogrammet tar 2:50 timer og trekker nok største del av forbruket den første timen.
    Kansje jeg heller bør måle den selv gjennom en oppvask. Nå er tanken at den er mer energieffektiv enn å vaske panner og store salat/bakeboller for hånd så den går nesten hver dag.
    Ja, er nok smart å sjekke hva dingsene bruker - Tibber appen er suveren til det.

    Er en ganske gammel enkel oppvaskmaskin jeg har - men jeg vasker bestandig på det mest krevende programmet - med høyest temp. Blir best resultat. Men kanskje sjekke øko programmet (og de andre) litt nøyere.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    For de som ikke vet, man kan logge seg inn på Mine Sider på elhub og laste ned timesverdiene nettselskapet mottar og sjekke hvordan man ligger an:


    I regnearkformat.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Atle Isaksen er leiar for nettforvaltning og utvikling i BKK Nett.
    – For det store fleirtalet betyr dette at nettleiga vert lågare eller uendra. Dei som er flinkast til å fordele straumbruken, kan spare ein tusenlapp i året.
    Han har rekna ut korleis den nye ordninga vil slå ut i pris om forbruket er relativt likt som i dag:
    Privatkundar med eit forbruk på 10.000 kWh i året ligg an til å få ein reduksjon i nettleiga på ca. 6 prosent. Dei som bruker 20.000 kWh får omtrent uendra nettleige, medan privatkundane med forbruk på 30.000 kWh får ein reduksjon på ca. 3 prosent.

    Trist når media viderformidler bransjeaktørene sine påstander uten å faktasjekke.

    Hvordan i all verden klarer man regne ut at kunder med lavt forbruk får reduksjon på 6% all tid BKK Nett øker minstesatsen fra 175,- til 206,- pr mnd? Og samtidig øker dagtariffen 0,4 øre til 20,9. Tenker man at kunder fra neste år skal flytte hele forbruket sitt til natten hvor de senker satsen med 9,6 øre mot dagens satser?

    Om det er tenkt slik så koster 10.000kWt noe slik som 1090,- + 2472,- i nettleie fra BKK Nett om man bruker alt på natten. Men la oss si at en husholdning med så lavt forbruk som 10.000kWt årlig mer reelt har et forbruk på natt tilsvarende
    500W * 8 timer * 365 dager * 0,109 kroner = 159,- mot
    500W * 8 timer * 365 dager * 0,209 kroner = 305,- som da gir en årlig besparelse på 146,- for nattsats med forbruk på 4kWt/natt. Men så kliner man til med økte fastavgifter som ugjør 372,- mer enn dagens satser.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Hui så det går, da er NordStream 2 (ny gassledning fra Russland til Tyskland) som er ferdibygget, men ikke åpent, fått godkjenelsen utsatt grunnet noen juridiske greier i Tyskland (det er tysk regulator som skal godkjenne). Gassprisen til himmels og da vet man jo hva som skjer etter hvert.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Strømmåler er nå koblet til stereoen.

    Komplett anlegg idler på 188 Watt. Behagelig volume øker det til 191W. Og med volume oppe der hvor hørselvern er ønskelig tyner anlegget 220W av veggkontakt.
    BMC CS2 2x200W forsterkeren er klart ikke noe klasse A varmeapparat selv om den blir ubehagelig å legge hånden på etter noen timer med greit volume.

    Ref andre diskusjoner på forum er en artig greie med denne smartkontakten er at den også viser spenning og kan konfigureres til å sende varsling til appen om spenning går over/under parameter bruker selv setter. Om noen skulle finne på kjøpe Nedis IOT enheter virker de være rebrandet Tuya Smart devicer. Denne strømkontaktene virker fint også med Tuya sin app. Det er prinisppielt den samme appen da Tuya tilbyr SDK til partnere som enkelt lar dem rebrande.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn