Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Den største feilvurderingen, slik jeg ser det - er vel NVE & Statkrafts prognoser om kun marginalt (1-3 øre) dyrere strøm med de 2 nye kablene.

    Får være takknemlige for at politikere er smartere og utsatte den 3:e til Skottland.

    Christian vil drive butikk


    slik at vi kan drive god gammeldags butikk
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var fryktelig ironisk og den logiske endestasjonen for mange av argumentene her inne.
    Skjønte egentlig det. Selv syntes jeg det var litt festlig å plugge inn for lading på superladeren som ligger like ved siden av atomkraftverket i Bärsebäck, reaktor rett på batteriet, men det er nå stengt, dessverre.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den største feilvurderingen, slik jeg ser det - er vel NVE & Statkrafts prognoser om kun marginalt (1-3 øre) dyrere strøm med de 2 nye kablene.
    Det var det om korrelasjon og kausasjon, da. Du tror ikke det er noe annet som har påvirket strømprisene enn de kablene? Hele utslaget i strømpris fra i fjor til i år skyldes bare den ene kabelen som åpnet i sommer?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Den største feilvurderingen, slik jeg ser det - er vel NVE & Statkrafts prognoser om kun marginalt (1-3 øre) dyrere strøm med de 2 nye kablene.

    Får være takknemlige for at politikere er smartere og utsatte den 3:e til Skottland.

    Christian vil drive butikk

    He he :) det er vel greit å ta del i en debatt og fullstendig omgå og utelate hovedpoeng. Vi kan vel greit argumentere at uten kablene hadde ikke Norge vært avhengig av manglende CO2 kvoter som vi nå betaler for.

    Men en skal vel heller ikke undervurdere verdien av å koble hele europa sammen om vi skal slippe få alle vindmøllenne plassert i Norge :) Slik sett er omfordeling av hvor ulike metoder til fornybar energi tar plass på lang sikt helt sikkert klokt.

    Det politikerne kunne har gjort gitt at dette mest av alt fungerer som esktra skattetrykk på befolkningen var å fordele den litt mer rettferdig. De tar tross alt 25% moms på strømprisen + 2,086 øre i ren forbruksavgift så de har kraftige virkemidler tilgjengelig om de ønsker fordele investeringene for fremtiden.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Det var det om korrelasjon og kausasjon, da. Du tror ikke det er noe annet som har påvirket strømprisene enn de kablene? Hele utslaget i strømpris fra i fjor til i år skyldes bare den ene kabelen som åpnet i sommer?
    Er vel lite uenighet om at det høyere nivået vi har i sør - enn i nord - skyldes de 2 siste forbindelsene.

    Oversikten over pris og flyt sier det meste:

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er vel lite uenighet om at det høyere nivået vi har i sør - enn i nord - skyldes de 2 siste forbindelsene.

    Oversikten over pris og flyt sier det meste:

    Vet ikke om det var et spesielt godt argument for din del:
    1637409841721.png
    Kanskje vi skulle montere dioder i kablene og bare tillate strøm som går inn, men ikke ut?

    Statnett mener forøvrig at de viktigste forklaringene på de økte prisene er mye regn i nord, lite regn i sør, utbygging av svensk vindkraft i nord, nedstengning av svensk atomkraft i sør, og midlertidig begrenset overføringskapasitet mellom nord og sør i Sverige, samt begrensninger fra Sverige inn til Østlandet.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Vet ikke om det var et spesielt godt argument for din del:
    Vis vedlegget 765299
    Kanskje skulle montere dioder i kablene og bare tillate strøm som går inn, men ikke ut?

    Statnett mener forøvrig at de viktigste forklaringene på de økte prisene er mye regn i nord, lite regn i sør, utbygging av svensk vindkraft i nord, nedstengning av svensk atomkraft i sør, og midlertidig begrenset overføringskapasitet mellom nord og sør i Sverige, samt begrensninger fra Sverige inn til Østlandet.
    Usikker på hva du mener, men kapasiteten for eksport av strøm med de 2 nye kablene førte NO1, NO2 & NO5 over i et helt annet prisnivå. Skulle man fjerne denne kapasiteten ville disse prisområdene havne mye nærmere de andre norske prisområdene - slik som det var tidligere.

    Kan legge til - oversiktsbildet vises så fint i ditt innlegg - hvis man skulle kutte en del i overføringskapasiteten i sør-Sverige, mot utlandet - så ville de nærmet seg prisen for midt-Sverige. Nok kutt og prisen ville blitt lik - hvis overføringen der er god nok.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vel, hvis et område med pris €14 er koblet til et område med pris €89 og den prisdifferansen holder seg over tid, er det vel ganske åpenbart at overføringskapasiteten mellom de to områdene er for lav. Det er ingen overføringskabler til England eller Tyskland fra Østlandet, men tilstøtende områder både i Midt-Norge og Sør-Sverige har langt lavere priser. Da tenker jeg overføringskapasiteten over Dovre og gjennom Finnskogen må økes. Det er der ubalansen oppstår. Legg også merke til at danske strømpriser er lavere enn de i Sør-Norge, enda Danmark er tettere koblet til det europeiske kraftnettet enn vi er.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Vel, hvis et område med pris €14 er koblet til et område med pris €89 og den prisdifferansen holder seg over tid, er det vel ganske åpenbart at overføringskapasiteten mellom de to områdene er for lav. Det er ingen overføringskabler til England eller Tyskland fra Østlandet, men tilstøtende områder både i Midt-Norge og Sør-Sverige har langt lavere priser. Da tenker jeg overføringskapasiteten over Dovre og gjennom Finnskogen må økes. Det er der ubalansen oppstår. Legg også merke til at danske strømpriser er lavere enn de i Sør-Norge, enda Danmark er tettere koblet til det europeiske kraftnettet enn vi er.
    Ja, det har du rett i. Overføringskapasiteten styrer prisen.

    Prisene blir satt av Nordpool dagen før - er det meldt mye vind i Danmark - vil det påvirke.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Ja, det har du rett i. Overføringskapasiteten styrer prisen.

    Prisene blir satt av Nordpool dagen før - er det meldt mye vind i Danmark - vil det påvirke.
    Jeg har fundert på i hvilken grad forecast har påvirkning på pris?
    For i dag den 20.11 har man undervurdert. Men jeg mener jeg som regel ser at man forskuterer et høyere forbruk enn faktisk. Mer typsik som i lenken jeg laget gjeldene for den 17.11.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg har fundert på i hvilken grad forecast har påvirkning på pris?
    For i dag den 20.11 har man undervurdert. Men jeg mener jeg som regel ser at man forskuterer et høyere forbruk enn faktisk. Mer typsik som i lenken jeg laget gjeldene for den 17.11.

    Sitter vel en gjeng inne hos Nord Pool og har noen ganske heftige formler de mater inn data på og får ut sine prognoser. Går ut i fra at de fanger opp unøyaktigheter og blir stadig bedre.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    .Jeg tenker at om prognosene er 10-20% feil over blir det overskudd av kraft og unødvendig prispress. Men dette er jo allrede enkelt overført til forbrukerne.
    Men hvordan betaler man om man har underskudd? Gjelder da samme tariff som siste bud, eller legges det på et straffegebyr tilsvarende slik norske forbrukere nå skal forholde seg til fra nyttår?
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Se
    Det er en gammel jævel - fra før min tid her - kun 2 ledere frem til VVB.



    Laskene er ikke mulig å demontere uten å ødelegge.
    selve v.v tanken er gammel, og varme elementet er byttet til et med parallell/element. Termostaten hær er sikkert for Regbryter, da ledningene fra koblingspunkt 1 og 2 er sammenkoblet og fasen L var er midtpunkt for overoppheting/termostat. De elste tankene hadde tørrlomme for varmelementet. Isolasjonen er dårligere på de elste tankene. Så ikke noe strømsparende heller
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Det er åpenbart.

    Prisen settes av marginalkostnaden, og per i dag så fører kablene til at tyske priser på kull og gass bestemmer strømprisen på billig norsk strøm.

    Forklaring er gitt tidligere i tråden.

    Uten disse kablene og prisene i Norge ville vørt hyggeligere og selskapene hadde tjent godt med penger som det allerede er.

    Blårussen har bestemt at norsk industri skal miste sine konkurransefortrinn. Og Eu-jublerne har bestemt at EU skal ha veto-rett gjennom acer
     

    Zombat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Innlegg
    1.309
    Antall liker
    796
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    En import på 435 MW er ikke spesielt mye. Det er kun 4 ganger det søppelforbrenningsanlegget i Trondheim produserer på en helt vanlig dag.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kryptovault alene bruker 215 MW hvis de miner bitcoin på full pinne.
    Elektrifisering av sokkelen vil dra ca 2000 MW.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn: Det er grunner til at jeg aldri har vurdert å hente strøm fra Bergensområdet eller Trøndelag. Notorisk ustabilt, følsomt for overbelastning og vanvittig dyrt. Her hentes strømmen lokalt, gitt. Men så sørger jo Elvia for å straffe den som gjør slik vi alltid har gjort, da. Med ny nettleiemodell. Vi som tenkte strømgrønt FØR det ble trendy..
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kunne du forklare litt mer? Hvordan velger du selv hvor strømmen hentes fra? Akkurat nå er strømmen mer enn ti ganger dyrere på Østlandet enn i Trøndelag. Vanvittig dyrt? Den nye nettavgiften skal inneholde et effektledd, slik at man betaler for maksimal effekt, ikke bare summert energiforbruk. Hvordan straffer den folk som allerede tenker energiøkonomisering?
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn: Den nye modellen er skapt for å avhjelpe regninga til elbilbrukere. Blant annet. Det forstår jeg, all den tid at elbilen brukes der det er hensiktsmessig: I storbyene og tettere strøk. Husker du vintrene for et tiår siden? Det gjør jeg. Trøndelag hadde dyrest strøm i landet. Med dårligst stabilitet på Vestlandet og i Trondheimsregionen. Stabiliteten kommer blant annet av tilstrekkelig god infrastruktur. Det har Hafslund og Fortum passa på her. Ellers kan du jo se videre forklaring tidligere her oppe.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Asbjørn: Den nye modellen er skapt for å avhjelpe regninga til elbilbrukere.
    Nei, det er den ikke. Den hjelper heller ikke spesielt mye, om jeg utelukkende lader elbilen om natten, dvs fra 22-06 så vil jeg i nettleie kanskje spare oppimot 10 kroner i måneden eller deromkring kontra å lade kun på dagtid. Si en femmer i måneden om det fordeles jevnt utover døgnet.

    Og har man en kraftig lader så blir det uansett dyrer med ny modell grunnet høyere fastledd som følge av høy effekt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn: Den nye modellen er skapt for å avhjelpe regninga til elbilbrukere. Blant annet. Det forstår jeg, all den tid at elbilen brukes der det er hensiktsmessig: I storbyene og tettere strøk. Husker du vintrene for et tiår siden? Det gjør jeg. Trøndelag hadde dyrest strøm i landet. Med dårligst stabilitet på Vestlandet og i Trondheimsregionen. Stabiliteten kommer blant annet av tilstrekkelig god infrastruktur. Det har Hafslund og Fortum passa på her. Ellers kan du jo se videre forklaring tidligere her oppe.
    Slik jeg forstår den er den nye modellen konstruert for å spre belastning over døgnet, slik at man f eks ikke lader elbil samtidig med at alt annet står på for fullt. Nettet må dimensjoneres for effekttoppene, så for meg gir det mening at nettavgiften gjenspeiler det. Da betaler man for kapasiteten man har installert.

    I Sverige er nettleien basert på hvor stor hovedsikring man har. Resultatet er jo at hus har langt mindre hovedsikringer enn vi er vant til i Norge, og at man må passe på at man ikke lader elbil samtidig med at man lager middag og varmeovnene står på. Da blir det plutselig mørkt. Til gjengjeld slipper nettselskapet å bygge ut større trafoer etc. Vet ikke om det hjelper noe særlig på strømregningen likevel. Man betaler jo for energien man bruker.

    Elpris €223 i hele Sør-Norge akkurat nå, €15-18 nord for Dovre. Hva med et par 420 kV overføringslinjer på langs?
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er da ypperlig H-politikk å la folket betale mer til selskapene, samtidig som de samme selskapene må betale mindre av den forferdelige skatten... :cool:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei!

    Hvorfor skal de også betale syke priser? :(
    Hvorfor ikke la strømmen komme dit det finnes et behov for den? Synes du det samme bør gjelde f eks melk, at melkebøndene nord for Dovre værsågod får holde melken sin for seg selv, og så får melkeprisen i Oslo bli som den blir?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje vi skulle montere dioder i kablene og bare tillate strøm som går inn, men ikke ut?
    Kanskje lure Statkraft til å kun anvende HiFi-kabler som er enveis, til kraftoverføring?

    Noen år tilbake holdt jeg et foredrag der jeg sa at om kort tid kommer vi til å telle watt slik rakettingeniører teller gram. Det klokeste vi kan gjøre er å få ned energiforbruket betydelig, samtidig som vi effektiviserer utnyttelsen av energi. Ån få til dette krever som oftest både pisk og gulrot.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.482
    Antall liker
    901
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Slik jeg forstår den er den nye modellen konstruert for å spre belastning over døgnet, slik at man f eks ikke lader elbil samtidig med at alt annet står på for fullt. Nettet må dimensjoneres for effekttoppene, så for meg gir det mening at nettavgiften gjenspeiler det. Da betaler man for kapasiteten man har installert.

    I Sverige er nettleien basert på hvor stor hovedsikring man har. Resultatet er jo at hus har langt mindre hovedsikringer enn vi er vant til i Norge, og at man må passe på at man ikke lader elbil samtidig med at man lager middag og varmeovnene står på. Da blir det plutselig mørkt. Til gjengjeld slipper nettselskapet å bygge ut større trafoer etc. Vet ikke om det hjelper noe særlig på strømregningen likevel. Man betaler jo for energien man bruker.

    Elpris €223 i hele Sør-Norge akkurat nå, €15-18 nord for Dovre. Hva med et par 420 kV overføringslinjer på langs?
    Grensen går ikke ved Dovre, men i nærheten av Sognefjorden. Jeg bor i nærheten av Stadt og her er strøm prisen akkurat nå 21 øre med alle avgifter.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.235
    Vi kan til nød sende alt dette regnet sørover....
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    I Sverige er nettleien basert på hvor stor hovedsikring man har. Resultatet er jo at hus har langt mindre hovedsikringer enn vi er vant til i Norge, og at man må passe på at man ikke lader elbil samtidig med at man lager middag og varmeovnene står på. Da blir det plutselig mørkt. Til gjengjeld slipper nettselskapet å bygge ut større trafoer etc. Vet ikke om det hjelper noe særlig på strømregningen likevel. Man betaler jo for energien man bruker.
    Jeg er litt overrasket over at man ikke valgte en lignende løsning i Norge. Og jeg synes vel også at prismodellen har for små insentiver til å endre adferd - men det kan jo godt tenkes at dette strammes til etterhvert.

    Men - slik modellen er i dag - så vil den jo ikke endre hva som kan bli maksimalt strømtrekk - feks hvis det blir beinkaldt siste uken inn mot jul.

    Jeg trodde hensikten med en form for effekt-tariff - var å redusere peak-belastningen (som er det nettet må dimmensjoneres for). Det hjelper jo ikke så mye for BKK om jeg holder meg under 5kW 360 dager i året, om jeg trekker 12kW de samme dagene som resten av Norge peaker. Om jeg derimot hadde redusert hovedsikringene - så har jeg ikke den muligheten.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Hvorfor ikke la strømmen komme dit det finnes et behov for den? Synes du det samme bør gjelde f eks melk, at melkebøndene nord for Dovre værsågod får holde melken sin for seg selv, og så får melkeprisen i Oslo bli som den blir?
    Synes sammenligningen er dårlig.

    Det er strøm - noe vi husholdningene i Norge bruker til oppvarming. Innføre kontinentale priser - som har et helt annet klima, blir unødvendig. Kan også ende med å bli en sovepute for mottakslandene som er midt i en omstilling, kanskje en bjørnetjeneste.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg sjekket litt for en stund siden hvordan det var i våre naboland - svenskene skal ha montert smartmålere for alle i 2025, danskene tror jeg ble klare i år, finnene vet jeg ikke. Går ut i fra at de havner i et opplegg tilsvarende vi har.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    ingenting i veien for å tvinge folk til å endre forbruk gjennom økt nettleie, såfremt man godt kompenserer de nederst ved bordet. De har ikke valgfriheten til å velge den billigste løsningen. Det er utrolig dyrt å vær fattig.

    Som vi vet, så er det enkelte partier som synes det er en svært dårlig ide. De nederst ved bordet må motiveres til å tjene mer penger, gjennom å få livet enda kjipere. De burde investere i aksjer, som yppersteprestinnen sa.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    personlig synes jeg omleggingen av nettleien er helt feil.

    De med allerede lavt forbruk straffes, samtidig som de med høyt forbruk får muligheten til å senke sin.

    Tesla-eierne skal få litt til. Momsfritaket var ikke nok. Nå skal de få billigere strøm også. Helt greit det, såfremt de som allerede i dag er sparsomme beskyttes. Men som vi vet så skal de straffes. Øvre middelklasse skal prioriteres på førsteplass nok en gang.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    personlig synes jeg omleggingen av nettleien er helt feil.

    De med allerede lavt forbruk straffes, samtidig som de med høyt forbruk får muligheten til å senke sin.

    Tesla-eierne skal få litt til. Momsfritaket var ikke nok. Nå skal de få billigere strøm også. Helt greit det, såfremt de som allerede i dag er sparsomme beskyttes. Men som vi vet så skal de straffes. Øvre middelklasse skal prioriteres på førsteplass nok en gang.

    Politikerne og andre beslutningstagere har bevilget seg selv inn i overklassen. De omgåes ikke folk lavere enn øvre middelklasse. De vet ikke at en stor middelklasse eksisterer, men tror et det er noen (få) som sliter der ute (men at det tar NAV seg av), og tror at "alle" er som dem selv og deres omgangskrets.
    Hvis man ser på stilling ledig annonsene vil man se at brorparten av "gode jobber" som krever høyere utdanning lønnes mellom 400 000 - 500 000kr (for å ikke snakke om de mindre gode jobbene). Når man også tar i betraktning at stadig flere lever i enkel husholdning (enslige), boligprisene i pressområder, hvor de fleste av disse jobbene er, bompengeutgifter, galloperende strømregning etc, skjønner man hvorfor en betydelig del av befolkningen har tom bankonto før lønningsdag...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.235
    Må steke juleribba på svak varme....
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ny nettleie går bra for oss med leilighet, (greit å lade bilen på fellestrømmen i brl.) Tror vi greier å holde oss under 5kw i maks forbruk. Eneste tiltak som er gjort er å bruke appen til Adax slik at paneloven i stua ikke durer på i tidsrommet 14-16, da er det kokkelering som gjelder. Men de fattiglappene med hus som ikke tåler et påslag på drøye 200 kroner i måneden hvis de passerer 5kw grensen er det selvfølgelig synd på.;)
    Screenshot_20211104-165923.png
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg er litt overrasket over at man ikke valgte en lignende løsning i Norge. Det hjelper jo ikke så mye for BKK om jeg holder meg under 5kW 360 dager i året, om jeg trekker 12kW de samme dagene som resten av Norge peaker. Om jeg derimot hadde redusert hovedsikringene - så har jeg ikke den muligheten.
    Noe av hensikten er jo å stimulere til lavere peak.
    Valgt løsning her ser jeg som mer fornuftig enn den "svenske" modellen, da den er mer dynamisk - og litt opp til hver enkelt å styre.
    Men - for de fleste blir det jo litt å huske på, da de færreste vil ha mulighet til å sette inn et effektreguleringssystem (uten betydelig kostnad), som automatisk (etter valgt prioritet) slår av forbruksenheter når man overstiger valgt max effektuttak.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    vel... man stimulerer ikke til lavere forbruk ved å sette prisen til tidspunktet du hadde høyest forbruk.


    Da har man alle insentiver til å forbruke like mye resten av av måneden, skulle "uhellet" være ute.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn