Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Det er nok sant, og eg forsvann frå utkantane av bransjen før skytenester for alvor tok av. Så eg spør:

    Eg skjønar det du seier om at dei har delt marknaden mellom seg, men er det å byggja (tillata) td. eit slikt Google-senter tilstrekkeleg for å sikra det vi treng av både oppetid og nasjonal juridisk kontroll, eller er det eit problem i seg sjølv at alt dette køyrer på bedriftseigd infrastruktur (den er vel 99% open source, kanskje, men det gjer neppe så mykje frå eller til)?
    Det er jo riktig at vi ikke har full operasjonell kontroll, men nasjonal juridisk kontroll har vi, f.eks vedr deling av data. Desto viktigere er det dog at dataen er nærmest mulig konsumenten og at vi faktisk har mulighet til å nå datasenteret om vi i et mer ustabilt europa skulle miste vesentlige forbindelser til omverdenen.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Det er jo riktig at vi ikke har full operasjonell kontroll, men nasjonal juridisk kontroll har vi, f.eks vedr deling av data. Desto viktigere er det dog at dataen er nærmest mulig konsumenten og at vi faktisk har mulighet til å nå datasenteret om vi i et mer ustabilt europa skulle miste vesentlige forbindelser til omverdenen.
    Det er openbert skilnad på eit datasenter for Google og bitcoin-mining, eg ser den. Det er vel neppe rekningssvarande å leiga reknekraft frå Google for å utvinna kryptovaluta?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Det er openbert skilnad på eit datasenter for Google og bitcoin-mining, eg ser den. Det er vel neppe rekningssvarande å leiga reknekraft frå Google for å utvinna kryptovaluta?
    Nei, det er en helt annen maskinvare som benyttes for kryptomining, så å leie seg inn hos google for det formålet vil være et gedigent tapsprosjekt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.423
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det er en helt annen maskinvare som benyttes for kryptomining, så å leie seg inn hos google for det formålet vil være et gedigent tapsprosjekt.
    Det vil det nok, men en Google A2 compute server vil være egnet for oppgaven. Jeg vet ikke hva dette datasenteret skal gjøre, men gitt strømforbruket mistenker jeg det er mer maskinlæring og generativ AI enn diskplass. I så fall er det samme type ressurs, rekke etter rekke med Nvidia grafikkort uten noen display tilkoblet.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Det vil det nok, men en Google A2 compute server vil være egnet for oppgaven. Jeg vet ikke hva dette datasenteret skal gjøre, men gitt strømforbruket mistenker jeg det er mer maskinlæring og generativ AI enn diskplass. I så fall er det samme type ressurs, rekke etter rekke med Nvidia grafikkort uten noen display tilkoblet.
    Ganske lenge siden man brukte gpu'r i noen form for profesjonell mining, asic's konstruert for formålet har for lengst overtatt
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Det viser seg at strøm er en nødvendighet i dagens samfunn og at man bruker det man trenger uansett om den er "billig" eller dyr
    Eg trur ikkje vi skal sjå bort frå at det skjer ei tilpassing over tid, og at det relative prisnivået på straum er med å styra det. Men det er snakk om meir langsiktige val: hus, oppvarming, transport, forbrukarelektronikk og vanar. Faktisk er eg sikker på det.

    Derimot er eg skeptisk til kor mykje konsumentane er i stand til å tilpassa seg kortsiktige svingingar (type time-for-time) i straumprisen.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Eg trur ikkje vi skal sjå bort frå at det skjer ei tilpassing over tid, og at det relative prisnivået på straum er med å styra det. Men det er snakk om meir langsiktige val: hus, oppvarming, transport, forbrukarelektronikk og vanar. Faktisk er eg sikker på det.

    Derimot er eg skeptisk til kor mykje konsumentane er i stand til å tilpassa seg kortsiktige svingingar (type time-for-time) i straumprisen.
    Tilpasningen skjer ganske momentant og vi har gode tall på det, så påstanden fra Bassen er ikke riktig https://www.nve.no/nytt-fra-nve/nyheter-energi/hoey-stroempris-har-gitt-redusert-forbruk/
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Dette er år for år (20/21 mot 21/22). Eg har vanskeleg for å få det til å vera ganske momentant når prisen/kWh kan dobla/halvera seg ila dagen.
    For husholdninger er det uansett temperaturen ute og snittprisen som fullstendig dominerer, spesielt nå som støtte er timesbasert. Kan kanskje spare en krone ved å flytte middagen noen timer men der blir ikke noe særlig utav det. Så kan man lade elbilen litt taktisk om man vil, men timelønnnen på å forholde seg til timesprisene er ekstremt lav og langt på vei bortkastet tid. Noe jeg antar de fleste som eventuelt har drevet med slikt har innsett.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Dette er år for år (20/21 mot 21/22). Eg har vanskeleg for å få det til å vera ganske momentant når prisen/kWh kan dobla/halvera seg ila dagen.
    Ikke fra time til time nei, men det er ganske åpenbart, som det vises til i artikkelen samt min link fra NVE at forbruket går ned når prisen går opp.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.423
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var større prisfølsomhet enn jeg hadde trodd. Nesten 10 % reduksjon i strømforbruk i N01 er ganske mye. Det samme har skjedd i Sverige, en betydelig nedgang i strømforbruk pga høye priser.

    Det blir også lønnsomt med «smarte» dingser som tilpasser seg strømprisene. Elbilladere og varmtvannstanker er de mest opplagte eksemplene. Ingen grunn til at varmtvannstanken skal bruke mest strøm på å varme seg opp igjen midt på dagen, kan heller vente til natten og være klar på morgenen.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    890
    Torget vurderinger
    1
    Det var større prisfølsomhet enn jeg hadde trodd. Nesten 10 % reduksjon i strømforbruk i N01 er ganske mye. Det samme har skjedd i Sverige, en betydelig nedgang i strømforbruk pga høye priser.

    Det blir også lønnsomt med «smarte» dingser som tilpasser seg strømprisene. Elbilladere og varmtvannstanker er de mest opplagte eksemplene. Ingen grunn til at varmtvannstanken skal bruke mest strøm på å varme seg opp igjen midt på dagen, kan heller vente til natten og være klar på morgenen.
    Med Easee-lader og Tibber-abonnement so har ein i tillegg 20% rabatt på straumen som går til lading av bilen. Kjøpte og ein dings som sørger for at eg aldri kjem over 10 kW, slik at eg sparer litt på nettleiga og. Sidan eg er ubrukeleg på planleggjing er det praktisk å kjøpa dingser som ordner det for meg :)
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.387
    Antall liker
    11.102
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.423
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det kunne jo tenkes å ha noe å gjøre med hvor det blåser mest også, men det nevnes ikke i artikkelen. Stormskader på Østlandet = en veltet søppelkasse.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Nå virker jo ikke vindmøller spesielt godt i storm så vind som velter søppelkasser passer muligens bedre.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.622
    Antall liker
    931
    Det publiseres på face-book en rekke forslag til å dekke norges el-behov i fremtiden og spesielt de søte små som er hyllevare på kjernekraftbutikken og kan fraktes hjem med traktoren og startes opp.
    Globalt er muligens atomkraft den beste løsning tror jeg men neppe i Norge hvor det er bedre alternativer og vi ikke har ekspertise på dette heller.
    Skal tro om det er mindre risiko med mange små reaktorer enn ferre store.???
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    597
    Antall liker
    478
    Sted
    Aarhus
    Hva med å maksimere vannkraft og oppgradere nettet. utvikle prismekanismer som oppmuntrer til strømsparing og prioriterer ellers hva som skal kobles på nettet. Overføring til og fra andre markeder må vi uansett fortsette med. en beredskap-plan er nyttige greier
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.423
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Skal tro om det er mindre risiko med mange små reaktorer enn ferre store.???
    Rent umiddelbart tror jeg ikke det. Redundans, flere dingser i parallell, hjelper hvis kravet er at du må ha minst en fungerende dings. Sannsynligheten for at alle svikter er p^n hvor p er sannsynligheten for at en dings svikter og n er antall parallelle (og uavhengige) dingser. Den går mot null ganske fort ved økende n, siden sannsynligheten er et tall mellom 0 og 1.

    Tingen med atomreaktorer er derimot at selv en liten og søt en kan gå i luften på spektakulært vis. Det holder i massevis at en enkelt reaktor i en reaktorpark gjør det for å skape en dårlig dag på jobb. Sannsynligheten for at minst en går pooof er 1-(1-p)^n. Det uttrykket går mot 1 ved økende n.

    Jeg vil også tro at hver enkelt lille reaktor kan ha høyere sannsynlighet for feil enn en stor. Det vil være mindre plass og budsjett for redundante pumper, ventiler etc, slik at sannsynligheten for katastrofal svikt et eller annet sted kan ende opp med å bli høyere i den lille.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Rent umiddelbart tror jeg ikke det. Redundans, flere dingser i parallell, hjelper hvis kravet er at du må ha minst en fungerende dings. Sannsynligheten for at alle svikter er p^n hvor p er sannsynligheten for at en dings svikter og n er antall parallelle (og uavhengige) dingser. Den går mot null ganske fort ved økende n, siden sannsynligheten er et tall mellom 0 og 1.

    Tingen med atomreaktorer er derimot at selv en liten og søt en kan gå i luften på spektakulært vis. Det holder i massevis at en enkelt reaktor i en reaktorpark gjør det for å skape en dårlig dag på jobb. Sannsynligheten for at minst en går pooof er 1-(1-p)^n. Det uttrykket går mot 1 ved økende n.

    Jeg vil også tro at hver enkelt lille reaktor kan ha høyere sannsynlighet for feil enn en stor. Det vil være mindre plass og budsjett for redundante pumper, ventiler etc, slik at sannsynligheten for katastrofal svikt et eller annet sted kan ende opp med å bli høyere i den lille.
    Det er vel flere reaktorer på de fleste kjernekraftverk. Pga redundans, vedlikeholdssykluser, varierende kraftbehov osv. Tsjernobyl har 4, og to til var planlagt.

    Ringhals i Sverige har også 4 reaktorer. Så bildet om en stor eller flere små er litt mer sammensatt. Kraftverket står for 20% av Sveriges kraftbehov.

    Syns det er litt morsomt det argumentet om at siden vi aldri har drevet med atomkraftverk så kan vi ikke det, hadde Sverige drevet med det før 1976 ?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.423
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Strengt tatt har Norge drevet med atomreaktorer & sånt siden 1946. Vår første reaktor kom i drift i 1951 som sjette land i verden. Den neste kom i 1958. Fossilene blant oss vil også huske USER RT i SINTRAN operativsystem og vil muligens ha fundert på hva det var tenkt brukt til.
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Sjefen i Statnett appellerer til protestanten i oss. Lav strømpris inviterer til dekadent livsførsel! Her skal det lutres. Hvorfor dusje i varmt vann når du kan dusje i kaldt? Bra for blodomløpet og renser hodet! Opp med strømprisen, det er det etisk riktige. Ingen tvil om det.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ikke direkte strømrelatert, men til de grader relatert til de stadig økende forskjeller i dette landet. Noe som igjen gjør at de som har nok, ikke klarer å se hvor galt deres meninger og holdninger bære av sted. Så relevansen i dette tilfellet blir den virkelighetsfjerne burugla i Statnett. Og av hennes kind blir det stadig flere. De evner overhodet ikke å se nødvendigheten av fordelingspolitikk.


    Edit; dette igjen er et resultat av å overlate politikk til markedet òg såkalte "eksperter", som ikke har ansvar for noe som helst annet enn sin bittelille flik. Ei virkelighetsfjern dame, med 6 mill i inntekt, mener altså at strømstøtten bør avvikles. Reis og ryk, det er hun som snarest burde "avvikles "
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.284
    Antall liker
    9.134
    Hva med å ta bort strømstøtten neste år før forhandlingene og valget, det hadde vært timing det.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hva med å ta bort strømstøtten neste år før forhandlingene og valget, det hadde vært timing det.
    Med den hangen våre politikere har til å la enfelts-"eksperter" styre politiske beslutninger, skal du langt fra se bort fra at det blir en realitet.

    Et gratis motforslag til våre politikere; innfør en variert strømpris, etter inntekt. Slik at burugla og andre med slike holdninger får kjenne det på kroppen. Feks alle over 1,2 mill i inntekt må betale mer. Gradert, slik at burugla ender på 40 kroner kilowattimen. La det virke lenge nok, til at hun begynner å beklage seg over dyrtid. Viderefør det gjerne til mat, drivstoff, fritidsaktiviteter osv. Mulig det stopper kjeften på "eksperten."
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Oppdaget at BKK tilbyr SMS varsling hvor man kan legge inn grenseverdi selv. Dessverre kommer melding dagen etter man har trigget den. Men man får om ikke annet en fear sjanse til å begrense bruk for å omgå rykke opp et kapasitettrinn.

    1708604329431.png
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.622
    Antall liker
    931
    Finlands statsbudsjett er ca 850 milliarder og er et velferd-samfunn med et opprettholdt sterkt forsvar. Norges budsjett er ca 1700 milliarder med ca. like mange innbyggere.
    Norges NAV budsjett er ca 650 milliarder, altså litt mindre enn hele Finlands statsbudsjett.
    Det er vel få land på kloden hvor forskjellene er mindre enn i Norge. ( å, ja sies det, men det kan bli mye bedre,) Nei det kan ikke det. Hvor mye skal NAV og sosiale utgifter økes.? Til over Finlands statsbudsjett? Noen vil forbli nederst uansett hvor mye man putter inn i potten. Og vi nærmer oss ikke noe borgerkrig og opprør i nær fremtid. Med de sosiale goder vi er heldig å ha i Norge er vi høyt på statistikker hvor vi ikke skulle vært.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Finlands statsbudsjett er ca 850 milliarder og er et velferd-samfunn med et opprettholdt sterkt forsvar. Norges budsjett er ca 1700 milliarder med ca. like mange innbyggere.
    Norges NAV budsjett er ca 650 milliarder, altså litt mindre enn hele Finlands statsbudsjett.
    Det er vel få land på kloden hvor forskjellene er mindre enn i Norge. ( å, ja sies det, men det kan bli mye bedre,) Nei det kan ikke det. Hvor mye skal NAV og sosiale utgifter økes.? Til over Finlands statsbudsjett? Noen vil forbli nederst uansett hvor mye man putter inn i potten. Og vi nærmer oss ikke noe borgerkrig og opprør i nær fremtid. Med de sosiale goder vi er heldig å ha i Norge er vi høyt på statistikker hvor vi ikke skulle vært.
    Problemet er at de på bunnen blir flere òg blir stadig lengre ned. Forskjellene øker. Og det er noe som ikke Norge kan være bekjent av. Strøm er en absolutt livsnødvendighet, og hva burugla i Statnett mener om det er faktisk totalt uinteressant.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Her får den virkelighetsfjerne burugla fra Statnett gjennomgå. Både for å snakke om "vi", oppføre seg som en politisk aktør (som er en utidighet som hun overhodet ikke har noe med å være!), sitte der som svært priviligert og utale seg om noe hun tydeligvis i det hele ikke har den fjerneste peiling på. I bunn og grunn blir hun fortalt dette; "Hold kjeft og gjør det som er jobben din!"

    Fra Rødt, mens Ap som vanlig "følger nøye med."

     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.449
    Jørgen Randers er fortsatt i vigør.
    Det var fornøyelig å se hvor elegant og lavmælt han ribbet frisøren (varaordføreren) for alle fjærene han bruste med.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn