Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    krigeren og tenkeren salen referer til nve sin rapport med utgangspunkt i en liten tekst i nettavisen, som angår rapporten fra den autoritative energikommisjonen. (vi husker jo alle hvordan den alternative rapporten ble latterliggjort som et bidrag fra en liten klubb uten mandat; som om demokratiet i sin meningsutveksling trenger statens autorisasjon på sine innlegg.):

    her er salen:

    her er nettavisen: https://www.nettavisen.no/okonomi/n...rJPEG4FBamfiWfqf20SE7fwqsRS95pFbyXpTcfY89sq1E

    og her er nve sitt høringssvar: https://www.regjeringen.no/no/dokum...483/?uid=b7fc4173-7e07-4970-b8bb-d050894a2984

    enig eller uenig: det viktigste er at en nå nærmer seg et punkt hvor staten og partier må begynne å tenke ut en energipolitikk, i stedet for å bedrive energiretorikk.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Merkelig stille fra alle som var i harnisk over strømprissystemet for tiden. Er alt glemt så lenge prisene ligger på gamle nivåer eller er det fortsatt noe fundamentalt galt med prismekanismen?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ingen som helst endring i synet på at 'markedet' ikke skal styre prissetting av en livsnødvendighet, som attpåtil tilhører stat og kommune- altså landets innbyggere.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.749
    Antall liker
    13.239
    Det er uansett knapt noen som bryr seg. Deal with it.

    APs store tenkere mente at alt kan forklares med steømprisene. Det er lite som tyder på at det var korrekt.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det er uansett knapt noen som bryr seg. Deal with it.

    APs store tenkere mente at alt kan forklares med steømprisene. Det er lite som tyder på at det var korrekt.
    flott boble der hos de på første benk. skulle tro de bedrev politikk ut fra innlegg i vg.

    ALT! hvilken retorisk innertier.

    tillegg til de som har vanskelig for det:

    at prisene flukterer, og skremte folk inn i frosten, er en ting; noe annet er hva folk lærte av disse flukteringer/deres mulig årsaker. har en engang fått noe innblikk i dette, så er ikke flukteringene det vesentlige, men systemet som tillater disse. en må gjerne gjøre folk dumme, men det er ingen grunn til å gjøre dem stupdumme. som om en tilfeldig dags pris tar livet at synapsene til vanlige folk.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.749
    Antall liker
    13.239
    Det hele har uansett i all hovedsak forsvunnet fra det offentlige ordskifte og også denne tråden. Jeg hadde på 17.mai kafevakt sammen med Moxnes og følte ingen trang til å korrigere noen av hans mange kapitale misforståelser angående kraft i Norge. Vi hadde litt smalltalk og solgte det man selger på 17. mai
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    for å bryte stillheten @MML fant foruroligende:


    der overfloden hersker, er prisen som lavest, sier markedet…
    Jeg var nå ikke så bekymret, men kom til å tenke på dette i dag da jeg leste en artikel om at det visstnok var negativ strømpris i ettermiddag. Kom da til å tenke på at det var stille i denne strømdebatten (både her og ellers i mediabildet), noe som egentlig støttet mitt syn om at det var selve prisen som provoserte - ikke systemet rundt. Dette har jeg også skrevet tidligere: Det er noe ulogisk å reagere mot en prismekanisme først når man kommer uheldig ut, men være såre fornøyd med samme mekanisme år etter år så lengeprisen er lav.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.749
    Antall liker
    13.239
    Samma faen. Strømpriser har ingen nyhetsverdi om dagen og oppslutningen til regjeringspartiene er ca like lav som før. For husholdningene tar uansett staten støyten om det blir virkelig ille igjen.

    det er kun genier som Salen som skjønner hvordan Noege skal ersttatte store mengder fossil energi uten å bygge ut mer produksjon. Man kunne blitt forledet til å tro at det ikke undervises i matematikk i grunnskolen. Annen forklaring er vanskelig å finne for idiotien som bringes til torgs.

    jeg tar det nærmest for gitt at ingen fortsatt er så teite at de tror at salens misjon har vært å opplyse folk flest om ståa i den norske kraftsfæren.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.752
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var nå ikke så bekymret, men kom til å tenke på dette i dag da jeg leste en artikel om at det visstnok var negativ strømpris i ettermiddag. Kom da til å tenke på at det var stille i denne strømdebatten (både her og ellers i mediabildet), noe som egentlig støttet mitt syn om at det var selve prisen som provoserte - ikke systemet rundt. Dette har jeg også skrevet tidligere: Det er noe ulogisk å reagere mot en prismekanisme først når man kommer uheldig ut, men være såre fornøyd med samme mekanisme år etter år så lengeprisen er lav.
    Spurte i tråden om vi ikke burde tilbudt oss å betale høyere strøm de årene den var veldig billig, siden det opplagt var de voldsomme prisstigningene som satte fokus på strømprisene. Selv hadde jeg en avtale som ga oss forunderlig billig strøm, mens nære venner vurderte å selge kalde hus (og en av dem legger nå en tilsynelatende perle på markedet, men bygget er et kjøleskap).

    Selv de som fast hadde hånden i været når frøken ba om svar, innser nok, innerst inne, at et prissystem som brått mangedobler prisen på en livsnødvendig vare er politisk dynamitt. Og politikerne som ble stående for skudd måtte slenge noen milliarder i strømstøtte ut til sinte velgere, uten at det hjalp stort, partiene deres har tatt kjellerheisen. Velgerne er aggsinte.

    Mange virksomheter har lagt ned. I Sverige var siste halvår i fjor den verste konkursbølgen på tiår, i Norge har vi sett tilsvarende. Og det hellige markedets evne til å regulere strømprisene slik at de blir gode og rettferdige og rette, har ført til enorm politisk uro i Europa. Prisen for det kan bli veldig høy, til slutt.

    Den kafevakten var bortkastet, syns jeg. Anledningen var der til å belære Moxnes om markedets uvurderlige rettprising.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.749
    Antall liker
    13.239
    I Sverige var siste halvår i fjor den verste konkursbølgen på tiår, i Norge har vi sett tilsvarende.
    Konkurser i Norge er tilbake på et noenlunde normalt nivå etter å ha vært kunstig lave under og etter covid. Den nest største økningen i konkurser er for øvrig i Nordland fylke hvor strømprisene ikke har vært særlig høye. Aller størst er økningen i konkurser i Vesland fylke. Sist gang økningen var like kraftig i antall konkurser i Norge var i 2019.

    Kostnandsøkningene er brede og omfatter stort sett alt av innsatsfaktorer og kapitalkostnader og det samme er tilfelle over stort sett hele verden. I tillegg har Skatteetaten begynt å opptre som normalt etter at de til en viss grad holdt fingrene av fatet som et ledd i covid-tiltak.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Jeg var nå ikke så bekymret, men kom til å tenke på dette i dag da jeg leste en artikel om at det visstnok var negativ strømpris i ettermiddag. Kom da til å tenke på at det var stille i denne strømdebatten (både her og ellers i mediabildet), noe som egentlig støttet mitt syn om at det var selve prisen som provoserte - ikke systemet rundt. Dette har jeg også skrevet tidligere: Det er noe ulogisk å reagere mot en prismekanisme først når man kommer uheldig ut, men være såre fornøyd med samme mekanisme år etter år så lengeprisen er lav.
    Negativ strømpris i går, og i dag tilbake til over 1 krone illustrerer noe av problemet. At det er stille i media betyr ikke nødvendigvis at folk ikke fremdeles er opptatt av energi situasjonen og politikken i Norge. Det kan jeg se av kommentar feltet etter innlegg som dette;
    Mindre av alt – saktere!
    " ....I praksis betyr en nysatsing på dette at vi har bestemt oss for å leve av å konvertere natur til industri. Den nye oljen er å bygge ned umistelige natur- og landskapsverdier for kraft..."

    Jeg er enig med kritikken til Jørgensen og Salen til energi politikken fra regjering og Storting, problemet for meg er hvilket parti kan jeg stemme på som vil gå mot den herskende enigheten på Stortinget representert ved AP+H (og som ellers er spiselig...)
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    […]Dette har jeg også skrevet tidligere: Det er noe ulogisk å reagere mot en prismekanisme først når man kommer uheldig ut, men være såre fornøyd med samme mekanisme år etter år så lengeprisen er lav.
    det har lite med logikk å gjøre! det var ingen som tenkte igjennom hvordan mekanismen virket når det ikke ble særlige endringer; det var disse absurde utslaga som satte lys på det hele. selv de såkalt voksne, som hadde forespeilet et par-tre øre økning i pris måtte revurdere anslagene sine, og muligens selv sette seg bedre inn i mekanismene.

    så strømpriskrisa satte fokus på mekanismene/regimet. ingen grunn til å projisere dårlig logikk på folk!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.749
    Antall liker
    13.239
    Negativ strømpris i går, og i dag tilbake til over 1 krone illustrerer noe av problemet. At det er stille i media betyr ikke nødvendigvis at folk ikke fremdeles er opptatt av energi situasjonen og politikken i Norge. Det kan jeg se av kommentar feltet etter innlegg som dette;
    For husholdningene er det stort sett snittprisen over en viss tid som betyr noe. Om den hopper hit eller dit noen timer har begrenset betydning og de fleste har mest sannsynelig oppdaget at å springe rundt i huset for å slå ting av eller på etter kraftprisen er en aktivtet som krever relativt mye innsats men som kaster begrenset av seg. Fra høsten(?) av er det også meningen at de offentlige almissene skal beregnes på timesbasis og ikke basert på snittet gjennom måneden, da får svingningene oppover enda mindre betydning for private.

    Utover det representerer prisen tilbud og etterspørsel i markedet. I perioder med lavt forbruk og mye ikke-regulerbar fornybar kraft så blir kraften verdiløs eller får sågar negativ pris (et fenomen som oppstår fordi det er en del som mottar subsidier basert på produksjon og er villige til å produsere for under null). Utover slike perioder ligger prisen i Norge på vannverdiene som i all hovesak settes av prisen på gass og co2-kvoter. At prisene har sklidd ganske langt nedover i Norge er i all hovesak en funksjon av lavere gasspris og relativt god hydrologisk balanse i Norge.

    I tillegg prises elektrisk energi i Euro. Det alene gjør prisen målt i norske pesetas ca 25% høyere enn hva den alt annet like ville vært for 5 år siden eller nesten 50% høyere enn for 10 år siden.
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    868
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Merkelig stille fra alle som var i harnisk over strømprissystemet for tiden. Er alt glemt så lenge prisene ligger på gamle nivåer eller er det fortsatt noe fundamentalt galt med prismekanismen?
    Så når prisen er lav en dag eller to, så er det et bevis for at strømmarkedet fungerer utmerket?

    Hva er forskjellen på dette innlegget og de som skal "motbevise" den globale oppvarmingen etter en dag med kulde eller snøvær?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.948
    Antall liker
    11.351
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Man kan jo sagtens også undres over hvorfor en innenlands produsert vare som selges i et innenlands marked skal prises i euro...
    For ordens skyld - jeg og de fleste vet jo hvorfor... men det blir ikke mer logisk av den grunn.... vi kan jo like gjerne prise landsbruksprodukter i GBP eller norsk fisk i JPY...?? Men det gjør vi ikke, - fordi det for de aller fleste selvfølgelig er helt koko... så hvorfor akkurat strøm??
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje av samme årsak som at olje prises i USD?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.123
    Antall liker
    9.434
    Man kan jo sagtens også undres over hvorfor en innenlands produsert vare som selges i et innenlands marked skal prises i euro...
    For ordens skyld - jeg og de fleste vet jo hvorfor... men det blir ikke mer logisk av den grunn.... vi kan jo like gjerne prise landsbruksprodukter i GBP eller norsk fisk i JPY...?? Men det gjør vi ikke, - fordi det for de aller fleste selvfølgelig er helt koko... så hvorfor akkurat strøm??
    ACER
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.749
    Antall liker
    13.239
    Det har strengt tatt ikke noen betydning om kraft i Norge handles i Euro eller i NOK. Verdien av vann i norske kraftmagasiner, og følgelig normalt også strømprisen i Norge er satt av verdien til gass og CO2-kvoter så valutakursen er bare en omregningsfaktor for å regne fra gassverdi til vannverdi.

    Eller sagt på en annen måte: Kraftpriser i Norge ville vært like påvirket av valutakursene selv om det norske kraftmarkedet var denominert i NOK.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.749
    Antall liker
    13.239
    I fremtidsmarkedet for kraft forventes det nå at kraftprisen i Sør-Norge skal ligge på ca

    1,2 kroner i 2024,
    1.0 krone i 2025
    75 øre i 2026.

    Dette er da kontraktsverdiene i EUR omregnet til NOK på dagens valutakurs.

    Nå skal det sies at fremtidsmarkedets prediksjonskraft har vært rimelig begredelig de siste par årene og disse prisene har svingt betydelig, men det er nå en gang det mest håndfaste man har om hvor fremtiden ligger. Disse lange prisene er noe under halvparten av hva de var på det høyeste. Det fremkommer som kontrakt for den nordiske systemprisen + en justering for prisdifferansen mellom område og systempris som også kvoteres i markedet. Hvor aktivt dette faktisk handles aner jeg ikke, men det er i alle fall den formen pixlene på skjermen har akkurat nå.

    Det forventes altså at prisene skal skli nedover, men fortsatt ligge et godt stykke over det som har vært en slags normal før 2020/21. 2026-kontrakten lå på pluss minus 30 øre før balubaet startet og da var det også nestne ingen forskjell mellom systempris- og områdepris så den var en grei proxy for prisen i hele Norden, men slik er det ikke nå.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    jeg tar det nærmest for gitt at ingen fortsatt er så teite at de tror at salens misjon har vært å opplyse folk flest om ståa i den norske kraftsfæren.
    det er det ingen grunn til å ta for gitt. akkurat i denne konteksten er «teit» nesten å betrakte som en hedersbetegnelse. ;)

    (noen var en kort stund til og med av den formening at han jobbet som russisk påvirkningsagent.)
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det hele har uansett i all hovedsak forsvunnet fra det offentlige ordskifte og også denne tråden. Jeg hadde på 17.mai kafevakt sammen med Moxnes og følte ingen trang til å korrigere noen av hans mange kapitale misforståelser angående kraft i Norge. Vi hadde litt smalltalk og solgte det man selger på 17. mai
    dere kunne underholdt dere med en passiar om krypto.

     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.473
    Antall liker
    989
    Weld og Moxnes diskuterer OG serverer vafler? Hvor melder jeg meg på til neste års?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.749
    Antall liker
    13.239
    Weld og Moxnes diskuterer OG serverer vafler? Hvor melder jeg meg på til neste års?
    Tror det toget har gått, det er 5. og 6. klasse som er ansvarlige for kafedriften og jeg mener ganske bestemt han har barn i 6. klasse (jeg har i 5. så er der fort neste år også). Så da er han ferdig med sin skjerv.

    Det var som nevnt heller ingen diskusjon, bare litt kjapp smalltalk. Jeg var på burgerstasjonen, han pushet kaker og slikt. Nærmeste man kom en referanse til hans politiske virke var at noen kommenterte at vi burde hatt rødbrus på menyen siden Moxnes skulle stå i kafeen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.519
    Antall liker
    35.416
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    det er det ingen grunn til å ta for gitt. akkurat i denne konteksten er «teit» nesten å betrakte som en hedersbetegnelse. ;)

    (noen var en kort stund til og med av den formening at han jobbet som russisk påvirkningsagent.)
    For ordens skyld: Jeg mener fortsatt at om russisk etterretning ikke gjorde sitt beste for å fyre opp under en «folkebevegelse» så i tråd med deres egne interesser som Motvind Norge, og om de ikke gjorde et hederlig forsøk på å verve Salen selv som agent gitt hans russiske familieforbindelser og lange historikk med moskva-vennlige offentlige standpunkter, er det noen i russisk etterretning som ikke har gjort jobben sin. Hvorvidt Salen selv bevisst eller ubevisst har latt seg verve kan jeg ikke vite noe om.

    Minner også om forskjellen mellom agent og etterretningsoffiser. Sistnevnte er lønnet av GRU, SVR, FSB etc og utstasjonert under diplomatisk eller annet dekke, noen ganger under falsk sivil identitet som illegalist. Førstnevnte er forskjellige medløpere og nyttige idioter som har latt seg lure/lokke/true til å løpe sistnevntes ærend, enten for informasjonsinnhenting eller påvirkning. Motivasjonen kan være ideologisk, økonomisk, showoff, eventyrlyst, feighet ovenfor utpressing, hevntrang for opplevd urett, ren dumskap, eller noe annet. Vedkommende kan i prinsippet ha blitt vervet som agent uten å være klar over det selv - «vennetjenester». Etterretningsoffiserens jobb går ut på å kartlegge potensielle agenter og finne ut hvilke knapper man skal trykke på hos den enkelte for å utnytte dem. Man «jobber» ikke som russisk påvirkningsagent selv om man er det.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.749
    Antall liker
    13.239
    Litt om regjeringens ensretting og troen på lufslottet havvind.
    Det er også lett festelig med den sentrale antagelsen om at prisene vil gå ned på havvind. Selve turbinbiten er svært moden og stort sett hyllevare. I tillegg er det fortsatt rimelig heftig inflasjon og den norske pesetasen har svekket seg betydelig. Estimatene for kostnadene har allerede tatt et kraft hopp oppover, mens det altås har blitt lagt til grunn at prisene skal falle.

    Case in point:

    Equinor utsetter havvindprosjektet Trollvind – E24

    Havvindprosjektet Trollvind utsettes på ubestemt tid.

    – Dessverre ser vi ikke lenger noen mulighet til å levere på vårt opprinnelige initiativ med å ha en flytende havvindpark i drift i god tid før 2030, sier Siri Espedal Kindem, leder for Fornybar i Norge i Equinor, i en pressemelding.

    Det er flere utfordringer som har bidratt til beslutningen om å utsette utviklingen av Trollvind nå, påpeker Equinor.

    Kraftig økende kostnader i verdikjeden for havvind har gjort at prosjektet ikke lenger er kommersielt gjennomførbart, skriver selskapet.

    ...

    Equinor varslet nylig at Trollvind-planene måtte utsettes. Selskapet hadde et mål om å ta investeringsbeslutning i 2023 og starte produksjon fra Trollvind i 2027, men sa i april til Teknisk Ukeblad at dette ikke lenger var mulig å få til. Prosjektet var også blitt mer krevende på grunn av økte kostnader i vindmarkedet, opplyste Equinor til Bergens Tidende.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.749
    Antall liker
    13.239
    Som nevnt tidligere - det fine med offentlige subsidier er at man kan innbille velgerene at det ikke er noen som betaler for gildet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn