flott boble der hos de på første benk. skulle tro de bedrev politikk ut fra innlegg i vg.Det er uansett knapt noen som bryr seg. Deal with it.
APs store tenkere mente at alt kan forklares med steømprisene. Det er lite som tyder på at det var korrekt.
De som ikke skjønner strømmarkedet er stupdumme, de som ikke skjønner dageligvarebransjen er stupdumme,........ skjønner ingenting, jeg.Du burde jo benyttet anledningen, Moxnes er åpenbart en av de/oss stupdumme.
Du satt visst ikke foran i klasserommet du heller.De som ikke skjønner strømmarkedet er stupdumme, de som ikke skjønner dageligvarebransjen er stupdumme,........ skjønner ingenting, jeg.
Jeg var nå ikke så bekymret, men kom til å tenke på dette i dag da jeg leste en artikel om at det visstnok var negativ strømpris i ettermiddag. Kom da til å tenke på at det var stille i denne strømdebatten (både her og ellers i mediabildet), noe som egentlig støttet mitt syn om at det var selve prisen som provoserte - ikke systemet rundt. Dette har jeg også skrevet tidligere: Det er noe ulogisk å reagere mot en prismekanisme først når man kommer uheldig ut, men være såre fornøyd med samme mekanisme år etter år så lengeprisen er lav.for å bryte stillheten @MML fant foruroligende:
der overfloden hersker, er prisen som lavest, sier markedet…
Spurte i tråden om vi ikke burde tilbudt oss å betale høyere strøm de årene den var veldig billig, siden det opplagt var de voldsomme prisstigningene som satte fokus på strømprisene. Selv hadde jeg en avtale som ga oss forunderlig billig strøm, mens nære venner vurderte å selge kalde hus (og en av dem legger nå en tilsynelatende perle på markedet, men bygget er et kjøleskap).Jeg var nå ikke så bekymret, men kom til å tenke på dette i dag da jeg leste en artikel om at det visstnok var negativ strømpris i ettermiddag. Kom da til å tenke på at det var stille i denne strømdebatten (både her og ellers i mediabildet), noe som egentlig støttet mitt syn om at det var selve prisen som provoserte - ikke systemet rundt. Dette har jeg også skrevet tidligere: Det er noe ulogisk å reagere mot en prismekanisme først når man kommer uheldig ut, men være såre fornøyd med samme mekanisme år etter år så lengeprisen er lav.
Konkurser i Norge er tilbake på et noenlunde normalt nivå etter å ha vært kunstig lave under og etter covid. Den nest største økningen i konkurser er for øvrig i Nordland fylke hvor strømprisene ikke har vært særlig høye. Aller størst er økningen i konkurser i Vesland fylke. Sist gang økningen var like kraftig i antall konkurser i Norge var i 2019.I Sverige var siste halvår i fjor den verste konkursbølgen på tiår, i Norge har vi sett tilsvarende.
Negativ strømpris i går, og i dag tilbake til over 1 krone illustrerer noe av problemet. At det er stille i media betyr ikke nødvendigvis at folk ikke fremdeles er opptatt av energi situasjonen og politikken i Norge. Det kan jeg se av kommentar feltet etter innlegg som dette;Jeg var nå ikke så bekymret, men kom til å tenke på dette i dag da jeg leste en artikel om at det visstnok var negativ strømpris i ettermiddag. Kom da til å tenke på at det var stille i denne strømdebatten (både her og ellers i mediabildet), noe som egentlig støttet mitt syn om at det var selve prisen som provoserte - ikke systemet rundt. Dette har jeg også skrevet tidligere: Det er noe ulogisk å reagere mot en prismekanisme først når man kommer uheldig ut, men være såre fornøyd med samme mekanisme år etter år så lengeprisen er lav.
det har lite med logikk å gjøre! det var ingen som tenkte igjennom hvordan mekanismen virket når det ikke ble særlige endringer; det var disse absurde utslaga som satte lys på det hele. selv de såkalt voksne, som hadde forespeilet et par-tre øre økning i pris måtte revurdere anslagene sine, og muligens selv sette seg bedre inn i mekanismene.[…]Dette har jeg også skrevet tidligere: Det er noe ulogisk å reagere mot en prismekanisme først når man kommer uheldig ut, men være såre fornøyd med samme mekanisme år etter år så lengeprisen er lav.
For husholdningene er det stort sett snittprisen over en viss tid som betyr noe. Om den hopper hit eller dit noen timer har begrenset betydning og de fleste har mest sannsynelig oppdaget at å springe rundt i huset for å slå ting av eller på etter kraftprisen er en aktivtet som krever relativt mye innsats men som kaster begrenset av seg. Fra høsten(?) av er det også meningen at de offentlige almissene skal beregnes på timesbasis og ikke basert på snittet gjennom måneden, da får svingningene oppover enda mindre betydning for private.Negativ strømpris i går, og i dag tilbake til over 1 krone illustrerer noe av problemet. At det er stille i media betyr ikke nødvendigvis at folk ikke fremdeles er opptatt av energi situasjonen og politikken i Norge. Det kan jeg se av kommentar feltet etter innlegg som dette;
Så når prisen er lav en dag eller to, så er det et bevis for at strømmarkedet fungerer utmerket?Merkelig stille fra alle som var i harnisk over strømprissystemet for tiden. Er alt glemt så lenge prisene ligger på gamle nivåer eller er det fortsatt noe fundamentalt galt med prismekanismen?
ACERMan kan jo sagtens også undres over hvorfor en innenlands produsert vare som selges i et innenlands marked skal prises i euro...
For ordens skyld - jeg og de fleste vet jo hvorfor... men det blir ikke mer logisk av den grunn.... vi kan jo like gjerne prise landsbruksprodukter i GBP eller norsk fisk i JPY...?? Men det gjør vi ikke, - fordi det for de aller fleste selvfølgelig er helt koko... så hvorfor akkurat strøm??
det er det ingen grunn til å ta for gitt. akkurat i denne konteksten er «teit» nesten å betrakte som en hedersbetegnelse.jeg tar det nærmest for gitt at ingen fortsatt er så teite at de tror at salens misjon har vært å opplyse folk flest om ståa i den norske kraftsfæren.
dere kunne underholdt dere med en passiar om krypto.Det hele har uansett i all hovedsak forsvunnet fra det offentlige ordskifte og også denne tråden. Jeg hadde på 17.mai kafevakt sammen med Moxnes og følte ingen trang til å korrigere noen av hans mange kapitale misforståelser angående kraft i Norge. Vi hadde litt smalltalk og solgte det man selger på 17. mai
Tror det toget har gått, det er 5. og 6. klasse som er ansvarlige for kafedriften og jeg mener ganske bestemt han har barn i 6. klasse (jeg har i 5. så er der fort neste år også). Så da er han ferdig med sin skjerv.Weld og Moxnes diskuterer OG serverer vafler? Hvor melder jeg meg på til neste års?
Forklarer det også hvorfor norsk olje omsettes i USD?
For ordens skyld: Jeg mener fortsatt at om russisk etterretning ikke gjorde sitt beste for å fyre opp under en «folkebevegelse» så i tråd med deres egne interesser som Motvind Norge, og om de ikke gjorde et hederlig forsøk på å verve Salen selv som agent gitt hans russiske familieforbindelser og lange historikk med moskva-vennlige offentlige standpunkter, så er det noen i russisk etterretning som ikke har gjort jobben sin. Hvorvidt Salen selv bevisst eller ubevisst har latt seg verve kan jeg ikke vite noe om.det er det ingen grunn til å ta for gitt. akkurat i denne konteksten er «teit» nesten å betrakte som en hedersbetegnelse.
(noen var en kort stund til og med av den formening at han jobbet som russisk påvirkningsagent.)
OPECForklarer det også hvorfor norsk olje omsettes i USD?
OK, så hvorfor ikke starte et folkeopprør mot norsk medlemsskap i OPEC
Det er også lett festelig med den sentrale antagelsen om at prisene vil gå ned på havvind. Selve turbinbiten er svært moden og stort sett hyllevare. I tillegg er det fortsatt rimelig heftig inflasjon og den norske pesetasen har svekket seg betydelig. Estimatene for kostnadene har allerede tatt et kraft hopp oppover, mens det altås har blitt lagt til grunn at prisene skal falle.Litt om regjeringens ensretting og troen på lufslottet havvind.