Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Nice, min er på vei, tok du strømmen fra Tibber også?
    Ja, strømmen også.

    Når du monterer Pulse i sikringsskapet - den skal bare ha usb strøm i det du setter den opp - tar bare et minutt. Så du trenger ikke å rigge til med strømuttak til usb lader der fast.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.482
    Antall liker
    901
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Ja, strømmen også.

    Når du monterer Pulse i sikringsskapet - den skal bare ha usb strøm i det du setter den opp - tar bare et minutt. Så du trenger ikke å rigge til med strømuttak til usb lader der fast.
    Leste en test på tek.no, mer muligheter i appen dersom en tar strømmen fra dem. Testet i går at jeg har wifi signal i sikringsskapet, det så greit ut. Fikk åpnet HAN porten i går også. :cool:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    En god artikkel - mye av det samme jeg har tenkt på.

    Vi står for 30% av bruken - men betaler for 50% av nettet.

    Synes vi har fått en veldig dårlig deal - det kreves masse penger av oss, for å bygge ut nettet til å være i stand til å eksportere masse strøm - som igjen øker strømprisen for oss kraftig.

    Vi har ikke blitt hørt i denne blåruss rusen disse store etatene har hatt.

    Vi har stått for drikkevarene - men ikke blitt invitert på festen :(
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.482
    Antall liker
    901
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    En god artikkel - mye av det samme jeg har tenkt på.

    Vi står for 30% av bruken - men betaler for 50% av nettet.

    Synes vi har fått en veldig dårlig deal - det kreves masse penger av oss, for å bygge ut nettet til å være i stand til å eksportere masse strøm - som igjen øker strømprisen for oss kraftig.

    Vi har ikke blitt hørt i denne blåruss rusen disse store etatene har hatt.

    Vi har stått for drikkevarene - men ikke blitt invitert på festen :(
    Men synes du det er rett at jeg skal betale mye mer i nettleie enn deg, fordi jeg bor en plass med mye linjer og lite folk? Dårligere vær har vi også. :cautious:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Men synes du det er rett at jeg skal betale mye mer i nettleie enn deg, fordi jeg bor en plass med mye linjer og lite folk? Dårligere vær har vi også. :cautious:
    Hadde vært helt greit med en nettleie for hele Norge. Litt som veiavgift. Mange nettselskap som har blitt slått sammen - ender vel med et stort en gang i fremtiden.

    Verre med været 😁

    Ellers hadde en avvikling av NVE vært fint. Heller etablert en etat som jobber mer på vegne av oss forbrukere.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Tok en screenshot av Tibber rett etter oppstart:



    Er ikke så mye som skjer her... 😁
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hadde vært helt greit med en nettleie for hele Norge. Litt som veiavgift. Mange nettselskap som har blitt slått sammen - ender vel med et stort en gang i fremtiden.

    Verre med været 😁

    Ellers hadde en avvikling av NVE vært fint. Heller etablert en etat som jobber mer på vegne av oss forbrukere.
    Det blir etaten sin som skal behandle konsesjonssøknader….
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    NVE er underlangt Olje- og Energidepartementet så i siste instans så er det et politisk spørsmål hva som skal gjøres eller ikke gjøres. Norges deltagelse i det europeiske kraftmarkedet er en politisk beslutning (selv om rimelig nok som vanlig grunnlaget kommer fra fagetatene).

    Hva man skal med en etat som jobber for forbrukerene er litt vanskelig å se, en etat forvalter et regelverk som er bestemt av politikere. Om man nå skulle avvikle NVE må man uansett opprette noe nytt som ligner mistenkelig på NVE, noen skal forvalte Norges vann- og energiressurser og det andre NVE sysler med. Skal NVE gjøre noe fundamentalt annerledes så må politikere vedta et annet regelverk stort sett.

    Her er det neste politikere får tygge på:

    NVE bestemmer hvor mye nettselskapene får lov til å ta seg betalt for å levere strømmen til døren din, og denne inntektsrammen er foreløpig beregnet til 19,3 milliarder neste år eller opp 12 prosent sammenlignet med de 17,2 milliardene som er henholdsvis vedtatt og varslet for i fjor og i år.

    – Den første og viktigste årsaken til dette er at kraftprisene forventes å være mye høyere neste år enn hva de var forventet å være ved inngangen til dette året. Og en betydelig del av nettselskapenes kostnader er kjøp av kraft til å dekke overføringstapet. Det utgjør 1,1 milliard kroner av økningen, sier Langset.

    – Den andre grunnen er at renter og inflasjon er høyere enn forventet inneværende år sammenlignet med samme tid i fjor i tillegg til at det er foretatt en god del investeringer i strømnettet. Renter og økte kapitalkostnader utgjør rundt 800 millioner kroner, legger han til.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har virkelig tungt for å forstå hva som skal være et fornuftig alternativ.

    Med all griningen om nettleie blir jeg virkelig skeptisk til det grønne skiftet. Men hva vet jeg som stort sett har jobbet med vindmøller og elektrifisering av plattformer de siste årene, kan snart si at jeg driver en pelsfarm eller bordell for det er snart mer stuerent.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det som er virkelig ran er disse fjernvarmeanleggene som legger seg tett opp på strømprisen (som nå bestemmes av strømproduksjonskostnadene i tyskland)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Det som er virkelig ran er disse fjernvarmeanleggene som legger seg tett opp på strømprisen (som nå bestemmes av strømproduksjonskostnadene i tyskland)
    Jeg har stusset litt på det selv. Jeg er ikke inne i materien, men jeg las en gang om slike anlegge at de bør kjøres innenfor et relativt smalt intervall for å fungere som tiltenkt mhp virkningsgrad og slikt. Dersom, og det er forsåvidt et stort dersom, dette er riktig gir det mening å legge tett opp til den mest aktuelle alternative oppvarmingskilden som jo er elektrisitet slik at man unngår at folk i stor skala slår av radiatorene sine og på panelovner dersom det er billigere med strøm (og vice versa om det er omvendt).
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.538
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Fjernvarmeprisen er grådighet i sin reneste form. Folk betaler for å levere søppel som blir til varme, og blir deretter flådd for å betale en gang til. Jeg trodde nesten ikke slik gikk an i Norge.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Fjernvarmeprisen er grådighet i sin reneste form. Folk betaler for å levere søppel som blir til varme, og blir deretter flådd for å betale en gang til. Jeg trodde nesten ikke slik gikk an i Norge.
    Tja, jeg aner ikke hva det koster å produsere fjernvarme og levere den til sluttbruker. Men det er ikke gratis å samle inn og sortere søppel og det er ikke gratis å bygge et fjernvarmeanlegg eller lagre infrastruktur for å spre denne varmen utover byen. I Oslo produseres det 1.7TWh fjernvarme, det er jo en del. Så noe må det koste selv om det er søppel som brukes som brensel.

    Selve spøppelhåndteringen kan man sikkert anta er priset til et sted rundt selvkost over kommunale avgifter og annet, så da står man igjen med kostnadene til bygging og drift av fjernvarmeanlegget med tilhørende infrastruktur.

    Hva tenkte du var passe pris for 1 kWh fjernvarme levert inn i boligen eller næringsbygget?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    I hin tider var noe av tanken - i byområder at men skulle bruke restvarmen (returen fra "brukerene") til å holde fortau mv snøfrie. Hvem betaler for dette?

    Den aktuelle installasjon var imidlertid oljefyrt og intet forbrenningsnlegg vil noen sinne nærme seg denne installasjonen. På sikt kan man kanskje varmepumpe opp noe energi fra fjorden....
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Ny nettleie legger allerede opp til at den som IKKE velger nymotens bil med millionlån & liten rekkevidde som eneste alternativ til egentransport må betale for at de som gjør det skal få best mulig bruksbetingelser på dem. Hvordan gjøres det? Oppfordring til å bruke mer strøm hos alle når JEG bruker MEST av MIN- på kvelds- og nattestid😡 Altså har den grønne tankegangen min nå negative følger for meg og mine😈 Klassisk Høyrepolitikk, tvangsmessig videreført av de rødgrønne. Under påskudd at det utnytter den tidligere nevnte - altfor dårlige- kapasiteten bedre..Det er også et aber her at bilprodusentene ikke tør å gå ut med regelrett, ærlig totalpris i reklamene lenger. De opererer istedet med et annet blårussbegrep: Månedsleasing. Og, hvilken nordmann med respekt for seg selv vil egentlig velge HONGQI? Et kinesisk bilmerke, hvis historie omfatter kommunistiske presidentbiler og som - direkte oversatt- betyr RØDE FANE😈 Kan bli morsomt å se hva Bjørnar Moxness nå gjør😊 Trodde faktisk dette merket var borte, jeg. Det blir ellers også som jeg spådde: Masse ukjent kinesisk uten historie også…i et land som FORDRER pålitelighet, sikkerhet og forutsigbarhet i transport..Det heiser ett og annet rødt varselsflagg hos meg..selv om MG nå har den spennende MARVEL på rampen..I mitt hode er og blir MG engelsk, og nevnes aldri i samme åndedrag som Niio og XPeng..Til det er MG altfor historisk viktig.

    Ruter taper også inntekter nå….skal lure på hvor lenge det rutetilbudet holder uten massive kutt..
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Ruter taper også inntekter nå….skal lure på hvor lenge det rutetilbudet holder uten massive kutt..
    De har sagt rett ut at det ikke er særlig lenge. Kuttene kommer nok først og fremst i helger og på kveldstid, i rushtiden er det uansett ganske så fullt så det er vel der de har mesteparten av inntektene sine fra.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Elektrifisering koster, Weld. Halve bussparken er ny- fra kinesiske BYD. Det tar tid å innhente den kostnaden. Før de har klart det, vil Ruter slite. Men transportnettet MÅ fungere. Oslo har ikke noe valg. Legger du alle dine egg i samme kurv, vil de før eller siden knuses..alle sammen. Denne alternativsløse politikken ligger fortsatt på forrige regjeringskonstellasjon. Og deres stress etter å være først i verden..
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1

     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.538
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Tja, jeg aner ikke hva det koster å produsere fjernvarme og levere den til sluttbruker. Men det er ikke gratis å samle inn og sortere søppel og det er ikke gratis å bygge et fjernvarmeanlegg eller lagre infrastruktur for å spre denne varmen utover byen. I Oslo produseres det 1.7TWh fjernvarme, det er jo en del. Så noe må det koste selv om det er søppel som brukes som brensel.

    Selve spøppelhåndteringen kan man sikkert anta er priset til et sted rundt selvkost over kommunale avgifter og annet, så da står man igjen med kostnadene til bygging og drift av fjernvarmeanlegget med tilhørende infrastruktur.

    Hva tenkte du var passe pris for 1 kWh fjernvarme levert inn i boligen eller næringsbygget?
    Fortum selv sier at de godt kunne lagt seg på en annen pris, men at de ikke valgte å gjøre det. Sagt på annen måte: "Vi bruker den vanlige, skyhøye strømprisen som påskudd til å flå fjernvarme kundene så mye vi kan". Mer trenger jeg egentlig ikke å vite.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Fortum selv sier at de godt kunne lagt seg på en annen pris, men at de ikke valgte å gjøre det. Sagt på annen måte: "Vi bruker den vanlige, skyhøye strømprisen som påskudd til å flå fjernvarme kundene så mye vi kan". Mer trenger jeg egentlig ikke å vite.
    Da kan man i det minste delvis skylde på kappitalister. Fortum varme eies kun 50% av det offentlige mens resten eies av Oslo Kommune.
    Statlig eide Statkraft gjør det samme.


    I Norge er det lovbestemt at strømprisen inkl nettleie skal være et tak for fjernvarmeprisen, for øvrig. Så fjernvarme blir også billig når strøm er billig.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Det minner da mer og mer om at det er politikerne som faktisk trenger å styres...
    Du er jo med på å styre politikerne gjennom valg og gjennom din egen aktivitet i et eller annet politisk parti. Det er jo et demokrati/folkestyre vi har i Norge selv om det ikke ser ut til at du har oppfattet det enda.;)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå var jeg med og stemte inn den nye sittende regjering, for å få et skifte fra katastrofen som var, men sjelden om noen gang har vi sett en regjering stryke valgløftene raskere enn denne...... Vi tror gjerne vi har demokrati, men jeg heller mer og mer til at det demokratiet blir til i partikontorene og ikke via stemmesedlene.
    Eksemplene er etterhvert svært mange... lovnadene om strømpriser fra noen år tilbake husker vel de fleste, - selv de som helst ikke vil....
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Fjernvarmeprisen er grådighet i sin reneste form. Folk betaler for å levere søppel som blir til varme, og blir deretter flådd for å betale en gang til. Jeg trodde nesten ikke slik gikk an i Norge.
    Fjernvarme av søppelbrenning har vært tapsprosjekter all tid strømprisene var lave da avtalene med kunder ble laget for å følge prisnivå i strømmarkedet. Høye strømpriser gir derfor gode insentiver for å kjøre videre slike kommunale 'miljø'-prosjekter nå i det grønne skiftet. Og slett ikke utenkelig fungerer som motivasjon fra politisk hold til å fortsette nåværende galskap for å sikre bærekraft i alternativ energiproduksjon.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Dette gjør det ekstra fascinerende at man nå har valgt å fra nyttår(?) prise denne komponenten ut til privatkundemarkedet gjennom en endring i modellen for nettleie. For det første er det ingen som kan vite hvor mye guffe de brukte forrige time uten å installere en eller annen dings koblet til HAN-porten som kan rapportere dette tallet i nær sanntid. På appen jeg har fra nettleverandøren kan jeg se time for time, men dataene dukker først opp over et døgn etterpå. Det er da altså altfor sent å agere på de siden eventuell skade allerede har skjedd.
    Dette er et godt poeng og jeg kan vanskelig se at Forbrukerrådet kan aksepetere slike vilkår på strømkundenes vegne.

    Det burde være en enkel programoppdatering i den såkalte 'smarte' strømmåleren til å kunne vise på display samme info som den sender til HAN porten. Om ikke plikter vel netteier å levere nødvendig ekstrautstyr vedelagsfritt.

    Noen som vet om Forbrukerrådet i det hele tatt er kjent med problemstilling?
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Nå var jeg med og stemte inn den nye sittende regjering, for å få et skifte fra katastrofen som var, men sjelden om noen gang har vi sett en regjering stryke valgløftene raskere enn denne...... Vi tror gjerne vi har demokrati, men jeg heller mer og mer til at det demokratiet blir til i partikontorene og ikke via stemmesedlene.
    Eksemplene er etterhvert svært mange... lovnadene om strømpriser fra noen år tilbake husker vel de fleste, - selv de som helst ikke vil....
    Valg er èn ting, men det er ingen som hindrer deg i å bli aktiv i et politisk parti og på den måten påvirke mer direkte hva som skjer i partikontorene.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.081
    Antall liker
    2.538
    Å herregud, vi må stå opp midt på natta for å skru på klasse a effektforsterkerne våre til 200-300k for å lytte til musikk
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.842
    Sted
    Hus
    Ja, det var vanlige menneskers tur sa de, men snakker om å drite på draget. Det er vanlige mennesker nå som opplever årets lønnstillegg som lite hjelp for kommende utgifter. De som får hjelp denne mnd for trekk i stønad kommende mnd. Snakker om å svikte sine velgere 🤔
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.538
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Å herregud, vi må stå opp midt på natta for å skru på klasse a effektforsterkerne våre til 200-300k for å lytte til musikk
    Det er jo ikke det verste, men at folk med hus blir skviset i forhold til de med leilighet høres veldig urettferdig ut.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Politikere og rå kapitalisme burde vært bannlyst og satt i gapestokk!

    Amen

    mvh
    Proffen
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Proffen: Den diskusjonen hører hjemme over EGET middagsbord. La meg minne deg på at motarbeidelse av det parlamentariske SYSTEM er raskeste vei til anarki. Og aldri noe som kommer demokratiet til gode. Spørsmål: Vil du noensinne klare å se upartisk på slike saker?

    AAM01: Noen av oss har A, AB OG D😎 I samme boksen..
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Med en effekttariff som beregnes ut i fra hvor mye strøm som ble brukt i den timen med høyest forbruk i måneden før så blir det jo spennende å se på hvilket nivå de legger seg på. Det ryktes om at det bl.a, blir en grense på 5kw. Kommer man over så blir effektleddet dyrere enn om man holder seg under. Varmtvannsbereder som kun står på deler av døgnet, varmekabler som stenges på ettermiddagen, panelovner som justeres ned i tiden man lager middag og elbil som lades om natten vil være mulige virkemidler. Blir spennende å se på hvilket nivå Elvia legger seg på og hva prisforskjellene blir.
    Etter min mening er dette fornuftige endringer som får kundene til å tenke over hva de bruker når. Uten slike endringer vil forbruket stige voldsomt på ettermiddagene, det må være greit å vise litt omtanke når vi bruker mye strøm.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Proffen: Den diskusjonen hører hjemme over EGET middagsbord. La meg minne deg på at motarbeidelse av det parlamentariske SYSTEM er raskeste vei til anarki. Og aldri noe som kommer demokratiet til gode. Spørsmål: Vil du noensinne klare å se upartisk på slike saker?

    AAM01: Noen av oss har A, AB OG D😎 I samme boksen..
    Hvis britene kom seg ut av EU, burde vi klare å komme oss ut av ACER..
    Noen ganger kan det gjøre godt å røske vekk alle blomstene med røttnee i bedet

    Mvh
    Proffen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn