Digitale avspillere Strømming best. Legg ned DAB-nettet.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.431
Antall liker
17.140
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Jeg er hjertens enig i at DAB burde skrinlegges, parallelt med å skyve evt stenging av FM-båndet med et par år.
Uansett - lydkvalitet vil aldri bli noen faktor som tillegges vekt i noen form for beslutning.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Dette ble så mye politikkprat at jeg datt av underveis, men hvis man kan stole på det nærradioene reklamere for så stenges ikke FM nettet. Det er bare NRK som slutter å sende ....nærradioene kan du fortsatt ta inn ;)

Så får vi se om det stemmer og det er kanskje lurt å ha noe å falle tilbake på.

Men det var i fall faen så seint når halve Norge har kjøpt nye radio'er. Men det blir jo moms på alt så det vil de vel ha med seg først....
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.431
Antall liker
17.140
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Moralen blir vel i såfall nok en gang å ikke stole på vedtak fattet av politikere
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Moralen blir vel i såfall nok en gang å ikke stole på vedtak fattet av politikere
Tvert imot, hvis AP snur i saken så kan du stole på vedtakene. For vedtaket her var at det skulle oppfylle visse kriterier før stenging, og den politiske debatten går på om disse kriteriene er oppfylt. For dem handler det ikke om lydkvalitet og slikt, men at allmennkringkasting over radio også er en del av den norske beredskapsplanen, og fordrer derfor høyest mulig dekning. Hvis kritikerne klarer å overbevise AP om at det ikke har skjedd, så er det faktisk slik at kriteriene for stenging ikke er møtt og AP har vist seg å være til å stole på i akkurat denne saken. Det vi lydsnobber måtte mene om saken er ganske irrelevant når det egentlig dreier seg om samfunnsrollen til allmennkringkastingen.

Streaming er for sårbart til å fungere som beredskapsmelder, så en form for etermedie må det være. DAB+ har vist seg å ha svakheter når det kommer til dekning og da vil mange konkludere med at FM ikke er modent for utskifting enda. Det er lett å nedprioritere slikt i fredstider med få utfordringer, men det er ikke for når alt går peachy at beredskapsplanene er lagt.
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Tuneller og radio? Det er bare P1 og P4 som er tilgjengelig i tuneller med FM-dekning. Med DAB får du også høre på P2 hvis du skulle ønske det.
Og nettstreaming? Det er ikke alle som har mobilabonnement med stort dataabonnement. Jeg har ikke det, og har ikke tenkt å få det heller.
Og kostnad for å bytte ut gamle radioer? Du får en DAB+ radio på Elkjøp for 400 kr!

Biler som leveres med DAB+ radio har en kombi DAB+/FM løsning med automatisk switching mellom teknologiene avhengig av hva som er tilgjengelig.

Her lager dere problemer ut av noe som strengt tatt ikke er et problem (unntatt selvfølgelig de som bor i grisgrendte strøk som ikke får DAB-dekning)
DAB er en skandale ferdig snakka! Vi blir tvunget over til noe med mye dårligere dekning og mye dårligere lyd. Men det som er mye verre er at forbrukerne blir utsatt for en potensiell ekstra kostnad på over 20 milliarder skal alt av radio apparater fornyes.

Det er gjennomført undersøkelser på for eksempel bilradioer.Der er det ca.1,8 millioner biler uten DAB til en gjennomsnitts kost på 7550.-, skal en integrere dette i eksisterende anlegg. Og ja jeg har sjekket på min 10 års gamle Merce, og der var kostnaden ca.7000.- inkl. antenne.
I tillegg kommer alle yrkes kjøretøy og alle hjemme radioer, og radioer i andre sammenhenger.
Det finnes overhodet ingen saklige argumenter for DAB annet enn NRK skal spare noe driftsutgifter. Og ja, vi får noen flere kanaler i bytte for enda dårligere lyd...
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Vil bare minne på at NRK kun er en av aktørene som går over til DAB+. De store kommersielle kanalene er 100% på lag med NRK her.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.431
Antall liker
17.140
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^^ hvor kommer det tallet fra?
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.431
Antall liker
17.140
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
@ Baluba. Du har rett, jeg formulerte meg særdeles upresist i forhold til det poenget jeg ville ha frem, hvilket dreier seg om den rene propaganda som det politiske vedtaket har stimulert til for å nå de satte mål.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Joda, og politikere er ikke mye til å stole på. Men vi får håpe at de er litt mer å stole på nå, for det er ikke tid for å fase ut FM enda. Uansett om det er helt andre årsaker som fører til at FM eventuelt overlever, så er det jo lydkvaliteten til FM vi feirer skal overleve. Og da fikser jeg ei skikkelig antenne til min Denon FM-tuner for å feire det. :rolleyes:
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
I riktig gamle dager - det vil si på midten av 60-tallet - satt moderen med radio'n i fanget og fikk inn langbølgen sånn noenlunde, dersom man ikke måtte bruke mellombølgen da. På hytta var det kortbølge og fiskeribølgen "på stampen".
Det blir nok en slik "mageløsning" på oss fremover også. Bruker nok penger på nrk som det er. :mad:
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Får ikkje inn NRK Sogn og Fjordane på DAB i bilen. Men får Hordaland. Køyrer eg på fjellet, får eg inn Møre og Romsdal. Men Sogn og Fjordane får eg berre inn på FM eller strøymeteneste.
Høyrde heldigvis FM sist orkan, der straumen var borte i tre dagar. Då fungerte ikkje eingong mobilnettet, og rådmannens krisestab måtte kallast inn pr. ordonans. Litt vanskeleg når det låg rotvelta tre over vegen..
Når vi ikkje har telefon, straum eller kommunikasjon av noko slag, kan det fort bli litt tøft. Særleg om anbodsinnehavarane ikkje er pliktige til å reparere kablar, ferger og likande anna enn i vanleg arbeidstid (helge- og kveldstillegg gjer det for dyrt, må vite..)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Får ikkje inn NRK Sogn og Fjordane på DAB i bilen. Men får Hordaland. Køyrer eg på fjellet, får eg inn Møre og Romsdal. Men Sogn og Fjordane får eg berre inn på FM eller strøymeteneste.
Høyrde heldigvis FM sist orkan, der straumen var borte i tre dagar. Då fungerte ikkje eingong mobilnettet, og rådmannens krisestab måtte kallast inn pr. ordonans. Litt vanskeleg når det låg rotvelta tre over vegen..
Når vi ikkje har telefon, straum eller kommunikasjon av noko slag, kan det fort bli litt tøft. Særleg om anbodsinnehavarane ikkje er pliktige til å reparere kablar, ferger og likande anna enn i vanleg arbeidstid (helge- og kveldstillegg gjer det for dyrt, må vite..)
Det du skriver her bekrefter tanken om at et beredskapsnettverk i form av etersendt radio må vi ha, for når "krisen" er der så svikter gjerne både nett og strøm. Da må folk kunne stole på at med batterier i radioen får de nødvendig informasjon om både være og føre, eventuelt om russerne står utenfor stuedøren om noen timer. Og det er derfor det er viktig å stoppe stengingen av FM-nettet, for det ligger i allmennkringkasternes konsesjon at de skal være en del av beredskapsnettverket. Dette skal ikke være fattige nærradioers ansvar.
 

CC61231

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2014
Innlegg
263
Antall liker
174
Sted
Malmö
om den investering der er gjort i DAB / DAB+ var fordelt på opdatering af FM nettet (25%) og udbygning af 3G / 4G / 5G netværket (75%), så ville diskussionen om dækning ikke længere være aktuel, da alle ville have adgang til 1 eller 2 bra alternativer.

DAB er forældet teknologi der trykkes frem af gamle mænd der tror de ved bedre og ønsker et mausoleum.

sørgeligt.
 
  • Liker
Reaksjoner: JK

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
288
Sted
Tranby
Bruk lommeboka til å si nei til DAB og ja til fortsatt FM radio. Ikke kjøp!
Hvis FM forsvinner kan man bruke mobilnett og man trenger ikke å kjøpe noen nye bokser.
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.950
Antall liker
1.314
Bruk lommeboka til å si nei til DAB og ja til fortsatt FM radio. Ikke kjøp!
Hvis FM forsvinner kan man bruke mobilnett og man trenger ikke å kjøpe noen nye bokser.
Det er min strategi. Jeg har aldri kjøpt en DAB mottaker og kommer ikke til å gjøre det med det første. Vil jeg ha dab i mine to biler uten at det går utover brukervennligheten, kommer det på totalt 10 000,-. Så mye synes jeg ikke at dab er verdt, så jeg kommer til å høre på Radio 102 eller CD når statskanalene slutter å sende på FM.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
om den investering der er gjort i DAB / DAB+ var fordelt på opdatering af FM nettet (25%) og udbygning af 3G / 4G / 5G netværket (75%), så ville diskussionen om dækning ikke længere være aktuel, da alle ville have adgang til 1 eller 2 bra alternativer.

DAB er forældet teknologi der trykkes frem af gamle mænd der tror de ved bedre og ønsker et mausoleum.

sørgeligt.
DAB foreldet?
Hva med FM?
Snart det eneste analoge mediet.
Like gammelt som vinyl-LP'n.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg er blitt så dystopisk at jeg nå bare er glad at jeg har P13, NRK Jazz og Klassisk på badet. Faktisk er badet det eneste stedet jeg er i humør til å lytte til P13 storparten av tiden. Men skulle underet skje at nedlegging blir utsatt igjen så har jeg min FM-tuner stående i riggen, for Radio 102 fortsetter jo sendingene i overskuelig framtid i alle fall.
 
S

Syncrolux

Gjest
Sender NRK fortsatt noe på AM? Langbølgen ble borte for mange år sida, men var det ikke en kortbølgesender i drift på vestlandet en plass?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Sender NRK fortsatt noe på AM? Langbølgen ble borte for mange år sida, men var det ikke en kortbølgesender i drift på vestlandet en plass?
Borte vekk. Internet har tatt over den rollen for utenriksfart og andre lyttere ute i den store verden.
 

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Innlegg
1.478
Antall liker
881
Torget vurderinger
5
I dag er det gratis å lytte på radio. Og vi vil vel fortsette å ha det slik?

Kostnader knyttet til det å sende, er nok en viktig del av grunnen til at man velger å legge ned FM, og gå over til DAB+. Denne podcasten fra England, som tar utgangspunkt i det som skjer i Norge nå, forklarer hvorfor man ikke satser på streaming. Det blir for dyrt.


https://omny.fm/shows/james-cridland/norway-switches-off-fm-why-dont-they-just-stream-e?utm_content=buffer45bcf&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.512
Antall liker
6.908
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det har i den senere tid blitt noe støy i forhold til DAB-dekningen på fjellet og utover havet. Dette er områder som også er dårlig dekket ift streaming.

Sønnen til madammen er bilmekaniker, og tok på oppdrag av jobben en tur med en lånt 4WD for å sjekke DAB rundt om. Der hvor vi har hytta, var det dårlig dekning rundt tettstedet, men straks han kom opp på brekka opåpe ved hytta fikk han knallsignal...

Johan-Kr
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
I dag er det gratis å lytte på radio. Og vi vil vel fortsette å ha det slik?

Kostnader knyttet til det å sende, er nok en viktig del av grunnen til at man velger å legge ned FM, og gå over til DAB+. Denne podcasten fra England, som tar utgangspunkt i det som skjer i Norge nå, forklarer hvorfor man ikke satser på streaming. Det blir for dyrt.


https://omny.fm/shows/james-cridland/norway-switches-off-fm-why-dont-they-just-stream-e?utm_content=buffer45bcf&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer
Hehe, forhåpentligvis vil også dette bli belastet "noens" tabbekvote :)
Men forbruker må nok betale ja..
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.643
Antall liker
15.726
Torget vurderinger
2
NRK burde spørre seg selv hva yngre mennesker bruker for å få tilgang til innhold. Svaret er ikke DAB-radio ...

(Naturligvis er de klar over det, men de har ikke tatt konsekvensen, fordi de har investert så mye penger og prestisje i DAB).
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
288
Sted
Tranby
NRK har informert om programendringer, og i den forbindelse gått ut med informasjon om at man må foreta resetting og programsøk.
Det er jo akkurat slike operasjoner personer som ikke er så kompetente på bruk av ny teknikk ikke behersker. Har ikke tall på antall ganger digital tv'n til faren min og svigerfar har hengt seg opp og jeg har måtte bruke lang tid på forklare hva de skulle gjøre på telefon, eller reise ut.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.512
Antall liker
6.908
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Må stadig vekk over til naboen og hjelpe med RiksTV-dekoderen...

Johan-Kr
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Må få med meg fylkesnytt kvar mogon, men det er ikkje enkelt. Vi har ein DAB-radio som ikkje får inn NRK Sogn og Fjordane. Så eg held på å rydde vekk radioane. Ein DAB+radio kostar det same som ein Sonos play 1, så eg har kjøpt ein slik til kjøkenet. Det får greie seg.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Jeg kjemper mot, men ble i dag oppmerksom på at det faktisk er ræva lyd på internettradiostreamen også. Jeg merker det paradoksalt nok først på tale, siden de berømte sibilantene nærmest er ren digitalstøy. Akkurat nå er det popquiz på P13, og det låter helt elendig. Jeg mener dette har vært bedre for bare et par uker siden, og mistenker at NRK har skrudd ned kvaliteten på de åpent tilgjengelige internettstreamene sine. Jeg gir snart opp. Det er litt motbakke å starte med vinyl nå, men det virker som alt annet er korrumpert av komprimering og kompresjon... Sukk.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg kjemper mot, men ble i dag oppmerksom på at det faktisk er ræva lyd på internettradiostreamen også. Jeg merker det paradoksalt nok først på tale, siden de berømte sibilantene nærmest er ren digitalstøy. Akkurat nå er det popquiz på P13, og det låter helt elendig. Jeg mener dette har vært bedre for bare et par uker siden, og mistenker at NRK har skrudd ned kvaliteten på de åpent tilgjengelige internettstreamene sine. Jeg gir snart opp. Det er litt motbakke å starte med vinyl nå, men det virker som alt annet er korrumpert av komprimering og kompresjon... Sukk.
Testet P13 via Squeezebox'en min akkurat nå - og enig: det låter ikke veldig bra.

Men kvaliteten burde i utgangspunktet være grei nok: 192kbps CBR er vel en helt grei bitrate for akseptabel lyd. Det må være noe annet som ødelegger lyden.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Har dere forsøkt å teste kablet fra pc til DAC istedenfor streamer med app? Og da tenkte jeg med direkte strømming i høyeste kvalitet fra https://www.nrk.no/mp3aac/?

Popquiz hører selvsagt over FM fram til stenging her i krypten.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Testet P13 via Squeezebox'en min akkurat nå - og enig: det låter ikke veldig bra.

Men kvaliteten burde i utgangspunktet være grei nok: 192kbps CBR er vel en helt grei bitrate for akseptabel lyd. Det må være noe annet som ødelegger lyden.
Om jeg har skjønt det rett, så er det samme bitrate på alle sendinger på samme kanal. Og DAB styrer kvaliteten. Så ut fra produksjonen til NRK strømmes for P13 altså 80kbps til både DAB og Internett. Det gjøres noen mediumspesifikke modifikasjoner etter dette, men desverre sendes samme kvalitet som DAB også på andre medier. :-(
 
S

svk

Gjest
Bruker mobilen med 4g tilkoblet anlegget i bilen med BT. Webradio funker veldig bra
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Testet P13 via Squeezebox'en min akkurat nå - og enig: det låter ikke veldig bra.

Men kvaliteten burde i utgangspunktet være grei nok: 192kbps CBR er vel en helt grei bitrate for akseptabel lyd. Det må være noe annet som ødelegger lyden.
Om jeg har skjønt det rett, så er det samme bitrate på alle sendinger på samme kanal. Og DAB styrer kvaliteten. Så ut fra produksjonen til NRK strømmes for P13 altså 80kbps til både DAB og Internett. Det gjøres noen mediumspesifikke modifikasjoner etter dette, men desverre sendes samme kvalitet som DAB også på andre medier. :-(
I lenken jeg la ut i mitt forrige innlegg kan du selv velge kvalitet opp til 192. Men den funker kun hvis du strømmer fra nettleseren.
 
S

svk

Gjest
Har wifi hjemme / jobb. Så kommer veldig langt med 1gb som jeg har på mitt abn
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.950
Antall liker
1.314
Da var jeg klar for FM slukking.
Pga støy og kabelsalat, har jeg ikke greid å venne meg til å koble telefonen til anlegget via aux inngangen.

Kjøpte en slik som tar liten plass (passer under lokket til midtarmlenet) og har innebygd støyfilter. Resultatet ble så bra at jeg bestilte en til den andre bilen også. :)
TUNAI CREATIVE
 
Topp Bunn