Strømkvaliteten i ferietider uten naboer

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Hvorfor er det slik (som i påsken) når naboene er på fjellet at anlegget virker som om det får høyoktan strøm ?

Perspektivet blir bedre, bassen går dypere og dynamikken leker seg mellom veggene!

Når krypene er tilbake i nabolaget synker "performance"-faktoren kraftig.

Dere elektrikere der ute: vil det evt. hjelpe å få strømmen inn til huset satt opp som 3-fas istd. normalt oppsett og dermed bruke en fase som ikke benyttes av naboer med "normal" tilkobling, dvs. flytte forsyningen vekk fra all dritten som tydeligvis naboenes strømforbruk genererer ?

Eller snakker vi om at trekket totalt i nabolaget mot nærmeste trafo er såpass stort generelt at trafoen sliter med å levere nok ampere ?

Hmmm...

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Og ja: har allerede egne 16A kurser med 4kvd. PR-kabel m/aluskjerm til anlegget.

S

slowmotion

Gjest
Flytt på landet, så slipper du det problemet.

;)

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.230
Sted
Holmestrand
Hvorfor er det slik (som i påsken) når naboene er på fjellet at anlegget virker som om det får høyoktan strøm ?
Perspektivet blir bedre, bassen går dypere og dynamikken leker seg mellom veggene!
Dere elektrikere der ute: vil det evt. hjelpe å få strømmen inn til huset satt opp som 3-fas istd. normalt oppsett og dermed bruke en fase som ikke benyttes av naboer med "normal" tilkobling, dvs. flytte forsyningen vekk fra all dritten som tydeligvis naboenes strømforbruk genererer ?
Eller snakker vi om at trekket totalt i nabolaget mot nærmeste trafo er såpass stort generelt at trafoen sliter med å levere nok ampere ?
Hmmm...
Nei, det vil ikke hjeple med 3-fas. Alle fasene er i bruk, og ingenting reservert hifi-folk med ekstra sart elektronikk.
Hvis det høres bedre ut når alle er borte skyldes det kanskje at du spiller høyere? ;)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.379
Torget vurderinger
1

Hmmm...
Antagelig er den viktigste faktoren her egentlig ikke strøm, men det generelle støynivået i nabolaget som går betraktelig ned (du kan muligens prøve de samme på morran den 18. mai), færre biler, færre gressklipperer/snøfreser, ferre skolekorpsmusikanter som øver hjemme, færre unger som leker i gata etc. Sekundært kan det ha noe med støyen på strømnette å gjøre, ettersom de aller fleste dingsene i nabolaget antagelig er slått av, er det også ferre dingser som bidrar til den generelle forrurensningen av strømnettet. Neste påske kan du evt. prøve å slå av/på «alle» dingser i heimen, unntatt husalteret for å sjekke hvor mye den lokale forrurensningen i egen heim bidrar med.

mvh
KJ

B

BjornE

Gjest
Tror dette er et glimrende placebo eksempel eller dersom anlegget virkelig lyder betydelig bedre i ferier med færre aktive naboer har du en seriøs feil i strømnettet rundt deg. Dersom du i tillegg hører forskjell når du snur støpselet på de forskjellige komponenten i anlegger etc. bør du tilkalle lokal strømleverandør pronto! Dette kan i verste fall medføre BRANN. Et normalt norsk strømnett er relativt ufølsomt for lastendringer og symmetrisk rundt jord.

Bjørn

C

cosmos

Gjest
vet ikke om det vil høres. men jeg kan til tider måle en spenningsdifferanse på over +-15V alt etter tid og dag.
om dagen er det helt nedi 208V bare. burde jeg klage?

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hei

KJ har nok rett når han skriver at alle dingsene til naboene dine er slått av. Disse dingsene(vaskemaskin,PC,TV,Radio,tørketrommel, osv) produserer mye høyfrekvent støy som blir sendt ut på strømnettet. Når denne støyen blir redusert opplever du en bedring i lydkvaliteten. Dette er normalt. Det du trenger for å opprettholde denne lydkvaliteten, er et skikkelig nettfilter. Det er mange som påberoper seg at det er de som produserer det beste nettfilteret, men egne tester har pekt ut en soleklar vinner for meg. Dette er Transparent Audio PowerIsolator XL. Dette er det eneste filteret som jeg har testet som ikke påvirker gjengivelsen av musikken i negativ retning. Dette kan en selvfølgelig ikke vite uten å teste forskjelige filter opp mot hverandre. Jeg testet Burmester 948, TA Powerisolator XL, Shunyata Hydra 8.
Resultatet nå, er at jeg kan nyte musikk til alle tider på døgnet med samme høye kvalitet på gjengivelsen.
Det negative med denne nettstøyen er at det ikke er noen billig løsning på problemet. Man må nok bite i det sure eplet og være villig til å betale det det koster for å få et seriøst nettfilter.
Man kan jo forsøke å lage et nettfilter selv, men jeg vil også anbefale deg å testet ut et annerkjent nettfilter.

Endre

Hmmm...

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen

Hmmm...

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Ja M, da fikk du mye placebo og "vi kan og vet best" innlegg om strømmen din. Det eneste nyttige her er svaret fra Endre Askeland. Du må teste ut div. apparatur for strømmen din ;)

T

timc

Gjest
Eneste løsning er å bygge eget kraftverk! ;)

Kanskje du bør ta det med i oppussingen din.

Mvh

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Transparent Audio PowerIsolator XL ser jo rimelig $$$ ut. Hva koster noe slikt, og ikke minst er det komponenter i anlegget som vil ha større nytte av det enn andre (fortrinnsvis forsterkeri vil jeg tro) . Ser også at den leveres i 50hz og 60hz. Praktiske forskjeller??
Spør for jeg er rimelig blank på det her.......

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hei

Alle komponenter vil ha nytte av reduksjon av nettstøy, men her må man gjerne teste ut i sitt eget oppsett. I Norge må du ha et nettfilter for 230V 50 Hz. 50Hz er spesielt viktig fordi all nettstøy over 50 Hz blir filtrert bort. I Norge har vi 50Hz på strømnettet, men i USA har de 60 Hz. Dette er grunnen til at filteret kan leveres i både 50 Hz og 60 Hz utgave.

Endre
Transparent Audio PowerIsolator XL ser jo rimelig $$$ ut. Hva koster noe slikt, og ikke minst er det komponenter i anlegget som vil ha større nytte av det enn andre (fortrinnsvis forsterkeri vil jeg tro) . Ser også at den leveres i 50hz og 60hz. Praktiske forskjeller??

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hei

Prisen i Norge er nok desverre 27000,- , men jeg kan ikke leve uten dette filteret i dag.
OSLO Hifi Center er forhandler i Norge. Du kan være heldig å finne filteret for en billigere pris på Audiogon.

Endre

baatsman

Bransjeaktør
Ble medlem
09.10.2004
Antall liker
0
Tror dette er et glimrende placebo eksempel eller dersom anlegget virkelig lyder betydelig bedre i ferier med færre aktive naboer har du en seriøs feil i strømnettet rundt deg. Dersom du i tillegg hører forskjell når du snur støpselet på de forskjellige komponenten i anlegger etc. bør du tilkalle lokal strømleverandør pronto! Dette kan i verste fall medføre BRANN. Et normalt norsk strømnett er relativt ufølsomt for lastendringer og symmetrisk rundt jord.

Bjørn
Unnskyld at jeg sier det,, men tror ikke du er helt på nett her... Har hatt store problemer med div spillejobber (jeg er proff lydmann) fordi strømnettet i norge ikke er som det skal.. dette fordi fasene (3fas) ikke belastes likt.. mvh.. jordfeil er et vanlig problem i norge..

B

BjornE

Gjest
Tror heller du er koblet av! Var det ikke nettopp det jeg sa - sjekk nettet ditt. I værste fall kan du ha en potensiell brannfare. Dersom det er slik at fasene inn til huset er skjeve og enkelt kursene i huset ikke er symmetrisk rundt jord bør du få nettleverandøren til å sjekke!

Bjørn

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Tror heller du er koblet av! Var det ikke nettopp det jeg sa - sjekk nettet ditt. I værste fall kan du ha en potensiell brannfare. Dersom det er slik at fasene inn til huset er skjeve og enkelt kursene i huset ikke er symmetrisk rundt jord bør du få nettleverandøren til å sjekke!

Bjørn
Har det nye 400V systemet inn til huset. Her er kun en fase med 230V og den andre har 0V som standard i uttakene. Er ikke lengre balansert som det gamle opplegget. Forstod det slik at på sikt vil hele landet bli lagt om til dette.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Fin ide, Endre. Har hatt PS Audio P500 i hus med klarte ikke vifta. Den var i tillegg kun for frontend og ikke amper gr. kapasitetsproblemer med tyngre bokser.

Nja, tror ikke dette bare går på støy, men virker som sagt som om anlegget ikke får "nok" strøm - ampere gr. trekket til naboene mot samme trafo borti gata (100m).

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Tenkte å prøve Shunyata 8 men har ikke kommet så langt enda. Er jo litt for dyr den også synes jeg, i det hele tatt er mange av de strømfiltrene som gjør noe fornuftig alt for dyre her til lands.

Er som sagt heller ikke overbevist om at det er direkte "støy" på nettet som gjør dette...

En elektriker i slike tilfeller måler bare spenningen og sier at "alt ser jo normalt ut her"...har hatt dem innom ja...

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Fin ide, Endre. Har hatt PS Audio P500 i hus med klarte ikke vifta. Den var i tillegg kun for frontend og ikke amper gr. kapasitetsproblemer med tyngre bokser.

Nja, tror ikke dette bare går på støy, men virker som sagt som om anlegget ikke får "nok" strøm - ampere gr. trekket til naboene mot samme trafo borti gata (100m).

Hei,

Ikke mye hjelp fra meg egentlig, jeg har ikke engang "oppgradert" til 16A enda.

Vil imidlertid si at på fronend også bruker PS audio powerplant og som deg fikk jeg "hetta" av viftestøyen.
For mitt vedkommende så var løsningen å kjøpe en ny stillegående vifte, hører den vel knapt lenger, så har man en power plant så er det ihvertfall en smal sak å få ned støyen fra den.

Powerplant leveres vel også i ganske store utgaver, men da blir de til gjengjeld meget dyre og store og uaktuell for meg.

Mvh
Geir :)

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Eneste løsning er å bygge eget kraftverk! ;)

Kanskje du bør ta det med i oppussingen din.

Mvh
Ikke så vanskelig dette!
Kjøp inn et eget dieseldrevet strømaggregat som i tillegg er godt lydisolert.
Legg opp egne kurser inn til anlegget og vips.
Da har du ditt eget kraftverk!

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Antall liker
1
Placebo eller ikke, - ferietid er også tid for å slappe av i "øremuskelaturen". ;) Pluss at man gleder seg til å lytte!

Jeg er av de som mener at aktiviteten på strømnettet vårt, både på utsiden og innsiden av huset, kan påvirke lydgjengivelsen. Grad av påvirkning er utstyrsavhengig.

Kjører nå med egen 16A kurs til anlegget og har skilletrafo til cd-spilleren og preen. Mener å konstatere at jeg ikke er så avhengig av langfredag som den beste lyttedagen lenger. ;)

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1
Naboene er borte, du har fri, og RO I SJELA!

Det gjør underverker med både ørene og det mellom ørene, effekten er den samme :)

O

om.s

Gjest
Ja M, da fikk du mye placebo og "vi kan og vet best" innlegg om strømmen din. Det eneste nyttige her er svaret fra Endre Askeland. Du må teste ut div. apparatur for strømmen din ;)
Tror KJ har ett godt poeng at det generelle støynivået er redusert (jfr nattlytting) og at det er mindre støy på nett av opplagte grunner (mindre støy kilder).

Selv anbefaler også jeg, det Endre Askeland og Viking her poengterer, prøv ett godt strømfilter!.
Nå har du fått tips på Transparent, Shunyata og jeg anbefaler deg å prøve Richard Gray Power Company, har selv kommet i mål med RGPC 1200 C
og kunne lovprist dette med samme ordene som EA sier om sitt Tranparent filter, prismessig ligger det relativt likt, muligens noen lapper rimeligere.....

http://www.richardgrayspowercompany.com/products/index.html

Denne kan skaffes via AudioAktøren i Horten.

Prøv selv!, og la de som mener seg å vite "alt" tro det, det er du som skal leve med resultatet, ikke de.....

mvh

O

om.s

Gjest
Tenkte å prøve Shunyata 8 men har ikke kommet så langt enda. Er jo litt for dyr den også synes jeg, i det hele tatt er mange av de strømfiltrene som gjør noe fornuftig alt for dyre her til lands.

Dette kan også være verdt å sjekke ut! Prismessig noen lapper rimeligere enn Transparent, AudioAktøren i Horten er behjelpelig med å skaffe/teste..

Har selv 1200C, og det er uten de svarte skivene på siden, de er for rack montasje.....

http://www.richardgrayspowercompany.com/products/index.html

mvh

S

slowmotion

Gjest
Før noen legger 25-30000 ( :eek: ) på et nettfilter bør de bruke god tid
på å prøve ut om det virkelig er verdt pengene.
Er ikke negativ til filtre, men det bør som sagt prøves ut først.
Selv bruker jeg ikke nettfilter,
føler ikke at det gjør noe særlig fra eller til.
Mulig det er større forskjeller hvis man bor i byen.

;)

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
307

;)
Vær ALLTID mistenksom hvis en ting koster "altfor" mye... ;)

O

om.s

Gjest

;)
God tid!, er ett nøkkel ord i denne sammenheng, ja i HiFi idet hele tatt ;)

mvh

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hei

God tid er alltid lurt å bruke når en skal investere i en ny komponent. Jeg har brukt 15 år for å komme der jeg er nå med oppsettet mitt. Så bruk god tid.
Når dette er sagt, så vil alltid et oppsett nyte godt av et seriøst nettfilter. Jeg bor selv på landet, og trafoen står bare 50 meter fra huset mitt, og det er bare 3 hus som er koblet inn på denne trafoen. Likevel har jeg stor nytte av nettfilteret mitt. Ved å bagatellisere nytteverdien av et seriøst nettfilter, gjør man seg selv en stor bjørnetjeneste. Man vil ikke få oppleve hva som bor i sitt eget oppsett.

Endre

;)

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Jeg er sjokkert over hvor mye bråk det er fra naboene. Generell banking, gåing, kjøring osv. Nå bor jeg midt i oslo så det er sikkert viktigere her, men å høre på musikk uten all den lave støyen fra gata var deilig :) Gleder meg til mai helgene.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.779
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Tror dette er et glimrende placebo eksempel eller dersom anlegget virkelig lyder betydelig bedre i ferier med færre aktive naboer har du en seriøs feil i strømnettet rundt deg.

Bjørn
Dette synes jeg er et dårlig bidrag til debatten.

Så hvis man skulle være uheldig å bo i nærheten av kraftkrevende industri, som sender ut masse nettstøy (Dette er unødvendig å diskutere) så forklarer du det med en seriøs feil på nettet når du opplever bedre lyd i påsken når dette anlegget er stengt ned???

Dersom du i tillegg hører forskjell når du snur støpselet på de forskjellige komponenten i anlegger etc. bør du tilkalle lokal strømleverandør pronto! Dette kan i verste fall medføre BRANN.
Bjørn
Igjen....Har vært flere tråder her på sentralen som forklarer at viklingene på en trafo har ulike kapasitiv kobling til jord, og at det er en ønskelig at alle disse rettes likt i anlegget. Dette for å redusere små krypstrømmer i jordlederne. Dette er marginale forskjeller, men kan forklares teoretisk. Så til de som hører forskjell - ikke ring strømleverandør, og med mindre du har en alvorlig feil i tillegg - så er det overhodet ingen fare for brann.

Mvh
OMF

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
Igjen....Har vært flere tråder her på sentralen som forklarer at viklingene på en trafo har ulike kapasitiv kobling til jord, og at det er en ønskelig at alle disse rettes likt i anlegget. Dette for å redusere små krypstrømmer i jordlederne. Dette er marginale forskjeller, men kan forklares teoretisk. Så til de som hører forskjell - ikke ring strømleverandør, og med mindre du har en alvorlig feil i tillegg - så er det overhodet ingen fare for brann.
Mvh
OMF
En god og forståelig fremstilling, OMF.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.416
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Det er ikke snakk om å få, men å ta. Anlegget trekker den effekten det til enhver tid trenger for å produsere den utgangseffekten du har stilt inn til. Og til det som går med i tap / varme.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.416
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
;)
Helt først: Finn ut om det er støy på nettet og hva slags støy det eventuelt er. Da er det mye enklere å finne en løsning.
Dette for eksempel:
http://www.fluke.no/comx/show_product.aspx?pid=124&product=PHASE3&type=2&locale=nono
Jeg har ingen positiv erfaring med nettfiltere. De jeg har forsøkt har hatt negativ eller ingen virkning.

B

BjornE

Gjest
Voldsomt som folk har angst for å sjekke opp el-anlegget sitt. Med hensyn på kapasitiv kobling til jord på de forskjellige sider av trafo etc. har jeg svært vanskelig for å forstå at dette har signifikant betydning, dersom vi snakker om kvalitetsprodukter. En jordfeil derimot!

Ser også at folk er kjøpesugne! Tror jeg ville analysert nettet ganske omgående før jeg brukte 25 - 30.000 på noe som i utgangspunktet ikke burde være nødvendig. De fleste powersupply fungerer jo også som et greitt galvansisk skille med relativt heavy lavpassfilter frem mot DC.

Bjørn

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.106
Hva mener du ? Du har allerede trefase-inntak,- det har alle hustander i Norge. Elektrikeren din har så fordelt kursene/lastene mer eller mindre likt på fasene innbyrdes. Tviler på at det lov å skjevbelaste fasene slik du forespeiler.

Edit: enkelte svært gamle hus/hytter kan riktignok ha tofase IT-system.

Hmmm...
Nei,- trafoen vil levere, men den er selvsagt avhengig i hva den blir matet med (primærsiden). Spenningen vil selvsagt variere etter belastning, gal trinning etc.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.379
Torget vurderinger
1
Voldsomt som folk har angst for å sjekke opp el-anlegget sitt. Med hensyn på kapasitiv kobling til jord på de forskjellige sider av trafo etc. har jeg svært vanskelig for å forstå at dette har signifikant betydning, dersom vi snakker om kvalitetsprodukter. En jordfeil derimot!

Ser også at folk er kjøpesugne! Tror jeg ville analysert nettet ganske omgående før jeg brukte 25 - 30.000 på noe som i utgangspunktet ikke burde være nødvendig. De fleste powersupply fungerer jo også som et greitt galvansisk skille med relativt heavy lavpassfilter frem mot DC.

Bjørn
Med fare for avsporing av tråden, så er du inne på noe vesentlig. For mange så virker det som om utstyrsfetichismen overstyrer evnen og eller viljen til å finne ut av om man har et problem og hvordan dette evt. best kan løses. Jeg har forøvrig full forståelse for at det er morro å pakke ut og teste nyervervede duppeditter og duppedatter.

mvh
KJ

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.106
Og ja: har allerede egne 16A kurser med 4kvd. PR-kabel m/aluskjerm til anlegget.
Det er bortkastet bruk av kobber,- NEK400 setter kun krav til 2.5 kvd. kabel for 16-sikring. En PR-kabel har forøvrig lik oppbygning uansett kvadrat.

Topp Bunn