Strømkvaliteten i ferietider uten naboer

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.110
Har det nye 400V systemet inn til huset. Her er kun en fase med 230V og den andre har 0V som standard i uttakene. Er ikke lengre balansert som det gamle opplegget. Forstod det slik at på sikt vil hele landet bli lagt om til dette.
Det riktig at det bygges mer og mer TN-system kontra det gamle IT-systemet. At hele landet vil bli lagt om til denne standarden vil ta svært lang tid.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.110
Ikke så vanskelig dette!
Kjøp inn et eget dieseldrevet strømaggregat som i tillegg er godt lydisolert.
Legg opp egne kurser inn til anlegget og vips.
Da har du ditt eget kraftverk!
Hehe... eget kraftverk eller dieselaggregat er ikke å anbefale. Du ville ha opplevd en rimelig sprangvillig frekvens +/- i et slikt system.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.110
Dette synes jeg er et dårlig bidrag til debatten.

Så hvis man skulle være uheldig å bo i nærheten av kraftkrevende industri, som sender ut masse nettstøy (Dette er unødvendig å diskutere) så forklarer du det med en seriøs feil på nettet når du opplever bedre lyd i påsken når dette anlegget er stengt ned???

Igjen....Har vært flere tråder her på sentralen som forklarer at viklingene på en trafo har ulike kapasitiv kobling til jord, og at det er en ønskelig at alle disse rettes likt i anlegget. Dette for å redusere små krypstrømmer i jordlederne. Dette er marginale forskjeller, men kan forklares teoretisk. Så til de som hører forskjell - ikke ring strømleverandør, og med mindre du har en alvorlig feil i tillegg - så er det overhodet ingen fare for brann.

Mvh
OMF
Syns både KJ og BjornE har gode bidrag til debatten. Det riktig at trafoviklingene har en ulik kapasitiv kobling mot jord, men har vanskelig for å se hvilke utslag dette skulle ha for et produkt som gjengir lyd ? Hvilke trafoer er det snakk om ? Har du en link ?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.787
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det er bortkastet bruk av kobber,- NEK400 setter kun krav til 2.5 kvd. kabel for 16-sikring. En PR-kabel har forøvrig lik oppbygning uansett kvadrat.
Nei, det er ikke borkastet kobber. Kravene i NEK 400 er basert på at motstanden i kabelen ikke skal være større enn at en kortslutning i enden av lederen skal gi en kortslutningsstrøm som er stor nok til å momentant utløse sikringen. En kan ha ganske betydelige spenningsfall i en slik leder. Hvis det er noen elektrikere her så kan de jo fortelle oss forskjellen i Ohmsk motstand mellom 30 meter (15 meter til og fra) 2,5mm2 og 4mm2. Og regne ut dette til spenningsfall ved strømpeaker på 10A.

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.787
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Voldsomt som folk har angst for å sjekke opp el-anlegget sitt.
Hvor tolker du det fra? Jeg korrigerer det du sier når du hevder at å høre forskjell på dag/natt eller ferie/ikke ferie - at det da må være en seriøs feil i strømnettet. Dette er jo riv ruskende galt. Jeg anbefaler alle å sjekke opp strømnettet sitt. Det er her de fleste branner starter, men det har ingen ting med at stereoanlegget låter bedre på natterstid å gjøre.

Med hensyn på kapasitiv kobling til jord på de forskjellige sider av trafo etc. har jeg svært vanskelig for å forstå at dette har signifikant betydning, dersom vi snakker om kvalitetsprodukter.
Er vel ikke så mange som hevder at dette gir dramatiske forskjeller, men folk som Leif Erntsen, Tore Forsmann, Birger Lund Andersen og andre sier at dette er klart hørbart. Og det kan lett forklares teoretisk - hvorfor da komme trekkende med at dette er brannfarlig - det er reinspikka tull.

Mvh
OMF

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.110
Hei

Alle komponenter vil ha nytte av reduksjon av nettstøy, men her må man gjerne teste ut i sitt eget oppsett. I Norge må du ha et nettfilter for 230V 50 Hz. 50Hz er spesielt viktig fordi all nettstøy over 50 Hz blir filtrert bort. I Norge har vi 50Hz på strømnettet, men i USA har de 60 Hz. Dette er grunnen til at filteret kan leveres i både 50 Hz og 60 Hz utgave.

Endre
Likerettere gir en forvrengt sinus og harmoniske komponenter. Skulle tro dette ble "tatt" av forsterkeren internt ved trafo, likeretter og kondensatorbatteri etc. ? Det hadde vært artig å sett et scoop av nettspenningen din før og etter filteret. Også ved forskjellige lastendringer,- har filteret en begrensning på effektuttak ? Om det er et rent passivt filter, kan vi ihvertfall være enig om at du har betalt i dyre dommer for noen spoler og kondensatorer.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.787
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Syns både KJ og BjornE har gode bidrag til debatten. Det riktig at trafoviklingene har en ulik kapasitiv kobling mot jord, men har vanskelig for å se hvilke utslag dette skulle ha for et produkt som gjengir lyd ? Hvilke trafoer er det snakk om ? Har du en link ?
Her er det snakk om alle trafoene, men jo større jo større problem. Utslaget på lyden skjer gjennom at den største kapasitive koblingen ligger i ulike fase mellom to komponentere. Da vil en ved ubalansert signaloverføring få en strøm som vekslere mellom fasene i de to komponentene. Jeg har ikke greid å høre forskjell på dette, men har målt meg fram til riktig kobling. Det er ganske enkelt å måle, og tror flere ville bli overrasket hvis de prøvde.

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.787
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Med hensyn på kapasitiv kobling til jord på de forskjellige sider av trafo etc. har jeg svært vanskelig for å forstå at dette har signifikant betydning, dersom vi snakker om kvalitetsprodukter. En jordfeil derimot!
Kan jo bare kommentere denne også. Siden vi her snakker om 50Hz, kan man jo i utganspunktet regne ut en eksakt motstand en gitt kapasittiv kobling vil gi. Så hvis en jordfeil lager trøbbel, så må jo denne kapasitive koblingen også lage trøbbel? eller...? Den vil jo selvsagt være mye mindre, men problemet er jo det samme.

Jeg har aldri hevdet at dette er dag og natt, men det er gratis....så hvorfor ikke gjøre det....?

Mvh
OMF

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.110
Nei, det er ikke borkastet kobber. Kravene i NEK 400 er basert på at motstanden i kabelen ikke skal være større enn at en kortslutning i enden av lederen skal gi en kortslutningsstrøm som er stor nok til å momentant utløse sikringen. En kan ha ganske betydelige spenningsfall i en slik leder. Hvis det er noen elektrikere her så kan de jo fortelle oss forskjellen i Ohmsk motstand mellom 30 meter (15 meter til og fra) 2,5mm2 og 4mm2. Og regne ut dette til spenningsfall ved strømpeaker på 10A.

Mvh
OMF
Tja, betydelige spenningsfall ?! Er du istand til å høre en forskjell i spenningen på 0,801v ? (lengde 30m ved strømpeaker på 10A)

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.253
Sted
Holmestrand
Hehe... eget kraftverk eller dieselaggregat er ikke å anbefale. Du ville ha opplevd en rimelig sprangvillig frekvens +/- i et slikt system.
For ikke å snakke om støy (elektrisk)!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.787
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Likerettere gir en forvrengt sinus og harmoniske komponenter. Skulle tro dette ble "tatt" av forsterkeren internt ved trafo, likeretter og kondensatorbatteri etc. ? Det hadde vært artig å sett et scoop av nettspenningen din før og etter filteret. Også ved forskjellige lastendringer,- har filteret en begrensning på effektuttak ? Om det er et rent passivt filter, kan vi ihvertfall være enig om at du har betalt i dyre dommer for noen spoler og kondensatorer.
Likeretteren gir ikke en forvrengt sinus, men snur de negative fasene slik at sinusen blir positiv. Har du en grafisk kalkulator kan du legge inn en funksjon med absoluttverdien av en sinus eller cosinus, så ser du kurven etter likeretteren. Deretter glatter kondensatorene.

Alle passive filter består av spoler og kondiser. Filteret vil gi en overføringsfunksjon som vil påvirke strømmen som går gjennom det. Et nettfilter er jo i praksis et lavpassfilter, og det vil utvilsomt fjerne høyfrekvent støy. Men nå er det også slik at dersom forsterkeren krever raske endringer i strømtilførselen, så vil dette virke som høyfrekvent å bli dempet. Så et nettfilter vil strupe strømtilførselen.

Mh
OMF

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.386
Torget vurderinger
1
På DC-siden kan dette se omtren slik ut (simulert FFT av likeretting av 50 HZ med frekvens langs X-aksen og spenning langs Y aksen):

For ikke allt for strømhungrige kretser kan det med enkle midler (for en neve dollar mer) ser slik ut (Merk: forskjell i vertikal skala):

Det er nesten så jeg ikke tørr tenke på effekten dersom de som i dag benytter sine forgnertiere på AC-siden av strømforsyningene, hadde hatt litt kunnskap om innmaten i apparature, og lagt halvparten så mye ressurser på DC-siden av strømforsyningen.

mvh
KJ

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.110
Likeretteren gir ikke en forvrengt sinus, men snur de negative fasene slik at sinusen blir positiv. Har du en grafisk kalkulator kan du legge inn en funksjon med absoluttverdien av en sinus eller cosinus, så ser du kurven etter likeretteren. Deretter glatter kondensatorene.

Alle passive filter består av spoler og kondiser. Filteret vil gi en overføringsfunksjon som vil påvirke strømmen som går gjennom det. Et nettfilter er jo i praksis et lavpassfilter, og det vil utvilsomt fjerne høyfrekvent støy. Men nå er det også slik at dersom forsterkeren krever raske endringer i strømtilførselen, så vil dette virke som høyfrekvent å bli dempet. Så et nettfilter vil strupe strømtilførselen.

Mh
OMF
Skrev muligens noe uklart,- tenkte på hva som skjer med sinuskurven (på fasen) som følge av likeretteren. Altså støyen som likeretteren "sender ut i bakoverretning"... Beklager !

Det du beskriver for likeretteren samt etter denne, er selvfølgelig riktig.

S

slowmotion

Gjest
Denne tråden begynner jo å bli like morsom som en kabeltråd ;D

Fra spøk til alvor, jeg forstår ikke vitsen med å betale 30000,-
for et eksternt nettfilter. Forsterkeren burde allerede være konstruert
slik at et eksternt nettfilter burde være unødvendig.

Jeg testet nettfiltre da de kom på markedet på '80 tallet (?)
og hørte ingen vesentlig forskjeld. Bortsett fra kanskje en degradering av dynamikk og nerve. ( men det er jeg jammen ikke sikker på )
Kanskje er jeg døv.
Eller kanskje er eksterne nettfiltre i flotte kabinetter er en slik typisk high end ting som man bare "må" ha hvis man skal ha det beste, akkurat som fine kabler.

Jeg er ikke negativ til nettfiltre , men de bør etter min mening konstrueres som en del av forsterkerens nettdel. Kjøper man en dyr forsterker og trenger et dyrt nettfilter i tillegg, vil jeg si det er noe galt et sted.

Skal holde kjeft nå. ;D

;)

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Litt enig med deg, slowmotion, og det er litt av grunnlaget for tråden. Synes det er litt voldsomt å handle f.eks. 2xHydra 2 og ett Hydra 8 nettfilter til rundt 30K hvis enkle grep i sikringsskapet el.l. kan rette situasjonen.

Har selv testet mange type strømrensing ved kilde, preamp osv. men hovedparten av disse dreper dynamikken. Mulig jeg ikke har testet det rette filteret enda...

Mange interessante innspill så langt folkens! Håper på et konkret innspill vedr. strøminntaket/sikringsboksen el.l. som retter situasjonen da dette blir billigere... :)

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Bor forresten utenom byen (Trondheim) men i et boligfelt med bare eneboliger, ikke noe kraftkrevende industri i mils omkrets.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Noen som ikke så denne fra DIY-seksjonen, ref. Whistler, innsiden av en Hydra 4:

"I investigated the “7-element Venom filter”, and it appeared that the filter elements consisted of one Littlefuse TMOV20R130E Metal-Oxide Varistor and one noise suppression capacitor across each duplex AC receptacle. The varistor is the part that provides surge and spike protection. The capacitor across the IEC receptacle was present in one of my Hydra 4s but not in the other. "

Bildet er hentet fra 10audio.com

Slike ting frister ikke når man vet hva Shunyata tar for Hydra 4 boksen...deler til et par hundre... :(

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Men sjekk bilder av Hydra 8, en helt annen konstruksjon M, for å si det mildt ;)

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Har du bilder du kan maile meg så kan jeg legge dem ut, Viking!

O

om.s

Gjest
Jeg er ikke negativ til nettfiltre , men de bør etter min mening konstrueres som en del av forsterkerens nettdel. Kjøper man en dyr forsterker og trenger et dyrt nettfilter i tillegg, vil jeg si det er noe galt et sted.

Skal holde kjeft nå.  ;D

;)
Glem heller ikke at disse filteren konstrueres på forskjellige måter, el etter forskjellige prinsipper, noen funker bedre enn andre.
Mine to relativt strømkrevende mono blokker, funker best koblet rett i veggen, og strømfilteret tar seg av ALT som er koblet på den kursen (egen 16 amp stereo kurs), klipper litt fra RGPC`S FAQ, adr til hjemmesiden deres finnes lengre frem i tråden.....

HOW DOES RGPC DIFFER FROM ALL OTHER POWER RELATED PRODUCTS?

Answer
•      RGPC is wired in parallel to the A.C. line, between the A.C. outlets and the components, so it cannot limit current because it adds no resistance to the line.
•      Wired to the hot and neutral leg of the circuit, electricity doesn’t actually flow through the device; therefore, power flows straight through to your equipment.
•      It restores back onto your soft or weak AC line instantaneous high-current-on-demand to satisfy transients of power hungry amplifiers and powered subwoofers. Names upon request.
•      To our knowledge it is the only power management device recommended by so many manufacturers of amplifiers and video equipment.

Q – EXPLAIN HOW RGPC’S PARALLEL INDUCTOR REMOVES AC LINE NOISE?

Answer
•      Noise, is a catch all phrase which usually applies to random signals that ride on top of the desired signal. Most noise on the AC line has a fast rise time and is of short duration.
•      Most loads in your home are inductive; i.e., motors, televisions, power supplies, hair dryers, air conditioners etc. With these inductive loads in series to the AC line you get a shift in the AC wave (power factor), and generates impulse noise.
•      The RGPC choke places an inductive load in parallel with the AC line so you get a cancellation of the series load, thereby regenerating a cleaner AC wave form.
•      This noise is random, of short duration and potentially high in amplitude above the AC. The custom inductor of the RGPC, due to its low impedance absorbs this noise, not allowing the signals to proliferate past the unit.

Har du ikke hørt/testet filtre siden 80 tallet kan det jo være en liten gevinst i å teste nå, noe har det vel skjedd i positiv retning  ;)

mvh

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.787
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Tja, betydelige spenningsfall ?! Er du istand til å høre en forskjell i spenningen på 0,801v ? (lengde 30m ved strømpeaker på 10A)
Fikk ganske mye høyere tall med en tabell jeg regnet det ut....hvordan har du regnet dette....?

Mvh
OMf

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.787
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Glem heller ikke at disse filteren konstrueres på forskjellige måter, el etter forskjellige prinsipper, noen funker bedre enn andre.
Mine to relativt strømkrevende mono blokker, funker best koblet rett i veggen, og strømfilteret tar seg av ALT som er koblet på den kursen (egen 16 amp stereo kurs), klipper litt fra RGPC`S FAQ, adr til hjemmesiden deres finnes lengre frem i tråden.....

HOW DOES RGPC DIFFER FROM ALL OTHER POWER RELATED PRODUCTS?

Answer
•      RGPC is wired in parallel to the A.C. line, between the A.C. outlets and the components, so it cannot limit current because it adds no resistance to the line.
•      Wired to the hot and neutral leg of the circuit, electricity doesn’t actually flow through the device; therefore, power flows straight through to your equipment.
•      It restores back onto your soft or weak AC line instantaneous high-current-on-demand to satisfy transients of power hungry amplifiers and powered subwoofers. Names upon request.
•      To our knowledge it is the only power management device recommended by so many manufacturers of amplifiers and video equipment.

Answer
•      Noise, is a catch all phrase which usually applies to random signals that ride on top of the desired signal. Most noise on the AC line has a fast rise time and is of short duration.
•      Most loads in your home are inductive; i.e., motors, televisions, power supplies, hair dryers, air conditioners etc. With these inductive loads in series to the AC line you get a shift in the AC wave (power factor), and generates impulse noise.
•      The RGPC choke places an inductive load in parallel with the AC line so you get a cancellation of the series load, thereby regenerating a cleaner AC wave form.
•      This noise is random, of short duration and potentially high in amplitude above the AC. The custom inductor of the RGPC, due to its low impedance absorbs this noise, not allowing the signals to proliferate past the unit.

Har du ikke hørt/testet filtre siden 80 tallet kan det jo være en liten gevinst i å teste nå, noe har det vel skjedd i positiv retning  ;)

mvh
Er det noe aktiv elektronikk i disse RGPQ?

Hvis dette er en passiv sak, så spiller det liten rolle om den er koblet i parallell eller serie. Den vil påvirke evnen til å levere strøm hvis den skal fungere som en lavpassfilter.

mvh
OMF

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hei

Ja, det er et passivt filter, og ja det fungerer, og nei jeg synes ikke at jeg har betalt i dyre dommer fordi filteret gir meg den ønskede effekten.
Og ja, jeg kan skjønne at enkelte som gjerne ikke har altfor stor tilgang på kapital, føler at det er dyrt.
Det viktigste for meg er at alle forbedringer som jeg gjør i oppsettet mitt gir bedre lyd.
Mitt neste prosjekt er å oppgradere fra Avalon Acoustic Opus til Avalon Acoustic IsIs. Dette er en høyttaler til 600000,- Dette er mye penger, men enkelte av oss mener at det er verd investeringen. Jeg hadde foresten mitt første lykkelige møte med Avalon IsIs i dag. En uforglemmelig opplevelse. Du får ha lykke til med dine egne investeringer i ditt eget oppsett.

Endre

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Antall liker
1
Ah, så Peter har endelig fått de. Frister å ta en tur :D

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8

Answer
• Noise, is a catch all phrase which usually applies to random signals that ride on top of the desired signal. Most noise on the AC line has a fast rise time and is of short duration.
• Most loads in your home are inductive; i.e., motors, televisions, power supplies, hair dryers, air conditioners etc. With these inductive loads in series to the AC line you get a shift in the AC wave (power factor), and generates impulse noise.
• The RGPC choke places an inductive load in parallel with the AC line so you get a cancellation of the series load, thereby regenerating a cleaner AC wave form.
• This noise is random, of short duration and potentially high in amplitude above the AC. The custom inductor of the RGPC, due to its low impedance absorbs this noise, not allowing the signals to proliferate past the unit.

mvh
Har ikke dette helt klart for meg. Man kan ikke bare koble inn en choke mellom ledere og jord. Dette er kortsluttning. Hva mer er det som ligger i serie mellm choke og jord?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.253
Sted
Holmestrand
Her er det mye rart. Faseforskyvning pga kapasitiv/induktiv last kan da ikke ha noen betydning for vår elektronikk som jo er basert på likestrøm?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.386
Torget vurderinger
1
Har ikke dette helt klart for meg. Man kan ikke bare koble inn en choke mellom ledere og jord. Dette er kortsluttning. Hva mer er det som ligger i serie mellm choke og jord?
Jeg skal ikke si at forklaringen til RPG henger på greip. Når en spole kobles mellom fase og jord, så kalles den ofte for reaktor, og etter det jeg forstår benyttes disse til å undertrykke korte spenningsutfall og feil strømmer. De benyttes bl.a. i distribusjonsnett for strøm. Det eneste som skal til for å unngå kortsluttning er at induksjonen er høy nok til at den normal ikke trekker for mye strøm ved den aktuelle AC-frekvens.

mvh
KJ

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Ved å bagatellisere nytteverdien av et seriøst nettfilter, gjør man seg selv en stor bjørnetjeneste. Man vil ikke få oppleve hva som bor i sitt eget oppsett.
Et nettfilter til 500 kroner er et seriøst nettfilter, et nettfilter til 20.000 kroner er et groteskt useriøst nettfilter. Prøv Elfa, en databutikk eller Clas Ohlsson.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Nå tuller du Løkken! Har prøvd flere filter fra bl.a. Clas O. i den billige enden (under 400,-) og ALLE dreper dynamikk, selv brukt bare på CD/DVD-spiller... :(

Selv P500 til 20K fra PS Audio er ikke god på bass-dynamikken innkoblet hos meg på kilde/preamp. Blir klarere og renere lydbilde men "dør" når den skal gjengi bassdynamikk.

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Nå tuller du Løkken! Har prøvd flere filter fra bl.a. Clas O. i den billige enden (under 400,-) og ALLE dreper dynamikk, selv brukt bare på CD/DVD-spiller... :(

Selv P500 til 20K fra PS Audio er ikke god på bass-dynamikken innkoblet hos meg på kilde/preamp. Blir klarere og renere lydbilde men "dør" når den skal gjengi bassdynamikk.
Hei,

Synes at det var merkelig uttalese vedrørende at du mister bassdynamikk ved å bruke en powerplant på kildene.
Det merket overhodet ikke jeg (kun positiv opplevelse for meg, endelig noe som virket var min erfaring), samt at jeg ikke kan huske å ha lest dette noen plass heller.
Er vel heller ikke riktig å kalle PS audio powerplant for noe direkte filter selv om det er mange moder å velge imellom.

PP500 så har du ikke engang vert i nærheten av å komme på kant med kapasitet ved kun bruk av kilder/pre innkoblet.

Stiller meg da undrende til at dette har en negativ effekt på bass dynamikken.

Mvh
Geir :)

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Hei

Ja, det er et passivt filter, og ja det fungerer, og nei jeg synes ikke at jeg har betalt i dyre dommer fordi filteret gir meg den ønskede effekten.
Og ja, jeg kan skjønne at enkelte som gjerne ikke har altfor stor tilgang på kapital, føler at det er dyrt.
Det viktigste for meg er at alle forbedringer som jeg gjør i oppsettet mitt gir bedre lyd.
Mitt neste prosjekt er å oppgradere fra Avalon Acoustic Opus til Avalon Acoustic IsIs. Dette er en høyttaler til 600000,- Dette er mye penger, men enkelte av oss mener at det er verd investeringen. Jeg hadde foresten mitt første lykkelige møte med Avalon IsIs i dag. En uforglemmelig opplevelse. Du får ha lykke til med dine egne investeringer i ditt eget oppsett.

Endre
Hei Endre,

Regner med at du får noen prosenter på villende pris ;D
Du må vel være en av favoritt kundene kan eg tenke meg.

Eg synes ellers at vi (og ikke bare du) ofte bruker veillende priser på dyre filtre osv, mens vi i virkeligheten betaler mindre de aller fleste av oss.
Grunnet disse villende prisene så ser det værre ut og forsvare også.
Du har blant annet hatt dCS tidligere, er klar over at alle som selger bruker villende priser mens i realiteten så har vi allerede ved nykjøp fått en ganske stor rabatt.

Er det forresten noen som har betalt full pris for eksempel enten en dyr kabel eller filter fra transparant?, bruktprisene tyder ikke på dette.

Nå var vel dette en avsporing og ikke direkte myntet på deg Endre, vi bør alle være litt mer edrulige når vi snakker om priser.

For min del ville vel aldri kjøpt en så dyr ht selv om jeg hadde hatt råd, men jeg er ikke misunnlig.
Man har som du sier nok med sine egne investeringer og mål.

Mvh
Geir :)

O

om.s

Gjest
Er det noe aktiv elektronikk i disse RGPQ?

Hvis dette er en passiv sak, så spiller det liten rolle om den er koblet i parallell eller serie. Den vil påvirke evnen til å levere strøm hvis den skal fungere som en lavpassfilter.

mvh
OMF

Jeg har ikke åpnet boksen, men vil tro det er passivt, det funker bedre enn seriekoblede filter hjemme hos meg, så det må jo ha en viss rolle i hvorden det er koblet. Ellers refererer jeg til hjemme siden deres der de selv redegjör for sine produkter.

mvh

O

om.s

Gjest
Send en mail til RGPC og spör  ;)

mvh

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.787
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg har ikke åpnet boksen, men vil tro det er passivt, det funker bedre enn seriekoblede filter hjemme hos meg, så det må jo ha en viss rolle i hvorden det er koblet. Ellers refererer jeg til hjemme siden deres der de selv redegjör for sine produkter.

mvh
Hei!
Joda det har selvsagt en viss betydning hvordan filteret er koblet, men det er minst like viktig hvordan filteret faktisk er oppbygd, og da er det en gang slik at skal en kunne filtrere bort høyfrekvens støy, så vil det påvirke evnen filteret har til å levere strøm raskt. Bare for å illustrere med et banalt eksempel. Du kan jo kortslutte en parallellstikkontakt til stereoanlegget og se hvor mye strøm du får inn på anlegget da.....det at filteret står i parallell betyr ikke at det ikke påvirker.

Mvh
OMF

O

om.s

Gjest
Hei!
Joda det har selvsagt en viss betydning hvordan filteret er koblet, men det er minst like viktig hvordan filteret faktisk er oppbygd, og da er det en gang slik at skal en kunne filtrere bort høyfrekvens støy, så vil det påvirke evnen filteret har til å levere strøm raskt. Bare for å illustrere med et banalt eksempel. Du kan jo kortslutte en parallellstikkontakt til stereoanlegget og se hvor mye strøm du får inn på anlegget da.....det at filteret står i parallell betyr ikke at det ikke påvirker.

Mvh
OMF

Min erfaring, er at dette fungerte bedre enn flere andre patenter jeg har prövd, derav valget.

Jeg kan bare anbefale å maile RGPC el lese på deres hjemmeside ang selve teknikken/oppbyggningen av filteret.

mvh

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Jeg skal ikke si at forklaringen til RPG henger på greip. Når en spole kobles mellom fase og jord, så kalles den ofte for reaktor, og etter det jeg forstår benyttes disse til å undertrykke korte spenningsutfall og feil strømmer. De benyttes bl.a. i distribusjonsnett for strøm. Det eneste som skal til for å unngå kortsluttning er at induksjonen er høy nok til at den normal ikke trekker for mye strøm ved den aktuelle AC-frekvens.

mvh
KJ
Nei, nei! En choke er en lang kobbertråd som er snurret opp til en spiral. Om denne er rett eller ikke, - dette blir enten en full kortsluttning eller er saftig jordfeil.

Det finnes en del oppskrifter på filtre ute på nettet som bruker choker. Det som er viktig er at disse chokene har lav induktans og lav impedanse, dvs stor diameter tåd med få viklinger. Disse brukes gjerne sammen med kondiser etc.

Når jeg leser RGPCs forklaring en gang til, står det at chokene ligger i parallell til både leder og nøytral (samme som jord?), altså at lederen ikke er kuttet her. Derfor sies det i forklaringen at strømmen egentlig ikke går gjennom disse komponentene, men kun gjennom lederen og at støyen blir dempet eller fjernet pga at choken har lav impedanse.

Kan dette fungere?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.253
Sted
Holmestrand
Hei

Endre
Det er fint at du er fornøyd. Det er også fint at du har forholdsvis ordnet øknomi slik at du kan kjøpe høytalere som er så dyre at de kunne ha betalt eldreomsorgen i en mindre norsk kommune. I dette lyset blir det imidlertidig litt uinteressant hva du synes er dyrt eller ikke. ;)
PS! Jeg gleder meg på dine vegne. Det spiller sikkert flott!

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.253
Sted
Holmestrand
Nei, nei! En choke er en lang kobbertråd som er snurret opp til en spiral. Om denne er rett eller ikke, - dette blir enten en full kortsluttning eller er saftig jordfeil.

Det finnes en del oppskrifter på filtre ute på nettet som bruker choker. Det som er viktig er at disse chokene har lav induktans og lav impedanse, dvs stor diameter tåd med få viklinger. Disse brukes gjerne sammen med kondiser etc.

Når jeg leser RGPCs forklaring en gang til, står det at chokene ligger i parallell til både leder og nøytral (samme som jord?), altså at lederen ikke er kuttet her. Derfor sies det i forklaringen at strømmen egentlig ikke går gjennom disse komponentene, men kun gjennom lederen og at støyen blir dempet eller fjernet pga at choken har lav impedanse.

Kan dette fungere?
Choke ??? Spole heter det på norsk.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.110
Fikk ganske mye høyere tall med en tabell jeg regnet det ut....hvordan har du regnet dette....?

Mvh
OMf
Standard manuell utregningsmetode,-

30 meter, 4 kvd. leder, 10A - spenningsfall på 1,335v
30 meter, 2.5 kvd. leder, 10A - spenningsfall på 2,136v

Dette gir en forskjell på nevnte 0,801v under forutsetning at likeretteren faktisk trekker fulle 10 A og at forsterkeren faktisk er plassert i enden av en 30 meter lang kurs. Hva er tilfelle for trådstarter - LydMekk ?

Hvilken tabell har du brukt ? Og hvilke tall har/bruker du ?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.386
Torget vurderinger
1

Kan dette fungere?
Nei til hva da?
Ok, så vi sier at vi kobler spolen mellom fasene. Spolen har f.eks. en verdi på 10 Henry, dvs en reaktans ved 50 Hz på omlag 3141 ohm, ved 230 V gir dette et tomgangsforbruk på omlag 73 mA eller et reaktivt tap på 17 VA, som ikke er særlig dramatisk. Hvordan en slik reaktor egentlig virker, og om ovennevnte verdier passer i sammenhengen, skal jeg imidlertid overlate til de her som evt. kan noe om temaet, f.eks. el-krafttekninkere el. Jeg vil imidlertid tro at funksjonen i en reaktor henger sammen med spolens elektromotoriske kraft. Men som antydet er dette et tema jeg egentlig ikke kan noe om ...

mvh
KJ

Topp Bunn