Strømkvaliteten i ferietider uten naboer

O

om.s

Gjest
Kan dette fungere?
Teoretisk, vet jeg ikke, men det praktiske resultatet funker, og det er vel det viktige i en slik sammenheng?

Men graden av effekten er mer avhengig av det lokale nettets strøm"kvalitet" enn selve konstruksjonen, siden jeg vet at det hos noen ikke har den ønskede effekten ....

mvh

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Nå ikveld er lyden kjempemessig igjen...blir litt frustrert over svingningene...men det snedige er jo at lyden har vært topp siden rundt 19.00 ? Blir normalt ikke kurant før etter 23.00.

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
357
Sted
Southwest
Torget vurderinger
3
Du har allerede trefase-inntak,- det har alle hustander i Norge. Elektrikeren din har så fordelt kursene/lastene mer eller mindre likt på fasene innbyrdes. Tviler på at det lov å skjevbelaste fasene slik du forespeiler.

Edit: enkelte svært gamle hus/hytter kan riktignok ha tofase IT-system.
Alle hus har trefase inntak, hvor har du det fra?
Nærmere halvparten i Norge har vel enfaset annlegg.
Nominell spenning er jo 230v +- 10%
Og det utgjør jo 23v. Og her snakker dere om spenningsforskjeller på 0.80 v eller noe sånnt. HALLO :eek:
Og på et trefaset annlegg i et hus vil det alltid være forskjellig spenning mellom fasene. Skal du ha maksimal spenning må du jo stå konstant i sikrings skapet og kople sikringen til anlegget om til de fasene som det til enhver tid har mest spenning. Er dette galskap? Ja, vil jeg driste meg til å si. ;)

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Joda, men ER vi litt gale? Å ja... ;D

Ikke det at jeg har tenkt å stå nede i gangen og klikke på sikringer hele kvelden nei... :)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.786
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Alle hus har trefase inntak, hvor har du det fra?
Nærmere halvparten i Norge har vel enfaset annlegg.
Nominell spenning er jo 230v +- 10%
Og det utgjør jo 23v. Og her snakker dere om spenningsforskjeller på 0.80 v eller noe sånnt. HALLO :eek:
Og på et trefaset annlegg i et hus vil det alltid være forskjellig spenning mellom fasene. Skal du ha maksimal spenning må du jo stå konstant i sikrings skapet og kople sikringen til anlegget om til de fasene som det til enhver tid har mest spenning. Er dette galskap? Ja, vil jeg driste meg til å si. ;)
Her var det jo noe å ta tak i.
Nå varierer ikke spenningen så mye som 10%, men det er der garantien til nettverksleverandøren ligger. Det er også slik at en må ta utganspunkt i den strømmen en får levert. Bor en veldig nærme trafoen vil en ha noe høyere spenning enn det sistemann på linja har.

I et trefaseanlegg er er spenningen mellom fasene så godt som den samme. Spenningen mellom fase og jord derimot vil gjerne variere, avhengig av hvor stor jordfeil man har.

Fant frem den gamle FEL 2002, side 193.
15A, 30m kabel. Spenningstap
1,5mm2 13,07V
2,5mm2 7,99V
4,0mm2 4,98V

Nei, det er ikke sikkert det er å nøye, men hvor mange hundrelapper må du betale ekstra for å gå opp litt på kvadratet? Er ikke en dum investering spør du meg.

Mvh
OMF

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Lykke til med filterene dine.

Endre ;)
Et nettfilter til 500 kroner er et seriøst nettfilter, et nettfilter til 20.000 kroner er et groteskt useriøst nettfilter. Prøv Elfa, en databutikk eller Clas Ohlsson.

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hei

Det er riktig som du sier at man hos mange forhandlere av High End utstyr får prosenter, bare man spør etter dem. Men når det gjelder mitt kjøp av Transparent Powerisolator XL MM nettfilter fra Oslo Hifi Center, så var det ikke en eneste prosent å få i avslag, dessverre.
Dette opplevde jeg også når jeg kjøpte min gamle Burmester 956 MKII fra Geir Tømmervik/Oslo Hifi Center.
Heldigvis så skal jeg ikke investere i mer utstyr fra Oslo Hifi Center.

Endre

Hei Endre,

Regner med at du får noen prosenter på villende pris ;D
Du må vel være en av favoritt kundene kan eg tenke meg.

Eg synes ellers at vi (og ikke bare du) ofte bruker veillende priser på dyre filtre osv, mens vi i virkeligheten betaler mindre de aller fleste av oss.
Grunnet disse villende prisene så ser det værre ut og forsvare også.
Du har blant annet hatt dCS tidligere, er klar over at alle som selger bruker villende priser mens i realiteten så har vi allerede ved nykjøp fått en ganske stor rabatt.

Er det forresten noen som har betalt full pris for eksempel enten en dyr kabel eller filter fra transparant?, bruktprisene tyder ikke på dette.

Nå var vel dette en avsporing og ikke direkte myntet på deg Endre, vi bør alle være litt mer edrulige når vi snakker om priser.

For min del ville vel aldri kjøpt en så dyr ht selv om jeg hadde hatt råd, men jeg er ikke misunnlig.
Man har som du sier nok med sine egne investeringer og mål.

Mvh
Geir :)

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
???

Endre
Det er fint at du er fornøyd. Det er også fint at du har forholdsvis ordnet øknomi slik at du kan kjøpe høytalere som er så dyre at de kunne ha betalt eldreomsorgen i en mindre norsk kommune. I dette lyset blir det imidlertidig litt uinteressant hva du synes er dyrt eller ikke. ;)
PS! Jeg gleder meg på dine vegne. Det spiller sikkert flott!

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.110
Fant frem den gamle FEL 2002, side 193.
15A, 30m kabel. Spenningstap
1,5mm2 13,07V
2,5mm2 7,99V
4,0mm2 4,98V

Nei, det er ikke sikkert det er å nøye, men hvor mange hundrelapper må du betale ekstra for å gå opp litt på kvadratet? Er ikke en dum investering spør du meg.

Mvh
OMF
De tallene du opererer med der, må ta hensyn til totalt spenningstap fra tilknytningen i gaten med et "worst case" tilfelle med driftstemperatur på 70C.

Hvis man regner med 50m/40A/16kvd AL-stikkledning fra gaten til sikringsskap og 30m/16A/2.5kvd CU-leder med driftstemperatur på 70C, blir summen av disse to spenningsfallene i nærheten av dine tall.

Regnet fram til ~8,2V (AL-stikkledning) og ~6,8V (CU-stikkledning) med 30m/16A/2.5kvd kursledning.

Disse tallene blir dermed ikke riktig å bruke i denne sammenhengen hvor man kun ser på det siste strekket,- altså 30 meter med enten 2.5 eller 4kvd. leder.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.110
Hei

Ja, det er et passivt filter, og ja det fungerer, og nei jeg synes ikke at jeg har betalt i dyre dommer fordi filteret gir meg den ønskede effekten.
Og ja, jeg kan skjønne at enkelte som gjerne ikke har altfor stor tilgang på kapital, føler at det er dyrt.
Det viktigste for meg er at alle forbedringer som jeg gjør i oppsettet mitt gir bedre lyd.
Mitt neste prosjekt er å oppgradere fra Avalon Acoustic Opus til Avalon Acoustic IsIs. Dette er en høyttaler til 600000,- Dette er mye penger, men enkelte av oss mener at det er verd investeringen. Jeg hadde foresten mitt første lykkelige møte med Avalon IsIs i dag. En uforglemmelig opplevelse. Du får ha lykke til med dine egne investeringer i ditt eget oppsett.

Endre
Det er fra et teknisk ståsted uttalsen min har sitt grunnlag. Dette har ingenting med økonomisk situasjon å gjøre. På en annen side er vanskelig å sette en kroneverdi på eierglede og subjektiv nytteverdi.

Dessuten er det kjempebra at du bruker 27000,- på nettfilter og 600000,- på høyttalere. Dette gir grunnlag for en rekke arbeidsplasser etc. Bare høyttalermomsen utgjør 120000,- som kommer felleskassen tilgode i form av f.eks. nevnt eldreomsorg.

Kan ikke dere med slike kostbare filtre, ta noen bilder innvendig ? Om det da ikke brukt "enveis-skruer" eller epoksy for å skjule innholdet.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.248
Sted
Holmestrand
Beklager hvis du oppfattet meg som uvennlig, det var ikke meiningen!

Du opererer med filter som koster mer enn svært mange gode anlegg. Du har høytalere som koster det dobbelt av en god (ny) gjennomsnittsbil. Da har du selvsagt helt andre oppfatninger om hva som er dyrt eller ikke. Det er selvsagt helt i orden.

Forskjellen på oss 2 er antagelig at du kan smile enda bredere når du spiller musikk!

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Man må jo være en god samfunnsborger og bidra til fellesskapet ;)
Har allerede tatt en titt på innmaten i Powerisolator. Dessverre er komponentene bakt inn i et plastmateriale, og dette gjør at man ikke får studert koblingen.

Endre
Det er fra et teknisk ståsted uttalsen min har sitt grunnlag. Dette har ingenting med økonomisk situasjon å gjøre. På en annen side er vanskelig å sette en kroneverdi på eierglede og subjektiv nytteverdi.

Dessuten er det kjempebra at du bruker 27000,- på nettfilter og 600000,- på høyttalere. Dette gir grunnlag for en rekke arbeidsplasser etc. Bare høyttalermomsen utgjør 120000,- som kommer felleskassen tilgode i form av f.eks. nevnt eldreomsorg.

Kan ikke dere med slike kostbare filtre, ta noen bilder innvendig ? Om det da ikke brukt "enveis-skruer" eller epoksy for å skjule innholdet.

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hei

Det viktigste er at man selv er fornøyd med lyden fra sitt eget oppsett. Hva naboen har og måtte mene er totalt uinteressant. Det er vi som skal leve med oppsettet vårt, ikke naboen. Men, det er alltid et men, å få nye input utenfra er alltid klokt. Verden går fremover, og det kommer hele tiden nye produkter som er bedre enn det man selv har. Spørsmålet blir når man skal stoppe, og si seg fornøyd med sitt eget oppsett.

Endre
Beklager hvis du oppfattet meg som uvennlig, det var ikke meiningen!

Du opererer med filter som koster mer enn svært mange gode  anlegg. Du har høytalere som koster det dobbelt av en god (ny) gjennomsnittsbil. Da har du selvsagt helt andre oppfatninger om hva som er dyrt eller ikke. Det er selvsagt helt i orden.

Forskjellen på oss 2 er antagelig at du kan smile enda bredere når du spiller musikk!

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Har smått om senn begynt å forstå at veien er målet! Det kule er å oppdage og prøve ut små og store endringer over tid for dermed å modellere anlegget til sin egen smak som man liker tingene...tror aldri jeg blir ferdig med veien til High-End nirvana. Og bra er det! ;D :)

Nå ikveld (fredag) er alle naboene inne og har slått på alt mulig av develskap ifa. støyfrembringende utstyr virker det som, lydkvaliteten kl. 23:30 er not good! :(

NABOER: Legg dere! slik at vi andre ihuga kan begynne å spille musikk med riktig gjengivelse! :)

O

om.s

Gjest
Har smått om senn begynt å forstå at veien er målet! Det kule er å oppdage og prøve ut små og store endringer over tid for dermed å modellere anlegget til sin egen smak som man liker tingene...tror aldri jeg blir ferdig med veien til High-End nirvana. Og bra er det! ;D :)
Mål begynner man å nærme seg når man "glemmer" anlegget og tenker musikk, for undertegnede har veien dit vært relativt lang og forholdsvis dyr, men begynner nå å nærme meg, godt hjulpet av bla ett godt strømfilter og andre små duppe ditter....

Heldigvis er det fler enn en vei til sitt private nirvana, og det er kanskje det viktigste å huske oppi alt det som skjer underveis, ha en fortreffelig helg.

Selv skal jeg på en Manley demo her i Gøteborg i ettermiddag  ;D

mvh

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.786
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
De tallene du opererer med der, må ta hensyn til totalt spenningstap fra tilknytningen i gaten med et "worst case" tilfelle med driftstemperatur på 70C.

Hvis man regner med 50m/40A/16kvd AL-stikkledning fra gaten til sikringsskap og 30m/16A/2.5kvd CU-leder med driftstemperatur på 70C, blir summen av disse to spenningsfallene i nærheten av dine tall.

Regnet fram til ~8,2V (AL-stikkledning) og ~6,8V (CU-stikkledning) med 30m/16A/2.5kvd kursledning.

Disse tallene blir dermed ikke riktig å bruke i denne sammenhengen hvor man kun ser på det siste strekket,- altså 30 meter med enten 2.5 eller 4kvd. leder.
Hadde glemt denne tråden litt.
Skal helt klart være enig i at dette ikke gir dramtasike forskjeller på noen måte. Men når man gjerne bruker noen ti-tusener på anlegg, så synes jeg disse hundrelappene dette koster er vel brukte penger.

Tror ikke tallene jeg har oppgitt inkluderer inntaket, men er nok ved 70 grader. Har ikke greid å finne resistansen til disse kablene -det hadde jo gitt et veldig enkelt og greit tall å forholde seg til.

Mvh
OMF

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.110
Skal helt klart være enig i at dette ikke gir dramtasike forskjeller på noen måte. Men når man gjerne bruker noen ti-tusener på anlegg, så synes jeg disse hundrelappene dette koster er vel brukte penger. Tror ikke tallene jeg har oppgitt inkluderer inntaket, men er nok ved 70 grader. Har ikke greid å finne resistansen til disse kablene -det hadde jo gitt et veldig enkelt og greit tall å forholde seg til.

Mvh
OMF
Aner ikke hva disse tallene du opererer med refererer til i FEL 2002. Er dette en håndbok for elektrikere ?

Tallene kan imidlertid IKKE kun gjelde for spenningstapene i 30 meters 1.5, 2.5 og 4kvd. leder.

Resistiviteten er svært enkel å finne,- burde ha stått i FEL 2002, men et raskt søk på Google gav dette:

Table of resistivities at 293.15 kelvins (20 deg. Celsius)
Material Resistivity (ohm metres)

Copper 1.673 × 10-8
Aluminium 2.65 × 10-8

Disse tallene er omtrentlige verdier,- ikke helt identiske med resistiviteten brukt i mine beregninger hvor Resistivitetkobber=1.78 x 10-8

Regn ut slik at du ser det selv !!

Å betale anslagsvis 1000,- ekstra for et større tverrsnitt med tilnærmet null utbytte, blir derfor vanskelig å forsvare for mitt vedkommende. Kjøp heller musikk eller gå på konsert !

Ble medlem
27.04.2006
Antall liker
0
vet ikke om det vil høres. men jeg kan til tider måle en spenningsdifferanse på over +-15V alt etter tid og dag.
om dagen er det helt nedi 208V bare.   burde jeg klage?
Dette er vel nesten grunnlag for å klage, så vidt jeg vet så er normen 230 V +- 10 %, stemmer dette?
Men at noen kommer å kikker er tvilsomt?

Tror også dette fenomenet har mere å gjøre med støy i det elektriske nettet, samt elektromagnetisk støy påvirker utstyret.
10 volt lavere innspenning vil nok helt klart være merkbart for lyden.
Merket klar forskjell på en sølvsuper tror jeg det var, med å stille om spnninga fra 240 til 220 bak.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Har målt litt. I perioder med dårlig lyd er jeg nede i rundt 223V. Når det stiger, stiger også lydkvaliteten tilsvarende til den er på topp og da er spenningen 232V.

Mine ICE blokker og også min pre Lexicon MC-12B har jo switchmode power alle og skal iht. reklamen være mindre følsomme for såpass "små" spenningsvariasjoner, eller?

Synspunkter? thestig?

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
120
Torget vurderinger
2
Hvorfor er det slik (som i påsken) når naboene er på fjellet at anlegget virker som om det får høyoktan strøm ?

Perspektivet blir bedre, bassen går dypere og dynamikken leker seg mellom veggene!

Når krypene er tilbake i nabolaget synker "performance"-faktoren kraftig.

Dere elektrikere der ute: vil det evt. hjelpe å få strømmen inn til huset satt opp som 3-fas istd. normalt oppsett og dermed bruke en fase som ikke benyttes av naboer med "normal" tilkobling, dvs. flytte forsyningen vekk fra all dritten som tydeligvis naboenes strømforbruk genererer ?

Eller snakker vi om at trekket totalt i nabolaget mot nærmeste trafo er såpass stort generelt at trafoen sliter med å levere nok ampere ?

Hmmm...
Merker dette godt, men det beste er når kjerringa henger opp vasken til tørk........................

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Skal helt klart være enig i at dette ikke gir dramtasike forskjeller på noen måte. Men når man gjerne bruker noen ti-tusener på anlegg, så synes jeg disse hundrelappene dette koster er vel brukte penger.

Tror ikke tallene jeg har oppgitt inkluderer inntaket, men er nok ved 70 grader. Har ikke greid å finne resistansen til disse kablene -det hadde jo gitt et veldig enkelt og greit tall å forholde seg til.

Mvh
OMF
Det kan være riktig å gå litt opp i kvadrat også pga. det dynamiske element(stigetid). Raske endringer i spenningen, kan det høres? Muligens.
På den andre siden skal du virkelig spille høyt og bruke mye strøm før det har betydning. Tversnittet på 230volt kabelen er også relatert til varmeavgivelse fra kabelen. Dvs. det er også krav til lengder/tversnitt/forlegningsmetode/og om kabelen er direkte koblet til apparat, eller ender i en stikkontakt. Jeg bruker 4mm2 kabel sikret med 16 amp. selv om kravet bare er 2,5mm2, da jeg da kan benytte vanlige stikkontakter.

Samleren

Topp Bunn