Strømkabler?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Jeg har nå bestemt meg for å ta strømkabling mer seriøst enn hittil, og begynne å skifte ut disse. Men først vil jeg forhøre meg litt med "menigheten, formannskapet og spesialistene", for å kanskje få noen gode tips ifht dette, ettersom jeg i utgangspunktet har vært (og fremdeles er) svært skeptisk til det meste som har med svindyr kabelsjonglering å gjøre. Jeg synes jo anlegget høres svært godt ut som det er, men blir samtidig litt nysgjerrig når det fortelles om åpenbare forbedringer ved å særlig skifte ut strømkabler, ja til og med snu støpslene i stikket, hmmmm.....

    Nå er det jo slik her i huset at alle stikkontakter i stua er ujorda, også de anlegget er tilkopla. Hvordan stiller dette seg ifht uttelling ved powerkabel-bytte? Vil kabler av god kvalitet gi like god effekt, uavhengig av jordet/ujordet el.anlegg?

    Og kan noen beskrive hvilken komponent i anlegget som gir mest lydmessig forbedring på å få en strømkabel av ekstra god kvalitet?
    Gir platespilleren mer hørbar forbedring enn sub`ene f.eks? Og kan det da reduseres på kvalitet for komponenter som gir mindre uttelling?
    Må alle kabler skiftes før man merker særlig forbedring?

    Hadde vært flott å få noen kontruktive tilbakemeldinger før man vrenger lommeboka (særlig nå midt i førjulstida).
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Beste er å ha alt i kontakt på veggen.
    Ellers blir kraftselskapet sur, når de har kontroll, fikk vi erfare..

    Bruke pengene på noe annet. Evnt bruk de på å få nok kontakter på veggen.
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Beste er å ha alt i kontakt på veggen.
    Ellers blir kraftselskapet sur, når de har kontroll, fikk vi erfare..

    Bruke pengene på noe annet. Evnt bruk de på å få nok kontakter på veggen.
    Mulig jeg ordla meg litt misvisende, jeg snakker om strømkabler til komponentene i anlegget. Stikkontakter har jeg forøvrig nok av, men de er som sagt ujorda.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Strømkabler med skjerm er vel laget for å lede støyen i skjermen til jord. Så uten jord har vel det neppe noen hensikt.

    Ellers kan det jo være greit å ikke koble stereoanlegget til samme kurs som hvitevarer og gjerne kanskje unngå å ha en haug av switch mode-strømforsyninger og rutere koblet til for eksempel samme skjøteledning/padde som anlegget.
     

    ohorne

    Medlem
    Ble medlem
    14.10.2007
    Innlegg
    26
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    6
    Om jordet eller ujordet stikk spiller noen rolle er jeg ikke sikker på, om du kobler komponentene rett i stikkontakten. Jeg vil tro det varierer fra komponent til komponent, noen vil låte best koblet til jordet stikk mens på andre gjør det ingen/liten forskjell. Men det er nok uavhengig av hvilken strømkabel det er koblet til med. Om du derimot bruker et strømfilter vil i hvert fall mitt strømfilter være koblet til jordet stikk for å ha best effekt.

    Ellers er min generelle erfaring med strømkabler (som stort sett er basert på tilkobling til jordete stikkontakter) at det kan utgjøre en stor forskjell, men ikke nødvendigvis til det bedre. Som med alt annet av kabler er det snakk om matching. Noen kabler passer noen komponenter og gjør at de låter bedre, mens samme kabel kan få en annen komponent til å låte dårligere (f.eks mer "slitsom" lyd med i overkant fremhevet diskant, for slankt lydbilde el.l.). Men om du treffer riktig med matchen kan du få en stor forbedring.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Noen mener også at skjermede kabler kan kvele dynamikken på for eksempel (effekt)forsterkere, og at uskjermede er å foretrekke her, mens skjermede er best å bruke på kilder.
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Så da er lakriskablene som fulgte med komponentene altså å anse som like gode som f.eks. Nord Ost Heimdall 2? Men sistnevnte muligens noe bedre hvis stikkontaktene i veggen er jorda? Oida..... der fikk min skepsis ytterligere noen bøtter tungtvann på mølla :rolleyes:
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.837
    Antall liker
    38.556
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Noen mener også at skjermede kabler kan kvele dynamikken på for eksempel (effekt)forsterkere, og at uskjermede er å foretrekke her, mens skjermede er best å bruke på kilder.
    Folk mener så mye rart i denne hobbyen men jeg hører ingen forskjell med flotte kabler selv om jeg har det selv :) Greit med nøyaktige lengder for å unngå kabelrot

    mvh
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Snu støpsel rett vei,oppskift


    Strømkabler,oppskrift for å spare penger

    https://www.peakelec.co.uk/acatalog/lcr45-lcr-impedance-meter.html eller lignende

    Skjerm trengs oftest ikke,+ at den er med på å øke kapasitans.
    Sorte lakrissnorer til preamp og kilder er ok,MEN de bør ha lav kapasitans,C og gjerne "høy" motstand,R
    dvs tynne ledninger,dvs,0.75mm2,ikke 2.5mm2,gjerne med tykk isolasjon = økt avstand mellom lederne.

    Ta en tur med LCR meter på gjenvinningen og leit.Normal kapasitans på sort lakris ligger ofte rundt 200pF.
    Jo lavere dess bedre.

    Kabler som måler topp,Nordost. x 3 så har du ca. C pr meter.


    Blue Heaven is 10pF/ft
    Red Dawn is 10/pF/ft
    Heimdall 2 is 10pF/ft
    Frey 2 is 8.8pF/ft
    Tyr 2 is 8pF/ft
    Valhalla 2 is 8pF/ft

    Effekt forsterker,fremdeles lav kapasitans men gjerne 4-6mm2,type komfyrkabel e.l.

    Effekttrinn blir mindre påvirket av støy pga høy arbeids spenning.
    MC riaa trinn kan være svært følsomme pga svært lave arbeidsspenninger som den andre ytter-ende.


    DIY med 100 år gamle ledninger,2m

    457202-b072485c5489c9fb9b82bdeda17d6f68.jpg

    457294-c64d7c935078001d6ae97631f4ffd694.jpg



    Kablers påvirkning av støyen målt


    IMG_20180322_130354 (1).jpg
     
    Sist redigert:

    ohorne

    Medlem
    Ble medlem
    14.10.2007
    Innlegg
    26
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    6
    Som alltid: Det beste rådet er vel å prøve selv. Jeg hører såpass store forskjeller at jeg ikke kan forstå at folk som er interessert i hifi ikke kan høre forskjell :)
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.837
    Antall liker
    38.556
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Som alltid: Det beste rådet er vel å prøve selv. Jeg hører såpass store forskjeller at jeg ikke kan forstå at folk som er interessert i hifi ikke kan høre forskjell :)
    Som du sier er det best å prøve selv :)

    mvh
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Det er en teknisk årsak til at noen får en positiv virkning av kabler og andre får null virkning, og noen en forverring.
    Årsaken ligger i støy bilde og nettimpedansen.

    I stedet for å leite og prøve på måfå og i blinde er det enklere å måle.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.496
    Antall liker
    15.281
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Det er vel som flere skiver at en må teste i eget oppsett og høre seg frem til om strømkabler utgjør noen forskjell! Skal jeg si noe om egne erfaringer så er det litt forskjellig hvilken komponent som har størst utbytte av en oppgradert strømkabel. Noen strømkabler gir hørbar forskjell, men ikke nødvendigvis de kvalitetene en søker.

    For mange år siden når jeg begynte å teste strømkabler så ble jeg først veldig skuffet. Kjøpte meg et par Jorma strømkabler til ca. 1.000,- for ca 1,5 meter. Hørte ingen forskjell. Av en eller annen grunn så kom jeg over to par uoriginale Oyaide stikk som så veldig fine ut og jeg tenkte at de kommer til å se bra ut:cool: Overraskelsen ble desto større da det ga en lydmessig oppgradering. Så fra den dagen så har jeg kun brukt originale Oyaide kontakter (andre produsenter er sikkert like bra) og levd etter prinsippet om at det må være like god kvalitet hele veien. Hjelper ikke med dyr og oppgradert kabel hvis stikkene ikke er like gode! Pr. dags dato bruker jeg Nordost kabeler med Oyaide stikk.
     
    Sist redigert:

    ohorne

    Medlem
    Ble medlem
    14.10.2007
    Innlegg
    26
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    6
    Det er en teknisk årsak til at noen får en positiv virkning av kabler og andre får null virkning, og noen en forverring.
    Årsaken ligger i støy bilde og nettimpedansen.

    I stedet for å leite og prøve på måfå og i blinde er det enklere å måle.
    Selv har jeg lett og prøvd mer eller mindre på måfå og i blinde. Da er det ca. like stor sannsynlighet for å oppleve forverring som forbedring. At det er en forskjell hører jeg umiddelbart, men den kan ganske fort oppleves til det verre om matchen ikke stemmer. Hvis den derimot stemmer kan det bli en klar forbedring.

    Dette har jo ført til at jeg etterhvert har opparbeidet meg en pen samling av div. strømkabler og kvittet meg med masse penger. Og blitt noen erfaringer rikere :)

    Jeg ville prøvd å bytte strømkabel på kilden først om du skal begynne et sted (cd-spiller eller dac. Platespiller har jeg ikke prøvd på)
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Kilder er ofte mere sensitiv enn forsterkere. Transistor komponenter er mere sensitiv enn rørgreier og rommet og forholdene avgjør i hvilken grad det oppleves forskjeller.
    kun basert på egen erfaring. Har ingen gode forklaringsteorier.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Selv har jeg lett og prøvd mer eller mindre på måfå og i blinde. Da er det ca. like stor sannsynlighet for å oppleve forverring som forbedring. At det er en forskjell hører jeg umiddelbart, men den kan ganske fort oppleves til det verre om matchen ikke stemmer. Hvis den derimot stemmer kan det bli en klar forbedring.

    Dette har jo ført til at jeg etterhvert har opparbeidet meg en pen samling av div. strømkabler og kvittet meg med masse penger. Og blitt noen erfaringer rikere :)

    Jeg ville prøvd å bytte strømkabel på kilden først om du skal begynne et sted (cd-spiller eller dac. Platespiller har jeg ikke prøvd på)

    En forverring kan oppstå hvis nettimpedansen er lav.Ca. nettimpedans finner du på denne måten


    Man kan inte använda en vanlig multimeter för att mäta förimpedansen på "rätt" sätt, men man kan med hjälp av en vanlig multimeter kontrollera att förimpedansen inte är helt åt he___te..

    Ta ett dubbelt vägguttag och mät spänningen med multimetern i det ena uttaget, vi kallar den U1. Skriv upp värdet.
    Plugga sedan in en resistiv last på 1000W eller något åt det hållet i det andra uttaget. En vattenkokare, kaffebryggare eller ett värmeelement går bra.
    Starta den och mät spänningen i uttaget när den är igång (kallas U2) och skriv upp värdet. Det räcker med några sekunder.
    Stäng av "vattenkokaren" och kontrollera att spänningen nu är ungefär densamma som U1.

    Titta på "vattenkokaren" så står det säkert någonstans (antagligen i botten) vilken effekt den har, t.ex 1200W.
    Ta nu den spänning som du först mätte i uttaget (U1) minus den spänning som du fick när "vattenkokaren" var igång (U2).
    exempel: Vid obelastat uttag mäter du 230V (U1) och med kokaren i drift mäter du 226V (U2). Skillnaden är då 4V (som vi logiskt kallar för U3).
    Det är spänningsfallet över din förimpedans.

    Räkna nu ut strömmen som kokaren drar genom att ta effekten (1200W i mitt exempel) och dela med spänningen U2 (1200 / 226 = 5,31A)
    Nu kan du räkna ut impedansen genom att dela spänningsfallet över förimpedansen (U3) med strömmen. (4V / 5,31A = 0,75 ohm)

    Gör om mätningen ett par gånger för att vara säker.
    Det här är ingen "snygg" eller exakt mätning, men den duger gott för att kontrollera att det inte är några större fel i ditt nät.



    Leser du linken vil du se at 4 av 6 ikke hører forskjell på om det settes inn ett så kraftig virkemiddel som ett nettfilter.
    Ser en nærmere etter viser målingene av nettimpedansen til disse 6 dette


    førimpedans (2).jpg



    De to med høyest nettimpedans får ett positivt bidrag til lyden,
    de fire andre hører ingen forskjeller.
    Jeg,som har en nettimpedans på 0.3 ohm fikk en forverring ved bruk av kabler og nettfiltre.
    Men etter at jeg skilte kursen til stereoen fra de resterende kursene beholdt jeg fremdeles den lave impedansen,men støyen fra de andre lastene i installasjonen forsvant,ble sterkt redusert,så nå er der ikke forskjell på kabler lenger.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Kilder er ofte mere sensitiv enn forsterkere. Transistor komponenter er mere sensitiv enn rørgreier og rommet og forholdene avgjør i hvilken grad det oppleves forskjeller.
    kun basert på egen erfaring. Har ingen gode forklaringsteorier.
    Vil mene at mye av årsaken ligger i valg av trafo.
    Transistor utstyr bruker dessverre ofte ringkjerne.Disse har en "høy" kapasitans.
    På kilder og preamp er dette mindre bra.Målte kapasitansen på en ringkjerne til preamp bruk til ca 800pF,
    dette er i samme leia som 1.5m flettekabelen til Elektrocompaniet.

    Spec bruker R-core transformatorer.John Curl anbefaler (te) C-core,begge pga at disse reduserer problemet(Parasound?)
    med dagens støybilde i installasjonene våre i området 3kHz - 150kHz,s.k. supraharmonics.
    Hadde selv noen Consonance forsterkere med C eller R core kjerne.Disse ble mindre påvirket av støy.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Mulig jeg ordla meg litt misvisende, jeg snakker om strømkabler til komponentene i anlegget. Stikkontakter har jeg forøvrig nok av, men de er som sagt ujorda.
    Jeg skjønte hva du egentlig mente.
    Ja, jeg har erfart at f.eks billigste strømkabel til Nordost, gav en sortere bakgrunn på en Burmester cd spiller jeg hadde.
    Ingen forskjell på forsterkere.

    Hadde en periode strømpadde med støyfilter, men ingen forskjell, bortsett fra at effekt spilte dårligere. Tregere og mindre dynamikk. Men padda var så tung at den lå i ro på gulvet som eneste positive ting.

    Litt forskjell på signalkabler og høyttaler ledninger også..

    Men vi snakker bare pittelitt. Som krydder kanskje.

    Men i følge de som kan dette i teorien, er da produktene feilkonstruerte. Jah..

    Nå på dagens anlegg har jeg ingen forskjell fra Focal Elite kablene mot de dyrere som ligg slengt nedi kjelleren. Heller ikke mot sølvkabler.

    En ting til med hifi kabler som er dyre.. De kan ha ekstremt dårlige loddinger, har jeg erfart. Mangler kompetanse på de som lager de.

    Hvis du må ha litt bedre nattesøvn så anbefaler jeg de som jeg har. Trippel skjerm på rca og høyttaler ledning på 12m snelle.
    Jeg bruker 2 par 4 kvadrat ledninger til hver høyttaler (ikke biwire) og det gav meg en kraftigere bass. Kan kjøpes f. Eks hos bassbroother som selger bilstereo.
    Men nå var det vel strøm du lurte på 😁

    Bruk pengene på høyttalere! Det er der du får forskjeller. Og etterpå..- Forsterkere som er strømsterke. Som har stor trafo.
    3 ting er en god DAC.
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg bruker for øvrig padde med fire isolerte stikk, der tre av dem har schaffner-filter og ett er ufiltrert. Bruker det ufiltrerte til forsterker. Brukte denne på kontoret, der jeg hadde anlegget før, og der var kontaktene jordet. Hjemme i leiligheten er det ikke jordet, så her er vel padda bare en dyr skjøteledning, vil jeg tro.

    1607105297886.png


    Med Google Translate:


    Power strip equipped with 4 Schuko sockets and an IEC type input socket.

    Anti-interference protection of devices powered by TAP 4 is realized in the form of four independent Schaffner filters, which separate each device from the power source and from each other.

    Such a connection gives a very high efficiency of suppression of interference and allows for a high current load of the strip (5 A for each socket, but not more than 16 A in total for all sockets).

    The power strip can therefore power devices with high power consumption, e.g. power amplifiers, as well as all other components of the audio system.

    Construction: The skeleton of the rail is an aluminum, cast, powder-coated housing, dimensions 120 x 120 x 50 mm. This structure provides the strip with a very high mechanical strength and resistance to electromagnetic interference. Schaffner filters are placed on a common plate inside the housing.

    We deliver the strip without a power cord. We encourage you to take advantage of the offer of our professional cables from the Audio Power TPC, Power TPC series or standard power cables.

    Possible options:
    1. Installation of sockets without filters.
    2. Installation of sockets of other standards, e.g. UK, USA or others.
    Technical Specifications:

    • Number of output sockets: 4
    • Type of output sockets: Schuko
    • Number of input sockets: 1
    • Input socket type: IEC
    • Number of filters: 1 Schaffner filter for each socket with separation
    • Housing material: die-cast aluminum
    • Color: black powder coated
    • Maximum load of sockets: 5 A
    • Maximum load capacity of the entire strip: 16 A.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    ^ Filteret vil vel dempe differential mode støy,der kilde til slikt typisk er smps og lavenergi pærer.
    Har en TN nett med høy nettimpedans kan også skjermet kabler også være kilde til støy.
    Usikker på hvordan dette forholder seg til IT nett.
    Schaffner filter kan være så mangt,har schaffner filtre selv og bruker ett par små støydempings trafoer
    for å øke kildeimpedansen slik at jeg unngår en forsterkning av støy i området opp til 150 kHz og at
    filtrene fungerer bedre i området de er konstruert for - fra 150 kHz og oppover i MHz området.
    Men de er like avhengig av nettimpedans mtp virkning som andre filtre,
    og vil forsterke støyen dersom nettimpedansen er lav.Er den "midt på treet" er virkningen minimal.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    ^ Filteret vil vel dempe differential mode støy,der kilde til slikt typisk er smps og lavenergi pærer.
    Har en TN nett med høy nettimpedans kan også skjermet kabler også være kilde til støy.
    Usikker på hvordan dette forholder seg til IT nett.
    Schaffner filter kan være så mangt,har schaffner filtre selv og bruker ett par små støydempings trafoer
    for å øke kildeimpedansen slik at jeg unngår en forsterkning av støy i området opp til 150 kHz og at
    filtrene fungerer bedre i området de er konstruert for - fra 150 kHz og oppover i MHz området.
    Men de er like avhengig av nettimpedans mtp virkning som andre filtre,
    og vil forsterke støyen dersom nettimpedansen er lav.Er den "midt på treet" er virkningen minimal.
    Må filtrene være koblet til jord for å virke?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Må filtrene være koblet til jord for å virke?
    Jeg forstår det slik at filteret demper diffential mode støy selv om kursen ikke er jordet.
    Demper litt (minimalt?) comon mode støy selv om kursen ikke er jordet.
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Må filtrene være koblet til jord for å virke?
    Det er vel meningen at den skal kobles til jord ja.
    Om det virker utenom vet jeg ikke.

    Om du får virkning? Umulig å svare på.
    Variere fra gate til gate.

    Tingen er at hvis alt er ok fra trafo kiosken og alle hus, skal det ikke ha noe å si.

    Jeg opprettet vel tråd om støy.. Eller vertfall skrev og klagde jeg mye på det..
    Tenker på nå.. Hvorfor i huleste målte jeg meg ikke til feilen den gang?
    Hmm.. Gav vel diverse rør-pre skylden..

    Uansett, jeg målte meg til en jordingsfeil i garasjen på en taklampe (var ikke jeg som har montert den lampa) .
    Måler du mellom en fase og jord, skal det være ca halv spenning av spenning mellom to faser.
    Forresten skal du IKKE ha jordfeil. Da må du kontakte elektriker hvis du ikke kan måle deg til feilen selv.
    Men du kan få støy fra feil hos naboen, en gatelykt med feil eller oftest, feil hos deg selv.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det er vel meningen at den skal kobles til jord ja.
    Om det virker utenom vet jeg ikke.

    Om du får virkning? Umulig å svare på.
    Variere fra gate til gate.

    Tingen er at hvis alt er ok fra trafo kiosken og alle hus, skal det ikke ha noe å si.

    Jeg opprettet vel tråd om støy.. Eller vertfall skrev og klagde jeg mye på det..
    Tenker på nå.. Hvorfor i huleste målte jeg meg ikke til feilen den gang?
    Hmm.. Gav vel diverse rør-pre skylden..

    Uansett, jeg målte meg til en jordingsfeil i garasjen på en taklampe.
    Måler du mellom en fase og jord, skal det være ca halv spenning av spenning mellom to faser.
    Forresten skal du IKKE ha jordfeil. Da må du kontakte elektriker hvis du ikke kan måle deg til feilen selv.
    Men du kan få støy fra feil hos naboen, en gatelykt med feil eller oftest, feil hos deg selv.
    Bor i Polen, ser du. I en gammel østblokk-blokk. Ingenting er jordet. Ikke på kjøkkenet eller badet heller :rolleyes:
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har VELDIG god erfaring med Nordost qrt qx4 og Nordost qrt qbase 8. Det må brukes gode kabler både til og fra, men resultatet ble VELDIG bra hos meg. Jeg kjøpte alt brukt og ser det ligger noe brukt på Finn nå. Lykke til :)
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.375
    Antall liker
    1.268
    Torget vurderinger
    1
    Min oppfatning er at bare kabler har tilstrekkelig tverrsnitt og er uskadet så er det meningsløst å kjøpe dyre kabler.
    Men, det er jo bare å svi av en pen bunke tusenlapper på stilige kabler. Mange med dyre anlegg gjør det, overbevist om at nå ble alt så meget bedre. Selv undrer jeg meg på om dersom en hadde en 'mystisk-rød-knapp' en kunne trykke på, som gir en tilsvarende 'endring' av lyden, om en synes at de minus 10-15 tusen på konto var verd smilet til selger...
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Selv undrer jeg meg på om dersom en hadde en 'mystisk-rød-knapp' en kunne trykke på, som gir en tilsvarende 'endring' av lyden, om en synes at de minus 10-15 tusen på konto var verd smilet til selger...
    Ja, du tenker på ... tone ... kontroller? Det er bare billigbæsj-utstyr som har det :rolleyes:

    1607169666603.png
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Øhh, milde makter, hvor skal en begynne..... :eek: Som gammel musiker og over gjennomsnittet interessert i musikk, var det jo en selvfølge den dagen instrumenter og forsterker-rigg ble solgt, at den fremtidige sysselen på området måtte bli et lydanlegg det kunne lyttes til god musikk på i stedet.
    Så i løpet av de 5-6 siste årene har da dette resultert i en stadig utskiftning og oppgradering av komponenter frem til dagens utstyr, som består av imo en ganske imponerende gjeng McIntosh-babyer, (det meste nytt). Noe jeg er både stolt av og umåtelig fornøyd med, både lyd og utseendemessig.

    Når det er sagt er jeg langtifra noen teknisk interessert/begavet bruker. Jeg kjøper utstyr (etter å ha lest haugevis av tester), kopler sammen, og lytter.... til jeg synes ting låter tilfredsstillende, thats ca it! Hva som skjer via elektronikk, kretser, kabler, hublonikk og hablanakk har jeg i grunn verken interesse av, eller større kunnskap om enn det min lille utdannelse som elektriker tilsier. Derfor har jeg da av og til stilt en del (også sikkert uhyre "dumme") spørsmål her på sentralen, som ofte har blitt besvart både seriøst og lærerikt, men også noen ganger med hva jeg vil kalle hoderistende ovenfra og ned-svar. Det siste har jeg egentlig bare ledd av, for etter min mening bør det være like stor plass til oss rene brukere, som tekno-frikene her på sentralen. Det som teller i det store og hele, er vel tross alt selve interessen av HiFi, og gleden over å kunne nyte favorittmusikken på et godt stereoanlegg.

    Vel, denne gangen tok jeg sats og hoppet inn i selve vepsebolet av underforumer her inne... :cool: Ikke for annet enn å få noen tips ang. uttelling i det å oppgradere strømkablene. Og svar har jaggu kommet gitt, og hittil må jeg virkelig få gi litt ros, da diskusjon og meningsutvekslinger har foregått utrolig saklig og fritt for munnhuggeri og krangel, flott (y)

    Men samtidig må jeg dessverre bare medgi at jeg i mitt teknisk ribba hode fremdeles er like usikker, om ikke verre, enn før jeg starta tråden, hehe... For her er det like mange meninger, forslag og løsninger som sandkorn på stranda. Og det forteller meg jo noe jeg egentlig visste på forhånd, nemlig at opplevelsen av lyd, og forbedring av denne, er like mangfoldig som antall ører og antall lytterom rundt om i de tusen hjem.

    Men, ett av innleggene, nemlig Ymir`s lenke til "Usynlige fiender og HiFi-demoner", var virkelig noe jeg bet meg merke i, og vil gi terningkast 6 for (y):). Her fikk jeg absolutt noe å leke med fremover. Og merk dere dèt, kabler er ikke nevnt med ETT ord i den artikkelen, utrolig nok. Kun matnyttig og faktisk info om strøm, urenheter og jordproblematikk, og hva man kan gjøre for å få bukt med dette, og som igjen eliminerer all problematikk mange har for seg at kabler til flere titalls tusen kroner gjør.

    Dette er i allefall noe jeg akter å ta fatt i før jeg går til innkjøp av en eneste ny kabel. Så ut og hente Fluke`n, og begynne å måle! Takk igjen Ymir for den artikkelen (y):)
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker Nordost Heimdall til Nordost qrt qx4 og Nordost Frey fra qrt qx4 til Nordost qbase 8, men det blir ganske bra med Nordost blue heaven også. Hos meg ble lyden VELDIG mye bedre. Jeg har jordet kontakt i veggen, men vet ikke om det har noe og si :)
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Øhh, milde makter, hvor skal en begynne..... :eek: Som gammel musiker og over gjennomsnittet interessert i musikk, var det jo en selvfølge den dagen instrumenter og forsterker-rigg ble solgt, at den fremtidige sysselen på området måtte bli et lydanlegg det kunne lyttes til god musikk på i stedet.
    Så i løpet av de 5-6 siste årene har da dette resultert i en stadig utskiftning og oppgradering av komponenter frem til dagens utstyr, som består av imo en ganske imponerende gjeng McIntosh-babyer, (det meste nytt). Noe jeg er både stolt av og umåtelig fornøyd med, både lyd og utseendemessig.

    Når det er sagt er jeg langtifra noen teknisk interessert/begavet bruker. Jeg kjøper utstyr (etter å ha lest haugevis av tester), kopler sammen, og lytter.... til jeg synes ting låter tilfredsstillende, thats ca it! Hva som skjer via elektronikk, kretser, kabler, hublonikk og hablanakk har jeg i grunn verken interesse av, eller større kunnskap om enn det min lille utdannelse som elektriker tilsier. Derfor har jeg da av og til stilt en del (også sikkert uhyre "dumme") spørsmål her på sentralen, som ofte har blitt besvart både seriøst og lærerikt, men også noen ganger med hva jeg vil kalle hoderistende ovenfra og ned-svar. Det siste har jeg egentlig bare ledd av, for etter min mening bør det være like stor plass til oss rene brukere, som tekno-frikene her på sentralen. Det som teller i det store og hele, er vel tross alt selve interessen av HiFi, og gleden over å kunne nyte favorittmusikken på et godt stereoanlegg.

    Vel, denne gangen tok jeg sats og hoppet inn i selve vepsebolet av underforumer her inne... :cool: Ikke for annet enn å få noen tips ang. uttelling i det å oppgradere strømkablene. Og svar har jaggu kommet gitt, og hittil må jeg virkelig få gi litt ros, da diskusjon og meningsutvekslinger har foregått utrolig saklig og fritt for munnhuggeri og krangel, flott (y)

    Men samtidig må jeg dessverre bare medgi at jeg i mitt teknisk ribba hode fremdeles er like usikker, om ikke verre, enn før jeg starta tråden, hehe... For her er det like mange meninger, forslag og løsninger som sandkorn på stranda. Og det forteller meg jo noe jeg egentlig visste på forhånd, nemlig at opplevelsen av lyd, og forbedring av denne, er like mangfoldig som antall ører og antall lytterom rundt om i de tusen hjem.

    Men, ett av innleggene, nemlig Ymir`s lenke til "Usynlige fiender og HiFi-demoner", var virkelig noe jeg bet meg merke i, og vil gi terningkast 6 for (y):). Her fikk jeg absolutt noe å leke med fremover. Og merk dere dèt, kabler er ikke nevnt med ETT ord i den artikkelen, utrolig nok. Kun matnyttig og faktisk info om strøm, urenheter og jordproblematikk, og hva man kan gjøre for å få bukt med dette, og som igjen eliminerer all problematikk mange har for seg at kabler til flere titalls tusen kroner gjør.

    Dette er i allefall noe jeg akter å ta fatt i før jeg går til innkjøp av en eneste ny kabel. Så ut og hente Fluke`n, og begynne å måle! Takk igjen Ymir for den artikkelen (y):)
    Jeg er nok enda mindre teknisk begavet enn deg og som deg så lytter jeg meg fram til hva som jeg synes låter best med det jeg har råd til økonomisk.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Mange hifi-forhandlere som selger dyre kabler, lar en vel få låne kabler med seg hjem? Hvis jeg skulle betalt flere tusen for litt kobber med eller uten skjerm og med fancy kappe og støpsler, skulle jeg vært rimelig sikker på at dette hadde god virkning.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg forstår det slik at filteret demper diffential mode støy selv om kursen ikke er jordet.
    Demper litt (minimalt?) comon mode støy selv om kursen ikke er jordet.
    Det er vel meningen at den skal kobles til jord ja.
    Om det virker utenom vet jeg ikke.

    Om du får virkning? Umulig å svare på.
    Kontaktet produsenten av strømpadda over her, og de sa at Schaffner-filtrene (som padda er utstyrt med) har 70 % virkningsgrad hvis de ikke er koblet til jord. De produserer også en DC-blokker, som ikke trenger å kobles til jord.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Jeg bruker Nordost Heimdall til Nordost qrt qx4 og Nordost Frey fra qrt qx4 til Nordost qbase 8, men det blir ganske bra med Nordost blue heaven også. Hos meg ble lyden VELDIG mye bedre. Jeg har jordet kontakt i veggen, men vet ikke om det har noe og si :)
    Kjøpte meg nettopp en QB8. Ser at den kan jordens. Har du gjort det? Og i så fall hvordan?
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.773
    Antall liker
    717
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Å hjelp! Drit i strømkabel og hva andre sier. Kjøp strømfilter som fjerner kloakk fra anlegget ditt. Jeg har audio insight isovolt, laget for norsk talentløs kloakkstrøm bl.a uten jord, eneste løsning for macinrosh riggen din. Begynn der, alt annet er søppel og alt for dyrt fordi det virker ikke i Norge, bare tar rotta på lyden.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    838
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Anbefaler Supra kabler, de har fornuftig pris.
    Ganske langtfra Nordost sine priser.

    LoRad SPC
    Apparatkontakt
    Veggstøpsel

    Har laget mine strømkabler med dette, og fått laget det i «korrekt lengde» i forhold til avstand.
    Du har kablene etter noen dager, og betaler med Klarna, etter at du har mottatt kablene, helt gebyrfritt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn