Strømkabler og nettfiltre? er ikke kar om å høre forskjell - eller gjør jeg det?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    ............. Referanse-Anlegget hans ble vel forbedret med 30-40%..........
    30-40% forbedring er mye. Hører man ikke det må man være døv
    Hvordan måler man prosentvis forbedring?
    - På samme måte som å måle ENDRING i Lytterens Egen-Energi ved påvirkning på Lytterens Positive og Negative Refleksjons-Sammensetninger ved Fullfrekvente berøringer av kroppen ( - Lytteren ).
    - Denne prosessen er ikke svært enkel...- !

    Mvh. Lyden av Opplevelser av Ultra-Innsikter...
    tror du selv på det du fabulerer om? Er jo helt umulig å ta noe av det du skriver seriøst. Begynner faktisk å lure om du egentlig er en bot som automatisk lager innlegg basert på en svadagenerator-algoritme. Kunne vært morsomt å lagd en slik, så hvorfor ikke?
     

    Lyden av Opplevelser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Innlegg
    395
    Antall liker
    42
    Sted
    Stavanger - Kirkegaten nr.43.
    Torget vurderinger
    0
    Hvordan måler man prosentvis forbedring?
    - På samme måte som å måle ENDRING i Lytterens Egen-Energi ved påvirkning på Lytterens Positive og Negative Refleksjons-Sammensetninger ved Fullfrekvente berøringer av kroppen ( - Lytteren ).
    - Denne prosessen er ikke svært enkel...- !

    Mvh. Lyden av Opplevelser av Ultra-Innsikter...
    tror du selv på det du fabulerer om? Er jo helt umulig å ta noe av det du skriver seriøst. Begynner faktisk å lure om du egentlig er en bot som automatisk lager innlegg basert på en svadagenerator-algoritme. Kunne vært morsomt å lagd en slik, så hvorfor ikke?
    - Det er så enkelt at du tar Legeutdannelsen, viderefører med Kiropraktikk, viderefører med Osteopati, viderefører med Tysk spisskompetanse for utvikling av Balanse-Senter. Etter dette er du et stykke på vei - når du har fått 20 års praksis etter 12 år i Tyskland med innføring om Balanse-Refleks-Teknologi ???
    ( - for over 12 år siden brukte 3 norske sykehus LYD mot Kreft...- og i fjor var der første-side-oppslag i Dagbladet om LYD mot blodpropp var i ferd med å taes inn i sykehusbehandling i Norge ). Siste oppdaterte curator-bilder av kroppens beinbygning gjøres med resonans-lyder igjennom kroppen med hørselvernet på !
    - Integritet er det beste automat-våpenet mot egne begrensinger !

    Mvh. Lyden av Opplevelser av Ultra-frekvent LYD...
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan måler man prosentvis forbedring?
    - På samme måte som å måle ENDRING i Lytterens Egen-Energi ved påvirkning på Lytterens Positive og Negative Refleksjons-Sammensetninger ved Fullfrekvente berøringer av kroppen ( - Lytteren ).
    - Denne prosessen er ikke svært enkel...- !

    Mvh. Lyden av Opplevelser av Ultra-Innsikter...
    tror du selv på det du fabulerer om? Er jo helt umulig å ta noe av det du skriver seriøst. Begynner faktisk å lure om du egentlig er en bot som automatisk lager innlegg basert på en svadagenerator-algoritme. Kunne vært morsomt å lagd en slik, så hvorfor ikke?
    - Det er så enkelt at du tar Legeutdannelsen, viderefører med Kiropraktikk, viderefører med Osteopati, viderefører med Tysk spisskompetanse for utvikling av Balanse-Senter. Etter dette er du et stykke på vei - når du har fått 20 års praksis etter 12 år i Tyskland med innføring om Balanse-Refleks-Teknologi ???
    ( - for over 12 år siden brukte 3 norske sykehus LYD mot Kreft...- og i fjor var der første-side-oppslag i Dagbladet om LYD mot blodpropp var i ferd med å taes inn i sykehusbehandling i Norge ). Siste oppdaterte curator-bilder av kroppens beinbygning gjøres med resonans-lyder igjennom kroppen med hørselvernet på !
    - Integritet er det beste automat-våpenet mot egne begrensinger !

    Mvh. Lyden av Opplevelser av Ultra-frekvent LYD...
    Dette (også) må være en spøk fra din side ?
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    @Lyden av oplevelser Er det dette du dyrker?


    ja, det sker jo faktisk i en hvis grad ved musikgengivelse , og der er ingen tvivl om når kunstneren og publikum "gå i samme resonans " så sker der noget positivt med oplevelsen.

    Jeg kan iøvrigt anbefale hele denne serie som har et kritisk syn på alternativ behandling, og derfor kontrolleres der med avancerede apparater om der faktisk sker noget med patienten ved disse alternative behandlinger.
    Værten er også kritisk, og ikke mindst de to læger som hele tiden er med.
     
    Sist redigert:

    Miles

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    1.181
    Antall liker
    303
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Hadde valgt PS Audio sin fremfor Eaton sin.
    Fordelen med PS Audio sin er at den er lovlig. CE godkjent
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.016
    Antall liker
    12.901
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg også synes Lyden av Opplevelser skriver mye rart, det er mye jeg ikke forstår. Men mye av det skrives med "glimt i øyet" tror jeg.
    Om dere ikke forstår hva han mener, er det vel ikke nødvendig å gulpe opp så mye sure tilbakemeldinger på det han skriver. Jeg sikter ikke spesifikt til de i denne tråden, men gennerelt.
    Han er aldri uhøflig og får ufortjent mye pepper her på HFS.
    Skal det ikke være rom for alle her?
    Jeg liker god takhøyde, det gir bedre lyd også. :rolleyes:
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    1.650
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Iflg min far vil en 1,5kvadrats kabel kunne brukes til 10A, mens en 2,5kvadrats vil kunne gå på 16A.
    Hans påstand er dog at det ALDRI vil være kontinuerlig strøm, men snakk om peaker. Lurer på om han påstod at en 10A kurs normalt sett ligger på rundt 3-4A, og at en 16A kurs vil ligge i området rundt 6A når man snakker om hvor mye strøm som går i kursen "på det jevne"..........ta dog min hukommelse med en aldri så liten klype salt rundt akkurat disse verdiene....!

    Hadde jeg lagt opp en egen 16A kurs til anlegget, hadde han gjerne kontret med å si noe om dimensjonen på kabel frem til sikringsskapet..... :rolleyes:

    mvh
    Proffen
    Jeg har lyttet til en del strømkabler og kvadrat er vigtig for dynamikken. Men har man en mindre forstærker, så har det ikke meget at sige, med kvadrat. Et norsk strømkabel, LMC, fandt jeg begrænsede dynamikken og kraften i bassen. Det var så vidt jeg husker 2 x 2,5 kvadrat med en jordleder på 4 kvadrat. Jeg valgte Quide Tunami med 3 x 5,5 kvadrat. Jeg har egen gruppe med 2 x 2,5 kvadrat pr. leder. Strømkablerne vendte rigtigt, hvilket er vigtigt. Ellers mister man det punch, de kan yde.
     

    PowerQuality

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.11.2012
    Innlegg
    94
    Antall liker
    18
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Hadde valgt PS Audio sin fremfor Eaton sin.
    Fordelen med PS Audio sin er at den er lovlig. CE godkjent
    Eatons UPSer er akkurat like lovlige som PS Audio.

    Eaton er CE-merket, og tilfredstiller mange flere standarer enn PS audio kan vise til. Samtlige relevante EN standarder, samt DNV og ABS sertifisering.
     
    Sist redigert:

    PowerQuality

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.11.2012
    Innlegg
    94
    Antall liker
    18
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    En standard UPS er i de fleste tilfeller ikke egnet til audioformål da de støyer mye.
    Det med støy nevnte jeg flere eksempler på hvordan det kan løses.
    Skal en først bruke så mye penger som f.eks en Eaton UPS koster, så er en PS Audio P5 et mye bedre alternativ. Denne fungerer! Skal en ta det helt ut så må en bygge et anlegg med en solid batteribank.\, eller en "clean generator".
    Jeg får min del mer tillit til er produkt som Eaton enn PS Audio. Det handler litt om hvilke markeder de operer i og historie. PS Audio sin reklame tar jeg med en klype salt.

    Kvaliteten på UPSer skiller forøvrig en god del ifølge de som har peiling på dette.

    Uansett er det beste å prøve selv og gjerne med blindtest.
    Når jeg nevner støy så mente jeg ikke viftestøy men støy på strømmen laget av UPSen selv. Jeg har diskutert dette med elektrikkere som jobber med dette til daglig, og får helt klare føringer om disse er uegnet for audio. Når det gjelder store Eaton UPSer så koster disse like mye som en PS Audio P5, så da ser jeg ikke problemet....
    UPSer, eller egentlig alle likerettere og da særlig DC/DC convertere i UPS støyer oppstrøms. Nedstrøms, altså mot utstyret som skal skjermes fra nett, er det svært lite støy å spore hvis utstyret er designet sånn passelig bra.

    Når det gjelder elektrikere som "jobber med dette daglig", så lurer jeg på hvem det er? Elektrikere forholder seg til kabling og installasjon, og har svært lite kunnskap og innsikt i støyproblematikk relatert til UPS. Dette er et svært komplekst tema å begi seg utpå, og det er svært få i Norge som virkelig kan dette fagområdet.

    Og ja, det er store kvalitetsforskjeller på UPSer. Særlig i den størrelsen som er aktuelt for bruk i HiFi.
     
    Sist redigert:

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    tror du selv på det du fabulerer om? Er jo helt umulig å ta noe av det du skriver seriøst. Begynner faktisk å lure om du egentlig er en bot som automatisk lager innlegg basert på en svadagenerator-algoritme. Kunne vært morsomt å lagd en slik, så hvorfor ikke?
    Kan ikke du lage en slik da og presentere resultatet senere? Istedenfor å irritere deg slik, prøv å Forstå heller, det er vel ikke så vanskelig??
    Universet kan romme alt du tenker deg, det bør muligens også hifisentralen kunne være stolte av å si..eller?:) Vær glad vi er forskjellige og kan forklare ting forskjellig utifra hver enkelts unike oppfatning av verden og Musikken i den, da blir vi også utfordret til å transcendere våre egne fordommer og flaskehalser

    (mitt neste innlegg er nr 666)
     
    Sist redigert:

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    766
    Torget vurderinger
    8
    Det med støy nevnte jeg flere eksempler på hvordan det kan løses.

    Jeg får min del mer tillit til er produkt som Eaton enn PS Audio. Det handler litt om hvilke markeder de operer i og historie. PS Audio sin reklame tar jeg med en klype salt.

    Kvaliteten på UPSer skiller forøvrig en god del ifølge de som har peiling på dette.

    Uansett er det beste å prøve selv og gjerne med blindtest.
    Når jeg nevner støy så mente jeg ikke viftestøy men støy på strømmen laget av UPSen selv. Jeg har diskutert dette med elektrikkere som jobber med dette til daglig, og får helt klare føringer om disse er uegnet for audio. Når det gjelder store Eaton UPSer så koster disse like mye som en PS Audio P5, så da ser jeg ikke problemet....
    UPSer, eller egentlig alle likerettere og da særlig DC/DC convertere i UPS støyer oppstrøms. Nedstrøms, altså mot utstyret som skal skjermes fra nett, er det svært lite støy å spore hvis utstyret er designet sånn passelig bra.

    Når det gjelder elektrikere som "jobber med dette daglig", så lurer jeg på hvem det er? Elektrikere forholder seg til kabling og installasjon, og har svært lite kunnskap og innsikt i støyproblematikk relatert til UPS. Dette er et svært komplekst tema å begi seg utpå, og det er svært få i Norge som virkelig kan dette fagområdet.

    Og ja, det er store kvalitetsforskjeller på UPSer. Særlig i den størrelsen som er aktuelt for bruk i HiFi.
    Elektrikkerene jeg nevnte er ikke kabeltrekkere på land men fagfolk som jobber på plattformer og skip som styrer med UPSer på daglig basis, både drift og vedlikehold. Skal ikke påstå at det ikke finnes noen UPSer som ikke støyer, men disse er ikke laget for dette som formål da det først og fremst er backup strøm. På seismikkere brukte vi "clean generatorer" for å få ren strøm til data rommet om bord.

    Når det gjelder kunnskap om dette så har du helt rett at den knapt finnes i Norge. Da vi fikk problemer med at "common mode" filtrene på drivene brant opp på riggen jeg jobbet på, måtte vi til Finland for å finne ekspertise. Når det gjelder strømnett i hus så kan Post og Teletilsynet gjennomføre målinger. Har selv fått utført dette for å få bekreftet støykilder å få bevis slik at dette kunne utbedres.

    Bruker selv DIY nettfilter med standard Schaffner industri filtrer, og i tillegg en PS Audio P5 med godt resultat. Kabler har jeg et avslappet forhold til, men benytter Transparent sine kabler da disse også har filtre som fungerer.
     

    PowerQuality

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.11.2012
    Innlegg
    94
    Antall liker
    18
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Sitat:
    "Når det gjelder kunnskap om dette så har du helt rett at den knapt finnes i Norge. Da vi fikk problemer med at "common mode" filtrene på drivene brant opp på riggen jeg jobbet på, måtte vi til Finland for å finne ekspertise. Når det gjelder strømnett i hus så kan Post og Teletilsynet gjennomføre målinger. Har selv fått utført dette for å få bekreftet støykilder å få bevis slik at dette kunne utbedres."



    Eaton har sin utviklingsavdeling i Finland. Kanskje samme sted det er snakk om.
     

    Miles

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    1.181
    Antall liker
    303
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Googlet eatons ups. Flere forskjellige bilder av baksiden uten CE merke


    Hadde valgt PS Audio sin fremfor Eaton sin.
    Fordelen med PS Audio sin er at den er lovlig. CE godkjent
    Eatons UPSer er akkurat like lovlige som PS Audio.

    Eaton er CE-merket, og tilfredstiller mange flere standarer enn PS audio kan vise til. Samtlige relevante EN standarder, samt DNV og ABS sertifisering.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Googlet eatons ups. Flere forskjellige bilder av baksiden uten CE merke


    Hadde valgt PS Audio sin fremfor Eaton sin.
    Fordelen med PS Audio sin er at den er lovlig. CE godkjent
    Eatons UPSer er akkurat like lovlige som PS Audio.

    Eaton er CE-merket, og tilfredstiller mange flere standarer enn PS audio kan vise til. Samtlige relevante EN standarder, samt DNV og ABS sertifisering.
    "Et CE mærke er bare noget man sætte på", men firmaet er naturligvis ansvarlig for at man overholder regulativerne, men mon ikke et så stort foretagende kan finde ud af det.
    De har da kunnet finde ud af det her EL1200USBIEC | UPS str�mforsyning, Rackmontering, selvst�ndig 1200VA, 161 → 284V Input, 230V Output, 750W | Eaton

    Mærkningen står fabrikanten som sagt selv for, og fabrikanten er ansvarlig for at regulativerne bliver overholdt, og at der er dokumentation for dette.
    CE-mærkning - trin for trin - Dansk Standard
     
    Sist redigert:

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Det med støy nevnte jeg flere eksempler på hvordan det kan løses.

    Jeg får min del mer tillit til er produkt som Eaton enn PS Audio. Det handler litt om hvilke markeder de operer i og historie. PS Audio sin reklame tar jeg med en klype salt.

    Kvaliteten på UPSer skiller forøvrig en god del ifølge de som har peiling på dette.

    Uansett er det beste å prøve selv og gjerne med blindtest.
    Når jeg nevner støy så mente jeg ikke viftestøy men støy på strømmen laget av UPSen selv. Jeg har diskutert dette med elektrikkere som jobber med dette til daglig, og får helt klare føringer om disse er uegnet for audio. Når det gjelder store Eaton UPSer så koster disse like mye som en PS Audio P5, så da ser jeg ikke problemet....
    UPSer, eller egentlig alle likerettere og da særlig DC/DC convertere i UPS støyer oppstrøms. Nedstrøms, altså mot utstyret som skal skjermes fra nett, er det svært lite støy å spore hvis utstyret er designet sånn passelig bra.

    Når det gjelder elektrikere som "jobber med dette daglig", så lurer jeg på hvem det er? Elektrikere forholder seg til kabling og installasjon, og har svært lite kunnskap og innsikt i støyproblematikk relatert til UPS. Dette er et svært komplekst tema å begi seg utpå, og det er svært få i Norge som virkelig kan dette fagområdet.

    Og ja, det er store kvalitetsforskjeller på UPSer. Særlig i den størrelsen som er aktuelt for bruk i HiFi.
    Elektrikere forholder seg ikke til produktgodkjenningen annet enn at de har CE-merke. NEK400 er deres bibel.

    Det er regulatoriske standarder man må passerer for å kunne hevde DoC (declaration of conformity, eller samsvarserklæring) for å kunne sette på et CE merke. Det er disse standardene som bestemmer hvor mye kabelbåren støy man har lov til å kjøre ut oppstrøms og nedstrøms. Denne kunnskapen er ikke spesielt unik -- alle som jobber med regulatorisk godkjenning av elektronikkprodukter kjenner dette. I norge har vi Nemko på Kjeller og Applica i Mandal som kompetansesenter på området.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.606
    Antall liker
    35.537
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Googlet eatons ups. Flere forskjellige bilder av baksiden uten CE merke
    Viktigere med et sertifiserings bevis enn et klistermerke. Du finner Eaton sin sertifisering inkl. CE her:
    http://powerquality.eaton.com/EMEA/About-Us/EMEA-Certificates.asp
    Men det er vel ikke tillatt å selge slikt utstyr i Europa uten CE-merking (dvs egen samsvarserklæring)?

    Jeg ser også at en flere av apparatene i listen du linker til bare har "declaration of origin", ikke CE-dokumentasjon. De er formodentlig ment for andre markeder enn det europeiske.
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Jeg la opp en dedikert skjermet InAkustik kabel med egen 16A kurs fra sikringsskapet. Kjøpte også en IsoTek Polaris og IsoTek EVO3.
    Syntes lyden ble noe bedre, men Kvinnen (som overhode ikke hører forskjell på Cervin Vega eller noe svindyrt) kommenterte att det ble bedre bilde på TV`n.
    Dette er min (og Kvinnens) erfaring.
    Bare en tanke...
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.617
    Antall liker
    27.883
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Har en diger jævla strømpadde med n+1 inn- og utganger, og noe som kal være et digert batteri med lytter for å ta strømspisser. Vet ikke om jeg hører forskjell, egentlig.
    På den annen side har jeg kjøpt en bedre ettermarkeds strømforsyning til dac/preen min, og den gjorde stor og hørbar forskjell på lyden. Jeg tipper at hovedeffekten var å senke støygulvet, og det fikk alt til å høres "renere" og "fastere" ut, i mangel av bedre beskrivelse. :)

    mvh
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Intermission:

    This is the hour, the Moment in which I, TheMomentWhichIsNow, velger å dele min gledesrus over denne høytidelige stund; Ved dette, beæres denne tråden med mitt innlegg nr 666 :mad:

    Mange av dere har ventet lenge på dette og har ikke ventet forgjeves. For mange av dere blir nok dette høydaren, prikken over i`en denne søndagskvelden og antagelig i hele tråden

    La champagnen boble og lenge leve friheten!

    Måtte dere alle ha en nydelig og fredelig kveld.

    “Some men can love forever, some for six years, some for six months, and others for six hours.”
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Lyden av Opplevelser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Innlegg
    395
    Antall liker
    42
    Sted
    Stavanger - Kirkegaten nr.43.
    Torget vurderinger
    0
    @Lyden av oplevelser Er det dette du dyrker?


    ja, det sker jo faktisk i en hvis grad ved musikgengivelse , og der er ingen tvivl om når kunstneren og publikum "gå i samme resonans " så sker der noget positivt med oplevelsen.

    Jeg kan iøvrigt anbefale hele denne serie som har et kritisk syn på alternativ behandling, og derfor kontrolleres der med avancerede apparater om der faktisk sker noget med patienten ved disse alternative behandlinger.
    Værten er også kritisk, og ikke mindst de to læger som hele tiden er med.
    - I mine kollegers verden ( Doktorer, Osteopater, Akupressører, Overleger, Tannleger, - og diverse Tenke-Tanker ) så var disse youtube-opptakene min "verden" for over 25 år siden ! NÅ er min verden slik at jeg kan sitte å SE og HØRE hva som plager Deg litt høyt mellom skulderbladene ( - høyre frontside/brystkasse og venstre bakside/skulder...- jeg kan "pinn-pointe" dette inne i kroppen din ).
    Mvh. Lyden av Opplevelser av mye smerter....
     

    Lyden av Opplevelser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Innlegg
    395
    Antall liker
    42
    Sted
    Stavanger - Kirkegaten nr.43.
    Torget vurderinger
    0
    tror du selv på det du fabulerer om? Er jo helt umulig å ta noe av det du skriver seriøst. Begynner faktisk å lure om du egentlig er en bot som automatisk lager innlegg basert på en svadagenerator-algoritme. Kunne vært morsomt å lagd en slik, så hvorfor ikke?
    - Det er så enkelt at du tar Legeutdannelsen, viderefører med Kiropraktikk, viderefører med Osteopati, viderefører med Tysk spisskompetanse for utvikling av Balanse-Senter. Etter dette er du et stykke på vei - når du har fått 20 års praksis etter 12 år i Tyskland med innføring om Balanse-Refleks-Teknologi ???
    ( - for over 12 år siden brukte 3 norske sykehus LYD mot Kreft...- og i fjor var der første-side-oppslag i Dagbladet om LYD mot blodpropp var i ferd med å taes inn i sykehusbehandling i Norge ). Siste oppdaterte curator-bilder av kroppens beinbygning gjøres med resonans-lyder igjennom kroppen med hørselvernet på !
    - Integritet er det beste automat-våpenet mot egne begrensinger !

    Mvh. Lyden av Opplevelser av Ultra-frekvent LYD...
    Dette (også) må være en spøk fra din side ?
    - HaHaHa... Det var en overordentlig GOD IRONI !!!;);D:):):)
    Mvh. Lyden av mer enn u-umulige Opplevelser...
     

    Lyden av Opplevelser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Innlegg
    395
    Antall liker
    42
    Sted
    Stavanger - Kirkegaten nr.43.
    Torget vurderinger
    0
    Jeg også synes Lyden av Opplevelser skriver mye rart, det er mye jeg ikke forstår. Men mye av det skrives med "glimt i øyet" tror jeg.
    Om dere ikke forstår hva han mener, er det vel ikke nødvendig å gulpe opp så mye sure tilbakemeldinger på det han skriver. Jeg sikter ikke spesifikt til de i denne tråden, men gennerelt.
    Han er aldri uhøflig og får ufortjent mye pepper her på HFS.
    Skal det ikke være rom for alle her?
    Jeg liker god takhøyde, det gir bedre lyd også. :rolleyes:
    - Tusen Hjertelig - Hjertelig Meint....- og det blir ALLTID svært stille for mennesker der Tinitusen forsvinner hver gang...- og etter altfor agressiv og hardt/kaldt Lydtrykk med for mange og for høye dB-trykk.
    Mvh. Lyden av Opplevelser med mange Varme Mennesker ....- og Super-Forsiktig Varm LYD-Berøring...
     
    Sist redigert:

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.581
    Antall liker
    2.781
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Tenkte jo at dette fort kunne bli (nok) en tråd som deler hififrender i to leirer.....
    Vel, så langt har jeg fått svar som både bekrefter min fars hardnakkede påstander, samt svar som sier at der finnes mer mellom himmel og jord enn de fleste andre steder.
    Så da er man i grunnen ikke kommet så veeeldig mye lenger.
    Da blir det til å prøve seg frem, enkelt og greit.
    Kommer da til å prøve meg frem med nye strømkabler, men uten å forvente noen som helst form for Eureka-opplevelse.
    Så vil tiden vise om der etterhvert også dumper ned et eller annet slags nettfilter. Har funnet et jeg kunne tenkt meg å teste ut, med tilkobling for hele 6 komponenter. Da burde det holde til 2 spillere og Sonos, samt dac, pre og effekt.... Men det ligger litt frem i tid, ja. Skal jo gjennom en hel bråte med travle hverdager også......

    mvh
    Proffen
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.580
    Antall liker
    103.058
    Torget vurderinger
    23
    Jeg også synes Lyden av Opplevelser skriver mye rart, det er mye jeg ikke forstår. Men mye av det skrives med "glimt i øyet" tror jeg.
    Om dere ikke forstår hva han mener, er det vel ikke nødvendig å gulpe opp så mye sure tilbakemeldinger på det han skriver. Jeg sikter ikke spesifikt til de i denne tråden, men gennerelt.
    Han er aldri uhøflig og får ufortjent mye pepper her på HFS.
    Skal det ikke være rom for alle her?
    Jeg liker god takhøyde, det gir bedre lyd også. :rolleyes:
    - Tusen Hjertelig - Hjertelig Meint....- og det blir ALLTID svært stille for mennesker der Tinitusen forsvinner hver gang...- og etter altfor agressiv og hardt/kaldt Lydtrykk med for mange og for høye dB-trykk.
    Mvh. Lyden av Opplevelser med mange Varme Mennesker ....- og Super-Forsiktig Varm LYD-Berøring...
    Kjøper den!

    Mvh
    Lyden av en helt annen Kroppsåpning
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.973
    Antall liker
    19.833
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror at Lyden Av Det Meste rett og slett peker nese av gravalvorligheten som fort kan prege alt for mye her inne. Keep up the good work, Lyden Av Pekende Nese ;)
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    a. PAS PÅ MED,- Standart UPS enheder, mange av dem genererer mere støj end du har på nettet dit.
    ( har en sådan 40.000-Nkr sag stående med batteripakke i kælderen, og den er ubrugelig i Hifi sammenheng) skal man gå for UPS løsning skal det kombineres med et Monster av en skilletrafo= yderligere en 30- 40 tusind. VIL PÅ DET STÆRKESTE FRARÅDE AT GÅ FOR DENNE LØSNING.

    b. Har prøvet forholdsvis store industrielle skilletrafoer tidligere brugt i Offshore industrien, med blandet resutater,- Har fravalgt denne løsning.

    c. Vil anbefale at gå for en desideret 16 amp kurs med kvalitets kabler( IKKE solidcore, har prøvet= liker ikke det jeg hørte) MEN,- gå for flerflettet kabler og gå op i kvadrat( 2,5 er minimum, MINIMUM kravet for at forhindre varmgang= brand) og er ikke optimal i Hifi sammenheng.
    Og så benytte Kvalitets kontakter og stik av sjikkelige materialer , kontakt tryk ect.

    d. Det er fuld mulig, at opnå yderlige forbedringer( lidt avhengi av hvilke rusk der er på dit net) ved at vælge diverse filtre, - men vil ikke anbefale køb, med mindre du ka få prøvet det ut hjemme hos dig før køb.


    :confused: 3.500- Asbjørn, det for du ikke engang kontakterne mine købt for,- var det ikke en ide at prøve at gøre ting lidt ordenligt;)


    Mvh.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    1.650
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det er vigtigt med at strøm er i orden, men jeg vil foreslå i stedet for skille trafo, jeg har prøvet engang for mange år siden, der ikke duede hos mig, at prøve en god fordeler boks. Jeg har købt en Vibex der er fremragende. Giver en god lyd. Jeg har en Vibex Three 11R. R står for rhodium kontakter. Min har 11 udtag.

    Vibex granada.jpg

    Denne model har dobbelt DC filter. Denne model hedder Granada.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Jeg tror at Lyden Av Det Meste rett og slett peker nese av gravalvorligheten som fort kan prege alt for mye her inne. Keep up the good work, Lyden Av Pekende Nese ;)
    Det er altid nemt at pege finger og gøre grin med andre som prøver at være seriøse i debatten, straks langt vanskeligere at sætte sig ind i tingene og komme med et seriøst modspil.
    Jeg må indrømme jeg har set nok indlæg fra Lyden av opplevelses, så mange at det nu er rimeligt nemt at forudsige hvad der vil komme fra den kant.
    Ingen gang da jeg faktisk prøvede at tage ham seriøst magtede han af tage handsken op, der kom bare det sædvanlige ævl og vrøvl.
    Jeg mener godt man kan diskuterer om Lyden av opplevelses ikke bryder forum-reglerne ved konstant at være off-topic , og for generelt at afsporer debatten.
     
    Sist redigert:

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tror at Lyden Av Det Meste rett og slett peker nese av gravalvorligheten som fort kan prege alt for mye her inne. Keep up the good work, Lyden Av Pekende Nese ;)
    Det er altid nemt at pege finger og gøre grin med andre som prøver at være seriøse i debatten, straks langt vanskeligere at sætte sig ind i tingene og komme med et seriøst modspil.
    Jeg må indrømme jeg har set nok indlæg fra Lyden av opplevelses, så mange at det nu er rimeligt nemt at forudsige hvad der vil komme fra den kant.
    Ingen gang da jeg faktisk prøvede at tage ham seriøst magtede han af tage handsken op, der kom bare det sædvanlige ævl og vrøvl.
    Jeg mener godt man kan diskuterer om Lyden av opplevelses ikke bryder forum-reglerne ved konstant at være off-topic , og for generelt at afsporer debatten.
    Det som forundrer meg aller mest (tror jeg) er at vedkommende er en bransjeaktør som har egen butikk. Oppførselen her på sentralen er alt annet enn god reklame, spør du meg. Men for all del, folk er forskjellig - noen liker mora, andre liker dattera. Jeg skjønner det. Men makan til vås da...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.973
    Antall liker
    19.833
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^ Det er jo helt opp til han hvordan han vil framstå . Selv syns jeg det er oppfriskende og velger å trekke på smilebåndet.
     

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    ^ Det er jo helt opp til han hvordan han vil framstå . Selv syns jeg det er oppfriskende og velger å trekke på smilebåndet.
    Er nok en fornuftig tilnærming til det ja...men er også enig med kortvarig i at diskusjonene fort drar ut i ikke fullt så relevante spor, som jo denne tråden er nok et eksempel på...
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Nå spiller jeg luftgitar og lufttrommer til musikken, dette låter helt fantastisk og mye bedre en jeg kunne drømt om :)
    Forskjellen med og uten en kraftig regenerator er som få et bedre rom, med bedre høyttalere, med bedre akustikktiltak, med bedre elektronikk.
    Tror flere skulle opplevd dette. Fikk tips om regenerator først fra Sluket for mange år siden. Kos dere med skitten strøm, mens jeg koser meg med ren strøm. Tror jeg må roe nervene med en film :)
     

    javerion

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2015
    Innlegg
    113
    Antall liker
    12
    Sted
    Oslo
    Det med støy nevnte jeg flere eksempler på hvordan det kan løses.

    Jeg får min del mer tillit til er produkt som Eaton enn PS Audio. Det handler litt om hvilke markeder de operer i og historie. PS Audio sin reklame tar jeg med en klype salt.

    Kvaliteten på UPSer skiller forøvrig en god del ifølge de som har peiling på dette.

    Uansett er det beste å prøve selv og gjerne med blindtest.
    Når jeg nevner støy så mente jeg ikke viftestøy men støy på strømmen laget av UPSen selv. Jeg har diskutert dette med elektrikkere som jobber med dette til daglig, og får helt klare føringer om disse er uegnet for audio. Når det gjelder store Eaton UPSer så koster disse like mye som en PS Audio P5, så da ser jeg ikke problemet....
    UPSer, eller egentlig alle likerettere og da særlig DC/DC convertere i UPS støyer oppstrøms. Nedstrøms, altså mot utstyret som skal skjermes fra nett, er det svært lite støy å spore hvis utstyret er designet sånn passelig bra.

    Når det gjelder elektrikere som "jobber med dette daglig", så lurer jeg på hvem det er? Elektrikere forholder seg til kabling og installasjon, og har svært lite kunnskap og innsikt i støyproblematikk relatert til UPS. Dette er et svært komplekst tema å begi seg utpå, og det er svært få i Norge som virkelig kan dette fagområdet.

    Og ja, det er store kvalitetsforskjeller på UPSer. Særlig i den størrelsen som er aktuelt for bruk i HiFi.
    Elektrikere forholder seg ikke til produktgodkjenningen annet enn at de har CE-merke. NEK400 er deres bibel.

    Det er regulatoriske standarder man må passerer for å kunne hevde DoC (declaration of conformity, eller samsvarserklæring) for å kunne sette på et CE merke. Det er disse standardene som bestemmer hvor mye kabelbåren støy man har lov til å kjøre ut oppstrøms og nedstrøms. Denne kunnskapen er ikke spesielt unik -- alle som jobber med regulatorisk godkjenning av elektronikkprodukter kjenner dette. I norge har vi Nemko på Kjeller og Applica i Mandal som kompetansesenter på området.
    desverre så er du nok litt utenfor din kompetanse her, elektrikeren forholder seg til el-tilsynsloven av 1929 som lener seg på forskrifter, fel, fek, feu, og maksindirektivet osv.
    nek400 er en løsning så man slipper å dokumentere at man har fulgt div forskrifter/normer da nek400 regnes som å oppfylle relevante normer, ergo den er det som er minste og leteste vei til mål men ikke eneste veien
     

    javerion

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2015
    Innlegg
    113
    Antall liker
    12
    Sted
    Oslo
    den beste regenerator/ups som finnes er vel å gjøre strømmen om til mekanisk energi før man igjen lager strøm av den, men kostnaden og størrelsen på et sånt oppsett er vel reservert for de med svært tykk lommebok :)
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    766
    Torget vurderinger
    8
    den beste regenerator/ups som finnes er vel å gjøre strømmen om til mekanisk energi før man igjen lager strøm av den, men kostnaden og størrelsen på et sånt oppsett er vel reservert for de med svært tykk lommebok :)
    Dette er nok løsningen ja. Motor som driver en egen generator er greia, men blir dyrt. En svær batteribank er også sikkert en god løsning, men krever en plass og koster en god slump penger. Har vert en fantastisk hifi tid nå med nesten hele nabolaget på ferie. Er utrolig hvor mye bedre lyden blir med mange av "forurenserene" borte fra strømnettet. Nesten skremmende hvor dårlig kvaliteten er på strømnettet....
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    den beste regenerator/ups som finnes er vel å gjøre strømmen om til mekanisk energi før man igjen lager strøm av den, men kostnaden og størrelsen på et sånt oppsett er vel reservert for de med svært tykk lommebok :)
    Dette er nok løsningen ja. Motor som driver en egen generator er greia, men blir dyrt. En svær batteribank er også sikkert en god løsning, men krever en plass og koster en god slump penger. Har vert en fantastisk hifi tid nå med nesten hele nabolaget på ferie. Er utrolig hvor mye bedre lyden blir med mange av "forurenserene" borte fra strømnettet. Nesten skremmende hvor dårlig kvaliteten er på strømnettet....

    " Har vert en fantastisk hifi tid nå med nesten hele nabolaget på ferie. Er utrolig hvor mye bedre lyden blir med mange av "forurenserene" borte fra strømnettet. Nesten skremmende hvor dårlig kvaliteten er på strømnettet..."

    Selv med bruk av PS Audio P5+DIY Nettfilter ?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn