Strømkabel fra sikrings boks og til musikanlægget

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Det er ikke komplisert, men jeg regnet med at vern og kabel var koordinert fra da installasjonen var ny. Det er ikke tilbakevirkende kraft på normen.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.709
    Antall liker
    5.901
    Det er så passe komplisert at selv elektrikere tar feil, se bare på forumet som jeg linket til der flere har sin egen tolkning. Reglene gjelder selvfølgelig fra installasjonen var utført og har ingen tilbakevirkende kraft.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Elektrikere bør kunne dette, spesielt de som jobber med boliginstallasjon. Dette står helt sikkert forklart enkelt i montørguiden også. En installatør eller ingeniør/bachelor/siving/master som jobber bransjerelatert skal kunne dette, ellers er det bare å støtte seg på NEK400 slik som undertegnede og andre lettglemske personer.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det jeg fikk beskjed om var at for nye installasjoner/boligfelt så var var 15A automat maks ved bruk av 2.5mm2, men ved renovasjon så kan 16A brukes/beholdes.
    Min nåværende sikring var 13Ab som beholdes for kretsen som ikke føder HiFi.
    Som 1/2 Tam sier så virker ikke dette å være (bombastisk) opplagt og rett fram. Fikk samme info fra 2 forskjellige hold som har god kjennskap til gjeldende regelverk.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Det kommer helt an på vernets karakteristikk, men du kan bruke 16A på 2,5mm2 PN eller PR i rør i vegg dersom røret er montert inntil innervegg, vernet har I2 = 1,2 x In og temp korrigert fra 30 til 25 grader. Har du vern med I2 = 1,3 x In så er det 15A som gjelder. Itte veit je å du har.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg bruker 16Ac automat og 16A godkjente stikk fordi jeg bruker 4mm2 solid core installasjonskabel trukket i rør.
    Noen stikk får problemer med å håndtere 4mm2.
    Alt er grundig dokumentert i tråden min.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Alt er sikkert som det skal hos deg, men poenget var at det er godt mulig å bruke 16A på 2,5mm2 også forlagt i rør i vegg etter NEK400:2018. Ref post #198 og #204. Elko takler forresten 4mm2 greit.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Sven Palvig nye el-forbedringer

    Jeg har nu to grupper, begge med smeltesikringer:

    Den gamle gruppe med 16 amp smeltesikring og LK Ness sikringsholder. To installationskabler som hver er på 5 x 2,5 kvadrat, og bruges som 2 x 2,5 kvadrat til fasen. 2 x 2,5 kvadrat til nul. 1 x 2,5 til jord. Disse er ført til hvert sig LK Ness Fuga stik, som kan tage 2 x 2,5 kvadrat og er godkendt til 13 amp.

    Ny gruppe på samme fase med Klangmodul 4 og en stor dyr sikring. Installationskablerne er på ca. 12,5 meter. Der er 4 af dem og de er på 5 x 6 kvadrat, forbundet sådan, at der bruges 2 x 6 kvadrat til fasen (12 kvadrat), 2 x 6 kvadrat til nul og 1 x 6 kvadrat til jord.
    Den bliver skiftet til dobbelte Furutech vægudtag. 3 x Furutech FT-SWS-D NCF (R) Tre styks i alt.

    1. En til venstre Holton 800 monoblok, her brugt 5 x 6 kvadrat, og en Holton stereo, der bruges til Centerhøjttaler og Center High, her brugt 5 x 2,5 kvadrat.

    2. En til højre der bruges til Holton 800 monoblok, her brugt 5 x 6 kvadrat og en stereo Holton 300 til højre Front High og højre Front Wide, her brugt 5 x 2,5 kvadrat.

    3. Så er der en dobbelt Furutech, der lige nu bruges til Pro-Ject CD- drev, og det andet stik til Dacen HQ Audio.

    4. Måske bliver det udvidet senere.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det der er spændende er jo, om det har noget at sige lydmæssigt. Jeg var jo uheldig at sikringen røg, men det gav mulighed for at lytte på det lidt af gangen.

    Først lyttede jeg til den gamle gruppe, på nær at de to Fuga var udskiftet til Furutech vægstik. Ikke andet var gjort. Der blev brugt de gamle 5 x 2,5 kvadrat installationskabler.

    Det gav en meget stor forskel i lydkvalitet. Det var meget tydeligt med den meget renere diskant gengivelse. Diskanten virkede u-komprimeret og ren. En fornøjelse. Der var større rum med bedre plads imellem de udøvende musikere. Der kom bedre dybde. Musikken var klart bedre dynamisk. Bassen var tydelig dybere og mere nuanceret og dynamisk. Det er supergodt. Jeg tabte næsten kæben i forbløffelse. Det havde jeg ikke ventet.

    Det var en skam, at det ikke var gjort, da jeg havde besøg af Roald og The Sky.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Vis vedlegget 558091
    20191022_125035.jpg



    Arbejde med at isætte Furutech i el - æsker. Importøren gad ikke tage de originale underlag hjem, da han ikke havde modtaget bestillinger på underlag. De originale underlag havde sikkert ikke kunne tage de meget kraftige installationskabler. Så det blev så endnu bedre.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    :D

    20191022_125023.jpg


    Billedet står på hovedet.

    Furutech har placeret fase og nul modsat af, hvad man plejer at gøre. Men det står tydeligt derpå.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Da jeg havde afspillet en masse kendt musik næste dag, og tænkte, at nu kan det da ikke blive bedre, skulle jeg prøve den nye gruppe. Fra vægtavlen var der trukket et 5 x 16 kvadrat, der var brugt som 3 x 16 kvadrat 2 meter til Klangmodul og den store 16 amp sikring. Derfra en ca. 12,5 meter med de 5 x 6 kvadrat til disse dobbelte Furutech vægstik. De to Furutech var forbundet med at den ene var med 2 x 2,5 kvadrat til lederne og den anden Furutech var forbundet med 2 x 6 kvadrat pr. leder. Det der er spændende er jo, om det har noget at sige lydmæssigt også, og kun på de to monoblokke.

    Igen tabte jeg næsten kæben. Det gav endnu mere lydforbedring. Meget mere dynamisk lyd. Det er ikke småting det her. Det er den største lydforbedring jeg husker, der er sket her nogensinde. Der skal masser af rå strøm til. Lydbilledet så meget mere åbent. Ikke sort baggrund men bare nærmest et hul imellem de udøvende. Klart dybere nuanceret afgrundsdyb bas. Stemmer klart bedre. Mere naturlig og så livagtig. På alle parameter en så tydelig forbedring. At få styr på strømmen, er så vigtig.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg havde så den tredje Furutech vægstik, der ikke blev brugt. Jeg tog strømkablet fra Vibex fordeler boks, WireWorld Silver 7 ud, og satte det i Furutech med de 5 x 6 kvadrat. Hvad gav det? Grundstøjen var meget lav, men blev nu endnu lavere. Stilhed endnu bedre. Luft imellem de udøvende. Det var strømkablet der gik til cd drevet Pro-Ject.

    Det samme blev gjort med et strømkabel fra AudioQuist Thunder fra Vibex fordeler boks og til Furutech vægstik. Her var det det strømkabel der blev brugt til min Dac HQ Audio, bygget af Drossel til mig. Mere stilhed. Bedre dynamik. Bedre af alt. Her var det det
    :cool:Det blev klart meget bedre end jeg havde turdet håbe på. Så dynamisk og rent nu. :D

    20191023_204700.jpg
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Alt er sikkert som det skal hos deg, men poenget var at det er godt mulig å bruke 16A på 2,5mm2 også forlagt i rør i vegg etter NEK400:2018. Ref post #198 og #204. Elko takler forresten 4mm2 greit.
    Elektriker slet med Elko Plus (innfelt) selv om spec sa maks 4mm2, men RS16 utpå vegg gikk problemfritt.
    Jeg bruker sort utgave for segregering (og visuelt uttrykk) fra resten av el-opplegget.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Det der er spændende er jo, om det har noget at sige lydmæssigt. Jeg var jo uheldig at sikringen røg, men det gav mulighed for at lytte på det lidt af gangen.

    Først lyttede jeg til den gamle gruppe, på nær at de to Fuga var udskiftet til Furutech vægstik. Ikke andet var gjort. Der blev brugt de gamle 5 x 2,5 kvadrat installationskabler.

    Det gav en meget stor forskel i lydkvalitet. Det var meget tydeligt med den meget renere diskant gengivelse. Diskanten virkede u-komprimeret og ren. En fornøjelse. Der var større rum med bedre plads imellem de udøvende musikere. Der kom bedre dybde. Musikken var klart bedre dynamisk. Bassen var tydelig dybere og mere nuanceret og dynamisk. Det er supergodt. Jeg tabte næsten kæben i forbløffelse. Det havde jeg ikke ventet.

    Det var en skam, at det ikke var gjort, da jeg havde besøg af Roald og The Sky.
    Ja, fy skamme seg. Tenk å holde folk for narr på den måten:)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det der er spændende er jo, om det har noget at sige lydmæssigt. Jeg var jo uheldig at sikringen røg, men det gav mulighed for at lytte på det lidt af gangen.

    Først lyttede jeg til den gamle gruppe, på nær at de to Fuga var udskiftet til Furutech vægstik. Ikke andet var gjort. Der blev brugt de gamle 5 x 2,5 kvadrat installationskabler.

    Det gav en meget stor forskel i lydkvalitet. Det var meget tydeligt med den meget renere diskant gengivelse. Diskanten virkede u-komprimeret og ren. En fornøjelse. Der var større rum med bedre plads imellem de udøvende musikere. Der kom bedre dybde. Musikken var klart bedre dynamisk. Bassen var tydelig dybere og mere nuanceret og dynamisk. Det er supergodt. Jeg tabte næsten kæben i forbløffelse. Det havde jeg ikke ventet.

    Det var en skam, at det ikke var gjort, da jeg havde besøg af Roald og The Sky.
    Ja, fy skamme seg. Tenk å holde folk for narr på den måten:)
    Flageborg skulle komme på besøg fredag den 8. november så han får det at høre. :D
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Så har jeg bestilt yderligere 2 stk. af Furutech FT-SWS-D NCF (R) , som er de dobbelte vægstik. Det kraftige installationskabel ville jeg bestille 54 meter af men det var i restordre. Der ar åbenbart blevet solgt mange af dem. Jeg har omtalt det på en dansk side, så måske er der andre der prøver det samme. Det vil glæde mig, fordi det er så godt.

    https://www.facebook.com/groups/hif...tif_id=1572814846700162&notif_t=group_comment
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Hei Sven

    Har lest hele tråden din med interesse da jeg holder på med å bygge nytt loft til anlegget mitt.

    Jeg planlegger i disse dager å få lagt opp 3 stk dedikerte kurser til anlegget mitt, hvor 2 av de vil gå direkte til hver av mine Krell MRA monoblokker og 1 til resten av anlegget. Det blir da 2 x 25 - 32 amp til monoblokkene samt 1 x 16 til resten av anlegget.

    Er det solid core / massive ledere med størst mulig tversnitt og uten skjerm jeg bør velge?

    Kjøpte du Klangmodul direkte herfra? Sikring kommer vel i tillegg?

    https://audio-hifi-shop.de/epages/f...-4e58-b3b2-388f702d18ec/Products/Art.Nr.00515
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hei Sven

    Har lest hele tråden din med interesse da jeg holder på med å bygge nytt loft til anlegget mitt.

    Jeg planlegger i disse dager å få lagt opp 3 stk dedikerte kurser til anlegget mitt, hvor 2 av de vil gå direkte til hver av mine Krell MRA monoblokker og 1 til resten av anlegget. Det blir da 2 x 25 - 32 amp til monoblokkene samt 1 x 16 til resten av anlegget.

    Er det solid core / massive ledere med størst mulig tversnitt og uten skjerm jeg bør velge?

    Kjøpte du Klangmodul direkte herfra? Sikring kommer vel i tillegg?
    https://audio-hifi-shop.de/epages/f...-4e58-b3b2-388f702d18ec/Products/Art.Nr.00515
    Jeg sidder og venter på besøg af Flageborg fra Norge, og han kan være her når som helst. :D

    Jeg har mere erfaring om en 14 dage, da jeg udvider med flere vægudtag. Jeg tror, at det er bedst med mange vægudtag, alle trukket fra Klangmodul.

    Jeg ville vælge flere vægudtag trukket fra Klangmodul med 5 x 6 kvadrat stift installationskabel uden skærm.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg er ingen installatør, men som sagt forkastet jeg flere ting hos meg.
    Kan nevne stikkontakter som ikke kan ta stort tverrsnitt (solid core), automatsikringer som var ratet til 20A, mens stikk var ratet til 16A, bruk av 2.5mm2 som ikke tillater 16A sikring, ol. Bruker ellers trekkerør overalt.
    Hovedpoenget var at jeg ønsket en samsvarsærklæring fra autorisert installatør, samt demme opp for brannfare.
    Furutech kan tage 2 x 6 kvadrat til fasen, nul og jord. Så ingen problemer der. Jeg vil mene at 12 kvadrat er nok til 16 ampere…

    Det er i øvrigt i en superkvalitet, og elektrikeren har aldrig haft sådan en god vægkontakt i hånden før. Han mener at alt hvad han har set af Schuko vægstik er noget skod men altså ikke Furutech.

    Jeg har bevaret de 2 x 2,5 kvadrat, der så går på Furutech også. 5 kvadrat er også nok til 16 ampere.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg er ingen installatør, men som sagt forkastet jeg flere ting hos meg.
    Kan nevne stikkontakter som ikke kan ta stort tverrsnitt (solid core), automatsikringer som var ratet til 20A, mens stikk var ratet til 16A, bruk av 2.5mm2 som ikke tillater 16A sikring, ol. Bruker ellers trekkerør overalt.
    Hovedpoenget var at jeg ønsket en samsvarsærklæring fra autorisert installatør, samt demme opp for brannfare.
    Furutech kan tage 2 x 6 kvadrat til fasen, nul og jord. Så ingen problemer der. Jeg vil mene at 12 kvadrat er nok til 16 ampere…

    Det er i øvrigt i en superkvalitet, og elektrikeren har aldrig haft sådan en god vægkontakt i hånden før. Han mener at alt hvad han har set af Schuko vægstik er noget skod men altså ikke Furutech.

    Jeg har bevaret de 2 x 2,5 kvadrat, der så går på Furutech også. 5 kvadrat er også nok til 16 ampere.
    Litt usikker på svaret ditt her, men vil gjerne påpeke at ledertversnitt er bare ett moment her.
    Det du også må forsikre deg om er at veggkontakt ikke tåler mindre strøm enn utslagsratingen av automatsikringen. I motsatt fall snakker vi om brannfare ved feil og bortfall av sertifisering. Brannen bryr seg ikke om den er i Norge eller Danmark.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg er ingen installatør, men som sagt forkastet jeg flere ting hos meg.
    Kan nevne stikkontakter som ikke kan ta stort tverrsnitt (solid core), automatsikringer som var ratet til 20A, mens stikk var ratet til 16A, bruk av 2.5mm2 som ikke tillater 16A sikring, ol. Bruker ellers trekkerør overalt.
    Hovedpoenget var at jeg ønsket en samsvarsærklæring fra autorisert installatør, samt demme opp for brannfare.
    Furutech kan tage 2 x 6 kvadrat til fasen, nul og jord. Så ingen problemer der. Jeg vil mene at 12 kvadrat er nok til 16 ampere…

    Det er i øvrigt i en superkvalitet, og elektrikeren har aldrig haft sådan en god vægkontakt i hånden før. Han mener at alt hvad han har set af Schuko vægstik er noget skod men altså ikke Furutech.

    Jeg har bevaret de 2 x 2,5 kvadrat, der så går på Furutech også. 5 kvadrat er også nok til 16 ampere.
    Litt usikker på svaret ditt her, men vil gjerne påpeke at ledertversnitt er bare ett moment her.
    Det du også må forsikre deg om er at veggkontakt ikke tåler mindre strøm enn utslagsratingen av automatsikringen. I motsatt fall snakker vi om brannfare ved feil og bortfall av sertifisering. Brannen bryr seg ikke om den er i Norge eller Danmark.
    Vægkontakten Furutech er godkendt til 16 ampere.

    AHP Klangmodul 4G er godkendt til 50 ampere, men jeg bruger en 16 ampere sikring.

    Du nævner automatsikringer: De kan ikke det samme automat sikringer og smeltesikringer.

    En 16 ampere smeltesikring skal holde til 20 ampere uden at smelte. Den skal smelte ved 26,6 ampere.

    En automatsikring (B,C og D) kan holde til 18,1 ampere uden at slå fra. Den skal udløses ved efter en time ved 23,2 ampere.

    Så en smeltesikring kan noget mere.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Karakteristikken forteller hvordan et vern løser ut i forhold til tid. Det er ingenting urovekkende med dette, det er slik de skal fungere. En typisk 10A automat med C-karakteristikk tåler 14,5A i en time (termisk vern) og hele 100A en kort periode (elektromagnetisk vern). Poenget er ikke den momentane strømstyrken, men forholdet strøm-tid og til slutt hvor mye energi som slipper gjennom. Forskriftene styrer at man ikke skal få overoppheting (brann) eller personskader (støt) og det er det som er hensikten. Så vanskelig og så enkelt.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20191112_194933.jpg


    Den kasse er det underlag der er brugt til de Furutech.

    Der skal sættes to mere op på fredag, til de samme dobbelte Furutech FT-SWS-D NCF (R), der så får 5 x 6 kvadrat installationsleder. 12 kvadrat til fasen og nul. Samt en til projektoren, der så kun får 5 x 2,5 kvadrat. Det bliver gjort af elektrikeren.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn