Strøm relatert Strømforsyning / strømrenser

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MrXpose

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2013
    Antall liker
    76
    Sted
    Hønefoss
    Spørsmål: Vil en god strømforsyning gjøre samme jobben som en strømrenser? Eller med andre ord, er det noe vits å kjøre en forforsterker (Cary SLP-05) med separat strømforsyning gjennom en Isotek eller lignende?

kvasi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Antall liker
    1.122
    Kjenner ikke hverken forsterkerne dine eller strømnettet der du bor, men jeg har en QB4 en QK1 og en QV2 og samtlige som har hørt med/uten her pluss endel som har lånt de hører stor forskjell/forbedring både på jordet og ujordet kurs, så jeg vil si mest sannsynligvis blir det det hos deg også.

T

TT.

Gjest
    Er du plaget med støy fra nettet har det noe for seg. Ingen støy, bortkastede penger

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Nei, for tro kan flytte fjell og ser ikke noe galt i det :)

MrXpose

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2013
    Antall liker
    76
    Sted
    Hønefoss
    Jeg er klar over at strømrensing har sine gode sider og jeg har prøvd ut noen komponenter i systemet mitt (med litt varierende resultat). Spørsmålet mitt gikk imidlertid mer ut på om en dedikert strømforsyning vil gjøre en strømrenser overflødig? Er ikke noe av poenget med en strømforsyning at den skal levere "god" strøm til (i dette tilfellet) forforsterkeren?

Kristian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    283
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Nordost QB4 eller QB8 strømskinner renser ikke strøm på "vanlig" måte, men får bort en del jordsløyfer/spenninger mellom apparatene på grunn av sin spesielle konstruksjon (så vidt jeg har skjønt...). Hvis du bruker en slik til alle komponentene i anlegget, med en kraftig dimensjonert strømkabel inn til QB fra veggen, vil du nyte godt av denne til hele anlegget. Prøvde en QB8 i et rimelig surroundanlegg hos enn venn av meg - og vi fikk nesten bakoversveis! Et meget godt valg hvis man ikke går for strømrenser ala IsoTek.

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    291
    Torget vurderinger
    20
    Teddy Pardo sine strømforsyninger har "innebygd" strømrenser.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.609
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Alle ac-dc strømforsyninger er jo litt strømrenser.. derfor likeretting, glatting og mer glatting.. noen er bedre og mer påkostet enn andre.

OlaR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Antall liker
    548
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Det ser ut som Nordost har funnet opp ny og hittil ukjent fysikkk - igjen....
    Skjønner ikke hvorfor dette selskapet surrer i dette lille markedet. Med slik cutting edge tech burde de virkelig vurdere noen fete militære kontrakter.
    Hvis jeg har oppfattet det riktig, så startet de med å levere til NASA. Nå er ikke det nødvendigvis noe bevis på noe som helst, men det kan indikere at de har fått til et eller annet, enten det er relevant i hifi-sammenheng eller ikke.

A

ANM

Gjest
    Det ser ut som Nordost har funnet opp ny og hittil ukjent fysikkk - igjen....
    Skjønner ikke hvorfor dette selskapet surrer i dette lille markedet. Med slik cutting edge tech burde de virkelig vurdere noen fete militære kontrakter.
    Hvis jeg har oppfattet det riktig, så startet de med å levere til NASA. Nå er ikke det nødvendigvis noe bevis på noe som helst, men det kan indikere at de har fått til et eller annet, enten det er relevant i hifi-sammenheng eller ikke.
    Ja, jeg har hørt den historien... Ikke funnet konkrete beviser for sannhetsgehalten i den i historien.

Kunne ha foreslått litt litteratur som kanskje hadde forklart hvorfor noen av oss ler av hele kabelgreia, men hvem bryr seg? Kabelkundene betaler moms og subsidierer samtidig sannsynligvis en sårbar bransje, slik at sånne som meg får lettere tilgang på kul hifi. All is good in the hood!;)

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.461
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er det faktisk slik at jeg har hatt en god del å gjøre med en divisjon innen NASA ( det er mange), men jeg tillater meg å kalle den NASA -ref'en for reinspikka BS, med det jeg vet om slikt. Ingen får kontrakt med NASA for å levere kabel, med mindre det følger med en MIL-Spec eller tilsvarende godkjenning. Dersom Nordost har en slik, er det direkte ekstremt merkelig at denne ikke finnes å se på sidene deres... :)

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.411
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Strømrensing?
    Alle strømforsyninger enten de er innebygd i forsterkeren eller plassert utenfor gør om nettspenningen 50Hz/230V til likespenning, DC.
    Transformator, likeretter og kondensatorer (til og med regulatorer) er svært effektive filtre.
    Om nettspenningen er helt ren eller ganske mye forvrengt vil ikke ha noen betydning for lyden.
    Seriøse produsenter har lagt ned mye arbeid og penger i nett delen.

A

ANM

Gjest
    Nå er det faktisk slik at jeg har hatt en god del å gjøre med en divisjon innen NASA ( det er mange), men jeg tillater meg å kalle den NASA -ref'en for reinspikka BS, med det jeg vet om slikt. Ingen får kontrakt med NASA for å levere kabel, med mindre det følger med en MIL-Spec eller tilsvarende godkjenning. Dersom Nordost har en slik, er det direkte ekstremt merkelig at denne ikke finnes å se på sidene deres... :)
    Selvfølgelig er det BS! Om du ser hvordan Mr Reynolds referer til NASA ser du at det gjøres på en måte som sannsynligvis er formulert med litt advokathjelp. Han sier nemlig at hans produkter er basert på teknologi utviklet for NASA. Vel, det kan svært mange hevde...

https://en.wikipedia.org/wiki/NASA_spin-off_technologies

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.651
    Sted
    Oslo
    Strømrenserne skal rense strømmen som sendes inn i apparatene. Da er det en god ide å måle om det er noe støy der som må renses bort før man bruker alt for mye ressurser på å ta den bort. Noen av disse greiene er jo såpass dyre at man kan spare masse på å undersøke om man faktisk har et problem før man som kjøper noe for å løse det.

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    291
    Torget vurderinger
    20
    Vel teddy pardo har et nettfilter i regulatoren.

Alle ac-dc strømforsyninger er jo litt strømrenser.. derfor likeretting, glatting og mer glatting.. noen er bedre og mer påkostet enn andre.

Kristian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    283
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Strøm har jo ikke bare med støy å gjøre, men også lederevne. En kraftig og godt konstruert strømkabel eller fordeler, vil lede strøm raskere/bedre enn standard kabler eller strømpadder. Bedre materialkvalitet, kontakter osv. Dette øker dynamikk/bassrespons. I så måte vil en Nordost QB være langt bedre enn Clas Ohlson-standard. Det skjer også innstråling av støy (RFI og EMI) fra omgivelsene/elektriske apparater. Derfor behov for skjermede strømkabler og filtere. Kvaliteten på eksterne strømforsyninger til apparater vil selvfølgelig også variere mye. Switch-mode og billige løsninger kan støye, men man ser også high-end produsenter som nettopp bruker ekstern strømforsyning til å forbedre lyden i forsterkere/spillere.

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    291
    Torget vurderinger
    20
    Det skjer også innstråling av støy (RFI og EMI) fra omgivelsene/elektriske apparater. Derfor behov for skjermede strømkabler og filtere.
    Om du har en skikkelig strømforsyning vil en slik eller evt to oppå trafoene gjøre susen med en vanlig nettkabel.

Min erfaring med skjermede nettkabler er at de bare fører til dårligere dynamikk og mer harmonisk forvrengning.

A

ANM

Gjest
    Endeløs loop dette.:(

For at kabelens propagtion faktor skal være relevant må den lede bølger. En 50Hz bølge er 6000km. Det er ikke forventet at gud og enhvermann skal forstå betydningen av om en kabel opptrer som bølgeleder eller ei. Men vi regner ikke en kabel som bølgeleder innen analog audio og trenger ikke ta hensyn til hf egenskapene! Hvorfor ikke spør mange seg sikkert? Fordi måten en 2m kabel påvirker en 6000000m bølge er neglisjerbar og drukner i all annen støy. At visse produsenter til stadighet henviser til hf er første tegn på at noe stinker.

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.015
    Torget vurderinger
    2
    Hvor effektive apparatenes egen filtrering,Transformator, likeretter og kondensatorer er kan nok diskuteres.

Når en leser her

[h=2]Strømrensing - woodoo eller nødvendig??[/h]
    http://www.hifisentralen.no/forumet/forskjeller-og-testmetodikk/52331-stra-mrensing-woodoo-eller-na-dvendig.html

og ser hvilken elektronikk den enkelte bruker og deres bruk av filtrering og regenerator,så ser det plutselig litt andreledes ut.

Ellers så er f.eks elektronikk med innebygd filtrering med x/y kondensatorer brukt for å kanalisere apparatets egen støy til jord,
    noe som i enkelte tilfeller kan resultere i økte problemer,dvs at filteret og nettstøy kabler med høy kapasitans forsterker støyen.
    Derfor opplever noen en reduksjon i støy når apparatets eget filter på stømminngangen fjernes.
    Den samme forstekning av nettstøy kan også nettfiltre fra f.eks Isotek,Nordost og Oprea Audio gi.
    Det kommer ann på hvilke støyfrekvenser som ligger der,og det er enda pr. i dag vanskelig å få nettselskapet til å se på
    hva som ligger utenfor deres pålagte område,100-2500 Hz,dvs opp til 50nd harmoniske.

Et nett er ALDRI støyfritt,og verre blir det.Det er en grunn til at det er på gang med forskrift for nettstøy fra 2500hz til 150khz.

En god artikkel av Nistad,med hjelp fra Leif Ernstsen, Dynamic Precision og Kleven hos Metric AS .

http://senorc.no/?p=226

Et hovedproblem med HF-støy er at selv om det ligger utenfor det hørbare området, så vil slik støy kunne trenge inn i apparatene i Hi-Fi kjeden og forurense deres arbeidsbetingelser dramatisk. Et sluttrinn med stor båndbredde (dvs. liten avskjæring på inngangen) vil nærmest kunne gå i metning som følge av forsterkning av HF-signaler utenfor det hørbare området.

Nettfilterkabler
    Nettfilterkabler er nettkabler som er viklet på en spesiell måte som i følge produsentene skal føre til reduksjon av HF-støy og pulser. Nettfilterkabelen erstatter enten apparatets nettkabel, eller den koples i serie med denne. Slike kabler leveres av blant annet Electrocompaniet, AudioQuest, ART m.fl. Jeg har testet Electrocompaniets kabler og har i og for seg ganske god erfaring med disse. Litt roligere lydbilde og litt bedre bass er effekten jeg har opplevd ved bruk av kablene. Imidlertid er effekten begrenset, og nettfilterkabler er intet fullgodt hjelpemiddel for demping av nettstøy.
    Ferritter
    Ferritter er små ringer av ferritt som festes på nett- og signalkabler. Ringene festes nær apparatet og optimal skjerming oppnås når ferritter festes på alle kabler som går inn og ut av apparatet. Ferritter kan brukes på de fleste typer kabler, med unntak av høyttalerkabler. Best resultat i signalveien oppnås ved bruk av ferritter på balanserte kabler, hvor de ikke burde introdusere problemer av noe slag. På ubalanserte kabler og spesielt coaxkabler kan problemer oppstå, siden skjermen på kabelen blir liggende nærmere ferrittringen enn lederen inne i kabelen. Derfor bør en bruke ørene, og sjekke at ferritter på slike kabler ikke lager mere støy enn de fjerner.
    Ferritter demper HF-støy i området 0.5 MHz – 1 GHz. Faktisk er ferritter både den billigste og mest effektive måten å fjerne de øverste frekvensene HF-støy. Min erfaring med ferritter har også vært udelt positiv, selv om HF-støy tydeligvis ikke er et stort problem i mitt område. Ekstremistene benytter ikke ferritter bare på stereoanlegget. En kjøleskapmotor osv. vil som tidligere nevnt generere HF-støy. Ferritter på nettledningen inn i slike apparater vil kunne forhindre støyen fra å forplante seg til husguden.
    Nettstøyfiltre
    Nettstøyfiltre er elektroniske konstruksjoner som demper symmetrisk/asymmetrisk (mot jord) HF-støy og pulser. Et nettstøyfilter demper typisk HF-støy i området 50kHz – 50 MHz, og effekten er ofte god, spesielt hvis filteret er jordet. Filtrene finnes i mange varianter og i forskjellige prisleier. Støydemping innen data er nesten en egen industri, og det finnes en del produkter på markedet med dette som utgangspunkt. Jeg har testet Datapluggen og nettfiltre fra Dynamic Precision. Begge filtre hadde effekt og igjen er det snakk om mer bass, mer klang og et mye roligere/behageligere lydbilde. Filtrene fra DP ga utvilsomt best effekt, mens Datapluggen på sin side har meget god demping av høyenergi pulser. den er derfor også en forsikring mot at utstyret blir ødelagt.

Nettfilter har god virkning i de lavere frekvensområder mens ferritter har best virkning i de høyere frekvensområder

Induksjon
    Et annet støyproblem er induksjon. Enhver kabel som fører strøm vil omgi seg med et magnetfelt. Dette magnetfeltet vil kunne indusere strøm i kabler som ligger nært, dersom magnetfeltet er tilstrekkelig stort og/eller kablene ligger tilstrekkelig nært. En høyttalerkabel eller nettkabel vil kunne indusere spenninger i en signalkabel. Slike spenninger kan være direkte ødeleggende for lyden. Faktisk vil en nettkabel som er «renset» for nettstøy kunne bli forurenset av en «urenset» kabel ved induksjon. Derfor er det viktig å skille «rensede» nettkabler, «urensede» nettkabler, høyttalerkabler, digitalkabler og signalkabler fra hverandre. Dersom kabler må krysse hverandre bør de krysses vinkelrett.

Sist redigert:

Nawinta

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.09.2003
    Antall liker
    54
    Strøm har jo ikke bare med støy å gjøre, men også lederevne. En kraftig og godt konstruert strømkabel eller fordeler, vil lede strøm raskere/bedre enn standard kabler eller strømpadder. Bedre materialkvalitet, kontakter osv. Dette øker dynamikk/bassrespons. I så måte vil en Nordost QB være langt bedre enn Clas Ohlson-standard. Det skjer også innstråling av støy (RFI og EMI) fra omgivelsene/elektriske apparater. Derfor behov for skjermede strømkabler og filtere.
    Kan ikke helt forstå hvorfor det å sette på en feit kabel på den siste meteren inn til utstyret øker ledeevnen/hastighet på noe som helst eller bidrar til mer dynamikk. Hva med de 10-20 meterne med kabel fra f.eks forsterker til sikringsskap som typisk er 1,5 eller 2,5mm2? Det er jo denne om noen som setter «begrensningene». Og i forhold til RFI/EMI så vil den siste meter’n med skjermet kabel ha fint lite å si hvis du har 10-20m med PN kabel i veggen før stikkkontaken.

Kristian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    283
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Jeg kjøpte en in-akustik Reference strømkabel som jeg bruker til en Primare spiller. Skjermet kabel, ikke spesiell tykk, men med filter innebygget i pluggen. Betydelig friskere lyd, fikk fram bassen også. Anbefaler å prøve Nordost QB, IsoTek eller andre produkter hjemme før man uttaler seg skråsikkert imot... Så vil ulike løsninger på strøm gi ulike forandringer på lyden.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.411
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Det er smart å sjekke om en har nettbasert støy.
    Ingen støy, ingen grunn til å gjøre noe med strømmen.
    Et annet sted en bør sjekke:
    De forskjellige spenningene i strømforsyningen. Internt i forsterkeren.
    Mål med og uten filter / regenerator.
    Noen forskjell?

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.015
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mange er det som har utstyr til måling,og som kan måle,samt tolke måleresultatet?

Hva er nettbasert støy?
    Hva er EMI/RFI.
    Kan,ikkenettbasert støy, følge/komme inn via nettet?

Hvem sitter på kompetanse til måling og hva vil dette koste?

Tingene er i praksis ikke så lett for menigmann å komme til bunns i,
    selv de med f.eks spenningskvalitet som hovedgeskjeft forstår ikke alt.

I mitt tilfelle satt ingeniørene på rekke og rad hos netteier uten å komme noen vei.
    Selv mannen som ble headhuntet til jobben svarte slik på noen spørsmål,
    "jeg er ingen allviter" :).

Kristian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    283
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Strøm har jo ikke bare med støy å gjøre, men også lederevne. En kraftig og godt konstruert strømkabel eller fordeler, vil lede strøm raskere/bedre enn standard kabler eller strømpadder. Bedre materialkvalitet, kontakter osv. Dette øker dynamikk/bassrespons. I så måte vil en Nordost QB være langt bedre enn Clas Ohlson-standard. Det skjer også innstråling av støy (RFI og EMI) fra omgivelsene/elektriske apparater. Derfor behov for skjermede strømkabler og filtere.
    Kan ikke helt forstå hvorfor det å sette på en feit kabel på den siste meteren inn til utstyret øker ledeevnen/hastighet på noe som helst eller bidrar til mer dynamikk. Hva med de 10-20 meterne med kabel fra f.eks forsterker til sikringsskap som typisk er 1,5 eller 2,5mm2? Det er jo denne om noen som setter «begrensningene». Og i forhold til RFI/EMI så vil den siste meter’n med skjermet kabel ha fint lite å si hvis du har 10-20m med PN kabel i veggen før stikkkontaken.
    Min erfaring har vist forskjellig lyd på alle typer strømkabler jeg har prøvd. F.eks. en Furutech med stort tverrsnitt og FI-50 kontakter var bedre enn Nordost Red Dawn på bassrespons, brukt inn til forsterker. "Den siste meteren" går jo ofte nært forbi andre apparater og kabler, og vil da eksponeres for mer støy enn kablene bak veggen til sikringsskapet. Men også 2,5 mm og 16A kurs er bedre enn ujordet 13A kurs med 1,5 mm tverrsnitt...:)

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.015
    Torget vurderinger
    2
    Den "siste meter" er,sett fra apparat den første meter,og da er det også den første impedansen apparatet møter.
    Det går ut på å få ned impedansen slik at apparates egenstøy (retur støystrøm) møter minst mulig motstand tilbake til matepunket
    der støyen bli "nøytralisert".Matepunket er trafo kiosk til netteier.

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=12160#entry208239

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.664
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Det vi har å deale med er R-L-C den ene aller andre veien. PS reagerer selvsagt på forandringer i forholdet mellom resistans, kapasitans og induktans. Dette kretsløpet vil selvsagt påvirke PS positivt eller negativt.

Siden det er helg og kinotid så må få legge til at utsende ikke har større betydning for lyden enn placebo. Det er stort sett utsendende en betaler for.

Sist redigert:

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.015
    Torget vurderinger
    2
    "alle" snakker om 50Hz,og en del her burde vite at spenningen inneholder maaange flere frekvenser.

Se så fint de danser til belastningen,og enda har vi ikke beveget oss utenfor netteiers ansvars område på 2500Hz.

Her er vi bare litt utenfor,(4500,7000 og 10500Hz ,men enda ikke i nærheten av hva som går under høyfrekvent støy,15 - 150kHz.
    For ikke å snakke om støy som nettfiltrene skal ta seg av,50kHz til 50 MHz

x1.jpg

Og når en da ser at det trengs bare en kapasitans på "bare" 0,3 - 0.5 uF for å skape en resonans på 50Hz`en på store deler
    av sentralnettet,så hva trengs for en forsterkning ved høyere frekvenser ved vårt lille stereo utstyr?

50Hz med 1uF på sekundærsiden av støydempingstrafo

st2.jpg

st1.jpg

Og så uten kondensatoren.

st5.jpg

Conconanse filteret måler ca.450 nF,og den forsterker en støykomponent ganske så mye.
    Hvilken frekvens kan da den forsterke montro,og lage unødig krøll ved avspilling av musikk?

Ja,R L og C,enkelt?
    Da burde ingeniørene hos netteier klart å ordne biffen ganske så enkelt?De er jo ingeniører.
    Selv et par bekjente med master elkraftteknikk hos Statkraft kunne ikke dette faget.
    Muligens de burde ansatt målemafiaen her på HFS?:rolleyes:

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    291
    Torget vurderinger
    20
    Støyfilteret i pluggen er en ferritt, som står for det aller meste av forskjellene du opplever, ikke selve kabelen.

Jeg kjøpte en in-akustik Reference strømkabel som jeg bruker til en Primare spiller. Skjermet kabel, ikke spesiell tykk, men med filter innebygget i pluggen. Betydelig friskere lyd, fikk fram bassen også. Anbefaler å prøve Nordost QB, IsoTek eller andre produkter hjemme før man uttaler seg skråsikkert imot... Så vil ulike løsninger på strøm gi ulike forandringer på lyden.

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.486
    Torget vurderinger
    11
    "Da burde ingeniørene hos netteier klart å ordne biffen ganske så enkelt?De er jo ingeniører.
    Selv et par bekjente med master elkraftteknikk hos Statkraft kunne ikke dette faget.
    Muligens de burde ansatt målemafiaen her på HFS?:rolleyes:"

Dessverre så er egoet til mange innen målemafiaen mye større enn kunnskapen, eller det rette å si er vel å kunne se sin egen begrensning:cool:

Kunnskapen innen støy og dens påvirkning på nettet er komplisert og det er få kapasiteter innen dette fagfeltet.....

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.015
    Torget vurderinger
    2
    For meg ser det ut som om de bare lirer av seg noe de har lært på skolen om strømforsyninger som ikke holder mål til audiobruk.
    Det største BS som er spredd her på HFS er Hypex fortrefflighet ang. støy.Det tys til og med til direkte usannheter om bruk og ikke bruk av filtre.
    Den mest troverdige med evne til å forklare slik at det som påvirker og hvorfor er dessverre kastet ut av HFS.
    Dessverre får noen bruke en frodig (ufint?) språkbruk og andre ikke.

A

ANM

Gjest
    Det er liksom aldri en middelvei. Enten så virker ingenting eller så virker alt.

Min erfaring er at støy dempes best ved dens kilde og selv om filtre og skjerminger kan bidra til god attenuasjon, så er det oftest et lite plaster på et gapende sår. Etter det jeg har lest av Ymirs odysse finner jeg det rart at ikke han har kommet til samme konklusjon og fortsatt er på en besatt jakt etter problemer og løsninger lokalt, mens han banner de byråkratiske ingeniørene opp og ned. Ymir har helt rett, det er mange lærde som tar noen bevisste og ubevisste snarveier i sine konstruksjoner. Det måler bra når alt er perfekt, men testes åpenbart ikke ut for reelle worst case scenarier.

Tror nok hifimiljøet kunne kommet sammen i felles forståelse om ikke begge gruppene dro så hardt i hver sin rettning. Det er ikke alltid bortkastet å legge litt i god kabling og fornuftig støyvern, men fancy kabelstumper som sender strømmen med warp speed inn i apparatet og forgylte smeltesikringer er bare dyre kjerringråd og ikke der man bør starte.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.153
    Torget vurderinger
    0
    LABORATORIEAPPARATER TIL HIFI

At strøm inneholder støy i den grad at strømmens teoretiske egenskaper avviker fra det som i praksis kommer ut av veggen, kan måles. Om det betyr noe for hifi, derom strides de lærde (gullørene).

Men på ett område er det utvilsomt viktig å ha tilgang til strøm med forutsigbare egenskaper (dvs. "ideelle" egenskaper), nemlig i laboratoriet.

La oss si at strømmens forutsigbare ("ideelle") egenskaper er ønsket også i hifi, da skulle det vel være på sin plass med laboratorieapparater også innenfor hifi? Her er et eksempel på et slikt apparat som leverer strøm til mindre apparater:

PeakTech® 6080 - PeakTech® - Convincing Top Technology

Noen som har tanker om dette? Er det bare forskerne på laboratoriet som har behov for strøm med "idelle" egenskaper, eller gjelder dette også i hifi?

Sist redigert:

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.015
    Torget vurderinger
    2
    Når det over år er blitt hevdet at Hypex er immun mot nettstøy og annen elektronikk da enten er defekt eller feilkonstruert,
    og dette er blitt en vedtatt sannhet,(enten/eller-alt/ingenting?)da er en litt på villspor,og de i målemafian som følger dette blindt,burde ha litt bakgrunnkunnskap til å se at det er BS.Den er blitt flagget så høyt at der er ingen vei til bake,og det blånektes for at de trenger filtrering de også,på lik linje som annen elektronikk.

Har gang på gang sagt at de siste årene har jeg det som folk flest ang.nettet,og til tider (ofte) svært mye bedre og av og til litt verre,men aldri elendig lenger som tidligere.Er det ENTEN ELLER - ALT/INGENTING?
    Og bruker ikke og har ikke brukt filtrering på lang tid.
    Jeg registrerer bare ståa og ser at jeg ikke er alene om å ha det slikt.

Og dersom kilden til støy IKKE er innom-hus,hvordan skal menigmann klare å dempe ved kilde?
    Når målemafiaen sier det må måles og kilden finnes,hvem av menigmann har slikt utstyr,vet hvordan det skal måles
    og kunne tolke måleresultatet.De kommer ikke en gang med tips til hvem eller hvor de kan få slikt utført,eller hva det vil koste.

Jeg jakter ikke på noe kun lokalt.Den retoriske bruken av "besatt" viser bare manglende retoriske og pedagogiske evner.
    Trådstarter og trådens deltakere bor ikke i nærheten,i gjen fullstendig skivebom.
    Jeg banner mest på de ingeniørene som i det daglige bedriver feilkonstruksjoner,altså de som ikke kan faget sitt.Saken det siktes til gjelder det,og IKKE byråkratene.
    Det var det ANM som omskrev,og sier jeg gjorde.Fullstendig skivebom igjen.Ikke rart "kortvarig" blir varm i hodet av slikt piss og omskrivninger som bevist og hele tiden kommer derfra,dag ut og dag inn.
    Og liker ikke ANM at jeg deler min erfaring og synspunkter på dette emne så er det vel bare å sette meg på ignorer listen og dine irritasjoner over meg er borte.

Ta ett søk på HFS,nettfilter eller regenerator,støy er som en da finner ut ikke kun ett lokalt problem hos meg, igjen totalt skivebom.

http://www.hifisentralen.no/forumet/search.php?searchid=2179139

http://www.hifisentralen.no/forumet/search.php?searchid=2179172

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn