Spørsmål: Vil en god strømforsyning gjøre samme jobben som en strømrenser? Eller med andre ord, er det noe vits å kjøre en forforsterker (Cary SLP-05) med separat strømforsyning gjennom en Isotek eller lignende?
|
Lett å tenke sånn men iflg mine erfaringer er det ikke så enkelt forklart.Er du plaget med støy fra nettet har det noe for seg. Ingen støy, bortkastede penger
Skjønner ikke hvorfor dette selskapet surrer i dette lille markedet. Med slik cutting edge tech burde de virkelig vurdere noen fete militære kontrakter.Det ser ut som Nordost har funnet opp ny og hittil ukjent fysikkk - igjen....
Hvis jeg har oppfattet det riktig, så startet de med å levere til NASA. Nå er ikke det nødvendigvis noe bevis på noe som helst, men det kan indikere at de har fått til et eller annet, enten det er relevant i hifi-sammenheng eller ikke.Skjønner ikke hvorfor dette selskapet surrer i dette lille markedet. Med slik cutting edge tech burde de virkelig vurdere noen fete militære kontrakter.Det ser ut som Nordost har funnet opp ny og hittil ukjent fysikkk - igjen....
Ja, jeg har hørt den historien... Ikke funnet konkrete beviser for sannhetsgehalten i den i historien.Hvis jeg har oppfattet det riktig, så startet de med å levere til NASA. Nå er ikke det nødvendigvis noe bevis på noe som helst, men det kan indikere at de har fått til et eller annet, enten det er relevant i hifi-sammenheng eller ikke.Skjønner ikke hvorfor dette selskapet surrer i dette lille markedet. Med slik cutting edge tech burde de virkelig vurdere noen fete militære kontrakter.Det ser ut som Nordost har funnet opp ny og hittil ukjent fysikkk - igjen....
Selvfølgelig er det BS! Om du ser hvordan Mr Reynolds referer til NASA ser du at det gjøres på en måte som sannsynligvis er formulert med litt advokathjelp. Han sier nemlig at hans produkter er basert på teknologi utviklet for NASA. Vel, det kan svært mange hevde...Nå er det faktisk slik at jeg har hatt en god del å gjøre med en divisjon innen NASA ( det er mange), men jeg tillater meg å kalle den NASA -ref'en for reinspikka BS, med det jeg vet om slikt. Ingen får kontrakt med NASA for å levere kabel, med mindre det følger med en MIL-Spec eller tilsvarende godkjenning. Dersom Nordost har en slik, er det direkte ekstremt merkelig at denne ikke finnes å se på sidene deres...![]()
Alle ac-dc strømforsyninger er jo litt strømrenser.. derfor likeretting, glatting og mer glatting.. noen er bedre og mer påkostet enn andre.
Om du har en skikkelig strømforsyning vil en slik eller evt to oppå trafoene gjøre susen med en vanlig nettkabel.Det skjer også innstråling av støy (RFI og EMI) fra omgivelsene/elektriske apparater. Derfor behov for skjermede strømkabler og filtere.
Kan ikke helt forstå hvorfor det å sette på en feit kabel på den siste meteren inn til utstyret øker ledeevnen/hastighet på noe som helst eller bidrar til mer dynamikk. Hva med de 10-20 meterne med kabel fra f.eks forsterker til sikringsskap som typisk er 1,5 eller 2,5mm2? Det er jo denne om noen som setter «begrensningene». Og i forhold til RFI/EMI så vil den siste meter’n med skjermet kabel ha fint lite å si hvis du har 10-20m med PN kabel i veggen før stikkkontaken.Strøm har jo ikke bare med støy å gjøre, men også lederevne. En kraftig og godt konstruert strømkabel eller fordeler, vil lede strøm raskere/bedre enn standard kabler eller strømpadder. Bedre materialkvalitet, kontakter osv. Dette øker dynamikk/bassrespons. I så måte vil en Nordost QB være langt bedre enn Clas Ohlson-standard. Det skjer også innstråling av støy (RFI og EMI) fra omgivelsene/elektriske apparater. Derfor behov for skjermede strømkabler og filtere.
Min erfaring har vist forskjellig lyd på alle typer strømkabler jeg har prøvd. F.eks. en Furutech med stort tverrsnitt og FI-50 kontakter var bedre enn Nordost Red Dawn på bassrespons, brukt inn til forsterker. "Den siste meteren" går jo ofte nært forbi andre apparater og kabler, og vil da eksponeres for mer støy enn kablene bak veggen til sikringsskapet. Men også 2,5 mm og 16A kurs er bedre enn ujordet 13A kurs med 1,5 mm tverrsnitt...Kan ikke helt forstå hvorfor det å sette på en feit kabel på den siste meteren inn til utstyret øker ledeevnen/hastighet på noe som helst eller bidrar til mer dynamikk. Hva med de 10-20 meterne med kabel fra f.eks forsterker til sikringsskap som typisk er 1,5 eller 2,5mm2? Det er jo denne om noen som setter «begrensningene». Og i forhold til RFI/EMI så vil den siste meter’n med skjermet kabel ha fint lite å si hvis du har 10-20m med PN kabel i veggen før stikkkontaken.Strøm har jo ikke bare med støy å gjøre, men også lederevne. En kraftig og godt konstruert strømkabel eller fordeler, vil lede strøm raskere/bedre enn standard kabler eller strømpadder. Bedre materialkvalitet, kontakter osv. Dette øker dynamikk/bassrespons. I så måte vil en Nordost QB være langt bedre enn Clas Ohlson-standard. Det skjer også innstråling av støy (RFI og EMI) fra omgivelsene/elektriske apparater. Derfor behov for skjermede strømkabler og filtere.
Jeg kjøpte en in-akustik Reference strømkabel som jeg bruker til en Primare spiller. Skjermet kabel, ikke spesiell tykk, men med filter innebygget i pluggen. Betydelig friskere lyd, fikk fram bassen også. Anbefaler å prøve Nordost QB, IsoTek eller andre produkter hjemme før man uttaler seg skråsikkert imot... Så vil ulike løsninger på strøm gi ulike forandringer på lyden.