Strøm relatert Strømforsyning / strømrenser

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Nawinta

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.09.2003
    Antall liker
    54
    Er det noen som har prøvd en veldimmensjonert online-ups i denne sammenhengen? Det må da være en mye bedre og "billigere" enn å drive med allverdens remedier til 10000-vis av kroner. Dette benyttes jo i stor grad i det profesjonelle markedet der følsom elektronik kan påvirkes av ustabil og støypreget spenning - kan ikke se noen umiddelbar grunn til at ikke en online-ups kan rydde opp i Hifi-verdenen også så lenge man passer på å bytte ut batteribanken til rett tid. Vil tro at f.eks isotek sin Evo3 Genesis one er en avart av en ups løsning, denne har ikke batterier i følge produsent så da regner jeg med den har en større kondensatorbank for å lagre energi.

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.486
    Torget vurderinger
    11
    Som Ymir har jeg slitt med dårlig kvalitet på strømmen jeg får inn til anlegget, og vi blir delvis "idiotforklart", kalt "besatt" og det som verre er:cool:

Grunnen til at jeg, som Ymir, hører at problemene vi har med strømmen gjør at lyden ut av hifi komponentene vi har betalt i dyre dommer for ikke er optimal. I mitt tilfelle er det ingen problem å høre dette, da dette varierer gjennom hele dagen, og varierer gjennom året. Natten og tidlig morgen er bedre enn dag/kveldstid. Jeg har fått utført målinger både på strømkvalitet og på støy. Det ble ikke funnet noe problem med spenning i.h.h.t. forskrifter, men støymålingene viste støy. Der fikk jeg fjernet en opplagt støykilde, men mye av støyen er der fortsatt og er noe en ikke får gjort noe med foruten å prøve å finne filter/renseremedier før strømmen går til hifien. Dette er ikke enkelt og det er potensielt svindyrt.....

Når det gjelder støyen som jeg opplever så er dette som nevnt ikke noe problem å høre tapt kvalitet i lydbildet. Jeg kan enda til se dette på VU-metrene på forsterkerene ved at når støyen er ekstrem så er utslagene på metrene mye mindre dynamiske, de beveger seg saktere... Dette indikerer at støyen produserer et signal som legger seg til musikksignalet. Dette er også resultatene av støy som blir indusert i automasjonsanlegg og høyspennings anlegg der dette er et stort problem.
    Er sikker på at dette problemet er mer vanlig enn de fleste er klar over, så hvorfor er ikke flere opptatt av dette?
    Vel det kan ha sammenheng på hvordan en lytter, da problemet er mindre fremtredende ved lavere lyttevolum og ved anlegg som ikke optimalt satt opp med sweatspot for eksempel.

Så problemet er der, og det er der uansett hva jeg har hatt av utstyr. Transistor, Klasse A, rørting og switchedingser.... Så grunnen til slike tråder oppstår er at noen ønsker hjelp og tips, visst de finnes, og da er det rart at de som brifer med kompetansen er de som har minst å bidra med....
    Gjennom jobben og folk i bransjen er det ingen tvil om at dette er et større og større problem, ikke bare for oss hifi nerder...

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.486
    Torget vurderinger
    11
    Er det noen som har prøvd en veldimmensjonert online-ups i denne sammenhengen? Det må da være en mye bedre og "billigere" enn å drive med allverdens remedier til 10000-vis av kroner. Dette benyttes jo i stor grad i det profesjonelle markedet der følsom elektronik kan påvirkes av ustabil og støypreget spenning - kan ikke se noen umiddelbar grunn til at ikke en online-ups kan rydde opp i Hifi-verdenen også så lenge man passer på å bytte ut batteribanken til rett tid. Vil tro at f.eks isotek sin Evo3 Genesis one er en avart av en ups løsning, denne har ikke batterier i følge produsent så da regner jeg med den har en større kondensatorbank for å lagre energi.
    Tradisjonelle UPSer er i hovedsak brukt for å være en backup strømforsyning, ikke primært å rense noe som helst. Tradisjonelt så har disse støyet som ville faen p.g.a. switchestøy, men det er noen her inne som har nevnt at det er kommet UPSer som har mindre støy og har rensing. Da er det mer aktuelt.

A

ANM

Gjest
    Og dersom kilden til støy IKKE er innom-hus,hvordan skal menigmann klare å dempe ved kilde?

Ta ett søk på HFS,nettfilter eller regenerator,støy er som en da finner ut ikke kun ett lokalt problem hos meg, igjen totalt skivebom.
    Nettopp! Hva gjør du da? Kjøper smeltesikringer og kabler med høy hastighet? Hvis støyen er eterbåren hva gjør man da? Kjøper vekselretter?

At du og din venn fra feil side av Øresund søker svar på problemer med mumbo jumbo og filosofi om første eller siste meter hjelper ingen. Du hadde et reelt dokumentert problem. Er ikke det løst? Hva driver du med nå da? Og hvorfor denne julevreden? ;D

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.015
    Torget vurderinger
    2
    Når det over år er blitt hevdet at Hypex er immun mot nettstøy og annen elektronikk da enten er defekt eller feilkonstruert,
    og dette er blitt en vedtatt sannhet,(enten/eller-alt/ingenting?)da er en litt på villspor,og de i målemafian som følger dette blindt,burde ha litt bakgrunnkunnskap til å se at det er BS.Den er blitt flagget så høyt at der er ingen vei til bake,og det blånektes for at de trenger filtrering de også,på lik linje som annen elektronikk.

Har gang på gang sagt at de siste årene har jeg det som folk flest ang.nettet,og til tider (ofte) svært mye bedre og av og til litt verre,men aldri elendig lenger som tidligere.Er det ENTEN ELLER - ALT/INGENTING?
    Og bruker ikke og har ikke brukt filtrering på lang tid.
    Jeg registrerer bare ståa og ser at jeg ikke er alene om å ha det slikt.

Og dersom kilden til støy IKKE er innom-hus,hvordan skal menigmann klare å dempe ved kilde?
    Når målemafiaen sier det må måles og kilden finnes,hvem av menigmann har slikt utstyr,vet hvordan det skal måles
    og kunne tolke måleresultatet.De kommer ikke en gang med tips til hvem eller hvor de kan få slikt utført,eller hva det vil koste.

Jeg jakter ikke på noe kun lokalt.Den retoriske bruken av "besatt" viser bare manglende retoriske og pedagogiske evner.
    Trådstarter og trådens deltakere bor ikke i nærheten,i gjen fullstendig skivebom.
    Jeg banner mest på de ingeniørene som i det daglige bedriver feilkonstruksjoner,altså de som ikke kan faget sitt.Saken det siktes til gjelder det,og IKKE byråkratene.
    Det var det ANM som omskrev,og sier jeg gjorde.Fullstendig skivebom igjen.Ikke rart "kortvarig" blir varm i hodet av slikt piss og omskrivninger som bevist og hele tiden kommer derfra,dag ut og dag inn.
    Og liker ikke ANM at jeg deler min erfaring og synspunkter på dette emne så er det vel bare å sette meg på ignorer listen og dine irritasjoner over meg er borte.

Ta ett søk på HFS,nettfilter eller regenerator,støy er som en da finner ut ikke kun ett lokalt problem hos meg, igjen totalt skivebom.

http://www.hifisentralen.no/forumet/search.php?searchid=2179139

http://www.hifisentralen.no/forumet/search.php?searchid=2179172

Enklest å svare med denne

INGEN ,i hvertfall svært få svensker i de to linkene.

Ståa nå?

Har gang på gang sagt at de siste årene har jeg det som folk flest ang.nettet,og til tider (ofte) svært mye bedre og av og til litt verre,men aldri elendig lenger som tidligere.

Hvor har jeg nevnt komfyrkabel,LMC fat,Electrocompanet og Supra Lorad og Clas Ohlson/Biltema og høy hastighet.
    Aldri har jeg bedrevet slik skriverier om kabler og høy hastighet.Igjen utelatelser,omskrivninger, pisspreik og BS fra ANM.
    Nei,hundre "kortvarig" er bedre.

Sist redigert:

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.015
    Torget vurderinger
    2

Ser at "todams" nevner PurePower i innlegg #38.

De bruker noe UPS teknikk.Det beste jeg har brukt.Stod i mot alt,men er blitt fryktelig dyr.
    Betalte ca. 30 KKr en gang.Tror den neste er doblet i pris siden den gang.
    Det bør vel finnes vanlig UPS som ikke er beregnet til audio til fornuftig pris?

Purepower.JPG

PS audio PPP var hjelpesløs,ubrukelig.

PS Audio.jpg

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Fetsund
    Tradisjonelle UPSer er i hovedsak brukt for å være en backup strømforsyning, ikke primært å rense noe som helst. Tradisjonelt så har disse støyet som ville faen p.g.a. switchestøy, men det er noen her inne som har nevnt at det er kommet UPSer som har mindre støy og har rensing. Da er det mer aktuelt.
    Du snakker om line ups her. Online ups er annerledes og fungerer meget bra til formålet.. Har vært i bruk en god stund nå og har kommet ned på helt greie prisnivåer :)

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.486
    Torget vurderinger
    11
    Du snakker om line ups her. Online ups er annerledes og fungerer meget bra til formålet.. Har vært i bruk en god stund nå og har kommet ned på helt greie prisnivåer :)
    Ja muligens disse har bedre støydemping, men direkte billige er de ikke da en vil trenge en på 5-8kVA for at de skal fungere godt på et litt større anlegg.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.466
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er det ei stund siden jeg sjekka priser på små-UPS, men rundt 15kkr for 5-6 KVA ?? Nokså mye billigere enn der der svenskegreia...

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.486
    Torget vurderinger
    11
    Nå er det ei stund siden jeg sjekka priser på små-UPS, men rundt 15kkr for 5-6 KVA ?? Nokså mye billigere enn der der svenskegreia...
    Fant raskt en link der prisene nok er det dobble av de som du oppgir når en tar med moms....
    Er nok kvalitetsforskjeller her også som med alt annet, spesielt når det vi trenger er en som ev. leverer fra seg minst mulig støy, og ikke strømforsyning som er hovedformålet til disse unitene...

https://www.dustin.no/search/online...-storage/ups/ups-server-nettverk/?sortby=desc

Nawinta

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.09.2003
    Antall liker
    54
    Ja muligens disse har bedre støydemping, men direkte billige er de ikke da en vil trenge en på 5-8kVA for at de skal fungere godt på et litt større anlegg.
    Tror de færreste av oss har kurser i lytterommet som kan drive en 5-8kva online-ups, blir litt snøtt med 16A da.

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.486
    Torget vurderinger
    11
    Tror de færreste av oss har kurser i lytterommet som kan drive en 5-8kva online-ups, blir litt snøtt med 16A da.
    Har 20A kurs til anlegget, men det er ikke der problemet ligger. Slike konvertere og skilletrafoer må ha mye å gå på skal de fungere godt.
    Har en PS Audio P5 som skal tåle 1200W, men den liker seg best med mye lavere belastning. Jeg bruker denne på CD spiller og Pre med uttak på ca.200W. Å prøve å bruke denne på effektene blir bare tull...

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.598
    Sted
    Stavanger
    Referansen Nordost vs. NASA var vel at sertifisert tredjepartsleverandør av coax til NASA også leverte til Nordost og dermed ble plutselig Nordost leverandør av kabel til NASA..... :confused:

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.486
    Torget vurderinger
    11
    Om noen vurderer ups så ville jeg snakket med Coromatic, priser finnes her:

https://coromatic.se/wp-content/uploads/2016/03/Coromatic-prisliste-UPS-veiledende-mars-2016.pdf

Og bare for å ha sagt det, jeg jobber ikke for Coromatic - men har brukt mange av deres UPS'er ifb jobb.
    Ser det er mye det samme som prisene som jeg antydet. Ca.35000.- for en 7kVA (5400W) unit med det de kaller "ren sinus". Noen av de andre billigere unitene har noe de kaller "trapesformet sinus" på utgang....
    Ser heller det ikke er noe informasjon vedr. eventuell støy på utgang.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.598
    Sted
    Stavanger
    Sinus er sinus og kan ikke ha andre former enn sinus.
    En trapesformet/sagtann bølgeform er derimot mulig.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.466
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ser at prisene på små UPS er gått en god del opp, ja...... jeg har forøvrig driftsansvar for 3 stk 120 KVA, hvorav to blir skiftet ila 2017... fra Coromatic

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.015
    Torget vurderinger
    2
    Dersom det ikke er problemer med jordsløyfe,
    og ingen virkning/forandring med ferritter,
    samt at "vanlige" nettstøy filter har liten virkning er det tid for måling.

Ville spurt nettselskapet om muligheten for å se om det er noe støy mellom 2500Hz og 50kHz.
    Tror de fleste har måler stående på 66kV som fordelingstrafo er tilsluttet.(tror det er ett krav fra NVE)
    Selv med lave verdier der med event. støy,kan den bli forsterket nede på 22kV/230V trafo krets.

Denne er fra 66kV trafo til "min" fordelingstrafo 22kV/320V

x1.jpg

Da kan det rimeligste botemiddel være noe slikt.

Dette filteret er til bruk parallelt over lasten/stereoen og koster småpenger.

DSC_0254.JPG

DSC_0274.JPG

DSC_0275.JPG

DSC_0257 (1).JPG

DSC_0258.JPG

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.486
    Torget vurderinger
    11
    Jeg bruker et slikt DIY filter + en PS Audio P5

DSC_0186.jpg

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.486
    Torget vurderinger
    11

Vis vedlegget 415880
    Men hverken den eller ps audio gjør en god nok jobb slik jeg forstår deg.
    Jo begge to gjør en god jobb, men det er ikke nok når forholdene er ekstreme. Det er stor forskjell med og uten filtrene og når forholdene er "normale" gir det en fantastisk ro og svart bakgrunn i lydbildet. Nettet blir aldri "rent", det er utopi! Ser dette endatil på TV når filtre blir koblet fra.
    Jeg har ikke funnet noen begrunnelse for hva som gir de dårlige forholdene hos meg, men har tro på det er ekstreme støyforhold og et svakt nett da det er store spenningsvariasjoner gjennom døgnet. Sommerstid når "røkla" er på ferie kan det være knall forhold gjennom hele døgnet. Har hørt det samme hos andre audiofile når vi har hatt samlinger at lydbildet har forandret seg gjennom kvelden...

Det er rimelig spesielt når nettet blir dårlig. Lydbildet blir skjevt ved at vokalen flytter seg til høyre i lydbildet. Lyden mister dybde, perspektiv og oppløsning. Bassen blir ullen og som nevnt tidligere så kan jeg se det på VU metrene som blir tregere, mindre dynamiske og ved stopp av signal "henger" VU metrene noen tiendels sekunder. Dette tyder på at det er indusert noe på signalet som ikke skal være der. Dette er noe som er et vanlig problem ved støy. Har vel konkludert med at skal dette bli godt nok må en til med full regenerering av strømmen.

Nå er vel jeg ekstremt var for dette da jeg kun bruker anlegget i sweetspot og spiller høyt:cool:
    Dette er mye mindre fremtredende ved moderate volum og ut av sweetspot....

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.598
    Sted
    Stavanger
    Jeg synes ikke man skal kalle eks. PSA P5/P10 for 'filter'. Her bør man bruke 're-generator' definisjonen.

A

ANM

Gjest
    Man kan argumentere for at det er et filter. Det er nå bare en likeretter med utglatting montert sammen med en vekselretter. 100% isolert fra nettstøy er den ikke og kan ses på som ett båndpassfilter.

Men synes regenerator fungerer bra og er beskrivende for dens funksjon!;D

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.015
    Torget vurderinger
    2

Vis vedlegget 415880
    Men hverken den eller ps audio gjør en god nok jobb slik jeg forstår deg.
    Jo begge to gjør en god jobb, men det er ikke nok når forholdene er ekstreme. Det er stor forskjell med og uten filtrene og når forholdene er "normale" gir det en fantastisk ro og svart bakgrunn i lydbildet. Nettet blir aldri "rent", det er utopi! Ser dette endatil på TV når filtre blir koblet fra.
    Jeg har ikke funnet noen begrunnelse for hva som gir de dårlige forholdene hos meg, men har tro på det er ekstreme støyforhold og et svakt nett da det er store spenningsvariasjoner gjennom døgnet. Sommerstid når "røkla" er på ferie kan det være knall forhold gjennom hele døgnet. Har hørt det samme hos andre audiofile når vi har hatt samlinger at lydbildet har forandret seg gjennom kvelden...

Det er rimelig spesielt når nettet blir dårlig. Lydbildet blir skjevt ved at vokalen flytter seg til høyre i lydbildet. Lyden mister dybde, perspektiv og oppløsning. Bassen blir ullen og som nevnt tidligere så kan jeg se det på VU metrene som blir tregere, mindre dynamiske og ved stopp av signal "henger" VU metrene noen tiendels sekunder. Dette tyder på at det er indusert noe på signalet som ikke skal være der. Dette er noe som er et vanlig problem ved støy. Har vel konkludert med at skal dette bli godt nok må en til med full regenerering av strømmen.

Nå er vel jeg ekstremt var for dette da jeg kun bruker anlegget i sweetspot og spiller høyt:cool:
    Dette er mye mindre fremtredende ved moderate volum og ut av sweetspot....

Svakt nett,liten fordelingstrafo var velkjent hos meg frem til 07.
    Kunne ikke koke poteter i tretiden.Hjalp ikke om jeg så satte kokeplata på fullt.
    I dag rikker spenningen seg nesten i det hele tatt,er stabil sommer som vinter.

"alle" steder jeg har vært og det er dårlig nett(i varierende grad) har problemet vert sterkest i høyre kanal,
    også hos meg.Merkelig.Prøv å snu støpslene,lurer på om det kan ha noe med jord/jordpotensialet.

Hos meg er det nå,mot tidligere,bedre jo flere abonnenter som er hjemme og jo mer de belaster trafoen.
    De fleste foretrekker en varm lyd (tror jeg),i hvertfall ikke lys,skingrende og forvrengt,
    nå kan det til tider bli vel mørkt og varmt,ikke ofte,kun noen få ganger i løpet av de to siste år.

Skal du få styr på problemet må det nok PurePower inn i stua,eller få en mye bedre oversikt/måling
    for i identifisere hva som er over 2500Hz,da også om det kan dreie seg om intermodulasjon,
    dvs frekvenser som ikke har sitt opphav i de harmoniske,men som ligger mellom eller tett opp til de harmoniske.

Eller vente på at den ventende forskrift som kommer,og strekker seg opp til 150kHz:).
    Men,NVE kan pålegge netteier å kikke nærmere på tilstanden ut over 50nd harmoniske også i dag...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn