strømfilter

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • -morten-

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    384
    Antall liker
    7
    hei, har funnet følgende beskrivelse av et strømfilter som finnes å kjøpt der ute i strømland. side jeg ikke hadde kjent igjen en overspenning om den hadde hoppet opp å bitt meg i nesa så spør jeg, er det noe fornuft i dette??

    There're more and more mixed-wave interferences and noises in the
    power system. For example. thunder and the startup and shutdown of
    electric welder, motor, or saw will produce the mixed-wave interferences
    and noises in the power network, damaging the effect of Hi-Fi audio
    system severely. The Premier5000 Ac power filter helps eliminate the
    common-mode and differential-mode interferences and noise in the power
    network efficiently, and brings to the Hi-Fi system the penetrating
    tamber, high resolution, and perfect performance. The Premier5000 power
    filter is made of high-quality materials. It applies the best-class 10-pin
    universal socket, imported 3-pin,20A automatic overload disconnect
    protector, dual switch, and high quality power wire; it also uses the high-
    quality 4mm2 multi-core wire and 2.5mm2 single- core wire as internal lead
    wires, which id of low internal resistance to reduce the transmission loss of
    music signal current greatly, and eventually guarantee the highly-genuine
    representation of music signal. Equipped with the WIMA capacitor, the
    industry-grade MKP high-frequency anti- interference capacitor, and the
    imported low-frequency filtering, anti-interference capacitor, it can reduce the impact of high/low-frequency interference and
    noise of power network upon the audio system. The filtering circuit card is particularly and artificially processed to support high
    load, low loss, and high-quality representation of music signal. It applies the innovative 3-channel,independent filtering mode. One
    channel is the inductive powerless mode with the common-mode and differential-mode filtering circuits inside made if
    imported, high-quality magnet ring to eliminate the common-mode and differential-mode interference and noise in the AC power
    network efficiently. The other 2 channels are equipped with the non-inductive filtering circuit issued with State utility patent, which
    can improve the transmission of music signal substantially, standing out with fast transmission of music signal currency, clear high frequency, penetrating middle frequency, and extensive low frequency.
    Specifications
    *AC Power Supply : 220V+/- 10%.
    *Operating Power : Each channel>3000W,there channels altogether 9000W.
    *Overload Protection Disconnect Current : each channel 20A,three channels altogether 60A.
    *Insulation Voltage : >1500V,insulation resistance >100M. Surge Current 2500A,Peak Transient Noise Power Suppress 1500V.
    *Filter range : Remove spike ,high frequency interference and noise with 1KHz~10MHZ(AC 220V)in electrical network.
    *Operation Condition : The power filter should connect to 3-Holed Type Power Socket that has Ground(G), Neutral(N) and Live(L).
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Kort svar her også:
    Spesifikasjonene sier meg ingen ting om hvor godt et slikt "filter" undertrykker støy.
    Finn først om du har støy og om den plager deg. Først da er det fornuftig å se på filtre.
    De aller fleste filtre er ødeleggende for lyden.
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Audiomix skrev:
    Kort svar her også:
    Spesifikasjonene sier meg ingen ting om hvor godt et slikt "filter" undertrykker støy.
    Finn først om du har støy og om den plager deg. Først da er det fornuftig å se på filtre.
    De aller fleste filtre er ødeleggende for lyden.
    Å finne eller måle støy på nettet er en forholdsvis komplisert affære, og man trenger ikke sååå mye støy at det plager en stakkars lytter før en prøver et filter. ::)

    Mange av våre underfundige elektriske apparater står tilkoplet det samme nett og da er det ikke så rart at det kan forekomme støy i en eller annen form.
    Det finnes merkelig nok lite litteratur angående støymålinger på forbruksnettet. En kombinasjon av kraftige høyfrekvente signaler, "skjeve" belastninger( fase ), diodestøy og gnister gir uten tvil støy iform av langsspenninger og tverspenninger. Å benekte at dette kan gi forvrengning i våre musikkanlegg vil være litt naivt, men som tidligere nevnt her har det dessverre vist seg at mange filtere ødelegger mer en gavner.

    Støytrafoer har etter min mening en tendens til å begrense dynamikken i den forstand at gjenngivelsen blir slapp og kjedelig. Jeg hvet egenlig ikke hva dette kom av da jeg brukte trafoer opp mot 4 kW. Det samme gjelder de fleste av de som bruker småspoler i serie ( f.eks noen modeller av ISOTEK ). Nordost Thor ,som jeg har testet i mitt musikkanlegg benytteren helt annen teknikk, ( antagelig utfasing av støypulser ) som etter min mening forbedret lysgjenngivelsen ved at jeg fikk mindre "korn" og mindre "glear". Jeg har også prøvd mer "normale" filter bestående av seriespoler. Jon Risch sin løsning med utfasingsspole var helt misslykket, men Lukasz Fikus sitt filter som forøvrig ble beskrevet av Gbatokai her på forumet for noen år siden så interessant ut . Ikke egentlig noe nytt under solen her, men han benytter seg av en enorm jernpulvertoroid til seriespolen med dobbelspole som bedrer ballansen. Ellers et dette et helt enkelt filter LC filter for Common Mode spenninger og trippel Y kondensatorer for Differential mode spenninger i tillegg til varistorer for overspenningsvern. Etter noen justeringer og tegninger, koplet jeg til et filter som etter min mening gå tilnærmet samme resultat som Nordost Thor. Kostnaden var minimal i utgangspunktet med ved bruk av et kvaliteteschassis og -komponenter nærmer vi vel oss et par store lapper og det er vel verd forsøket ? ;)

    hilsen up
     
    E

    Element

    Gjest
    Nordost Thor ,som jeg har testet i mitt musikkanlegg benytteren helt annen teknikk, ( antagelig utfasing av støypulser ) som etter min mening forbedret lysgjenngivelsen ved at jeg fikk mindre "korn" og mindre "glear".
    up!

    Så du har større tro på Thor filteret til Nordost rett i veggen enn via en Ladac IsoTrafo 2000VA ?
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Hajoken skrev:
    Nordost Thor ,som jeg har testet i mitt musikkanlegg benytteren helt annen teknikk, ( antagelig utfasing av støypulser ) som etter min mening forbedret lysgjenngivelsen ved at jeg fikk mindre "korn" og mindre "glear".
    up!

    Så du har større tro på Thor filteret til Nordost rett i veggen enn via en Ladac IsoTrafo 2000VA ?
    Nå kjenner jeg ikke til Ladac sine producter, men er dette en ren skilletrafo ( Isotrafo ) med ringkjerne er disse ikke på langt nær så effektive som en støytrafo ( f.eks. Noratel ) som består av lammelkjerne og kobberband melllom viklingene.

    Uten å ha prøvd dette, ville jeg bli svært overrasket om ikke Thor er bedre alene enn via en ISO-trafo. Men, bor man i nærheten av jernbane, industribygg eller andre kraftige støykilder er støytrafo nødvendig. :)

    Hilsen up
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Effektive filtere mht å undertrykke støy inneholder spoler / induktorer.
    Jeg har sett filterløsninger som på papiret kan virke fornuftige, men jeg har til gode å se noen som er riktig laget. Jeg har heller ikke hørt noen som ikke har negativ effekt på lyden.
    Det finnes en del nyttig literatur om nettstøy. Først og fremst hos de som lager måleutstyr. FLUKE f.eks. Jeg la ut en link til en artikkel i elektor electronics for en stund siden. Nyttig lesing :)
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Audiomix skrev:
    Effektive filtere mht å undertrykke støy inneholder spoler / induktorer.
    Jeg har sett filterløsninger som på papiret kan virke fornuftige, men jeg har til gode å se noen som er riktig laget. Jeg har heller ikke hørt noen som ikke har negativ effekt på lyden.
    Det finnes en del nyttig literatur om nettstøy. Først og fremst hos de som lager måleutstyr. FLUKE f.eks. Jeg la ut en link til en artikkel i elektor electronics for en stund siden. Nyttig lesing :)
    Riktig laget, ja,- det var det da ? :)

    Her min løsning på et enkelt filter som kan være et godt alternativ til de dyre filtrene på markede:

    http://i67.photobucket.com/albums/h301/ttpuls/FIKUSZ.jpg
    http://i67.photobucket.com/albums/h301/ttpuls/111_115A.jpg

    Hilsen up
     

    Poseidon

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.06.2007
    Innlegg
    60
    Antall liker
    0
    Hei Up.

    Det var da en vakker innpakning du har på filteret du laget. Er disse kabinettene å få kjøpt eller har du fått det laget/laget det selv.
    Dersom det selges over disk så blir jeg veldig takknemmelig om du kunne gi info om hvor.

    Steve :)
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Poseidon skrev:
    Hei Up.

    Det var da en vakker innpakning du har på filteret du laget. Er disse kabinettene å få kjøpt eller har du fått det laget/laget det selv.
    Dersom det selges over disk så blir jeg veldig takknemmelig om du kunne gi info om hvor.

    Steve :)
    Kjøpte kabinettet hos ELFA, Greit nok, men det er ikke så bra som det kan se ut på bilde. Bunnplaten er altfor tynn så jeg måtte legge inne en plastplate
    i bunnen. Vanskelig å finne kabinetter i god kvalitet og ønsket størrelse, men jeg fant noe i Italia som jeg akter å bestille fra :

    http://www.audiokit.it/ITAENG/Cabinet/HI-FI2000/HI-FI2000-Slim.htm


    up
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    up skrev:
    ...
    Riktig laget, ja,- det var det da ? :)

    Her min løsning på et enkelt filter som kan være et godt alternativ til de dyre filtrene på markede:

    http://i67.photobucket.com/albums/h301/ttpuls/FIKUSZ.jpg
    http://i67.photobucket.com/albums/h301/ttpuls/111_115A.jpg

    Hilsen up
    Vakkert - dfet er noe med «estetikken» i solid core som jeg synes er perverst nerdete ;)

    Det ser ut som du med fordel kan løfte sukkerbitene høyere opp av bunnplata, og dermed også de uisolerte kobberstumpene i mellom, av hensyn til sikkerhet. Apparatet ditt er vel jordet, men på dobbeltisolerte apparater anbefales en isolasjonsavstand på omlag 8-10 mm (trur eg det var). Jeg foretrekker også å bruke to sikringer på inngangen en til hver leder til nettspenningen.

    mvh
    KJ
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    KJ skrev:
    up skrev:
    ...
    Riktig laget, ja,- det var det da ? :)

    Her min løsning på et enkelt filter som kan være et godt alternativ til de dyre filtrene på markede:

    http://i67.photobucket.com/albums/h301/ttpuls/FIKUSZ.jpg
    http://i67.photobucket.com/albums/h301/ttpuls/111_115A.jpg

    Hilsen up
    Vakkert - dfet er noe med «estetikken» i solid core som jeg synes er perverst nerdete ;)

    Det ser ut som du med fordel kan løfte sukkerbitene høyere opp av bunnplata, og dermed også de uisolerte kobberstumpene i mellom, av hensyn til sikkerhet. Apparatet ditt er vel jordet, men på dobbeltisolerte apparater anbefales en isolasjonsavstand på omlag 8-10 mm (trur eg det var). Jeg foretrekker også å bruke to sikringer på inngangen en til hver leder til nettspenningen.

    mvh
    KJ
    Ja, nå er alt montert på en pleksiglassplate som ligger 3-4 mm fra bunnen. ;) Dette chassiset som kan kjøpes hos ELFA kan ikke anbefales fordi bundplaten er for altfor tynn.
    Fant fine kabinetter her : http://www.audiokit.it/ITAENG/Cabinet/HI-FI2000/HI-FI2000-Slim.htm

    Bildet viser tydelig jordingspunktet og jordingsterminering. Jording er selvsagt avgjørende for at filteret i det hele tatt skal ha noe virkning. Vil bruke flere jordingstermineringer senere
    for eventuelt bruk til chassiset på høytalerenhetene.

    Om du vil bruke sikring på hver fase er jo opp til deg. Jeg for min del vil sløyfe sikringen på mitt neste filter. Jeg vil også bruke flere parallelle varistorer for lengre levetid. :)

    hilsen up
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Kanskje litt for risikabelt å sløyfe sikringer. :-\

    Det kreves jo tross alt sikring siden apparatet koples videre til et annet apparat.
    Egentlig skal det også monteres temperatur-sikring på fasesiden av varistorene. Varistor kan på sikt kortslutte ( gi varme ).
    Men jeg tror ikke det benyttes så ofte i praksis. :)

    Mottok nettopp en interessant kurve på RFI målinger i koppernettet for telefon på Sørlandet. Som vi ser kan vi ha høye støyverdier over hele spekteret. Kommer tilbake med målinger på kraftnettet senere.

    up
     

    Vedlegg

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Audiomix skrev:
    De aller fleste filtre er ødeleggende for lyden.
    Gjelder dette også appararater med lavt forbruk, cd-spiller, dac, pre osv?
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    el_mariachi skrev:
    Audiomix skrev:
    De aller fleste filtre er ødeleggende for lyden.
    Gjelder dette også appararater med lavt forbruk, cd-spiller, dac, pre osv?
    Filtrenes eventuelle påvirkning skulle være stort sett uavhengig av apparatets forbruksstrøm.

    up
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    up skrev:
    ...
    Filtrenes eventuelle påvirkning skulle være stort sett uavhengig av apparatets forbruksstrøm.

    up
    Strømforbruket vil kunne påvirke filterfunksjonen i filteret, ikke så mye mht. «common mode filteret» som for «differential mode filteret». Mht. «differential mode» og seriespoler (i mindre grad for strømkopenserte spoler som i filteret over) er det også viktig å være oppmerksom på at strømtrekket fra nettspenningen med konvensjonelle «lineære» strømforsyninger skjer i pulser i takt med spenningssvinget (AC), men med en vesentlig kortere «periodetid» enn en ren sinuskurve, jo større lyttebank i apparaturet relativt til stømforbruket, jo kortere blir periodetiden på strømtrekket fra nettet. Dette tror jeg er en viktig forklaring på at enkelte opplever ulike nettfiltere som «dynamikkdødare» mens andre opplever mer ro og mindre fnidder. På mange måter er det snakk om et valg mellom pest eller kolera - men både pest og kolera øker med strømforbruket. Strømtrekk i pulser vil medføre at appparaturet lager en del nettstøy på nettspenningen, avhengig av impedansen i strømnettet lokalt. Effektfaktoregulerte SMPSUer har ikke dette problemet i særlig grad, på den andre siden kan det være en liten vitenskap å håndtere, kontrollere og filtrere/skjerme RF støy fra disse.

    mvh
    KJ
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    KJ skrev:
    up skrev:
    ...
    Filtrenes eventuelle påvirkning skulle være stort sett uavhengig av apparatets forbruksstrøm.

    up
    Strømforbruket vil kunne påvirke filterfunksjonen i filteret, ikke så mye mht. «common mode filteret» som for «differential mode filteret». Mht. «differential mode» og seriespoler (i mindre grad for strømkopenserte spoler som i filteret over) er det også viktig å være oppmerksom på at strømtrekket fra nettspenningen med konvensjonelle «lineære» strømforsyninger skjer i pulser i takt med spenningssvinget (AC), men med en vesentlig kortere «periodetid» enn en ren sinuskurve, jo større lyttebank i apparaturet relativt til stømforbruket, jo kortere blir periodetiden på strømtrekket fra nettet. Dette tror jeg er en viktig forklaring på at enkelte opplever ulike nettfiltere som «dynamikkdødare» mens andre opplever mer ro og mindre fnidder. På mange måter er det snakk om et valg mellom pest eller kolera - men både pest og kolera øker med strømforbruket. Strømtrekk i pulser vil medføre at appparaturet lager en del nettstøy på nettspenningen, avhengig av impedansen i strømnettet lokalt. Effektfaktoregulerte SMPSUer har ikke dette problemet i særlig grad, på den andre siden kan det være en liten vitenskap å håndtere, kontrollere og filtrere/skjerme RF støy fra disse.

    mvh
    KJ

    Støypulser mener jeg inneholder for liten energi til å påvirke nettspenningen direkte. ;) Jeg mener også det er deformasjonen ( ny harmoniske ) av sinusspenningen som oftest er årsak til økt forvrengnig og derfor ikke avhengig av strømmen.

    Jeg er overbevist om at årsaken til dynamikkbegrensning kan være spenningstap i spoletråd. Rett og slett DC-motstand ( R ) ved kraftige signalpulser.

    up
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    up skrev:
    Støypulser mener jeg inneholder for liten energi til å påvirke nettspenningen direkte. ;) Jeg mener også det er deformasjonen ( ny harmoniske ) av sinusspenningen som oftest er årsak til økt forvrengnig og derfor ikke avhengig av strømmen.

    Jeg er overbevist om at årsaken til dynamikkbegrensning ofte er bruk av bittesmå spoler med supertynn tråd og mange tørn som faktisk gir spenningstap i kraftige signalpulser.
    Har du tatt deg vann over hodet?

    Støy på nettet gir ikke forvrengning. Det forårsaker støy. Støyen er som regel demodulert, dvs at den i utgangspunktet har en mye høyere frekvens enn det signalet vi måler som støy i utstyret. Overharmoniske genererer ikke støy i utstyret.

    Det er vanligvis støy på frekvenser over 1MHz som lager problemer, og ved disse frekvensene er all støy stort sett common mode.

    Bittesmå spoler med supertynn tråd er det også vanskelig å finne i nettfiltre. Vet du mye om serieresistansen i vanlige nettfiltre. Jeg tror ikke det. Eksempel: Shaffner FN660-16, et filter med god demping har en total seriemotstand på 0.012 ohm. Det betyr at ved maks last på 16A (ved 230V) så droppes spenningen maksimalt 0.192 V, under 0.1%. Hør det den som kan.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    Bare en generell tanke om hvorvidt det kan være noe i denne uttalelsen fra en "skribent" på HiFi4 all (i dennes test av PPP.

    <Mange oplever at netstøjsfilter forringer dynamikken, men det skyldes rent faktisk den fjernede støj, som oprindeligt fik musikken til at virke kraftigere.>

    En tanke som slo meg når enkelte hevder at div. netstøyfiltere dreper dynamikken på tross av at filteret i noen tilfeller skulle ha langt høyere kapasitet enn nødvendig og dermed for sin egen del ikke burde (kunne) virke dynamikkdrepende.
    Mvh.KW
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    KW skrev:
    Hei!
    Bare en generell tanke om hvorvidt det kan være noe i denne uttalelsen fra en "skribent" på HiFi4 all (i dennes test av PPP.

    <Mange oplever at netstøjsfilter forringer dynamikken, men det skyldes rent faktisk den fjernede støj, som oprindeligt fik musikken til at virke kraftigere.>

    En tanke som slo meg når enkelte hevder at div. netstøyfiltere dreper dynamikken på tross av at filteret i noen tilfeller skulle ha langt høyere kapasitet enn nødvendig og dermed for sin egen del ikke burde (kunne) virke dynamikkdrepende.
    Mvh.KW
    H vor lett er det ikke å forveksle dynamikk med kompresjon? Jeg har en liten misstanke om at når det rapporteres om økt dynamikk, særlig i form av «mikrodetaljer» og des like, så er det mange ganger reelt sett snakk om mindre dynamikk som gjør at nevnte «mikrodetaljer» blir lettere hørbart ...

    mvh
    KJ
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Rhesus skrev:
    up skrev:
    Støypulser mener jeg inneholder for liten energi til å påvirke nettspenningen direkte. ;) Jeg mener også det er deformasjonen ( ny harmoniske ) av sinusspenningen som oftest er årsak til økt forvrengnig og derfor ikke avhengig av strømmen.

    Jeg er overbevist om at årsaken til dynamikkbegrensning ofte er bruk av bittesmå spoler med supertynn tråd og mange tørn som faktisk gir spenningstap i kraftige signalpulser.
    Har du tatt deg vann over hodet?

    Støy på nettet gir ikke forvrengning. Det forårsaker støy. Støyen er som regel demodulert, dvs at den i utgangspunktet har en mye høyere frekvens enn det signalet vi måler som støy i utstyret. Overharmoniske genererer ikke støy i utstyret.

    Det er vanligvis støy på frekvenser over 1MHz som lager problemer, og ved disse frekvensene er all støy stort sett common mode.

    Bittesmå spoler med supertynn tråd er det også vanskelig å finne i nettfiltre. Vet du mye om serieresistansen i vanlige nettfiltre. Jeg tror ikke det. Eksempel: Shaffner FN660-16, et filter med god demping har en total seriemotstand på 0.012 ohm. Det betyr at ved maks last på 16A (ved 230V) så droppes spenningen maksimalt 0.192 V, under 0.1%. Hør det den som kan.

    Støy forårsaker støy hmm. :-\ Man skal ikke se bort fra at kraftig tilskudd av harmoniske kan gi opphav små derformasjoner av LF-signalet og dermed forvrengning. ::)

    Underdimmensjonerte spoler finnes i de fleste filterkonstruskjoner ! Jeg har ikke målt verdiene på mikey mouse filterne Shaffner, men er overrasket av den lave motstandverdier du oppgir.
    Det er bare det at de er totalt ubrukelige i musikkanlegg ( prøvd første gang på 70-tallet ) og jeg har foreløpig ingen annen forklaring enn dette med spenningsfall.
    Kjernene er også bittesmå, og kan kanskje gå i metning ved kraftige transisenter ?

    Hvet ikke hvor du har alt dette fra men common mode støy har vi målt helt ned i langbølgeområde, dvs. langt under 1 Mhz. Se forøvrig målinger på telenettet lenger fremme, og differential mode støy fra f.eks kontaktgnist kan gi peaker langt over 1 Mhz. :-\

    up
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    up skrev:
    ...
    Støypulser mener jeg inneholder for liten energi til å påvirke nettspenningen direkte. ;) Jeg mener også det er deformasjonen ( ny harmoniske ) av sinusspenningen som oftest er årsak til økt forvrengnig og derfor ikke avhengig av strømmen.

    Jeg er overbevist om at årsaken til dynamikkbegrensning kan være spenningstap i spoletråd. Rett og slett DC-motstand ( R ) ved kraftige signalpulser.

    up
    Variasjoner over et tema ... vedlagte graf viser hvordan strømtrekket foregår på AC siden av problemstillingen når AC (uten kildeimpedans) likerettes til DC og belastes med omlag 100 W i 8 ohm og en utglattingskondis på 10 mF. Den blå streken er AC-spenningen, den røde streken er AC-strøm ... det er en grund til at transientegenskaper til likerettere er viktig.

    mvh
    KJ
     

    Vedlegg

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    up skrev:
    Støy forårsaker støy hmm. :-\ Man skal ikke se bort fra at kraftig tilskudd av harmoniske kan gi opphav små derformasjoner av LF-signalet og dermed forvrengning. ::)

    Underdimmensjonerte spoler finnes i de fleste filterkonstruskjoner ! Jeg har ikke målt verdiene på mikey mouse filterne Shaffner, men er overrasket av den lave motstandverdier du oppgir.
    Det er bare det at de er totalt ubrukelige i musikkanlegg ( prøvd første gang på 70-tallet ) og jeg har foreløpig ingen annen forklaring enn dette med spenningsfall.
    Kjernene er også bittesmå, og kan kanskje gå i metning ved kraftige transisenter ?

    Hvet ikke hvor du har alt dette fra men common mode støy har vi målt helt ned i langbølgeområde, dvs. langt under 1 Mhz. Se forøvrig målinger på telenettet lenger fremme, og differential mode støy fra f.eks kontaktgnist kan gi peaker langt over 1 Mhz. :-\

    up
    Eneste måten en common-mode spole kan gå i metning på er hvis nivået på differensiell høyfrekvens over spolen blir for høyt. Det er fordi man konstruerer dem med lekkinduktans for å bruke dem til å filtrere differensiell støy i tillegg til common mode støy. Det har overhodet ingenting med strømtrekket å gjøre.

    Nettstøy forårsaker ikke ulinearitet i utstyret. Vet du ikke forskjellen på forvrengning og støy, burde du lære deg det. http://en.wikipedia.org/wiki/Total_harmonic_distortion

    Og common mode støy ekstisterer selvfølgelig helt ned til DC, og 1MHz-100kHz er støyen sånn likelig fordelt ca mellom differential og common mode. Over 1MHz begynner støyen stort sett å bli common mode, og over 10MHz, der det bare common mode støy.


    Dette er tech-hjørnet.
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Rhesus skrev:
    up skrev:
    Støy forårsaker støy hmm. :-\ Man skal ikke se bort fra at kraftig tilskudd av harmoniske kan gi opphav små derformasjoner av LF-signalet og dermed forvrengning. ::)

    Underdimmensjonerte spoler finnes i de fleste filterkonstruskjoner ! Jeg har ikke målt verdiene på mikey mouse filterne Shaffner, men er overrasket av den lave motstandverdier du oppgir.
    Det er bare det at de er totalt ubrukelige i musikkanlegg ( prøvd første gang på 70-tallet ) og jeg har foreløpig ingen annen forklaring enn dette med spenningsfall.
    Kjernene er også bittesmå, og kan kanskje gå i metning ved kraftige transisenter ?

    Hvet ikke hvor du har alt dette fra men common mode støy har vi målt helt ned i langbølgeområde, dvs. langt under 1 Mhz. Se forøvrig målinger på telenettet lenger fremme, og differential mode støy fra f.eks kontaktgnist kan gi peaker langt over 1 Mhz. :-\

    up
    Eneste måten en common-mode spole kan gå i metning på er hvis nivået på differensiell høyfrekvens over spolen blir for høyt. Det er fordi man konstruerer dem med lekkinduktans for å bruke dem til å filtrere differensiell støy i tillegg til common mode støy. Det har overhodet ingenting med strømtrekket å gjøre.

    Nettstøy forårsaker ikke ulinearitet i utstyret. Vet du ikke forskjellen på forvrengning og støy, burde du lære deg det. http://en.wikipedia.org/wiki/Total_harmonic_distortion

    Og common mode støy ekstisterer selvfølgelig helt ned til DC, og 1MHz-100kHz er støyen sånn likelig fordelt ca mellom differential og common mode. Over 1MHz begynner støyen stort sett å bli common mode, og over 10MHz, der det bare common mode støy.


    Dette er tech-hjørnet.

    Jeg vet ikke hvorfor du bruker den nedlatende tonen i dine svar, men vi får jo bare overse det. :)

    Transformatorer eller seriespoler som brukes til å undertrykke støy har alle som du vet en dc-motstand. Dette forårsaker mer eller mindre spenningsfall som jeg mener allikevel kan være uheldig for gjenngivelsen selv om den er liten. Altså en indirekte sammenheng !

    Jeg vet forskjellen på støy og forvrængning, men siden man ikke vet helt svaret på hvorfor lydkvaliteten reduseres ved ulik støybidrag, kan det jo være at det allikevel finnes en sammenheng mellom støy og visse typer for forvrængning. At gjenngivelsen høres platt og uengasjerende med bruk av visse filtre kan jo skyldes en slik form for forvrængning ? Hørbar støy i seg selv opp til et visst nivå i lydbilde er jo uinteressant her ( ref. støy fra rørforforsterkere).

    Jeg har aldri utgitt for å være ekspert på dette med støy, men jeg har lært meg igjennom livet jo mer man lærer jo mer finner man at man ikke kan.
    Det kan ofte være en fordel å tenke utradisjonelt. Siden ingen produsenter eller for den saks skyld du er kommet med gode og effektive nettfiltre, kan det vel kanskje være muligheter for at til og med du har noe mer å lære, eller ? ;)

    hilsen up
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    up skrev:
    Jeg vet ikke hvorfor du bruker den nedlatende tonen i dine svar, men vi får jo bare overse det. :)
    Hvis du slutter med å uttale deg så skråsikkert om ting du helt tydelig ikke kan så veldig mye om, så skal jeg også moderere meg.
     

    nex_86

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    351
    Antall liker
    8
    Sted
    Kr.sand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil anbefale å legge fokus på DC spenningene inni apparatene, frem for all denne filtreringen av nettspenningen.

    Selvfølgelig er det viktig å ha best mulig utgangspunkt (renest mulig AC spenning), men det hjelper pent lite om trafo og likeretter inni apparatet lager rippel på DC spenningen.

    Jeg har montert Pi filter på DC spenningen i min forsterker og det var som natt og dag!!! Målbart til de grader!!!, men også hørbart til stor grad!!!

    Mvh Øystein
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Rhesus skrev:
    up skrev:
    Jeg vet ikke hvorfor du bruker den nedlatende tonen i dine svar, men vi får jo bare overse det. :)
    Hvis du slutter med å uttale deg så skråsikkert om ting du helt tydelig ikke kan så veldig mye om, så skal jeg også moderere meg.
    Det er bra at du vil moderere deg. :)

    Har jeg gitt utrykk for skråsikkerhet beklager jeg det. I disse innlegg har jeg i alle fall forsøkt å si min mening og samtidig være spørrende.
    Jeg mener altså at sammenhengen mellom støy og forvrængning kan være høyst relevant ( Ikke skråsikker ! ;D ). Av og til kan det være bra å tenke utradisjonelt og forsøke å finne løsninger på problemene.

    Siden jeg ikke hvet så mye om nettstøy og påvirkning av støy i forbindelse med musikkanlegg får vi høre på deg da. Jeg går ut fra du kan forklare årsaken til at de tradisjonelle filtere ikke fungerer godt nok og komme med løsning på et nytt effektivt filter som ikke påvirker gjenngivelsen i særlig grad. Å bare kritisere er enkelt, men fører som kjent aldri til resultater i praksis. ;)


    hilsen
    up
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    nex_86 skrev:
    Jeg vil anbefale å legge fokus på DC spenningene inni apparatene, frem for all denne filtreringen av nettspenningen.

    Selvfølgelig er det viktig å ha best mulig utgangspunkt (renest mulig AC spenning), men det hjelper pent lite om trafo og likeretter inni apparatet lager rippel på DC spenningen.

    Jeg har montert Pi filter på DC spenningen i min forsterker og det var som natt og dag!!! Målbart til de grader!!!, men også hørbart til stor grad!!!

    Mvh Øystein

    Hei

    Jeg er jo enig med deg der, og som du sier skader det ikke at utgangspunktet blir best mulig, men nå er det ikke alle som
    har mulighet eller ønsker å modde ferdigkjøpt utstyr. :-\

    Kan du vise målingene på rippel etter likeretting, før og etter insetting av pi-filteret ? Eksakt hvilke komponenter brukte du i Pi-filteret ? :)

    hilsen
    up
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    up skrev:
    Interessant lesing : http://www.acoustica.org.uk/other/mains_noise.html.

    Ikke bare bare, nei ! :D

    up
    Svært fokus overharmoniske har om dagen. ;) Folk går helt av skaftet i PPP tråden.

    Jeg har tenkt å vise hvorfor overharmoniske på nettet, eller den flate toppen på sinusen ikke er så ille som noen vil ha det til. Skal bare få installert spice på laptopen, så kjører vi noen grafer.
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Rhesus skrev:
    up skrev:
    Interessant lesing : http://www.acoustica.org.uk/other/mains_noise.html.

    Ikke bare bare, nei ! :D

    up
    Svært fokus overharmoniske har om dagen. ;) Folk går helt av skaftet i PPP tråden.

    Jeg har tenkt å vise hvorfor overharmoniske på nettet, eller den flate toppen på sinusen ikke er så ille som noen vil ha det til. Skal bare få installert spice på laptopen, så kjører vi noen grafer.

    Jeg som trodde at tilskudd av harmoniske kunne komme fra støypulser og derfor defineres som forvrengning ? ;)

    Ellers, Intessant om du kunne belyse dette med flate topper på sinusen ! :)

    p
     

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    169
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er innom tråden her med ett lite spørsmål til dere. Jeg har ett noe irriterende problem her jeg bor tiden,jeg får noen ekle knitringer/smell (strømpeaks?) i høytalerne mine når kjøleskapet slår seg av og på.
    Kjøleskapet det dreier seg om ,er lite og relativt gammelt.Det slår seg også på og av med jevne mellomrom.Jeg hører det fysisk ifra skapet i tilleg til igjennom høytalerne.

    Pc bruker jeg som kilde til min stereo,alt dette er i samme rom og på samme kurs.(16A) Alle kontaktene er jordet.
    For en liten stund siden så gikk jeg til anskaffelse av ett galvanisk skille som jeg monterte mellom pc og forsterker.Dette fordi jeg hadde en del brumming i den ene høytaleren min,men dette forsvant da jeg monterte dette.

    Men da dukket dette problemet opp med disse smellene(strømpeaksene) i mine høytalere,dette var ikke tilstede før jeg satte inn galvanisk skille.
    Noen som har tips til hva man kan gjøre med dette,hvis det lar seg fikse?

    Kan dette være skadelig for elektronikken forresten?

    mvh
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    up skrev:
    Jeg som trodde at tilskudd av harmoniske kunne komme fra støypulser og derfor defineres som forvrengning ? ;)

    Ellers, Intessant om du kunne belyse dette med flate topper på sinusen ! :)

    p
    Forvrengning = overharmoniske.

    Flate topper = forvrengning = overharmoniske.

    Mange 'navn', samme sak.


    Utgangspunktet for at dette ikke representerer noe som helst probem for normale nettdeler er at strømmen som disse trekker faktisk er årsaken til 'utflatingen' av sinusen. Strømmen som trekkes av en slik nettdel er en peak helt på toppen av sinusen. Denne strømmen inneholder ett vell av overtoner, mye mer enn det som finnes på nettet. Nettdeler designes for å levere DC med lav rippel på tross av dette. De overharmoniske som finnes på spenningen på nettet blir som musepip å regne i forhold. No problema.

    Et annet moment er at den største rippelen kommer fra grunnfrekvensen, 100Hz. Etter hvert som frekvensen øker, blir lyttene enda mer effektive. Så lenge man ikke har problem med 100Hz brum p.g.a. lav PSRR i utstyret sitt, er det helt usannsynlig av man skulle ha problemer med overharmoniske ved f.eks. 200, 300, 400 Hz osv. De frekvensene er det enda lettere for forsyningen å dempe enn grunnfrekvensen.

    Overharmoniske representerer et problem for nettselskapene. De gjør at transformatorer og linjer får økt tap, og det igjen betyr mindre penger i lomma til eierene. Som hifi-idiot bryr jeg meg svært lite om akkurat det.
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Pad skrev:
    Er innom tråden her med ett lite spørsmål til dere. Jeg har ett noe irriterende problem her jeg bor tiden,jeg får noen ekle knitringer/smell (strømpeaks?) i høytalerne mine når kjøleskapet slår seg av og på.
    Kjøleskapet det dreier seg om ,er lite og relativt gammelt.Det slår seg også på og av med jevne mellomrom.Jeg hører det fysisk ifra skapet i tilleg til igjennom høytalerne.

    Pc bruker jeg som kilde til min stereo,alt dette er i samme rom og på samme kurs.(16A) Alle kontaktene er jordet.
    For en liten stund siden så gikk jeg til anskaffelse av ett galvanisk skille som jeg monterte mellom pc og forsterker.Dette fordi jeg hadde en del brumming i den ene høytaleren min,men dette forsvant da jeg monterte dette.

    Men da dukket dette problemet opp med disse smellene(strømpeaksene) i mine høytalere,dette var ikke tilstede før jeg satte inn galvanisk skille.
    Noen som har tips til hva man kan gjøre med dette,hvis det lar seg fikse?

    Kan dette være skadelig for elektronikken forresten?

    mvh
    Thermostaten i kjøleskapet ditt genererer en 'burst' med radiofrekvenser p.g.a. gnist over kontaktene. Denne forplanter seg på ledningsnettet og i luften. Vanligvis sitter det en spesiell kondensator i paralell med kontaktene som skal slukke denne gnisten. Hvis kjøleskapet ditt er gammelt kan kondensatoren være moden for utskifting, eller hvis kjøleskapet er ordentlig gammelt, kan det og hende at det aldri satt en der i utgangspunktet og det alltid har vært en støysender.

    Hvis du er fingernem kan du bytte thermostat. De koster vanligvis 100-200 kroner. Nye kjøleskap koster jo heller ikke allverden, og de betaler seg som regel i forhold til forhistoriske energi-slukere.

    Det skader ikke elektronikken, men det kan skade høyttalerene hvis det smeller høyt nok...
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Rhesus skrev:
    up skrev:
    Jeg som trodde at tilskudd av harmoniske kunne komme fra støypulser og derfor defineres som forvrengning ? ;)

    Ellers, Intessant om du kunne belyse dette med flate topper på sinusen ! :)

    p
    Forvrengning = overharmoniske.

    Flate topper = forvrengning = overharmoniske.

    Mange 'navn', samme sak.


    Utgangspunktet for at dette ikke representerer noe som helst probem for normale nettdeler er at strømmen som disse trekker faktisk er årsaken til 'utflatingen' av sinusen. Strømmen som trekkes av en slik nettdel er en peak helt på toppen av sinusen. Denne strømmen inneholder ett vell av overtoner, mye mer enn det som finnes på nettet. Nettdeler designes for å levere DC med lav rippel på tross av dette. De overharmoniske som finnes på spenningen på nettet blir som musepip å regne i forhold. No problema.

    Et annet moment er at den største rippelen kommer fra grunnfrekvensen, 100Hz. Etter hvert som frekvensen øker, blir lyttene enda mer effektive. Så lenge man ikke har problem med 100Hz brum p.g.a. lav PSRR i utstyret sitt, er det helt usannsynlig av man skulle ha problemer med overharmoniske ved f.eks. 200, 300, 400 Hz osv. De frekvensene er det enda lettere for forsyningen å dempe enn grunnfrekvensen.

    Overharmoniske representerer et problem for nettselskapene. De gjør at transformatorer og linjer får økt tap, og det igjen betyr mindre penger i lomma til eierene. Som hifi-idiot bryr jeg meg svært lite om akkurat det.

    Siden gjenngivelsen varierer fra nettfilter til nettfilter, skal man ikke være så skråsikker på om ikke DC-spenningen i apparatene kan inneholde overlagte høyfrekvente støypulser fra nettet på en eller annen måte. Summering med støy fra likeretterne kan vel i såfall også i verste fall være uheldig ?

    up
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    up skrev:
    Rhesus skrev:
    up skrev:
    Jeg som trodde at tilskudd av harmoniske kunne komme fra støypulser og derfor defineres som forvrengning ? ;)

    Ellers, Intessant om du kunne belyse dette med flate topper på sinusen ! :)

    p
    Forvrengning = overharmoniske.

    Flate topper = forvrengning = overharmoniske.

    Mange 'navn', samme sak.


    Utgangspunktet for at dette ikke representerer noe som helst probem for normale nettdeler er at strømmen som disse trekker faktisk er årsaken til 'utflatingen' av sinusen. Strømmen som trekkes av en slik nettdel er en peak helt på toppen av sinusen. Denne strømmen inneholder ett vell av overtoner, mye mer enn det som finnes på nettet. Nettdeler designes for å levere DC med lav rippel på tross av dette. De overharmoniske som finnes på spenningen på nettet blir som musepip å regne i forhold. No problema.

    Et annet moment er at den største rippelen kommer fra grunnfrekvensen, 100Hz. Etter hvert som frekvensen øker, blir lyttene enda mer effektive. Så lenge man ikke har problem med 100Hz brum p.g.a. lav PSRR i utstyret sitt, er det helt usannsynlig av man skulle ha problemer med overharmoniske ved f.eks. 200, 300, 400 Hz osv. De frekvensene er det enda lettere for forsyningen å dempe enn grunnfrekvensen.

    Overharmoniske representerer et problem for nettselskapene. De gjør at transformatorer og linjer får økt tap, og det igjen betyr mindre penger i lomma til eierene. Som hifi-idiot bryr jeg meg svært lite om akkurat det.

    Siden gjenngivelsen varierer fra nettfilter til nettfilter, skal man ikke være så skråsikker på om ikke DC-spenningen i apparatene kan inneholde overlagte høyfrekvente støypulser fra nettet på en eller annen måte. Summering med støy fra likeretterne kan vel i såfall også i verste fall være uheldig ?

    up
    Hva er det dere prøver å bevise??? Har ikke meningsinnholdet i denne tråden blitt skutt høyt over mål? Dette er per definisjon kverulering.

    Hilsen

    Dr.Evil
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Dr.Evil skrev:
    up skrev:
    Rhesus skrev:
    up skrev:
    Jeg som trodde at tilskudd av harmoniske kunne komme fra støypulser og derfor defineres som forvrengning ? ;)

    Ellers, Intessant om du kunne belyse dette med flate topper på sinusen ! :)

    p
    Forvrengning = overharmoniske.

    Flate topper = forvrengning = overharmoniske.

    Mange 'navn', samme sak.


    Utgangspunktet for at dette ikke representerer noe som helst probem for normale nettdeler er at strømmen som disse trekker faktisk er årsaken til 'utflatingen' av sinusen. Strømmen som trekkes av en slik nettdel er en peak helt på toppen av sinusen. Denne strømmen inneholder ett vell av overtoner, mye mer enn det som finnes på nettet. Nettdeler designes for å levere DC med lav rippel på tross av dette. De overharmoniske som finnes på spenningen på nettet blir som musepip å regne i forhold. No problema.

    Et annet moment er at den største rippelen kommer fra grunnfrekvensen, 100Hz. Etter hvert som frekvensen øker, blir lyttene enda mer effektive. Så lenge man ikke har problem med 100Hz brum p.g.a. lav PSRR i utstyret sitt, er det helt usannsynlig av man skulle ha problemer med overharmoniske ved f.eks. 200, 300, 400 Hz osv. De frekvensene er det enda lettere for forsyningen å dempe enn grunnfrekvensen.

    Overharmoniske representerer et problem for nettselskapene. De gjør at transformatorer og linjer får økt tap, og det igjen betyr mindre penger i lomma til eierene. Som hifi-idiot bryr jeg meg svært lite om akkurat det.

    Siden gjenngivelsen varierer fra nettfilter til nettfilter, skal man ikke være så skråsikker på om ikke DC-spenningen i apparatene kan inneholde overlagte høyfrekvente støypulser fra nettet på en eller annen måte. Summering med støy fra likeretterne kan vel i såfall også i verste fall være uheldig ?

    up
    Hva er det dere prøver å bevise??? Har ikke meningsinnholdet i denne tråden blitt skutt høyt over mål? Dette er per definisjon kverulering.

    Hilsen

    Dr.Evil
    Er du her og ? ;D

    Kverulering ? Jeg er i gang med å få hjelp til å forbedre et filter og Rhesus viser seg å sitte på en del kunnskap her.
    Tror du har missforstått litt her Dr.....! :-\

    up
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, ingen skal føle seg trygge...... :eek: ;D Ja da har jeg vel misforstått da. Kverulering er det nok ikke. Det er nok en saklig diskusjon ;D


    Hilsen
    Dr.Evil
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Dr.Evil skrev:
    Hehe, ingen skal føle seg trygge...... :eek: ;D Ja da har jeg vel misforstått da. Kverulering er det nok ikke. Det er nok en saklig diskusjon ;D


    Hilsen
    Dr.Evil

    Jeg synes faktisk det er sakelig og ikke minst lærerikt å diskutere forvregning og støy på nettet. Har du noe
    å bidra med rent teknisk så kom heller med det ! ;)
    Er dette kverulering så får vi tåle litt av det på forumet. Sutring og klaging tilhører andre steder på forumet. :)


    Hilsen up





    hilsen up
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Det må jo være mulig for nyskjerrige å besøke en tråd som virker som interessant lesning, uten å måtte ta del i selve diskusjonen. Men når det er andre åpenbare motiver og motivasjoner hos enkelte debattanter, kan jo leseren bli lettere irritert over dette. Kverulering er nok dessverre et forhold en ikke kommer utenom her på sentralen.

    Tror nok at ganske mange som leser denne tråden oppfatter deler av meningsutvekslingen som usaklig og kverulerende, noe du forøvrig påpeker lengre oppe.

    Dette skal jo ikke være et virtuelt terapirom for kverulanter? :(


    Hilsen
    Dr.Evil
     

    calpin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2008
    Innlegg
    113
    Antall liker
    0
    Bruker 18m nettfilter kabel fra kjelleren hvor det står en spenningsstabilisator.
    Før spørsmålet kommer. 18 skjøten gir høyere kvadat og ikke lenger avstand fa sikringsskapet.

    Stabben i seg selv lager jo komplikasjoner, men totalresultatet blir bedre, noe som
    bekrefter at det ikke er de overharmoniske fra 50Hz som lager problemet, men
    frekvenser langt over dette.

    Ved veldig deformasjon av sinusoidalen, ken det nok forekomme noe trafostøy.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn