strømfilter

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nex_86

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    352
    Antall liker
    8
    Sted
    Kr.sand
    Torget vurderinger
    1
    up skrev:
    nex_86 skrev:
    Jeg vil anbefale å legge fokus på DC spenningene inni apparatene, frem for all denne filtreringen av nettspenningen.

    Selvfølgelig er det viktig å ha best mulig utgangspunkt (renest mulig AC spenning), men det hjelper pent lite om trafo og likeretter inni apparatet lager rippel på DC spenningen.

    Jeg har montert Pi filter på DC spenningen i min forsterker og det var som natt og dag!!! Målbart til de grader!!!, men også hørbart til stor grad!!!

    Mvh Øystein

    Hei

    Jeg er jo enig med deg der, og som du sier skader det ikke at utgangspunktet blir best mulig, men nå er det ikke alle som
    har mulighet eller ønsker å modde ferdigkjøpt utstyr. :-\

    Kan du vise målingene på rippel etter likeretting, før og etter insetting av pi-filteret ? Eksakt hvilke komponenter brukte du i Pi-filteret ? :)

    hilsen
    up
    Jeg har full forstålelse for at de fleste ikke føler seg kapable til å gjøre slike inngrep på dyrt utstyr som skal være konstruert "helt perfekt" sett fra produsenten sin side. ;)

    Målingene ble gjort med med mitt private 10 Mhz Hameg skop, som ikke er noe lagringskop. Jeg kan ikke huske de avleste verdiene heller. :-\

    Jeg berenget pi filtere i forhold til kondesatorbanken jeg har på regulatorkortet og forsterker kortet. Etter litt utprøving endte jeg vel på ca 20mH. Virkning oppnådde jeg alerede ved 5,6mH.Spolene kan bli uhensiktsmessig store, noe som gjør det vanskelig å realisere i små kabinetter. :-\

    Det er hovedsaklig viktigst å "rense" strømmen som leveres til transistorene/rørene som gjør spenningsforsterkningen. Effekttrinnet som leverer kun strømforsterkning kan tålerere en del rippel før det påvirker lydsignalet. ;)

    Ved en ledig stund vil jeg se om jeg kan få konstruert en krets som beskytter spenningsforsterkeren. Der er det lavere strømtrekk, og desto lettere å gjøre filtrering.

    Her er det mange fremgangsmåter for å "rense" DC spenningen i forsterkeren din på..

    mvh Øystein.
     

    Poseidon

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.06.2007
    Innlegg
    60
    Antall liker
    0
    up skrev:
    Poseidon skrev:
    Hei Up.

    Det var da en vakker innpakning du har på filteret du laget. Er disse kabinettene å få kjøpt eller har du fått det laget/laget det selv.
    Dersom det selges over disk så blir jeg veldig takknemmelig om du kunne gi info om hvor.

    Steve :)
    Kjøpte kabinettet hos ELFA, Greit nok, men det er ikke så bra som det kan se ut på bilde. Bunnplaten er altfor tynn så jeg måtte legge inne en plastplate
    i bunnen. Vanskelig å finne kabinetter i god kvalitet og ønsket størrelse, men jeg fant noe i Italia som jeg akter å bestille fra :

    http://www.audiokit.it/ITAENG/Cabinet/HI-FI2000/HI-FI2000-Slim.htm


    up
    Hei Up. Nå så det litt vanskelig ut (mye utenlandsk). Hvordan bestiller du disse. Takk så mye på forhånd.

    Mvh,
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Dr.Evil skrev:
    Det må jo være mulig for nyskjerrige å besøke en tråd som virker som interessant lesning, uten å måtte ta del i selve diskusjonen. Men når det er andre åpenbare motiver og motivasjoner hos enkelte debattanter, kan jo leseren bli lettere irritert over dette. Kverulering er nok dessverre et forhold en ikke kommer utenom her på sentralen.

    Tror nok at ganske mange som leser denne tråden oppfatter deler av meningsutvekslingen som usaklig og kverulerende, noe du forøvrig påpeker lengre oppe.

    Dette skal jo ikke være et virtuelt terapirom for kverulanter? :(


    Hilsen
    Dr.Evil

    Hei

    Usakelig, kverlulerende og et virtuelt terapirom for kverulanter. Hmmm, det var jo i selv veldig positivt og sakelig. ::)
    På meg virker det som om du har liten erfaring på slike fora. Det er ikke alltid like lett å få frem sine meninger gjennom tekst uten at det av og til kan bli litt kanter særlig i begynnelsen av en slik tråd.
    Men, jeg vet egentlig ikke helt hvor problemene dine ligger. Jeg har lært meg å beklage på fora viss jeg f.eks. oppfattes påstålig eller for er sikker i en sak, og særlig viss jeg har brukt ord som kan missforstås.
    Viss du allikevel er så irritert over diskusjon og meningsutveksling som teknisk sett er lærerikt, ber jeg deg om å være så snill å gå over på off tropic og la oss andre forsette i fred. :-\

    Hilsen
    up
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Poseidon skrev:
    up skrev:
    Poseidon skrev:
    Hei Up.

    Det var da en vakker innpakning du har på filteret du laget. Er disse kabinettene å få kjøpt eller har du fått det laget/laget det selv.
    Dersom det selges over disk så blir jeg veldig takknemmelig om du kunne gi info om hvor.

    Steve :)
    Kjøpte kabinettet hos ELFA, Greit nok, men det er ikke så bra som det kan se ut på bilde. Bunnplaten er altfor tynn så jeg måtte legge inne en plastplate
    i bunnen. Vanskelig å finne kabinetter i god kvalitet og ønsket størrelse, men jeg fant noe i Italia som jeg akter å bestille fra :

    http://www.audiokit.it/ITAENG/Cabinet/HI-FI2000/HI-FI2000-Slim.htm


    up
    Hei Up. Nå så det litt vanskelig ut (mye utenlandsk). Hvordan bestiller du disse. Takk så mye på forhånd.

    Mvh,
    Du kan bestille alle komponentene hoss ELFA i Norge.
    Kabinetter med god finish er alltid vanskelig å skaffe synes jeg, men du kan bestille via den nettadressen jeg ga deg ( betaling med VISA eller Mastecard),
    Du kan jo å bruke vilket som helst aluminumskabinett med noenlunde rette mål.
    Men, husk dette filteret er rent DIY prosjekt og krever litt insikt å sette sammen pga. 230 V kopling. :)


    Spørsmål angående bygging av filteret legges til DIY avdelingen eller via PM !


    hilsen up
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    up skrev:
    Dr.Evil skrev:
    Det må jo være mulig for nyskjerrige å besøke en tråd som virker som interessant lesning, uten å måtte ta del i selve diskusjonen. Men når det er andre åpenbare motiver og motivasjoner hos enkelte debattanter, kan jo leseren bli lettere irritert over dette. Kverulering er nok dessverre et forhold en ikke kommer utenom her på sentralen.

    Tror nok at ganske mange som leser denne tråden oppfatter deler av meningsutvekslingen som usaklig og kverulerende, noe du forøvrig påpeker lengre oppe.

    Dette skal jo ikke være et virtuelt terapirom for kverulanter? :(


    Hilsen
    Dr.Evil

    Hei

    Usakelig, kverlulerende og et virtuelt terapirom for kverulanter. Hmmm, det var jo i selv veldig positivt og sakelig. ::)
    På meg virker det som om du har liten erfaring på slike fora. Det er ikke alltid like lett å få frem sine meninger gjennom tekst uten at det av og til kan bli litt kanter særlig i begynnelsen av en slik tråd.
    Men, jeg vet egentlig ikke helt hvor problemene dine ligger. Jeg har lært meg å beklage på fora viss jeg f.eks. oppfattes påstålig eller for er sikker i en sak, og særlig viss jeg har brukt ord som kan missforstås.
    Viss du allikevel er så irritert over diskusjon og meningsutveksling som teknisk sett er lærerikt, ber jeg deg om å være så snill å gå over på off tropic og la oss andre forsette i fred. :-\

    Hilsen
    up
    Det var da en voldsom emosjonell elevering. Da må jo dette ha angått deg.
    Jeg akter ikke å slutte å følge med i diverse tråder, selv om jeg oppfatter meningsinnholdet som nettopp "off-topic".
    Min IT erfaring er langt mer enn tilstrekkelig.

    De tekniske diskusjonene i denne tråden er forøvrig interessante.

    Hilsen
    Dr.Evil
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Hei

    Jeg er emosjonell ! :D
    Da forsetter vi med teknikk.

    Jernpulvertoroiden brukt i filteret over er beregnet til område dc - 1 Mhz. iflg.fabrikkdata.
    Det jeg lurer på om det kan være en ide å legge en enkelspole ( en fase ) med egnet kraftig ferrittoroid ( få turn ) for område over dvs. 1 MHz og oppover mot f.eks 200-400 MHz i serie ?

    Her finnes forresten interessant lesing om jernpulvertoroider : http://sharon.esrac.ele.tue.nl/~on9cvd/E-Ijzerpoeder.htm



    Hilsen up
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn