Strøm til hifirom

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Hva bør man tenke på når man planlegger hifirom, og hvor mye strøm er "nok"?

Jeg tenker to kurser på 15 A hvor den ene blir dedikert til anlegget, og den andre til lys og oppvarming. Er 15 A nok til alt man normalt sett ville finne på å koble opp i et sånt rom? Effektforsterkere og subwoofere inkludert. Noen særlig lydmessig gevinst med en kurs til analoge og en til digitale apparater?

Innspill?
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Sålenge du ikke skal ha noen svære beist av noen forsterkere burde det holde. Jeg hadde en amp som alene dro sikringer på 16 amp kurs. Ingen soft start der i gården.. :)
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Spør om du kan få montert 15A sikring med C karakteristikk. Om du har skikkelig hifi nevroser kan du få lagt 4mm2 ledning men 2,5mm2 bør holde lenge.
Smeltesikringer har ingenting å gjøre i et moderne sikringsskap!! Du får det heller ikke montert om det er en ny kurs!!
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Alt skal være ihht. forskriftene med moderne automatsikringer, og så lenge det er 15 A er vel 2,5mm2 minimum. Dette regner jeg med med elektrikeren har koll på. 4mm2 kan kanskje være aktuellt, hvis det er plass i rørene og nok rør å trekke i. Men ser vel for meg at 2,5 kvadrat i utgangspunktet er tilstrekkelig?

Min eneste erfaring med smeltesikringer kontra automater er en gang for mange år siden når jeg bodde i en blokk som fikk oppdatert el-anlegget. Da mente jeg å oppleve overgangen fra gamle smeltesikringer til nye automatsikringer som en lydmessig forbedring.
Ellers vet jeg ikke om det e særlige utfordringer med tanke på støy på strømnettet her, men har i tilfelle en isotrafo i bakhånd som jeg kan prøve ut.

Uansett, tanken var iallfall en 15 A kurs ene og alene dedikert til lyd og bilde, og spørsmålet er som sagt om dette er "nok". :)

Har forresten også en forsterker som er litt lei å starte på f.eks. en 10 A kurs, så kommer til å be om C karakteristikk uansett. Hvis ikke det er nok får jeg enten finne meg en ny forsterker eller ta mer drastiske tiltak etterhvert.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Installasjonsfirma hostet frem flotte smeltesikring holdere fra Siemens til meg,ingen problem.
Automatsikringer har ingen ting å gjøre i en hifi kurs.

Beste oppgradering ever.Også målt opp mot PS Audio og PurePower regeneratorer,
filtre fra Consonance og Isotek,samt DC felle og støydempingstrafoer.

Det beste er ingen filtre og bruk av smeltesikring :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Installasjonsfirma hostet frem flotte smeltesikring holdere fra Siemens til meg,ingen problem.
Automatsikringer har ingen ting å gjøre i en hifi kurs.

Beste oppgradering ever.Også målt opp mot PS Audio og PurePower regeneratorer,
filtre fra Consonance og Isotek,samt DC felle og støydempingstrafoer.

Det beste er ingen filtre og bruk av smeltesikring :)
Kan godt hende du er inne på noe her, jeg kan iallfall ikke avfeie det siden jeg ikke vet nok om det eller har prøvd selv. Men hvis nyinstallasjoner med smeltesikringer hadde vært det ultimate, tror du ikke det hadde vært mer utbredt på steder der det teller som f.eks. på sykehus og i militære installasjoner?

Allikevel tror jeg det blir en standard installasjon her med vanlige automater den gangen her, jeg gidder ikke være for sær, vil bare ha dette opp og gå uten for mye fiks-fakseri. Hvis jeg skal gjøre spesielle ting som dette så burde det heller ikke være noe i veien for å bytte ut kun sikringen i skapet på et senere tidspunkt. Ser bare for meg ansiktsuttrykket til elektrikeren hvis jeg begynner å sende mailer med spørsmål om mulighetene for å få installert gode, gammeldagse smeltesikringer fordi "de låter bedre".... :)
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Spørsmålet sånn sett blir vel om det rekker med en kurs eller om du trenger to. Hva sub og hva effektforsterkere har du? Det er oppstart av dette som evt. jeg ser kan kanskje bli et problem om disee har digre trafoer..?
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Installasjonsfirma hostet frem flotte smeltesikring holdere fra Siemens til meg,ingen problem.
Automatsikringer har ingen ting å gjøre i en hifi kurs.

Beste oppgradering ever.Også målt opp mot PS Audio og PurePower regeneratorer,
filtre fra Consonance og Isotek,samt DC felle og støydempingstrafoer.

Det beste er ingen filtre og bruk av smeltesikring :)
Kan godt hende du er inne på noe her, jeg kan iallfall ikke avfeie det siden jeg ikke vet nok om det eller har prøvd selv. Men hvis nyinstallasjoner med smeltesikringer hadde vært det ultimate, tror du ikke det hadde vært mer utbredt på steder der det teller som f.eks. på sykehus og i militære installasjoner?

Allikevel tror jeg det blir en standard installasjon her med vanlige automater den gangen her, jeg gidder ikke være for sær, vil bare ha dette opp og gå uten for mye fiks-fakseri. Hvis jeg skal gjøre spesielle ting som dette så burde det heller ikke være noe i veien for å bytte ut kun sikringen i skapet på et senere tidspunkt. Ser bare for meg ansiktsuttrykket til elektrikeren hvis jeg begynner å sende mailer med spørsmål om mulighetene for å få installert gode, gammeldagse smeltesikringer fordi "de låter bedre".... :)


Ikke gode gammeldagse


sik1.jpg


og prisen var noen hundrelapper,altså ingen high end hifi pris,og det låter mye bedre.
Den hardheten som de fleste har litt av forsvinner og bassen,ingen begrensning,annet enn forsterkeriets.
osv. osv.
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.785
Antall liker
1.983
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Det der har jeg veldig lita troa på at er hørbart.... Men men... :p.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Spørsmålet sånn sett blir vel om det rekker med en kurs eller om du trenger to. Hva sub og hva effektforsterkere har du? Det er oppstart av dette som evt. jeg ser kan kanskje bli et problem om disee har digre trafoer..?
Har ingen sub'er, men har tenkt litt på å prøve meg på noe sånt etterhvert. Har egentlig vært planen lenge, men ville vente til jeg fikk dedikert rom og kunne dra i hus omtrent hva jeg vil.

Samme med forsterker, har et par effektforsterkere i dag, og en av dem har en trafo på 2000 VA. Denne har vist seg litt krevende å få start på hvis ikke kursen er stiv nok, er vel sikkert ganske direktekoblet eller hva man skal si. Men hva som blir værende og hva som kommer inn etterhvert er for tidlig å si, har lenge vært planen å prøve ut litt mer når anlegget har fått eget sted å bo, som sagt. Uansett vil jeg dimensjonere greit med en gang, så jeg slipper å styre med dette i ettertid. :)
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Vil nå si at fra 4K og opp er det betydelig,og ref.level fra 55.6 til 60.1 er da ikke lite.

Hvor i toneleiet ligger tendenser til hardhet?
Men hadde trodd at dersom jeg fant forskjeller ville det ut i fra den subjektive erfaringen den siste tiden
hvert større forskjeller også i bassen,for der var det subjektivt stor forbedring.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Installasjonsfirma hostet frem flotte smeltesikring holdere fra Siemens til meg,ingen problem.
Automatsikringer har ingen ting å gjøre i en hifi kurs.

Beste oppgradering ever.Også målt opp mot PS Audio og PurePower regeneratorer,
filtre fra Consonance og Isotek,samt DC felle og støydempingstrafoer.

Det beste er ingen filtre og bruk av smeltesikring :)
Kan godt hende du er inne på noe her, jeg kan iallfall ikke avfeie det siden jeg ikke vet nok om det eller har prøvd selv. Men hvis nyinstallasjoner med smeltesikringer hadde vært det ultimate, tror du ikke det hadde vært mer utbredt på steder der det teller som f.eks. på sykehus og i militære installasjoner?

Allikevel tror jeg det blir en standard installasjon her med vanlige automater den gangen her, jeg gidder ikke være for sær, vil bare ha dette opp og gå uten for mye fiks-fakseri. Hvis jeg skal gjøre spesielle ting som dette så burde det heller ikke være noe i veien for å bytte ut kun sikringen i skapet på et senere tidspunkt. Ser bare for meg ansiktsuttrykket til elektrikeren hvis jeg begynner å sende mailer med spørsmål om mulighetene for å få installert gode, gammeldagse smeltesikringer fordi "de låter bedre".... :)


Ikke gode gammeldagse


Vis vedlegget 402675

og prisen var noen hundrelapper,altså ingen high end hifi pris,og det låter mye bedre.
Den hardheten som de fleste har litt av forsvinner og bassen,ingen begrensning,annet enn forsterkeriets.
osv. osv.
Ser jo litt greiere ut med sånne små pulversikringer eller hva det er, men syns allikevel det blir litt for spesiellt akkurat nå. Får heller ta det siden hvis jeg får noen slemme nevroser som må pleies, men takk for tipset. :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Tenker jeg holder meg til planen med 15 A til anlegget, og en annen kurs til lys og varme, siden det ikke ser ut til at noen har kraftige innvendinger mot at det er ok.
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.048
Antall liker
21.967
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Hvis du har muligheten ville jeg lagt opp en kurs til. Det skal normalt sett holde i massevis med en kurs til anlegget, men hvis man skulle finne på å dra inn en plugg av en effektforsterker uten softstart sliter man litt. Jeg tenkte i utgangspunktet kun på å strekke rør/ledninger hvis det er praktisk mulig nå og ikke senere. Da kan du benytte den ekstra tilførselen senere ved behov.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Hvis du har muligheten ville jeg lagt opp en kurs til. Det skal normalt sett holde i massevis med en kurs til anlegget, men hvis man skulle finne på å dra inn en plugg av en effektforsterker uten softstart sliter man litt. Jeg tenkte i utgangspunktet kun på å strekke rør/ledninger hvis det er praktisk mulig nå og ikke senere. Da kan du benytte den ekstra tilførselen senere ved behov.
Ja, det er nå jeg har muligheten til å gjøre det riktig fra bunnen av siden det er snakk om et uinnredet loft som skal isoleres og innredes.

Er jo enig i tankegangen din, bedre føre var o.s.v... Men hvis en forsterker ikke kan startes på en 15A kurs med C sikring, så er det ikke så mange andre utveier enn å legge opp noe enda større som krever spesielle kontakter?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Nå er det vel de færreste som bruker 2000W kl B i stua, men dog...
utløsninskarakteristikken på automatsikringer er kanskje verdt en repetisjon - grovt regnet:
B-karakteristikk - 3-6x merkestrøm i 0,1 sek
C-karakteristikk - 5-10x merkestrøm i 0,1 sek
D-karakteristikk - 10-20x merkestrøm i 0,1 sek
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Legg for all del inn en ekstra kurs. Kostnaden er liten i forhold til frustrasjonen med å mangle en kurs senere.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Nå er det vel de færreste som bruker 2000W kl B i stua, men dog...
utløsninskarakteristikken på automatsikringer er kanskje verdt en repetisjon - grovt regnet:
B-karakteristikk - 3-6x merkestrøm i 0,1 sek
C-karakteristikk - 5-10x merkestrøm i 0,1 sek
D-karakteristikk - 10-20x merkestrøm i 0,1 sek
Siden jeg ikke akkurat er den skarpeste kniven i skuffen, betyr dette at en forsterker med trafo på 2000VA uten softstart kan startes på en 15 A med C karakteristikk, eller ikke? Teoretisk, altså.

10 A hadde ikke sjans, en gang jeg prøvde det. Tror det også var med C karakteristikk.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Legg for all del inn en ekstra kurs. Kostnaden er liten i forhold til frustrasjonen med å mangle en kurs senere.
Ja, sant. Jeg lener den veien nå etter å ha fått flere innspill og tenkt meg litt om. :)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Njaa... 2000VA er heftige greier, og toroider har større startimpuls enn E-I, ettersom toroider ikke har luftgap...... det bør gå greit, ..... i verste fall kan du få byttet til D-karakteristikk, som er spesielt til motorer og "sveisetrafoer".. :)
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Her mitt effekttrinn ved innkobbling,2000VA,og slik jeg forstår det kan strømtrekke være større/mindre,alt etter hvor/når på sinusen innslaget treffer.

Strømmen er ca 75 A med varighet 300 millisekund. Det finnes flere tilsvarende registreringer. Der kan sikkert finnes tilfeller hvor strømtrekket er større dersom en transformator er årsaken til strømtrekket.

Read more at Ymirs audiofile liv


belles 350a.jpg
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
2000VA er ganske mye. Den starter nok fint på 15A C automat, men du har og mer utstyr. Ville montert to 15A kurser om du har mulighet til det. Etter mitt syn er det ikke store invisteringen når du først er i gang.

Dvs to kurser til hifi, en kurs til varme, lys etc.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Impulslasten er helt avhengig av hvor på spenningskurven påslaget treffer. Målingen viser greit tommelfingerregelen om en en startimpuls på ca 10ggr merkestrømmen for en trafo... litt avhengig av type trafo og størrelsen på kondensatorbatteriet...
Jeg holder for tida på med noe greier som skal ha to 3 KVA iso-trafoer, - levert av Noratel med tilhørende softstart.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Har/hadde selv en dedikert 16A C kurs.Ingen problemer,alt stereo er tilkoblet.
Preamp,SB Touch,DAC,poweramp og sub (Zu method,med Hypex forsterker/delefilter)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Glem smeltesikring på nye kurser. Allpolig brudd i vern er et krav i bolig og det er umulig med smeltesikringer. Bruk schneider jordfeilautomater er mitt råd.
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.048
Antall liker
21.967
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Hvis du har muligheten ville jeg lagt opp en kurs til. Det skal normalt sett holde i massevis med en kurs til anlegget, men hvis man skulle finne på å dra inn en plugg av en effektforsterker uten softstart sliter man litt. Jeg tenkte i utgangspunktet kun på å strekke rør/ledninger hvis det er praktisk mulig nå og ikke senere. Da kan du benytte den ekstra tilførselen senere ved behov.
Ja, det er nå jeg har muligheten til å gjøre det riktig fra bunnen av siden det er snakk om et uinnredet loft som skal isoleres og innredes.

Er jo enig i tankegangen din, bedre føre var o.s.v... Men hvis en forsterker ikke kan startes på en 15A kurs med C sikring, så er det ikke så mange andre utveier enn å legge opp noe enda større som krever spesielle kontakter?
Jeg bruker trigger funksjon til å starte opp alle effektforsterkerne samtidig. Hvis du for eksempel får problemer med startstrømmen så vil ikke dette gå med en kurs. Da må du kanskje starte opp utstyret i en bestemt rekkefølge for at sikringen holder. Der jeg bodde tidligere måtte jeg inn med en D-automat for å starte en 7-kanals Adcom effektforsterker. Mulig at en standard C-automat hadde holdt hvis jeg hadde hatt egen kurs. Du står uansett mye friere hvis du har 2 stk. kurser og så slipper man i tillegg nevrosene i etterkant :rolleyes:
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
For all del. Min erfaring fra bransjen er at vi har hatt mindre feil med Schneider, men begge har gode produkter. Jeg har forresten Eaton hjemme pr i dag.... Da vi er i ferd med å bytte hus blir det nok skifte fra eksisterende UZ smeltesikringer til Schneider boligskap med egne kurser til Hifien. Jeg tenker å legge opp 3 kurser til hifi: En til effektforsterkere, en til utstyr med lineære strømforsyninger og en for utstyr med SMPS bare i tilfelle ledningsbåren støy fra apparatene.... Sistnevnte blir nok også filtrert for å dempe støy fra apparatene. Om det er nødvendig? Tvilsomt, men siden man er i bransjen ....
 
Sist redigert:

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.048
Antall liker
21.967
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Jeg brukte digitale jordfeilautomater fra Eaton på kursene til anlegget, hovedsakelig pga. at de ligger veldig nærme merkestrømmen for utkobling av jordfeil. Når jeg målte koblet de ut på 27-29mA alle sammen, mens en "standard" type ligger på typisk 18-24mA. Dette gjelder både Schneider og Eaton, i tillegg til andre merker for øvrig.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Virker som to pluss en kurser er det tryggeste mtp. framtidige krav, altså to kurser til hifi, og en til lys/varme. Ikke godt å si hva man drar i hus av elektronikk i framtida, så det er greit å planlegge for det verste. Er det isåfall noen negative konsekvenser i å gå for D karakteristikk først som sist?

Ser at det er Schneider stikkontakter som sitter i veggene her, men sikringsskapet med innhold er fra Garo. Er det litt sånn Mikke Mus kvalitet? Går jo an å be elektrikeren om Schneider på det han skal legge opp, hvis det er grei kvalitet.

Ser ellers at hovedsikringen er på 50A, og det er vel heller ikke spesiellt mye. Bør jeg undersøke om å få oppgradert dette i samme slengen, eller krever det spesielle tiltak?

Setter pris på alle innspill her, genialt at det er så mange som deler kunnskap og erfaringer når man spør. :)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Dersom du har 50A hovedsikring, har du et fordelingsskap foran dette som er sikret med 63A. Dette er svært vanlig og er forøvrig akkurat det samme som jeg har i mitt hus. Du kan diskutere med installatør og evt få byttet dette til et 63A overlastvern. Du får ikke mer med en 16 kv inntakskabel. 50A er dog ca 12 kW makslast, ( ved enfas - ca 20kW ved trefas) noe du erfaringsmessig skal kjøre svært hardt for å overskride. Da blir det full fres på komfyr og steikovn, samt gjerne en god del elvarme i tillegg. Har du forresten enfase eller trefase inn i huset? Automat eller keramisk hovedsikring?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Ser ut som du har rett i det, tenkte ikke på at det er et skap ute også. Der står det "230 V IT", og når jeg ser på selve strømmåleren så står det 3x230 V. Antar det er tre-fas, da.

Alt er helt nytt, huset var ferdig i år. Eneste grunnen til at jeg tenkte at det kanskje burde oppgraderes er at det er et ferdighus, og noen løsninger er ikke all-out for å si det sånn. Det som drar strøm her er vel stort sett varmepumpa som forsyner hele huset, og komfyr og stekeovn. Samt eventuelle heftige komponenter som havner på loftet etterhvert. :) Gidder nok ikke gjøre mer enn nødvendig med strømmen da.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Da har du sort sett så det holder, men det kan være en fordel å se på fasefordelingen, at ikke "loftstrollene" havner på samme fase som komfyren....
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Ikke gidd å bry deg med inntakssikring, denne er ofte satt slik pga dimensjoner på foranliggende nett.

Ikke tenk så mye. Det er et helt fag bakom det her.

Få montert to kurser til hifi, 15A C på begge. Bør holde.
Så 15A til resterende.
Dette er viktigste avgjørelsen som du kan ta selv :)

D automat er særs lite brukt. Bakdel med C og D automat er at kortslutningsstrøm blir høyere om det skulle gå galt med noe + gjerne kortere kurs
Det er et helt fag bakom dette også.

Få trikkeren på besøk og du får råd om hvordan det kan gjøres på beste måte :)

Garo har jeg ikke hørt så mye om før, men er sikkert helt ok.
Få gjerne elektriker til å montere samme så står det i stil, pluss at samleskinne vil da passe :)
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Nope, kommer ikke til å styre med noe annet enn de kursene som skal legges opp nytt.

Syns kanskje 50A høres lite ut, kursen på stekeovn/komfyrtopp alene er jo på 25A. Men regner med at det er lenge mellom hver gang vi henter ut maks på flere kurser samtidig sånn at det kan bli et reellt problem. :)

Har kontakt med elektrikeren på mail, og har fått et tilbud. Ville bare få oversikt over hva jeg egentlig trengte før jeg svarer og ber om tilbud på det vi faktisk skal ha. Og det føler jeg at jeg har fått klargjort greit nå, takket være dere som har svart i tråden her. :)
 
Topp Bunn