Strøm til hifirom

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.785
Antall liker
11.273
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
50A trefase er nok rikelig, Det største som er vanlig å montere er 63A trefase hovedsikring.
Om hovedsikring skulle ryke så er det nok fordeling av kursene som er problemet.

Nok om det! :)

Bra du har fått den hjelpen du trenger! Selv er jeg litt rusten i elektriker faget da jeg ikke jobber med det lenger, men det viser seg andre her inne som har god kontroll :)
Lykke til, så håper jeg C-automaten står når du fyrer i gang kraftverket med 2KVA trafo ;)

Mvh
oks
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Ja, det ser iallfall ut som det er trefas i det første skapet som er ute, og hovedsikringen på skapet inne (den på 50A) er trepol, så da er det vel trefas der også.

Heldigvis er det som sagt kompetente folk her som villig deler det de vet, og det er gull! Setter pris på alle velmente innspill jeg, også fra de som er litt rustne i faget. Kan uansett mer om dette enn meg, som såvidt skjønner forskjellen på Ampere og Volt. ;D Takker og bukker!

 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.916
Torget vurderinger
12
Dette er nok under kontroll. 3-fase 50A er normalt rikelig på inntaket da samtidig belastning ofte er mindre enn man tror. 50A tilsvarer 20kW ved 230V 3-fase og 70% mer hvis du har 400V, dvs rikelig for normale husstander.

En elektriker vil kunne legge opp det du trenger. 1 stk 15A kurs med C-automater bør være tilstrekkelig dersom du ikke har noen gedigne klasse A monotrinn på vei inn. Tenk på at du sannsynligvis har hele anlegget på en kurs i dag sammen med mye annet rart. Kanskje er den kursen bare 10A også? Lykke til, dette går nok bra skal du se :)
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.785
Antall liker
11.273
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Tror jeg også Trondmeg! :)
Som du er og inne på, berserkr tydeligvis er glad i skikkelige amper med digre trafoer så kan det kanskje bli fler med tiden..??
Litt derfor jeg tenkte to kurser når en først er i farta. :)
Ingen andre årsaker egentlig.

Er det kanskje en generell regel for en trafos strømtrekk akkurat i startøyeblikket?

Mvh
oks
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.927
Antall liker
11.335
Sted
Ytterst i havgapet...
En slags tommelfingerregel jeg fant for maaange år siden, er 10-15 ggr merkestrømmen, men det avhenger litt av størrelse, trafotype og bruks,- dvs lastbetingelser. Toroider har gjerne større startimpuls enn E-I, da toroider ikke har luftgap. En annen merkverdighet, er at sekundærspenning på toroider er oppgitt ved fullast, men E-I o.l. oppgis som tomgangslast. ( Om ikke annet er oppgitt...)
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Om trådstarter er i tvil om 1 15A kurs holder, så hadde jeg nok lagt opp en til. Har 2 15A til hifien selv og angrer ikke på det.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Tror jeg også Trondmeg! :)
Som du er og inne på, berserkr tydeligvis er glad i skikkelige amper med digre trafoer så kan det kanskje bli fler med tiden..??
Litt derfor jeg tenkte to kurser når en først er i farta. :)
Ingen andre årsaker egentlig.

Er det kanskje en generell regel for en trafos strømtrekk akkurat i startøyeblikket?

Mvh
oks
Hadde ikke fått med meg at det var kommet flere svar i denne tråden, så svarer litt på etterskudd her. :)

Har såpass lettdrevne høyttalere nå at planen er å kanskje kunne klare meg med litt mindre slemme forsterkere, men samme hva som skjer så er det greit å være sikret for framtidige utskiftinger. Kommer nok til å beholde "sikringsdreperen" inntil videre, men vet ikke om det er den jeg kommer til å bruke i framtida. Drømmen er jo å kunne klare seg med en liten, integrert klasse D amp eller noe sånt som ikke blir varm og krever minimalt med plass, bare den låter "bra nok"...

Men kommer som sagt til å gå for 2 x 15 A til hifibunkersen på loftet, ingen tvil der. :)
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.735
Antall liker
13.222
legg et par ekstra trekkrør nå. koster ingen ting og kjekt å ha om de skulle trenges. Om ikke til strøm så kanskje kablet nett eller noe annet. jeg la en del ekstra rør ifm rehab og har fått bruk for et par av de. Riktig nok til svaktrøm (ringeklokke og nettverk) men man vet aldri. Rør kan du kjøpe og legge selv med mindre elektrikeren du bruker er helt anal. Svakstrøm har du uansett lov til å gjøre selv.

Jeg har samlet ekstrarør i sikringsskapet, da er det mulig å trekke ymse hit og dit - inkl evt strømkurser.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Om trådstarter er i tvil om 1 15A kurs holder, så hadde jeg nok lagt opp en til. Har 2 15A til hifien selv og angrer ikke på det.
Hvordan har du fordelt kursene i rommet? Det ble jeg plutselig litt usikker på, om det lønner seg å f.eks. en kurs alene på frontveggen (bak anlegget) og den andre fordelt rundt i rommet, eller hva jeg skal gjøre der.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
legg et par ekstra trekkrør nå. koster ingen ting og kjekt å ha om de skulle trenges. Om ikke til strøm så kanskje kablet nett eller noe annet. jeg la en del ekstra rør ifm rehab og har fått bruk for et par av de. Riktig nok til svaktrøm (ringeklokke og nettverk) men man vet aldri. Rør kan du kjøpe og legge selv med mindre elektrikeren du bruker er helt anal. Svakstrøm har du uansett lov til å gjøre selv.

Jeg har samlet ekstrarør i sikringsskapet, da er det mulig å trekke ymse hit og dit - inkl evt strømkurser.
Ligger et rør som jeg tror går fra skapet med routeren i, har tenkt å legge cat6 i det selv isåfall, og be om å få en boks i veggen. Har også tenkt å få lagt et rør i taket som er stort nok til en HDMI kabel mtp. prosjektor.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Om trådstarter er i tvil om 1 15A kurs holder, så hadde jeg nok lagt opp en til. Har 2 15A til hifien selv og angrer ikke på det.
Hvordan har du fordelt kursene i rommet? Det ble jeg plutselig litt usikker på, om det lønner seg å f.eks. en kurs alene på frontveggen (bak anlegget) og den andre fordelt rundt i rommet, eller hva jeg skal gjøre der.
Har to listet med 6 punkt i hver bak anlegget. Hver av de har 15A kurs.
I tilegg har jeg en 15A til panelovner og lys.

Det hadde nok holdt med en 15A til hifien. Men nå er jeg sikker. Bør en del strømkabler til pc, usb hardisk, dac, forforsterker, elektinn eller to, tre. Kinoampen, Cdspiller, PlayStation, subber.

Better safe than sorry..
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Om trådstarter er i tvil om 1 15A kurs holder, så hadde jeg nok lagt opp en til. Har 2 15A til hifien selv og angrer ikke på det.
Hvordan har du fordelt kursene i rommet? Det ble jeg plutselig litt usikker på, om det lønner seg å f.eks. en kurs alene på frontveggen (bak anlegget) og den andre fordelt rundt i rommet, eller hva jeg skal gjøre der.
Har to listet med 6 punkt i hver bak anlegget. Hver av de har 15A kurs.
I tilegg har jeg en 15A til panelovner og lys.

Det hadde nok holdt med en 15A til hifien. Men nå er jeg sikker. Bør en del strømkabler til pc, usb hardisk, dac, forforsterker, elektinn eller to, tre. Kinoampen, Cdspiller, PlayStation, subber.

Better safe than sorry..
Høres ikke så ulikt ut det jeg har tenkt. Planen er en 15A til alt av lys og varme på hele loftet (ekstra soverom og bod/kott i tillegg til hifirommet), og som sagt 2 x 15A til anlegget.

Vurderte litt å legge en kurs på veggen bak anlegget med kanskje 10 uttak som er det samme som vi har nede i stua, og noe tilsvarende på en av langveggene på siden av lytteposisjon i tilfelle det blir å sette kildekomponenter og pre der med lange signalkabler til effektforsterker på kortveggen der høyttalerne kommer til å stå. Tenker at det gir fleksibilitet til å plassere ting hvor jeg vil, uten å bruke skjøteledninger. Må tenke litt på dette.
 
Topp Bunn