Forsterkere Stort prishopp på hifi utstyr

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Det er også et sikkert kjennetegn på altfor mange produsenter som leverer altfor mange ulike produkter og produserer i altfor liten skala. Det er relativt liten grunn til at det skal finnes såpass mange ulike varianter av de ulike produktklassene, det er ikke spesielt lett å komme på et område innen elektronikken som er så lite men som samtidig har et så stort modellspekter. Ser man litt stort på det er det relativt mange så godt som perfekte substitutter for hverandre der ute.

    Det er også en konsekvens av at den underliggende teknologien nok er svært enkel så det er ikke så vanskelig å lage et produkt. Det er vel her på sentralen opptil flere som er kapable til å designe og også bygge et HiFi-produkt omtrent fra scratch ved innkjøp av fritt tilgjengelige komponeneter. Jeg er på ingen måte en av disse, men meg bekjent finnes det en del av sorten her.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.227
    Torget vurderinger
    1
    Det er også en konsekvens av at den underliggende teknologien nok er svært enkel så det er ikke så vanskelig å lage et produkt. Det er vel her på sentralen opptil flere som er kapable til å designe og også bygge et HiFi-produkt omtrent fra scratch ved innkjøp av fritt tilgjengelige komponeneter. Jeg er på ingen måte en av disse, men meg bekjent finnes det en del av sorten her.
    Definitivt. Man kan få inntrykk av at high-end handler om innovasjon og flytting av grenser, man sannheten er (med særdeles få unntak) same shit new wrapping - til dobbel pris...
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.103
    Antall liker
    213
    Torget vurderinger
    4
    Jeg mener de høye prisene er med å bidrar til å gjøre denne hobbyen til en nisjehobby. Folk flest kjøper nytt, og må da belage seg på betale mange tusen for en komponent. Bransjen utpriser seg selv.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.250
    Antall liker
    9.484
    Torget vurderinger
    2
    Så lenge betalingsvilligheten er stor opprettholdes høye priser. De beste kjøpene gjøres i busjett klassen
    Marginen til hifi butikkene ikke veldig stor når husleie og lønn er betalt, faktisk kun OHC som går såpass bra at det blir et godt utbytte,ca 10% av omsetningen. Resten vakler rundt 0. Produsentene er ikke veldig rike de heller tror jeg, Kunsten er å gå etter gode produkter uten prestisjepriser iEast streamer og Topping dac og en Rotel og Cambridge og Rega gir mye god lyd for pengene. Så kan man overlate streamere dac og forsterkere til x*10 000 og 100 000 til de som vil har mye casch og ikke har betenkeligheter med berike noen fine adresser på Bygdøy. Men en stor Takk for at noen gjør det, hvis ikke måtte vi kjøpt plastikkhifi på Elkjøp .
    Da jeg kjøpte mitt første seriøse anlegg satt sammen av japanere og engelske høyttalere kostet det 14 000 kr i 1994. Justert for inflasjon blir det 24 000kr , mens justert for lønnsutvikling blir det ca 50 000 , og da får noe som er bedre nå vil jeg mene.Men om man sammenligner TV som alltid har kostet 5000 har jo high end priset seg helt ut i stratosfæren .....
    Men man kan jo fint klare seg med dette i en leilighet eller ikke for stort rom
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    Kvalitet koster.
    Kvalitet varer.
    Kjøpte SME arm i 1986, solgte den i 2006 for det dobbelte.
    Legg 1 million i bil idag, hva er den verdt om 20år?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.250
    Antall liker
    9.484
    Torget vurderinger
    2
    Kvalitet koster.
    Kvalitet varer.
    Kjøpte SME arm i 1986, solgte den i 2006 for det dobbelte.
    Legg 1 million i bil idag, hva er den verdt om 20år?
    Jeg gliser hver gang jeg går forbi min Michell Gyro og SME V som jeg gav 20k for 12-år siden, ville kostet 100k ny idag ,og blitt uoppnåelig. Noen ganger er jeg glad jeg slo til kjapt. Ser man noe man drømmer om til en god pris angrer man sjeldent at man tok seg råd.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.678
    Torget vurderinger
    1
    Kvalitet koster.
    Kvalitet varer.
    Kjøpte SME arm i 1986, solgte den i 2006 for det dobbelte.
    Legg 1 million i bil idag, hva er den verdt om 20år?
    Enten er den verdt vrakpant eller opp til 50 000,-
    Om 30-40 år derimot så hender det prisen vakler seg oppover, spesielt om den bilen plutselig er med i en film etc. og det er mye som spiller inn her. 1 million er ikke så mye for en bil lengre, som det var. Det jo nesten blitt til en middels dyr familiebil de siste årene. Skal man ha en spesiell bil som kan bli dyrere etter hvert er man nesten nødt til å røske opp 10-20 millioner+ for tiden virker det som.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.913
    Antall liker
    1.919
    Sted
    Sortland
    Enklere for større selskaper som selger store kvanta, utviklingskostnadene pr solgte enhet av Marantz/Denon og Yamaha (for eksempel) er nok nærmest mikroskopiske. Resultatet er god lyd for en rimelig sum.
    Nisjeprodukter vil alltid være kostbar.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.500
    Antall liker
    15.311
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Jeg gliser hver gang jeg går forbi min Michell Gyro og SME V som jeg gav 20k for 12-år siden, ville kostet 100k ny idag ,og blitt uoppnåelig. Noen ganger er jeg glad jeg slo til kjapt. Ser man noe man drømmer om til en god pris angrer man sjeldent at man tok seg råd.
    I utgangspunktet så tenker jeg at du den gang gjorde et meget godt kjøp:D Spesielt med tanke på SME armen. GyroDecen har steget veldig lite i pris i forhold til så å si alle andre merker. Inntil nylig så var vel GyroDecen nesten like nå billig/dyr nå som den var da den ble lansert på 80-tallet hvis en tar med indeksreguleringen! Den har kanskje gjort et lite prishopp den også!
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    I utgangspunktet så tenker jeg at du den gang gjorde et meget godt kjøp:D Spesielt med tanke på SME armen. GyroDecen har steget veldig lite i pris i forhold til så å si alle andre merker. Den er vel nesten like nå billig/dyr nå som den var da den ble lansert på 80-tallet hvis en tar med indeksreguleringen!
    I forhold må vel Gyro SE være et av de gunstigste kjøpene.
    Om jeg husker riktig, kostet den og Oracle Delphi omtrent det samme for en evighet siden.
    Begge er vel oppgradert betydelig, men Oracle koster nå mange gangern
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.500
    Antall liker
    15.311
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    I forhold må vel Gyro SE være et av de gunstigste kjøpene.
    Om jeg husker riktig, kostet den og Oracle Delphi omtrent det samme for en evighet siden.
    Begge er vel oppgradert betydelig, men Oracle koster nå mange gangern
    Ja jeg sjekket nå og SE ligger fortsatt på under 20k og fullversjonen på 24k. Michell har holdt prisstigningen veldig gunstig for oss forbrukere. Sånn sett så er jo spillerene deres et best buy i sine prisklasser!
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    Mange av de små entusiast selskapene (ikke Michell) er jo nå kjøpt av kapital fond ( som navnet sier, de er opptatt av kapital) og har priset seg stygt opp. Bare se på SME prisene de siste åra, eller Klipsch eller Macintosh
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Enklere for større selskaper som selger store kvanta, utviklingskostnadene pr solgte enhet av Marantz/Denon og Yamaha (for eksempel) er nok nærmest mikroskopiske. Resultatet er god lyd for en rimelig sum.
    Nisjeprodukter vil alltid være kostbar.
    Ja, det er nesten slik at jeg føler at jeg er i ferd med å komme tilbake til start her. Min første cd-spiller var en Denon, og nå er f.eks de dyreste cd-spillerne til Marantz/Denon fantastiske produkter til en hyggeligere pris enn mere eksotiske merker, uten å være direkte billig. Det samme med Rotel Mitchi.
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    912
    Antall liker
    710
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Mange av de små entusiast selskapene (ikke Michell) er jo nå kjøpt av kapital fond ( som navnet sier, de er opptatt av kapital) og har priset seg stygt opp. Bare se på SME prisene de siste åra, eller Klipsch eller Macintosh
    Nå er det slik at SME ,IKKE har gått i pluss på armene sine i mange år,da snakker vi om de siste 10-20 år...
     

    Zack

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2018
    Innlegg
    251
    Antall liker
    154
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    0
    Er glad for jeg kjøpte Dynavector DV20x2L og Groovetracer sin subplatter til RP6 for noen år siden.
    Noen som vet hvorfor prisen på Dynavector Karat 17DX har gått så kraftig opp og forbi XX2?
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.712
    Antall liker
    7.825
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Nå har ikke jeg alle priser fra HFK i hodet, men ser ut som flere produkter har hoppet ca 10% i pris siden før julaften..
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Krona styrker seg videre, dollar i skrivende stund NOK 8.50!

    Dessverre er det fortsatt forhandlere som snakker om Corona krise kurs enda man ber om tilbud på varer som ikke er lagerført. Om disse ønsker å øke marginer, ta inn tap og annet er en annen sak.
    Det er relativt lett å ta inn utstyr selv med gode besparelser i disse dager, bortsett fra når det er «tilbud» på det spesifikke merket man ønsker handle. Jeg er stor tilhenger av å handle lokalt, men såkalt index justering nå? Nei.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Nå skal vi ganske så langt tilbake i tid for å finne billigere dollar. Snart på tide å trekke kortet og bestille noe amerikansk direkte fra «over there» :)

    9104697A-A8D9-4A52-AD8E-C4362983A1F0.png
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Nå skal vi ganske så langt tilbake i tid for å finne billigere dollar. Snart på tide å trekke kortet og bestille noe amerikansk direkte fra «over there» :)

    Vis vedlegget 687140
    Ja, nå må vi tilbake til november 2018 for å finne likt priset dollar som i dag. Det bør bety prisnedgang på produkter made in usa. Euro på 10.30 i dag er fortsatt høyt, men ikke helt krise om man ser snitt av de siste par årene.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.429
    Antall liker
    12.525
    Sted
    Sørlandet
    Audiocom reduserer prisene på JL Audio. Dette er gode nyheter for dem som ser etter glimrende subwoofere:


    -BB-
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    $2600 på Klipsch Heresy 3. Litt frakt og mva på toppen og likevel sitter man igjen med en liten bunke med fuck you money til overs sammenlignet med prisene til Mono.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    $2600 på Klipsch Heresy 3. Litt frakt og mva på toppen og likevel sitter man igjen med en liten bunke med fuck you money til overs sammenlignet med prisene til Mono.
    Røft guesstimate med kurs 8,5 og frakt 2000,-, totalpris 30125,-
    Noe annerledes enn de 44000,- som de vil ha ja.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.371
    Antall liker
    1.186
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    Kvalitet koster.
    Kvalitet varer.
    Kjøpte SME arm i 1986, solgte den i 2006 for det dobbelte.
    Legg 1 million i bil idag, hva er den verdt om 20år?
    hvis du kjøper en el bil er den vert 0. derimot en lambo eller ferrari. kansje du får igjen penga. etter influasjpn. . eller gjør som meg kjøp gammel vw billig . og puss opp. mere avkastning på de.
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    459
    Sted
    Jar
    Rart at produksjonen av SME-armer ikke har vært lønnsom med de prisene SME har tatt de siste årene. Armene er ekstremt gode, og salget var greit til tross for at prisen var høy. Serie 309 til V har nesten ikke hatt endringer, og utviklingskostnader og verktøykostnader må være dekket for lengst (Serie V ble satt i produksjon for mer enn 35 år siden). Presisjonslagre er også blitt billigere i innkjøp. Jeg har store problemer med å forstå forretningsmodellen til SME nå. De komplette platespillerløsningene kan de umulig selge mange av med dagens priser. Glad jeg kjøpte min Model 20/2 A (med arm) for 11 år siden. Da var listeprisen totalt rundt 80 000, og med rabatt landet jeg rett over 60 k.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Røft guesstimate med kurs 8,5 og frakt 2000,-, totalpris 30125,-
    Noe annerledes enn de 44000,- som de vil ha ja.
    $2600 på Klipsch Heresy 3. Litt frakt og mva på toppen og likevel sitter man igjen med en liten bunke med fuck you money til overs sammenlignet med prisene til Mono.
    Kan vel kanskje anta at innkjøpsprisene til Mono fra fabrikk er noe lavere enn hva en privat forbruker kan få kjøpt dem for også?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.227
    Torget vurderinger
    1
    Sjekk de nye og lavere prisene Manley hos Lydglede. Eksemplarisk!
    Hjelper lite. Manley er så stygt at for meg er det uakseptabelt uansett pris. Faktisk noe med de hesligste menneskeskapte objekter noen sinne..... :LOL:
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.227
    Torget vurderinger
    1
    Rart at produksjonen av SME-armer ikke har vært lønnsom med de prisene SME har tatt de siste årene. Armene er ekstremt gode, og salget var greit til tross for at prisen var høy. Serie 309 til V har nesten ikke hatt endringer, og utviklingskostnader og verktøykostnader må være dekket for lengst (Serie V ble satt i produksjon for mer enn 35 år siden). Presisjonslagre er også blitt billigere i innkjøp. Jeg har store problemer med å forstå forretningsmodellen til SME nå. De komplette platespillerløsningene kan de umulig selge mange av med dagens priser. Glad jeg kjøpte min Model 20/2 A (med arm) for 11 år siden. Da var listeprisen totalt rundt 80 000, og med rabatt landet jeg rett over 60 k.

    Jeg mener å huske at SME 30 med V arm kostet rundt 30 000kr på Hi-Fi Klubben engang på 90-tallet(?). Jeg angrer som en hund på at jeg ikke kjøpte en dengang. Husker jeg kanskje feil?
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Kan vel kanskje anta at innkjøpsprisene til Mono fra fabrikk er noe lavere enn hva en privat forbruker kan få kjøpt dem for også?

    Jeg får da inderlig ikke håpe at de gir 2600 dollar. Det ville blitt som om Rema handler på Kiwi for å selge de i sin butikk ja.
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    459
    Sted
    Jar
    Jeg mener å huske at SME 30 med V arm kostet rundt 30 000kr på Hi-Fi Klubben angang på 90-tallet(?). Jeg angrer som en hund på at jeg ikke kjøpte en dengang. Husker jeg kanskje feil?
    Jeg husker at Series V på det laveste kostet rett under 10 k. Mulig du fikk Model 30 drivverk for 20 k, men det høres litt lite ut. I dag er prisen uansett rundt 27 000 GBP for en komplett Model 30 med arm. Husker også at Micro Seiki RX 1500 kostet 4 500 på Hifiklubben rundt 1990. Angrer virkelig på at jeg ikke kjøpte en slik...
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Krona er i en positiv trend:)
    Men senest i forrige uke når jeg skulle bestille ny forsterker, -og ba om en god pris, så ble det argumentert fra forhandler
    om at «nei, krona har nå svekket seg så mye i den siste tiden».
    Dette var ikke engang en lagerført vare. Da ble det ikke noe handel. Eller, det blir det, men ikke med den forhandleren.
    Heller ta inn varen selv igjen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn