Stopp Utbyggingen av DAB nå!!!

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.926
Antall liker
8.235
Torget vurderinger
1
Jeg har jo akkurat fått DAB..!!!
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg har akkurat solgt DAB..!!
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.926
Antall liker
8.235
Torget vurderinger
1
Men jeg har DAB..!!
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Ikke noe å klage over, kjære venn! Dette er et problem for dem som har FM. Vi med DAB og/eller nettradio kan slappe helt av. DAB fungerer helt utmerket hos de av mine venner som har det - men nettradio er et strå hvassere.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.926
Antall liker
8.235
Torget vurderinger
1
Nettradio gir muligheter.
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
De kan gjerne kjøre alt parallelt for min del, men det må vel være EN landsdekkende tech.. kunne absolutt vært DAB for min del, så lenge det satses på nettradio parallelt.. DER kan man få "hifi" radio om man ønsker.. DAB/FM er vel bare en standard hvor myndighetene kan nå hele befolkningen og fortelle dem at det er krig eller en kjempefarlig epidemi på gang :) ? DET kan like godt skje via DAB for min del.. Det er lenge siden jeg hadde en "audiofil" opplevelse via FM (Har nok hatt det via en god tuner en gang for 20 år siden ... Kanskje en konsert via Nrk eller noe) Det meste nå for tida både på FM og DAB låter jo 128 uansett Jeg kjøpte en DAB radio KUN pga P4 Bandit og levde lykkelig med den til P4 Bandit ble offer for "finanskrisa" .. og etter det har jeg hørt fint lite på radio.. (litt på Radio Norge i bilen)

thats all..
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Vi trenger en slukkedato for DAB-nettet nå etterhvert slik at ikke flere lures inn i dette blindsporet.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.926
Antall liker
8.235
Torget vurderinger
1
DAB er fine greier!
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.766
Antall liker
21.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
baluba skrev:
Aldri P2, Alltid Klassisk, Jazz eller Folkemusikk altså? Stakkars... ;D
P4 Bandit var ikke så verst. En av gutta som jobbet der er nå hos NRK Hedmark. Han gremmes lett av at han bare VET hvilke låter computeren har plukket fram til programmene hans...
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
P4 Bandit er fortsatt tilgjengelig på nettradio. For dem som har Squeezebox, ligger den inne på radiostasjoner under Internet Radio -> Local - ellers er det bare å gå inn på hjemmesiden til P4 Bandit og trykke "Play". Kjempeartig radiostasjon - selv for en som er godt oppi årene! Ligger inne som en av mine favoritter. På Squeezeboxen.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
baluba skrev:
Aldri P2, Alltid Klassisk, Jazz eller Folkemusikk altså? Stakkars... ;D
P4 Bandit var ikke så verst. En av gutta som jobbet der er nå hos NRK Hedmark. Han gremmes lett av at han bare VET hvilke låter computeren har plukket fram til programmene hans...
Da får en nyfrelst nettradio-entusiast som meg sjekke det nærmere ved en anledning. Den finnes jo på nett ifølge Ulf.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Joda - P4 Bandit lever i beste velgående på nettet:

På Squeezeboxen: URL: mms://mms-cluster2.nextra.no/P4_bandit - dog ikke bedre enn 96 kbps, men det holder faktisk.

Hjemmesiden: http://www.bandit.no/

Spiller den akkurat nå - til morgenkaffen - altfor tidlig en søndag morgen.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
Gjestemedlem skrev:
Vi trenger en slukkedato for DAB-nettet nå etterhvert slik at ikke flere lures inn i dette blindsporet.
Ja, - om ca 20 år.....

Dette er ikke annet enn en gavepakke til elektrokjedene. Det finnes en radiotetthet uten like etter 50 år med samme teknologien. Det er solgt 500.000 Tivoliradioer....en til ca hver fjerde husholdning i norge. Det finnes nye og gamle radioer i hver liten avkrok. Den gamle Radionetten man har glemt i bokhylla på hytta. Den gamle mottagern montert inn i snekka på Hvaler. Den lille kredittkortstore saken som alltid ligger i sekken når vi er på fjellet. Det er en analog radio i hver eneste av de ca 2.600.000 bilene her i landet.

Nå skal man altså kaste alt og kjøpe nytt overalt. Hvor mange kommer til å miste vær- og føremeldingen når de er på påskefjellet ? På sjøen ? Hvor mange av de 2.600.000 bilene kommer til å få DAB de første årene ? Hvor lag tid vil det ta før alle biler har en DAB og kan følge trafikkmeldingene ?
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
DAB har vært,er,og vil forbli et blindspor uansett hvor mye penger de velger å bruke på det.Vil ikke folk ha det,så vil ikke folk ha det.Derfor er det direkte udemokratisk å framtvinge en slukkedato for FM.La FM være standarden til behovet dør ut av seg selv.Det vil det gjøre uansett med alle de nye teknologiske løsningene vi vil se framover."A wild stab in the dark",vil være å gjette på at en mer pålitelig og bedre utgave av mobilt bredbånd vil fylle behovet til fulle i fremtiden.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Trane skrev:
Hvor lag tid vil det ta før alle biler har en DAB og kan følge trafikkmeldingene ?
Det tenker jeg også på. Det er ikke mange ukene siden jeg tok en liten omvei rundt E39 da veien gjennom Sveio til Haugesund var stengt grunnet en ulykke. Der sparte jeg meg en irriterende opplevelse. Det er lurt å lytte til NRK når man er ute og kjører på vinterglatten.
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Er klar over det, men det var bedre før med mer egenprodusert og faktisk mennesker med litt rockenroll kunnskap som produserte noenlunde spennende (og av og til givende) programmer :) savner dem litt..

Hvis ikke det har skjedd noe nytt der siste halvår.. begynner å bli en stund siden jeg var innom nå.. hadde gitt helt opp

Ulf-B skrev:
P4 Bandit er fortsatt tilgjengelig på nettradio. For dem som har Squeezebox, ligger den inne på radiostasjoner under Internet Radio -> Local - ellers er det bare å gå inn på hjemmesiden til P4 Bandit og trykke "Play". Kjempeartig radiostasjon - selv for en som er godt oppi årene! Ligger inne som en av mine favoritter. På Squeezeboxen.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Husk at så og si alle radioer i moderne biler er skreddersydde løsninger som ikke lett lar seg forandre på. En gedigen overvekt av bileiere synes ikke at det er så gøy å skifte ut/legge til en radio i bilen sin. Den er en integrert del av dashbordet, og kan ikke lett skiftes ut uten at det får alvorlige designfølger. Såvidt jeg vet så produseres det ikke alternative radioer som har samme størrelse. En annen sak er at bilradioen også er integrert med kjørecomputeren.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.766
Antall liker
21.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
baluba skrev:
Husk at så og si alle radioer i moderne biler er skreddersydde løsninger som ikke lett lar seg forandre på. En gedigen overvekt av bileiere synes ikke at det er så gøy å skifte ut/legge til en radio i bilen sin. Den er en integrert del av dashbordet, og kan ikke lett skiftes ut uten at det får alvorlige designfølger. Såvidt jeg vet så produseres det ikke alternative radioer som har samme størrelse. En annen sak er at bilradioen også er integrert med kjørecomputeren.
På den annen side har mange moderne biler nå en aux-inngang i form av 3,5 mm TRS-jack. Der kan f.eks en 12V-drevet DAB-mottaker kobles til.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
baluba skrev:
Husk at så og si alle radioer i moderne biler er skreddersydde løsninger som ikke lett lar seg forandre på. En gedigen overvekt av bileiere synes ikke at det er så gøy å skifte ut/legge til en radio i bilen sin. Den er en integrert del av dashbordet, og kan ikke lett skiftes ut uten at det får alvorlige designfølger. Såvidt jeg vet så produseres det ikke alternative radioer som har samme størrelse. En annen sak er at bilradioen også er integrert med kjørecomputeren.
På den annen side har mange moderne biler nå en aux-inngang i form av 3,5 mm TRS-jack. Der kan f.eks en 12V-drevet DAB-mottaker kobles til.
Joda, men det er jo litt jalla. Telefon, GPS og nå DAB-tuner? Minst mulig utvendige kabler, og ingen hvis mulig er mine ønsker i bilen.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.766
Antall liker
21.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hehe. Det ryktes (med dette) at neste iPhone vil hete 3GSd*. Du har selvfølgelig dokk for denslags i bilen; Jeg antar den er møblert?

*d for DAB. Men den skal også kunne mikse en god Dry martini iflg. dette RyktetTM.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dab på iPhone? Det sparer meg iallefall for noen kroner på ny bil... det er jo dock og det hele for iPhone i midtkonsollen på ny 5-serie (ekstra), så jeg tenkte på en 32GB iPhone 3GS for å kombinere herlighetene med musikkdatabase og telefoni... om det kommer en med DAB i tillegg så er det jo en finfin bonus. Alltid Klassisk on-the-road. Hurra!
 

KEP

Medlem
Ble medlem
18.03.2010
Innlegg
21
Antall liker
0
Stiller meg helt og fullt bak trådstarter michail`s flotte innlegg.
Jeg vil fortsatt høre direktesendte konserter, fra både Sverige og Norge på FM.
Konsertssalen in i stuen, i ukomrimert FM.Hva med å starte et opprop mot DAB, til
NRK?
Vennlig hilsen.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Norge har i tillegg gått for en utdatert DAB std
tenker på den FM kvaliteten jeg fikk med Day Sequerra tuneren min, da NRK sendte direkte fra Konserthuset!
mvh
Leif
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Så vakkert når vi finansierer dette DAB tullet med våre egne lisens penger..NRK er en mektig pådriver...Og de har vel gitt bort noen hundre plastikk DAB radioer nå... :p
 

Terje Berg

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2008
Innlegg
1.328
Antall liker
1.082
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
5
Forstår ikke problemet... Dab+ har godt med båndbredde. Det blir bare ikke tatt i bruk enda.

For meg er radio noe vi hører i bilen.. Å det kommer til å bli helt kjempe.
 

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
628
Antall liker
476
Programutvalget er utvilsomt blitt bedre med DAB. Men det er utrolig lite utvalg av hjemme-tunere på markedet.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Ikke kjøp DAB+ tuner! Ingen grunn til å kaste penger etter dette formatet. Den gamle riks-tv boksen tar imot de samme radiokanalene, og har optisk digital utgang. 128 kbps i aac+, akkurat som DAB+. Analog utgang også, i god kvalitet. Hvis du ikke har en slik gammel tv-boks på loftet, så finner du de i søpla bak butikkene som selger radio. Du slipper til og med å tenke på antenne, du kan kople den på tv-antenna.

Gratis og like god/dårlig som en DAB+ tuner! Miljøvennlig gjenbruk er det også!
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Den stemmen hevder at vi trenger DAB fordi det vil være demokratisk i den forstand at det blir lettere å starte radiostasjon. Erfaringen etter lokalradiotida er at det er krevende å drive radio. De fleste lokalradioer har ingen annen funksjon enn å fylle eteren med hitmusikk og pjatt. Det har vi nok av på FM.

Nei takk!
 

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Innlegg
791
Antall liker
206
Torget vurderinger
19
Synes DAB+ låter helt greit i bilen. Står alltid på DAB framfor FM nå.
 
Topp Bunn