Stones - Keith Richards

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.634
Antall liker
5.277
Sted
Holmestrand
Fikk boka til Keef (jada, familiemedlem allerede) til jul av døtrene. Har aldri vært noen entusiast og egentlig aldri lyttet noe større til dem. Men etter å ha lest boka må jeg si jeg ble litt mer nysgjerrig. Har brukt YouTube og oppdatert meg på bandet og har nå i en alder av snart 53, for å bruke et uttrykk stjålet fra en annen tråd, "sett lyset"! Hvorfor noen diskuterer Beatles/Stones er helt ubegripelig. Det er som å sammenligne epler og pærer, nemlig noe helt annet. Men udiskutabelt er det: Dette er rock på sitt beste!
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Fikk boka til jul jeg også. Utrolig hva den fyren har vært med på. Trodde mesteparten av historiene om ham var bløff, men han bekrefter jo det meste selv. Etter personkarakteristikken av Jagger er det vel lite trolig at det kommer noen ny Stones plate og det er vel greit nok, den siste var ingen höjdare imo.
Men skivene fra '68 til '72 er rockhistorie og vel verdt å eie. Har forøvrig alle Stones skivene på vinyl, men noen av dem er ikke spilt på mange år og er ikke veldig bra heller.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.398
Antall liker
20.831
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Se om du kan få tak i Beggars Banquet, Let it Bleed og liveskiva Get Yer Ya-Yas Out! i remasterene fra 2002, samt remasterene av Sticky Fingers og Exile on Main St. som Bob Ludwig gjorde midt på nittitallet, xerxes. For å supplere med eldre og nyere gode ting, samt et par essesielle singler (Honky Tonk Women og Jumping Jack Flash) fra den gyldne perioden 68-72, kan du supplere med samleplaten 40 Licks.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
"Alle" sier at 68 - 72 var den beste Stonesperioden. Mulig det, men det kom mye bra før den tid. Er det ingen som har hørt om f.eks Aftermath, Between The Buttons og Big Hits (High Tide, Green Grass). Synes de utgivelsene viser Stones på topp også.

Black & Blue er heller ikke å forakte!
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.398
Antall liker
20.831
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Klar vi har hørt om dem, Gjest.  ;D

Eros liker Stones best før Beggars, f.eks.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Får stadig mer sans for låtene Keith synger på Stones-skivene. Mick var skikkelig bra i gamle dager, men nå synger han noe jålete etter min smak. Artig historien om at Mick ikke vil godta at Keith hadde 3 låter på Bridges to Babylon og at kompromisset var at to av låtene framstår som en medley uten pause i mellom.
Keith har jo masse sjarm med sin noe keitete sang og væremåte og det er jo alltid han som får de største ovasjonene på konsertene....
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.398
Antall liker
20.831
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Keefern er en fabelaktig balladesnekker, som Chuck Berry påpekte da de holdt på med forberedelsene til Berrys 60-årsdag (se filmen Hail Hail Rock n'roll).

-There's no money in it, Chuck!, svarte vår mann.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Det var mye bra før 1968 også ja. Riktignok skrev de ikke låtene selv, men de var bra likevel. For meg død Stones litt med Brian Jones. :'(
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Steinar_Lund skrev:
Det var mye bra før 1968 også ja. Riktignok skrev de ikke låtene selv, men de var bra likevel. For meg død Stones litt med Brian Jones. :'(
De skrev låter sjøl allerede fra første plata.
Tror det var tre egenkomponerte på den.

Fra og med utgivelse nr.4, Aftermath, skrev Jagger/Richard alt. Og det var i 1966.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
rolfozzy skrev:
Steinar_Lund skrev:
Det var mye bra før 1968 også ja. Riktignok skrev de ikke låtene selv, men de var bra likevel. For meg død Stones litt med Brian Jones. :'(
De skrev låter sjøl allerede fra første plata.
Tror det var tre egenkomponerte på den.

Fra og med utgivelse nr.4, Aftermath, skrev Jagger/Richard alt. Og det var i 1966.
Ja du har rett i det. Det skulle stått "ikke alle låtene". De brukte vel også pseudonymet "Nanker, Phelge", gjorde de ikke?
Bl.a. "Tell Me", en tidlig låt og fremdeles en av mine favoritter, komponerte de selv.
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.258
Antall liker
2.495
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Litt OT men la gå. Er det noen som kjenner til lydkvaliteten på de nye vinyl Stonesboksene? Mvh Geir
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.606
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
rolfozzy skrev:
Fra og med utgivelse nr.4, Aftermath, skrev Jagger/Richard alt. Og det var i 1966.
Og det gjorde de, iflg ryktene, uansett hvem det var som faktisk hadde skrevet det eller bidratt. En av årsakene til at Mick Taylor gikk lei. Jagger er en person jeg har store problemer med og en av årsakene til at jeg sliter med gruppa. Feks de endeløst gjentagende turrneene designet for å fylle lommeboka til Mick uten at bandet har noe som helst nytt å melde. Gudskjelov gikk Beatles i oppløsning før det ble noen revival.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
erato skrev:
rolfozzy skrev:
Fra og med utgivelse nr.4, Aftermath, skrev Jagger/Richard alt. Og det var i 1966.
Og det gjorde de, iflg ryktene, uansett hvem det var som faktisk hadde skrevet det eller bidratt. En av årsakene til at Mick Taylor gikk lei. Jagger er en person jeg har store problemer med og en av årsakene til at jeg sliter med gruppa. Feks de endeløst gjentagende turrneene designet for å fylle lommeboka til Mick uten at bandet har noe som helst nytt å melde. Gudskjelov gikk Beatles i oppløsning før det ble noen revival.
Hvem går på en Stoneskonsert for og høre om de har noe nytt å melde?

Folk går vel for og høre de kjente låtene. Det er når de drar igang satisfaction det tar av.
 
N

nb

Gjest
rolfozzy skrev:
Hvem går på en Stoneskonsert for og høre om de har noe nytt å melde?
Sist Maiden spillte i Oslo var nyeste låt fra 1993, så ingen tegn til at publikum ønsket noe nytt og spennende.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.606
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
rolfozzy skrev:
erato skrev:
rolfozzy skrev:
Fra og med utgivelse nr.4, Aftermath, skrev Jagger/Richard alt. Og det var i 1966.
Og det gjorde de, iflg ryktene, uansett hvem det var som faktisk hadde skrevet det eller bidratt. En av årsakene til at Mick Taylor gikk lei. Jagger er en person jeg har store problemer med og en av årsakene til at jeg sliter med gruppa. Feks de endeløst gjentagende turrneene designet for å fylle lommeboka til Mick uten at bandet har noe som helst nytt å melde. Gudskjelov gikk Beatles i oppløsning før det ble noen revival.
Hvem går på en Stoneskonsert for og høre om de har noe nytt å melde?

Folk går vel for og høre de kjente låtene. Det er når de drar igang satisfaction det tar av.
Selvsagt helt rett. Men da tenker jeg pengemaskin og ikke musikk - og det rimer dårlig med Jumping Jack Flash og "toffeste bandet ever". For meg blir hele pakka litt patetisk og min respekt for bandet synker dramatisk. Med et litt annet image kunne man lurt meg; det er OK når Ole Ivars gjør det for det krasjer ikke med imagen, og feks Neil Young klarer jo å virke litt relevant og ikke helt dinosaur.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Jeg synes ikke man kan bebreide bandet for at de reiser på turné og drar inn hundrevis av millioner. At de lykkes med å være blant verdens mestselgende band etter alle disse årene står det respekt av. De fleste andre fra samme periode spiller for mindre forsamlinger i dag, om de spiller i det hele tatt. Mick Jagger er rett og slett en glimrende forretningsmann og merkevarebygger.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.606
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Bach_Man skrev:
Mick Jagger er rett og slett en glimrende forretningsmann og merkevarebygger.
Jepp; say no more. Musikk som merkevare. Min innvending mot det bandet har drevet med de siste 35 år exactly, og årsaken til at jeg ikke makter å karakterisere meg som Stonesfan til tross for de glimrende albumene i årene 66-72. I en setning fanger du her alt som er feil med musikkindustrien - merk at dette er en industri - og alle som blander det med "kunst" er rimelig på jordet.
 

Sonny

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
654
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Jeg mottok en originalversjon av Aftermath i går, amerikansk pressing. Jeg må si jeg ble positivt overrasket over både musikken og at lydkvaliteten lå betydelig over det jeg hadde fryktet. Siden engelske pressinger ikke inneholder singlene søker jeg etter amerikanske pressinger.
Between The Buttons er mitt neste søk.

Sonny
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.621
Antall liker
9.176
Sted
Trondheim
I mine ører er Aftermath det beste Stonesalbumet. I konkurranse med Sticky Fingers.
Satisfaction må være en av de kjedeligste Stoneslåtene ever.

IMHO selvfølgelig.
 
Topp Bunn