Stjernekamp

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.716
    Torget vurderinger
    1
    Bjørn og Carina var de beste i kveld synes jeg, ser frem til og høre bass bariton
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Slik lager de lyden (saken noen år gammel)



    Hennes framføring låter på mange måter som en fullverdig studioproduksjon, men er det mulig med kun seks musikere?

    Tom Erik Andresen er lydtekniker i NRK, og har vært innom et bredt spekter av NRK-produksjoner oppigjennom tidene. Blant annet har han vært med på alle de tre internasjonale Eurosong-finalene holdt i Norge.

    – Nei, det er nok noe som er preprodusert. Folk flest tenker ikke på alt som ligger bak en lydproduksjon, sier Andresen, som sitter i NRK-lydbussen L-1.

    Han har medansvar for å mikse musikken til Stjernekamp under første sending. 44 ulike lydkilder fra scenen og ti forhåndsproduserte lydspor sendes til miksebordet til Andresen. Fra der han sitter, peker tre høytalere med en halvmeters mellomrom rett mot ham.




    Og en kommentar ang det samme


    Likevel er det betenkelig at stadig flere konserter gir inntrykk av at alt må være strøken programmert perfeksjon. I lengden gir dette en kvelende fornemmelse, og fortrenger følelsen av musikk som puster fritt. Den mest populære musikken er så strømlinjeformet at det er umulig å oppfylle forventningene til et stort publikum, uten å «jukse» på denne måten. For mange som hører mye musikk er det derfor forløsende å høre noen som spiller nærmest sjaskete løst, for ikke å snakke om direkte feil. Nå har jeg likevel sett og hørt stadionrocken fra forrige ukes Stjernekamp enda en gang. Det må bare sies at det låter fælt. Et stort, ugjennomtrengelig, komprimert lydbilde, uten nyanser. Slik skal stadionrocken være, slik blir stadig mer lyd fra store scener. Musikk er og blir best på de små klubbene. Jo færre som ser på, jo større er sjansene for at du også ser det du hører.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Maria Mena er helt jævlig slitsom, ødelegger alle program hu er med på.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    MM tar plass ja.... hun gir alt som er trist og leit, et ansikt.
    Jeg jobber med musikk dagen lang, og har sjelden behov for å se på Stjernekamp eller lignende program. Ikke pga musikken, men pga konseptet og vaset i mellom låtene. Kikker raskt innom NRKTV og spoler frem til hver låt, hører litt, så over til neste. Er jo redd for å miste en super fremføring. 😁 Og det fikk vi jo med romsdalingen Bjørn Tomren.
    Hmmmm.....føler at jeg nå fremstår som en av gamlegutta på balkongen i The Muppet Show.....

    BTW - jeg får noia av sangere som synger surt - og får kred av dommere som sier at de synger "jævla bra" etc......

    Men i går var jeg programforpliktet til å se i alle fall første låt. Niesen min sendte melding; "Onkel, du må se Stjernekamp. Jeg skal synge sammen med Jorun"
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    MM tar plass ja.... hun gir alt som er trist og leit, et ansikt.
    Jeg jobber med musikk dagen lang, og har sjelden behov for å se på Stjernekamp eller lignende program. Ikke pga musikken, men pga konseptet og vaset i mellom låtene. Kikker raskt innom NRKTV og spoler frem til hver låt, hører litt, så over til neste. Er jo redd for å miste en super fremføring. 😁 Og det fikk vi jo med romsdalingen Bjørn Tomren.
    Hmmmm.....føler at jeg nå fremstår som en av gamlegutta på balkongen i The Muppet Show.....

    BTW - jeg får noia av sangere som synger surt - og får kred av dommere som sier at de synger "jævla bra" etc......

    Men i går var jeg programforpliktet til å se i alle fall første låt. Niesen min sendte melding; "Onkel, du må se Stjernekamp. Jeg skal synge sammen med Jorun"
    Min motivasjon for å se Stjernekamp er at jeg i mine yngre dager hadde en periode med operaundervisning, samt har sunget i enkelte perioder i diverse band de senere 30 år. Synes dette med sangteknikk og emosjonsformidling er veldig fascinerende greier, og har forsøkt etter beste evne tilegne meg grunnleggende metoder for å gjøre forskjellige stilarter.
    Noen er unike i sin tilnærming, og jeg elsker de øyeblikkene, som f.eks. vi bevitnet i går, der Bjørn Tomren serverte ren magi på direkten, uten staffasje, uten bidrag fra annet enn fake romklang fra det underjordiske, vel å merke.
    Jeg er ikke så redd for sure toner som mange andre er, men da må det funke i sammenhengen. Som når Ole Paus formidler sine eller andre tekster, det er fullstendig gripende. For meg, altså. Jeg forstår de som mister poenget fordi tonesettingen er... eh... kreativ. :)
     
    Sist redigert:

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ikke så redd for sure toner som mange andre er, men da må det funke i sammenhengen. Som når Ole Paus formidler sine eller andre tekster, det er fullstendig gripende. For meg, altså. Jeg forstår de som mister poenget fordi tonesettingen er... eh... kreativ. :)
    Vi har alle vår motiver for å se/høre/like/ikke like. Og slik SKAL det være.
    Når du først nevner Paus; Jeg har alltid hatt stor sans for ham og har sittet fire fem meter fra ham ved flere anledninger når han har "kvedet sine viser" Men han har aldri fått skryt for at han synger rent 😁
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.190
    Antall liker
    1.061
    Torget vurderinger
    1
    Eneste ankepunktet er kanskje at han har gjort et valg med for få C-moment?
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.190
    Antall liker
    1.061
    Torget vurderinger
    1
    Sett litt i et Stjernekampoperahistorisk perspektiv er vel dette sånn litt under midt på treet. Men litt overraskende at han later til å ha litt utfordringer med tonen.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.190
    Antall liker
    1.061
    Torget vurderinger
    1
    Imponerende, bortsett fra enkelte småavvik fra tonen. EN fremførelse av førstereisjente som nesten er på nivå med småproffene i opera (som Marius)
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.190
    Antall liker
    1.061
    Torget vurderinger
    1
    Hun er klart en av favorittene til å nå helt til topps
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.190
    Antall liker
    1.061
    Torget vurderinger
    1
    Skyhøy selvtillit - uvisst av hvilken grunn...
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.190
    Antall liker
    1.061
    Torget vurderinger
    1
    Joda - flott opptreden. Men ingen stor sangopplevelse
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.190
    Antall liker
    1.061
    Torget vurderinger
    1
    "En litt annen type tone" - perle fra Mona B. på linje med Trump-administrasjonen sin "alternative sannhet"
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.190
    Antall liker
    1.061
    Torget vurderinger
    1
    Store problem med tonen. Det har jo ellers noen åpenbare kvaliteter, selv om jeg lurer på hvor mye opera det er. Akkurat det siste kan kanskje tilskrives manglende øvelse på grunn av stemmesvikten.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    For å samle opp:
    Marius kan synge opera, han har ikke gjort annet i denne sesongen av Stjernekamp. Han ryker neste gang på country
    Anna Lisa skuffa meg i grunn, hun har imponert jevnt og trutt, men i dag var det på det jevne
    Jorun vinner jo på sin sjarm og det faktum at hun er litt unødvendig pen
    Karina... hun er jo dømt fra start, uten stemme, og uten erfaring, det ble som det ble...
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.190
    Antall liker
    1.061
    Torget vurderinger
    1
    Nå blir det i hvert fall ikke mangel på C-moment når Alexandra skal synge Nattens Dronning
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Shit, den arien vi nå lyttet til er dritvanskelig. Dette er stemmekontroll på høyt nivå. Og Alexanda synger faktisk opera, eller i det minste noe i nærheten. KLART best hittil, om vi ser bort fra Marius, selvsagt.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Bjørn er jo en veldig spennende vokalist.... Umulig å bli klok på. Hva kommer ut av dette...?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn